فهرست مطالب

مجله تحقیقات آزمایشگاهی دامپزشکی
سال سوم شماره 1 (بهار و تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • فرهنگ ساسانی، امید علی نکویی جهرمی، هوتن زنگنه پور صفحه 5
    در مطالعه حاضر دستگاه تناسلی 13 راس میش که غالبا از نژاد قزل سافلک بوده و به علت ناباروری به گروه آسیب شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ارجاع داده شده بودند، از نظر ضایعات ماکروسکوپیک بررسی و پس از اخذ نمونه هایی از اندومتر آنها، مورد بررسی میکروسکوپیک قرار گرفتند.
    در بررسی های ماکروسکوپیک، اندومتر، بویژه راس کارانکول ها، ظاهری تیره تا سیاه رنگ داشت (84/53% موارد) که به ملانوز منتسب گردید. در تخمدان ها و مجاری فالوپ ضایعه قابل توجهی مشاهده نشد. در بررسی های میکروسکوپیک، 8 مورد (5/61%) مبتلا به اندومتریت مزمن تشخیص داده شد. تجمع پلاسماسل ها و لمفوسیت ها بارزترین نشانه هایی بود که در این نمونه ها یافت شد. در 1/46% موارد فیبروز اطراف غده ای مشاهده شد که نیمی از آنها توام با فیبروز اندومتر نیز بود.
    شاخص ترین ضایعه هیستوپاتولوژیک مشاهده شده در نمونه های مورد بررسی، اندومتریت مزمن بود که در راستای مطالعات متعدد صورت گرفته در این زمینه، به دست آمد.
    کلیدواژگان: ناباروری، میش، هیستوپاتولوژی، اندومتریت
  • قدرت الله محمدی، مریم عالی محمودی صفحه 13
    ایران یکی از مهمترین مراکز پرورش بز و گوسفند است. بزهای نجدی و بومی استان خوزستان از جمله بزهای چندقلوزای کشور هستند که میزان چندقلوزایی در بین آنها به ترتیب 46 و 20 درصد است. بررسی ها نشان می دهد که جهش ژن بورولا، یکی از ژن های بزرگ و تاثیرگذار بر میزان تخمک گذاری و چندقلوزایی است. هدف از این مطالعه بررسی وجود جهش ژن بورولا در بزهای نجدی و بومی استان خوزستان است؛ بدین منظور از 100 راس بز با سابقه چندقلوزایی (50 راس نجدی و 50 راس بومی) خونگیری به عمل آمد و DNA خون آنها با روش اصلاح شده نمکی استخراج و با استفاده از ژل آگارز ارزیابی شد. جایگاه جهش ژن FecB با استفاده از پرایمرهای اختصاصی، تکثیر یافت و محصولات به دست آمده (190 جفت باز) به وسیله ژل آگارز 2% بررسی شدند. پس از هضم محصولات PCR با آنزیم AvaII، چندشکلی ژن FecB بررسی گردید. در افراد هموزیگوس باندهای 160 و 30 جفت بازی مشاهده می شود، درحالی که در حاملین هتروزیگوت باندهای 190، 160 و 30 جفت بازی دیده می شود ولی اگر جهش ژن در گله نباشد فقط باندهای 190 جفت بازی مشاهده خواهد شد. براساس نتایج به دست آمده تنها باندهای 190 جفت بازی در گله های مورد مطالعه دیده شد؛ بنابراین چند شکلی ژن FecB در بزهای نجدی و بومی استان خوزستان وجود ندارد و تنها آلل موجود در این جمعیت ها از نوع هموزیگوت غالب و همه نمونه ها دارای ژنوتیپ ++ می باشند. در نتیجه عامل چندقلوزایی در بزهای نجدی و بومی استان خوزستان نمی تواند ژن FecB باشد، به همین دلیل، مطالعات گسترد ه تری برای ارزیابی ژن های موثر بر چندقلوزایی و تعیین ژنوتیپ آنها نیاز است.
    کلیدواژگان: بز نجدی و بز بومی، جهش ژن FecB، ژن چند قلوزایی، RFLP
  • سینا سلیمانی، حمیدرضا ورشویی، زینب هدایتی، عبدالمحمد طالب شوشتری، افشین حاجی زاده صفحه 21
    تهیه برنامه های استراتژیک یکی از ابزارهای بسیار مهم در مدیریت سلامت برای پیشگیری، کنترل و ریشه کنی بیماری ها محسوب می شود، به طوری که از آن می توان برای تدوین برنامه های راهبردی بیماری ها بخصوص بیماری های نوپدید و بازپدید استفاده کرد. بیماری طاعون گاوی یکی از بیماری-های مهم ویروسی در دام است که در بسیاری از کشورها، از جمله ایران، ریشه کن شده و یا در مرحله ریشه کنی است. این بیماری بویژه از نظر شیوع دوباره با توجه به وضعیت نامناسب در بعضی از کشورها به عنوان یک بیماری بازپدید حائز اهمیت است. لذا تدوین یک برنامه استراتژیک برای مقابله با این بیماری ضروری به نظر می رسد.
    در این پژوهش ضمن انجام مطالعات لازم و بررسی های اپیدمیولوژیک و آزمایشگاهی بیماری و استفاده از نظریات کارشناسان و متخصصان مربوط، راهکارهایی برای تداوم وضعیت عاری بودن از بیماری طاعون گاوی و جلوگیری از ظهور مجدد آن در کشور، ارائه شده است. به این ترتیب که اطلاعات لازم در زمینه بیماری طاعون گاوی و برنامه های ریشه کنی این بیماری، جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ماتریس SWOT استفاده و در نهایت برنامه استراتژیک این بیماری در قالب راهکارهای لازم جهت تداوم عاری بودن از بیماری ارائه شد.
    کلیدواژگان: طاعون گاوی، بیماری بازپدید، SWOT، برنامه استراتژیک
  • سیاوش مکتبی، صفورا خندان، لیلا درخشان صفحه 33
    آب اکسیژنه (H2O2) یکی از باکتری کش های قوی است که می تواند در حذف عوامل باکتریایی لاشه طیور موثر باشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثرات ضدباکتری غلظت های متفاوت H2O2 در کنترل سالمونلا در لاشه های طیور کشتار شده و بررسی اثر دماهای متفاوت بر کارآیی این ماده است. ابتدا 100 میکرولیتر از سوسپانسیون باکتری بر روی نمونه های پوست مرغ قرار داده شد. به طور جداگانه نمونه ها در رقت های متفاوت آب اکسیژنه 2/0%، 5/0%، 1%، 2%، 3% به مدت 20 ثانیه قرار داده شدند و با تهیه رقت های متفاوت، شمارش سالمونلا صورت پذیرفت. سپس اثر رقت 2/0 درصد آب اکسیژنه در دماهای متفاوت 20، 25، 30، 35 و 40 درجه بررسی گردید. رقت 2/0% آب اکسیژنه به صورت معنی داری (05/0 >P) باعث log 85/0 کاهش در تعداد سلول های سالمونلا گردید. افزایش غلظت آب اکسیژنه به شکل خطی باعث کاهش لگاریتمی تعداد باکتری تا حدود log 5 شد. در بررسی های حسی نمونه های پوست های تیمارشده با غلظت 2و 3 درصد اندکی رنگ پریدگی مشاهده شد. محلول 2/0 درصد آب اکسیژنه در دمای 20 درجه سانتیگراد باعث 92/0 Log کاهش در تعداد باکتری شد و افزایش دمای محلول به 25، 30، 35 و 40 درجه سانتیگراد به ترتیب باعث 17/1، 58/1، 61/1 و 69/1 Log کاهش در تعداد باکتری گردید. نتایج فوق بیانگر این مطلب است که می توان از اثرات مضاعف ترکیبی غلظت های کم H2O2 و حرارت جهت کاهش بار میکروبی طیور کشتار شده بهره برد.
    کلیدواژگان: آب اکسیژنه، سالمونلا، پوست مرغ، باکتری زدایی
  • سید مصطفی رضوی، قاسم فرجانی کیش، سمیه بهرامی صفحه 43
    در مطالعه حاضر، شهر شیراز به پنج منطقه تقسیم شد و در مجموع 200 نمونه (یکصد نمونه آب هویج و یکصد نمونه آب طالبی) جمع آوری گردید. آزمایش نمونه ها با روش شناورسازی برای کیست ژیاردیا و روش رنگ آمیزی زیل نیلسون اصلاح شده برای ااسیست کریپتوسپوریدیوم انجام گرفت. همه نمونه های آب طالبی از نظر وجود آلودگی انگلی منفی بودند؛ اما دو نمونه آب هویج (دو درصد) به کیست ژیاردیا (-2 10×5 و -2 10×10 کیست در سانتی متر مکعب) و سیزده نمونه (13 درصد) به ااسیست های کریپتوسپوریدیوم (7- 1050 ااسیست در سانتی متر مکعب) آلوده بودند. اختلاف معنی داری بین میزان آلودگی در مناطق مختلف شهر وجود نداشت و نیز رابطه ای بین شاخص های بهداشتی واحدهای صنفی (وجود کف شور، صندوقدار، کاشی کف، کاشی دیوار، وضعیت ظاهری، استفاده از روپوش و کلاه) و میزان و شدت آلودگی مشاهده نگردید. با توجه به میزان بالای آلودگی آب هویج، شستشوی بهداشتی آن پیش از آبگیری جهت کاهش میزان آلودگی توصیه می شود.
    کلیدواژگان: کریپتوسپوریدیوم، ژیاردیا، آب هویج، آب طالبی
  • محمد خلیلی، شهلا منصوری، ملیحه افضلی، محمدرضا محمد آبادی صفحه 53
    اشریشیاکلی تولیدکننده توکسین مشابه شیگا (STEC) (وروتوکسیژنیک) در سال های اخیر به عنوان مهمترین گروه از پاتوژن های مواد غذایی مطرح شده است. اصلی ترین جایگاه این باکتری ها در طبیعت، روده گاو است که از این طریق سبب آلوده شدن مواد غذایی با منشاء گاو می شود. هدف از انجام این مطالعه جداسازی و تشخیص فراوانی سویه های STEC با روش کشت اختصاصی و multiplex PCR در مدفوع گاوهای شهر کرمان بود.
    در این مطالعه تعداد 142 نمونه مدفوع گاو از کشتارگاه کرمان جمع آوری شد و پس از غنی سازی در محیط(mTSB (modified Tripticase Soy Broth جدایه های اشریشیاکلی از نظر ژن های بیماریزایی stx1،2 با روش M –PCR ارزیابی شدند.
    با انجام آزمایش های فوق یک جدایه (%7/0) STEC O157 حامل ژن stx2 و یک جدایه (%7/0) O157 E. coli غیر توکسیژنیک از نمونه های مدفوع گاو جدا شد؛ همچنین با انجام روش d M –PCR بر روی تمامی مدفوع غنی شده در محیط m-TSB، 5 نمونه (%5/3) STEC non – O157 تشخیص داده شد.
    نتایج این مطالعه نشان می دهد که در ناحیه جغرافیایی مورد بررسی، سروتیپ های غیر O157 وروتوکسیژنیک نسبت به سروتیپ O157 وروتوکسیژنیک غالب تر است. بنابراین جهت شناسایی سویه های وروتوکسیژنیک در این منطقه، روش های باکتریولوژیک که تنها اساس آنها تکیه بر خصوصیات بیوشیمیایی سروتیپ O157 است، برای تشخیص سروتییپ O157 کافی نبوده و برای شناسایی سویه های وروتوکسیژنیک به روش های مولکولی مانند M–PCR نیاز است.
    کلیدواژگان: اشریشیا کولی، M، PCR، مدفوع گاو، STEC، کرمان
  • شاهرخ رنجبر بهادری، یحیی آنه محمد زاده صفحه 61
    هدف از بررسی حاضر، مطالعه فعالیت و سطح سرمی آنزیم های کبدی شامل آسپارتات ترانس آمیناز (AST)، آلانین ترانس آمیناز (ALT)، آلکالاین فسفاتاز (ALP) و میزان آهن موجود در سرم خونی گاوهای مبتلا به تیلریوز در استان گلستان است. بدین منظور نمونه خونی از تعداد 60 راس گاو مبتلا به تیلریوز و همچنین 60 راس گاو غیرآلوده و به ظاهر سالم از شهرهای مختلف استان گلستان (گرگان، گنبدکاووس، آق قلا، گمیشان، بندر ترکمن و آزادشهر) تهیه شد و تشخیص قطعی آلودگی به تیلریوز با مطالعه گسترش های خونی رنگ آمیزی شده، انجام گرفت. سپس مقادیر آنزیم های کبدی ذکرشده و آهن موجود در سرم های جداشده با استفاده از کیت های آزمایشگاهی بررسی و نتایج به دست آمده با استفاده از روش های آماری با یکدیگر مقایسه شد. نتایج نشان داد که مقادیر برخی از آنزیم های کبدی شامل آسپارتات ترانس آمیناز (AST) و آلکالاین فسفاتاز (ALP) و همچنین آهن موجود در سرم دام های مبتلا به تیلریوز به طور معنی داری نسبت به دام های به ظاهر سالم بیشتر است؛ درصورتی که میزان آنزیم کبدی آلانین ترانس آمیناز (ALT) اختلاف معنی داری را در دو گروه حیوان مورد مطالعه نشان نداد. بنابراین نتایج حاصل، حاکی از آن است که آسیب های کبدی ناشی از آلودگی به تیلریوز به همراه همولیز شدید، در ایجاد بیماریزایی تک یاخته مذکور نقش مهمی دارند.
  • محمد میرزایی دهقی، حجت عسگری نژاد، هادی رضایی سقین سرا صفحه 69
    لینگواتولاسراتا، یک انگل شبه بندپاست که در دسته پنتاستومیدا قرار دارد. انگل بالغ در قسمت های فوقانی دستگاه تنفس سگ و لارو آن در محوطه شکمی علفخواران نظیر گوسفند آلودگی ایجاد می کند. این مطالعه از بهار 1388 لغایت زمستان 1388 به منظور بررسی میزان شیوع نوچهلینگواتولاسراتا در 420 راس گوسفند کشتار شده در کشتارگاه تبریز انجام پذیرفت. غدد لنفاوی و کبد دام های مذکور به طور ماکروسکوپیک و میکروسکوپیک مورد ارزیابی قرار گرفتند. در این مطالعه در عقده های لنفاوی مزانتریک 162 راس گوسفند (57/38 درصد)، عقده های لنفاوی مدیاستنال 43 راس (23/10 درصد) و در کبد 3 راس (71/0 درصد) گوسفند نوچه لینگواتولاسراتا مشاهده گردید. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که با بالا رفتن سن، افزایش معنی داری در میزان آلودگی مشاهده می شود (05/0>P)، همچنین میزان آلودگی در عقده های لنفاوی با رنگ تیره به طور معنی داری نسبت به عقده های لنفاوی با رنگ طبیعی بیشتر بود (05/0>P). میزان آلودگی در فصل پاییز نسبت به سایر فصول بیشتر بود، ولی این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود (05/0
    کلیدواژگان: لینگواتولاسراتا، غدد لنفاوی مزانتریک و مدیاستنال، گوسفند، کشتارگاه
|
  • Sasanif., Nekui -Jahromi, O.A., Zangane-Pour, H Page 5
    In this study, genital system of 13 suffolk infertile ewes were referred to department of veterinary pathology, faculty of veterinary medicine, the university of Tehran. The tissue specimens were checked for macroscopic lesions and fixed in 10% of buffered formalin. In microscopic examination of endometrium, especially apex of cruncles, showed melanosis in 53.84% of cases. Weren’t seen any lesion in ovaries and fallopian tubes. In microscopic examination in 8 cases (61.5%), chronic endometritis with infiltration by lymphocytes and plasmacells was the most important lesion. In 46.1% of cases, periglandular fibrosis was observed that 50% of them were accompanied by endometrial interstitial fibrosis.The most important finding was chronic endometritis which confirms the results of other researches.
  • Mohammadi, Gh, Alimahmoudi, M Page 13
    Iran is one of the importanct centers for breeding sheep and goats. Najdi and native goats in Khouzestan province are one of those Iranian goats which have litter size and their average litter sizes are 46 and 26 percent respectively. It is reported that Booroola gene has additive for litter size and ovulation rate in goats. In this study 100 blood samples were collected of Najdi (50 goat) and Native goats (50 goats). DNA of blood samples was extracted by modified salting out method. The DNA was evaluated by spectrophotometer and agarose gel. Site of mutation was amplified using specific primers and PCR product (190 bp bands) was determined by agarose gel electrophoresis, and then the products PCR were digested with AvaII enzyme. The homozygous carrier goats with FecB mutation (BB) have a 160 bp and 30 bp bands, the noncarriers (++) have a 190 bp bands, whereas heterozygotes (B+) have 160, 30 and 190 bp bands. Results ِdid not show any polymorphism for FecB gene in khouzestanian goats. All of goats were wild type (++) so mutation of FecB gene is not cause of prolificacy in khouzestanian goats. Further research is required to evaluate fecundity gene and genotyping of khouzestanian goats.
  • Soleimanis., Varshovih., Taleb Shoshtaria., Hagizadeh, A Page 21
    Planning of Strategic Programs is important in Health management for prevention, control and eradication of diseases. So, strategic programs can be used in planning of strategic plane for diseases especially recurrent and new current diseases. Rinderpest is one of the most important viral diseases. Rinderpest is a contagious disease in cow and buffalo and has eradicated in most of countries in the world such as Iran. Rinderpest is important as a recurrent disease, because of bad health situation in some countries. So, strategic plane is very useful for control and eradication of this disease. This study was performed for planning of strategic program for Rinderpest by epidemiologic and pathologic study for continuance of eradication and prevention of recurrence of the Rinderpest in Iran. In this study information was collected from different studies and analyzed by SWOT matrix. Finally, many prescriptions for continuance of the Rinderpest eradication in Iran as strategic plane, was compiled.
  • Maktabis., Khandans., Derakhshan, L Page 33
    Hydrogen peroxide (H2O2) is a powerful oxidizing agent and could be used in microbial decontamination of chicken carcasses. In this study bactericidal effect of different concentrations of H2O2 in combination with temperature on decontamination of salmonella on broiler skins was studied. 100 µl of bacterial suspension was placed on skin samples, and separately were exposed to 0.2, 0.5, 1, 2 and 3% H2O2 solutions and colony counts were made. Based on the results, the bactericidal effect of 0.2% H2O2 in different temperatures (20, 25, 30, 35 and 40° C) was also studied. Data showed that 0.2% H2O2 significantly (P ≤ 0.05) reduced viable count by 0.85 Log in compared to the water control. Higher concentrations of H2O2 in linear shape were reduced to near 5 logs in viable counts of the bacterium. In sensory assays, samples treated with 2 and 3% H2O2 had a little bite bleached appearance. In subsequent study, H2O2 (0.2%) in 20° C made 0.92 Log reduction in viable counts. In higher temperature (25. 30, 35 and 40° C), this amount was increased to 1.17, 1.58, 1.61 and 1.69 Log reductions respectively. It was concluded that H2O2 could be used in low concentration and in combination with heat treatment for bacterial decontamination of broiler carcasses in abattoirs.
  • Razavi, S.M., Farjami-Kish, Gh, Bahrami, S Page 43
    In the present study, a total of two hundred samples (100 samples from carrot juice and 100 samples from cantaloupe juice) were collected and examined by floatation method for Giardia cysts and by modified Ziehl-Nielson staining for Cryptosporidium oocysts. All cantaloupe juice samples were negative for both parasite, but two carrot juice samples (2%) were positive for Giardia cysts (5×10 -2 & 10×10 -2 cysts per cubic centimeter) and thirteen samples (13%) for Cryptosporidium oocysts (7- 1050 oocysts per cubic centimeter). There was no significant association between different localities, hygienic indices of shops (appearance situation, lining walls and floors with tile, existing cashier, using topcoat and hat), contamination rate and infection intensity. Regarding to high contamination rate of carrot juice, its sanitary washing before making juice appears to be essential in reducing infection rate.
  • Khalilim., Mansouri, Sh., Afzalim., Mohammad-Abadi, M.R. Page 53
    Nowadays, Shiga- like toxin – producing Escherichia coli (STEC), verotoxin – producing E. coli (VTEC), are the most important emerged group of food borne pathogens. Cattle, especially young animals, have been implicated as a principal reservoir of STEC. Foods of bovine origin are the major of the infection. The aim of this study was to genotype the O157 VTEC from bovine feces in Kerman city.A total of 142 cattle’s fecal samples were collected from Kerman’s abattoir. All samples were Grew in m TSB and were plated on chrom agar O157, phenol red agar base with sorbitol, and cultured on differential medium for diagnostic of E. coli. The isolates suspicions to O157 were typed with monoclonal antibody again serotype O157. These isolates and feces samples grown in m TSB, were also tested with M-PCR for detection of stx1, 2 genes. One VTEC O157 (0.7%) carrying stx2 and one non- verotoxigenic E. coli O157 (0.7%) were isolated from feces, also five VTEC strains belong to serotypes other than O157 (3.5%) (two isolates carrying stx1, 2 and three samples carrying stx1) were separated from feces which grown in m TSB using d M-PCR. The results of this study showed that the frequency of total of STEC is 3.5% and serotypes other than O157 have higher prevalence. Therefore for the identification of enterohemorrhagic serotypes, bacteriological tests are not satisfactory and molecular tests such as M-PCR are needed for the identification of all serotypes.
  • Ranjbar-Bahadoris., Ane-Mohammadzadeh, Y Page 61
    Objective of this survey was study on activity and serum levels of hepatic enzymes including: aspartate amino transferase (AST), alanine amino transferase (ALT), alkaline phosphatase (ALP), and Iron in infected cattle with Theileria in Golestan province. A total of 120 blood samples (60 infected and 60 non-infected cattle to Theileria annulata) were collected from different cities of Golestan province (including: Gorgan, Gonbade Kavoos, Agh Ghala, Gomishan, Bandare Torkaman & Azad Shahr) and were studied for protozoa after staining. Also rate of hepatic enzymes and iron were estimated with commercial kits and results were compared with statistical analysis.Results showed that levels of some of hepatic enzymes including: aspartate amino transferase (AST), alkaline phosphatase (ALP) and Iron in infected cattle were more than control group, significantly. But, there was no significant difference in level of alanine amino transferase (ALT) in infected and non-infected animals. Our findings showed that hepatic lesions and anemia have important roles in pathogenesis of theileriosis.
  • Mirzaeim., Asgarinezadh., Rezaeisaghinsara, H Page 69
    Linguatula serrata is an aberrant arthropod of the class Pentastomida. The adult parasite is found in the nasopharynx of canids. The larval form occurs in the mesenteric lymph nodes of herbivores including sheep in which it develops to the infective nymphal stage. This study was carried out from April 2009 to march 2010 to evaluate the infection rate of Linguatula serrata in 420 sheep which have been slaughtered in Tabriz abattoir. Samples of lymph nodes and livers were examined macroscopically and microscopically. Mesenteric lymph nodes of 162 sheep (38.57%), mediastinal lymph nodes of 43 sheep (10.23%) and livers of 4 sheep (0.71%) were infected with Linguatula serrata nymphs. Results showed that the infection rate increased with ageing (P<0.05). The results also revealed that the infection rate to the nymphs of parasite in black-colored lymph nodes were significantly (P < 0.05) higher than the infection rate in normal-colored nodes. No significant difference was observed between the infection rate in different seasons (P>0.05). Human can be infected through consumption of raw or under-cooked liver and visceral organs of sheep, hence the importance of inspection at slaughter houses needs to be emphasized.