فهرست مطالب

نشریه تحقیقات دامپزشکی و فرآورده های بیولوژیک
سال بیست و سوم شماره 1 (پیاپی 86، بهار 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/03/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • یدالله ترکاشوند(نویسنده مسئول)، رسول مدنی، غلامرضا موذنی جولا صفحه 2
    پنیرهای ذوب شده یا پرورده به دلیل تنوع زیاد مواد اولیه، در انواع بسیار زیاد تولید می شوند. امکان فرمولاسیون پنیر فراپالایش و ماده هم رسوب پروتئینی شیر نیز در چنین پنیری وجود دارد. بافت خامه ای پنیر فرآیند شده گستردنی، جایگزین ورقیب ارزان تر و خوبی برای پنیر فرا پالایش فتا می باشد که به دلیل بافت مطلوب، تولید و مصرف آن در سال های اخیر بسیار افزایش یافته است. ضمن اینکه به دلیل استفاده از مقادیری از ماده هم رسوب پروتئینی شیر، هزینه تولید آن نیز کمتر و به دلیل فرایند داغ، قابلیت نگهداری و شکل پذیری بیشتری برای انواع بسته بندی دارد. با استفاده از 30-25 درصد پروتئین هم رسوب شیر همراه با انواع پنیر، نمونه های خوبی از نقطه نظر بافت، قوام، چسبندگی، قابلیت گسترش و عطر و طعم می توان تهیه کرد که به دلیل استفاده از 15-5 درصد پنیر کهنه و حداقل 55 درصد پنیر فراپالایش، ارزان تر از محصول معمولی است. چون باز یابی مواد جامد شیر در پروتئین هم رسوب، 16 درصد از پنیرتازه (لخته آنزیمی) بیشتر است، راندمان تولید پنیر فرا پالایش نیز حداقل 20 درصد از راندمان تولید پنیر تازه معمولی بیشتر است و پنیر کهنه نیز به دلیل رسیدن بیش از حد و پروتئولیز شدید، برای مصرف مستقیم مناسب نیست.
    کلیدواژگان: پنیر نرم پرورده، پروتئین هم رسوب شیر، پنیر فراپالایش فتا
  • سیدوحید مرعشی سرایی، فرید شریعتمداری، محمدعلی علیزاده صدر دانش پور، محمد امیر کریمی ترشیزی صفحه 15
    این تحقیق به منظور بررسی اثر پری بیوتیک، گیاهان داروئی و اسیدآلی به عنوان جایگزین آنتی بیوتیک بر عملکرد و قابلیت هضم ظاهری پروتئین خام، چربی خام و انرژی به مدت شش هفته با استفاده از 192 قطعه جوجه گوشتی سویه کاب 500 در قالب طرح بلوک کامل تصادفی با 6 تیمار، 4 تکرار و 8 قطعه جوجه گوشتی در هر تکرار در شرایط قفس انجام گردید. گروه های آزمایشی شامل گروه شاهد (بدون افزودنی غذایی) و گروه های حاوی افزودنی شامل آنتی بیوتیک (ppm virginiamycin 15)، مخلوط گیاهان داروئی (ppm digestarom 450)، پری بیوتیک (1/0 درصد MOS)، اسیدآلی (2/0 درصد مخلوط نمک های اسیدآلی) و مخلوط پری بیوتیک و اسیدآلی (1/0 درصد MOS 1+ 2/0 درصد مخلوط نمک های اسید آلی) بودند. تیمارهای آزمایشی اثر معنی داری بر وزن بدن و ضریب تبدیل غذایی نداشتند (05/0 p). قابلیت هضم ظاهری پروتئین خام، چربی خام و انرژی در دو دوره رشد و پایانی تحت تاثیر گروه های آزمایشی قرار نگرفت (05/0
    کلیدواژگان: آنتی بیوتیک، پری بیوتیک، گیاهان داروئی و اسیدآلی، عملکرد جوجه گوشتی
  • حسن قهری، محمد امین زندیه، ایرج برنوسی صفحه 21
    این مطالعه جهت بررسی اثر دیواره ی سلولی مخمر، بنتونیت سدیم و اسید هیومیک بر کاهش اثرات آفلاتوکسین در جیره های غذایی جوجه های گوشتی (ppb 254)، که به طور تجربی به آن اضافه شده بود، انجام پذیرفت. آزمایش اصلی از سن 7 روزگی در قالب طرح کاملا تصادفی با نه تیمار و چهار تکرار و با در نظر گرفتن دوازده قطعه جوجه ی گوشتی جنس نر در هر تکرار از یک گروه آزمایشی، جمعا برروی 432 قطعه جوجه ی گوشتی انجام گرفت. گروه های آزمایشی شامل: 1) جیره ی شاهد، 2) جیره ی حاوی ذرت کپک زده، 7،6،5،4،3) به ترتیب جیره های حاوی ذرت کپک زده به اضافه ی2/0، 4/0، 6/0، 8/0و0/1 درصد اسید هیومیک، 8) جیره ی حاوی ذرت کپک زده به اضافه ی 5/0 درصد بنتونیت سدیم و 9) جیره ی حاوی ذرت کپک زده به اضافه ی 1/0 درصد دیواره ی سلولی مخمر بود. آزمایش در سن 35 روزگی به اتمام رسید. استفاده از جیره ی حاوی آفلاتوکسین سبب افزایش معنی داری در فعالیت آنزیم های گاماگلوتامیل ترانسفراز، لاکتات دهیدروژناز، آسپارتات آمینوترانسفراز، مصرف دان و سبب کاهش معنی داری در میزان ضریب تبدیل غذایی گردید. افزایش وزن نسبی کبد و کاهش وزن نسبی بورسفابریسیوس و مقادیر مربوط به آلبومین، پروتئین تام، اسید اوریک و کلسترول در جوجه های تغذیه شده با جیره ی حاوی آفلاتوکسین مشاهده گردید. استفاده از هرسه نوع ماده ی جاذب سموم قارچی سبب کاهش اثر آفلاتوکسین بر روی صفات مورد مطالعه گردید ولی اسید هیومیک در مقایسه با مواد جاذب دیگر در کاهش اثرات آفلاتوکسین از کارایی بیشتری برخوردار بود.
    کلیدواژگان: آفلاتوکسین، جوجه های گوشتی، دیواره ی سلولی مخمر، بنتونیت سدیم، اسید هیومیک
  • غلامحسین طهماسبی (نویسنده مسئول)، محمد علی کمالی، رحیم عبادی، اردشیر نجاتی جوارمی، سید داوود جواهری، محمد بابایی، ماشاءالله جمشیدی، مجید عاکف، ناصر تاج آبادی صفحه 31
    زنبورعسل نژاد ایرانی در مقایسه با نژادهای دیگر دنیا دارای برتری ها و ضعف هایی می باشد. در طرح اصلاح نژاد زنبورعسل ایران درمنطقه مرکزی کشور تلاش شد تا با بهبود صفات تولید عسل، بچه دهی ورفتار دفاعی در جهت رفع بعضی از ضعف های زنبور عسل نژاد ایرانی اقدام شود. در این طرح پس از ارزیابی صفات تولید عسل، رفتار دفاعی و رفتار بچه دهی و انتخاب کلنی ها از سال 1378 تا 1384 نهایتا ملکه های حاصل در نسل ششم و هفتم با ملکه های شاهد در زنبورستان های مختلف استان های تحت پوشش طرح مورد مقایسه قرار گرفتند. مقایسه ملکه های زنبور عسل نسل های ششم وهفتم طرح مذکور در استان های تهران، مرکزی، قزوین واصفهان با ملکه های شاهد نشان دهنده پیشرفت مطلوب صفات بچه دهی، رفتار دفاعی وآرامش روی قاب بود. ارزیابی صفت بچه دهی در ملکه های اصلاح شده وشاهد درسال های 1384 و1385 نشان داد که درهر دوسال ملکه های اصلاح شده بطورمعنی داری از ملکه های شاهد برتر می باشند (01/0>P). مقایسه صفات رفتار دفاعی وآرامش روی قاب بین دو گروه اصلاح شده وشاهد نشان دهنده برتری ملکه های اصلاح شده درهردوسال تحت بررسی بود (01/0>P). وراثت پذیری بالای صفات مذکور امکان پیشرفت ژنتیکی مطلوب تری را در طرح های اصلاح نژادی فراهم کرده است و در تحقیق حاضر نیز باعث پیشرفت صفات مذکور و برتری کلنی های اصلاح شده نسل های ششم و هفتم درمقایسه با ملکه های شاهد شده است. مقایسه تولید عسل در ملکه های شاهد واصلاح شده نشان داد که درسال 1384 ملکه های اصلاح شده برتراز ملکه های شاهد هستند (01/0>P). ولی درسال 1385 و مجموع دوسال علیرغم برتری ملکه های اصلاح شده تفاوت آماری معنی داری بین دوگروه مشاهده نشد (01/0>P). وراثت پذیری کمتر صفت تولید عسل و وابستگی تولید عسل به فاکتورهای محیطی و آب و هوایی باعث شد که پیشرفت این صفت از سرعت کمتری برخوردار باشد و لذا نتایج حاصله از این طرح نیز نشان دهنده این است که برای حصول نتیجه مطلوب در تولید عسل نیاز به زمان بیشتری می باشد. در ادامه طرح اصلاح نژاد زنبور عسل ضمن بهبود وضعیت تولید عسل باید در جهت بهبود صفات دیگرمثل مقاومت به آفات و بیماری های مهم، برای رسیدن به تولید پایدار و سالم تلاش شود.
    کلیدواژگان: زنبورعسل، اصلاح نژاد، تولید عسل، بچه دهی، رفتار دفاعی، ایران
  • احمد سوداگرامیری (نویسند ه مسئول)_مریم رضاییان_حسن گیلانپور_مسعود ادیب مرادی_محبوبه رستمی صفحه 40
    در این بررسی بیضه و اپیدیدیم پنج راس اسبچه نر خزر بالغ در زمینه کالبدشناسی و بافت شناسی مورد مطالعه قرار گرفته شد. از نظر کالبدشناسی، بیضه و اپیدیدیم شباهت زیادی با اسب دارد ولی اندازه آن کوچک تر است. میانگین طول و عرض بیضه به ترتیب هفت و چهار سانتی متر بود. اپیدیدیم به لبه پشتی بیضه اتصال داشته و بوسیله رباط مخصوص بیضه به بیضه و رباط دم اپیدیدیم به لایه جداری غشای مهبلی مرتبط می شود. از نظر بافت شناسی، بیضه ها توسط تونیکاآلبوژینه پوشیده می شوند و پارانشیم بیضه شامل لوله های سمینی فروس و فضای بینابینی حاوی سلول های لیدیگ می باشد. مدیاستینوم بیضه، محدود به ناحیه سری بیضه می شود. اپیدیدیم دارای بافت پوششی استوانه ای شبه مطبق بوده که در جذب ترشحات وارد شده به آن دخالت دارد. در خارج بافت پوششی اپیدیدیم لایه های عضلانی صاف قرار دارند.
    کلیدواژگان: اسبچه خزر، کالبدشناسی، بافت شن، اسی، بیضه، اپیدیدیم
  • احمدعلی محمدپور، حمدالله مشتاقی، احمدرضا نادری صفحه 47
    در این تحقیق سیصد زوج از عقده های لنفاوی پیش کتفی، پیش رانی و رکبی چپ و راست گوسفند لری – بختیاری در دوسن شش ماه تا یک سال و یک سال تا یک و نیم سال از کشتارگاه شهرکرد جمع آوری و با استفاده از کولیس ابعاد هر عقده از قبیل طول، عرض و ضخامت آن اندازه گیری و ثبت گردید. جهت مطالعات بافت شناسی مقاطعی از عقده های لنفاوی چپ و راست را جدا نموده و پس از اجرای مراحل آماده سازی بافت و رنگ آمیزی هماتوکسیلین – ائوزین ندول های لنفاوی آنها مشخص گردید و قطر ندول های لنفاوی و مراکز زایای آنها با روش میکرومتری اندازه گیری گردید. در انتها اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمون T-student بین عقده های لنفاوی چپ و راست و دو گروه سنی مورد مطالعه، مقایسه شد. در مقایسه پارامترهای اندازه گیری شده بین دو سمت چپ و راست مشخص گردید که بیشتر تفاوت های مورفومتری در ضخامت این سه عقده بوده و در سمت چپ و راست دارای اختلاف معنی داری(05/0> P) بود و میانگین اندازه آنها درسمت چپ بیشتر از سمت راست بود. در مقایسه ضخامت بین دو گروه سنی، در هر سه عقده در سن یک سال تا یک ونیم سال و سمت چپ دارای مقدار بیشتری بود. بقیه پارامترهای مورد مطالعه متغیر بودند در عقده پیش کتفی طول، پیش رانی ضخامت ورکبی تمام پارامترها در سن یک سال تا یک و نیم سال در هر دو سمت بیشتر از سن شش ماه تا یک سال مشاهده شدند و اختلاف آنها نیز معنی دار(05/0>P) بود. در بررسی هیستومتری هر سه عقده مشخص شد که بیشترین اختلافات در اندازه قطر کوچک ندول لنفاوی و مرکز زایگر آن می باشد که این پارامترها در سمت های چپ و راست و دو سن دارای اختلاف معنی داری (05/0 >P) بود بطوری که در سن یک سال تا یک و نیم سال و سمت راست اندازه آن بزرگتر بود.
    کلیدواژگان: مورفومتری، هیستومتری، عقده های لنفاوی، گوسفند لری، بختیاری
  • بنفشه حیدری، احمدعلی محمدپور صفحه 53
    سی زوج تخمدان چپ و راست شتر بالغ از کشتارگاه های اصفهان جمع آوری گردید. با استفاده از کولیس ابعاد هر تخمدان شامل طول، عرض و ضخامت آن اندازه گیری و ثبت گردید. جهت مطالعات میکروسکوپی مقاطعی از تخمدان های چپ و راست شتر تهیه و بعد ازشستشو و ثابت کردن در فرمالین، مراحل آماده سازی بافت و رنگ آمیزی با هماتوکسیلین – ائوزین انجام و انواع فولیکول های تخمدانی مشخص گردید و جزئیات آنها از قبیل قطر فولیکول، قطر اووسیت و ضخامت لایه ها با روش میکرومتری اندازه گیری گردید. در انتها اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمونt-student بین تخمدان های چپ و راست شتر مقایسه گردید. نتایج نشان داد که میانگین طول(mm 45/3± 19/37)، عرض (mm 52/2± 12/30) و ضخامت (mm 03/2± 04/19) تخمدان راست اندکی بیشتر از میانگین طول (mm 44/3± 57/33)، عرض (mm 63/2± 41/27) و ضخامت (mm 97/1± 5/15) تخمدان چپ می باشد ولی اختلاف معنی داری بین اندازه ها در تخمدان راست و چپ مشاهده نشد. در بررسی بافت شناسی مشاهده گردید که بین اقطار فولیکول های آغازین و اولیه تخمدان سمت چپ و راست اختلاف معنی داری وجود ندارد اما بین اقطار فولیکول ثانویه تخمدان سمت راست و چپ اختلاف معنی دار ی مشاهده گردید بطوری که در سمت راست (μm 75/93± 75/2546) بیشتر از سمت چپ (μm 63± 25/2135) بود. بین قطر اووسیت فولیکول های ثانویه تخمدانی سمت راست و چپ تفاوت معنی دار ی مشاهده شد به این صورت که درسمت راست بیشتر ازسمت چپ بود. در این تحقیق بین قطر فولیکول، قطر اووسیت، ضخامت لایه های سلولی اطراف فولیکول، ضخامت لایه های کومولوس و تعداد لایه های سلول های کومولوس فولیکول های گراف تخمدان های چپ و راست تفاوت معنی داری مشاهده نگردید. بیشترین اختلاف فولیکول ها، در اقطار فولیکول ثانویه می باشد که در سمت راست بیشتر از چپ می باشد.
    کلیدواژگان: هیستومورفولوژی، تخمدان، فولیکول های تخمدانی، شتر یک کوهانه
  • علیرضا قدردان مشهدی (نویسنده مسئول)، مسعود رضا صیفی آباد شاپوری، وحید آقاجانی صفحه 59
    آنفلونزای اسبی یک بیماری حاد، عفونی و بسیار مسری تنفسی است که توزیع جهانی داشته و با واگیری بسیار بالا و مرگ میر کم همراه می باشد. بیماری توسط دو تحت تیپ H7N7 و H3N8 جنس A ویروس آنفلونزا ایجاد شده و از نظر بالینی با تب، سرفه و ترشحات بینی مشخص می گردد. در مطالعه حاضر وضعیت حضور آنتی بادی بر علیه دو تحت تیپ ویروس آنفلونزای اسبی در 100 راس اسب موجود در منطقه اهواز با استفاده از روش HI بررسی گردید. خونگیری از اسب های مورد نظر در حد فاصل دی ماه 83 لغایت تیر ماه 84 صورت گرفت. اسب های مورد مطالعه از هر دو جنس نر و ماده بوده و به سه گروه (زیر 2 سال، 2 تا 10 سال و 10 سال به بالا) تقسیم بندی شدند. نتایج این مطالعه نشان داد که از مجموع اسب های تحت بررسی تنها 2 راس نریان (8 ساله و 16 ساله) واجد تیتر پادتن بر علیه تحت تیپ H3N8 ویروس بوده اند. در هر دو مورد عیار پادتن، 64/1 تعیین گردید. با توجه به عدم واکسیناسیون دام های منطقه به نظر می رسد که علت حضور پادتن در این دو راس، آلودگی آنها به ویروس آنفلونزای اسبی بوده است.
    کلیدواژگان: اسب، آنفلونزا، HI، اهواز
  • محمد علی علیزاده صدر دانش پور، فرید شریعتمداری، محمد امیر کریمی ترشیزی صفحه 65
    این آزمایش به منظور بررسی اثرات گیاهان داروئی، پری بیوتیک، پروبیوتیک و آنتی بیوتیک بر عملکرد، قابلیت هضم مواد مغذی و مورفولوژی روده جوجه های گوشتی، با استفاده از 288 قطعه جوجه گوشتی نر یک روزه سویه تجاری”کاب 500“در قالب طرح کاملا تصادفی با 6 تیمار، 4 تکرار و 12 قطعه جوجه گوشتی در هر تکرار انجام شد. تیمارهای آزمایشی شامل جیره شاهد (بدون افزودنی غذایی)، جیره حاوی ویرجینیامایسین (آنتی بیوتیک)، جیره حاوی دایجستروم (مخلوط تجاری گیاهان داروئی)، جیره حاوی پروتکسین(پروبیوتیک)، جیره حاوی ایمنووال(پری بیوتیک)، جیره حاوی پروتکسین با ایمنووال بودند. وزن بدن، خوراک مصرفی و ضریب تبدیل غذایی بصورت هفتگی اندازه گیری شد و تلفات به صورت روزانه ثبت گردید. قابلیت هضم مواد مغذی در پایان 42 روزگی اندازه گیری شد. در 38 روزگی دوره پرورش به منظور بررسی مورفولوژی روده از هر تکرار آزمایشی یک نمونه ذبح گردید. اثر تیمارهای آزمایشی بر وزن بدن، مصرف خوراک، درصد تلفات، قابلیت هضم ایلئومی مواد مغذی، ارتفاع خمل ها و عمق کریپت در دوازدهه و ایلئوم و نسبت ارتفاع خمل به عمق کریپت در هر سه ناحیه روده معنی دار نبود. عمق کریپت و ارتفاع خمل ها در ژژنوم جوجه های مصرف کننده ویرجینیامایسین نسبت به جوجه های مصرف کننده پروبیوتیک و پری بیوتیک کوتاه تر بود. نتایج این تحقیق نشان داد که افزودن ایمنووال به جیره جوجه های گوشتی همانند ویرجینیامایسین سبب بهبود ضریب تبدیل غذایی در 42 روزگی شد.
    کلیدواژگان: گیاهان داروئی، پری بیوتیک، پروبیوتیک، مورفولوژی روده باریک، قابلیت هضم ایلئومی، جوجه گوشتی
  • سید مهدی هاشمی گامیر (نویسنده مسئول)، عباس پاکدل صفحه 74
    مرده زایی به عنوان مرگ گوساله اندکی قبل از زایش، در حین زایش یا ظرف مدت 24 تا 48 ساعت پس از زایش تعریف می شود. دلیل اصلی مرگ گوساله در طی این فاصله زمانی ناشناخته است. هدف از این تحقیق بررسی عوامل موثر بر مرده زایی و نیز برآورد برخی از فراسنجه های ژنتیکی آن در گاوهای شیری هلشتاین ایران می باشد. داده های زایش های اول و دوم که از سال 1376 تا 1385 جمع آوری شده بود به صورت جداگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و از مدل آستانه ای نیز جهت تجزیه و تحلیل داده های هر زایش استفاده شد. تاثیر عواملی نظیر میزان شیر 2x، سن در زمان زایش، اثر گله - سال- فصل زایش و نیز جنس گوساله بر نرخ مرده زایی معنی دار بود. گوساله های نر به طور معنی داری نرخ مرده زایی بیشتری نسبت به گوساله های ماده نشان دادند. وراثت پذیری مرده زایی نیز در دام های زایش اول 025/0 و دام های زایش 01/0 برآورد گردید. پس از کلاسه بندی دام های زایش اول و دوم بر اساس سطح تولید شیر و سن در زمان زایش ملاحظه گردید که نرخ مرده زایی در دام های جوان تر و نیز دام هایی با توان تولید شیر بالاتر بیشتر است.
    کلیدواژگان: مرده زایی، گاوهای هلشتاین، تولید شیر، مدل آستانه ای، ارزیابی ژنتیکی
|
  • M. Torkashvand Page 2
    Processed or melted cheeses are producing in variation kinds because of variety in material blends. using ultrafiltered feta cheese and milk protein co-precipitate in this processed cheese is possible. also، creamy texture of this product is a good and cheaper competitor and substitute for ultra filtered feta cheese that because of creamy texture، more increased its prod. and consumption. Also because of using amount of milk protein co-precipitate، decreased its prod. cost and because of hot process، has long shelflife and formability for many of packaging methods. Using %25-30 protein co-precipitate with kinds of cheese can produce good product from view point texture،consistency،spreadability and flavour that because of dry matter recovery in protein co-precipitate is more than %16 from rennet curd (fresh cheese) and ultra filtered cheese yield is %20 more than usually cheese yield، these samples are cheaper from usually commercial products. It is also because of using %5-15 very ripened cheese that because of high proteolysis is unsuitable for human direct consumption.
  • S.V. Marashi Saraei, M.A. Alizadehsadrdaneshpour, F. Shariatmadari, M.A. Karimi Torshizi Page 15
    The present experiment was carried out to determine the effects of antibiotic growth promoters، blend of medicinal plants، prebiotic and organic acid on performance and nutrients apparent digestibility in a six week period، using one hundred ninety two one- day- old broiler chicks (Cobb 500) on a randomized complete block design experiment with six treatments consisting of 4 replications and 8 chicks per pen in cage condition. Experiment treatments were included: 1- Control (without growth promoters) 2- Antibiotic (15 ppm Virginiamycin) 3- Blend of Medicinal Plants (450 ppm Digestarom) 4- Prebiotic (0. 1 % Immunowall) 5- organic acid (0. 2% blend of organic acid salts) 6- mixture treatment 4 and 5. Body weight gain and feed conversion ratio were not affected by dietary treatments (p>0. 05). However feed intake significantly were affected experimental groups. No significant differences in nutrients apparent digestibility compared with control were observed in starter and grower periods.
  • H. Ghahri, M. A. Zandieh, I. Bernousi Page 21
    A study was conducted to determine the efficacy of esterified glucomannan، sodium bentonite and humic acid، in counteracting the toxic effects of aflatoxin in experimentally contaminated diets (254ppbAF) fed to broiler chickens. 7-day-old male broiler chicks of similar weight were randomly assigned to one of the nine dietary treatments with four replicates of 12 chicks each. Chicks were grouped based on the following dietary treatments: 1) control; 2) experimentally contaminated diet; 3،4،5،6 and 7) experimentally contaminated diet supplemented with 0. 2%، 0. 4%، 0. 6%، 0. 8% and 1%، humic acid respectively; 8 and 9) experimentally contaminated diet supplemented with 0. 5% sodium bentonite and 0. 1% esterified glucomannan، respectively. The experiment lasted for 35 days. Compared with the control، the experimentally contaminated diet significantly increased the activities of γ-glutamyl transferase، lactate dehydrogenase، aspartate amino transferase and feed consumption and resulted in poor feed efficiency. Increased relative weights of liver and decreased relative weights of bursa of fabricius were observed in chicks fed the experimentally contaminated diet. Further، feeding a contaminated diet was associated with significant decreases in serum albumin، total protein، uric acid and cholesterol. In this study، humic acid proved to be much more effective in the amelioration of aflatoxicosis in broilers than the sodium bentonite and esterified glucomannan.
  • Gh. Tahmasbi, M.A. Kamali, R. Ebadi, A. Nejati Javaremi, S. D. Javaheri, M. Jamshidi, M. Akef, N. Tajabadi Page 31
    In this research after evaluation and selecting the best colonies during the 1999-2005 bred queens of sixth and seventh generation were compared، with control queens in different apiaries of Tehran، Isfahan، Markazi and Qazvin provinces. Comparison of 6th and 7th generation، of Iranian honeybee bred queens with control queens in Tehran، Qazvin، Markazi and Isfahan provinces were showed desire improvement in swarming calmness and defense behavior of bred queens. Swarming behavior evaluation of two groups in 2005 and 2006 were showed superiority of bred queens significantly (P<0. 01). Calmness and defense behavior comparison of two groups were showed the bred queens were better than control queens in 2005 and 2006 (P<0. 01). High heritability caused desire improvement of these traits in honeybee breeding plans and also in the present research in fifth and sixth generation of bred queens. Honey production comparison of two groups were showed the preference of bred queens in 2005 (P<0. 05) but no significant differences in 2006 and total of years (P>0. 05). Lower heritability of honey production and it’s dependence on environmental and climatic factors caused undesirable improvement of honey production in the breeding plans and the results of present plan to confirm the last results and needs to long time for desire progress. For sustainable and health production should try to improve the honey production and also other traits such as important pest and diseases resistance in honeybee breeding project continuing.
  • A. Sodagar Amiri, Rezaian M., Adib Moradi M., Gilanpour H Page 40
    In order to study the anatomy and histology of the testis and epididymis of Caspian miniature horse، five adult stallions were used. Routine anatomical and histological methods were used. Anatomical study indicated that there were no differences between the testis and epididymis of the Caspian miniature horse with the ordinary horse، except with the smaller sizes. The epididymis is attached to the dorsal border of the testis. The tail of epididymis is attached to testis by a proper ligament of the testis and is also attached to parietal layer of tunica albuginae by the tail ligament of the epididymis. Histological study indicated that testis covered with tunica albuginae، its parenchyma contains Seminiferrous tubules، and its inter tubular spaces contain laydig cells. The testis mediastinum is restricted to head extremity of testis. The duct of epididymis is lined with ciliated pseudostratified columnar epithelium with the role of absorption and secretion. The duct covers with a muscular coat، containing longitudinal and circular muscle fibers.
  • A. A. Mohammadpour, H. Moshtaghi, A. R. Naderi Page 47
    In this research، 300 pairs of lymph nodes; prescapular، prefemoral and popliteal were collected from Lori – Bakhtiari sheep in Shahrekord abattoir. The specimens divided in two age groups (6 -12 month and 13 – 18 months) and then length، width and thickness of them were recorded using by caliper. For histological studies، lymph nodes were processed through routine tissue preparation technique and stained with H&E method. By the use of special micrometry devices، the diameters of lymphatic nodules and their germinal centers were determined. Our data analysis (t-test) revealed that in all the lymph nodes، there were a significant differences (P<0. 05) between thickness of left and right lymph nodes in two age groups and the mean thickness of left side were greater than the right side lymph nodes. The other parameters، such as length in prescpular lymph node، thickness in prefemoral lymph node and all of the parametrs in popliteal lymph nodes in age group 1 – 1. 5 year were greater than 6 month to 1 year age group. Histometrical studies revealed that، in all of lymph nodes small diameter of lymphatic nodule with its germinal center in right side was more than left and in 1 –1. 5 year was significantly (P<0. 05) greater than 6 month to 1 year.
  • B. Heidari, A. A. Mohammadpour Page 53
    Thirty pairs ovaries of camel from Isfahan abattoiry were collected. In each specimen، some parameters such as length، width and thickness of left and right ovaries were measured. For histological studies، after tissue preparation and staining with H&E، the ovarian follicles were recognized and classified. For each follicle some parameters such as: diameter of oocyte and follicle، thickness of layers were measured. At result، data between left and right ovary were analysed and were compare by t-test. The results showing that، mean length (37. 19 ±3. 45mm)، width (30. 12± 2. 52mm) and thickness (19. 04 ±2. 03) in right ovary was more than mean length (33. 57 ±3. 44)، width (27. 41± 2. 62) and thickness (15. 5 ±1. 97) in left ovary. There was no significant difference between dimensions of left and right ovaries. Microscopical studies revealed that، there was also no significant difference in diameter of primordial and primary follicles and its oocyte of left and right ovaries. However، the diameters of secondary follicle and its oocyte in right ovary (2546. 75± 93. 75 µm) was more than left (2135. 25 ±63 µm). There was significantly difference between diameter of scondary follicles in left and right ovaries. In graafian follicles، no significant difference detected between the right and left ovaries. There was no significant difference between dimensions of left and right ovaries in camel. Also diameter of secondary follicle and its oocyte in right ovary were more than left.
  • Ghadrdan-Mashhadia., Seifi-Abad Shapoorim., Aghajani, V Page 59
    Equine influenza is an acute، infectious and highly contagious respiratory disease with worldwide distribution and high morbidity and low mortality. The disease caused by H7N7 and H3N8 subtypes of genus (type) A of influenza virus. The most significant clinical signs of this disease are fever، coughing and nasal discharge. In this study، the presence of antibody against two subtypes of equine influenza virus was studied in 100 horses in Ahvaz region with HI test. Blood samples were collected from January to July 2005. Horses divided to two sexes and three age groups (less than 2 years، 2-10 years and more than 10 years old). The results of this study showed that only two stallion (8 and 16 years old) have had antibodies against subtype of H3N8. The antibody titer in these two cases were 1/64. It was suggested that antibody presence in these two horses due to infection of influenza virus، because the vaccination do not perform in this region.
  • M.A. Alizadehsadrdaneshpour, F. Shariatmadari, M.A. Karimi Torshizi Page 65
    This study was carried out to investigate the effects of medicinal plants، prebiotic and probiotic as alternatives to antibiotics on the growth performance، intestinal morphology and ileal digestibility of nutrients in broilers. A total of 288 one- day-old broiler chicks (Cobb 500) were randomly assigned to 6 treatments and 4 replicates with 12 chicks per each replicate in a completely randomize design for 6 weeks. Treatments include Diet 1 was a negative control containing no antibiotics or growth promoters (NC). Diet 2 was the positive control consisting of NC plus Virginiamycin (antibiotic). Diet 3 was NC and Digestarom (blend of medicinal plants). Diet 4 was NC to which Protexin (probiotic) was added. Diet 5 was NC plus Immunowall (prebiotic). Diet 6 was NC plus a combination of Immunowall and Protexin. The mortality rate and survival percentage were determined daily. Body weight gain، feed intake and feed conversion ratio (FCR) were measured weekly. Nutrients digestibility was determined in d 42. In order to evaluate Intestinal morphology، at d 38 day of age، one bird from each replicate was killed by cervical dislocation. Body weight gain، feed intake، mortality rate، nutrient digestibility and crypt depths of the duodenum and jejunum and villus height/crypt depth ratio of the three intestinal segment were unaffected by dietary supplementation of experimental treatments. Chicks supplemented with antibiotic had shorter villus height and crypt depth in the jejunum than birds fed probiotic and prebiotic. The results demonstrated that addition of the prebiotic to the feed as well as antibiotic had a significant effect on FCR at 42 days of age.
  • S. M. Hashemi, A. Pakdel Page 74
    Stillbirth is defined as a calf death just prior to، during، or within 24 to 48 h of parturition. The exact cause of calf death in dairy cows in this period of time is unknown. The objective of this study was to investigate about the effective factors on stillbirth and also to estimate some of the genetic parameters in Iranian dairy Holsteins. Data in the first and second lactation that have been collected from 1998 to 2007 were analyzed separately and a threshold model was used to analyze every calving data. The effects of milk-2x، age at calving، herd-year-season of calving and also sex of calf on stillbirth rate were all statistically significant. Male calves showed significantly more stillbirth rate than female calves. The heritability’s for stillbirth in the first- and in the second lactation were estimated 0. 025 and 0. 01، respectively. After classification of first- and second lactation cows for milk yield levels and age at calving، the results showed that stillbirth was higher for cows with high milk yield potential and the older cows have more stillbirth than the younger ones.