فهرست مطالب

Evidence Based Care - Volume:1 Issue: 1, 2012

Evidence Based Care
Volume:1 Issue: 1, 2012

  • تاریخ انتشار: 1390/12/07
  • تعداد عناوین: 7
|
  • ملیحه صادق نژاد فروئقه، زهره ونکی، ربابه معماریان صفحه 5
    مقدمه
    به کارگیری مدل سازگاری «روی» برای بیماران دیابتی، نیازمند بررسی دقیق و برنامه ریزی مبتنی بر زمینه اجرایی، با بکارگیری اصول این مدل است، اما مطالعه ای این چنین در پرستاری درکشور ما تاکنون انجام نشده است.
    هدف
    تعیین تاثیر برنامه مراقبتی بر اساس مدلی پرستاری روی بر میزان سازگاری روانشناختی بیماران دیابتی نوع دو.
    روش
    مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی شده، در دو گروه و در دو مرحله زمانی قبل و بعد، در بنیاد دیابت پارسیان مشهد انجام شد. 60 بیمار، مبتلا به دیابت انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه اختصاص یافتند. اطلاعات به وسیله، فرم بررسی و شناخت «روی» و پرسشنامه استراتژی های سازگاری جمع آوری شد. آزمایش هموگلوبین گلیکولیزه قبل و بعد از مداخله در دو گروه انجام شد. برنامه مراقبتی، طبق نتایج حاصل از ابزارها طراحی و در گروه آزمون 5/2 ماه اجرا و 5/1 ماه بعد پیگیری شد. نتایج به دست آمده بوسیله نرم افزار SPSS نسخه 17 با استفاده از آزمونهای «تی»، «کای–دو» و «ویلکاکسون» تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    آزمون تی، کاهش معنادار هموگلوبین گلیکولیزه (p=0/000) و آزمون ویلکاکسون کاهش معنادار تعداد رفتارهای ناسازگار را در گروه آزمون بعد از مداخله در بعد درک از خود ((p=0/000 و استقلال و وابستگی، نشان داد ((p=0/000. در بعد ایفای نقش تغییر معناداری مشاهده نشد ((p=1.
    نتیجه گیری
    استفاده از برنامه طراحی شده بر اساس مدل سازگاری «روی»، با داشتن رویکر جامع و کل نگر و امکان ارائه مراقبت های مبتنی بر همکاری بین بخشی، قادر است سازگاری روانشناختی و فیزیکی بیماران دیابتی نوع دو را افزایش دهد. مطالعات بیشتر با مدت زمان طولانی تر، برای بررسی تاثیر اجرای این مدل بر بعد «ایفای نقش»، مورد نیاز است.
    کلیدواژگان: دیابت نوع دو، مدل سازگاری روی، سازگاری روانشناختی، تئوری پرستاری
  • مرضیه اکبرزاده، منیره طوسی، نجف زارع، فرخنده شریف صفحه 21
    زمینه
    وجود اضطراب به شکل های مختلف در زنان باردار، به ویژه در زنان نخست باردار که آمادگی لازم رابرای مادر شدن ندارند، مشکلاتی را ایجاد می کند. بنابراین بهبود وضعیت سلامت روانی و کاهش اضطراب آنها اهمیت بسزایی دارد.
    هدف
    . تعیین تاثیر یادگیری رفتارهای دلبستگی برمیزان اضطراب و دلبستگی مادر با جنین درمادران نخست باردار مراجعه کننده به مراکز منتخب بارداری شهرشیراز در سال 1389.
    روش
    در این کارآزمایی بالینی 84 خانم باردار شکم اول به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. برای گروه آزمون علاوه بر مراقبت های معمول بارداری، چهار جلسه 90 دقیقه ای کلاسهای یادگیری رفتارهای دلبستگی برگزار شد. گروه شاهد فقط مراقبت های معمول بارداری رادریافت نمودند. نمره دلبستگی مادر با جنین و اضطراب، قبل از مداخله و همچنین در پایان 1 ماه مداخله در هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه دلبستگی مادر و جنین کرانلی (MFAS) و پرسشنامه ی استاندارد شده اضطراب اسپیلبرگر (Spielberger State-Trait Inventory) سنجیده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 17 و آزمون های آماری تی مستقل و تی زوجی صورت گرفت.
    یا فته ها: میانگین نمره اضطراب و دلبستگی قبل از مداخله در دو گروه، اختلاف آماری معنی داری نداشت (به ترتیب 590/0 P=،544/0= P) ولی میانگین نمره اضطراب ودلبستگی در بعد از مداخله در دو گروه اختلاف آماری معنی داری را نشان داد (به ترتیب003/0P=،0001/ 0>p).
    نتیجه گیری
    پژوهش حاضر نشان می دهد که یادگیری رفتارهای دلبستگی موجب افزایش میزان دلبستگی مادر با جنین گردید که به نوبه خود موجب کاهش اضطراب مادر باردار شده است. گنجاندن این آموزش ها در مراقبت های در آموزش های دوران بارداری توصیه می شود.
    کلیدواژگان: یادگیری رفتارهای دلبستگی، دلبستگی مادر با جنین، اضطراب مادر
  • سیده طاهره میرمولایی، مهرنوش عامل ولیزاده، محمود محمودی، زینب توکل صفحه 35
    مقدمه
    یکی از مهمترین شاخص های کیفیت ارائه خدمات بهداشتی درمانی، ارزیابی و سنجش رضایتمندی بیماران از دریافت خدمات ارائه شده است که از پژوهش های جامعه شناسی نشات می گیرد.
    هدف
    تعیین تاثیر ارائه ی مراقبت های پس از زایمان در منزل، بر دریافت مراقبت و رضایت مندی مادران.
    روش
    این مطالعه، یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده است از بین مادران مراجعه کننده به مرکز بهداشت اکبرآباد تعداد 200 مادر انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه شاهد و آزمون اختصاص پیدا کردند. گروه شاهد، مراقبت های پس از زایمان را از مرکز بهداشت و گروه آزمون، مراقبت ها را درمنزل خود دریافت کردند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود،که حاوی سوالاتی مرتبط با مشخصات دموگرافیک و میزان دریافت و رضایتمندی مادران از مراقبت ها بود که با مراجعه به منازل آنان، تکمیل شد. داده ها با نرم افزار،SPSS نسخه 18و آزمون های تی و مجذور کای تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    مادران در دو گروه در رده سنی 29-20 سال بودند. میزان دریافت مراقبت های مادری و نوزادی پس از زایمان، بین دو گروه، در نوبت دوم و سوم تفاوت آماری معنی داری داشت (01/0p=، 001/0.(p< همچنین میانگین نمره ی دریافت خدمات عاطفی- ارتباطی و آموزشی و همچنین رضایتمندی مادران از این خدمات، بین دو گروه به طور معنی داری متفاوت بود (001/0.(p<
    نتیجه گیری
    ارائه ی مراقبت های پس از زایمان در منزل، تاثیر مثبتی بر میزان دریافت و رضایتمندی مادران از خدمات عاطفی- ارتباطی و آموزشی دارد. بنابراین می توان این نوع از ارائه مراقبت ها را به مسوولان بهداشتی پیشنهاد کرد.
    کلیدواژگان: مراقبت های پس از زایمان، ویزیت منزل، دریافت مراقبت، رضایتمندی
  • اسفندیار بالجانی، مهدی کاظمی، الهام امان پور، توران تیزفهمی صفحه 51
    مقدمه
    بررسی عوامل مرتبط با کیفیت زندگی بیماران سرطانی می تواند یک نقطه مهم در ارزیابی اثربخشی درمان و روند بیماری در این بیماران باشد. مفاهیم امید، سلامت معنوی، مذهب و کیفیت زندگی حوزه های معنی دار و مرتبط برای بیماران و پرستاران هستند، اما مطالعات کمی ارتباط بین این مفاهیم را در بیماران مبتلا به سرطان معلوم ساخته است.
    هدف
    تعیین ارتباط بین مذهب، معنویت و امید با کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به سرطان مراجعه کننده به بیمارستان امید شهرستان ارومیه در سال 1388
    روش
    در این مطالعه توصیفی همبستگی، 164 بیمار مبتلا به سرطان به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه کیفیت زندگی EORTC QOL- C30، پرسشنامه سلامت معنوی الیسون و پالوتزین (Ellison & Paloutzain)، ایندکس مذهب دانشگاه دوک (Duke University Religion Index)، و شاخص امید هرث (Herth Hope Index) بود. داده ها با استفاده از آزمونهای توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز رگرسیون چند متغیره در نرم افزار SPSS نسخه 16 در سطح معنی داری 0.05 تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    سلامت معنوی (r=0.23،p=0.01) و امید (r=0.23، p=0.01) با مقیاس عملکردی کیفیت زندگی ارتباط مثبت معنی دار داشتند. سلامت معنوی (r=0.34،p<0.01) و امید (r= 0.46،p<0.01) با کیفیت زندگی کلی نیز ارتباط مثبت معنی داری داشتند. بین اعمال مذهبی و کیفیت زندگی کلی (r=0.18،p<0.05) ارتباط معنی دار وجود داشت. همچنین امید و عقاید مذهبی 8/25 درصد تغییرات کیفیت زندگی کلی را تبیین کردند.
    نتیجه گیری
    توجه به عواملی مانند هدفمند بودن درزندگی، اعتقاد به خدا، اعمال مذهبی و خوش بینی به آینده در برنامه ریزی مراقبتی از بیماران متبلا به سرطان می تواند موجب ارتقاء کیفیت زندگی آنان گردد.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، امید، سلامت معنوی، مذهب، بیمار مبتلا به سرطان
  • ندا میرباقر آجریز، مریم سادات شهشهانی، محمد آقاجانی صفحه 63
    مقدمه
    اضطراب از جمله حالات عاطفی و طبیعی بیماران تحت عمل جراحی است که می تواند موجب افزایش درد بعد از عمل، افزایش نیاز به مسکن و داروهای بیهوشی و در نهایت طولانی شدن مدت زمان اقامت در بیمارستان گردد.
    هدف
    تعیین تاثیر موسیقی و آوای قرآن کریم بر میزان اضطراب و برخی از علائم حیاتی بیماران قبل از اعمال جراحی شکم بیمارستان شهید بهشتی کاشان در سال 1388
    روش
    این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی یک سوکور و سه گروهی است که که طی آن 90 بیمارکاندید اعمال جراحی شکم انتخاب و سپس به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و یک گروه شاهد اختصاص یافتند. واحدهای مورد پژوهش در گروه آزمون اول، موسیقی بدون کلام، درگروه آزمون دوم آوای قرآن کریم را به مدت 20 دقیقه گوش می دادند و درگروه شاهد مداخله ای صورت نمی گرفت. سپس نتایج با استفاده از آزمونهای کای اسکوئر، فیشر، آنالیز واریانس در نرم افزار نسخه 11.5 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    آزمون آماری آنالیز واریانس تفاوت معنی داری را در میزان اضطراب سه گروه نشان داد (p=0.001). نبض نیز تفاوت معنی داری بین گروه های آزمون اول با شاهد یافت شد (p=0/02). هم چنین تعداد تنفس در گروه آزمون اول نسبت به گروه شاهد کاهش داشت (p=0/02). فشار خون نیز تفاوت معنی داری بین گروه های آزمون اول و دوم با شاهد یافت شد (p=0/004)
    نتیجه گیری
    گوش دادن به موسیقی و آوای قرآن کریم مداخله ای سیستماتیک و درمانی مکمل برای بیماران قبل از عمل جراحی است که می تواند به کاهش اضطراب و علائم حیاتی کمک کند.
    کلیدواژگان: اضطراب، آوای قرآن کریم، موسیقی، علائم حیاتی، عمل جراحی شکم
  • اعظم فاضل عسگر پور، زکیه امینی، عباسعلی زراعتی، حبیب الله اسماعیلی صفحه 77
    مقدمه
    خستگی و فقدان انرژی یکی از نشانه های شایع و زجرآور در بیماران همودیالیزی می باشد که باعث کاهش فعالیتهای مراقبت از خود می گردد، و می تواند منجر به از دست دادن شغل، افزایش وابستگی به مراقبت های بهداشتی و افزایش مرگ ومیر گردد.
    هدف
    . تعیین تاثیر برنامه مراقبتی مبتنی بر مدل روی بر خستگی بیماران همودیالیزی
    روش
    این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 54 بیمار تحت درمان با همودیالیز در دو بیمارستان آموزشی قائم (عج) و امام رضا (ع) شهر مشهد در سال 1389 (که بصورت تصادفی 28 نفر در گروه آزمون و 26 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند) انجام گرفت. گروه آزمون برنامه مراقبتی مبتنی بر الگوی روی را در 4 جلسه آموزش چهره به چهره در طول سه هفته دریافت نمودند و سپس به مدت چهار هفته پیگیری شدند. داده ها توسط چک لیست انتخاب واحد پژوهش، پرسشنامه مشخصات فردی و سوابق بیماری، مقیاس خستگی پایپر، فرم بررسی مدل سازگاری روی جمع آوری گردید. سپس آنالیز داده ها با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل، تی زوجی و آزمون آنالیز واریانس دوطرفه، توسط نرم افزار SPSS نسخه 13 انجام شد.
    یافته ها
    بین دو گروه اختلاف معنی داری در میزان خستگی قبل از مداخله وجود نداشت (895/0=p). در حالی که بعد از مداخله تفاوت دو گروه معنی دار گردید (001/0>p). به طوری که میانگین خستگی در گروه آزمون 2/19درصد کاهش یافت.
    نتیجه گیری
    به کار گیری برنامه مراقبتی مبتنی بر مدل روی به عنوان یک مداخله پرستاری اثربخش، کم هزینه و غیرتهاجمی بر خستگی بیماران همودیالیزی موثر می باشد.
    کلیدواژگان: مدل سازگاری روی، خستگی، همودیالیز
  • سعید واقعی، ام البنین میرزایی، مرتضی مدرس غروی، سعید ابراهیم زاده صفحه 91
    زمینه
    ارتباط، رکن اصلی درمراقبت از بیمار است. مطالعات زیادیتاثیر استرس های دوران تحصیل در دانشجویان گروه پزشکی را بر کیفیت مراقبت آنان در زمان تحصیل و حتی پس از آن، نشان می دهند. از مهمترین عوامل استرس زا می توان به ضعف مهارت های ارتباطات بین فردی اشاره کرد
    هدف
    تعیین تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی، بر راهبردهای مقابله ای دانشجویان پرستاری، در موقعیت های استرس زای کارآموزی.
    روش
    در این مطالعه نیمه تجربی، 56 دانشجوی پرستاری ترم های 4 تا 8، دانشکده پرستاری و مامایی مشهد در سال تحصیلی 88- 89، به طور تصادفی در دو گروه مداخله (26 نفر) و کنترل (30 نفر) قرار گرفتند. در گروه مداخله، کارگاه آموزشی مهارتهای ارتباطی با توجه به موقعیتهای کارآموزی دانشجویان، در دو مرحله، به فاصله دو هفته، به مدت 10 ساعت، به روش ایفای نقش، برگزار شد. راهبردهای مقابله ای دانشجویان در هر دو گروه، قبل و بعد از مداخله، با پرسشنامه راه های مقابله ای لازاروس- فولکمن اندازه گیری و. سپس داده ها با استفاده از نرم افزار (SPSS) ویرایش 5/11 و آزمون های تی، من ویتنی و کای دو تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    مقابله مساله مدار در گروه مداخله به میزان 5/13 درصد افزایش یافته که آزمون تی مستقل این تفاوت را بین دوگروه دو گروه بعد از مداخله، معنی دار نشان داد (0001/0P=). نمره کلی مقابله هیجان مدار در هر دو گروه، کاهش یافته و تفاوت معنی داری بعد از مداخله دیده نشد. از میان راهبردهای هیجان مدار، تنها مقابله گریز- اجتناب، تفاوت معنی داری را بین دو گروه نشان داد که در گروه مداخله میزان به کارگیری آن کاهش یافته بود(043/0 P=).
    نتیجه گیری
    آموزش مهارتهای ارتباطی به دانشجویان پرستاری، می تواند باعث بهبود راهبردهای مقابله ای از طریق افزایش به کارگیری مقابله مساله مدار گردد،. پیشنهاد می شود دوره های آموزشی مهارت های ارتباطی برای دانشجویان پرستاری قبل از شروع کارآموزی برگزار گردد.
    کلیدواژگان: راهبردهای مقابله ای، مهارت های ارتباطی، دانشجوی پرستاری، استرس کارآموزی
|
  • Sadeghnejad Forotaghe M., Vanaki Z., Memarian R Page 5
    Background
    Applying “Roy Adaptation Model" in caring of patients with diabetes needs a context based planning using the principles of this model. But no study has been done up to now in Iranian nursing context
    Aim
    To examine the effect of employing a care plan based on the Roy Adaptation Model on psychological adaptation in patient with type II diabetes.
    Methods
    This clinical trial was performed on 60 patients admitted in Parsian Diabetes Foundation in Mashhad in 2009 (random allocated: 30 patients in intervention and 30 patients in control group). The intervention group received a care plan designed based on Roy adaptation model for 10 week interval followed by a follow-up period for 6 weeks later, while the control group only received the regular services from the Foundation. The data collected using demographic questionnaire, Roy assessment form”, adaptation strategies questionnaire, and HgA1C test. Chi square, Wilcocxon, and T test was applied for analyzing data using SPSS version 17. Value of p<0.05 was considered significant
    Results
    The results showed no significant difference in terms of level of HgA1c and the maladaptive behaviors between two groups before intervention. Nursing care based on Roy model deceased patient’s maladaptive behaviors in self concept (p=0/000) and interdependence mode in the intervention group. Level of HgA1c was decreased significantly in the intervention group (p=0/000).after intervention. No significant changes were found in the control group.
    Conclusion
    Applying Roy adaptation model in caring patient with type II diabetes using holistic and interdisciplinary approach, can increased psychological and physiological adaptation. More study by longer time needs to examine the effects of this model on the “role function mode”.
  • Akbarzadeh M., Toosi M. Zare N., Sharif F Page 21
    Background
    Anxiety with different shapes induces some complications in women in their first pregnancy. Reducing anxiety level can promote maternal-fetal health.
    Aim
    to examine the effect of learning the “attachment behaviors” on the anxiety level and “maternal fetal attachment” in first pregnant women referring to Shiraz obstetric clinics in 2010
    Methods
    In this randomized control trial 84 pregnant women were allocated in two groups randomly. Experimental group received routine pregnancy care in addition to four 90- minutes’ sessions on the attachment behaviors during one month of intervention period. The control group received usual pregnancy services. Anxiety and maternal fetal attachment were measured before and after intervention in two groups. Data were collected using Spielberger's State Anxiety Inventory and maternal fetal attachment scale Cranley. Data were analyzed with SPSS software (v.11.5), using statistical tests including Chi square, pair T test, and T test. P value less than 0.05 considered statistically significant.
    Results
    women in the case group experienced significantly less anxiety and more maternal fetal attachment after learning attachment behaviors (p=0.003, p<0.001). No significant changes were found in the control group.
    Conclusion
    educating the attachment behaviors can increase maternal fetal attachment and reduce women’s anxiety in their first pregnancy. It could be suggested to include teaching this subject in to pregnancy health care services.
  • Mirmolaei T., Amel Valizadeh M., Mahmoodi M., Tavakkol Z. Page 35
    Background
    One of the most important indicators of quality of services and monitoring health services is evaluation and assessment of patient satisfaction of services that comes from sociology research.
    Aim
    To identify the effect of providing post partum care at home on maternal received care and satisfaction.
    Method
    This clinical trial was carried out on 200 mothers who referred to Akbar Abad Health Care Center for their infant screening tests. They were randomly allocated to two experimental and control groups. Experimental group received their first and second post partum care at home, but control group only received routine postpartum care of the health center. Data were collected using a questionnaire containing demographic characteristics and some question to assess maternal received care and satisfaction with postpartum care. Chi square and T test were applied for analyzing data using SPSS version 18. P value less than 0.05 considered statistically significant.
    Results
    Most of the mothers were 20-29 years old. Two groups were significantly different in relation to percentage of received care at the first and second post partum and infant care (P=0.00, P=0.01). The average score of emotional and educational services that mothers received and also maternal satisfaction were also significantly different between two groups (p=0.00).
    Conclusion
    Postpartum care provided at home, has positive effect on maternal emotional and educational received care and also their satisfaction. So we suggest post partum health care provision by health care providers at home.
  • Baljani E., Kazemi M., Amanpour E., Tizfahm T Page 51
    Background
    Religion, spiritual well- being and hope are concepts that are frequently used as a source of coping in patients with cancer. However, few studies have examined these factors with independent measurement devices.
    Aim
    To determine the relationship between religion, spiritual wellbeing, hope and quality of life in cancer patients admitted to Omid’s Hospital in Urmia city from August to January 2010.
    Method
    In this cross sectional descriptive-analytical research, 164 patients with cancer were selected using sequential convenience sampling. Data were collected using demographic characteristics form, quality of life questionnaire EORTC QOL-C30, Ellison and Paloutzain spiritual well- being questionnaire, Duke University Religion Index, and the Herth Hope Index. Data was analyzed using SPSS Software (v.11.5), statistical test Pearson correlation coefficient and multiple regressions were done and P < 0.05 considered statistically significant.
    Results
    Spiritual well-being (r = 0.23, p <0.01) and hope (r = 0.23, p <0.01) had a significant positive relationship with the functional quality of life scale. Spiritual well- being (r = 0.34, p <0.01) and hope (r = 0.46, p <0.01) had a significant positive correlation with the overall quality of life. Between religious practices and the overall quality of life was significant correlation (r = 0.18, p <0.05). Also hope and religious beliefs explained 25/8 percent of changes in overall quality of life.
    Conclusion
    There was a significant relationship between spiritual health, religious practices, hope and quality of life. Considering some factors such as being purposeful in the life, believing in God, doing religious practices and being optimistic about the future, while providing the health cares for patients with cancer might increase their quality of life.
  • Mirbagher Ajorpaz N., Aghajani M., Shahshahani M Page 63
    Background
    Anxiety is one of the emotional conditions among patients scheduled for surgery that can result in increasing postoperative pain, increasing analgesic and anesthetic requirements and prolonged hospital stay.
    Aim
    To assess the effectiveness of listening to music and Holy Quran on patient’s anxiety and vital signs before abdominal surgery
    Method
    it was a blind and three-group clinical trial. Ninety patients who were scheduled to undergo abdominal surgery were randomly assigned to three groups of music, Holy Quran and control. Subjects in music and Holy Quran group listened to the music and Holy Quran for 20 minute before surgery. Control group received no intervention. Anxiety and Vital signs were measured before and after intervention in three groups. To measure Anxiety Spielberger's State Anxiety Inventory was used. Data were analyzed with SPSS Software (v.11.5), using statistical tests including Chi square, Fisher exact test and ANOVA and P value less than 0.05 considered statistically significant.
    Results
    Patients in music and Holy Quran group experienced significantly less anxiety (p=0.001). Listening to the music and Holy Quran also decreased patient’s heart rate (p<0.02) and blood pressure significantly (p<0.004). No significant changes were found in the control group.
    Conclusion
    Listening to the music and Holy Quran is a systematic intervention and complementary treatment for pre-operative patients that can decrease the anxiety level and physiological responses to the stress of surgery
  • Fazel Asgarpoor A., Amini Z., Zeraati A., Esmaeli H Page 77
    Background
    Fatigue and lack of energy is a common symptom in hemodialysis patients that affects patient's self care. It can also result in job loss, increased dependence to special health care and increased mortality.
    Aim
    This study examines the effect of employing a care plan based on the Roy Adaptation Model on level of fatigue in hemodialysis patients.
    Method
    This clinical trial was performed on 54 hemodialysis patients admitted in Ghaem and Emam Reza Hospitals in 2010 (random allocated: 28 patients in intervention and 26 patients in control group). The intervention group received the care plan trough a face to face training program in 4 sessions at 3- week interval followed by a follow-up period for 4 weeks later, while the control group only received the regular services from hospital. The data were collected using demographic questionnaire, modified Piper Fatigue Scale, and Roy assessment tool. Data were analyzed using student and paired t test and also two-tailed analysis of variance with SPSS version 13.
    Results
    The results showed no significant difference in terms of fatigue between two groups before intervention but they were significantly different after the intervention (P =0.000). Patients’ fatigue was decreased 19% in patients in intervention group.
    Conclusion
    The findings of this study indicate that the care plan based on the Roy Adaptation Model is an effective, low cost and non-invasive nursing intervention for decreasing fatigue in hemodialysis patients.
  • Vaghee S., Mirzaie O., Modarres Gharavi M., Ebrahim Zadeh S Page 91
    Introduction
    Hindering factors of clinical education is stress. Which is also health- threatening for students, Interpersonal communication skills is one of the most important stress- inducing factors. Due to mutual interaction between stress and communication skills, and importance of stress- management in clinical education courses, it is necessary to intervene properly. So, this study aimed to study the effect of communication skills education on nursing students’ coping strategies in stressful situations of clinical courses.
    Materials And Methods
    In this experimental study, 56 students’ 3th and 4th year nursing, classified randomly in test (26) and control (30) group. Communication skills workshop was held for test group according to their own clinical course by using Role- Play method. The workshop was a two- step 10 hour course, by one week interval. Coping strategies was measured by Lazarus- Folkman questionnaire (The ways of coping scales (revised)), before and 4 week after intervention and analyzed statistically by SPSS 11.5 using T-Test, Man Whitney U- test and Chi- square.
    Findings
    Problem-focused coping was increased in test group by 13.5 %, there was a significant difference between two groups after intervention (p=0/000). Total score of Emotional- focused coping was decreased in both groups and showed no significant difference (p> 0/005). The only significant difference in both groups was related to Escape- Avoidance strategy (p=0/043), which increased 3 times more in test group in comparison with control group.
    Conclusion
    Teaching communication skills, can improve coping strategies in nursing students by increasing their application of Problem- focused methods. It is recommended; teach these skills before their clinical education courses.