فهرست مطالب

اللغه العربیه و آدابها - سال هفتم شماره 12 (ربیع و صیف 2011)

مجله اللغه العربیه و آدابها
سال هفتم شماره 12 (ربیع و صیف 2011)

  • تاریخ انتشار: 1390/02/13
  • تعداد عناوین: 7
|
  • جواد اصغری صفحات 5-18
    فی هذا البحث، تمت دراسه الفن الروائی لدی جبرا إبراهیم جبرا فی روایته الشهیره «البحث عن ولید مسعود» إذ برز فی ها التیاران، «الحداثه» و«ما بعد الحداثه» الثقافیه والاجتماعیه والادبیه - شکلا ومضمونا - اکثر من روایاته الاخری ورسم جبرا فی روایته هذه حرکته الفنیه من الحداثه باتجاه مابعدالحداثه رسما واضحا. نری فی هذه الروایه میزات هامه للروایه الحداثیه کالمونولوج الداخلی وتیار الوعی والزمن النفسی اوغیرالخطی، ومیزات اساسیه للروایه ال«مابعد حداثیه» کغیاب الحبکه والروایه المضاده والبطل المضاد، وتناولت هذه الدراسه تلک المیزات. ایضا اشرنا فی هذا المقال إلی الاشکالیات المطروحه فی الفکر الحداثی وال«مابعد حداثی» وتجسید هذه الإشکالیات فی روایه «البحث عن ولید مسعود» کما اننا نرید إثبات وجود ملامح حداثه وما بعد الحداثه فی هذه الروایه.
    کلیدواژگان: البحث عن ولید مسعود، _ الروایه العربیه ال، مابعد حداثیه، الروایه العربیه الحداثیه، جبرا إبراهیم جبرا
  • جعفر دلشاد، آزاده منتظری * صفحات 19-42

    لقد احتلت شخصیه الإمام علی بن ابی طالب(ع) منذ صدر الإسلام مکانه مرموقه فی الادب العربی وخاصه الادب الاسلامی وعلی الخصوص الادب الشیعی، هذا من جانب ومن جانب آخر فقد کانت هذه الشخصیه موضع اهتمام ادباء غیر العرب ایضا، ومن اشهر هولاء هو مهیار الدیلمی الفارسی الاصل الذی عاصر الدوله البویهیه.
    لقد تناولت هذه الدراسه علی المنهج الوصفی التحلیلی اشعار هذا الشاعر بعد ان اعتنق الدین الإسلامی وترک دین اسلافه الدیانه المجوسیه، فقد انصب توجهه إلی مناقب الامام علی(ع) وفضائله من جانب ومن جانب آخر نجد الشاعر یلمح بقضایا سیاسیه واجه ها الإمام بعد وفاه الرسول الکریم(ع) منها: موضوع الخلافه وواقعه الغدیر.
    ووصلت المقاله إلی ان فی اشعار مهیار دلاله واضحه علی مدی اهتمام الشاعر وکذا ولائه الخاص لامیر المومنین علی(ع)، لما کانت تحمله هذه الشخصیه من صفات فذه ومنزله لدی الرسول العظیم(ع)، خاصه وکذا لدی المسلمین عامه.

    کلیدواژگان: الخلفاء الراشدون، _ الإمام علی(ع)، السقیفه، مهیار الدیلمی
  • اسحق رحمانی صفحات 43-59
    یعتبر فن المقامه الفن الخامس من فنون الادب وهو من اهم الفنون الادب العربی وهی عباره عن کتابه مسجوعه حسنه التالیف، تتضمن نکته ادبیه، تدور علی روایه لطیفه مختلقه تنسب إلی بعض الرواه. وقد راجت سوقها بین الادباء فی القرون التی تلت عصر مخترعها بدیع الزمان الهمذانی حیث کان اول من فتح بابها، وسلک طریقها، واشتهر من بعده الحریری واقتبس فی مقامته من المواطن المختلفه منها الامثال العربیه لان الامثال اصدق شیء الذی یتحدث عن اخلاق الامه وتفکیرها وعقلیتها، وتقالیدها وعاداتها، ویصور المجتمع وحیاته وشعوره اتم تصویر فهی مرآه للحیاه الاجتماعیه والعقلیه والسیاسیه والدینیه واللغویه. وفی هذه المقاله نحاول بإذن الله تعالی ان نذکر بعض الامثال العربیه ودورها فی مقامات الحریری.
    کلیدواژگان: الاقتباس، الحریری، المقامات، الامثال
  • صادق فتحی دهکردی، مهدی محمدی صفحات 61-78
    یعتبر صلاح عبدالصبور من رواد الشعر العربی الحر فی مصر وقد ترک آثارا ادبیه قیمه من اهمها مسرحیه «ماساه الحلاج». تستهدف هذه المسرحیه إلی تبیین جوانب الحیاه السیاسیه والاجتماعیه للحلاج والعصر الذی کان یعیشه وتطبیقها علی حیاه عبدالصبور وعصره حیث یمکننا تسمیه هذه المسرحیه «ماساه عبدالصبور». یحاول عبدالصبور فی هذه المسرحیه فی قسمی «الکلمه» و«الموت» وضمن خمسه مناظر ان یتناول بالبحث عددا من المواضیع بما فی ها الالتزام والفساد والفقر وفقد العداله وکذلک الصراع بین العزله الصوفیه والحضور فی المجتمع من جانب، والصراع بین السیف والکلمه من جانب آخر. تحاول هذه المقاله إلقاء الضوء علی وجهات نظر عبدالصبور تجاه المواضیع اعلاها والتی یرمی الشاعر من ورائها إلی التلمیح إلی الاوضاع السیاسیه والاجتماعیه السائده فی البلدان العربیه ولاسیما مصر.
    کلیدواژگان: الماساه، المسرحیه، عبدالصبور، _ الحلاج، القناع
  • معصومه نعمتی قزوینی، کبری روشنفکر، شهریار نیازی، خلیل پروینی صفحات 79-102
    لقد کان الواقع الذی یعیش فیه الشعراء العرب المعاصرون یقدم تناقضات شدیده تنعکس فی نفوسهم ومن ثم فی اشعارهم. کان ثمه التناقض الذی وقع بین المدینه والریف، وما یخلفه من اهتزاز القیم الفکریه والإجتماعیه. وکان التناقض الناجم عن الإنتماء السیاسی بین الفردیه والجماعیه بین الفکر والعاطفه. ولقد زادت الاحداث السیاسیه الضخمه والقاسیه من حده التناقض فی نفوس هولاء الشعراء. وکان بدر شاکر السیاب من هولاء الشعراء الذین یعیشون فی مرحله اشتد فی ها الصدام بین المثل العلیا والواقع، بین الماضی والحاضر، بین الإستغلال والتحرر، بین التشرد والإقطاع، بین الفقر والثراء... وهذا ما حداه لان یبحث عن مثل اعلی لنفسه وللعربی وللإنسان إلا انه وصل فی النهایه إلی ال
    نتیجه
    ان کل ذلک غیر موجود. فهذا الیاس والخیبه والتشاوم؛ والاحداث المحزنه التی مرت به وبنفسه التی تطمح إلی السرور والبشر خلقت عنده ازدواجیه فی شعره. فیهدف هذا المقال، البحث عن انواع التناقاضات فی شعر السیاب ودراستها بالمنهج الوصفی- التحلیلی لتبیین ظاهره الإزدواجیه فی شعره.
    کلیدواژگان: بدر شاکر السیاب، _ الإزدواجیه، الشعر العربی المعاصر
  • سید ابوالفضل سجادی، محمد هادی مرادی صفحات 103-120
    یعد الشیخ البهائی من نوابغ العالم الإسلامی، وقد اسدی الخدمات الکثیره إلی الناس فی حیاته، الف هذا العالم ما یقرب من مائه کتاب فی المجالات المختلفه العلمیه والادبیه، منها «الفوائد الصمدیه» فی علم العربیه، وقد احتوی هذا الکتاب علی کل القواعد النحویه حیث تناولها بإیجاز شدید، وقد کتبت علیه شروح منها «الحدائق الندیه فی شرح الفوائد الصمدیه» للسید علی خان الکبیر، حیث قام الشارح فیه بجمع آراء النحاه، وقارنها مقارنه منطقیه دقیقه، واورد القواعد التی یحتاج الباحث فی علم النحو والقضایا اللغویه، یعتبر هذا الکتاب من المراجع التی لا غنی عنها الباحث فی هذا المجال، نستعرض وننقد آراء الماتن والشارح فی هذه المقاله.
    کلیدواژگان: دراسه اسلوبهما النحوی، _ الفوائد الصمدیه، الحدائق الندیه
  • یحیی معروف، عاطی عبیات صفحات 121-141
    کما هو معلوم إن اللهجه بنت اللغه العربیه الفصحی او حاله من حالاتها فی مراحل تطورها السلبی او الایجابی، فاهمیه دراسه اللهجات ناتجه من الواقع الاجتماعی الذی یرتسم بمختلف مظاهره فی ها، فضلا علی توافر قوه المعنی وخصب الدلاله فی مفرداتها وتعابیرها. وهذا المقال الذی یعنی بدراسه الدلاله الصوتیه والصرفیه والنحویه فی اللهجه العربیه الخوزستانیه، یحاول معرفه تاریخ العلاقه الممتده العریقه بین هذه اللهجه والعربیه الام «الفصحی» تمهیدا للاستفاده من عطائها الثری فی مختلف المستویات وإسهاما فی إرساء دعائم صرح اللغه العربیه، شریطه ان تخضع للدراسه والتمحیص والتنقیح من المحرف والدخیل والتشویه وغیر ذلک.
    کلیدواژگان: النحو، _ اللهجه، الصرف، مخارج الصوت، اللغه
|
  • Javad Asghari Pages 5-18
    In This research, accomplished Consideration of Fictional Virtues of Gabra Ibrahim Gabra in angle of his famous work, “Research for Valid Mosoud” because of two cultural, social and literary progress Modernism and Post Modernism is more obvious then his other works in form and con feat. Gabra Ibrahim Gabra traced in this fictional work his artistic movement from Modernism to post Modernism in edent manner. We notice in this novel important specialty of Modern novel like anterior monologue, stream of consciousness, psychological time, and important specialty of Post Modern Novel laid absence of pilot, antihero and antinovel. Also we point to questions a bout Modern and Post Modern thought and incarnation of these questions in “Research for Valid Masoud”. Likewise we go to proof that this novel is consisting the two aspects e.g. Modernism and post Modernism.
    Keywords: Modern Arabic Fiction, Post Modern Arabic Fiction., Gabra Ibrahim Gabra
  • Jafar Delshad, Azadeh Montazeri Pages 19-42

    The unique character of Imam Ali bin abi Talib (A.S.) has occupied a high ranking position in Shiite's literature since centuries. Apart from the interest of Arab Shiite poets, we also find non-Arabs who paid attention to Imam Ali's attributes and virtues, including Mihiar Al-Dailami the Persian who lived in Buwaihid era.This study uses content analysis method aimed at studying of the poems of this poet and his opinions regarding the issues of Imam Ali (A.s.) which faced after the death of the Prophet (p.b.u.h.). It addressed the subject of Khilafah and al-Ghadeer ocassion, also addressed ideal personality Imam Ali had at the time of the Prophet(p.b.u.h.) and how he managed to be the best supporter in delivering his message, including his participation in all wars of the Messenger of Allah.Mihiar in his works show his loyality to Imam Ali (A.S.) and mentioned to many political issues and Islamic consepts.

    Keywords: al, Khulfa al Rashedoon., Saqifah, Mihiar al Dailami, Imam Ali (A.S.), The Prophet (p.b.u.h.)
  • Eshagh Rahmani Pages 43-59
    The art of Maqamaah is consideral as ane of the most importatant skills in Arabic Literature in which we can come upon so many beautiful interpretations representing unique (new) colours and images and the harmony of therhythme which it has in the structure has embdlished it so beautifully.This art was first appeared during the Abbassieds in fourth century A. H. As it was mentioned abow the art of Maqamat is one of the most important skils of Arabic prose and it is the only art that hasan, profited by analysis, contemplation and criticism it could draw the attention of researchers and investigators it could possibly be devdoped and progressd like all the other arts such as tales and the legiacs. About adaptation of Arabic proverbs in Magamat of Hariry, it could be directed that Hariry in addition to his adapting from proverbs, has usal different parts of Quran. ...
    Keywords: Maqamaat, Influence, Parables, Hariry
  • Sadeq Fathi Dehkordi, Mahdi Mohamadi Pages 61-78
    Salah Abdul Saboor as a pioneer of Arabic poetry is one of the greatest contemporary poets of Egypt. This paper is about his famous play named”Hallaj’s Tragedy”. This play tries to unveil social and political dimensions of Hallaj’s life and the age he lived in order to compare it with Abdul Saboor’s life and age. We can call this play “Tragedy of Abdul Saboor”. Abdul Saboor in this play discusses some topics in two chapters “word” and “death” and four scenes; Topics like commitment, corruption and immorality, poverty, unjustness. And also the struggle between Mysyical seclusion and presence in the community on the one hand and on the other, between sword And word.
    Keywords: Play, Hallaj, Tragedy, Abdul Saboor., Mask
  • Masoumeh Nemati, Kobra Roshanfekr, Shahriar Niazi, Khalil Parvini Pages 79-102
    The contemporary Arab poets live in a very inconsistent conditions and the effects of these conditions can be found in their personality and poems. As the results of important political events, some contradictions such as differences between urban and rural life, individual and social trends, or the contrast of wisdom and sense arose and intensified. Badr al-Shakir al-Siab (1926-1964), one of the Iraq’s contemporary poets, lived in such a world of contradictions: between reality and desire, freedom and bondage, poverty and richness and so on. The result of these conditions was to try to achieve ideal situation but attaining failure, disappointment and pessimism which along with bitter events of childhood cause the formation of a dual structure in her poems. So this essay aims to investigate the contradictions of her poems with a descriptive-analytic method.
    Keywords: Badr Shakir al Sayyab., Contemporary Arab poetry, Duality (contradiction)
  • Seyed Abolfazl Sajjadi, Mohammad Hadi Moradi Pages 103-120
    Sheikh Babaei is one of the greatest scientists and intellectuals of the 10th century in Islamic world. He has written and compiled about one hundred invaluable books one of which is the most seminal, perfect and concise book famous for its brevity and entitled "Alfawaed Alsamadiah" on grammar. There have been plenty of interpretations written on this book the most comprehensive and well known one in written by Seyed Sadroddin Aamadani Alshirazi known as Seyed Ali Khan Alkabir (the great). This interpretation entitled "Alhadaegh Alnadiah fi Sharh Alfawaed Alsamadiah" is unique in its kind where the interpreter gets help from the Holy Quranic verses and poems of the outstanding poets of jaheli Islamic Omaiads, Abbasieds eras to explain and clarify contraversies on grammar. One of the specifications of this book is the investigation of great grammarians ideas in such a way that the interpreter incorporates view points. ...
    Keywords: Al, Fawaed Al Samadiah, Syntactic method., Al, Hadaegh Al Nadiah
  • Yahya Marouf, Ati Abyat Pages 121-141
    As its abstract and clear accert or public language from eloquent Arabic language and is becomes as parts in alteeratien aberrance possitire and composer worth important and accerts research to show the reality at society in them that refer to suitathe existence in words semantic power and phrases and their idioms. The article checle and refinement in roice reasons and kholestom Arabic accent analyse that from this research researcher tried to consider the old historical graft at this accent with eloquent Arabic language to prepar thechole situations for using Arabic language from its differerot explanation phenomenons. For edification and its titivation from public words.
    Keywords: Voice production analyse., Language Dialect, Direction terms