فهرست مطالب

مطالعات قدرت نرم - پیاپی 2 (تابستان 1390)

نشریه مطالعات قدرت نرم
پیاپی 2 (تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/12/10
  • تعداد عناوین: 7
|
  • قرآن و جنگ نرم
    سهراب صلاحی صفحه 5
    جنگ نرم یکی از شیوه های جنگی است. در این نوع جنگ به جای ابزارهای جنگی متعارف از ابزارهای فرهنگی تاثیرگذار بر فکر و اندیشه و عواطف و احساسات انسانی بهره گرفته می شود. قرآن کریم با بیان آیاتی به نمونه هایی از روش ها و شیوه هایی که دشمنان اسلام در طول تاریخ از آن استفاده می کردند؛ اشاره می کند؛ شیوه هایی همچون افک و افترا، شخصیت سازی، تخریب شخصیت، شایعه سازی، افتراء، تهدید، تحریم، ارتداد.
    قرآن کریم برای مقابله با این نوع جنگ سه روش اساسی را ترسیم می کند: تقویت ایمان، مقابله با حب دنیا و دنیاطلبی. ائمه اطهار نیز راه های اساسی و مهمی همچون تفقه در دین، الگو قراردادن پیامبران و ائمه معصومین، مجالست با نیکان، روی آوردن به عبادت و یاد خدا کردن، مقاومت و بردباری، دشمن شناسی، دشمنی با شیطان را تبیین می کنند.
    کلیدواژگان: جنگ نرم، ائمه اطهار(ع)، قرآن، تفقه
  • مطالعه جامعه شناختی رسانه های جمعی به مثابه ابزاری در قدرت نرم (با تاکید بر انقلاب اسلامی)
    بتول محمود مولایی کرمانی، محمد عباس زاده صفحه 17
    قدرت نرم در عصر اطلاعات از سوی برخی به عنوان شیوه جدید جنگی از طریق قدرت رسانه ای است تا ذینفعان با حمله به ارزشها و هنجارهای یک جامعه و تغییر آنها به اهداف خود در کشور مقصد دست یازند. به همین علت در مقاله حاضر سعی شده است تا بر پایه نظریات جامعه شناختی، تاثیر رسانه های جمعی بعنوان ابزاری در قدرت نرم بر ارزشهایی مانند هویت ملی (پذیرش اقتدار جهانی، دیدگاه جدایی دین از سیاست و هویت ملی) بررسی شود.
    روش تحقیق مورد استفاده، تحلیل ثانویه بوده که داده های مرتبط با آن از داده های سایت wvs بدست آمده است. این داده ها به شیوه پیمایشی و در کل ایران در سال 2005 م. گردآوری شده است.
    نتایج این تحقیق با استفاده از آزمونهای مختلف و مرتبط با متغیرها از طریق نرم افزار spss بدست آمد. نتایج تحقیق نشان داد که رسانه ها بعنوان ابزاری کلیدی در راه اندازی قدرت نرم در زمینه پذیرش هویت ملی، سکولاریزم و پذیرش اقتدار جهانی تاثیرگذارند.
    کلیدواژگان: قدرت نرم، رسانه های جمعی، هویت ملی، پذیرش اقتدار جهانی، انقلاب اسلامی
  • بررسی نقش رسانه ها در شکل گیری انقلاب های رنگی
    علی گرانمایه پور صفحه 43
    آیا رسانه های ارتباط جمعی بویژه فناوری های نوین ارتباطی در به وجود آمدن جریانات سیاسی نرم و بدون خشونت که معروف به انقلابهای رنگین هستند، نقش به خصوصی داشته اند؟ مقاله حاضر ضمن تشریح کوتاه وقایع چند کشور اروپای شرقی و انقلابهای نرم آنها، ویژگی های مشترک رخدادهای پیش آمده، جهانی شدن (که یکی از مولفه های آن بوجود آمدن رسانه های نوین است) و کاربرد فناوری های نوین ارتباطی اطلاعاتی بویژه اینترنت توسط نخبگان، احزاب، جنبشهای مردمی، نهادهای مدنی و بنیادها به این نتیجه می رسد که رسانه ها در افزایش آگاهی و مشارکت سیاسی مردم، رهبری افکار عمومی، به صحنه آوردن توده ها و تضعیف موقعیت حکومتهای اقتدارگرا نقش فعالی دارند و می توانند جنبشهای مردمی را رهبری کنند، بطوری که نظام جامعه ای را بدون بکاربردن ابزارهای قهرآمیز و با استفاده از «روش های مسالمت آمیز» و «نافرمانی مدنی» تغییر دهند.
    کلیدواژگان: انقلابهای رنگی، رسانه، اینترنت، اروپای شرقی، فناوریهای نوین ارتباطی، اطلاعاتی، جنبشها
  • نقش رسانه ملی در ایجاد قدرت نرم و مقابله با جنگ نرم (با تاکید بر بازتولید سرمایه اجتماعی)
    امیر قدسی صفحه 75
    در سالهای اخیر، صحنه و آرایش تقابلها به گونه ای شگفت انگیز دچار تحول گردیده و به تبع آن، مفاهیمی چون «قدرت» و «امنیت» ملی نیز دستخوش دگرگونی شده است. «قدرت فرهنگی» به عنوان مبنای اساسی قدرت ملی و پیروزی در جبهه «جنگ نرم» مطرح گردیده و در این میان، توجه به نقش «سرمایه اجتماعی» در افزایش «قدرت نرم» یک کشور، مورد تاکید اندیشمندان واقع شده است.
    در عرصه نوین رویارویی، رسانه ها از نقش بسیار مهمی در قدرت ملی هرکشور برخوردارند و رسانه ملی نیز نقش حیاتی در میزان افزایش مشارکت، انسجام، اعتماد، وفاداری ملی و در نهایت افزایش مشروعیت سیاسی دارد و قادر است بعنوان یکی از مولفه های اساسی قدرت نرم و تولید «امنیت نرم»، برای مقابله با جنگ نرم مورد توجه قرار گیرد.
    مقاله حاضر تلاش دارد نقش رسانه ملی بر افزایش قدرت نرم و به تبع آن تولید امنیت نرم جمهوری.اسلامی.ایران را مورد بررسی قرار دهد. در این نوشتار، جایگاه رسانه ملی در راهبردهای کلان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور و همچنین انتظارات و مطالبات نظام و مردم مورد دقت قرار گرفته است.
    روش تحقیق مبتنی بر مطالعات اسنادی و تحلیل محتواست. نتیجه حاصل شده نیز مبین آن است که میان وضعیت موجود با وضعیت ایده آل و مطالبات ملی از رسانه ملی انطباق وجود ندارد.
    کلیدواژگان: رسانه ملی، امنیت نرم، قدرت نرم، سرمایه اجتماعی
  • مولفه های قدرت نرم انقلاب اسلامی ایران
    احمد متقی زاده صفحه 105
    قدرت نرم انقلاب اسلامی ایران از بعد نظری و عملی بر تحولات سیاسی منطقه و جهان تاثیرگذاری عینی و محسوسی دارد. در این نوشتار تلاش می شود تا بطور مشخص ضمن تعریف قدرت نرم، نخست به مولفه های قدرت نرم انقلاب اسلامی ایران و بعد به مولفه های تثبیت کننده قدرت نرم و در قسمت سوم به عوامل تهدیدکننده قدرت نرم انقلاب اشاره شود، مولفه های قدرت نرم، مثل: اتحاد ملی، اقتدار ولایت فقیه، بصیرت، فرهنگ استقامت، تقویت ایمان، عزم راسخ برای دفاع از انقلاب، آمادگی پاسخ به هر تهدید با قدرت کامل، حفظ و فعال سازی ارزشهای الهی، دفاع ملی، ظلم ستیزی، استکبارستیزی و حمایت از مظلوم و مولفه های تهدید کننده آن مثل عدم توجه به حوزه و دانشگاه، غفلت از توطئه و کید دشمنان، خاصه استکبارجهانی، مورد دقت و بررسی قرار خواهد گرفت. قدرت نرم انقلاب اسلامی بعنوان یک حرکت مکتبی، در بعد ملی و در بعد جهانی نیز با توجه به جهان شمولی مکتب اسلام که دارای قدت نرم ویژه و مخصوص است توصیف خواهد شد و اثرگذاری کمی و کیفی مستمر آن در حوزه های پیرامون، بطورعینی در بیداری اسلامی منطقه و بازتاب گسترده معنویت و آزادی خواهی در سطح جهان، به جهت احیاء اسلام ناب محمدی(ص)، و پاسخ به این سوال که چرا برخی از انقلاب اسلامی ایران خوف دارند؟ و چرا عده ای آن را فرصت و مستکبران جهان وجود آن را برای منافع خود تهدید قلمداد می نمایند؟ در این نوشتار توصیف و تحلیل خواهد شد.
    کلیدواژگان: قدرت نرم، انقلاب اسلامی ایران، ارزشها، تهدید، بیداری اسلامی
  • مولفه های جنگ نرم در نبردهای آینده
    مرتضی فرخی صفحه 129
    جنگهای آینده ویژگی های جنگهای سنتی را نخواهد داشت. در نبردهای آینده پیروزی فزیکی و نبرد فیزیکی معنی خود را از دست خواهند داد.
    پیروزی در پایان نبردهای آینده مترادف با نباختن از طریق جنگیدن با حریف خواهد بود و این معنای رقابت مسالمت آمیزی است که در عرصه نرم افزاری صورت پذیرفته و ادراک طرف مقابل و سایر بازیگران را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از سوی دیگر جنگ جنبه حقوقی نیز دارد که یا بین المللی است یا داخلی. این پژوهش ضمن بررسی ابعاد حقوقی جنگ و تبین نسبت و رابطه آن با مقررات حقوقی، مولفه های نوین جنگ نرم در نبردهای آینده را به چالش می کشاند.
    کلیدواژگان: خشونت، جنگ نرم، جنگهای داخلی، جنگهای میان کشوری، مداخله مسلحانه، سیاست به زور
  • قدرت نرم و سرمایه نرم اجتماعی در سند چشم انداز
    خسرو ابوالحسنی، علیرضا نجاتی منفرد صفحه 173
    سرمایه نرم قدرت از مفاهیم نوینی است که امروزه در بررسی های اجتماعی جوامع مدرن مطرح شده است. سرمایه نرم قدرت در عمل مبتنی بر عوامل فرهنگی و اجتماعی است و شناسایی آن به صورت نوعی سرمایه، در سند چشم انداز، چه در سطح مدیریت کلان و چه در سطح مدیریت سازمانها، می تواند به شناخت جدیدی از نظام های اجتماعی بینجامد و مدیران را در هدایت بهتر نظام ها یاری کند.
    هرچند سندچشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی، تصویری از جامعه مطلوب و پیشرو در مسیر آرمانهای بلند انقلاب اسلامی و قانون اساسی است، ولی یکی از ملزومات دستیابی به اهداف ترسیم شده این سند، دارا بودن قدرت نرم است. لذا با اتکاء به سند چشم انداز به بررسی منابع قدرت نرم سرمایه نرم اجتماعی جمهوری اسلامی ایران موجود دراین سند ملی پرداخته می شود. دراین تحقیق به منظور دستیابی به نتایج از روش تجزیه وتحلیل اطلاعات زمینه ای در سند چشم انداز با رویکرد توصیفی، تحلیلی استفاده شده است. یافته های تحقیق آن است که اگر مولفه های قدرت نرم و سرمایه اجتماعی موجود در این سند تقویت و توجه مسئولان کشور به منابع قدرت نرم ملت ایران با تاکید بر مردم سالاری دینی، عدالت اجتماعی، حفظ کرامت انسانی و بهره مندی از امنیت اجتماعی و قضایی متمرکز شود سبب تسهیل در دستیابی به اهداف سند چشم انداز خواهد شد و دستیابی به اهداف چشم انداز هم مستلزم جنبش نرم افزاری و تولید انبوه علم خواهد بود. لذا تحقق چنین شرایطی زمینه مساعدی را برای جمهوری اسلامی ایران فراهم خواهد ساخت تا با تاثیرگذاری مثبت برای تحقق اهداف چشم انداز در سطح منطقه و جهان به ایفای نقش بپردازد.
    کلیدواژگان: قدرت نرم، سند چشم انداز، سرمایه اجتماعی، قابلیت نرم
|
  • Quran and soft war
    Sohrab Salahi Page 5
    Soft war is one of the martial methods.Lieu conventional military tools,cultural tools is used that has influence on human notion, idea, sentiments and emotions.Holy Quran through remarking some verses, menthions to the examples of methods and approaches which through Islam history, antagonists advantaged from it.Methods like libel, personalization,depersonalization, gossip,threate, prohibition, apostasy.Quran for contrast with such a war has ploted three fundamental
    Methods
    faith reinforcement,deal with love of the world, and materialist.Imams also expressed the important and main ways like probe in religion,following prophits,worship,praying,patience, enemy recognizing,and devil hatred.
  • Study the mass media sociology corresponding a tool in soft power (focusing on Islamic revolution)
    Batol Mahmoud Molaie Kermani Page 17
    Soft power in information age, of some view points considers as a new military method through media power that beneficiaries by attack to a society values and norms and distorting them achieves their own purposes in country.So in current article, on the basis of sociology theories attempted to veriefy effect of mass media as a tool in soft power on norms like national identity(acceptance of universal power,segregation of religion from politics and national identity view)Utilized study method,was secondary analysis that related data to it is obtained from wvs site.These data by survey style throughout of Iran in 2005 are collected. The results of research are obtained by using various and related tests along with variations and software spss.These results showed that media as a key tool, in setting up the soft power for acceptance of national identity domain, secularism and global power admission is effective.
  • National media role on soft power creation and deal with soft war (focused on reproducing of social capital)
    Amir Ghodsi Page 75
    In last years,the arrangement and scene of contrasts phenomenally are changed and hence the concepts like national “power” and “security” too. Cultural power is expressed as a main basis of national power and triumph in soft war deploy,while attention to social capital role in increment of a country soft power is highlighted by experts.Media in new encounter domain, have a critical role in national power of each country and also national media has a main role in improve of national participation,solidarity,confidence, royalty and finally increase of political legitimation and is able to consider as a one of the basic indexes of soft power and creation of soft security for countering with soft war. Present article attempted to verify the national media role on increase of soft power and hence formation of soft security of Iran.In this document, the national media position on country massive political,cultural and social guidelines and also people and system expectations and demands is emphasized.Research method is based on documental studies and content analysis.Obtained results also implied that there is no adaptation between present situation with ideal situation and national demands of national media.
  • Islamic Republic of Iran Soft power components
    Ahmad Motaghi Zadeh Page 105
    Islamic Republic of Iran soft power from practical and theoretical dementions,has an objective and tangible effects on region and world political changes. In this research in addition of soft power definition, attempted to first of all Iran soft power indexes and then confirming indexes of soft power and finally threating factors of revolution soft power verified.Soft power components like national incorporation,the power of guardianship of the Islamic juristic,insight,culture of endurance,faith reinforcement, willpower for revolution protecting,preparing to react towards every threat, maintain and activating of the divine values,national defend,anti oppression,anti arrogance, supporting innocent and its threating indexes like university and district neglecting, Passover of the enemy deception especially universal arrogance,will be discussed.Soft power of Islamic revolution as a school motion, theoretically and practically regarding to universality of Islam school which has an especial and net soft power, also will be described and objectively its continuous quantitative and qualitative impact on around domains on region Islamic rouse and wide spirituality reflection and freedom in world level for revival of Mohammad pure Islam and answering to this question that why some scares of Iran Islamic revolution? And why some consider it as an opportunity and world perkies regards it as a menace for their benefits? all in this document will be described.
  • Soft War Components in futur wars
    Morteza Farokhi Page 129
    Military forces application and also long domestic and international dissensions inevitabaly resulted in various types of military wars.The inter-state wars, domestic wars and armed intervention of each types have its own elements, concepts and principles which this article cover them.Also whenever there is talk about war and military involvement,indispencably should emphasize on its juridical aspects that purpose of it depending on involvement type,can be international law or civil law of a country,so this article after expression of various types of war principles and concepts,focuses on their legal dimension and on the other hand on their respect and relations to legal instructions
  • Soft power and soft investment society perspective document
    Khosro Abolhasani, Alirez Nejatimonfared Page 173
    Soft power investment is a novel concepts that todays is introduced for social surveys of modern societies.In practice, power soft investment is based on cultural,social factors and its recognition as a kind of capital in perspective document whether in mass management or organizations management,can result in new presumption of social systems and help manager to better conduction of systems.Although Islamic republic of Iran perspective document in solar 1404 horizon,is a picture of desirable and chief society through Islamic revolution ideals and rule,however having the soft power is one of the requirements to achieve plotted purposes of this document.So relying on perspective document, soft power resources and social soft investment of Islamic Republic of Iran in this national document covered.In this study for obtaining results, field data analysis method of perspective document by descriptive-analytical style is used.Study findings are that if soft power components and present social investment in this document reinforced and regarded by ones interested in Iran nation soft power and focuses on religious democracy,social justice,keeping the human dignity and benefit of social and juridical security, can facilitate achieving the perspective document purposes and access to perspective goals also need to software motion and mass science production.So satisfying such a conditions provides a desirable field for Islamic Republic of Iran that by positive impact on perspective document purposes meet in region and world level can do a role