فهرست مطالب

فصلنامه اعتیاد پژوهی
پیاپی 18 (تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/10/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • نظام الدین قاسمی، مهدی ربیعی، سید عباس حقایق، حسن پالاهنگ صفحه 7
    مقدمه
    هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه سطح هیجان خواهی، راهبردهای مقابله ای و میزان آسیب پذیری در برابر استرس در بین معتادان تحت درمان نگهدارنده با متادون و افراد سالم بود.
    روش
    پژوهش از نوع پژوهش های علی مقایسه ای می باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه معتادان شهر بهارستان اصفهان تشکیل می دادند که به یکی از مراکز ترک اعتیاد مراجعه می کردند. نمونه انتخابی با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایتصادفی (62 نفر معتاد و 52 نفر سالم) انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه هیجان خواهی ذاکرمن، راهبردهای مقابله ای لازاروس و پرسشنامه پنج عاملی شخصیت نئو استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج مانوا نشان داد که بین سه متغیر هیجان خواهی، آسیب پذیری در برابر استرس و راهبرد مقابله ای حل مدبرانه، بین دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون لجستیک نشان دهنده قابلیت پیش بینی کنندگی نوع ماده مصرفی و راهبرد مقابله ای حمایت طلبی و حل مدبرانه بود.
    نتیجه گیری
    سطح هیجان خواهی و میزان آسیب پذیری در برابر استرس، به عنوان یک متغیر پیش بین در استفاده از نوع راهبردهای مقابله ای و نوع ماده مصرفی، در افراد سوء مصرف کننده مواد عمل می کند. این مطلب می تواند در مداخلات پیش گیرانه و درمانی جهت نیل به نتایج مطلوب مورد توجهقرار گیرد.
    کلیدواژگان: هیجان خواهی، راهبردهای مقابله با استرس، آسیب پذیری در برابر استرس، اعتیاد
  • محمد شعبانی، مهیار جان احمدی، معظمه سادات رضوی نسب صفحه 21
    مقدمه
    مصرف کانابینویید ها از جمله حشیش و(WIN) WIN 55212-2 در طول دوره جنینی می تواند با آسیب در روند رشد جنین و نقص در عملکرد سیستم اعصاب مرکزی همراه باشد.
    روش
    موش های گروه درمان روزانه 5/0 یا 1 میلی گرم بر کیلوگرم WIN از روز 5 تا 20 حاملگی دریافت کردند. اثر WIN در مرحله جنینی بر میزان مرگ و میر، وزن، تغییرات بافتی، رفتار حرکتی و حافظه نوزادان در انتهای هفته های سوم، پنجم و هفتم پس از تولد مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    مصرف WIN در طول حاملگی باعث تخریب لایه های پورکنژ وگرانولار مخچه نوزادان شد. در بررسی فعالیت حرکتی در انتهای هفته سوم، پنجم و هفتم پس از تولد کاهش معنی داری در تعداد برخاستن بر روی دو پا و افزایش معنی داری در تعداد لیسیدن و خاراندن سر و صورت در گروه تحت درمان با WIN نسبت به گروه های گواه و حلال مشاهده شد. افزایش و کاهش معنی داری در تعداد دفعات و زمان ورود به اتاق تاریک در روز اول و هفتم پس از اکتساب در نوزادان موش هایی که دوره جنینی تحت درمان WIN بودند، نسبت به گروه گواه و حلال مشاهده شد. تعداد نوزادان و طول دوره حاملگی کاهش معنی داری در گروه mg/kg 1WIN نسبت به گروه گواه، حلال و mg/kg 5/0WIN نشان داد درحالیکه درصد مرگ و میر افزایش معنی داری یافت.
    نتیجه گیری
    مصرف کانابینوییدها در طی حاملگی باعث تخریب سلول های مغز شده و موجب آسیب به عملکرد سیستم اعصاب مرکزی از جمله کنترل حرکت، توان به خاطرآوری و یادگیری نوزادان می شود.
    کلیدواژگان: حشیش، 55212، 2 WIN، مخچه، دوره جنینی، فعالیت حرکتی، حافظه
  • محمد اورکی صفحه 39
    مقدمه
    هدف پژوهش بررسی رابطه بین خشم، خودکارآمدی، سبک های مقابله ای و میل به مصرف مواد در گروهی از درمانجویان وابسته به مواد مخدر است.
    روش
    در قالب یک طرح توصیفی از نوع همبستگی، 180 نفر از مردان مراجعه کننده به کلینیک آفتاب شهر تهران که براساس معیارهای راهنمای تشخیصی و آماری نسخه تجدید نظر شده، مبتلا به اختلال وابستگی به مواد مخدر تشخیص داده شده و دوره سم زدایی آن ها پایان یافته بود به شیوه تصادفی منظم انتخاب شدند. درمانجویان بوسیله آزمون های خودکارآمدی، سبک های مقابله ای، فرم دوم پرسشنامه خشم حالت-صفت و مقیاس ایرانی آمادگی اعتیاد، مورد ارزیابی قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد بین بروز خشم و سبک مقابله هیجانی با میل مصرف مواد همبستگی مثبت معنا داری وجود دارد. همچنین بین خود کارآمدی ومیل به مصرف مواد همبستگی منفی مشاهده شد. تحلیل رگرسیون نیز نشان داد خود کارآمدی، خشم، وسبک مقابله هیجانی به ترتیب بیشترین اثر تبیینی را بر نمرات میل به مصرف مواد دارند.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد متغیرهای خود کارآمدی، خشم وسبک مقابله ای هیجانی جزو مهمترین عوامل موثر بر گرایش به مصرف مواد مخدر افیونی باشند، که در پژوهش ها و برنامه های درمانی بایستی مورد توجه خاص قرار بگیرند.
    کلیدواژگان: خشم، خودکارآمدی، سبک های مقابله، میل به مصرف مواد
  • محمد قمری صفحه 55
    مقدمه
    هدف تحقیق حاضر مقایسه عملکرد خانواده و کیفیت زندگی افراد معتاد و غیر معتاد و تعیین رابطه این متغیرها بود.
    روش
    تحقیق از نوع پس رویدادی بود. نمونه مورد مطالعه 107 نفر از افراد معتاد و 107 نفر از افراد غیر معتاد بودند. روش نمونه گیری افراد معتاد خوشه ایتصادفی بود. افراد غیر معتاد نیز از بین جمعیت عادی که از لحاظ ویژگی های جمعیت شناختی با افراد معتاد همتا شده بودند، انتخاب گردیدند. ابزارهای اندازه گیری مورد استفاده در تحقیق ابزار سنجش خانواده و مقیاس کیفیت زندگی بود. روش های آماری مورد استفاده ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون t برای دو گروه مستقل بود.
    یافته ها
    نتایج تحقیق نشان داد که اختلال در ابعاد عملکرد خانواده افراد معتاد بیشتر از افراد غیر معتاد است. افراد معتاد کیفیت زندگی پایین تری از افراد غیر معتاد دارند. همچنین بین ابعاد عملکرد خانواده و کیفیت زندگی در افراد معتاد و غیر معتاد رابطه وجود دارد. نتیجه تحلیل رگرسیون نشان داد که حدود 17 درصد از تغییرات کیفیت زندگی در افراد معتاد را ابعاد نقش ها و ارتباط عملکرد خانواده تبیین می کنند. در افراد غیر معتاد حدود 17 درصد از تغییرات کیفیت زندگی را بعد کنترل رفتار عملکرد خانواده تبیین می کند.
    نتیجه گیری
    بین ابعاد عملکرد خانواده و کیفیت زندگی در افراد معتاد و غیر معتاد رابطه وجود دارد و بین عملکرد مختل شده روابط خانوادگی و کیفیت زندگی فرزندان رابطه منفی برقرار است.
    کلیدواژگان: عملکرد خانواده، کیفیت زندگی، اعتیاد
  • امید ساعد، سمیه پوراحسان، جلیل اصلانی، محمد زرگر صفحه 69
    مقدمه
    هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سرکوب فکر، عوامل فراشناختی، و هیجانات منفی در پیش-بینی اختلال وابستگی به مواد است.
    روش
    طرح تحقیق از یک نگاه از نوع همبستگی و با توجه به هدف دیگر علی-مقایسه ای است. آزمودنی های پژوهش 70 نفر از افراد مبتلا به اختلال وابستگی به مواد و 70 نفر از افراد عادی (جمعا 140 نفر) بودند. افراد وابسته به مواد از میان مردان مراجعه کننده به مراکز درمان سرپایی انتخاب شدند و نمونه عادی نیز از جمعیت عمومی انتخاب شد. روش نمونه گیری در هر دو روش به صورت در دسترس بود. افراد دو گروه به کمک پرسشنامه فراشناخت، سیاهه سرکوب خرس سفید و پرسشنامه های اضطراب و افسردگی بک ارزیابی شدند. برای تحلیل داده ها از تحلیل تشخیصی استفاده گردید.
    یافته ها
    باورهای فراشناختی منفی در مورد نگرانی، افسردگی و سرکوب فکر بیشترین توان پیش بینی معنی دار اختلال وابستگی به مواد را داشتند.
    نتیجه گیری
    می توان به کمک عوامل فراشناختی، سرکوب فکر و هیجانات منفی (خصوصا افسردگی)، اختلال وابستگی به مواد را پیش بینی نمود. بر پایه این الگو می توان یک رویکرد پیشگیرانه از وابستگی به مواد و یک رویکرد روان درمانی بر پایه درمان های شناختی و فراشناختی تدارک دید و یافته های این پژوهش را در محیط های بالینی و مشاوره ای برای کمک به افراد وابسته به مواد به کار گرفت.
    کلیدواژگان: الگوی عملکرد اجرایی خود تنظیمی، باورهای فراشناختی، سرکوب افکار، وابستگی
  • مسعوده باباخانیان، مصطفی اقلیما، غنچه راهب صفحه 85
    مقدمه
    اختلال عملکرد جنسی، یکی از شایع ترین مشکلاتی است که افراد وابسته به مصرف مواد افیونی دارند. از این رو هدف مطالعه حاضر، بررسی مقدماتی اختلال عملکرد جنسی در گروهی از بیماران وابسته به مصرف مواد افیونی تحت درمان نگهدارنده متادون قبل و بعد از 6 ماه درمان است.
    روش
    مطالعه حاضر، یک مطالعه مقطعی است. تعداد 30 نفر بیمار وابسته به مصرف مواد افیونی از درمانگاه چراغیان در دامغان انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفتند. ابتدا اطلاعات جمعیت شناختی بیماران گرد آوری شد سپس عملکرد جنسی بیماران قبل و بعد از درمان به وسیله شاخص بین المللی عملکرد نعوظی مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    عملکرد نعوظی با افزایش میانگین بهبودی متوسطی را نشان داد در حالی که وضعیت مقاربت جنسی، بهبودی کامل یافت. میزان میل جنسی و نمره کلی رضایت جنسی بهبود جزیی نشان دادند در حالی که عملکرد ارگاسمی با تغییر اندک نشان دهند بهبودی نبود.
    نتیجه گیری
    نتایج تحقیق، مبین شیوع اختلالات عملکرد جنسی و بهبود برخی از مولفه ها در درمان بود. یافته ها، نشان دهنده آن است که بیماران، در ورود به درمان از لحاظ مسایل جنسی، باید ارزیابی شوند، لیکن مطالعات بیشتری لازم است تا نقش عوامل دیگر را بررسی کند.
    کلیدواژگان: اختلال عملکرد جنسی، افیون، درمان نگهدارنده متادون
  • رقیه علایی خرایم، پروین کدیور، شهرام محمدخانی، غلامرضا صرامی، سارا علایی خرایم صفحه 99
    مقدمه
    پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان شیوع مصرف سیگار، قلیان، مشروبات الکلی و مواد مخدر و محرک و عوامل مرتبط با آن در میان دانش آموزان دبیرستانی شهر کرج در سال 1389 انجام شد.
    روش
    این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی-مقطعی است. شرکت کنندگان پژوهش شامل 447 انش-آموز دبیرستانی دختر و پسر شهر کرج بود که به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ایانتخاب شدند. از پرسشنامه بررسی وضعیت مصرف مواد و پرسشنامه عوامل خطرساز و حفاظت کننده مصرف مواد برای جمع آوری داده های پژوهش استفاده شد.
    یافته ها
    براساس نتایج به دست آمده 57% از دانش آموزان مورد مطالعه گزارش کردند که حداقل یک بار در طول عمر یک نوع ماده شامل سیگار، قلیان، مشروبات الکلی و سایر مواد را امتحان کرده اند. میزان مصرف انواع مواد سبک به ترتیب شیوع شامل قلیان، سیگار، مشروبات الکلی و مواد سنگین شامل قرص اکستازی و تریاک، حشیش، شیشه و کراک و هروئین به دست آمد.
    نتیجه گیری
    مواد سبک شامل قلیان، سیگار و مشروبات الکلی شایع ترین مواد مورد مصرف در بین دانش آموزان دبیرستانی است. میزان شیوع مواد سنگین در بین دانش آموزان دبیرستانی کرج به نسبت مواد سبک تقریبا پایین است.
    کلیدواژگان: شیوع مصرف، مواد سبک، مواد سنگین، دانش آموزان
|
  • Ghasemin., Rabieim., Haqayeqa., Palahang, H Page 7
    Introduction
    The purpose of this research was to investigate the relationshipbetween the level of sensation seeking and coping strategies as well as vulnerabilityto stress among addicts who are under MMT treatment and normal group.
    Method
    This research was a causal comparative study. The population of the study was all addicts of Baharestan city of Esfahan province who were referred to addiction treatment clinics. The sample was selected by clustering random sampling. (62addictes and 52 normal participants)
    Results
    The MANOVA results showed a significant difference among the three variables of sensation seeking, vulnerability to stress and mindful problem solving coping strategy within the two groups. Multiple regression results also showed meaningful differences between level of sensation seeking and the kind of used drug and also between support seeking coping strategy and mindful problem solving.
    Conclusion
    The sensation seeking level and the amount of stress vulnerability may be significant predictors of the kind of coping strategy and kind of substance in substance abusers. It can be used in predictive and therapical interventions to apply them in practical sectors better.
  • Shabanim., Janahmadim., Razavinasab, M Page 21
    Introduction
    Cannabinoid consumption including hashish and WIN55212-2 during pregnancy has destructive affect on the development of fetus and the performance of CNS.
    Method
    WIN treated group received daily 0.5 or 1mg/kg WIN suspended in 1% tween 80 saline (s.c.) at a volume of 1 ml/kg from days 5 to 20 of pregnancy. Third, fifth and seventh weeks after birth, the effects of maternal WIN consumption on infants body weight, mortality, histological changes, motor performance and memory function were assessed.
    Results
    Prenatal WIN consumption associated with atrophy of cerebellum cortex in granular and Purkinje cells layers. WIN treatment of pregnant rats produced a significant decrease in the rearing frequency of the offspring, but significantly increased the grooming frequency at 22, 36 and 50 days of age. During the acquisition trials, approach latencies were not significantly different between all groups of rats (50 days old).When the trial was repeated 24 hours and seven days later (retention trial), the avoidance latencies of the WIN-exposed group were significantly shorter than those of control and sham animals. The mortality percent was increased significantly and litter size was decreased significantly in WIN (1mg/kg) treated rats compared to the control, sham and WIN (0/5 mg/kg) treatment groups.
    Conclusion
    These findings suggest that prenatal exposure to WIN, cannabinoid agonist, induces possibly a long-term alteration on histological, motor performance and learning and memory parameters.
  • Oraki, M Page 39
    Introduction
    Main purpose of the present research is the study of relationshipbetween anger, self efficiency, coping styles, tendency to narcotic drug in a group ofclients dependent to narcotic drugs.
    Methods
    180 men referred to Tehran City Aftab clinic who were diagnosed to be addicted on the basis of diagnostic criteria of DSMIV-TR and completed detoxification stage were selected by random sampling in accordance with an descriptive design. The clients were assessed with tests of self efficiency, coping styles, second form of state-trait anger expression scales and, Iranian scale of readiness for addiction. The results were analyzed with Pearson correlation coefficient test and stepwise regression analysis.
    Results
    The results showed that there was a positive significant correlation between anger and tendency to narcotic drug, also there was significant correlation between emotional coping style and tendency to narcotic drug. Negative and significant correlation was found between self efficiency and tendency to narcotic drug. The results of stepwise regression analysis was showed self efficiency has been most effective predictor on tendency to narcotic drug.
    Conclusion
    it seems that variabls such as self efficiency, anger and emotional coping style are most important predictors in tendency to narcotic drug use that should be special considered in next research and therapeutic intervention.
  • Ghamari, M Page 55
    Introduction
    The aim of this study was the comparison of family functioning andquality of life and their relationships among addicted and non-addicted persons.
    Method
    The research method of study was ex-post factor. The sample of study was107 addicts and 107 non-addicts. Sampling of addicts was clustering randomsampling. Non-addicts were matched in terms of demographical characteristics andwere selected of normal population. Measuring instruments were family assessmentdevice and quality of life scale (SF-36). Statistical methods were Pearson correlationcoefficient, stepwise regression analysis and independent samples t test.
    Results
    The results showed that the dysfunction in family function among addicts was morethan non-addicts counterparts. Addicts have had lower quality of life than nonaddicts.Also, there was significant relationship between dimensions of familyfunctioning and quality of life among addicts and non-addicts. The results ofregression analysis showed that almost 17 percent of quality of life variance amongaddicts could be explained by dimensions of family functioning namely: roles andcommunication. Among non-addicts about 17 percent of quality of life variancecould be explained by behavior control dimension of family functioning.
    Conclusion
    The study may have useful practical implications for executors ofaddiction prevention also addiction therapists.
  • Saedo., Purehsans., Aslanij., Zargar, M Page 69
    Introduction
    This study investigated the role of thought suppression, metacognitivefactors, and negative emotions in predicting of substance dependencydisorder.
    Method
    Subjects were 70 patients with substance dependence disorderand 70 normal individuals (total 140). Substance dependants were selected ofoutpatient treatment centers and the normal sample was selected of the generalpopulation too. Sampling methods in both samples were convenience sampling. Allpeople were assessed by MCQ-30, White Bear Suppression Inventory, and Beck’sAnxiety and Depression Questionnaires. For data analysis, discriminant analysiswere used.
    Results
    Negative meta-cognitive beliefs about worry, depression, andthought suppression were the most significant predictors of substance dependencedisorder.
    Conclusion
    Through meta-cognitive beliefs, thought suppression andnegative emotion (especially depression), substance dependency disorder can bepredicted. Based on this model can be used to take a substance dependency disorderprevention approach and psychotherapy approach (based on cognitive and metacognitivetherapies). In addition, the findings of this research can be applied in clinical and counseling environments to help substance dependant clients.
  • Babakhanianm., Eqlimam., Raheb, Q Page 85
    Introduction
    Sexual dysfunction is one of the prevalent problems of opiatedependent patients. The current preliminarily study examines sexual dysfunction in agroup of opiate-dependent patients before and after 6 months of MMT.
    Methods
    The current study is a cross-sectional study. The numbers of 30 opiate-dependentpatients were selected of Cheraghiyan clinic in Damghan, Iran. Demographicsquestionnaire and the International Index of Erectile Function were administeredbefore and after treatment.
    Results
    Erectile function showed an increase and intercourse satisfactions completely improved. Sexual desire and overall satisfaction increased, showing slight improvement while orgasmic function increased showing no improvement.
    Discussion
    The findings revealed the prevalence of sexual dysfunction and improvement of some component in patients after treatment. Future studies are needed to explore the roles of other factors.
  • Alaee, R. Kh., Kadivarp., Mohammadkhani, Sh., Sarami, Gh. R., Alaee, S.K Page 99
    Introduction
    The purpose of the present study was to investigate the prevalence oftobacco, hubble-bubble, alcoholic drinks, and other drugs among Karaj high-schoolstudents in 2011.
    Methods
    The research method was a descriptive-sectional study.Participants of this study were 447 girl and boy high-school students of Karaj thatwere selected by clustering random sampling. For data gathering, drug abusequestionnaire, and risk and protective factors inventory were administered amongselected sample.
    Results
    According to the results, 57% of students in this studysaid that they have had experiences with a kind of drug including tobacco, hubblebubble,alcoholic drinks, and other drugs at least once in their lives. The studyshowed the prevalence for soft drugs: hubble-bubble, tobacco, and alcoholic drinks,and for hard drugs ecstasy, opium, hashish, meth, crack, and heroin respectively.
    Conclusion
    Soft drugs including hubble-bubble, tobacco, and alcoholic drinks, arethe most common among Karaj high-school students. The prevalence of hard drugsamong them is rather low.