فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی البرز - سال یکم شماره 1 (زمستان 1390)

نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز
سال یکم شماره 1 (زمستان 1390)

  • 66 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1390/12/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • عبدالمجید بحرینیان، کبری حاجی علیزاده، قربانعلی طاهری، ام البنین هاشمی گرجی صفحه 1
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر هوش هیجانی در سربازان شهرستان تایباد انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه سربازان شهرستان تایباد و نمونه را 88 نفر از این سربازان که به روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شده ودر دو گروه کنترل و گواه گمارده شده اند، تشکیل می دهد. ابزار اندازه گیری هوش هیجانی بار- آن بوده وداده ها به کمک روش های آمار توصیفی و آزمونt تحلیل شدند. داده ها نشان دادند که آموزش مهارت های زندگی بر هوش هیجانی آزمودنی های گروه آزمایش تاثیر داشته است بنابراین آموزش مهارت های زندگی در افزایش توانایی افراد برای کنار آمدن با مسائل زندگی و نیز روابط با دیگران مفید و موثر می باشد.
    کلیدواژگان: مهارت های زندگی، هوش هیجانی، سربازان
  • محمد صفایی، انوش دهنادی مقدم، شاهرخ یوسف زاده چابک، آرش صفایی صفحه 7
    مقدمه
    تومورهای نخاعی علی رغم شیوع نسبتا کم، با توجه به حساس بودن محل قرار گیری و خطر بالقوه اعمال فشار بر نخاع، از اهمیت قابل توجهی برخوردارند. از سوی دیگر بسیاری از این تومورها در صورت تشخیص به موقع و درمان مناسب به طور کامل قابل درمان می باشند، که این امر بر اهمیت تشخیص به موقع آن ها می افزاید.
    هدف
    هدف از انجام این مطالعه بررسی فراوانی نسبی تومورهای نخاع و ستون فقرات در بیماران بستری شده در بخش جراحی اعصاب بیمارستان پورسینای رشت بود.
    مواد و روش ها
    طی یک مطالعه توصیفی گذشته نگر پرونده های بیماران دچار تومورهای نخاع و ستون فقرات پذیرش شده در بخش جراحی اعصاب بیمارستان پورسینای رشت طی سال های 81 تا 86 به صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات مورد نظر شامل سن، جنس، نوع تومور، قطعه درگیر و محل درگیری نسبت به سخت شامه از پرونده ها اخذ گردید. اطلاعات پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار 14SPSS مورد بررسی قرار گرفت.
    نتایج
    از میان 55 بیمار بررسی شده، 28 بیمار (9/50%) مرد و 27 بیمار (1/49%) زن بودند. جوان ترین بیمار 4 و مسن ترین بیمار 74 سال سن داشت. میانگین سن بیماران 22/46 سال بود. دهه پنجم زندگی با 13 مورد (6/23%) شایع ترین دهه درگیری بود. تومورهای اکسترادورال با 22 مورد (40%) شایع ترین تومورها بودند و پس از آن تومورهای اینترادورال اکسترامدولاری با 21 مورد (2/38%) و تومورهای اینترامدولاری با 12 مورد (8/21%) قرار داشتند. ناحیه سینه ای 1/49% (27 مورد) از تومورهارا در خود جای داده بود و پس از آن منطقه گردنی، کمری و خاجی-دنبالچه ای به ترتیب با 14، 13و 1 مورد قرار داشتند. شایع ترین تومور در این مطالعه شوانوم با 11 مورد (20%) بود و پس از آن مننژیوم و تومورهای با سلول گرد کوچک هر یک با 8 مورد (5/14%) قرار داشتند.
    نتیجه گیری
    اغلب نتایج حاصل از این مطالعه نسبتا مشابه مطالعات قبلی می باشد. با این وجود بین بعضی از پارامترهای این مطالعه نظیر شایع ترین دهه درگیری و نقاط درگیری ستون فقرات در تومورهای اینترامدولاری و مطالعات قبلی تفاوت هایی مشاهده می شود. بسیاری از تومورهای نخاع بر خلاف تومورهای مغز با تشخیص به موقع و درمان صحیح پیش آگهی بسیار خوبی خواهند داشت، لذا دانستن اپیدمیولوژی این تومورها و لحاظ کردن آن ها در تشخیص افتراقی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
    کلیدواژگان: تومور نخاع، جراحی اعصاب، شوانوم
  • بهرام دلگشایی، مهناز آصف پور وکیلیان، محمدرضا ملکی، امیر اشکان نصیری پور صفحه 13
    زمینه و هدف
    تغییرات مداوم در محیط پیچیده مراقبت سلامت، چالش مهمی برای مدیران بیمارستان به حساب می آید. هدف از این پژوهش طراحی الگویی برای تسهیل اجرای برنامه های مدیریت تغییر در بیمارستان های ایران بوده است.
    مواد و روش ها
    پژوهش از نوع مطالعه توصیفی و تطبیقی است. داده های پژوهش از منابع علمی کتابخانه ای و بانک های اطلاعاتی به دست آمد. الگوی مدیریت تغییر لوین، پژوهش در عمل، کاتر، اکرمان اندرسون، پروسی، کیلمن، بیر، پیوستار و گلیچر بررسی گردید. ابعاد مشترک تئوری ها شناسایی و در جدول تطبیقی قرار گرفت. از طریق مصاحبه، نظرات 15 نفر از مدیران با تجربه بیمارستان ها کسب شد. سپس با استفاده از روش دلفی به نظرخواهی صاحب نظران گذاشته و طی چند مرحله نظرخواهی اجماع نظر حاصل و الگوی نهایی تدوین گردید.
    یافته ها
    الگو های منتخب نشان داد که عوامل اجتماعی موثر بر تغییر به ارتباطات اثربخش، توجه به جو و فرهنگ سازمانی و رهبری/ مدیریت اقتضایی نیاز دارد. مدیران بیمارستان در مصاحبه، علاوه بر عوامل مطرح شده در الگوهای مدیریت تغییر، به ارتباطات ضعیف، آمادگی کم بیمارستان برای تغییر و جو بی اعتمادی نسبت به اجرای تغییر، و سبک وظیفه گرا درمدیران اشاره نموده اند.
    نتیجه گیری
    بر اساس الگوی تدوین شده در پژوهش حاضر، ارتباطات اثربخش، آمادگی کارکنان، رهبری/مدیریت اقتضایی بیمارستان می تواند به اجرای موفقیت آمیز تغییر در بیمارستان منجر گردد.
    کلیدواژگان: تغییر، بیمارستان، رهبری، عوامل اجتماعی
  • صدیقه قربانی، محمد خلج صفحه 23
    زمینه
    مشکلات جنسی تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله عوامل روانی و فردی قرار دارد. اختلالات جنسی دارای پیامد های بسیار منفی هستند و ارتباط تنگاتنگی با مشکلات اجتماعی و خانوادگی و طلاق و بیماری های روانی دارند و بسیاری از آنها با مشاوره صحیح و آموزش، تشخیص داده شده و درمان می شوند.
    هدف
    مطالعه حاضر یک پژوهش نیمه تجربی بود که با هدف بررسی تاثیر آموزش و مشاوره بر نگرش نسبت به روابط جنسی در بین 135 نوعروس در سال 1388 انجام شد.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر یک پژوهش نیمه تجربی بود که با هدف بررسی تاثیر آموزش و مشاوره بر نگرش نسبت به روابط جنسی در بین 135 نوعروس بدو ازدواج مراجعه کننده جهت انجام آزمایشات قبل از ازدواج به مرکز مشاوره ازدواج شهرستان قزوین در سال 1388 انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها یک پرسشنامه ارزیابی دانش و نگرش جنسی بود که به صورت پرسشگری تکمیل گردید. پرسشنامه مذکور در دو نوبت متوالی به فاصله یک ماه توسط پرسشگر تکمیل گردید و در این بین مداخله آموزشی در قالب مشاوره چهره به چهره و ارایه پمفلت صورت گرفت. در پایان داده ها توسط آزمون آماری تی زوجی با استفاده از نرم افزار SPSSwin12 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    1/8 درصد از دختران اظهار نمودند که در ارتباط با مسائل جنسی هیچگونه اطلاعی ندارند. بعد از برگزاری کلاس آموزشی و مشاوره دیدگاه دختران نسبت به اهمیت مشاوره بهبود پیدا کرده و 51/78 درصد آنها اعلام نمودند که جهت کسب اطلاعات کامل تر به مشاوران و متخصصین مربوطه مراجعه خواهند نمود. از نظر 4/67 درصد نو عروسان، مناسب ترین زمان دریافت آموزش در ارتباط با مسائل جنسی زمان قبل از ازدواج است. همچنین براساس آزمون آماری تی زوجی، بین میزان نگرش دختران قبل و بعد از آموزش رابطه معناداری مشاهده شد (05/0p<).
    نتایج
    نتایج بدست آمده از این مطالعه نشان داد که شناخت جنبه های گوناگون مسائل جنسی و اختلالات و مشکلات زوجین و انتقال اطلاعات لازم به آنان خصوصا زنان و انجام آموزش های لازم به منظور ارتقای سطح آگاهی و درک دختران از خویشتن ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: مشاوره، ازدواج، نگرش، روابط جنسی، دختران
  • لیلی رحمت نژاد، فریده باستانی صفحه 31
    تغذیه کودک در سال های اول پس از تولد، به ویژه دو سال اول از جنبه های مختلف اهمیت دارد. مهم ترین ویژگی این دوران آن است که آسیب های جسمی و مغزی ناشی از سوء تغذیه پس از سپری شدن این دوران قابل جبران نیستند.
    شیردهی موفق نه تنها به فاکتورهای روانشناختی و اجتماعی بستگی داشته، بلکه به شرایط فیزیولوژیکی که می توانند شروع شیردهی را تحت تاثیر قرار دهند بستگی دارد. به علاوه عوامل دیگری بر طول مدت شیردهی دخالت دارند که شامل: سن و تحصیلات مادر، درآمد خانواده، زمان تصمیم گیری برای اولین شیردهی، زمان اولین تغذیه و همچنین مهارت و خودکارآمدی مادر در شیردهی است. به این لحاظ، پژوهش حاضر با هدف بررسی خودکارآمدی شیردهی انحصاری در مادران و ارتباط آن با تغذیه انحصاری با شیر مادر انجام شده است. در این تحقیق توصیفی، ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود. حجم نمونه 331 نفر بود که به طور مستمر از میان مادران نخست زا در مرکز آموزشی درمانی شهید اکبرآبادی تهران انتخاب شدند.
    یافته های تحقیق حاضر، نتایج امیدوارکننده ای داشت. به این ترتیب که در کل نمونه های مورد پژوهش، میانگین و انحراف معیار نمره خودکارآمدی شیردهی در گروه دارای تغذیه انحصاری 8/9±64/53 و در گروه دارای تغذیه غیرانحصاری 23/9±11/46 بدست آمد که نشان می داد افراد دارای تغذیه انحصاری با شیر مادر، دارای نمره خودکارآمدی شیردهی بالاتری نسبت به افراد دارای تغذیه غیر انحصاری بودند. به منظور افزایش بیش از پیش خود کارآمدی شیردهی در مادران نخست زا در جهت افزایش میزان شیردهی آنها، تدوین استرات‍ژی های مناسب توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: خودکارآمدی شیردهی، تغذیه انحصاری، مادران نخست زا
  • محمد نوری سپهر، احمدرضا یزدانبخش، هستی دارایی صفحه 37
    زمینه و هدف
    حذف فنل توسط جاذب های زیستی در طی سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این مطالعه پتانسیل پر شترمرغ به عنوان یک جاذب جدید برای جذب فنل از محلول های آبی مورد ارزیابی قرار گرفت.
    روش بررسی
    در این تحقیق امکانپذیری کارایی پرشترمرغ و پراصلاح شده با H2O2 در مقیاس آزمایشگاهی و با محلول های سنتزی mg/L 1 تا 50 فنل مورد مطالعه قرار گرفت وتاثیر عوامل موثر در این فرآیند شامل pH، غلظت جاذب، زمان تماس و دما بررسی گردید. سپس داده های جذب توسط ایزوترم های فروندلیخ و لانگمیر مورد بررسی قرار گرفتند و از نرم افزار Excel برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج بدست آمده مشخص ساخت با افزایش مقدار جاذب از g2/0 تا g7/0 میزان جذب افزایش می یابد. جذب فنل با افزایش مقدار pH محلول کاهش می یابد. همچنین این نتیجه بدست آمد که افزایش زمان تماس تاثیر ویژه ای در میزان جذب از محلول دارد (83%برای پرخام و 73% برای پراصلاح شده).
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد کارایی فرآیند جذب با پر خام بیشتر از جذب با پراصلاح شده می باشد. همچنین نتایج نشان داد که پر شترمرغ، به عنوان یک ماده ارزان و یک ماده زائد جامد از کشتارگاه ها، می تواند به عنوان یک جاذب زیستی برای حذف فنل به کار رود.
    کلیدواژگان: فنل، جاذب زیستی، ایزوترم، پر شترمرغ، اصلاح شیمیایی
  • عباس عبداللهی، سیدامین کوهپایه، سهراب نجفی پور، یاسر منصوری، سار عبدالهی خیرآبادی، سمیه جعفری صفحه 47
    زمینه و هدف
    استافیلوکوکوس اورئوس یکی از مهم ترین باکتری های بیماری زا در جوامع است. اخیرا افزایش مقاومت دارویی آن بر معضلات درمانی افزوده است. مقاومت به متی سیلین در این میان اهمیت ویژه ای به دلیل محدود کردن درمان عهده دار است. به همین علت در این مطالعه به ارزیابی مقاومت دارویی و بررسی ژنوتیپی کاست کروموزومیmec استافیلوکوکی (SCCmec) درسویه های استاف اورئوس مقاوم به متی سیلین(MRSA)پرداخته ایم.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه مقطعی- توصیفی به جمع آوری یکساله سویه ها پرداختیم. تست های رایج شناسایی، حساسیت دارویی، تعیین MIC و بررسی ملکولی ژنوتایپ های SCCmec جهت ارزیابی و بررسی میزان شیوع مقاومت و تایپ بندی سویه ها انجام گرفت.
    یافته ها
    از میان 164نمونه استاف، 78مورد مقاوم به متی سیلین بودند. هیچ مورد مقاومتی به ونکومایسین شناسایی نشد، درحالی که مقاومت به تمامی سایر آنتی بیوتیک ها وجود داشت. بیش ترین ژنوتایپ میان سویه ها از تایپ II و کم ترین نیز از تایپ IV شناسایی گردید.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه حاضر در مقایسه با نتایج سایر مطالعات نشانگر افزایش میزان مقاومت دارویی در سویه های استاف است، که تا حدودی دلیل آن مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها است که در صورت عدم مراعات تجویز دارو ممکن است منجر به ایجاد بن بست درمانی، در درمان گردد.
    کلیدواژگان: استاف اورئوس، ژنوتیپی کاست کروموزومی، استافیلوکوک، PBPS
  • علی طاهری نیا، آزاده حیدرپور، روژین نیک رای صفحه 53
    مقدمه و هدف
    گوسیپیبوما به معنای باقی ماندن جسم خارجی مثل گاز در شکم به دنبال عمل جراحی می باشد که از عوارض نادر جراحی می باشد.باقی ماندن جسم خارجی منجر به ایجاد توده، فیستول، آبسه و انسداد بعد از عمل جراحی می شود. CT scan یک روش بسیار ارزشمند در شناسایی گوسیپیبوما می باشد.در بیمارانی که با درد شکم و تظاهرات غیر قابل توجیه پس از عمل جراحی مراجعه می کنند باید گوسیپیبوما را مد نظر قرار داد.
    معرفی بیمار: بیمار یک خانم 25 ساله می باشد که در سال 1390 به بخش اورژانس یکی از مراکز آموزشی-درمانی مراجعه نمود و تحت عمل لاپاراتومی قرار گرفت. بیمار در بدو مراجعه، درد شکم و تندرنس مختصر در ناحیه فوقانی چپ شکم به همراه ترشح چرکی از محل سوچور زخم قبلی داشت. بیمار فوق دو ماه پیش از مراجعه ی فعلی، به علت مالتیپل تروما و کاهش سطح هوشیاری به مدت 25 روز در بیمارستان بستری بوده است بیمار ترومای نافذ ناحیه فلانک نیز داشته که در بررسی اولیهی زخم، نفوذ به پریتوان و رتروپریتوان وجود نداشته و بیمار روزانه تعویض پانسمان و در نهایت سوچور شده بود. در گرافی شکمی بیمار یک توده رادیو اوپک در ناحیه لترال راست شکم و در CT scan یک توده ی گرد کیستیک دیده شد.بیمار به اتاق عمل منتقل و تحت لاپاروتومی قرار گرفت وسه عدد لنگازاز شکم بیمارخارج شد وبیمار پس از 3 روز با حال عمومی خوب از بیمارستان مرخص شد.
    نتیجه گیری
    در بیماران با سابقه ی عمل جراحی که با درد و یا توده شکمی مراجعه می کنند، جسم خارجی باقی مانده باید در لیست تشخیص های افتراقی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: گوسیپیبوما، جسم خارجی، توده ی کیستیک
|
  • A. Bahrainian, K. Haji Alizadeh, Gh. Taheri, M. Hashemi Georgi Page 1
    This study aimed to assess the impact of life skills training on emotional intelligence soldiers Taybad city has been done. The study of all the soldiers Taybad city and 88 samples from these soldiers that systematic random sampling method chosen And at the two control groups and control are handled, makes up. Emotional intelligence measurement tool Bar -On and Data methods Descriptive statistics and t test were analyzed. The data show that life skills training on emotional intelligence is influenced experimental group, so life skills training to increase the ability for people to cope with life issues and relationships with others is useful and effective.
  • M. Safaei, A. Dehnadi Moghadam, Sh. Yosefzadeh Chabok, A. Safaei Page 7
    Introduction
    Despite relative low incidence of spinal cord tumors, they have significant importance as a result of their critical location and being potential for spinal cord compression. Also a large group of these tumors would be completely curable if be diagnosed on time and treated well.
    Objective
    The aim of this study was assessment of spine and spinal cord tumors relative frequency in neurosurgery ward of Poursina Hospital in Rasht from 2002 to 2008.
    Material And Methods
    In a descriptive study, we studied medical documents of admitted patients in neurosurgery ward of Poursina Hospital in Rasht whom suffered from spine or spinal cord tumor. We collected necessary data including age, sex, tumor's type, involveded segment and location of tumor related to dura and analysed them with SPSS 14 software.
    Results
    Out of 55 studied patients, 28 (50.9%) were male and 27 (49.1%) female. The youngest patient was 4 and the oldest one was 74 years old. Mean age was 46.22 years of age. Fifth decade of life was the most frequent decade with 13 cases (23.6%). Extradural tumors with 22 cases (40%) were the most common types of tumors. Then, 21 cases (38.2%) had intradural extramedullary tumors and 12 cases (21.8%) intramedullary. Moreover, 27 tumors (49.1%) were in thoracic segment of spine. Cervical, lumbar and sacrococcigeal region of spine had 14, 13 and 1 tumors, respectively. According to the study Schwannoma was the most common type of tumor with 11 cases (20%) followed by meningioma and small round cell tumors with 8 cases (14.5%).
    Conclusion
    Although most results of this study are relatively similar to previous ones, there are several differences among some parameters such as the most frequent decade and the most involved segment of spine in intramedullary tumors. Many of spinal tumors versus brain tumors with timely diagnosis and prompt treatment will have good prognosis, therefore obtaining knowledge about epidemiology of these tumors and applying them in differential diagnosis are of high importance.
  • B. Delgoshaei, M. Asefpour-Vakilian, M.R. Meleki, A.A. Nasiripour Page 13
    Background
    Continuous change in the complex health care environments is a major challenge for administrative managers. This study aimed to design a change model to facilitate change implementation in the Iranian hospitals.
    Methods
    This is a descriptive and comparative study. The data were collected through library search and in-depth interview with 15 hospital managers. Nine well-established change theories developed by Lewin, Action Research, Kotter, Ackerman- Anderson and Anderson, Prosci, Kilman, Beer, Continuum, and Gelicher were compared. Common denominators of the theories were identified and tabulated. Experienced hospital managers’ suggestions about social factors were acquired. The initial model was designed and validated using the Delphi Technique.
    Results
    The majority of the selected change models emphasize the significance of social factors in change implementation such as effective communication, organizational climate and culture, and leadership. The results from the interviews indicate that low readiness to change, lack of confidence (or trust) for change, and autocratic leadership style, and poor communication could hinder the change process.
    Conclusion
    Based on the model developed in the study, effective communication, readiness of employees, and a contingency leadership/management combined could lead to successful implementation of change in the hospital.
  • S. Ghorbani, M. Khalaj Page 23
    Background
    Sexual disorders are under effect of personal and mental factors. The reported prevalence of these kinds of disorders including paganisms, painful intercourse, suppressed orgasm, and fragility is 18 to 79 percent. Due to sexual disorder has several side effects and there is direct correlation with sexual disorder and social problems like divorce or mental diseases, proper consulting and education before marriage seems to be useful not only for timely diagnosis, but for treatment process.
    Objective
    This present same-experimental study to carried out to survey effect of consulting and education on attitude of 135 under marriage female to sexual relationship.
    Methods
    This present same-experimental study to carried out to survey effect of consulting and education on attitude of 135 under marriage female, who were committing in health care center for pre marriage consulting, to sexual relationship. Data were collected by means of a questionnaire to evaluate knowledge and attitude. the maintained questioner was filled in one month sequence before and after intervention. The consultation and face to face education beyond distrusting booklet and self learning pamphlet was considered as intervention. At last the collocated data were analyzed by paired T -test via SPSSwin12 software
    Findings
    Based on result 8.1 percent of female have not any information about sexual issue, while their howled were increased after intervention and 78.51 of them had decided to consult with a specialist. According to 67.4 percent of pre marriage female, the best time for consulting is before marriage. There is a meaningful correlation between female's attitude before and after intervention (p<0.05)
    Conclusion
    Acceding to result, there are many sexual disorders have been reasoned in unawareness of females and also due to insufficient informing and consulting by health care staff. It is obvious that to recognition of various aspects of sexual relationship and learn about it can promote female's knowledge and perception.
  • L. Rahmatnejad, F. Bastani Page 31
    Child nutrition in different aspects is important in the first years especially the first two years after birth. The most important feature of this period is that the physical and cerebral damage of malnutrition after this period is not compensable.Successful breastfeeding not only depends on psychological and social factors, but also depends on the physiological conditions that can affect the onset of lactation. In addition, other factors are involved in the duration of breastfeeding; including: age and maternal education, family income, the first time to decide for breastfeeding, First time feeding, maternal skill and breastfeeding self-efficacy. The aim of this study, was to determine breastfeeding self efficacy and its relationship with exclusive breast-feeding.In this descriptive study, the data collection instrument, was a questionnaire consisted of the demographic characteristics and standard items of breastfeeding self efficacy. The number of participants in this study was 331 persons that selected continuously from the Primiparous women at Shahid Akbarabadi hospital in Tehran. The findings of this study showed promising results; in all samples studied, standard deviation and mean score of breastfeeding self-efficacy in exclusive breast-feeding group was 53.64±9.8 and in non exclusive breast-feeding group was 46.11±9.23, which showed that the mothers with exclusive breast-feeding, had higher breastfeeding self-efficacy scores than those fed with the non-exclusive.Therefore according to the reported reduced rate of breast feeding in the recent years, it is necessary to provide appropriate strategies in order to increase breastfeeding self efficacy, especially in primiparous mothers in order to increase breastfeeding rates.
  • M. Noorisepehr, A.H. Yazdanbakhsh, H. Daraei Page 37
    Background
    The removal of phenol by biosorbent has received increasing interest in recent years. In this study the potential of ostrich feathers was assessed for adsorption of phenol from aqueous solutions.
    Materials And Methods
    In this research, feasibility of application ostrich feather and modified feather was studied at the laboratory scale using a synthetic phenol solution (1-50) mg/L and the impact of the important field parameters including pH, sorbents concentration, retention time and temperature were investigated. Then, the adsorption data were described with Langmuir and Freundlich adsorption isotherms and Excel software for analyzing the data was used.
    Result
    The result obtained revealed that by increasing the dosage of the sorbents from 0.2 g to 0.7 g the adsorption increases. The adsorption of phenol decreases by the increase of the pH value of the solution. Also, it is observed that the contact time significantly affect the rate of phenol adsorption (83% for raw feathers and 73% for modified feather) from solution.
    Conclusion
    The Results showed that efficiency of raw feather process is more than of modified feather process for phenol removal. The results showed that the ostrich feathers as an economic material and disposal solid waste from poultry processing plants can be used as an effective biosorbent for phenol.
  • A. Abdollahi, S.A. Koohpayeh, S. Najafipoor, Y. Mansoori, S. Abdollahi, S. Jaafari Page 47
    Background
    S. aureus is one of the most pathogenic bacteria. Lastly, increasing of resistance, led to difficulty in treatment, specially Resistance to methicillin, limited treatment of infections by S.aureus. Because of these, we evaluated the drug Resistance and Staphylococcal cassette chromosome (SCCmec) types among methicillin-Resistant Staphylococcus aureus (MRSA), in this study.
    Methods
    In a cross- sectional study, we collect S.aureus isolates and then evaluate them with diagnostic tests such as drug susceptibility, MIC, molecular genotyping of SCCmec, to recognition of drug resistance in isolates.
    Results
    78isolates among totally 164 isolates were MRSA. There is no resistance to vancomycin, but almost, there is high resistance about another antibiotics. Type II were mostly frequent type, type IV were less among another types.
    Conclusion
    In compare with another researches we can recognized increasing of resistance in S. aureus, because of using high level antibiotics in infections treatment.
  • A. Taheriniya, A. Heidarpour, R. Nikray Page 53
    Introduction &
    Objective
    Gossypiboma is a term used to describe a mass within the body that comprises a surrounded by foreign body reaction and is occurred following surgical procedures. Herein we reported a patient with presentation of retained three surgical sponge in abdominal cavity.Case Report: A 25-years old female patient was referred to ED in 2011 for complaints of abdominal pain. This patient had history of hospitalization 60 days before this admission because of multiple trauma and penetrating trauma to left flank. In recent admission, abdominal x-rays and CT scan revealed a cystic mass with dimension of 8×4cm. Laparatomy was done for this patient. Then she discharged after 3 days and her abdominal pain resolved after operation.
    Conclusion
    Retained foreign bodies should be considered in differential diagnosis of post operation in all patients with unusual complaints after surgery.