فهرست مطالب

میکروبیولوژی دامپزشکی - سال هفتم شماره 1 (پیاپی 22، بهار و تابستان 1390)

نشریه میکروبیولوژی دامپزشکی
سال هفتم شماره 1 (پیاپی 22، بهار و تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/12/27
  • تعداد عناوین: 10
|
  • هادی حق بین نظرپاک، سید امین موسوی، شاهرخ رنجبر بهادری، محمدرضا محمدی ملایری، سید محمد حسینی صفحه 1

    کریپتوسپوریدیوم یک انگل کوچک تک یاخته ای است که در سلول های پوششی دستگاه تنفس، گوارش و ادراری مهره داران رشد و تکثیر می یابد و علاوه بر اختلال فعالیت های طبیعی مخاطات به ویژه در دستگاه تنفس طیور زمینه ساز عوامل پاتوژن دیگر است. این بیماری چه از لحاظ مرگ و میر و چه با ایجاد وقفه در رشد طیور پرورشی تاثیرات سوء به جای می گذارد. از طرفی مسری بودن این بیماری همانند دیگر بیماری های تک یاخته ای و مستعد کردن طیور به بیماری های دیگر خصوصا بیماری های تنفسی سبب گردیده که اهمیت خاصی به آن داده شود. در جریان انجام این تحقیق 300 نمونه مربوط به 30 فارم طیور گوشتی شهرستان قائم شهر که همگی در سنین بین 50-25 روزگی بودند اخذ گردید و در 5 گروه سنی قرار داده شدند. نمونه گیری از نای و بورس فابریسیوس طیور گوشتی انجام گرفت، به این صورت که پس از انجام کالبدگشایی محل دو شاخه شدن نای و بورس فابریسیوس از نمونه ها جدا شد. در مورد بورس فابریسیوس از محتویات داخلی آنها گسترش تماسی Touch Imprint() گرفته شد و در مورد نای با تراشیدن سطح نازکی)Light Scraping(از مخاطات محل دو شاخه شدن مجرای نای، لام های میکروسکوپی تهیه شدند. لام ها پس از ثابت نمودن با متانول 70 درصد، با رنگ آمیزی ذیل–نلسن اصلاح شده، رنگ آمیزی شدند و با استفاده از میکروسکوپ نوری مورد بررسی قرار گرفتند. در مجموع از 30 فارم بررسی شده تعداد 7 فارم (33/23)% آلودگی را نشان دادند و از کل 300 نمونه اخذ شده، 39 نمونه (13)% از نظر حضور انگل کریپتوسپوریدیوم مثبت بوده اند. در مجموع در روش انگل شناسی 28 مورد (33/9)% آلودگی در نای و 18 مورد (6)% آلودگی در بورس فابریسیوس بوده است که از این موارد آلودگی، در 7 مورد (33/2)% آلودگی توام مشاهده گردید. بالاترین میزان آلودگی به گروه سنی 30-25 روزگی با 58/28 درصد آلودگی تعلق داشت. در بررسی آماری انجام شده رابطه بین گروه های سنی و میزان آلودگی و همچنین بین میزان آلودگی در نای و میزان آلودگی بورس در سطح 99 درصد)01/0 < (p با استفاده از آزمون مربع کای معنی دار بوده است.

    کلیدواژگان: کریپتوسپوریدیوم بیله ای، طیور گوشتی، نای، بورس فابریسیوس، قائمشهر، ذیل- نلسن تغییر یافته
  • نادر رنگساز، مجید غلامی آهنگران، شهرزاد عزیزی، نوشا ضیاء جهرمی صفحه 7

    تعداد 300 قطعه جوجه گوشتی یک روزه (نژاد راس) به چهار گروه تیمار با 3 تکرار مساوی تقسیم شدند و در طی 28 روز دوره پرورشی نگهداری شدند. گروه اول به عنوان گروه کنترل منفی از جیره استاندارد بر پایه ذرت و سویا مصرف نمودند. گروه دوم: دریافت کننده جیره پایه بعلاوه ppm3 آفلاتوکسین تولیدی بود، گروه سوم: با جیره پایه حاوی 05/0 درصد عصاره زردچوبه تغذیه شدند و گروه چهارم جیره ای دربردارنده 05/0 درصد عصاره زردچوبه و ppm3 آفلاتوکسین تولیدی را دریافت نمودند. از نظر بافت شناسی، نمونه های سنگدان در گروه دریافت کننده ppm3 آفلاتوکسین تظاهراتی همچون از بین رفتن غدد مخاطی، زخم، نفوذ سلول های لنفوئیدی بصورت کانونی و منتشر در داخل مخاط را نشان داد که شدیدتر از ضایعات سنگدانی در گروه کنترل بود و از لحاظ آماری افزایش معنی داری نسبت به سایر گروه ها داشت (05/0 <.)p تیمار مصرف کننده ترکیبی از ppm3 آفلاتوکسین و 05/0 درصد عصاره زردچوبه ضایعاتی نظیر از بین رفتن غدد در قسمتی از بافت مخاطی و دژنراسیون غدد مخاطی را بصورت ملایم بروز دادند. هیپرپلازی غدد مخاطی سنگدان یکی از تظاهرات ملایم و بارزی در گروه دریافت کننده 05/0 درصد زردچوبه مورد نظر قرار گرفت. در مطالعه کنونی مشخص شد که زردچوبه به عنوان یک ماده طبیعی می تواند در کاهش ضایعات سنگدانی ناشی از مسمومیت القایی با آفلاتوکسین موثر واقع گردد.

    کلیدواژگان: هیستوپاتولوژی، عصاره ی زردچوبه، ضایعات سنگدان، آفلاتوکسیکوز، جوجه های گوشتی
  • سمیرا رنجبر، راضیه نظری، میترا نوری صفحه 11
    برخی گونه های جنس آسپرژیلوس مولدین بالقوه آفلاتوکسین می باشند که مایکوتوکسینی با اثرات کارسینوژنیک و تراتوژنیک است. آلودگی خوراک دام با گونه های آسپرژیلوس سبب تولید آفلاتوکسین، انتقال آن به شیر و فراورده های لبنی و اختلال در سلامت دام، شیر و افراد مصرف کننده آن می گردد. در این تحقیق ترکیبات خوراک سالانه مورد استفاده در ده دامداری شهر اراک در سال های 1388 و 1389 بررسی گردید. نتایج نشان داد بیشترین مواد تشکیل دهنده خوراک دام شامل ذرت، کنجاله پنبه دانه و کلزا، مکمل های غذایی، جو، سبوس گندم، نان خشک، پودر چربی و یونجه بوده است. پس ازجداسازی و کشت در محیط اختصاصی، آسپرژیلوس های جدا شده از خوراک دام با روش میکروسکوپی و ماکروسکوپی مورد بررسی قرار گرفتند. جهت شناسایی مولکولی آسپرژیلوس های جدا شده از روش PCR استفاده شد. جهت شناسایی گونه ها قطعه ژنی ITS1-5.8S-ITSدرون کمپلکس ژنی DNA ریبوزومی تعیین توالی و در Gen Bank مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که در دامداری های شهر اراک خوراک دام با دو گونه آسپرژیلوس فلاووس و آسپرژیلوس کلاواتوس آلوده بوده است.
    کلیدواژگان: خوراک دام، آسپرژیلوس فلاووس، PCR
  • مهدی منصوری، بهزاد احمد وند، افشین رئوفی، صمد لطف الله زاده، مسعود رضا آیینه چیان صفحه 19
    حضور قارچ ها در سطح بدن حیوانات علاوه بر بیماریزایی در حیوانات مخزن میتواند از نظر انتقال به انسان و بروز موارد مسمومیت و آلرژی حائز اهمیت باشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی فلور قارچی مخمری کانال گوش خارجی گوساله های شیرخوار زیر 3 ماه به انجام رسید. تعداد 25 راس گوساله جوان نر و ماده سالم از گاوداری های سنتی گرمسار با آب و هوای گرم و خشک کویری به طور تصادفی انتخاب و از هر گوساله 2 نمونه گوش مجزا و نهایتا 50 نمونه با کمک سوآپ مرطوب استریل تهیه شد و مورد آزمایش قرار گرفت. در این تحقیق 3 جنس مخمری شناسایی شد که شامل مالاسزیا 7 ایزوله، رودوترولا 1 ایزوله و کریپتوکوکوس 1 ایزوله و 2 ایزوله مخمری ناشناخته بود. از جنس مالاسزیا گونه های گلوبوزا، رستریکتا، پاکیدرماتیس و سمیپودیالیس شناسایی شدند. گوش چپ نسبت به گوش راست آلودگی بیشتری داشت ولی این اختلاف معنی دار نبود. در مجموع تعداد 11 ایزوله مخمری از کانال گوش خارجی گوساله های شیر خوار زیر سه ماه جدا شد. نتایج تحقیق حاضر کمک شایانی به چگونگی درمان موارد ابتلا به اوتیت خارجی در آینده خواهد داشت.
    کلیدواژگان: فلور قارچی، گوساله های شیر خوار، مخمر، کانال گوش خارجی
  • مجید خانمحمدی، محمد صدقیان، حسین هاشم زاده فرهنگ صفحه 25
    توکسوپلاسموزیس یکی از بیماری های زئونوز شایع با انتشار جهانی است که عامل آن توکسو پلاسما گوندی می باشد. این بیماری علاوه بر وارد آوردن زیان های اقتصادی، به علت قابل انتقال بودن به انسان از نظر بهداشتی نیز مهم است، با توجه به شرایط خاص اقلیمی و فراهم بودن شرایط انتقال و چرخه این انگل در طبیعت استان آذربایجان شرقی، تعیین وضعیت این بیماری حائز اهمیت فراوان می باشد. این مطالعه با هدف تعیین سرواییدمیولوژی توکسوپلاسما گوندی در گوسفندان کشتار شده در کشتارگاه های رسمی شهر تبریز در سال 1389-1388 انجام شد. برای تعیین میزان آلودگی به توکسوپلاسموزیس در یک مطالعه توصیفی مقطعی181نمونه خون از گوسفندان کشتار شده در کشتارگاه شهر تبریز از دی ماه 1388 تا فروردین 1389 به روش استریل اخذ گردید. نمونه ها به آزمایشگاه منتقل و سرم آنها جدا شد. سرمها با استفاده از روش سابین فلدمن دای تست و آگلوتیناسیون لاتکس تست شدند. شیوع سرمی توکسوپلاسموزیس در گوسفندان4/56 درصد و 8/56 درصد به ترتیب با آگلوتیناسیون لاتکس و سابین فلد من دای تست بود. از 181 نمونه تست شده 102 نمونه (4/56 درصد) و 103 نمونه (8/56 درصد) به ترتیب با آگلوتیناسیون لاتکس و سابین فلد من دای تست مثبت بودند. از 103 نمونه (8/56 درصد) سرم مثبت با دای تست تعداد61 نمونه دارای تیتر 1:16 34 نمونه دارای تیتر 1:64 7 نمونه دارای تیتر 1:256 و 1 نمونه دارای تیتر 1:1024 بود. با توجه به اینکه دای تست به عنوان یک تست رفرانس می باشد. میزان حساسیت و ویژگی تست لاتکس آگلوتیناسیون به ترتیب برابر با 4/86درصد و 3/83 درصد بود. میزان توافق دو تست برابر با84درصد بود. میزان ارزش اخباری مثبت و منفی تست لاتکس آگلوتیناسیون به ترتیب برابر با 2/87 درصد و 2/82 درصد گزارش گردید. نتایج این تحقیق نشان می دهد تست لاتکس آگلوتیناسیون روش بسیار خوبی برای غربالگری و مطالعات سرواپیدمیولوژیک توکسوپلاسموزیس می باشد.
    کلیدواژگان: گ، وسفن، د، س، ابی، ن فلد من دای تست، تست لاتکس آگلوتیناسیون، توکسوپلاسما گوندی، توکسوپلاسموزیس
  • مریم ایزدی، جعفر نویدمهر، مصطفی جعفرپور، سعید زیبایی صفحه 31
    بازرسی کشتارگاهی شترهای کشتار شده، در کشتارگاه صنعتی مشهد حاکی از این است که پنومونی در بین شتران کشتار شده به وفور دیده می شود. مایکوپلاسماها که کوچکترین میکروارگانیسم ها با زندگی آزاد می باشند از عوامل مطرح در پنومونی شتران بشمار می روند. مایکوپلاسما آرژینینی از حیوانات مبتلا به پنومونی و پلوروپنومونی خصوصا گاو، گوسفند و بز جدا می شود. این میکروارگانیسم در ریه شتران مبتلا به پنومونی نیز گزارش شده است اما این موضوع تاکنون در ایران مورد توجه و مطالعه آزمایشگاهی قرار نگرفته است. در این مطالعه با استفاده از کشت و روش مولکولی Nested PCR به تشخیص این میکروارگانیسم پرداختیم. از 100 نمونه ریه مبتلا به پنومونی توسط روش کشت 43 مورد مثبت مایکوپلاسما جدا گردید. سپس با روش مولکولی Nested PCR و با بهره گیری از دو پرایمر اختصاصی که در برگیرنده ناحیه spacer در ایران RNA ریبوزومی مایکوپلاسما آرژینینی بودند، مورد بررسی قرار گرفتند که از 43 نمونه 19 مورد از نظر مایکوپلاسما آرژینینی مثبت بودند. بنابراین طبق نتایج حاصل در این تحقیق برای اولین بار در ایران مایکوپلاسما آرژینینی با روش Nested PCR از ریه شتران مبتلا به پنومونی جداسازی و معرفی گردید.
  • صادق ربیعی، سعادت مشکلانی *، عباس دوستی، محمد جواهری کوپایی، علیرضا مجلسی صفحه 35

    بیماری مارک MD() یک بیماری ویروسی است که در اثر نفوذ و تکثیر سلولهای لنفوئید در اعصاب سطحی و برخی اندامهای دیگر در پرندگان بروز می کند و در واقع یکی از بیماری های واگیر متداول و مهم طیور محسوب می شود. این ویروس با تضعیف سیستم ایمنی، باعث مستعد شدن طیور در مقابل دیگر بیماری ها می شود. هدف از این مطالعه تشخیص ویروس عامل بیماری مارک به عنوان یکی از عوامل ویروسی تومورزا در طیور با استفاده از واکنش PCR می باشد. به منظور تشخیص و ردیابی ویروس مارک، نمونه های بافت توموری از کشتارگاه های طیور استان چهارمحال و بختیاری جمع آوری شد. پس از استخراج DNA از نمونه ها، واکنش PCR با استفاده از پرایمر های اختصاصی برای تکثیر ژن A و پرایمر های ردیف 132 جفت بازی تکرار شونده ویروس MDV انجام شد. سرانجام محصولات PCR روی ژل آگارز 5/1 درصد الکتروفورز گردید. نتایج نشان داد که 86/62 درصد از مجموع 280 نمونه ندول پوستی مورد آزمایش، از لحاظ حضور ژن A ویروس مارک مثبت بودند. همچنین در40 درصد از نمونه ها نیز ردیف 132 جفت بازی تکرار شونده تشخیص داده شد. از آنجا که کلیه نمونه های مورد آزمایش دارای علایم بالینی آلودگی به مارک بودند، اما با توجه به تشخیص آلودگی 86/62 درصدی، به نظر می رسد عوامل دیگری به جز ویروس مارک نیز در ایجاد ضایعات توموری در طیور نقش دارند.

    کلیدواژگان: ویروس بیماری مارک، PCR، طیور گوشتی، شیوع
  • سمیه باباشپور، سعید امین زاده، ناصر فرخی، محمود خسروشاهلی، منور کشاورز صفحه 41
    کیتیناز اهمیت اقتصادی چشمگیری در خصوص تجزیه مواد کیتینی و پاکسازی محیط زیست و تبدیل آن به ترکیبات اولیه سازنده آن دارد و با رشد جمعیت و محدودیت منابع طبیعی، تکنولوژی آنزیم می تواند برای بسیاری از صنایع جهت غلبه بر مشکلات اقتصادی در آینده نزدیک مفید باشد. به همین منظور ژن کد کننده آنزیم اندوکیتیناز حاصل از یک سوش باکتریایی (A4(Serratia marcescens B از پساباستخر پرورش میگو جداسازی شد و در باکتری Escherichia coli جهت دست یابی به توالی کامل ژن کیتیناز و مقایسه آن با توالی کد کننده کیتیناز باکتری های دیگر همسانه سازی گردید. پس از ثبت توالی در پایگاه اینترنتی، مطالعات بیوانفورماتیکی برای توالی همسانه سازی شده صورت پذیرفت.
    کلیدواژگان: کیتیناز، کلونینگ، Serratia marcescens
  • پیمان قائمی، ناصر حقوقی راد، پرویز شایان، بریگیته اکرت صفحه 51
    امروزه روش های مولکولی بدلیل دارا بودن حساسیت و ویژگی بالا، بیشتر از روش های قدیمی تر مانند روش رنگ آمیزی گیمسا و روش های سرولوژی برای جداسازی پیروپلاسم ها در حیوانات بکار گرفته می شوند. بنابراین به منظور تشخیص آلودگی به تیلریا آنولاتا و تیلریا اورینتالیس در گاوداری های سنتی دو منطقه اکولوژیکی استان گلستان، نمونه خون 160 راس گاو طی سال های 1388 تا 1389 تحت آزمایش قرار گرفت. در این مطالعه استخراج DNA از همه نمونه های خونی صورت پذیرفت و پرایمر های Tbs-S و Tbs-A برای تفریق گونه های تیلریا و بابزیا از یکدیگر در آزمون PCR مورد استفاده قرار گرفت. کلیه نمونه های مثبت PCR اولیه با پرایمر های اختصاصی تیلریا آنولاتا (Ta-S/Tbs-A) و پرایمرهای اختصاصی تیلریا اورینتالیس (To-S/Tbs-A) تحت آزمون Semi-Nested PCR قرار گرفتند. نتایج این بررسی نشان داد که 10 درصد گاو های مورد بررسی در مناطق خشک و 5 درصد گاو های مورد بررسی در مناطق مرطوب استان گلستان آلوده به تیلریا آنولاتا و 75/8 درصد گاو های مورد بررسی در مناطق خشک و 5/2 درصد گاو های مورد بررسی در مناطق مرطوب استان گلستان آلوده به تیلریا اورینتالیس می باشند. در این بررسی از یک سو برای اولین بار تیلریا اورینتالیس با روش مولکولی در ایران و از سوی دیگر برای اولین بار آلودگی توام تیلریا آنولاتا و تیلریا اورینتالیس در ایران گزارش می شود.
    کلیدواژگان: دامداری سنتی، استان گلستان، تیلریا آنولاتا، تیلریا اورینتالیس
  • آرش ستاری، فرزانه مشیری، سید غلامرضا موسوی صفحه 60
    این مطالعه جهت بررسی پراکندگی عفونت نئوسپوریازیس در گاوهای شیری استان گلستان انجام شد. تعداد 800 نمونه خون از گاوهای 6 گاوداری صنعتی و نیمه صنعتی در استان گلستان (579 گاو سالم و 221 گاو با سابقه سقط جنین) جمع آوری و پس از جداسازی سرم، با روش استاندارد Elisa و توسط کیت های تشخیصی آنتی بادی نئوسپورا کانینوم،کلیه سرم های موجود، آزمایش شد. از 800 گاو مورد آزمایش107 گاو (05/0a=،%36/2±37/13) آنتی بادی ضد نئوسپورا را در سرم خون نشان دادند. براساس این تحقیق، میزان سقط در گاوهای شیری مبتلا به تک یاخته نئوسپورا کانینوم بالاتر از گاوهای فاقد عفونت نئوسپوریازیس می باشد. همچنین تفاوت معنی داری در میزان ابتلا به نئوسپورا کانینوم در رده های سنی مختلف (زیر 2 سال، بین 2 تا 4 سال و بالای 4 سال)مشاهده نشد (05/0 p>). با توجه به اینکه در مورد این تک یاخته کوکسیدیائی مطالعات اندکی در سایر استان ها صورت گرفته؛ پیشنهاد میگردد تا تحقیقات گسترده تری در این زمینه انجام شود.
    کلیدواژگان: بررسی سرولوژیکی، نئوسپورا کانینوم، استان گلستان، الیزا
|
  • Haghbin Nazarpak‚H.‚ Mousavi‚S.A.‚ Ranjbar Bahadori‚Sh.‚ Mohammadi Malayeri‚M.R.Hoseini‚ S.M Page 1

    Cryptosporidium is a protozoan that lives in the epithelial cells of the respiratory, gastrointestinal and urinary systems of vertebrates. In the present study 300 samples were collected from 30 broiler flocks, 25-50 days old, and then classified into 5 groups. Sample obtained from tracheal fork and bursa of fabricius (BF) at necropsy. Meanwhile two smears were prepared, one from BF cut surface by touch imprint (pressure smear) and another one from tracheal linning membrane by light scraping. Smears, after being fixed in methanol (70%), were stained by modified Ziehl- Neelsen (MZN) technique. Microscopic examination of the stained smears revealed that 7 flocks (23.33%) out of 30 flocks were infected and out of the 300 samples, 39 samples (13%) were positive for Cryptosporidium parasite. The highest incidence of the infection belonged to the group 25-30 days old which have indicated 28.58% of infection in this age.

    Keywords: Cryptosporidium baileyi‚ Broiler breeding‚ Trach ea‚ Bursa of fabricius‚ Ghaemshahr city‚ Modified Ziehl, Neelsen
  • Nader Rangsazn., Majid Gholami Ahangaran, Shahrzad Azizi, Nosha Zia Jahromi _ Page 7

    In this survey 300 broiler chickens, one day old (Ross strain) divided into 4 treatment groups with 3 replications equally during 28 days experimental period.tr eamet diets including, Group (1) as negative control were used standard diet based on corn and soybean, group (2) were received basal diet with 3 ppm productive aflatoxin, group (3) were consumed basal diet containing 0.05% turmeric extract and group (4) were used diet comprised 0.05% turmeric extract and 3ppm productive aflatoxin. Histopathologically, gizzard samples in group 2 that received 3ppm aflatoxin showed degeneration of mucusal glands, ulcer, infiltration of lymphoid cells focally and disseminated into mucusa was most severe gizzard lesions respect to the control group and statistically had increased significant respect to other groups (p<0.05). the group that consumed combination of 3ppm aflatoxin and 0.05% turmeric extract revealed that lesions such as to destroy glands in part of mucusal tissue and degeneration of mucusal glands mildly. Mucusal gland hyperplasia of gizzard was considered one of mild appearances. In current study, revealed that curcuma longa as a natural substance can be effective in reducing of gizzard lesions due to induced intoxication with aflatoxin.

    Keywords: Histopathology, Turmeric extract, Gizzard lesions, Aflatoxicosis, Broiler
  • Ranjbars., Nazarir., Noori, M Page 11
    Some species belonging to the genus Aspergillus are potential producers of aflatoxin, a mycotoxin with teratogenic and carcinogenic effects. Cattle feed pollution with the species of Aspergillus cause production of aflatoxin and its transfusion to milk and milk products. Utilizing polluted feed disorder health domestic, milk and consumers. In this study used feed composition were examined in ten animal's farm in arak in the years 2009 and 2010. Results showed the most feed composition materials were corn, cotton and canola meal, feed supplements, barley, wheat bran, dried bread, fat powder and alfalfa. Isolation, cultivation and identification of feed Aspergillus on macroscopic colony characteristics and microscopic morphology were done. A PCR assay was used to indentify species of Aspergillus from one another. DNA sequencing of the ITS1-5.8SITS2 region of ribosomal DNA gene complex was also conducted for the identification of species by comparative Gen Bank sequence analysis. The results indicated the presence of Aspergillus flavus, Aspergillus clavatus in cattle feed of the animal's farm.
    Keywords: Aspergillus flavus, PCR, Cattle feed
  • Mansoorim., Ahmadvand, B. Raoufi, A. Lotfollah Zadeh, S. Aeenechian, M.R Page 19
    The presence of fungi on the surface of animal's bodies have special importance regarding pathogenicity in related animals in addition to potential for transmission to human beings, poisoning and allergy. The present study was conducted to survey the external ear canal fungal flora of suckling calves under 3 months old. For this purpose, 25 apparently healthy calves from both sexes were selected randomly from different traditional cattle farms in Garmsar district with desert climate. Sampling was conducted using strill swabs on both ears of each animal, and finally 50 samples were collected and transmitted to laboratory. In present study, three yeast genus including: Rhodotorula (One isolate), Cryptococcus (One isolate), Malassezia (Seven isolate), and two unknown yeast isolate were diagnosed. M. globosa, M. restricta, M. pachydermatis, and M. sympodialis were isolated from Malassezia genus. Fungal infestation in left ear was more than right ear but difference between them was not significant. Totally, 11 isolates were separated from external ear canal of suckling calves and findings of this study can be effective in treatment of external otitis in the future.
    Keywords: Fungal flor, Sucker calves, yeast fungi, External ear canal
  • Khanmohammadim., Sadaghianm., Hashem Zadeh Farhang, H. Page 25
    Toxoplasmosis is a common zoonotic disease with worldwide distribution that caused by an intracellular protozoan parasite named Toxoplasma gondii. This study was conducted to determine the seroprevalence of T. gondii in slaughtered sheep in the slaughterhouse of Tabriz from January-March 2009. For this purpose 181 blood samples, based on cross- sectional study, were collected from slaughtered sheep. In laboratory, serums were separated and subjected to Sabin Feldman Dye Test (SFDT) and Latex Agglutination Test (LAT). Serological results revealed the seroprevalence of toxoplasmosis in sheep 56.4% and 56.8% on the basis of LAT and SFDT, respectively. Of the 181 samples tested 102 (56.4%) and 103 (56.8%) samples with Direct Agglutination Test and Feldman Dye Test were positive, respectively. From 103 (56.8%) seropositive with Dye Test, 61 samples were titer 1:16 and 34 samples with titer 1:64 and 7 samples with titer 1:256 and 1 was 1:1024. Sensitivity and specificity of Latex Agglutination Test were 86.4% and 83.3%, respectively. Agreement between two tests was 84%. Positive and negative predictive value of Latex Agglutination Test was 87.2% and 82.2%, respectively. Results sowed that Latex Agglutination Test is a suitable method for toxoplasmosis seroepidemiological screening.
    Keywords: sheep, Sabin Feldman Dye Test, Latex agglutination test, Toxoplasma gondii, Toxoplasmosis
  • Izadim., Navidmehr, J. Jafarpoor, M. Zibaee, S. Page 31
    A study on slaughtered camels in Mashhad industrial abattoir showed that pneumonia is a serious disease among camels. So it seems to be necessary to detect the different agents for camel pneumonia such as Mycoplasma. These are the smallest free living organisms which lack cell wall. Mycoplasma arginini has been isolated from different animals with pneumonia and pleuropneumonia like cows, sheep and goats. It has also been reported from camels, but in Iran there is no report about it. In this study we used both culture and molecular methods for detecting it. Out of 100 specimens 19 were positive. All of positive sample were approved by Nested PCR by using two specific primers for spacer region of the rRNA. This study was the first one in Iran.
    Keywords: Mycoplasma arginini, Pneumonia, Camel, Nested PCR
  • Rabieis., Moshkeleni, S. Doosti, A. Javaheri, Koupaei, M. Majlesi, A Page 35

    Marek´s disease (MD) is a viral disease caused by the penetration and proliferation of lymphoid cells in parietal nerves and some other organs of birds and in fact as is considered, one of the ordinary and important infectious diseases in poultry. MD viruses cause immunosuppression and predispose poultry to other infectious diseases. The purpose of this study was diagnosis of Marek's disease virus as one of the causative agents for visceral tumors in chickens using PCR. In order to perform this study, tumoral tissue sampling was collected from slaughter houses of Chaharmahal & Bakhtiari province. After DNA extraction from samples, Polymerase Chain Reaction (PCR) was performed using specific primers detecting 132bp tandem repeat and antigen Agene of MDV. Finally electrophoresis of PCR products was done on 1.5% agarose gel. The results showed that 62.86% of the total 280 nodul skin samples, tested for the presence of A genes of mark´s disease, were positive. In 40% of samples, 132 bp tandem repeat was also indentified. Since all the samples were tested have clinical symptoms of Marek´s disease, but the diagnosis of 62.86 percent infection based on PCR, it seems to be that other factors, except the MDV, have a role in tumor lesions in poultry.

    Keywords: Marek's disease virus, PCR, Chicken, Prevalence
  • Babashpour, S. Aminzadehs., Farrokhi, N. Khosroshahli, M. Keshavarz, M Page 41
    Chitinase has many applications amongst which is its chitinolytic activity towards environmental clean up and converting the chitin into its building blocks. In a world with fast growing population and limited natural resources, the enzyme technology can be helpful to a lot of industries, helping to overcome to the future problems. For this reason, a near fulllength endochitinase gene from Serratia marcescens B4A, was isolated from shrimp farming pond waste water and cloned in Escherichia coli. Subsequent to the deposition of sequence information in GenBank, further bioinformatic analyses were performed.
    Keywords: Chitinase, Cloning, Serratia marcescens
  • Ghaemip., Hoghooghi, Radn., Shayan, P. Eckert, B. Page 51
    Nowadays molecular assays, due to their high sensitivity and specificity rates, are more employed than the traditional methods, e.g. Giemsa staining and serology, for detection of piroplasmosis in domestic animals. Therefore, in order to diagnose Theileria annulata and Theileria orientalis in traditional cattle breeding in two ecological regions of Golestan province, north of Iran, we examined the blood samples of 160 cattle during 2009 to 2010. DNA was extracted from all blood samples. Tbs-S/Tbs-A primer set was used to amplify the both Genus of Theileria and Babesia species in PCR step. For detection and differentiation of Theileria annulata from Theileria orientalis, we examined all positive cases by Semi-Nested PCR method, using specific primers. The results revealed 10% of native cattle in dry areas as well as 5% of native cattle in wet areas harbored Theileria annulata, whereas the infection rate of Theileria orientalis in dry areas was 8.75% and in wet areas was 2.5%. This is the first report from Iran indicating the presence of Theileria orientalis and the mixed infection of both Theileria in native cattle of the country, confirmed by molecular procedures.
    Keywords: Traditional animal husbandry, Golestan province, Theileria annulata, Theileria orientalis
  • Sattari, A. Moshiri, F. Musavi, S. Gh Page 60
    A total of 800 sera collected from six herds of health and aborted cows in Golestan province in Iran (579 without abortion history, 221 with abortion history) were examined for presence of Neospora caninum antibodies by using commercial ELISA kit. The overall seroprevalence of Neospora caninum antibodies was 107 from 800 (13.37±2.36%, a=0.05). Comparison of Neospora caninum serological status in age groups (<2 years, 2-4 years, >4 years) showed no significant difference (p>0.05). The prevalence of Neospora caninum was higher in the aborted cows than in non aborted cows. This is the first study on Neospora caninum antibodies in dairy cattle herds in Golestan province in the north east of Iran.
    Keywords: Seroprevalence, ELISA, Neospora caninum, Golestan