فهرست مطالب

تولید گیاهان زراعی - سال چهارم شماره 3 (پاییز 1390)

مجله تولید گیاهان زراعی
سال چهارم شماره 3 (پاییز 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/12/27
  • تعداد عناوین: 12
|
  • ابراهیم امیری، تیموررضوی پور، محمدبنایان صفحه 1
    به منظور بررسی تاثیر فاصله کاشت و مدیریت آبیاری بر بهرهوری آب برنج در استان گیلان، آزمایشی در قالب کرت های خرد شده برپایه طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار طی دو سال زراعی 1380 و 1381 در موسسه تحقیقات برنج کشور(رشت) انجام شد. مدیریتهای آبیاری در 4 سطح به عنوان عامل اصلی و فاصله کاشت در 3 سطح به عنوان عامل فرعی در نظر گرفته شدند. از برای بررسی بهرهوری آب و اجزای بیلان آب در گزینه های مدیریتی ORYZA مدل شبیه سازی 2000 متقابل آبیاری و فاصله کشت استفاده گردید. ارزیابی مقادیر شبیه سازی و اندازهگیری شده عملکرد ریشه میانگین مربعات خطا و ریشه میانگین، t دانه با استفاده از پارامترهای ضریب تبیین، آزمون 182- مربعات خطای نرمال شده، انجام گرفت. عملکرد دانه با ریشه میانگین مربعات خطای 150 کیلوگرم در هکتار و ریشه میانگین مربعات خطای نرمال شده 6 درصد شبیه سازی شد، که توانایی را در شبیه سازی عملکرد دانه برنج نشان می دهد. با استفاده از عملکرد دانه ORYZA مدل 2000 مقدار بهره وری آب، ORYZA اندازه گیری شده و اجزای بیلان آب شبیه سازی شده از مدل 2000 بود. با (WPT) حدود 35 درصد کمتر از بهرهوری آب مبتنی بر تعرق (WPET) مبتنی بر تبخیروتعرق 20× توجه به نتایج تحقیق مدیریت آبیاری 75 درصد تبخیر از سطح تشتک تبخیر و فاصله کاشت 20 سانتی متر به عنوان بهترین مدیریت آبیاری و فاصله کاشت انتخاب شد.
  • عبدالمجید مهدوی دامغانی، فرشاد ابراهیم پور، حسین صباحی صفحه 21
    به منظور مطالعه اثرات کاربرد تلفیقی کودهای زیستی و کودهای شیمیایی و همچنین روش کاربرد کود زیستی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت دانه ای، آزمایشی در سال 1387 در شوشتر به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک کامل تصادفی با 3 تکرار انجام شد. تیمارها شامل تلفیق کودهای زیستی و شیمیایی در 4 سطح به عنوان عامل اول و روش کاربرد کود زیستی در 3 سطح به عنوان عامل دوم 11 تن در / بود. نتایج نشان داد که بیشترین عملکرد دانه در تیمار 50 % کود شیمیایی+ کود زیستی (8 هکتار) و کمترین عملکرد در تیمار کود زیستی (6 تن در هکتار) به دست آمد. بیشترین و کمترین 0) مشاهده شد. تعداد / 0) و کود زیستی (47 / شاخص برداشت به ترتیب در تیمار کود شیمیایی (59 دانه در ردیف و تعداد ردیف بلال تیمارهای تلفیقی اختلافی با مقادیر تیمار کود شیمیایی نداشت. در بین روش های کاربرد کود زیستی، روش بذرمال+ آبیاری نتایج مطلوب تری در مقایسه با دو روش دیگر نشان داد. نتایج آزمون خاک نشان داد که نقش کودهای زیستی بیشتر در رابطه با افزایش دسترسی فسفر، پتاسیم و دیگر عناصر کم مصرف بود. با وجودی که جایگزینی کامل کودهای شیمیایی با کود زیستی موجب کاهش عملکرد ذرت دانه ای شد، اما کاربرد تلفیقی کودهای زیستی و شیمیایی ضمن تولید بیشترین عملکرد، مصرف کودهای شیمیایی را کاهش داد.
  • مجتبی حسینی، غلامرضا زمانی، حسن محمد علیزاده، سید وحید اسلامی صفحه 37
    در کشاورزی ارگانیک و حفاظتی، برای کنترل علفهای هرز، حفظ رطوبت خاک، کاهش درجه حرارت سطح خاک، حاصل خیزی خاک، حفاظت خاک در برابر باران و بهبود کیفیت خاک از مالچ استفاده میشود. به منظور بررسی تاثیر مقادیر مختلف بقایای گندم و تراکم های مختلف کاشت، بر رشد و عملکرد آفتابگردان، آزمایشی در سال 1386 در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه بیرجند به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی با 3 تکرار انجام شد. تیمارهای آزمایش عبارت بودند از: 6 5000 کیلوگرم در هکتار و تیمار، 3750، 2500، سطح مختلف بقایای گندم شامل صفر، 1250 70 و 90 هزار بوته در هکتار. براساس نتایج، سوزاندن بقایای گندم و سه تراکم آفتابگردان شامل 50 حاصل از این آزمایش، اثر سطوح مختلف بقایای گندم و همچنین تراکم آفتابگردان بر وزن خشک، ارتفاع و عملکرد گیاه زراعی معنی دار بود، به طوری که با افزایش حجم بقایای گندم و تراکم آفتابگردان وزن خشک، ارتفاع و عملکرد آفتابگردان افزایش یافت. بیشترین افزایش وزن خشک آفتابگردان در 42 درصد نسبت به شاهد / 52 و 71 /08، 61/ هفته های سوم، ششم و نهم پس از کاشت به ترتیب 77 بود. در سه نمونه برداری انجام شده حداکثر افزایش وزن خشک آفتابگردان با افزایش تراکم به ترتیب 29 و با / 50 درصد بود. حداکثر افزایش عملکرد دانه در اثر افزایش بقایا گندم 86 / 49/48 و 16، 66/82 31 درصد مشاهده گردید. نتایج این آزمایش نشان داد استفاده از 2500 / افزایش تراکم آفتابگردان 73 کیلوگرم بقایای گندم و بالاترین تراکم آفتابگردان، باعث بهبود رشد در طول فصل و افزایش عملکرد آفتاب گردان می شود
  • رحمن غدیریان، افشین سلطانی، ابراهیم زینلی، مهدی کلاته عربی، اسماعیل بخشنده صفحه 55
    آنالیز رشد روش با ارزشی در بررسی کمی رشد و نمو و تولید محصولات به شمار می رود. مدل های رگرسیونی زیادی برای توصیف الگوهای رشد سیگموییدی وجود دارد. با توجه به این که پارامترهای مدل های رگرسیونی غیر خطی از لحاظ فیزیولوژیکی پرمعنا می باشند، نسبت به مدل های خطی ارجح تر هستند. هدف از این مطالعه جمع آوری و ارایه مدل های رگرسیونی غیر خطی پرکاربرد در مطالعات آنالیز رشد (لجستیک، گومپرتز، ریچاردز، ویبول، نمایی خطی بریده، نمایی خطی متقارن و دو نوع مدل بتا برای توصیف روند تغییرات وزن خشک و مدل های لجستیک و بتا برای توصیف روند تغییرات سطح برگ) بود. آزمایشی با طرح پایه بلوک های کامل تصادفی در چهار تکرار و در دو شرایط کشت دیم و آبی و 7 رقم گندم (آریا، دریا، کوهدشت، شیرودی، تجن، تارو و زاگرس) 1387 اجرا شد. در این مطالعه کلیه مدل های رگرسیونی - به صورت آزمایش مرکب در سال زراعی 88 غیرخطی به داده های سطح برگ و وزن خشک دو رقم گندم آریا و زاگرس برازش داده شدند. نتایج نشان داد که تمام مدل های مورد استفاده به خوبی روند تغییرات وزن خشک و سطح برگ را در برابر زمان (روز پس از کاشت) توصیف کردند و از این مدل ها می توان در مطالعات آنالیز رشد استفاده کرد.
  • اسماعیل نظام زاده، همت الله پیردشتی، نادعلی باباییان جلودار صفحه 79
    به منظور بررسی سرعت و طول دوره پر شدن دانه ارقام بومی، اصلاح شده و لاینهای امیدبخش برنج تحت مقادیر مختلف نیتروژن آزمایشی در سال زراعی 1388 در مزرعه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری اجرا گردید. نوع آزمایش کرتهای خرد شده در قالب طرح پایه بلوکهای کامل تصادفی در سه تکرار بود. عامل اصلی شامل مقادیر کود نیتروژن (صفر، 100 و 200 کیلوگرم اوره در هکتار) و عامل فرعی شامل 4 لاین امیدبخش (جلودار، پرتو، دانش و جهش)، 2 رقم بومی(طارم محلی و طارم دیلمانی) و یک رقم اصلاحشده (قائم 1) برنج در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد سطوح نیتروژن در روز تا 50 درصد گلدهی و عملکرد شلتوک، (a+b) چهار صفت مساحت برگ پرچم، محتوی کلروفیل و ارقام بجز صفت دوره موثر پر شدن دانه، از نظر سایر صفات 1 اختلاف معنی داری داشتند. روند پر شدن دانه در تیمارهای مختلف کود نیتروژن از الگوی تقریبا یکسانی (منحنی درجه سوم) تبعیت نمود. ارقام مختلف مورد مطالعه فقط در دو صفت سرعت پر شدن و حداکثر وزن دانه پاسخ متفاوت و معنی داری به مقادیر متفاوت نیتروژن نشان دادند. بر همین اساس بالاترین و کمترین سرعت پر شدن دانه به ترتیب در لاینهای امید بخش پرتو و جلودار در تیمار عدم مصرف کود نیتروژن به دست آمد. ژنوتیپ دانش با 6/72 تن در هکتار بالاترین عملکرد شلتوک را بخود اختصاص داد. مقایسات گروهی بین سه گروه برنج و سرعت پر شدن دانه ارقام بومی در مقایسه با رقم (a+b) نشان داد که از نظر صفات میزان کلروفیل اصلاح شده از میزان بالاتری برخوردار بودند
  • پویان مهربان، احمد عبدل زاده صفحه 103
    در این پژوهش اثرات سه تیمار آهن (صفر، 250 و 500 میلی گرم در لیتر) بر روی چهار رقم برنج شامل ارقام شفق، خزر، هاشمی و صدری در شرایط گلدانی مطالعه شد. پس از شناسایی رقم شفق به عنوان متحمل ترین رقم، تغییرات برخی صفات فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی در محیط کشت شنی و با محلول غذایی یوشیدا، بر روی این رقم و با تیمارهای 10 (شاهد) و 250 میلی گرم در لیتر آهن انجام شد. این آزمایشات به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک کامل تصادفی در سه تکرار در گلخانه انجام شد. نتایج آزمایشات کشت در خاک مزرعه نشان داد که در تیمارهای 250 و 500 میلی گرم در لیتر آهن در همه ارقام، رشد رویشی به ویژه رشد ریشه گیاهان و مقدار آب نسبی گیاه به صورت معنی داری کاهش یافت. بیشترین کاهش رشد رویشی در رقم خزر و کم ترین کاهش در رقم شفق بود. انباشتگی آهن در شرایط سمیت آهن نسبت به شاهد در ریشه بیشتر از بخش هوایی بود. غلظت پتاسیم در همه ارقام کاهش یافت، اما کم ترین میزان کاهش پتاسیم تحت تیمار سمیت آهن در رقم شفق دیده شد. نتایج آزمایشات کشت در محیط شنی در رقم شفق نشان داد که تیمار 250 میلی گرم در لیتر آهن احتمالا از طریق تنش اکسیداتیو مقدار کلروفیل را کاهش داده و در نتیجه با کاهش فتوسنتز مقدار پروتیئن و قندهای محلول کم شد. افزایش اسیدهای آمینه کل در تیمار سمیت آهن نتیجه تجزیه و یا کاهش سنتز پروتین ها است.
  • محیا انصاری جوینی، محمدرضا چایی چی، رضا کشاورز افشار صفحه 121
    به منظور بررسی اثرات کودهای آلی، شیمیایی و تلفیق آنها بر عملکرد و اجزاء عملکرد شلغم علوفه ای، 1388 در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران واقع در کرج - آزمایشی در سال زراعی 1389 به اجرا در آمد. آزمایش به صورت بلوک های کامل تصادفی با 15 تیمار از کودهای آلی، شیمیایی و تلفیقی در سه تکرار انجام شد. نتایج این پژوهش نشان داد که تیمار زئوپونیکس+ ورمی کمپوست+ 25 درصد کود 836 کیلوگرم در هکتار) را تولید کرد. در بین تیمارهای به کار رفته / کامل شیمیایی بالاترین عملکرد غده (2 بیشترین عملکرد شاخساره در اثر کاربرد دو تیمار زئوپونیکس+ 50 درصد کود کامل شیمیایی و ورمی کمپوست+تلقیح بذر+ 25 درصد کود کامل شیمیایی تولید شد. بالاترین عملکرد علوفه کل نیز در اثر 17613 کیلوگرم در هکتار) و ورمی کمپوست / کاربرد دو تیمار زئوپونیکس+ 50 درصد کود کامل شیمیایی (3 + تلقیح بذر+ 25 درصد کود کامل شیمیایی (16000 کیلوگرم در هکتار) بدست آمد که نسبت به تیمار شاهد به ترتیب 106 و 87 درصد افزایش عملکرد نشان دادند. نتایج این تحقیق بیان گر اثر افزایشی کاربرد تلفیقی کودهای آلی و شیمیایی بود. استفاده از روش تغذیه ای تلفیقی بیش از کاربرد جداگانه این منابع عملکرد را تحت تاثیر قرار دادند. نتایج نشان داد تاثیر کودهای آلی بر افزایش عملکرد شلغم علوفه ای به مراتب بیشتر از کودهای شیمیایی است.
  • مریم حاجی بابایی، فرهادعزیزی صفحه 139
    به منظور بررسی اثر تنش خشکی بر عملکرد دانه چند هیبرید جدید ذرت و ارزیابی شاخصهای تحمل خشکی، آزمایشی بصورت کرت های خرد شده در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی در سه تکرار در مزرعه پژوهشی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج در سال 1388 اجرا گردید. 100، عامل اصلی شامل سه سطح آبیاری نرمال، تنش ملایم و تنش شدید (به ترتیب آبیاری پس از 70 و عامل فرعی نیز شامل 14 هیبرید ذرت بود. (A و 130 میلیمتر تبخیر تجمعی از تشتک تبخیر کلاس بر اساس عملکرد دانه ژنوتیپهای مورد بررسی با توجه به شرایط نرمال و دارای تنش خشکی،، (STI) تحمل به تنش، (GMP) میانگین هندسی بهرهوری، (MP) شاخصهای بهرهوری متوسط و نیز درصد تغییر (SSI) حساسیت به تنش، (YSI) پایداری عملکرد، (YI) عملکرد، (TOL) تحمل صفات محاسبه شد. نتایج حاصل از بررسی همبستگی با توجه به شرایط نرمال و تنش ملایم و TOL و با در نظر گرفتن شرایط نرمال و تنش شدید شاخصهای STI و GMP، MP شاخصهای را به عنوان بهترین شاخصها برای تعیین ارقام متحمل به تنش کمآبی میان هیبریدهای مختلف SSI ذرت معرفی نمود. نتایج مقایسه میانگین هیبریدها نشان داد با توجه به شرایط بدون تنش، تنش ملایم KLM76004/3-2- و- 1 K47/2-2-1-2-2-1-1-1×K3544/1،KSC و تنش شدید هیبریدهای 700 ×K3545/61-1-1-1-1 به عنوان هیبریدهای متحمل به تنش خشکی شناسایی شدند.
  • سعید نواب پور، ناصر لطیفی، سیدحمزه حسینی، گزل کاظمی صفحه 157
    به منظور مطالعه میزان عملکرد دانه، اجزای عملکرد و مقادیر شاخص های رشد در گندم، آزمایشی در سال 86-1385 در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با پنج رقم به صورت طرح بلوک های کامل تصادفی در چهار تکرار انجام شد. ارقام مورد مطالعه شامل زاگرس، تجن، کوهدشت، دوروم و لاین N81-18 بودند. پس از رسیدن گیاهان به مرحله رشدی مورد نظر (پنجه زنی، ساقه دهی، آبستنی، گلدهی و رسیدگی فیزیولوژیک)، صفات وزن خشک برگ، وزن خشک ساقه، وزن خشک اندام هوایی و سطح برگ با برداشت 15 بوته به طور تصادفی از هر کرت اندازه گیری شدند. نتایج نشان داد که لاین N81-18 به دلیل داشتن حداکثر ماده خشک برگ، سرعت رشد محصول (CGR)، سرعت رشد نسبی (RGR) و سرعت جذب خالص (NAR) نسبت به دیگر ارقام از وضعیت بهتری برخوردار بود. اختلاف آن با سایر ارقام در سطح 5 درصد معنی دار بود. از لحاظ اجزای عملکرد نیز لاین N81-18 و رقم کوهدشت به ترتیب دارای بیشترین و کمترین تعداد دانه در سنبله بودند.
  • سمانه اسدی، محسن زواره، حسن شکری واحد، پریسا شاهین رخسار صفحه 175
    به منظور ارزیابی کیفیت دانه و کارآیی استفاده از نیتروژن در برنج دورگ و در واکنش به محلول پاشی کود مکمل پتاسیم و نیتروژن، آزمایشی در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی با هفت تیمار و سه تکرار در 1387 انجام شد. تیمارهای آزمایشی، شامل - موسسه تحقیقات برنج کشور واقع در رشت در سال زراعی 88 محلولپاشی کودهای نیتروژن و پتاسیم در مراحل مختلف رشد (به صورت محلولپاشی نیتروژن در مرحله حداکثر پنجهزنی، آبستنی و مرحله حداکثر پنجهزنی و آبستنی بهتنهایی و همراه با محلولپاشی پتاسیم) بود. 10256 کیلوگرم در هکتار) مربوط به تیمار محلول پاشی / نتایج نشان داد که بیشترین مقدار عملکرد شلتوک (3 نیتروژن در مرحله حداکثر پنجهزنی است که نسبت به تیمار پاشش آب خالص 56 درصد افزایش داشت. 11 درصد) مربوط به تیمار محلولپاشی نیتروژن در مرحله حداکثر پنجهزنی و / بیشترین مقدار پروتئین دانه (6 آبستنی در مقایسه با پاشش آب خالص است. مطابق با یافته های آزمایش، کارآیی استفاده از نیتروژن تحت تاثیر تیمارهای محلولپاشی قرار نگرفت. در بین عوامل تعیین کننده کیفیت پخت و تبدیل دانه، اگر چه دمای ژلاتینه شدن، درصد برنج گچی و برنج خرده تحت تاثیر محلولپاشی قرار گرفت ولی درصد آمیلوز، قوام ژل ودرصد برنج سالم تحت تاثیر تیمارهای محلولپاشی قرار نگرفت. با اعمال تیمارهای محلولپاشی به عنوان مکمل در کنار مصرف خاکی آن، رقم بهار- 1 از نظر ویژگی های کیفیت پخت نیز، در گروه متوسط قرار گرفته و محلول پاشی سبب بهبود برخی ویژگی های تبدیل دانه آن شد.
  • ابراهیم روحی، زین العابدین طهماسبی سروستانی صفحه 191
    بهمنظور درک بهتر خصوصیات فیزیولوژیک مرتبط با مقاومت به خشکی شامل مقاومت به خشکاننده های شیمیایی و روند فتوسنتز جاری تحت شرایط تنش رطوبتی در تریتیکاله و مقایسه آن با 1388 در ایستگاه تحقیقات کشاورزی گریزه - سایر غلات دانه ریز این آزمایش طی سال زراعی 89 سنندج انجام شد. اثر سه رژیم رطوبتی شامل آبیاری در پتانسیل رطوبتی خاک 3- بار(شاهد)، آبیاری در پتانسیل رطوبتی 10 - بار و بدون آبیاری همراه با هشت ژنوتیپ غلات شامل چهار لاین تریتیکاله، سه رقم گندم آبی و یک رقم جو در یک طرح بلوکهای کامل تصادفی با آرایش کرتهای خرد شده، بررسی شد. بهمنظور ارزیابی ثبات وزن دانه تحت تنش، با استفاده از کلرات سدیم 1 درصد کلروفیل در کرت های شاهد در 10 روز بعد از گلدهی تخریب و فتوسنتز جاری متوقف شد. نتایج نشان داد که کلرات سدیم موجب کاهش شدید وزن دانه ها و انتقال بیشتر ذخایر ساقه به دانه به ترتیب به میزان 51 و 75 درصد نسبت به تیمار شاهد شد. در بین غلات دانه ریز تریتیکاله دارای کمترین میزان کاهش در وزن دانه بود. با کاهش تبادلات گازی مانند سرعت فتوسنتز در شرایط تنش، انتقال مجدد ذخایر اندام های رویشی افزایش یافت. این روند در تریتیکاله نمود بیشتری داشت. همچنین در شرایط تنش هر دو عامل روزنهای و غیر روزنهای نقش مهمی در محدودیت فتوسنتزی ایفا کردند.
  • ابراهیم آذرپور، ابراهیم امیری، علی کاشانی، ناصر خدابنده، مارال مردای صفحه 209
    این تحقیق به منظور مطالعه اثر کود نیتروژن بر روی عملکرد و اجزای عملکرد ارقام رایج برنج در سال زراعی 1388 در دو مکان (موسسه تحقیقات برنج کشور واقع در رشت و شهرستان رودسر واقع در شرق گیلان) به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در 3 تکرار اجرا گردید. 60 و 90، 30، فاکتورهای آزمایش شامل ارقام (خزر، علی کاظمی و هاشمی) و مقادیر نیتروژن (0 کیلوگرم نیتروژن در هکتار) بود. نتایج تجزیه مرکب داده ها نشان داد که عملکرد دانه و زیست توده کل به طور معنی داری تحت تاثیر مکان، رقم و کود نیتروژن قرار گرفت. ارقام خزر (3943 کیلوگرم در هکتار) و علی کاظمی (3417 کیلوگرم در هکتار) بیشترین عملکرد را دارا بودند. بیشترین عملکرد دانه در مکان رودسر (3980 کیلوگرم در هکتار) مشاهده شد. همچنین نتایج نشان داد که مصرف کود نیتروژن به طور معنی داری موجب افزایش عملکرد دانه در مقایسه با تیمار شاهد (عدم مصرف کود نیتروژن) شد.
|
  • E. Amiri, T. Razavipour, M. Bannayan Page 1
    In order to investigation of irrigation management and plant density effects on water productivity of rice, a field experiment was conducted in the Rice Research Institute of Iran (Rasht) during 2001 and 2002. The study was carried out in a split plot design with four different irrigation regimes as main plots and three plant densities as subplots. In this experiment, ORYZA2000 model was used to quantify water productivity, and water balance components of alternate for irrigation and plant density interactions in rice. Evaluation simulated and measured yield by adjusted coefficient of correlation; T test of means; and by absolute and normalized root mean square errors (RMSE). Results showed that the yield was simulated with an RMSE of 150–182 kg ha-1 and a normalized RMSE of 6%. In order to model the various water productivity components, ORYZA2000 model was used. Using the actual yield and simulated water balance (ORYZA2000), the calculated average WPET was lower than the average WPT: 35%. The results showed that the irrigation by 75% evaporation from pan evaporation and 20cm×20cm plant density is the optimum irrigation method and crop density management.
  • Kh. Eidizadeh, A.M. Mahdavi Damghani, F. Ebrahimpoor, H. Sabahi Page 21
    In order to study the effects of integrated application of bio- and chemical fertilizers and application method of biofertilizer on the yield and yield components of maize (Zea mays L.), an experiment was conducted in 2008 in Shushtar in a factorial arrangement with completely randomized block design with three replicates. Treatments were integrated application of biological and chemical fertilizers in four levels and biofertilizer application method in three levels. Results showed that the highest grain yield was obtained by application of biofertilizers + 50% chemical fertilizer (11.8 t/ha). The greatest and lowest harvest indices were recorded in chemical (0.59) and biofertilizer (0.47) treatments, respectively. Number of grain per row and row per ear had not significant differences in integrated and chemical treatments. Methods of biofertilizer application had not significant effect on maize yield and yield components. Results showed that biofertilizers increased P, K as well as other micro elements availability rather N fixation. Results revealed although replacing chemical fertilizers by biofertilizers reduced maize yield, integrated application of these sources produced highest grain yield as well as reduced substantially consumption of chemical fertilizer.
  • M. Hosseini, Gh.R. Zamani, H. Mohammad Alizadeh, S.V. Eslami Page 37
    Mulches often use for weed control, hold soil moisture, decrease soil temperature, soil fertility, soil conservation, soil against rain and soil quality in organic farming. A field experiment was conducted to evaluate the effect of different wheat residue and sunflower densities on sunflower growth and yield during 2007 growing season at the research field of Birjand University. The experimental design was randomized complete block in factorial with three replications. The experiment treatments were wheat residue at the rates of 0, 1250, 2500, 3750, 5000 Kg.ha-1 and burning residue and three levels of sunflower density (50000, 70000 and 90000 Plant.ha-1). Results showed that effect of wheat residue and sunflower density levels was significant on sunflower biomass, height and grain yield. With increasing wheat residue and sunflower density, sunflower biomass, height and yield increased significantly. Results showed that by increasing wheat residue, sunflower biomass increased 61.77, 52.08 and 42.71% more than control respectively in 3, 6 and 9 weeks after planting. In this three weeks, with increasing density, sunflower height increased 66.82, 49.48 and 50.16%, respectively. Also, sunflower grain yield increased 29.86 and 31.73 % with increasing wheat residue and plant density, respectively. Results showed that maximum sunflower growth and yield were obtained by using of 2500 Kg.ha-1 wheat residues and the highest density of sunflower.
  • R. Ghadiryan, A. Soltani, E. Zeinali, M. Kalateh Arabi, E. Bakhshandeh Page 55
    Growth analysis is a valuable method in the quantitative analysis of crop growth, development and crop production. There are many regression models to describe the sigmoid growth patterns. By considering that, the parameters of nonlinear regression models have physiological meanings, they are preferable relation to linear regression models. The aim of this study was to collect and evaluate the high visibility non-linear regression models in the growth analysis studies (Logistic, Gompertz, Richards, Weibull, Truncated Expolinear, Symetrical Expolinear and two kinds of Beta model to describe the biomass accumulation, and Logistic and Beta models to describe the leaf area index variation patterns). An experiment was conducted using 7 wheat cultivars (Arya, Darya, Kuhdasht, Shiroudi, Tajan, Taro and Zagros) in 2 conditions, irrigated and rainfed, in randomized complete block design with 4 replications in 2008-2009. All models were fitted to the dry matter and LAI data of two cultivars (Arya and Zagros). Results shoed that all of the used models at this study described well the variation pattern of dry matter accumulation and LAI by time (day after planting). And these models can be used in the growth analysis studies.
  • S.E. Nezamzadeh, H. Pirdashti, N. Babaeian Jelodar Page 79
    This experiment was conducted to evaluate rate and duration of grain filling among old, modern and promising rice cultivars under different nitrogen levels in fields of Sari Agricultural Sciences and Natural Resources University, during 2008. Two factors consisted of different urea fertilizer (0, 100 and 200 Kg ha-1) as main plot and four promising lines (Jelodar, Partou, Danesh and Jahesh), 2 old cultivars (Tarom Mahalli and Tarom Deilamani) and improved cultivar (Ghaem1) as sub plot were examined using a split plot design based on randomized complete block design with 3 replications. Among all mentioned traits, in nitrogen levels, flag leaf area, chlorophyll content (a+b), days to 50 percent of flowering, paddy yield and cultivars except for effective grain filling duration showed significant differences. Grain filling in different fertilizer treatment had nearly similar pattern (third degree equation). Grain filling and maximum individual grain weight respond differently to different nitrogen fertilizer rates. The highest and lowest grain filling rates were belonged to Partou and Jelodar with no fertilizer application. Among genotypes, Danesh with 6.72 Kg ha-1 had the maximum paddy yield. Orthogonal contrast for three groups of genotypes indicated that in terms of chlorophyll content (a+b) and grain filling rate, old cultivars showed higher rate compared to modern cultivars used in this experiment (Ghaem1).
  • P. Mehraban, A. Abdolzadeh Page 103
    In the present study, effects of iron excess treatments (0, 250, 500 mg L-1) were evaluated in four rice varieties including Shafagh, Khazar, Hashemi and Sadri in pot condition. Afterward, effects of iron excess (10 and 250 mg l-1) were further investigated in the most resistant variety (Shafagh) in sand culture with Yoshida nutrient solution. This experiment was arranged as factorial in RCBD with three replications in greenhouse condition. The results of soil experiments indicated that 250 and 500 mg l-1 treatments of iron reduced plant growth and relative water content in all varieties. The highest and the lowest growth reduction under iron toxicity were observed in Khazar and Shafagh varieties, respectively. Iron accumulation in roots was higher in iron excess treatments in compare to shoots. The potassium concentration decreased in all varieties, however, the lowest decrease rate under stress condition was exhibited by Shafagh variety. The results of sand culture experiments of Shafagh variety indicated that oxidative stress due to 250 mg L-1 iron treatment caused reduction of chlorophyll content and consequently proteins, soluble sugar decreased probably by photosynthesis decline. Increase of amino acids content in plants fed with high iron supply is may be result lower protein synthesis or higher protein degradation.
  • M. Ansari-Jovaini, M.R. Chaichi, R. Keshavarzafshar Page 121
    To evaluate the effects of organic, chemical and integrated fertilizers on yield and yield components of turnip (Brassica rapa) an experiment was conducted in research farm of college of agriculture, University of Tehran, Iran, during 2009 - 2010 growing season. The treatments were arranged as randomized complete blocks design with three replications and fifteen different fertilization systems. The results showed that the highest root (tuber) dry matter production (836.2 kg.ha-1) was achieved by application of Zeoponix+Vermicompost+25% chemical fertilizer while the highest shoot dry matter was produced by Zeoponix + 50% chemical fertilizer and Vermicompost+biological fertilizer+ 25% chemical fertilizer treatments. The highest total forage production (shoot+ tuber) was observed in both Zeoponix+ 50% chemical fertilizer (17613.3 kg.ha-1) and Vermicompost + biological fertilizer + 25% chemical fertilizer treatments (16000 kg.ha-1) which out produced the control treatments by 106 and 87%, respectively. Integrated application of organic and chemical fertilizers had a synergetic effect on turnip forage production. Application of integrated fertiliztion system had more positive effect on forage yield compared to individual application of different fertilizers. The results of this experiment also revealed that organic fertilizers were more effective on yield increment of forage turnip than chemical fertilizers.
  • M. Haji Babaei, F. Azizi Page 139
    In order to study drought tolerance indices and to introduce tolerant maize hybrids in drought conditions, an experiment was conducted at the experimental field of Seed and Plant Improvement Institute, in 2009. The experiment was carried out using split-plot in a randomized complete block design (CRBD) with three replications. The main plots consisted of three levels of irrigation regimes (irrigation after 70, 100 and 130 mm cumulative evaporation from evaporation pan class A) and sub-plots included 14 new corn hybrids. Based on kernel yield of hybrids in normal and stress conditions, mean productivity (MP), geometric mean productivity (GMP), stress tolerance index (STI), tolerance (TOL), yield index (YI), yield stability index (YSI), stress susceptibility index (SSI) trait and change (%) attributes were calculated. The results showed that, in addition to significant correlation under normal and mild drought stress conditions MP, GMP, STI were determined as the best indices. Under normal and water deficit stress TOL and SSI were the best indices for introduce drought tolerant maize hybrids. The KSC700, KLM76004/3-2-1-1-1-1-1-1×K3545/6 and K47/2-2-1-2-2-1-1-1×K3544/1hybrids also identified as tolerant hybrids under drought stress conditions.
  • S. Asadi, M. Zavareh, H. Shokri Vahed, P. Shahin Rokhsar Page 175
    An experiment with randomized complete block design with 3 replications was carried out in the Rice Research Institute of Iran, Rasht, during 2008 to study the effect of supplement foliar application of nitrogen (5% N) and potassium (3% K2O) at different growth stages (maximum tillering stage, booting stage, and both of them) on grain quality and nitrogen efficiency of hybrid rice, c.v. Bahar-1. Results showed that foliar application of nitrogen and potassium significantly increased the grain yield (10256.3 Kg ha-1), by 56% compared with control treatment. The highest amount of grain protein (11.6%) was related to foliar application of nitrogen in both maximum tillering and booting stages when compared with control. Also, the results showed that foliar fertilization at different growth stages had not significant effects on nitrogen utilization efficiency and nitrogen harvest index. Among cooking quality and milling factors, gelatinization temperature, chalky and broken rice percentage were not affected by foliar fertilization,significantly, while percentage of grain amylose, gel consistency and percent of hale rice significantly affected. Overall, it could be concluding that hybrid rice, cv. Bahar-1, has mediocre cooking quality, and foliar fertilization improved its milling performance.
  • E.Roohi, Z. Tahmasebi-Sarvestani, S.A.M. Modarese- Sanavi, A. Siosemardeh Page 191
    To better understanding of drought resistance features including tolerance to chemical desiccation and transient photosynthesis under soil moisture stress in triticale in comparison with wheat and barley, an experiment was conducted during year 2009-10 in Grizeh agricultural research station located in Sanandaj. Effect of three soil moisture regimes including irrigation in soil water potential of -3 bar, -10 bar and no irrigation on eight cereal genotypes including four triticale lines, three bread wheat and one barley cultivars were studied. To stop the current photosynthesis and to assess the grain weight stability of genotypes under stress conditions, a part of control plots (irrigation in -3 bar), was sprayed by sodium chlorate 1%. Results showed that sodium chlorate reduced kernel weight and incited stem reserve mobilization rather than control by 51 and 75%, respectively. Generally, the kernel weights of triticale in both sprayed and stress conditions were higher than those of wheat and barley. By reducing transient photosynthesis under no irrigation treatment, the stem reserve mobilization was encouraged which was more pronounced for triticale rather than barley and wheat. Also under stress condition both stomatal and non stomatal factors had important role in the limitation of net photosynthetic rate.
  • E. Azarpour, E. Amiri, A.Kashani, N. Khodabande, M. Moradi Page 209
    In this research for study the effects of nitrogen fertilizer on yield and yield components of current rice cultivars was an experiment as factorial in RCBD with three replications where conducted during 2009 year in two locations (Rice Research Institute, Rasht, and Rudsar, East of Guilan). Factors were cultivars (Khazar, Ali Kazemi and Hashemi), and nitrogen fertilizer levels (0, 30, 60, and 90 Kg N/ha). Results of Combined analysis of data indicated that the grain yield and final biomass was significantly affected by location, cultivar and N fertilizer. Khazar (3943 Kg/ha) and Ali-Kazemi (3417 Kg/ha) were showed the highest grain yield among cultivars. The highest grain yield (3980 Kg/ha) was obtained from Rudsar location. Also, Results indicated that, with increasing N fertilizer application grain yield, was increased significantly in compared with control treatment (without nitrogen fertilizer application).