فهرست مطالب

Journal of Kerman University of Medical Sciences
Volume:19 Issue: 2, 2012

  • تاریخ انتشار: 1391/01/07
  • تعداد عناوین: 10
|
  • محمد علی حسینپورفیضی، سمیه ساعد، اسماعیل بابایی، وحید منتظری، منیره حلیمی صفحه 113
    مقدمه
    نوکلئوستمین یک پروتئین هسته ای متصل شونده به GTP می باشد، که به میزان بالایی در سلول های بنیادین جنینی و بالغ بیان می شود، اما در بافت های تمایز یافته بیان نمی شود. هم چنین در انواعی از بافت ها و رده های سلولی سرطانی نیز بیان می گردد. به دلیل شیوع روزافزون تومورهای پستان در سال های اخیر در این پژوهش صلاحیت بیان ژن نوکلئوستمین به عنوان مارکر مولکولی در تشخیص و درمان تومورهای پستان ارزیابی شده است.
    روش
    در مجموع 41 نمونه ی توموری و 20 نمونه ی طبیعی مربوط به حاشیه ی تومور با استفاده از روش RT-PCR نیمه کمی مورد مطالعه قرار گرفتند، و ژن β2 میکروگلوبولین (β2m) به عنوان کنترل داخلی به کار رفت. با استفاده از نرم افزار SPSS، نتایج به دست آمده مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    بر اساس نتایج این بررسی نوکلئوستمین یک مارکر تکثیری است و بیان آن درتومورهای پستان بیشتر از حاشیه ی تومور می باشد. سطح بیان نوکلئوستمین به طور معنی داری در ارتباط با ماهیت تکثیری تومور های خوش خیم پستان بوده و افزایش معنی داری را بین تومورهای بدخیم و خوش خیم نشان می دهد. همچنین سطح بیان نوکلئوستمین به طور معنی داری در ارتباط با افزایش درجه ی تومور های بدخیم پستان می باشد.
    نتیجه گیری
    این نتایج استفاده از نوکلئوستمین را به عنوان مارکر تشخیصی در تفکیک و شناسایی بافت های توموری از غیرتوموری موثر نمی داند، ولی استفاده از آن را درتخمین اندازه ی تومور و هم چنین به عنوان فاکتور بالقوه پیش آگهی دهنده برای تعیین شدت های مختلف توموری در تومورهای پستان و پیش بینی رفتار آینده تومورها ممکن می سازد، از اینرو می تواند در کنار سایر روش های مرسوم آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گیرد. هم چنین ممکن است مهار نوکلئوستمین بتواند راهکار موثری در کاهش نرخ تکثیر سلول های سرطانی پستان باشد.
    کلیدواژگان: نوکلئوستمین، سرطان پستان، RT، PCR
  • زهرا عرب بافرانی، منیژه مختاری دیزجی *، فریده روشن علی، اسماعیل امام دادی طارمی صفحه 126
    مقدمه

    یکی از مهم ترین اهداف پردازش کمی تصاویر قلب، آشکارسازی تغییرات حرکت دیواره ی میوکارد قلب به منظور استخراج رفتار بیومکانیکی قلب در شرایط بیماری می باشد. در این مطالعه یک روش آنالیز کامپیوتری با استفاده از برنامه ی انطباق بلوک برای استخراج حرکت میوکارد قلب از روی تصاویر دوبعدی اکوکاردیوگرافی ارائه شده است.

    روش

    برنامه روی دیواره سپتوم میوکارد 10 فرد سالم در دو نمای طولی و عرضی مورد ارزیابی قرار گرفت. در این مطالعه جابجایی طولی و عرضی عضله ی میوکارد قلب در سگمنت های اپکس و بیسال از نمای طولی و نیز نمای محور کوتاه برآورد شد. برای اعتبار سنجی برنامه طراحی شده، اندازه گیری های دستی انجام گرفت و با روش نیمه اتوماتیک تطبیق بلوک مقایسه گردید. برای آنالیز همبستگی میان روش دستی و روش اتوماتیک از آنالیز همبستگی پیرسون استفاده شد و تابع رگرسیون خطی میان اندازه گیری دستی و اندازه گیری اتوماتیک با سطح اطمینان 95 درصد استخراج گردید. برای اطمینان از روش اتوماتیک، اطلاعات مربوط به حداکثر جابجایی در دو راستای عمودی و افقی برای سگمنت های بیس و اپکس با دو روش دستی و الگوریتم تطبیق بلوک توسط آنالیز توصیفی paired t-test مقایسه گردید.

    یافته ها

    همبستگی معنی داری میان تغییرات لحظه ای جابجایی عمودی و افقی دیواره ی سپتوم بیسال از نمای طولی اندازه گیری شده به روش دستی و روش اتوماتیک ملاحظه شد (ضریب برازش 91/0، 05/0>P). بررسی اختلاف میان دو روش اتوماتیک و دستی، نسبت به متوسط هر دو مشاهده حاکی از توافق معنی دار میان دو روش اتوماتیک و روش دستی است. از نظر حداکثر جابجایی در راستای عمودی و افقی در دو نمای طولی و محور کوتاه تمایز معنی داری میان دو روش اتوماتیک و روش دستی دیده نشد.

    نتیجه گیری

    از آنجا که روش آنالیز کامپیوتری متکی بر الگوریتم تطبیق بلوک، امکان استخراج تغییرات لحظه ای دیواره ی میوکارد قلب را در دو نمای طولی و عرضی در تصاویر فراصوتی متوالی فراهم می کند، استفاده از این روش در کاربردهای بالینی پیشنهاد می شود.

    کلیدواژگان: اکوکاردیوگرافی، آشکار سازی حرکت، الگوریتم انطباق بلوک
  • حمیدرضا پوراسلامی، پیام خزائلی، فاطمه سادات سجادی، رسول حسن زاده صفحه 140
    مقدمه
    درمان هایی که با وارنیش یا ژل فلوراید انجام می شوند، اثر بالایی در کنترل و پیشگیری از پوسیدگی دندان را نشان داده اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان جذب فلوراید در مینای سالم بهدنبال کاربرد سدیم فلوراید 05/0 درصد ایرانی ومقایسه آن با ژل استاندارد استانوس فلوراید ساخت خارج انجام گردید.
    روش
    در یک مطالعه تجربی، 30 دندان سالم که به دلایل ارتودنسی کشیده شده بودند به صورت تصادفی به دو گروه 15 تایی تقسیم شدند و هر دندان نیز به دو نیمه مزیالی و دیستالی (یک نیمه کنترل و دیگری تجربی) برش یافت. سطح معینی به صورت نیم دایره روی سطح مینای هر نیمه به مدت 4 دقیقه در معرض ژل فلوراید قرارگرفت. سپس نیمه ها به مدت 24 ساعت در دمای 37 درجه سانتی گراد در بزاق مصنوعی نگهداری شدند. نمونه ها به مدت 30 ثانیه توسط اسید پرکلریک 5/0 مولار اچ و سطح پنجره پس از هر بار اچ با هیدروکسید پتاسیم 2/0 مولار شسته شدند. نمونه برداری از نیمه ها با روش Acid Etch Enamel Biopsy انجام و محتوای فلوراید و کلسیم آن ها به ترتیب با روش های پتانسیومتری و اسپکتروفتومتری اندازه گیری شد. برای آزمون های آماری از آزمون t مستقل و t - زوج استفاده شد.
    یافته ها
    یافته ها نشان دهنده جذب فلوراید در هر دو گروه ژل سدیم فلوراید و استانوس فلوراید بود و به طوری که در همه نمونه ها میزان فلورید نیمه های تجربی بیش از نیمه های کنترل بود. (استانوس فلوراید: 0001/0=P، سدیم فلوراید: 009/0=P). همچنین میانگین جذب فلوراید در گروه ژل استانوس فلوراید برابر 4052.5ppm و در گروه ژل سدیم فلوراید برابر 892.5ppm که نشان دهنده اختلاف آماری معنی دار بین دو گروه از نظر جذب فلوراید می باشد (01/0 >P).
    نتیجه گیری
    هرچند کاربرد ژل استاندارد استانوس فلوراید 4/0 درصد و ژل سدیم فلوراید 05/0 درصد هر دو موجب جذب فلوراید در مینای دندان می شوند ولی با مصرف ژل استانوس فلوراید، فلوراید بیشتری جذب مینای دندان می شود که این امر به علت بالاتر بودن میزان یون فلوراید در ژل استانوس فلوراید (1000ppm) در مقایسه با ژل سدیم فلوراید (225ppm) می باشد.
    کلیدواژگان: فلوراید، پوسیدگی دندان، پیشگیری، مینا
  • فرشید خسرو پور، غلامرضا ابراهیمی نژاد، مهدیه صالحی، ولی الله فرزاد صفحه 149
    مقدمه
    اختلال استرس پس از ضربه، یکی از شایع ترین بیماری های روانی است که می تواند بر ارتباطات فردی، اجتماعی و خانوادگی فرد مبتلا اثرات منفی بگذارد؛ از این رو، توجه به پیش گیری و درمان آن بسیار مهم است. روش های درمانی پردازش مجدد و حساسیت زدایی از طریق حرکت چشم، بازگویی روان شناختی و مواجه سازی خیالی برای درمان این بیماری به کار می رود که موثر بودن و دوام آن ها، به ویژه در بیماران مزمن، مورد بحث است.
    روش
    در این پژوهش نیمه تجربی، 54 بیمار بزرگسال مرد، بر اساس آزمون اختلال پس از ضربه Davidson و تشخیص روان پزشک انتخاب شدند. آزمودنی ها به طور تصادفی در 3 گروه درمانی مساوی قرار گرفتند و با استفاده از آزمون Davidson، قبل، بعد و 3 ماه بعد از درمان آزمون شدند. نتایج با روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر پس تجربی Duncan تحلیل شد.
    یافته ها
    تاثیر بازگویی روان شناختی و حساسیت زدایی از مواجه سازی خیالی، در درمان علایم استرس پس از ضربه مزمن بیشتر بود و در پی گیری سه ماهه دوام داشت.
    نتیجه گیری
    روش های درمانی مورد بررسی می توانند در درمان اختلال استرس پس از ضربه مزمن موثر بوده، اثر درمانی خود را حتی بعد از سه ماه حفظ کنند. با توجه به اهمیت مداخلات روان شناختی، ضروری است که این روش ها به روان شناسان آموزش داده شود تا بتوانند آن ها را بعد از حوادث آسیب زا به کار گیرند.
    کلیدواژگان: اختلال استرس پس از ضربه مزمن، پردازش مجدد و حساسیت زدایی از طریق حرکت چشم، بازگویی، مواجه سازی
  • زهره سالاری، لیلا شریفی، بی بی شهناز عالی صفحه 160
    مقدمه
    سقط درمانی در سه ماهه دوم حاملگی، درمان انتخابی در مواردی مانند آنومالی شدید یا مرگ جنین است و به دو روش دارویی و مکانیکی انجام می شود. از انواع روش های دارویی، استفاده از میزوپروستول و از انواع روش های مکانیکی، استفاده از لامیناریا قابل ذکر است. هدف از طراحی این مطالعه، مقایسه بین استفاده از میزوپروستول به تنهایی و ترکیب آن با لامیناریا در سقط درمانی در سه ماهه دوم حاملگی بود.
    روش
    در این مطالعه مداخله ای، 80 بیمار که در سن حاملگی 25-13 هفته کاندید سقط درمانی بودند، انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 40 نفری دریافت کننده میزوپروستول به تنهایی و میزوپروستول و لامیناریا تقسیم شدند.
    یافته ها
    فاصله زمانی بین شروع درمان تا دفع جنین در گروه دریافت کننده ترکیب میزوپروستول و لامیناریا به طور معنی داری نسبت به گروه دیگر کوتاه تر بود (034/0= P). بیماران دریافت کننده ترکیب دو دارو به دوز کمتری از میزوپروستول جهت سقط درمانی نیاز داشتند (001/0 = P) و نیاز به کورتاژ در طی درمان نیز در این گروه کمتر از گروه دریافت کننده میزوپروستول به تنهایی بود (001/0 = P). همچنین، تعداد روزهای بستری در بیمارستان نیز در این بیماران کمتر از گروه دیگر بود (042/0 = P).
    نتیجه گیری
    اضافه کردن لامیناریا به میزوپروستول جهت القای سقط در سه ماهه دوم حاملگی نه تنها فاصله زمانی شروع درمان تا دفع جنین را کاهش می دهد، بلکه نیاز به کورتاژ در طی درمان را نیز کاهش داده، از طریق کاهش دوز میزوپروستول مورد نیاز و تعداد روزهای بستری در بیمارستان، باعث کاهش هزینه های درمانی بیماران می گردد.
    کلیدواژگان: لامیناریا، میزوپروستول، سقط درمانی، سه ماهه دوم
  • محمدعلی دامغانی، محمدرضا بذرافشانی، تورج رضا میرشکاری صفحه 168
    مقدمه
    سرطان حنجره دومین سرطان شایع دستگاه تنفسی بعد از سرطان ریه می باشد. سرطا ن زایی یک روند پیچیده چند مرحله ای می باشد؛ ژنتیک مولکولی شواهدی را فراهم آورده است که نشان می دهد فعال شدن پروتوانکوژن و از بین رفتن یا غیرفعال شدن (TSG (Tumor suppressor gene در بدخیمی های متعددی وجود دارد. یکی از TSG های شناخته شده در سرطان های سلول سنگفرشی سر و گردن، ژن P53 می باشد که در فعالیت های مهاری رشد سلول نقش دارد؛ به نحوی که وقتی P53 حذف یا خاموش شود، سلول یک برتری رشد انتخابی پیدا می کند و تبدیل به سرطان می شود. در بدخیمی هایی که جهش در P53 اتفاق می افتد، بیماران پاسخ درمانی ضعیف تر و طول عمر کمتری دارند. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی جهش ژن P53 در بیماران مبتلا به سرطان حنجره و انتخاب روش درمانی مناسب برای این بیماران بود.
    روش
    برای نمونه های مورد آزمایش از بلوک های پارافینه 52 بیمار، که تحت عمل برداشتن حنجره به علت سرطان قرار گرفته بودند، استفاده شد. جهش ژن P53 در تمام طول ژن از اکزون 1 تا 12، با روش (MLPA (Multiple ligation probe amplification مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    در 8/80 درصد از 52 نمونه مورد استفاده، جهش ژن P53 مشاهده گردید که 6/59 درصد موارد به صورت حذف (Deletion) در اکزون های 1، 3، 6، 9 و 12 بود؛ 2/21 درصد موارد نیز به صورت افزایش (Duplication) در اکزون های 1، 2، 7، 8 و 11 رخ داده بود. در مواردی هم حذف هم زمان در بیش از یک اکزون و همین طور اضافه شدن هم زمان در بیش از یک اکزون مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این مطالعه و این که تشخیص قطعی سرطان حنجره با انجام نمونه برداری و بررسی بافت شناسی انجام می شود، پیشنهاد می گردد که در تمامی نمونه برداری های انجام شده جهش ژن P53 بررسی شود و با توجه به نتیجه این بررسی، در مورد انتخاب روش درمانی مناسب برای بیماران تصمیم گیری گردد.
    کلیدواژگان: جهش، P53، سرطان، MLPA، حنجره
  • محبوبه والا، محسن دهقانی، علیرضا کیامنش صفحه 176
    مقدمه
    پژوهش حاضر با هدف بررسی پایایی، اعتبار و هنجاریابی فرم کوتاه پرسش نامه ترس از درد (FPQ-SF) در یک نمونه غیربالینی از دانشجویان ایرانی انجام شد.
    روش
    600 دانشجو از دو دانشگاه شهید بهشتی و علوم و تحقیقات تهران پرسش نامه ترس از درد را تکمیل نمودند. سپس با روش تحلیل عاملی، مدل سه عاملی 30 آیتمی اولیه McNeil و Rainwater و مدل 4 عاملی 20 آیتمی Asmundson و همکاران، پرسش نامه ها ارزیابی شد.
    یافته ها
    نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که هیچ یک از این دو مدل برازندگی قابل قبولی در نمونه ایرانی ندارند. سپس با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، مدلی چهار عاملی با 24 آیتم برای نمونه مورد بررسی استخراج گردید. این چهار عامل با توجه به محتوایشان عبارت از درد شدید، درد خفیف، درد پزشکی و دندان پزشکی و درد تزریق بود. نتایج آلفای کرونباخ حاکی از آن بود که میزان پایایی نمره کل ترس از درد و هر یک از زیر مقیاس های درد شدید، درد خفیف، درد پزشکی و دندان پزشکی و درد تزریق به ترتیب 83/0، 80/0، 76/0 و 89/0 است. اعتبار همگرا نیز از طریق تعیین ضریب همبستگی با مقیاس نشانگان اضطرابی درد (PASS-20) و مقیاس حساسیت اضطراب (ASI) محاسبه و نشان داده شد که نمره کلی ترس از درد و همه زیرگروه هایش با نمره کلی نشانگان اضطرابی درد و خرده مقیاس هایش و نمره کلی حساسیت اضطراب همبستگی مثبت و معنی داری داشته و مقادیر آن بین 104/0 تا 392/0 بوده است.
    نتیجه گیری
    بر طبق نتایج این پژوهش، با استفاده از روش تحلیل عاملی مدل جدید پرسش نامه ترس از درد با چهار عامل و 24 آیتم استخراج گردید و بررسی اعتبار و پایایی آن نشان داد که پرسش نامه به دست آمده واجد ویژگی های لازم برای سنجش ترس از درد در پژوهش های روان شناختی و مطالعات غیربالینی ترس از درد در جامعه ایرانی می باشد.
    کلیدواژگان: درد، درد حاد، درد مزمن، پرسش نامه ترس از درد (FPQ)، مقیاس نشانگان اضطرابی درد (PASS، 20)، مقیاس حساسیت اضطراب (ASI)، تحلیل عاملی تاییدی، تحلیل عاملی اکتشافی، اعتبار، پایایی
  • ندا اکباتانی، سیمین تعاونی، حمید حقانی صفحه 190
    مقدمه
    حدود 50 درصد از زنان یائسه دارای مشکلات خواب هستند که می تواند منجر به کاهش کیفیت زندگی آنان شود؛ با توجه به رشد جمعیتی زنان یائسه در عصر حاضر، بالا بردن سطح بهداشت آنان از مسائل مهم تلقی می گردد. هدف پژوهش حاضر، تعیین تاثیر سنبل الطیب بر حیطه های اختلال خواب زنان یائسه 60-50 ساله بود.
    روش
    این کارآزمایی بالینی تصادفی بر روی 100 زن واجد شرایط، مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران، انجام گردید. برای بررسی از داروی گیاهی سنبل الطیب (کپسول سدامین محصول شرکت گل دارو) استفاده شد و ابزارهای سنجش، پرسش نامه مشخصات دموگرافیک و شاخص کیفیت خواب Pittsburgh بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های Indipendent t، Paired t و ANOVA استفاده شد.
    یافته ها
    شیوع اختلال خواب با استفاده از ابزار کیفیت خواب Pittsburgh در این گروه حدود 70 درصد به دست آمد. نتایج نشان داد که از بین هفت حیطه اختلال خواب، در شش حیطه بعد از مداخله تغییر معنی داری ایجاد گردید (0001/0 = P) ولی در حیطه دیگر، که میزان داروی مصرفی می باشد، تغییر معنی داری دیده نشد.
    نتیجه گیری
    مصرف سنبل الطیب می تواند حیطه های مختلفی از اختلال خواب را بهبود ببخشد؛ بنابراین آشنایی مراقبین بهداشتی با این داروهای گیاهی ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: یائسگی، سنبل الطیب، اختلال خواب
  • مریم سادات هاشمی پور، محمد امین کرمی صفحه 201
    مقدمه
    همدردی نقش مهمی در ارتباط بیمار با پزشک یا دندانپزشک معالج وی بازی می کند. یکی از بیشترین ابزارهای مورد استفاده در ارزیابی همدردی پرسشنامه (Jefferson Scale of Physician Empathy-Health Professionals Version (JSPE-HP می باشد. از آنجا که این پرسشنامه تاکنون در ایران به کار برده نشده است، مطالعه حاضر با هدف استانداردسازی پرسشنامه JSPE-HP برای استفاده در جمعیت فارسی زبان انجام شد.
    روش
    متن اصلی انگلیسی پرسشنامه JSPE-HP با روش مستقیم- معکوس به فارسی ترجمه شد. پایایی پرسشنامه بر روی 30 دانشجوی دندانپزشکی و پزشکی بررسی گردید. همچنین روایی و سنجش سازگاری درونی پرسشنامه بر روی 554 دانشجو ارزیابی شد.
    یافته ها
    ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه JSPE-HP بالاتر از 7/0 گزارش گردید که در این زمینه عالی می باشد (83/0). ضریب Intra class correlation coefficient) ICC) در ارزیابی مجدد آزمون برابر 82/0 محاسبه گردید (ضریب اطمینان 95 درصد: 87/0-80/0). دانشجویان سال اول دندانپزشکی و پزشکی دارای نمره بالاتری نسبت به سایر دانشجویان بودند و این اختلاف معنی دار گزارش گردید (03/0=P). اختلاف معنی داری بین نمره دانشجویان دندانپزشکی و پزشکی وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که ترجمه فارسی پرسشنامه JSPE-HP دارای روایی و پایایی مناسبی برای ارزیابی همدردی با بیمار در جامعه فارسی زبان می باشد.
    کلیدواژگان: JSPE، HP، پرسشنامه، اعتبارسنجی، ایران
  • حسینعلی ابراهیمی صفحه 212
    صرع از مهم ترین بیماری های سیستم عصبی است که 1-5/0 درصد افراد جامعه به آن مبتلا می باشند. با وجود پیشرفت های درمانی چشم گیر در کنترل حملات صرع، در 30-20 درصد بیماران حملات صرع تحت کنترل مطلوب در نمی آید و بیمارانی هم که با دارو کنترل می شوند از عوارض ناخواسته دارویی و مشکلات متعدد آن رها نیستند. بیماران صرعی با چالش های مختلف و متعدد روبرو هستند. این مقاله مروری، به جمع آوری و تدوین مشکلات درمان این بیماران پرداخته است. مهم ترین چالش ها عبارتند از: تشخیص نادرست صرع در بیماری که واقعا صرع ندارد و همچنین بیماری که صرع دارد ولی با تشخیص بیماری دیگری تحت درمان قرار گرفته است، تشخیص نادرست نوع صرع و در نتیجه انتخاب نامناسب دارو، عدم پذیرش درمان دارویی توسط بیمار، بروز عوارض ناخواسته داروهای ضد بیمار، ایجاد مقاومت دارویی در بیمار، درمان غیر دارویی و محدودیت های آن، حساسیت به نور، سن و مشکلات صرع در کودکان و سالمندان، صرع و حاملگی، صرع و رانندگی و مرگ ناگهانی در بیماران صرعی.
    کلیدواژگان: صرع، داروهای ضد صرع، مقاومت دارویی، عوارض دارویی
|
  • Hosseinpour Feizi Ma, Saed S., Babaei E., Montazeri V., Halimi M Page 113
    Background and Aims
    Nucleostemin is one of the stem cell enriched proteins which encodes a novel nucleolar GTP-binding protein found at high levels in the adult and embryonic stem (ES) cells but not in terminally differentiated cells. It is also expressed in tumor cell lines as well as in the several types of human cancers. Due to the increasing rate of breast cancer in recent years, in the present study we evaluate the usefulness of Nucleostemin as a potential diagnostic and therapeutic molecular marker in breast tumors.
    Methods
    A total of 41 tumoral and 20 non-tumoral adjacent tissues were studied by Semiquantitative Reverse Transciptase-Polymerase Chain Reaction (RT-PCR). β2m was used as an internal control. Data were analyzed through SPSS software.
    Results
    According to the obtained results, nucleostemin is a proliferation marker with higher eapression in breast tumors rather than in adjacent normal tissues. Nucleostemin expression level was significantly correlated with profilertion potential of breast benign tumors (p< 0.05). The expression of Nucleostemin was significantly correlated with the advanced stages of breast tumors (p<0.05).
    Conclusion
    Nucleostemin expression level may be used in estimating tumor size and as a potential prognostic marker for determinig breast tumors stage and future metastases. Moreover, nucleostemin inhibition can be an effective sterategy in decreasing the proliferation of breast tumor cell lines.
  • Arab Z., Mokhtari-Dizaji M., Roshanali F., Emamdadi E Page 126
    Background and Aims

    One of the important aims of quantitative cardiac image processing is the clarification of myocardial motions in order to derive biomechanical behavior of the heart in the disease condition. In this study we presented a computerized analysis method for detecting the instantaneous myocardial changes by using 2D echocardiography images.

    Methods

    The analysis was performed on the myocardial septum wall of 10 healthy participants in longitudinal and short axis views. Myocardial muscle's vertical and horizontal displacements in the basal and apex segments were also estimated. In order to detemin the validity of the planned program, manual measurements were performed too and the results of automatic and manual methods were compared. Pearson's test used to find out the correlation between manual and automatic methods and the linear correlation function between these two methods was extracted by the confidence level of 95%.

    Results

    There was significant correlation between the displacements of the base and apex segments of the interventricular septum acquired using block matching and manual methods (R2= 0.91, p<0.05). In studying the difference between the two methods based on their average, significant correlation between the manual and block maching methods was observed.Maximum displacement of the interventricular septum wall measured by block matching algorithm and manual method showed no significant difference.

    Conclusion

    Since the proposed approach based on block matching is capable of assessing the instantaneous changes of regional myocardial wall in longitudinal and short axes views of sequential B-mode images, it has the potential to be used in clinical practice.

  • Poureslami Hr, Khazaeli P., Sajadi F., Hasanzadeh H Page 140
    Background and Aims
    The present study compared fluoride uptake into enamel from sodium fluoride 0.05% gel and American Dental Association approved fluoride gel (Stannous fluoride 0.4%, Sultan Co.) when used on healthy enamel of the intact teeth.
    Methods
    In an experimental study, 30 intact teeth extracted for orthodontic purposes were randomly assigned into two groups of 15 teeth. The teeth were sectioned in two mesial and distal halves as control and experimental sides. Defined semi-circular areas on the enamel of experimental halves were treated with gel for 4 minutes, the halves were stored in artificial saliva for 24 hours at 37°C, etched for 30 seconds by 0.5 M perchlorid Acid and washed by 0.2 ml KOH after each etching. Biopsy of the samples was obtained by Acid Etch Enamel Biopsy technique and the fluoride and calcium concentration were calculated by potentiometer and spectrophotometer respectively. Paired t test and student t test were used for statistical analyses.
    Results
    The results showed significant increase of enamel fluoride content in the experimental halves after exposure to both stannous fluoride 0.4% (P=0.0001) and sodium fluoride 0.05% (P=0.009). Mean fluoride uptakes in stannous fluoride 0.4% gel and sodium fluoride 0.05% gel groups were respectively 4052.5 ppm and 892.5 ppm that shows statistically significant difference (P=0.0001).
    Conclusion
    Although both sodium fluoride 0.05% and stannous fluoride 0.4% increased fluoride Content of tooth enamel after application, stannous fluoride 0.4% caused more fluoride uptake into the tooth enamel that is due to its higher amount of fluoride ion (1000 ppm) compared to sodium fluoride gel (225 ppm).
  • Khosropour F., Ebrahiminejad Gh, Salehi M., Farzad V Page 149
    Background and Aims
    Post-traumatic stress disorder (PTSD) is considered as one of the most prevalent disorder during the life time and can negatively influence the individual, family and social relationships of patients; so, prevention and treatment of this disorder is highly important. Eye movement desensitization and reprocessing (EMDR), psychological debriefing (PD), and imaginal exposure (IE) are some treatment methods; but there is controversy about long effects of these treatments, especially among chronic patients.
    Method
    In a semi experimental study, a total of 54 adult male patients, based on Davidson scale and psychiatric diagnostic, were randomly selected, and then were divided into 3 equal therapy groups. All participants were evaluated before, after and 3 months after the treatment. Data were analyzed through the repeated variance and Duncan post-hoc tests.
    Results
    Psychological debriefing and eye movement desensitization and reprocessing were better than imaginal exposure in relief of chronic post-traumatic stress disorder signs and remaining the effectiveness in three months follow-up.
    Conclusion
    It is concluded that all of the above methods are effective on chronic post-traumatic stress disorder and the efficacy of the therapeutic techniques would be still in force even after 3 months. Considering the importance of psychological interventions, it is necessary that such methods be taught to psychologists so that they can use them after traumatic accidents.
  • Salari Z., Sharifi L., Aali Sh Page 160
    Background and Aims
    Therapeutic abortion in the second trimester pregnancy is the choice treatment in cases with severe anomalies or intrauterine fetal death. It can be done by a number of medical (e.g. misoprostol) or mechanical methods (e.g. laminaria). The aim of this study was to compare the efficacy of misoprostol alone and misoprostol in combination with laminaria in the induction of second trimester abortion.
    Method
    In this interventional study, 80 pregnant women with the gestational age of 13-25 weeks who were candidates of therapeutic abortion were selected and randomly divided into two groups (n=40). One group received misoprostol alone and the other received misoprostol in combination with laminaria.
    Results
    Combination of misoprostol and laminaria caused not only a significant shorter time interval from the initiation of intervention to abortion (P=0.034), but also lower dose of administered misoprostol (P=0.001), less need for curettage (P=0.001), and shorter hospitalization period (P = 0.042).
    Conclusion
    Based on the obtained results, misoprostol in combination with laminaria is recommended for the induction of second trimester therapeutic abortion.
  • Damghani Ma, Bazrafshani Mr, Mirshekari Tr Page 168
    Background and Aims
    Laryngeal cancer is the second common cancer of respiratory tract, following the lung cancer. Carcinogenesis is a complex multistage process; molecular genetics has provided the evidence that activation of proto-oncogene and loss or inactivation of tumor suppressor genes (TSG) are involved in a large number of malignancies. One of the earliest significant tumor suppressor genes identified in head and neck squamous cell carcinoma (HNSCC) was P53 have a role in growth suppression activities. Thus, when P53 is deleted or silenced, the cell develops a selective growth advantage and becomes a cancer. Mutations in P53 are correlated with poorer survival and response to treatment. The aim of this study was to survey the prevalence of P53 gene mutation in patients with laryngeal cancer and to select an appropriate method of treatment.
    Methods
    The samples were 52 patients with laryngeal cancer diagnosis have been treated by surgery. Investigation of TP53 mutation where performed by multiple ligation probe amplification (MLPA) technique which analyze the full length of gene from exon 1 to 12.
    Results
    The TP53 mutation was discovered in 80.8 percent of samples. By contrast between two main forms of mutation (i.e. deletions and duplications), we found that the deletions mostly occurred within exons 1, 3, 6, 9 and 12 by 59.6 percent and duplications observed in exons 1, 2, 7, 8 and 11 by 21.2 percent.
    Conclusion
    Considering our results and reminding this fact that nowadays the definitive diagnosis of laryngeal cancer is made using biopsy and pathology techniques, we suggest that all biopsy specimens should be tested and those confirmed positive for TP53 mutations need some further decisions by physicians.
  • Vala M., Dehghani M., Kiamanesh Ar Page 176
    Background and Aims
    In this research, we intended to normalize and examine the reliability and validity of the Fear of Pain Questionnaire-Short Form (FPQ-SF) among Iranian university students.
    Method
    A random sample of 600 students participated in this study. Using confirmatory factor analysis, a 3-factor model with 30 items and a 4-factor model with 20 items were evaluated. For reliability assessment, we used Chronbach’s alpha and for validity applied, convergent validity. Convergent validity was measured through correlation between pain anxiety symptoms scale (PASS-20) and anxiety sensitivity index (ASI).
    Results
    The confirmatory factor analysis (CFA) reassessment of McNeil and Rainwater's 3-factor 30-item model and Asmundson et al proposed 4-factor 20-item model indicated a poor fit to the data. As such, exploratory factor analysis using 4-factor model (severe pain, minor pain, medical and dental pain, and injection pain) with 24 items was developed. The results of Chronbach's Alpha for fear of pain and each of subscales of severe pain, minor pain, medical and dental pain, and injection pain were 0.83, 0.83, 0.80, 0.76 and 0.89, respectively for total sample.
    Conclusion
    Based on the results of this study, it was found that fear of pain questionnaire with four factors and 24 items shows acceptable psychometric properties in psychological research and clinical assessment of fear of pain in Iranian population.
  • Ekbatani N., Taavoni S., Haghani H Page 190
    Background and Aims
    About 50 percent of menopausal women have sleep problems that can lead to reduced quality of life; according to the population growth in postmenopausal women today, raising the level of their health issues are deemed important. The aim of this study was to investigate the effect of valerian on sleep component among 60-50 year women.
    Methods
    In this study, a randomized controlled trial design was employed. Participants consisted of 100 women with menopause aged 50-60, who suffered from insomnia. Instruments included demographic data form and Pittsburg sleep quality index. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data.
    Results
    Prevalence of sleep disorders by Pittsburg sleep quality index in this group was 70%. A statistically significant change was reported in the six component of sleep disturbance in intervention group in comparison to the placebo group (p=0.000). But the sixth component (the mount of drugs) was not statistically different.
    Conclusion
    The results show that valerian improves the component of sleep in women with insomnia. So, it is essential that health providers would be familiar with these herb supplements.
  • Hashemipour M., Karami Ma Page 201
    Background and Aims
    Empathy plays an important role in patient’s relationship with his/her dentist or doctor. One of the most used tools for evaluation of empathy is the Jefferson Scale of Physician Empathy-Health Professionals Version (JSPE-HP). The aim of this study was to validate the JSPE-HP for use among Iranian population.
    Methods
    The English original version of the JSPE-HP questionnaire was translated into Persian language by a forward–backward translation method. Reliability was tested on 30 Dental and Medical students. Then validity and internal consistency were tested on 554 students.
    Results
    The reliability coefficient (Cronbach's alpha) of the JSPE-HP was excellent (alpha: 0.83). The coefficient of test re-test reliability measured by ICC (Intra class correlation coefficient) was 0.82 (CI 95%: 0.80-0.87). Freshman students had higher scores than other students and this difference was significant (P=0.03). There was no significant difference on empathy scores between Dental and Medical students.
    Conclusion
    The overall findings of this study indicate that the Persian version of the JSPE is a valid and reliable instrument for evaluating physician-patient empathy in Iranian Population.
  • Ebrahimi Ha Page 212
    Epilepsy is one of the most important diseases of nervous system that involves 0.5-1% of the population. In spite of new developments in antiepileptic drugs, between 20-30% of epileptic patients can not be controlled and even those who are controlled with antiepileptic drugs suffer from their adverse events. Epileptic patients have different challenges in relation to the disease and its medications. This article has reviewed these challenges. The most common challenges are misdiagnosis of epilepsy or type of epilepsy resulting in wrong drug administration, noncompliance with antiepileptic drugs, adverse effects of antiepileptic drugs, drug resistance, non-pharmacological interventions and their limitations, photosensitivity, epilepsy problems in children and the elderly, pregnancy and epilepsy, driving and epilepsy and finally sudden death in epileptic patients.