فهرست مطالب

Zahedan Journal of Research in Medical Sciences
Volume:14 Issue: 2, 2012

  • تاریخ انتشار: 1391/02/12
  • تعداد عناوین: 23
|
  • محمدرضا نجارزادگان، سید عباس تولایی، غلامرضا کرمی نیا صفحه 1
    زمینه و هدف

    سوء مصرف مواد در میان نظامیان همواره وجود داشته است و براساس بسیاری از مطالعات این عامل تاثیر منفی قابل ملاحظه ای بر توان رزمی و آمادگی نظامیان بر جا می گذارد. از این رو در بسیاری از سیستم های نظامی پروتکل هایی به منظور پیشگیری و درمان اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر در نظامیان تدوین گردیده است.

    مواد و روش کار

    در این مطالعه مروری، کلیه مقالات مرتبط با اعتیاد و سوء مصرف مواد در نظامیان موجود در پایگاه های اطلاعاتی داخلی و خارجی و کتب کتابخانه های دانشگاه های داخل و خارج با عنوان روانشناسی نظامی دستورالعمل های تهیه شده در زمینه پیشگیری از سوء مصرف مواد در میان نیروهای نظامی در نقاط مختلف دنیا بررسی گردید.

    یافته ها

    نتایج نشان می دهد عواملی چون ممنوعیت استفاده از مواد، مجازات های سخت انضباطی برای روی آوردن به اعتیاد، آزمایشات دوره ای ادرار، مشارکت خانواده و دوستان برای پیشگیری و درمان اعتیاد، مجازات متناسب با سوابق خدمت و همکاری های افراد، توجه ویژه به مسائل فردی و اجتماعی، همکاری بیمارستان های نظامی با مراکز توان بخشی، بهره گیری از فرماندهان نظامی، الگو قرار دادن کارکنان ارشد همگی از امور مشترک در دستورالعمل های موجود می باشد.

    نتیجه گیری

    پیشنهاد می شود با بهره گیری و بررسی پروتکل های موجود، پروتکل اختصاصی و منسجمی به منظور پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد در نیروهای نظامی کشورمان تدوین گردد.

    کلیدواژگان: نیروهای نظامی، دستورالعمل، سوء مصرف مواد، اعتیاد
  • لیلا آزادبخت، اعظم برزویی، احمد اسماعیل زاده صفحه 9
    زمینه و هدف
    توجه به عوامل خطر جدید بیماری های قلبی عروقی در میان افراد مبتلا به بیماری های قلبی-عروقی از اهمیت به سزایی برخوردار است. این مطالعه اثرات رژیم غذایی Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH) را بر روی التهاب و عملکرد کبدی در میان بیماران دیابتی نوع 2 بررسی می نماید.
    مواد و روش کار
    در این کارآزمایی بالینی متقاطع و تصادفی، 31 بیمار دیابتی نوع 2 که به بیمارستان شهید مطهری اصفهان مراجعه می نمودند و در محدوده سنی 30 تا 60 سال قرار داشتند به طور تصادفی به دو گروه دریافت کننده رژیم کنترل (رژیم معمول دیابتی ها) یا رژیم غذایی DASH به مدت 8 هفته تقسیم شدند. 4 هفته استراحت بین 2 مرحله کارآزمایی وجود داشت. سطح C-Reactive Protein (CRP)، آنزیم های آلانین آمینوترانسفراز و آسپارتات آمینوترانسفراز و آلکالان فسفاتاز سنجش شد و شاخص های انعقادی خون اندازه گیری شد.
    یافته ها
    میانگین درصد تغییرات سطح CRP بعد از رژیم غذایی DASH 5/3±9/26- درصد، و بعد از رژیم کنترل 8/3±1/5– درصد بود (001/0= p). سطح آلانین آمینوترانسفراز و آسپارتات آمینوترانسفراز به طور قابل ملاحظه ای بعد از مصرف کردن رژیم غذایی DASH در مقایسه با رژیم کنترل کاهش یافت (به ترتیب 30±8/14– درصد در مقابل 4/3±6/6- درصد، 001/0 p = و 7/3±4/29– درصد در مقابل 4/1±9/5 درصد 001/0= p). رژیم غذایی DASH سطح فیبرینوژن پلاسما را کاهش داد (6/3±4/11– درصد در مقابل 4/3±5/0 درصد، 03/0 p =).
    نتیجه گیری
    در میان بیماران دیابتی، رژیم غذایی DASH می تواند نقش مهمی را در کاهش التهاب، فیبرینوژن پلاسمایی و آمینوترانسفرازکبدی داشته باشد، لذا مطالعات طولانی مدت بیشتری توصیه می شود.
    کلیدواژگان: رژیم غذایی، آنزیم های کبدی، دیابت نوع 2
  • شیما مجتهدی، محمدرضا کردی، مسعود سلیمانی، سید ابراهیم حسینی صفحه 16
    زمینه و هدف
    miR-124، میکرو RNA اختصاصی مغز است که در ناحیه ی هیپوکمپ شناسایی شده است. این micro RNA، از طریق سرکوب برخی هدف های ژنی، سلول بنیادی را در جهت تمایز به عصب پیش می برد. هدف از این مطالعه تعیین چگونگی اثرگذاری شدت ورزش بر تغییرات بیان miR-124 بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تعداد 18 سر رت نر نژاد ویستار به عنوان آزمودنی انتخاب شدند. حیوانات به طور تصادفی به 3 گروه مساوی (2 گروه دونده و یک گروه کنترل) تقسیم شدند. در گروه تمرین سبک، حیوانات با شدتی حدود 40-35 درصد حداکثر اکسیژن مصرفی به مدت 2 هفته و روزانه 30 دقیقه، روی دستگاه نوار گردان دویدند. در گروه تمرین شدید، حیوانات در شرایط مشابه، ولی با شدتی حدود 75-70 درصد حداکثر اکسیژن مصرفی دویدند. 24 ساعت پس از آخرین جلسه ی تمرینی حیوانات قربانی شدند. تغییرات بیان miR-124 با استفاده از تکنیک quantitave RT-PCR آنالیز شد.
    یافته ها
    نتایج حاصل از تحلیل واریانس یک سویه نشان داد که در بیان متغیر مورد مطالعه بین گروه های تمرین و کنترل به لحاظ آماری اختلاف معنی داری در سطح 05/0 p ≤ وجود دارد. هم چنین هر دو شدت تمرین منجر به افزایش بیان معنی دار miR-124 شد.
    نتیجه گیری
    در مجموع یافته های این پژوهش نشان می دهد که بیان microRNA-124 در هیپوکمپ رت های بالغ به شدت تمرین وابسته است و دویدن در شدت بالاتر در مقایسه با شدت پایین تری از ورزش می تواند باعث تغییرات چشمگیرتری در برخی مکانیسم های درگیر در روند نورون زایی متاثر از ورزش شود.
    کلیدواژگان: ورزش، microRNA، 124، quantitave RT، PCR، هیپوکمپ، رت
  • لیلا آزادبخت، محمدحسین روحانی، احمد اسماعیل زاده صفحه 21
    زمینه و هدف
    هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین الگوی غذایی اصلی و بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز (ADHD) در بین کودکان سنین مدرسه است.
    مواد و روش کار
    این مطالعه مقطعی بر روی 375 کودک محصل در تهران اجرا شده است. رژیم معمول این کودکان با استفاده از پرسشنامه بسامد خوراک (FFQ) نیمه کمی مورد ارزیابی قرار گرفت. ابتلای افراد به ADHD نیز با استفاده از پرسشنامه DSM-IV تشخیص داده شد. با استفاده از تحلیل عامل (Factor Analysis)، الگوی غذایی افراد مشخص گردید.
    یافته ها
    شیوع ADHD در جمعیت مورد مطالعه 7/9 درصد بود. 4 الگوی غذایی از این جمعیت به دست آمد: سالم، غربی، شیرین و غذا های آماده. کودکانی که در پنجک بالایی امتیاز الگوی غذایی شیرین قرار دارند نسبت به پنجک پایینی، دارای شانس بیشتری برای ابتلا به ADHD هستند (03/0= p). هم چنین رابطه ی معنی داری بین تبعیت از الگوی غذایی غذا های آماده با خطر ابتلا به ADHD دیده شد (03/0= p). رابطه ای بین الگوهای غذایی سالم و غربی با ADHD مشاهده نگردید. تمام این موارد بعد از کنترل اثر مخدوش گرها دیده شد.
    نتیجه گیری
    مطالعه حاضر رابطه ای معنی دار و مستقل بین الگوهای غذایی شیرین و غذا های آماده با شیوع ADHD نشان می دهد (برای هر دو 03/0= p). برای تایید این یافته ها اجرای مطالعات آینده نگر ضروری است.
    کلیدواژگان: رژیم غذایی، اختلال بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز، کودکان
  • لیلا آزادبخت، شهناز اتابک، سمیه سادات رجایی، مریم زاهدی، معصومه تهرانی، احمد اسماعیل زاده صفحه 31
    زمینه و هدف
    شواهد اندکی در رابطه با اثر مصرف طولانی مدت پروتئین سویا در میان بیماران دیابتی نوع2 مبتلا به نفروپاتی وجود دارد. این مطالعه به منظور تعیین اثر مصرف طولانی مدت سویا بر خطر بیماری های قلبی عروقی، سطح CRP و شاخص های عملکرد کلیه در بیماران دیابتی نوع2 مبتلا به نفروپاتی انجام شد.
    مواد و روش کار
    این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی طولانی مدت بر روی 41 بیمار (18مرد و 23 زن) دیابتی نوع2 مبتلا به نفروپاتی انجام گرفت. 20 بیمار در گروه پروتئین سویا رژیم محتوی g/kg 8/0 پروتئین متشکل از 35 درصد پروتئین حیوانی، 35 درصد پروتئین سویای بافت دار و 30 درصد پروتئین گیاهی و 21 بیمار در گروه کنترل رژیم مشابه محتوی70 درصد پروتئین حیوانی و 30 درصد پروتئین گیاهی به مدت 4 سال دریافت کردند.
    یافته ها
    مصرف پروتئین سویا در مقایسه با گروه کنترل، به طور معنی داری عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی شامل سطح گلوکز پلاسما (3±18- درمقابل 2±11 mg/dL؛ 03/0= p)، کلسترول تام (5±23- درمقابل 3±10 mg/dL؛ 01/0= p)، LDL -C (5±20- درمقابل 2±6 mg/dL؛ 01/0= p)، تری گلیسیرید (6±24- درمقابل 2±5- mg/dL؛ 01/0= p) و CRP سرم (6/0±31/1 درمقابل 1/0±33/0 mg/L؛ 02/0= p) را بهبود بخشید. به علاوه با مصرف پروتئین سویا کاهش معنی داری در پروتئینوری (03/0±15/0- در مقابل01/0±02/0 g/day؛ 001/0 p =) و کراتینین ادرار (9/0±5/1- در مقابل 3/0 ± 6/0 mg/dL؛ 01/0= p) مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    مصرف طولانی مدت پروتئین سویا به طور مطلوبی عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی و بیومارکرهای مربوط به کلیه را در بیماران دیابتی نوع 2 مبتلا به نفروپاتی متاثر می سازد.
    کلیدواژگان: پروتئین سویا، سیستم قلبی عروقی، CRP، دیابت نوع2، نفروپاتی
  • فاطمه جلیلی، هادی بهرامی، وحید نجاتی صفحه 39
    زمینه و هدف
    بررسی ضعف ها و راهبردهای شناختی کودکان اوتیستیک در تعاملات اجتماعی و هم چنین نحوه بازشناسی هیجانات مختلف چهره می تواند گامی موثر در درمان و بهبود ارتباطات آن ها باشد. هدف از این مطالعه مقایسه توانایی بازشناسی هیجانات مختلف در کودکان مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا با همتایان عادی بود.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه مقطعی مقایسه ای، دو گروه 16 نفره (کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکرد بالا و همتایان عادی آن ها) از نظر سن، جنس و منطقه زندگی به روش نمونه در دسترس انتخاب شدند. آزمون نوروسایکولوژی بازشناسی هیجانات مختلف چهره بنتون (نسخه تغییر یافته) به منظور تعیین توانایی بازشناسی هیجانات (شادی، غم و خشم) مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار SPSS-16 و با آمار توصیفی و آزمون t دو گروه مستقل صورت گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد توانایی دو گروه آزمودنی در بازشناسی حالات هیجانی شادی، خشم و حالت خنثی چهره هنگام مشاهده تصویر چهره یکسان است و تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود ندارد، ولی در بازشناسی حالت هیجانی غم عملکرد اوتیستیک ها ضعیف تر و تفاوت معنی داری با گروه همتا عادی داشت.
    نتیجه گیری
    توانایی کودکان اوتیستیک با عملکرد بالا در تشخیص هیجانات شادی، خشم و حالت خنثی چهره برابر با کودکان عادی است. اما آن ها در بازشناسی هیجان غم چهره عملکرد ضعیف تری از کودکان عادی دارند.
    کلیدواژگان: اختلال اوتیسم، هیجانات، شادی، غم، خشم
  • مهوش رقیبی، معصومه خسروی صفحه 45
    زمینه و هدف
    بیماران Multiple Sclerosis از آسیب های شناختی رنج می برند. پژوهش حاضر به منظور بررسی ومقایسه عملکرد شناختی افراد مبتلا به MS و افراد سالم طراحی و اجرا شده است.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه توصیفی تحلیلی 114 نفر در این پژوهش شرکت کردند (57 نفر سالم و57 نفر مبتلا بهMS).آزمون کوتاه وضعیت روانی و خرده مقیاس های خزانه لغات و فراخنای ارقام وکسلر بزرگسالان برای ارزیابی عملکرد شناختی شرکت کنندگان مورد استفاده قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بین افراد مبتلا به MS و افراد سالم در زمینه وضعیت روانی و عملکرد شناختی تفاوت معنی داری وجود دارد.
    نتیجه گیری
    توجه بالینی و درمان آسیب های شناختی در افراد MS ضروری است و می تواند باعث مدیریت بهتر آسیب های شناختی و هم چنین بالا رفتن سطح کیفیت زندگی در این بیماران شود.
    کلیدواژگان: مولتیپل اسکلروزیس، عملکرد شناختی، وضعیت روانی
  • اعظم صالحی، ایران باغبان، فاطمه بهرامی، سیداحمد احمدی صفحه 49
    زمینه و هدف
    هدف این پژوهش بررسی میزان اثربخشی دو روش آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل فرایند گراس و رفتار درمانی دیالکتیک در کاهش علائم مشکلات هیجانی(افسردگی، اضطراب، حساسیت بین فردی و خصومت) دانشجویان بوده است.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه نیمه تجربی، با بهره گیری از آزمون SCL-90 و مصاحبه روانشناختی، از میان دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه اصفهان، 45 نفر که دارای مشکل هیجانی بودند انتخاب شده و به صورت کاملا تصادفی به دو گروه آزمایش (آموزش تنظیم هیجان به روش رفتار درمانی دیالکتیک و بر اساس مدل جیمز گراس) و گروه گواه تقسیم شدند. روش های آموزش اجرا و در نهایت میزان بقای مشکلات هیجانی اندازه گیری شد. مجددا پس از دو ماه این اندازه گیری تکرار گردید (مرحله پیگیری).
    یافته ها
    1- هر دو روش آموزش، به یک اندازه منجر به کاهش علائم حساسیت بین فردی دانشجویان شدند. 2- فقط روش آموزش مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک منجر به کاهش علائم افسردگی دانشجویان شد. 3- هر دو روش آموزش، منجر به کاهش علائم اضطراب شدند اما تاثیر آن ها متفاوت بود. به علاوه، در گروه رفتار درمانی دیالکتیک، در مرحله پیگیری، شاهد بازگشت علائم بودیم 4- هیچ کدام از روش های آموزش، نتوانستند علائم خصومت و پرخاشگری را کاهش دهند.
    نتیجه گیری
    یافته های حاصل از این پژوهش تاثیر دو روش آموزش تنظیم هیجان روی مشکلات هیجانی را به تفکیک نشان می دهد. برای مداخله در اضطراب می توان از روش GERM، برای مداخله در افسردگی از DBT و برای مداخله در حساسیت بین فردی از هر دو روش بهره گرفت.
    کلیدواژگان: مشکلات هیجانی، نظم هیجانی، رفتار درمانی دیالکتیک، افسردگی، اضطراب، حساسیت بین فردی
  • منصور شکیبا، مریم ضیایی صفحه 56
    زمینه و هدف

    هدف از این مطالعه، مقایسه سلامت روان دختران دانش آموز تحت سرپرستی مراکز شبانه روزی بهزیستی با دختران دانش آموز دبیرستان دانشگاه در شهر زاهدان است.

    مواد و روش کار

    این مطالعه از نوع میدانی و به صورت مقطعی، بر روی 40 نفر از دختران تحت پوشش بهریستی و دختران مدارس عادی دبیرستان های زاهدان انجام شده است که با روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. به منظور مقایسه سلامت روانی این دو گروه از پرسشنامه SCL-90-R استفاده شده است. از شاخص های آمار توصیفی (فراوانی، فراوانی نسبی) وآزمون t برای آنالیز داده ها استفاده گردیده و سطح معنی داری 05/0 > p در نظر گرفته شده است.

    یافته ها

    یافته های این مطالعه نشان داد که بین سلامت روان دانش آموزان تحت سرپرستی سازمان بهزیستی و دانش آموزان ساکن در خوابگاه دبیرستان دانشگاه سیستان وبلوچستان اختلاف معنی داری وجود دارد. شایع ترین اختلالات روانی بین دانش آموزان دختر تحت سرپرستی مراکز شبانه روزی بهزیستی به ترتیب عبارت است از، افسردگی(%90)، فوبیا(%90)، اظطراب (%80) و حساسیت در روابط بین فردی (%80)، در حالی که شیوع این اختلالات بین دانش آموزان ساکن در خوابگاه دخترانه دبیرستان دانشگاه شامل افسردگی (%50)، افکار پارانویید (%45) و وسواس و اجبار(%35) می باشد.

    نتیجه گیری

    اختلاف معنی داری بین دو گروه مورد مطالعه از لحاظ سلامت روان وجود دارد. افسردگی و فوبیا در بین دختران تحت سرپرستی مراکز شبانه روزی بهزیستی و افسردگی وافکار پارانویید در بین دختران دبیرستان شبانه روزی دانشگاه، شایع ترین اختلال روانی بود. با توجه به شیوع قابل توجه اختلال افسردگی در دو گروه، ضمن تاکید بر نقش بی بدیل خانواده در حمایت روانی از فرزندان به ویژه نوجوانان، پیشنهاد می شود زمینه ارتباط اجتماعی بیشتر بین این دانش آموزان با سایر گروه های جامعه مهیا شود.

    کلیدواژگان: سلامت روان، بهزیستی، دانش آموز، نوجوانی
  • معصومه دل آرام، فرزانه سلطانپور صفحه 61
    مقدمه
    اضطراب به عنوان یک عامل بازدارنده و موثر بر روند زایمان شناخته شده است. به علت نتایج متفاوت مطالعات کشورهای دیگر و عدم وجود مطالعه مشابه در ایران، این پژوهش با هدف «تعیین تاثیر مشاوره با زنان در سه ماهه سوم بارداری بر میزان اضطراب زنان اول زا در شروع زایمان» طراحی گردید.
    مواد و روش کار
    این مطالعه نیمه تجربی در 68 زن نخست زا که سابقه بستری در بیمارستان و بیماری روانی شناخته شده ای نداشتند، انجام گردید. افراد پس از تکمیل فرم رضایتنامه، در ابتدای سه ماهه سوم بارداری با استفاده از تست اضطراب هامیلتون مورد بررسی قرار گرفتند و میزان اضطراب آن ها سنجیده شد و سپس به طور تصادفی به دو گروه 34 نفره تقسیم شدند. افراد گروه مداخله در هر مراجعه در سه ماهه سوم در مورد مسائل مختلف بارداری و زایمان، مورد مشاوره قرار گرفتند وافراد گروه کنترل از مراقبت های معمول برخوردار شدند. افراد دو گروه در هنگام پذیرش جهت زایمان مجددا مورد سنجش اضطراب قرار گرفتند. جهت تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS-15، آزمون های من ویتنی یو و ویلکاکسون استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین نمره اضطراب در گروه مداخله در سه ماهه سوم بارداری 6/7±5/26 و در زمان پذیرش جهت زایمان3/8±82/11 بود و تفاوت معنی دار بود (001/0 > p). این میزان در گروه کنترل در سه ماهه سوم 9/6±90/25 و در زمان زایمان38/5±53/23 بود که تفاوت معنی دار نداشتند (25/0= p).
    نتیجه گیری
    مشاوره با زنان در سه ماهه سوم بارداری سبب کاهش میزان اضطراب آن ها در شروع زایمان می گردد. جهت کاهش اضطراب زنان نخست زا، مشاوره در اواخر بارداری پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: مشاوره، نخست زا، اضطراب، زایمان
  • موسی سجادی، مهدی مشکی، عباسعلی عباس نژاد، نرجس بحری صفحه 66
    زمینه و هدف
    فرد در دوران بلوغ با تحولات و دگرگونی های متعدد جسمی، روحی-روانی و اجتماعی مواجه است. با توجه به نقش مهم والدین در این زمینه، این پژوهش با هدف تعیین نیازهای آموزشی پدران در مورد دوران بلوغ فرزندان پسر انجام شد.
    مواد و روش کار
    این پژوهش یک مطالعه مقطعی و تحلیلی است که در سال 1389 در شهرستان گناباد بر روی 324 نفر انجام شد. ابزار پژوهش یک پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 4 بخش: اطلاعات دموگرافیک، سنجش آگاهی در مورد بلوغ پسران، سنجش دیدگاه درمورد تغییرات رفتاری و ارتباط والدین و نوجوانان و در مورد مسایل بهداشت جسمی و جنسی نوجوانان بود. داده ها توسط نرم افزار آماری SPSS-16 با آزمون های آماری 2 χ، کندال تائو و همبستگی پیرسون در سطح معنی داری 05/0> p مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    هیچ یک از پدران،آگاهی در سطح مطلوب نداشتند. دیدگاه 60 نفر (%5/18) از پدران در مورد بهداشت روانی-رفتاری و ارتباط با نوجوانان خوب و 40 نفر(%3/12) دیدگاه مناسبی در مورد مسایل بهداشت جسمی و جنسی فرزندان خود داشتند. آگاهی و دیدگاه پدران با سطح تحصیلات و شغل ارتباط آماری معنی داری داشت (001/0 p <).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج مطالعه،به نظر می رسد والدین در این زمینه نیاز ضروری به آموزش دارند تا بتوانند به فرزندان خود جهت گذر سالم از این دوران بحرانی کمک موثر داشته باشند.
    کلیدواژگان: نیاز سنجی، بلوغ، پدران، پسران
  • طاهره کمالی خواه، فاطمه رحمتی نجار کلایی*، مسعود کریمی صفحه 71
    زمینه و هدف

    هدف از این مطالعه بررسی موانع آموزش بهداشت باروری و دیدگاه های معلمان و دانش آموزان شهر زاهدان در رابطه با آموزش بهداشت باروری در مدارس می باشد.

    مواد و روش کار

    این مطالعه به روش کیفی (تحلیل محتوی) و از طریق 8 بحث گروهی متمرکز با 61 نفر از معلمان و دانش آموزان دختر دبیرستان شهر زاهدان در سال1389 انجام شد.

    یافته ها

    مهم ترین موانع آموزشی عدم پذیرش اولیای دانش آموزان و تعصبات فرهنگی ذکر شد. بیشترین منبع کسب اطلاعات دانش آموزان همسالان و بهترین روش آموزش، تدریجی و با بهره گیری از ممنوعیت های ذکرشده در دین مبین اسلام بود.

    نتیجه گیری

    تدوین برنامه های جامع آموزش بهداشت باروری در مدارس با بهره گیری از ظرفیت های فرهنگی و آموزه های اسلامی پیشنهاد می گردد.

    کلیدواژگان: دانش آموزان، آموزش بهداشت، خدمات بهداشت باروری
  • محمد صاحب الزمانی، حجت الله فراهانی، مژگان جهان تیغ صفحه 76
    زمینه و هدف
    مشاهده مستقیم مهارت های عملی روشی برای ارزیابی عینی مهارت های عملی و دادن بازخورد در دانشجویان است. این پژوهش با هدف بررسی روایی و پایایی آزمون DOPS (of Procedural Skills (Direct Observation در پرستاری انجام شد.
    مواد و روش کار
    در مطالعه ای از نوع پژوهش ارزشیابی، 55 دانشجوی پرستاری دوره کارورزی در عرصه دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان، به شیوه سرشماری انتخاب شدند. طبق نظرات اعضاء هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی مستقر در تهران از بین پروسیجرهای اصلی پرستاری، 8 پروسیجر جهت مواد آزمون انتخاب و چک لیست ارزیابی آنان تهیه شد. دانشجو در حین انجام پروسیجر در محیط کار واقعی توسط آزمونگر مشاهده و نتایج بر طبق چک لیست ساختار یافته ثبت شده و در محیط مناسب بازخورد عینی ارائه گردید. روایی محتوایی، روایی ملاکی (همبستگی میانگین نمرات دروس بالینی و نظری پرستاری به تفکیک با نمره DOPS، رابطه هر گویه با نمره DOPS)، روایی سازه (بررسی ساختار درونی) پایایی (تعیین همسانی درونی، پایایی بین ارزیابان) بررسی شد.
    یافته ها
    همبستگی نمرات DOPS با میانگین نمرات نظری و بالینی به ترتیب 117/0 (429/0= p) و 376/0 (008/0= p) بود. همبستگی هر مهارت با نمره کل DOPS ارتباط معنی داری داشت (001/0= p) که بیانگر ساختار درونی مطلوب آزمون بود. پایایی آزمون توسط ضریب آلفای کرانباخ 94/0 اندازه گیری شد. کمترین و بیشترین مقدار ضریب همبستگی در پایایی بین ارزیابان به ترتیب 42/0 و84/0 بود که در تمام موارد معنی دار (001/0= p) بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج مطالعه،استفاده از DOPS برای سنجش عینی مهارت های پروسیجرال در پرستاری دارای روایی و پایایی می باشد.
    کلیدواژگان: آزمون مشاهده مستقیم مهارتهای عملی، روایی، پای
  • حسین شاره، اسماعیل سلطانی، علی قاسمی صفحه 82
    زمینه و هدف
    هدف از مطالعه حاضر پیش بینی کیفیت زندگی بر اساس مولفه های حمایت اجتماعی ادراک شده در بیماران دیابت ناوابسته به انسولین بود.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه توصیفی همبستگی 50 بیمار مبتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین از مرکز دیابت فاطمه الزهرا شهرستان شیراز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند. پرسشنامه های کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی- فرم کوتاه (WHOQOL-BREF) و حمایت اجتماعی ادراک شده (MSPSS) توسط بیماران تکمیل گردید.
    یافته ها
    نتایج تحلیل رگرسیون به شیوه گام به گام نشان داد حمایت های اجتماعی ادراک شده در بعد دوستان و خانواده بهترین پیش بینی کننده های کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین می باشند (01/0 p <).
    نتیجه گیری
    حمایت اجتماعی به ویژه در بعد دوستان و خانواده قادر به پیش بینی کیفیت زندگی می باشد.
    کلیدواژگان: دیابت نوع 2، حمایت اجتماعی، کیفیت زن
  • محمد خیاط زاده ماهانی، شاهین گوهرپی، سیف الله جهانتابی نژاد، حمیدرضا رستمی صفحه 86
    زمینه و هدف
    مطالعه حاضر جهت تعیین کیفیت زندگی افراد مبتلا به سکته مغزی درشهر اهوازصورت گرفت.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه مقطعی،کیفیت زندگی200 بیمار مبتلا به سکته مغزی توسط پرسشنامه کیفیت زندگی SIS-16 بررسی گردید.
    یافته ها
    میانگین سن بیماران 14±59 سال بود.کیفیت زندگی با جنسیت،گروه های سنی، سطح تحصیلی، وضعیت تاهل و نوع درگیری مغزی ارتباط معنی دار داشت (05/0 p <) ولی با مدت سپری شده از بیماری و سمت مبتلا ارتباط معنی دار نداشت.
    نتیجه گیری
    کیفیت زندگی پایین تر در زنان،گروه های سنی بالا، سطوح تحصیلی پایین، افراد بیوه و بیماران با منشا ایسکمی توجه بیشتر به این گروه ها را خاطر نشان می نماید.
    کلیدواژگان: سکته مغزی، ضایعه عروقی مغزی، کیفیت زندگی، ایسکمی، خونریزی، همی پلژی
  • سیده مریم موسوی، مرضیه رئیسی، علی اصغر اصغرنژاد فرید صفحه 91
    زمینه و هدف
    نظر به اهمیت هوش هیجانی در بروز رفتارهای سازگارانه این مطالعه جهت بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و سازگاری آموزشی در دانش آموزان دختر پیش دانشگاهی شهر تهران انجام گردید.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه توصیفی-همبستگی 300 دانش آموز دختر پیش دانشگاهی شهر تهران، به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه سازگاری دانش آموزان دبیرستانی بود. داده ها با استفاده از آزمون آماری 2 χ و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته های این پژوهش نشان داد که ارتباط معنی داری بین هوش هیجانی و سازگاری آموزشی وجود دارد(0001/0= p).
    نتیجه گیری
    با توجه به ارتباط معنی دار بین هوش هیجانی و سازگاری آموزشی نیاز به آموزش مولفه های هوش هیجانی جهت سازگاری موثر در دانش آموزان احساس می شود.
    کلیدواژگان: هوش هیجانی، سازگاری، دانش آموز
  • جعفر بهادری خسروشاهی*، زینب خانجانی صفحه 96
    زمینه و هدف

    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه شوخ طبعی و رویدادهای منفی زندگی با افسردگی در دانشجویان دانشگاه تبریز بود.

    مواد و روش کار

    این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز بودند که از این تعداد 200 نفر (100 دختر و 100 پسر) به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس شوخ طبعی خشوعی، فهرست رویدادهای زندگی و آزمون افسردگی بک استفاده شد. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند.

    یافته ها

    نتایج پژوهش نشان داد که افسردگی با شوخ طبعی رابطه منفی و معنی دار و با رویدادهای استرس زای زندگی رابطه مثبت و معنی دار دارد. هم چنین بین شوخ طبعی با رویدادهای زندگی رابطه منفی و معنی دار وجود داشت. از سویی نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای شوخ طبعی و رویدادهای استرس زای زندگی توان پیش بینی معنی دار افسردگی را دارند.

    نتیجه گیری

    نتایج پژوهش نشان داد که با افزایش شوخ طبعی و کاهش عوامل استرس زای زندگی دانشجویان می توان میزان افسردگی آن ها را تقلیل داد.

    کلیدواژگان: شوخ طبعی، استرس، رویدادهای منفی زندگی، افسردگی
  • زهرا نیکمنش، مهدیه آدرم * صفحه 101
    زمینه وهدف

    سوءمصرف مواد، همواره مشکلات متعددی را در گستره ی زندگی بشر به همراه داشته است. هدف پژوهش حاضر، پیش بینی گرایش به مصرف مواد در جوانان براساس ویژگی های شخصیتی بود.

    مواد و روش کار

    320 نفر از میان جوانان دختر و پسر دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، با میانگین سنی 24-19 براساس نمونه گیری خوشه ایسهمیه ای تصادفی انتخاب شدند و از آن ها خواسته شد پرسشنامه های چندوجه یی شخصیتی مینه سوتا و گرایش به مصرف مواد را تکمیل نمایند. برای تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون چند متغیره یا چندگانه استفاده شده است.

    یافته ها

    نتایج ارتباط مستقیمی را بین استعداد اعتیاد و ویژگی های شخصیتی نشان داد. هم چنین نتایج رگرسیون نشان داد مجموع ویژگی های شخصیتی 47 درصد واریانس گرایش به مصرف مواد را پیش بینی می کند.

    نتیجه گیری

    ضروری است که آموزش، پیشگیری و مداخله بر عموم دانشجویان اعم از دختران و پسران متمرکز گردد.

    کلیدواژگان: مصرف مواد، ویژگی های شخصیتی، جوانان
  • پژمان باقری، حسین فرامرزی صفحه 105
    زمینه و هدف
    رفتارهای مخاطره آمیز جنسی، جوانان و نوجوانان را در معرض خطر ابتلا به HIV و بیماری های آمیزشی قرار می دهد. مطالعه حاضر به منظور بررسی شیوع رفتارهای پرخطر جنسی در مشاغل مختلف جهت اطلاع رسانی به برنامه ریزان عرصه سلامت وگروه ها واصناف مختلف جامعه انجام شده است.
    مواد و روش کار
    مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی توصیفی است که بین سال های 88-83 بر روی مراجعه کنندگان به مرکز مشاوره بیماری های رفتاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز به روش سرشماری جهت بررسی اطلاعات مربوط به رفتارهای پرخطرجنسی انجام شده است.
    یافته ها
    بیشترین میزان شیوع رفتارهای پرخطر جنسی در میان به ترتیب آرایشگران خانم (%36)، بیکاران (%51/9) و نقاشان (%53/8) مشاهده گردید. هم چنین بین جنس با شغل آرایشگری و سن با مشاغل ارتباط معنی داری مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    رسانه های گروهی و وزارت بهداشت و درمان می بایست نگاه ویژه ای به صنوف مختلف داشته باشند و بر اساس تفاوت شیوع رفتارهای پرخطر در مشاغل مختلف ساختار آموزشی اختصاصی تری به کار گیرد.
    کلیدواژگان: شیوع، رفتارهای پرخطرجنسی، مشاغل
  • مهرداد گودرزوند چگینی، سیده غزاله میردوزنده صفحه 108
    زمینه و هدف
    هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی کارکنان با توجه به سطح تحصیلات آنان در بیمارستان های دولتی شهر رشت بوده است.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه توصیفی جامعه آماری تحقیق شامل 2800 نفر از کارکنان بیمارستان های دولتی شهر رشت بوده که از این تعداد 338 نفر به شیوه نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند و از طریق پرسشنامه داده های لازم جمع آوری گردید و برای تحلیل داده ها ضریب همبستگی پیرسون، ضریب همبستگی جزئی و تحلیل رگرسیون به کار رفت.
    یافته ها
    نشان داد که بین هر یک از مولفه های کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی کارکنان با 99 درصد اطمینان و در سطح آلفای 01/0 با توجه به ضریب همبستگی (r) رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
    نتیجه گیری
    بطور کلی همبستگی مثبت و معنی دار بین مولفه های کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی کارکنان بود و متغیر تعدیل گر تحصیلات تاثیر کاهشی بر شدت رابطه بین متغیر مستقل و وابسته داشته است.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، رضایت شغلی، بیمارستان
  • فرهاد کهرازئی، عصمت دانش، علیرضا حیدرزادگان صفحه 112
    زمینه و هدف

    هدف این پژوهش، تعیین تاثیر رفتار درمانگری شناختی در کاهش نشانه های روان شناختی بیماران مبتلا به سرطان بود.

    روش کار

    این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه شاهد است. 30 نفر از بیماران انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. متغیر مستقل، رفتار درمانگری شناختی بود که 9 جلسه روی گروه آزمایش انجام شد. ابزار پژوهش مقیاس SCL-90-R بود که این مقیاس، ضریب کلی شاخص و ابعاد شکایت جسمانی، وسواس و اجبار، حساسیت بین فردی، افسردگی، اضطراب، پرخاشگری، ترس مرضی، افکار پارانوئیدی و روان گسستگی را می سنجد. برای تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس استفاده شد.

    یافته ها

    رفتار درمانگری شناختی در کاهش ابعاد و نشانه های روان شناختی ذکر شده در SCL-90-R موثر بود (001/0> p).

    نتیجه گیری

    استفاده از رفتار درمانگری شناختی در مراکز انکولوژی می تواند به عنوان یک درمان تکمیلی در کنار درمان های پزشکی در نظر گرفته شود و از طرفی در بهبود ارتباط پزشک و بیمار، می تواند نقش اساسی داشته باشد.

    کلیدواژگان: رفتار درمانگری شناختی، نشانه های روان شناختی، سرطان
  • مصطفی فرح بخش، جعفرصادق تبریزی، علیرضا نیک نیاز، اکرم ذاکری صفحه 117
    زمینه و هدف
    تعاونی های بهداشتی درمانی در چارچوب ساختار شبکه بهداشت و درمان کشور، مراقبت های بهداشتی را با نظارت بخش دولتی به جمعیت تعریف شده ارائه می نمایند.
    مواد و روش کار
    این پژوهش در قالب یک مطالعه تحلیلی مقطعی، 2 گروه از مراکز بهداشتی درمانی با مدیریت دولتی و تعاونی را از نظر شاخص های عملکردی مقایسه نمود.
    یافته ها
    رضایت گیرندگان خدمت در مقیاس پنج امتیازی لیکرت در مراکز بهداشتی درمانی تعاونی 14/4 و در مراکز بهداشتی درمانی دولتی 9/3 بود. میانگین تعداد کل مراقبت انجام شده در روز در مراکز دولتی 1/85 و در مراکز تعاونی 8/110 بود.
    نتیجه گیری
    تعاونی های بهداشتی راهکار مناسبی برای کوچک سازی دولت در حیطه سلامت است.
    کلیدواژگان: مراکز بهداشتی، مشارکت دولتی، مشارکت خصوصی، ایران
  • عادله دیوسالار، فرهاد دیوسالار صفحه 122
|
  • Mohammad Reza Najarzadegan, Sayed Abbas Tavalaee, Gholamreza Karaminia Page 1
    Background

    Drug abuse was existed in militaries all of the time and according to many researches it has very negatinve effect military readiness and their epic activity. So in many military systems ordained some protocols to prevent and treatment Drug abuse and addiction in soldiers.

    Materials And Method

    In this original article we surveyed all literatures about substance abuse and addiction in militaries, inside & outside data banks and military psychology’s title books for prevention and control and treatment of addiction and substance abuse in militaries around the world.

    Results

    results show some ingredients such drug traffic interdiction, hard disciplinary for addiction, periodic urinary analysis, communion of family and friends for prevention and treatment of addiction, disciplinary proportionate to previous act and duty of persons, special attention to personal and social problems, cooperation between military hospitals and rehabilitation centers, using the commanders, idolize the superior personnels; all of them were the common things in these protocols.

    Conclusion

    Purposed, with survey and using existing protocols; ordinated the special protocol for prevention and treatment of drug abuse in militaries in Islamic Republics of IRAN.

  • Leila Azadbakht, Azam Borzuyee, Ahmad Esmaillzadeh Page 9
    Background
    Considering that the new cardiovascular risk factors are important among type 2 diabetes. We evaluated the effects of the Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH) eating pattern on inflammation and novel cardiovascular risk factors in type 2 diabetic patients.
    Materials And Method
    In this eight-weeks crossover randomized clinical trail, 31 type 2 diabetic patients were on a control diet or the DASH diet. Fruits, vegetables, whole grains, low-fat dairy products are consumed in high amounts in this diet. However, saturated fat, total fat, cholesterol, refined grains, and sweets are recommended in low amounts. DASH diet had a total of 2,400 mg sodium per day. There was a four week washout between two trial phases. C-reactive protein level, coagulation indices and hepatic function tests were measured at baseline and after each phase of trial.
    Results
    The mean percent change for plasma C-reactive protein level was -26.9±3.5% after the DASH diet and -5.1±3.8% after the control diet (p=0.001). Both alanine aminotransferase and aspartate aminotransferase levels were significantly reduced after consuming the DASH diet compared to the control diet (-14.8±3.0 % vs -6.6±3.4%; p=0.001, -29.4±3.7% vs -5.9±1.4%; p=0.001, respectively). The DASH diet reduced the plasma fibrinogen level compared to the control diet (-11.4±3.6% and 0.5±3.4%; p=0.03, respectively).
    Conclusion
    Among diabetic patients, the DASH diet can play an important role in reducing inflammation, plasma levels of fibrinogen and liver aminotranferases. Future long-term studies are recommended.
  • Shima Mojtahedi, Mohammad-Reza Kordi, Masoud Soleimani, S. Ebrahim Hosseini Page 16
    Background
    One of the most specific miRNA of the brain is miR-124 which has been detected in the hippocampal area. This microRNA through suppression of some target genes, cause the stem cell to be changed into the neuron. The aim of this study was to identify the effect of exercise intensity on the expression of miR-124.
    Materials And Method
    Eighteenadult male Wistar rats were selected as subjects. The animals randomly divided into 3 groups of control (n=6) and runner (n=6). In low intensity group (n=6) animals daily, were allowed to run on treadmill with an intensity of about 35-40% of maximum oxygen consumption, daily for 30 minutes, of 2 weeks period. In high intensity group (n=6) the subjects were run in the same conditions but with an intensity of about 70-75% maximum oxygen consumption. After 24 hours of the last session of exercise, the animals were killed. Changes in expression analyzed using the quantitave RT-PCR technique.
    Results
    Statistical analysis by one-way ANOVA showed a statistically significant association between the intensities of exercise and elevated expression of miR-124 in the exercise group at significant level of p≤0.05.
    Conclusion
    To sum up, expression of miR-124, in the hippocampus of adult rats, is associated with exercise intensity and running forcefully in comparison with lower intensity, in which leads to robust changes in some mechanisms that involve in exercise- induced neurogenesis.
  • Leila Azadbakht, Mohammad Hossein Rouhani, Ahmad Esmaillzadeh Page 21
    Background
    : To evaluate the association of major dietary patterns identified by factor analysis and attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) in a group of Iranian school aged children.
    Materials And Method
    : This cross-sectional study was conducted among 375 school-aged children in Tehran, Iran. Usual dietary intakes were assessed by a semi-quantitative food frequency questionnaire. DSM-IV questionnaire was used to determine the prevalence of ADHD. Major dietary patterns were identified by factor analysis.
    Results
    The prevalence of ADHD was 9.7% in this population. We identified 4 major dietary patterns: "healthy", "western", "sweet" and "fast foods" dietary patterns. Children in top quintile of "sweet dietary pattern” score had greater odds for having ADHD as compared with those in the lowest quintile (Odds ratio: 3.95; 95% CI: 1.16, 15.31; p=0.03). Greater adherence to "fast food" dietary pattern was significantly associated with higher risk of having ADHD (Odds ratio: 3.21; 95% CI: 1.05, 10.90; p=0.03). No overall significant associations were seen between either healthy or western dietary patterns with ADHD. All these analysis were done in the controlled model for confounders.
    Conclusion
    We found significant independent associations between "sweet" and "fast foods" dietary patterns and prevalence of ADHD. Prospective studies are required to confirm these findings.
  • Leila Azadbakht, Shahnaz Atabak, Somayeh Rajayee, Maryam Zahedi, Masoomeh Tehrani, Ahmad Esmaillzadeh Page 31
    Background
    There are few reports regarding the effect of long-term soy protein consumption among type 2 diabetic patients with nephropathy. This study was conducted to elucidate the effects of soy consumption for a long period of time on cardiovascular risks, C-reactive protein (CRP) and kidney function indexes among type 2 diabetic patients with nephropathy.
    Materials and Methods
    This long-term randomized clinical trial was conducted among 41 type 2 diabetic patients with nephropathy (18 men and 23 women). Twenty patients in the soy protein group consumed a diet containing 0.8 g protein/kg body weight (35% animal proteins, 35% textured soy protein, and 30% vegetable proteins) and 21 patients in the control group consumed a similar diet containing 70% animal proteins and 30% vegetable proteins for 4 years.
    Results
    Soy protein consumption significantly improved cardiovascular risks such as fasting plasma glucose (mean change in the soy protein versus control groups: −18 ± 3 vs. 11 ± 2 mg/dl; P = 0.03), total cholesterol (−23 ± 5 vs. 10 ± 3 mg/dl; P = 0.01), LDL cholesterol (−20 ± 5 vs. 6 ± 2 mg/dl; P = 0.01), triglyceride (−24 ± 6 vs. −5 ± 2 mg/dl; P = 0.01) and serum CRP (1.31 ± 0.6 vs. 0.33 ± 0.1 mg/l; P = 0.02) concentrations. Significant reductions were also seen in proteinuria (−0.15 ± 0.03 vs. 0.02 ± 0.01 g/day; P = 0.001) and urinary creatinine (−1.5 ± 0.9 vs. 0.6 ± 0.3 mg/dl, P = 0.01) by consumption of soy protein.
    Conclusion
    Long-term soy protein consumption has beneficial effects on cardiovascular risk factors and kidney-related biomarkers among type 2 diabetic patients with nephropathy.
  • Meh Jalili, Hadi Bahrami, Vahid Nejati Page 39
    Background
    Study on weaknesses and diagnostic strategies of autistic children in social interactions as well as how we can diagnose different emotions in the face may be an efficient step towards their therapy and communication improvement. The objective of this study was to compare diagnostic ability of basic emotions in children with high-performance autism with normal peers.
    Materials And Method
    In this comparative profile study, two groups of 16 individuals: children with high-performance autistic disorder and their normal peers were selected by available sample method in terms of age, sex and life location. Neuropsychology diagnostic test of different emotions in Benton face (changed version) was used to determine diagnostic ability of emotions (happy, sad and angry). Statistical analysis was performed using SPSS software and descriptive statistics and t-test were done for both independent groups.
    Results
    Results showed that the ability of both tested groups is equal in diagnosing emotional states of joy, anger and neutral condition in face while viewing face picture and there was not any significant difference between groups but in diagnosing emotional grief state, the performance of autistics is lower and there was significant difference with normal peer group.
    Conclusion
    The autistic children with high function are equal in ability with normal children in case of recognizing the happiness, anger and neutral facial excitement. However, they are less competent in recognizing the sadness and facial excitement than normal children.
  • Mahvash Raghibi, Masoumeh Khosravi Page 45
    Background
    It has been reported that people with multiple sclerosis (MS) suffer from cognitive impairments. This study was designed in order to compare cognitive function of individuals with and without MS.
    Materials And Method
    The sample consisted of 114 participants (57 normal individuals and 57 MS patients). We used Mini Mental Status Examination (MMSE) and 2 subscales of WAIS (Vocabulary and Digit span Subscales) for assessing the cognitive function of subjects.
    Results
    The result of the current study showed significant differences in MMSE, digit span and vocabulary between the MS and normal individuals.
    Conclusion
    Clinical attention to the treatment of cognitive impairment seems to be a necessity and may contribute enhancing quality of life in MS patients.
  • Azam Salehi, Iran Baghban, Fatemeh Bahrami, S.Ahmad Ahmadi Page 49
    Background
    The purpose of this study was to investigate the effect of two training methods of emotional regulation based on dialectical behavior therapy (DBT) and gross emotion regulation process model(GERM) in reducing symptoms of emotional problems (depression, anxiety, interpersonal sensitivity and hostility).
    Materials And Method
    In this semi-experimental study, 45 students who referred to Isfahan university center by themselves, randomly selected between the students who have emotional problems, they randomly assigned into three groups (two experimental and a waiting list group). One of the experimental group received DBT and another on GERM. The data obtained using SCL-90-R and psychological interview (in pre- post test and follow-up).
    Results
    1- Both experimental methods reduce interpersonal sensitivity of students. 2- Just DBT reduced depression symptoms. 3- Both experimental methods reduce anxiety symptoms but in DBT, recurrent anxiety symptoms were observed in follow up stage. Also these methods had different effect on anxiety symptoms. 4- None of the above methods could reduce hostility symptoms.
    Conclusion
    Those findings showed effectiveness of two training methods of emotional regulation on emotion problems. We could use GERM method for intervention in anxiety, DBT method for intervention in depression and both method for intervention in interpersonal sensitivity.
  • Mansoor Shakiba, Maryam Ziai Page 56
    Background

    The main purpose of this study was to assess and compare mental health of high school girl students living in dormitories of Welfare Organization and University of Sistan and Balouchestan.

    Materials And Method

    A cross-sectional study was done to evaluate the mental health of students living in dormitories. The sample of study consisted of 40 girl students recruited from students in dormitories of Zahedan welfare organization and the high school of Sistan and Balouchestan University. Mental health of participants was assessed by SCL-90-R and the data were analyzed using SPSS soft ware.

    Results

    Findings of study showed significant differences between students living in dormitories of Welfare Organization and University of Sistan and Balouchestan.. The most prevalent symptoms among students in dormitories of Welfare organization were depression (90%), phobia (90%), anxiety (80%) and sensitivity in interpersonal relationships (80%), while the most prevalent symptoms among students in dormitories of university were depression (50%), paranoid ideation (45%) and compulsion (35%).

    Conclusion

    High prevalence of psychological symptoms among students living in dormitories, especially among students in Welfare Organization suggests that effective strategies for preventing and treatment of psychological disorders must be developed and used in dormitories.

  • Masoumeh Delaram, Farzaneh Soltanpour Page 61
    Background
    Anxiety is recognized as a preventive and effective factor in labor progress. Due to the different results of studies in other countries and lack of the similar study in Iran, this study was designed to determine the effect of counseling with nulliparous women in third trimester on their anxiety in the beginning of labor.
    Materials And Method
    This quasi-experimental study was carried out on 64 nulliparous women who had not previous hospitalization and known psychological disease. The women completed the consent form and then their anxiety was assessed in third trimester by Hamilton Scale. Those women were randomly entered into the study groups (34 individuals in each group). The intervention group in every visit in third trimester was counseled about the different topics of pregnancy and delivery. The non-intervention group received the normal prenatal care. Then the anxiety scores of both groups of women were assessed at the time of hospitalization for delivery. Data was analyzed by SPSS-15, Mann- Witney-U and Wilcoxon rank tests. P-value less than 0.05 was considered significant.
    Results
    Mean of anxiety score in intervention group was 26.5±7.6 in third trimester and 11.82±8.3 at the time of admission for delivery and difference was significant (p<0.001). It was 25.90±6.9 in third trimester and 23.53±5.8 at the time of labor beginning in non-intervention group and the difference was not significant (p=0.25).
    Conclusion
    Counseling with pregnant women in third trimester reduced their anxiety in the beginning of labor. For reduction of anxiety of nulliparous women, counseling in third trimester was suggested.
  • Moosa Sajjadi, Mehdi Meshki, Abbasali Abasnezhad, Narjes Bahri Page 66
    Background
    The person in puberty period encounters multiple physical, psychological and social changes. With attention to the important role of parents about this, this study aims to determine the educational needs of fathers about boys puberty period.
    Materials And Method
    This is a cross-sectional and analytical study which was done on 324 subjects in Gonabad city in 2010. The instrument was a research-made questionnaire consisting of four parts: demographic data, to assess knowledge about puberty changes in boys, to assess attitude about behavioral changes and parents – adolescent's interaction and about physical and sexual health issues in adolescence. The data were analyzed by statistical software SPSS version 16 using qui-square, Kendall's tau and Pearson correlation test at the significance level of p<0.05.
    Results
    None of fathers had desirable knowledge. 60 (18.5%) of fathers had good opinion about psychological-behavioral health and communication with adolescence and 40 (12.3%) have good opinion on physical and sexual health issues of their children. Knowledge and attitude of fathers had a significant correlation with the father's education and occupation (p<0.001).
    Conclusion
    Based on the study results, parents seem to need necessary education in this subject so that they can help their children for healthy transition in this critical period.
  • Tahereh Khamalikhah, Fatemeh Rahmati Najarkolaei, Karimi Page 71
    Background

    The aim of this study is to explore the barriers on reproductive health education and prospects among teachers and students in the Zahedan city related to reproductive health education at schools.

    Materials And Method

    In this qualitative content analysis study, eight qualitative focus group interview among teachers and students were conducted in 2009 (N=61).

    Results

    The most important barriers of education were; not accepting the parents of students and cultural prejudice. The most informative resource for students was peers at school and the best educational method was gradual by getting benefit from mentioned prohibitions in Islam.

    Conclusion

    Designing on analyzed and comprehensive reproductive health education by using cultural capacities and Islamic instruction are suggested.

  • Mohammad Sahebalzamani, Hojatallah Farahani, Mojgan Jahantigh Page 76
    Background
    To evaluate the validity and reliability of assessing the performance of n ursing students using the Direct Observation of Procedural Skills (DOPS).
    Materials And Method
    This research was conducted on 55 nursing internship students in 8 procedures. A DOPS consisted of an assessor observing a student when performing skills, completing a checklist with the student and providing verbal feedback. The procedures were selected among the core skills of nursing according to the views of faculty members. Content validity, criterion validity (correlation the average scores of nursing clinical and theoretical courses separately with DOPS score, relation of each item with DOPS), construct validity (inspection of internal construction), reliability (examination of internal consistency, inter-rater reliability) were examined.
    Results
    Correlation of DOPS scores with the theoretical and clinical average scores were 0.117 (p=0.429) and 0.376 (p= 0.008) respectively. There has been a significant relation between each skill and DOPS total score (p= 0.001) that indicates a desired internal construction of the exercise. The reliability of the exercise was measured as 94% by Cronbach alpha coefficient. Minimum and maximum correlation coefficient in the inter-rater reliability were 42% and 84% respectively which were significant in all cases (p=0. 001).
    Conclusion
    In conclusion, our results showed that DOPS has the validity and reliability for objective evaluation of procedural skills in nursing.
  • Hossein Shareh, Esmaeil Soltani, Ali Ghasemi Page 82
    Background
    The objective of this study was to predic quality of life based on perceived social support components in non–insulin-dependent diabetic patients.
    Materials And Method
    Fifty patients with non–insulin-dependent diabetes mellitus from Al-Zahra diabetic center in Shiraz participated in a cross-sectional study via survey instrument. All subjects completed multidimensional scale of perceived social support (MSPSS) and world health organization quality of life- brief (WHOQOL-BREF) questionnaires.
    Results
    On the basis of stepwise multiple regression analysis friends and family dimensions of perceived social support were the best predictors of the quality of life and its dimensions (p<0.01).
    Conclusion
    Friends and family dimensions of perceived social support have significant contributions in predicting quality of life of patients with non–insulin-dependent diabetes mellitus.
  • Mohammad Khayatzadeh Mahani, Shahin Goharpey, Seyfollah Jahantabi, Hamid Reza Rostami Page 86
    Background
    This study aimed to determine the Quality of Life (QoL) of people with stroke in Ahvaz.
    Materials And Method
    In this cross-sectional study, QoL of 200 patients with stroke were studied.
    Results
    The mean age of the patients’ was 59±14 years. QoL were significantly correlated with gender, age group, educational level, marital status and type of cerebral damage (p<0.05). There was not any significant difference between the QoL of people who suffered from stroke with duration of the disease and laterality of the stroke (p>0.05).
    Conclusion
    Lower QoL is in women, older age, illiterate people, widowed and people with ischemic stroke notify the necessity of attention to these vulnerable groups.
  • Page 91
    Background
    Regarding to the importance of emotional intelligence in adjusting behaviors, this study was carried out to investigate the relationship between emotional intelligence and educational adjustment in pre-university girl students of Tehran in2008.
    Materials And Method
    In this descriptive study, 300 pre-university girl students of Tehran city were selected via multi-stage stratified random sampling. The instruments for gathering data were Bar-on emotional intelligence questionnaire and adjustment inventory for high school students. Data were analyzed by means of chi-square test and Pearson correlation coefficient.
    Results
    The results of the study showed that there was significant correlation between emotional intelligence and educational adjustment (p<0.01).
    Conclusion
    Regarding meaningful association between emotional intelligence and educational adjustment, training on the emotional intelligence factors, in order to effective adjustment is mandatory for students.
  • Jafar Bahadori Khosroshahi, Zeynab Khanjani Page 96
    Background

    The aim of present study was to investigate the relationship between humor and negative life events with depression among university students.

    Materials And Method

    This is a cross sectional study. The statistical populations consisted of all students of Tabriz University, in which 200(100 male, 100 female) were selected by simple random sampling. To collect data we used Khoshouei Humor Scale, The List of Life Events and Beck Depression Test. Data were analyzed, using correlation coefficient and multiple regressions tests.

    Results

    Finding showed that there is a negative-significant correlation between depression and humor; and positive-significant relationship with negative life events. Also there is a negative-significant relationship between humor and negative life events. On the other hand, regression analysis results showed that humor and negative life events have a significant predication potential for depression.

    Conclusion

    The results showed that increasing humor sense of the students and reducing their depression, may reduce life stress factors.

  • Zahra Nikmanesh, Mahdiyeh Adrom Page 101

    Bakground: The aim of this study was to predict the psychological tendency to drug abuse in youths according to their personality characteristics.

    Materials And Method

    The research sample includes male and female students of Zahedan Medical Science University with the average age of 19-24years. The proportional cluster random sampling was used for selection of participants. The hypotheses were analyzed, using Pearson correlation method, regression analysis, one way ANOVA and t- test for two independent groups.

    Result

    The results indicated positive relationships among addiction aptitude and personality characteristics. It also was demonstrated that in the personality characteristics domain, determined 47% of the addiction aptitude.

    Conclusion

    It is necessary to focus training prevention and intervention on all students.

  • Man Bagheri, Hossain Faramarzi Page 105
    Background
    High risk sexual behaviors endanger young people and adolescents to HIV infection and other sexual diseases. The objective of this study was to assess the dispersal of high risk sexual behaviors in different in our referred patients to council center of Shiraz medical university.
    Materials And Method
    This descriptive, cross sectional study was done between 2004-2009 years on referred people to council center of Shiraz medical university by census method.
    Results
    Maximum prevalence of high risk sexual behaviors observed in women’s barber (36%), unemployed individuals (9.51%) and painters (8.53%); and the maximum referred pepole observed in drivers (28.81%), unemployed individuals (22.93%) and school students (14.15%).
    Conclusions
    Totally, according to our results, we can conclude that media and health ministry must be looking for different socio-economic groups and occupations providing special training structure.
  • Mehrdad Goudarznand-Chegini, S. Ghazaleh Mirdoozandeh Page 108
    Background
    The aim of this study was to determine the relationship between quality of work-life and job satisfaction regarding their educational level of hospital employees in Rasht, Gilan.
    Materials And Method
    Statistical society included 2,800 staffs of governmental hospitals in Rasht, in which 338 persons were selected by categorized sampling. Using a standard questionnaire, we collected necessary data and analyzed them using Pearson correlation, correlation coefficient and regression analysis.
    Results
    Our findings showed that between each component of the quality of working life and job satisfaction of employees with 99% confidence level and 1% alpha according to the correlation coefficient (R) and a significant positive relationship.
    Conclusion
    Overall results expression and a significant positive correlation between the components of quality of work life and job satisfaction and variable reduction effect on the severity of education relationship between dependent and independent variables.
  • Farhad Kahrazei, Esmat Danesh, Alireza Hydarzadegan Page 112
    Background

    The objective of this study was to investigate the effect of cognitive-behavioral therapy (CBT) on the psychological symptoms among patients with cancer.

    Materials And Method

    The design of the study is quasi-experimental with pretest, post-test with a control group. 30 patients were randomly allocated into two groups: experimental group (15 patients) and control group (15 patients). The independent variable was cognitive-behavioral therapy which was administrated in 9 sessions on the experimental group while there was no psychological treatment for the control group. The research instrument was SCL-90-R. The data was analyzed using covariance analysis.

    Results

    Cognitive-behavioral therapy led to reduction in psychological symptoms in all dimensions of SCL-90-R variables among patients of experimental group.

    Conclusion

    It may also be used as a supplement method enhancing standard oncological treatment and improving the physician-patient relationship.

  • Mostafa Farahbakhsh, Jafar Sadegh Tabrizi, Alireza Nikniaz, Akram Zakeri Page 117
    Background
    Health cooperatives in similar structure of health network in Iran, give primary health cares to defined population with supervisory of public sector.
    Materials And Method
    This study compares health system performance between public (PHC) and cooperative (CHC) health centers.
    Results
    Client's satisfaction was 4.14 in CHC and 3.9 in PHC in 5 point Likert scale. The mean for daily health services of CHC and PHC were 110.8 and 85 respectively.
    Conclusion
    Health cooperatives are appropriate strategy for downsizing of government in health sector.
  • Adeleh Divsalar, Farhad Divsalar Page 122