فهرست مطالب

علوم و فناوری دریا - سال پانزدهم شماره 59 (پاییز 1390)

فصلنامه علوم و فناوری دریا
سال پانزدهم شماره 59 (پاییز 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/09/17
  • تعداد عناوین: 7
|
  • شهروزخان معصومی، کریم اکبری وکیل آبادی صفحه 1
    در کشورهای مختلف شناورهای زیادی وجود دارند که در سال های آتی به پایان عمر مفید خود رسیده و نیازمند به بازیافت می باشند. در این خصوص طی سال ها یا خیر علاقمندی های زیادی برای بازیافت کشتی ها وجود داشته و افراد زیادی پیشنهاد چنین کاری را ارائه نموده اند ولی گرفتن مجوز برای این عمل کار بسیار سخت و دشواری می باشد. برای این منظور بایستی به بررسی مقررات و آئین نامه های موجود در این زمینه، ضرورت اجرای این طرح، آمار کشتی های که قابلیت بازیافت دارند، سایتهایی که در زمینه بازیافت فعالند و اثرات آن بر اقتصاد و تاثیرات اجتماعی آن پرداخته شود. از طرفی چنانچه الزامات سازمان های ملی و بین المللی در آن بکار گرفته نشود، این صنعت سبب بروز مشکلات زیست محیطی خواهد گردید. بنا بر گزارش دولت کشور هندوستان حدود یک ششم از کارگرانی که مشغول فعالیت در بزرگترین سایت اوراق کشتی (آلانگ) در کشور هند می باشند در اثر وجود آزبست در کشتی های مورد بازیافت، به بیماری مبتلا شده اند. نرخ اتفاقات خطرناک در این صنعت حدود 6 برابر اتفاقات روی داده در صنایع معدنی هند می باشد. همچنین در کشور بنگلادش، بین سال های 1998 تا 2003 حدود 200 کارگر در اثر اتفاقات رخ داده فوت شده اند. در این تحقیق به بررسی کشتی های مورد بازیافت و کشورهایی که در این حوزه فعال هستند پرداخته شده است. چنان چه بتوان با پیاده سازی الزامات زیست محیطی نسبت به استخراج اطلاعات مورد نیاز جهت احداث کارخانه بازیافت در کشور اقدام نمود می توان به سود زیادی دست یافت.
    کلیدواژگان: بازیافت، شناور، کشتی، اوراق
  • مهدی نظری، حسن قاسمی، محمود غیاثی صفحه 16
    با بررسی و آنالیز مشخصه های امواج در طول سال (2002) در ساحل بندر عسلویه و با رعایت اصول طراحی جهت پدیداری تشدید (رزوناس) و کنترل میرایی (دمپینگ) در بویه جاذب انرژی امواج دریا، یک دستگاه مبدل جاذب نقطه ای انرژی امواج با توان تولید 7 کیلووات برق طراحی گردید.
    در این تحقیق طراحی و بهینه سازی بویه تشدیدی دستگاه به شکلی صورت گرفته است که پیدایش تشدید در آن باعث نوسان هیو بویه درگذر هر موج به حدود 90% دامنه موج گردد. تاثیرات تشدید و کاهش میرایی هیدرودینامیکی و مکانیکی باعث کسب راندمان 37درصدی برای دستگاه شده است.
    کلیدواژگان: انرژی امواج، بندرعسلویه، تولید الکتریسیته، خلیج فارس
  • افشین محسنی آراسته، مسعود ترابی آزاد صفحه 31
    هدف
    در این مقاله، نحوه تغییرات هدایت الکتریکی آبهای مناطق مختلف خلیج فارس مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
    روش بررسی
    برای این منظور، شوری آبهای خلیج فارس را مقدار میانگین ppt 38 در نظر گرفته و رفتار هدایت الکتریکی استاتیک را در برابر تغییر دما مورد مطالعه قرار داده ایم. جهت این بررسی از اطلاعات جمع آوری شده در گشت دریایی ROPME در سال 2001 میلادی(1)، استفاده نموده ایم.
    نتایج بررسی ها نشان می دهند که در برخی از ایستگاه ها، اغتشاشات شدیدی در مقادیر هدایت الکتریکی وجود دارد که حاکی از وجود توده آبی با ویژگی های متفاوتی از توده اصلی است همچنین در برخی از ایستگاه های ساحلی نیز رفتار متضادی برای این کمیتها مشاهده شده است.
    کلیدواژگان: هدایت الکتریکی، خلیج فارس، امواج الکترومغناطیس
  • شهریار ابطحی، پرویز قدیمی، عباس دشتی منش صفحه 41
    روش هیدرودینامیک ذرات هموار یک روش بدون نیاز به مش بندی می باشد که از دیدگاه لاگرانژی به مسائل می نگرد. این روش یکی از بهترین روش ها برای شبیه سازی مسائلی است که دارای تغییر شکل های بزرگ و نیز مدلسازی سطوح آزاد پیچیده در مکانیک سیالات می باشد. شکست سد یک نمونه از این نوع مسائل تلقی می گردد. در تحقیق حاضر، ابتدا اساس روش هیدرودینامیک ذرات هموار مورد بررسی قرار گرفته و سپس شبیه سازی سه بعدی عددی شکست سد با استفاده از روش هیدرودینامیک ذرات هموار انجام شده و در پایان نتایج با مدل آزمایشگاهی مقایسه گردیده است. پروفیل ایجاد شده توسط روش هیدرودینامیک ذرات هموار، دارای تقریب قابل قبولی در قیاس با روش آزمایشگاهی است. برای مدلسازی فوق، از دو الگوریتم حل مختلف ورلت و پیشگو و تصحیح کننده استفاده شده و نتایج آنها با یکدیگر مقایسه گردیده است.
    کلیدواژگان: روش هیدرودینامیک ذرات هموار، شکست سد، مدلسازی سه بعدی عددی، مانع، الگوریتم ورلت، الگوریتم پیشگو و تصحیح کننده
  • زهره سادات حقایقی، محمد جواد کتابداری صفحه 53
    طراحی سازه های مهندسی معمولا تحت اثر الزامات قابلیت اطمینان هم در اجزا سازه و هم در کل آن است. قابلیت اطمینان در حقیقت احتمال آن است که یک جز یا یک سیستم بتواند عملکرد مطلوب خود را در تمام طول عمرش در حالی که در معرض تغییرات تصادفی پارامترهای سیستم و شرایط کاری قرار دارد ارائه نماید. در این مقاله، اثر تغییرات برخی مشخصات سازه ای یک ساختمان حساس در منطقه ساحلی به همراه تغییرات بارهای وارد به آن تحت اثر زلزله مورد مطالعه قرار گرفته است. با استفاده از الزامات آئین نامه 2800 و آئین نامه سازه های دریایی ایران بارهای طراحی محاسبه و رفتار سیستم به کمک یک روش غیر خطی تغییراتی بررسی شد. تابع عملکرد مد نظر بر اساس مقدار دریفت مجاز طبقات تعریف شده و قابلیت اطمینان نیز با استفاده از روش مرتبه اول بررسی گردید. نتایج نشان داد که احتمال شکست کلی سازه نمونه در منطقه ساحلی که بر اساس آیین نامه های موجود طرح شده بسیار بالا است و لذا اصلاح آن ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: قابلیت اطمینان، آیین نامه سازه های دریایی ایران، نیروی زلزله، ساختمان های ساحلی
  • حسین مروتی، بهروز عالی بخت * صفحه 61

    شناخت از وضعیت باد و امواج در دریا، نقش عمده ای بر پیشرفت علوم و فناوری دریایی دارد. بطوریکه هرگونه طراحی و ساخت سازه های دریایی ایمن و کشتیرانی مطمئن و موارد مشابه نیاز به شناخت اقلیم دریایی (باد و موج) می باشد. در این تحقیق با استفاده از اطلاعات هواشناسی وهیدروگرافی منطقه ساحلی ومحاسبه شیب ساحل شهرستان نور در چندین نقطه و با استفاده از رابطه (Battjes)در سال1974 میلادی و تقسیم بندی انواع مختلف شکست امواج، درشیب های ملایم منجر به تشکیل امواج غلتشی که شکست فقط در بخش بسیار کوچک قله موج اتفاق میافتد و موج به حالت ناشکنا (Non-breaking waves) در جهت ساحل بحرکت خود ادامه می دهد که در این حالت الگوی امواج منطقه دریایی نور در فصول مختاف سال، ارائه گردیده است.

    کلیدواژگان: امواج ناشکنا، منطقه ساحلی نور، شیب ساحل - گلموج، خزر جنوبی
  • پیمان جعفری تهرانی صفحه 68
    پردازش مستمر دانش در عصر حاضر زمینه رشد فن آوری را فراهم ساخته و بشر امروزی را با طیف متنوعی از فن آوری های نوین آشنا ساخته است. این فن آوری ها تابعی از فضای فرهنگی و اجتماعی جامعه میزبان هستند و لذا به شدت تحت تاثیر عوامل محیطی قرار می گیرند. جامعه ای که بتواند فن آوری ها را بکار بندد، فرصت های بزرگی را شکار کرده و مزیت های بالقوه ای را در اختیار خواهد گرفت.
    نکته ای که در بهره برداری از فن آوری باید بدان توجه نمود، چرخه یا طول عمر فن آوری است که اثربخشی آن را نیز تعریف می کند. امروزه به منظور اثربخش ساختن فن آوری ها، لازم است فن آوری ها مدیریت شوند. این موضوع در حوزه دریا دوچندان اهمیت پیدا می کند زیرا عمده ی فناوری های دریایی از نوع پیشرفته و با چرخه ی عمر کوتاه هستند و کم توجهی به مقوله مدیریت آنها، می تواند خسارات جبران ناپذیری را بر پیکر سازمان های دریایی وارد سازد.
    در این مقاله به بررسی تاثیر فن آوری در زندگی بشر، به منظور تعیین دستاوردهای حاصل از آن پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: فن آوری، دانش، نوآوری
|
  • Sh. Masoumi, K. Akbari Page 1
    In many countries a large number of ships exist that will be obsolesced in near future and need recycling. In recent years many people and companies have interested in this subject, but problems such as environmental pollution, dangerous and serious diseases due to work in or live next to recycling sites and consequently governing rules and regulations, it becomes difficult to take a permit. On other hand, because of hardening of work and above-mentioned items, few people don’t show any interest in employment in these sites, then all of these cases and problems cause recycling industry is limited to a particular countries. Of course from these phrases should not be imagined that the ship recycling is a useless industry and must be ignored. Whereas with considering all of problems regard above-mentioned points and use of training the workers, we can gain ideal and favorable results. Furthermore, in this paper we consider significance, necessity, costs and income of this industry, meantime comparison of partnership and activity percentage of different countries in ship recycling.
  • Mehdi Nazari Berenjkoob, Hassan Ghassemi, Mahmoud Ghiasi Page 16
    The study and analysis of wave characteristics during the year 2002 in Assaluyeh coast, the point-absorber wave energy converter with production 7 [KW]was designed. In this article, design and optimization resonant of buoy of converter device produces heave domain about 90% wave height domain. Effects of resonant and reduction the damping causes to gain of the efficiency about 37%.
  • A. M. Arasteh, M. Torabi Azad Page 31
    Aim
    In this paper, we investigate electric conductivity variation behaviour in the Persian Gulf waters.
    Materials And Methods
    We assumed average salinity of water is about 38 ppt and we studied static electric conduction behaviour versus temperature. Data collection is from ROPME (2001) cruise.
    Results
    Our studies show that in some stations we have strong perturbation in electric conductivity which allow us to know there is a water mass which has a different properties from around waters. Besides, in some coastal stations, this behaviour is completely opposite.
  • Sh. Abtahi, P. Ghadimi, A. Dashtimanesh Page 41
    Smoothed Particle Hydrodynamics (SPH) is an efficient meshless method that displays a Lagrangian view of the problems. This method is one of the best schemes for modeling the problems that exhibit large shape deformations and the complicated free surfaces in fluid mechanics. Dam break phenomenon is considered one example of this type of problem. In the present article, the fundamentals of the smoothed particle hydrodynamics is described and subsequently the three dimensional modeling of the dam break problem is presented. The computational findings are compared against experimental data. The generated free surface profiles by the smoothed particle hydrodynamics method displays favorable agreement with the experimental results. In order to implement the SPH method, two different algorithms of Verlet and Predictor-Corrector were used. Comparisons indicated that the predictor-corrector algorithm displays much better accuracy that the Verlet algorithm, albeit with much higher computational cost.
  • Z.Haghayeghi, M.J. Ketabdar Page 53
    Design of engineering system is desired to satisfy reliability requirements in both structural components and the whole system. System reliability is the probability that a system can perform as it is required while it is subjected to random changes in system parameters and working conditions. In this paper the effects of uncertainties in different loads exerted on a high sensitivity multistory structure in the coastal zone under the action of design earthquake is investigated. Design loads are computed using Iran Standard Institute No. 2800 Guide recommendations and Iran Marine and Ports Design Code. A variational method is applied to check and solve for nonlinear system responses. First order reliability method is used while the performance function is assumed to be the allowable drift of stories. The results showed that the designed sample structure using available codes in coastal zone is subjected to high risk of fracture. Therefore it is required to revise it.
  • H. Morovati, B. Alibakht Page 61

    Study and analysis of waves and winds positions has main role in development of marine science. A safe design of marine plan coastal and safe shipping to recognize marine climate (wave & wind). In This research, measurements and sampling related to climate temperature, salinity and conductivity, height, period and direction of waves, meteorology stations in Babolsar and Noshahr is used to present wave and current field for exact study of wave specifications in Noor coastal region. To analyse of available information for every station depend on wind speed and frequency be used for eight geographical directions, annual and seasonal wind rose and wave rose in this case study Non breaking waves of nor coastal area analysed in different directions and for special cases.

  • P. Jafari Tehrani Page 68
    Nowadays, permanent Knowledge Processing has settled the situation for technology growth, and caused the human being to get familiar with various technological fields. These technologies are dependent to cultural and social factors of the society, and therefore are strictly dependent to environmental elements. The society who employs technologies, will gain great opportunities and can obtain potential advantages.The point that must be noticed, while exploiting technologies, is the technology life cycle that discusses its effectiveness. Today, for increasing the effectiveness of technologies, we are obliged to manage them. This matter, has a double importance in marine field, because most marine technologies are high tech. with short life cycles, and in case of ignoring their management, the body of the marine organisation will be suffered by loss that can not be easily compensated.In this article we had examined the technology effect on human life, in order to investigate its achievements.