فهرست مطالب

حیات - سال هجدهم شماره 1 (پیاپی 52، بهار 1391)

فصلنامه حیات
سال هجدهم شماره 1 (پیاپی 52، بهار 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/01/22
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمد مسعود وکیلی، علیرضا حیدرنیا، شمس الدین نیکنامی صفحه 5
    زمینه و هدف
    لزوم ارزیابی مهارت های ارتباطی میان فردی کارکنان سلامت، مورد تاکید روزافزون پژوهشگران قرار دارد. حصول چنین هدفی مستلزم به کارگیری ابزاری معتبر و مبتنی بر فرهنگ بومی می باشد. هدف این مطالعه طراحی و سنجش روایی و پایایی ابزاری جهت سنجش مهارت های ارتباطی میان فردی، در نمونه ای از کارکنان بخش سلامت بوده است.
    روش بررسی
    در این مطالعه تعداد کل 191 رابط سلامت فعال در 12 پایگاه بهداشت شهر زنجان وارد مطالعه شدند. بر اساس بررسی متون، ابزار اولیه با 43 گویه طراحی شد. روایی ابزار، از طریق محاسبه شاخص تاثیر آیتم توسط گروه هدف، محاسبه نسبت و شاخص روایی محتوا و روایی صوری با قضاوت یک پانل 14 نفره از خبرگان، و انجام تحلیل عامل اکتشافی ارزیابی شد و پایایی ابزار تحقیق با تعیین همسانی درونی، مورد تایید قرار گرفت.
    یافته ها
    از کل 43 گویه اولیه، تعداد 35 مورد پس از محاسبه شاخص امتیاز تاثیر آیتم با مقادیر بالاتر از 5/1، نسبت روایی محتوای بیشتر از 51/0 و شاخص روایی محتوای بالاتر از 79/0 انتخاب شد. بر اساس تحلیل عامل اکتشافی، گویه های یاد شده به 30 مورد کاهش یافت و با در نظر گرفتن مقدار ارزش ویژه بالاتر از 1، در هفت عامل شامل مهارت های ارتباطی عمومی و شش عامل مهارت های ارتباطی اختصاصی گروه بندی شدند. پایایی ابزار تحقیق با محاسبه آلفای کرونباخ برابر 91/0 تایید شد. ابزار یاد شده قادر به پیش بینی 5/68% از تغییرات کل مهارت های ارتباطی است.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه شواهد مناسبی در خصوص استحکام ساختار عاملی و پایایی ابزار سنجش مهارت های ارتباطی میان فردی، در جمیعت مورد مطالعه فراهم نمود. نتایج این مطالعه می تواند در توسعه ابزار سنجش مهارت های ارتباطی در سایر کارکنان سلامت، مورد توجه پژوهشگران قرار گیرد.
    کلیدواژگان: روان سنجی، روایی محتوا، تحلیل عاملی، مهارت های ارتباطی، رابط سلامت
  • ماندانا میرمحمدعلی ئی، فرزانه اشرفی نیا، حمید رجبی، مهرنوش عامل ولی زاده، خسرو صادق نیت حقیقی، انوشیروان کاظم نژاد صفحه 20
    زمینه و هدف
    دوره پس از زایمان یک مرحله بحرانی است. تغییرات سریعی که پس از زایمان تجربه می شود، مادران را در معرض تجربیات ناخوشایندی از جمله آشفتگی الگوی خواب قرار می دهد که موجب تهدید سلامت مادران و شیرخواران آن ها می گردد. برخی از مطالعات نشان داده است که انجام تمرینات ورزشی به عنوان یک روش غیر دارویی موثر در بهبود کیفیت خواب دارای اهمیت می باشد. هدف از انجام این مطالعه تعیین تاثیر تمرینات ورزشی بر کیفیت خواب مادران در دوره پس از زایمان بوده است.
    روش بررسی
    مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده است که در مورد 80 مادر نخست زای 35-18 ساله تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهر رفسنجان با بارداری تک قلو، فقدان هر گونه بیماری جسمی و روحی حاد و مزمن که به روش زایمان واژینال نوزادی رسیده و سالم را به دنیا آورده بودند، در سال 1389 انجام گرفته است. مادران به دو گروه 40 نفره آزمون و شاهد تقسیم شدند. در گروه آزمون برنامه ای از تمرینات ورزشی پیلاتز 5 جلسه در هفته ترجیحا به صورت متوالی به مدت 30 دقیقه برای 8 هفته انجام می گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات شاخص کیفیت خواب پیتسبورگ بود که در ابتدا، انتهای چهار هفته اول و دوم مطالعه تکمیل گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آنالیز واریانس با اندازه های تکراری استفاده شد.
    یافته ها
    در طول 8 هفته پیگیری، بهبود معناداری در کیفیت خواب مادران گروه آزمون مشاهده شد. اگر چه اثر متقابل بین زمان و گروه بر کیفیت خواب معنادار بود (02/0=p) اما در ادامه مقایسه میانگین کیفیت خواب در هر مقطع زمانی (به طور جداگانه) بین دو گروه آزمون و شاهد نشان داد که مداخله مورد نظر در بهبود کیفیت خواب مادران موثر بوده است (001/0p<).
    نتیجه گیری
    با توجه به تاثیر تمرینات ورزشی پیلاتز بر بهبود کیفیت خواب مادران در دوره پس از زایمان، انجام این تمرینات به عنوان یک روش غیر دارویی موثر در جهت ارتقای سلامت مادران پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: کیفیت خواب، تمرینات ورزشی، پیلاتز، دوره پس از زایمان
  • ناهید دهقان نیری، سپیده محمدی، شادان پدرام رازی، انوشیروان کاظم نژاد صفحه 30
    زمینه و هدف
    سکته مغزی با گستره تاثیرگذاری و عوارض جسمی و روحی فراوان منجر به ناتوانی بیمار در مراقبت از خود می شود و اجرای برنامه های بازتوانی توسط وی را با مشکل مواجه می سازد. لذا خانواده ها مراقبان اصلی بیماران و مسوول تبعیت از رژیم بازتوانی در آن ها هستند. این در حالی است که خانواده ها در زمینه بازتوانی بیمار با مشکلات فراوانی رو به رو هستند، از این رو مطالعه حاضر با هدف «تعیین میزان تبعیت از رژیم بازتوانی بیماران مبتلا به سکته مغزی توسط خانواده های آنان» انجام یافته است.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی- تحلیلی در مورد 180 نفر از مراقبان اصلی بیماران مبتلا به سکته مغزی در خانواده انجام گرفته است. مدت مطالعه برای هر نمونه 2 ماه پس از ابتلا به سکته مغزی بود. نمونه گیری به روش در دسترس و در بیمارستان امام خمینی (ره) در سال های 90-1389 انجام یافت. جهت جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه مشخصات فردی و تبعیت از رژیم بازتوانی استفاده گردید. داده های حاصل از پژوهش به کمک نرم افزار کامپیوتری SPSS v.16 در دو قسمت توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد تنها 10% مراقبان اصلی بیمار تبعیت از رژیم بازتوانی در سطح خوب دارند و حدود 7/28% آن ها در این زمینه ضعیف هستند. این ضعف به ویژه در زمینه های بازتوانی نقایص حرکتی، شناختی و احساسی، پیشگیری از اختلالات پوستی و تنفسی بیشتر مشهود است.
    نتیجه گیری
    از آن جا که عده اندکی از مراقبان اصلی در خانواده ها، در سطح خوب از رژیم بازتوانی تبعیت می کنند و با توجه به اهمیت اساسی نقش خانواده ها در مراقبت و تبعیت از رژیم بازتوانی بیماران، از پرستاران انتظار می رود با توانمند کردن خانواده ها در مراقبت، نقش مهمی را در کاهش عوارض جسمی و روحی این بیماران ایفا کنند.
    کلیدواژگان: سکته مغزی، خانواده، رژیم بازتوانی
  • سودابه جولایی، حمیدرضا جلیلی، فروغ رفیعی، فاطمه حاجی بابایی، حمید حقانی صفحه 42
    زمینه و هدف
    درماندگی اخلاقی یک مشکل اساسی در حرفه پرستاری است که پرستاران را در کلیه بخش های مراقبتی تحت تاثیر قرار می دهد. وجود درماندگی اخلاقی و به دنبال آن عدم رضایت شغلی در بین پرستاران می تواند سلامت جسمی، روانی و کیفیت زندگی آنان را مورد تهدید قرار داده و به صورت مانعی برای دستیابی به اهداف توسعه فردی و اجتماعی آنان عمل کند. هدف از انجام این مطالعه تعیین ارتباط میان درماندگی اخلاقی و رضایت شغلی در پرستاران بوده است.
    روش بررسی
    مطالعه حاضر از نوع مقطعی و توصیفی تحلیلی است که در آن 210 نفر از پرستاران شاغل در بخش های منتخب مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران (ایران سابق) در سال 1388 مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی، پرسشنامه درماندگی اخلاقی Corley و رضایت شغلی مینه سوتا بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی، ویلکاکسون و ضریب همبستگی پیرسون تحت برنامه آماری SPSS v.14 انجام گرفته است.
    یافته ها
    بر اساس یافته های مطالعه میانگین نمره تنش اخلاقی در پرستاران 77/1 از چهار و میانگین رضایت شغلی آنان 17/3 از پنج بود، که نشان دهنده رضایت نسبی پرستاران از شغل خویش می باشد. در مطالعه حاضر ارتباط معناداری بین درماندگی اخلاقی با رضایت شغلی پرستاران یافت شد (389/0-=r، 0001/0p≤). به این صورت که هرچقدر درماندگی اخلاقی کم تر بود، رضایت شغلی افراد بالاتر می رفت.
    نتیجه گیری
    هرچند که رضایت شغلی پرستاران با عوامل متعددی مرتبط است اما با توجه به ارتباط آن با درماندگی اخلاقی در این مطالعه، شناسایی و محدود کردن عوامل تاثیرگذار بر این تنش ها می تواند از ایجاد نارضایتی پرستاران از حرفه خود بکاهد.
    کلیدواژگان: درماندگی اخلاقی، پرستاران، رضایت شغلی
  • احمد مهدی زاده، حسین محمودی، عباس عبادی، ابوالفضل رحیمی صفحه 52
    زمینه و هدف
    وجود اساتید با انگیزه موجب ارتقای سطح آموزش دانشجویان و در نهایت سطح بهداشت و درمان جامعه خواهد شد. از این رو، باید تلاش شود تا مبانی انگیزشی و عوامل محرک متنوع و متغیرهایی که رفتار آن ها را شکل می دهد، شناخته شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. یکی از این عوامل انتظارات آنان در سازمان می باشد. با توجه به جایگاه اعضای هیات علمی و نقش انتظارات، مطالعه ای کیفی با هدف تبیین انتظارات اعضای هیات علمی پرستاری شهر تهران از مدیریت دانشکده های پرستاری طراحی و اجرا گردید.
    روش بررسی
    این مطالعه یک پژوهش کیفی می باشد و شرکت کنندگان آن 14 عضو هیات علمی دانشکده های پرستاری تهران، شهید بهشتی، ارتش، شاهد و بقیه الله بودند که به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه انفرادی نیمه ساختار یافته و برای تحلیل آن ها از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد.
    یافته ها
    انتظارات اعضای هیات علمی پرستاری در قالب 8 طبقه: زمینه سازی برای توانمندی هیات علمی، حمایت سازمانی، رعایت عدالت، ارزشیابی مناسب عملکرد، فراهم نمودن شرایط کاری مناسب، به کارگیری شیوه های مناسب مدیریتی، توجه به مسایل رفاهی و تامین مالی و ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش تبیین گردید.
    نتیجه گیری
    مدیران با آگاهی از این انتظارات و برآورده کردن آن ها می توانند عملکرد اعضای هیات علمی و در نهایت عملکرد سازمان را بهبود بخشند. ضمن این که برآورده شدن این انتظارات می تواند عامل مهمی در انگیزش و رضایت شغلی باشد.
    کلیدواژگان: هیات علمی پرستاری، انتظارات، مطالعه کیفی، تحلیل محتوا
  • میترا ذوالفقاری، محمد اربابی، شادان پدرام رازی، خدیجه بیات، علی باوی صفحه 67
    زمینه و هدف
    دلیریوم، مشکل شایعی در بیماران جراحی قلب باز است که در بخش ویژه بستری می شوند. هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی مداخله چند عاملی بر پیشگیری از بروز دلیریوم و طول مدت بستری در بیماران جراحی قلب باز است.
    روش بررسی
    این پژوهش کارآزمایی بالینی از نوع نیمه تجربی است. برای هر گروه 90 نفر از بیماران جراحی قلب باز به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. مداخله این پژوهش شامل آموزش کارکنان، ایجاد تغییرات محیطی و نصب راهنمای گام به گام برخورد با دلیریوم در بخش بود. پرسشنامه مربوط به اطلاعات بیمار روز قبل از عمل جراحی تکمیل شد. بیماران در هر دو گروه از روز دوم عمل تا روز ترخیص، به وسیله مقیاس RASS=Richmond Agitation Sedation Scale جهت تعیین سطح هوشیاری و مقیاس CAM-ICU=Confusion Assessment Method-ICU از نظر بروز دلیریوم دو بار در روز بررسی شدند و طول مدت بستری بیماران ثبت گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیلی در نرم افزار SPSS v.18 استفاده شد.
    یافته ها
    میزان بروز دلیریوم در گروه مداخله 1/11% و در گروه شاهد 6/35% بود. طول مدت بستری بیماران در گروه شاهد 23/6 و در گروه آزمون 30/6 روز بود. اما میانگین روزهای بستری در بیماران مبتلا به دلیریوم 5/7 و بیماران غیر مبتلا به دلیریوم، 8/5 روز بود.
    نتیجه گیری
    مداخله چند عاملی می تواند منجر به کاهش بروز دلیریوم در بیماران بستری در بخش جراحی قلب باز شود. لذا پیشنهاد می شود که مداخله آموزشی جهت افزایش آگاهی کارکنان بخش های ویژه و تغییرات محیطی جهت پیشگیری از بروز دلیریوم در بخش های ویژه انجام شود.
    کلیدواژگان: مداخله چند عاملی، دلیریوم، پیشگیری، طول مدت بستری
  • آلیس خاچیان، هومان منوچهری، مهرنوش پازارگادی، علیرضا اکبرزاده باغبان صفحه 79
    زمینه و هدف
    امروزه بزرگ ترین مساله که هر سازمان با آن روبه رو است، مساله تحول و دگرگونی است و با توجه به این باور که هیچ چیز به غیر از خود تغییر، ثابت نیست، مدیریت تغییر یکی از مهم ترین مباحث علم مدیریت به شمار می رود. دانشکده های پرستاری و مامایی محیطی علمی بوده و اعضای هیات علمی می توانند به عنوان افرادی آگاه و مطلع، به منظور استقرار الگوی مناسب جهت مدیریت تغییر همکاری لازم را نموده و سازمان را به سمت تعالی مورد نظر هدایت نمایند. لذا این مطالعه با هدف بررسی تجارب مدیران پرستاری در مورد چالش های مدیریت تغییر در دانشکده های پرستاری و مامایی تیپ یک انجام یافته است.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر توصیفی اکتشافی است و به روش مثلث سازی در سال 1390 انجام گرفته است. جامعه پژوهش مدیران دانشکده های پرستاری و مامایی تیپ یک دانشگاه های علوم پزشکی در شهر تهران بوده و نمونه های پژوهش به صورت مبتنی بر هدف انتخاب شدند. اطلاعات از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته جمع آوری شده و تجزیه و تحلیل متن مصاحبه های استخراج شده به روش تحلیل محتوا انجام پذیرفته است.
    یافته ها
    مشارکت کنندگان 10 نفر بوده اند. پس از انجام مصاحبه ها، کدهای مفهومی استخراج گردید و سپس کدها در چند مقوله اصلی دسته بندی شدند که عبارتند از «درجه تمرکز در مدیریت»، «نقش و ویژگی های مدیر» و «تغییر نگرش».
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که مدیران، درجه تمرکز در مدیریت، نقش و ویژگی های مدیر و تغییر نگرش متناسب در کارکنان را از چالش های مهم مدیریت تغییر می دانند.
    کلیدواژگان: تغییر، مدیریت تغییر، دانشکده های پرستاری و مامایی
  • طاهره نجفی قزلجه، آغافاطمه حسینی صفحه 89
    زمینه و هدف
    علی رغم پیشرفت های حاصل در زمینه کاهش درد سرطان، هنوز بسیاری از بیماران به طور غیر ضروری درد را تجربه می کنند. در میان عوامل مختلف، احتمالا انواعی از نگرش بیمار در مورد درد، از موانع کنترل موثر درد است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط نحوه نگرش نسبت به تسکین درد با دریافت مسکن و شدت درد در بیماران مبتلا به سرطان صورت گرفته است.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی-تحلیلی در مورد 200 بیمار مبتلا به سرطان مراجعه کننده به مراکز سرطان بیمارستان امام خمینی در سال 1387 صورت گرفت. مشخصات زمینه ای و نحوه نگرش نسبت به تسکین درد با استفاده از پرسشنامه ترجمه شده و شدت درد با استفاده از مقیاس دیداری تعیین شد. نتایج حاصل توسط آزمون های t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    حدود 70% از نمونه ها مسکن مصرف می کردند و از این تعداد 70% مسکن مخدر نیز دریافت می کردند. 4/34% بیماران یک بار، 1/29% دو بار و بقیه سه بار در روز مسکن دریافت می کردند. شدت درد در 24 ساعت گذشته در 5/43% بیماران خفیف و در 32% آنان متوسط بود. نگرش های تمایل به تحمل درد و کنترل درک شده بر درد، با دفعات مصرف مسکن و شدت درد در 24 ساعت گذشته و همچنین نگرش اعتیادآور بودن مسکن با نوع داروی مصرفی ارتباط داشت (03/0=p). علاوه بر این، مصرف مسکن با نگرش ترس از تزریق دارو ارتباط داشت (001/0p<).
    نتیجه گیری
    بسیاری از بیماران مورد مطالعه دارای نگرش هایی نسبت به تسکین درد و دریافت مسکن بودند که مانع تسکین درد آنان می شد.
    کلیدواژگان: بیماران مبتلا به سرطان، دریافت مسکن، شدت درد، نگرش نسبت به تسکین درد
|
  • Mohammad Masoud Vakili, Ali Reza Hidarnia, Shamsaddin Niknami Page 5
    Background and Aim
    It is crucial to assess communication skills among health workers using valid culture-based instruments. This study aimed to develop and assess psychometric properties of the Interpersonal Communication Skills Scale among Zanjan Health Volunteers. Methods & Materials: In this study, a total of 191 health volunteers participated in a self-rating assessment of the Communication Skills Scale (CSS). Moreover, 14 experts were asked to rate each item based on the relevance, clarity, and simplicity. Through a literature review, we developed an instrument with 43 items. The validity of the instrument was determined using the impact item method, content validity ratio (CVR), content validity index (CVI), face validity and exploratory factor analysis. Reliability of the instrument was reported by Alpha Cronbach coefficient. The CSS finally contained 35 items, divided into two categories: general and specific communication skills.
    Results
    Of 43 items, those with impact item index over 1.5, CVR over 0.51, and CVI over 0.79 were considered as valid; while the rest were discarded resulting in a 35-item scale. Factor analysis was carried out to determine the relationship among the items of the CSS. Exploratory factor analysis reduced the list of items to 30, which were divided into seven groups with a minimum eigenvalue of 1 for each factor, capable of predicting 68.8% of the variance. Internal reliability of the scale was determined by alpha Cronbach coefficient (0.91).
    Conclusion
    The results of this study indicated that the CSS is a valid and reliable instrument for assessment of the communication skills among health volunteers in Zanjan. These findings could be used for developing similar instruments in other health worker groups.
  • Mandana Mirmohammadali, Farzaneh Ashrafinia, Hamid Rajabi, Mehrnoosh Amelvalizadeh, Khosro Sadeghniiat Haghighi, Anooshirvan Kazemnejad Page 20
    Background and Aim
    Rapid changes experienced after child birth expose mothers to unpleasant experiences such as disturbances in sleep pattern. These experiences threaten health of mothers and infants. Some studies have shown that exercise can be an effective and non-pharmacologic method in improving sleep quality. The purpose of this study was to examine the effect of exercise on sleep quality among postpartum mothers. Methods & Materials: This was a randomized clinical trial. Eighty primiparous women aged 18-35 years were recruited from health centers in Rafsanjan in 2009. The inclusion criteria were singleton pregnancy, lack of any acute and chronic physical and mental illnesses, having healthy and term babies, and having vaginal deliveries. Participants were randomly allocated to the intervention (n=40) and control (n=40) groups. Women in the intervention group received five 30-minutes sessions of Pilates weekly for eight weeks. The PSQI instrument was used to measure the related variables at baseline, forth and eighth weeks after the deliveries. Data were analyzed using the repeated measures ANOVA.
    Results
    Significant improvement was seen in the intervention group within eight weeks follow-up; the interaction within time and group was significant (P=0.02). Comparison of mean sleep quality between the two groups has shown that the intervention was effective (P<0.001).
    Conclusion
    The Pilates exercise was effective in improving quality of sleep in postpartum period.
  • Nahid Dehghan Nayeri, Sepideh Mohamadi, Shadan Pedram Razi, Anooshirvan Kazemnejad Page 30
    Background and Objective
    Due to physical and mental complications, stroke causes disability in self-care and adherence to rehabilitation in patients. The purpose of this study was to assess the adherence to rehabilitation regimen in family caregivers of patients with stroke. Methods & Materials: In this cross-sectional study, 180 family caregivers of patients with stroke were recruited to the study using convenience sampling method. The participants were asked to complete demographic sheet and the Adherence-of-Therapeutic-Regime Questionnaires during two months of stroke. Data were statistically analyzed using descriptive and inferential tests in the SPSS-16.
    Results
    Findings indicated that only about 10% of caregivers were in good levels of adherence to the rehabilitation regimen; and about 25% of them were weak. The weaknesses of the adherence were related to rehabilitation of motion, cognitive and emotional deficiencies, and also prevention of respiratory and skin disorders.
    Conclusion
    According to the study, a small number of family caregivers were in appropriate level for adherence to the rehabilitation regimen. The nurses should be able to empower the family caregivers to decrease physical and psychological disorders related to stroke in patients.
  • Soodabeh Joolaee, Hamid Reza Jalili, Forough Rafii, Fatemeh Hajibabaee, Hamid Haghani Page 42
    Background and Aim
    Moral distress, a major issue in nursing, affects nurses in all healthcare sections. The existence of such distress and its consequent job dissatisfaction may pose a threat to nurse's physical and mental health, as well as their quality of life; and hinder their accomplishment of individual and social goals. The aim of this study was to determine the relationship between the moral distress and job satisfaction In nurses. Methods & Materials: This cross-sectional correlational study was conducted on 210 nurses employed in the selected healthcare centers of Tehran University of Medical Sciences in 2009. Data were collected using a questionnaire consisting demographic characteristics, the Corley's moral distress scale, and the Minnesota Satisfaction Questionnaire. Data were analyzed using descriptive statistics and independent t-test, analysis of variance, Wilcoxon test and Pearson's correlation coefficient in the SPSS v.14.
    Results
    According to the findings of the study, the mean of the moral distress was 1.77 out of four; and the mean of the job satisfaction score was 3.17 out of 5; indicating a moderate job satisfaction among the nurses. A significant relationship was observed between the moral distress and nurse's job satisfaction in the present study, indicating that by decreasing moral distress, job satisfaction increases.
    Conclusion
    Although numerous factors govern nurse's job satisfaction, the observed relationship between moral distress and job satisfaction indicates that identifying and limiting factors influencing these distresses can lead to improved job satisfaction for nurses.
  • Ahmad Mahdizade, Hosein Mahmoudi, Abbas Ebadi, Abolfazl Rahimi Page 52
    Background and Aim
    Motivated faculty promotes nursing student's educational level which leads to community health promotion. Attempts should be made to recognize and analyze motivating factors including expectations. This qualitative study attempted to clarify expectations of faculty of Tehran nursing schools on management system. Methods & Materials: This was a qualitative study. The participants were 14 nursing faculty members of Tehran, Shahid Beheshti, Artesh, Shahed, and Baghiatallah Universities located in Tehran. Purposive sampling was used to recruit the participants. Data were collected using semi-structured interviews with the participants. Qualitative content analysis was used to analyze the data.
    Results
    Expectations of nursing faculty were explained in eight categories: empowerment of the faculty, organizational support, fairness, appropriate performance evaluation, providing appropriate working conditions, applying appropriate management strategies, attention to welfare and financial problems and promoting quality of education and research.
    Conclusion
    Understanding the expectations of the nursing faculty and trying to meet them can improve performance of the faculty. Meeting these expectations can enhance motivation and job satisfaction among the faculty.