فهرست مطالب

مجله دانش زراعت
پیاپی 4 (1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مریم احمدی فرد، خسرو عزیزی، احمد اسماعیلی، سعید حیدری، علیرضا دارایی مفرد صفحه 1
    به منظور مطالعه تاثیر روش های مختلف کوددهی بر عملکرد و اجزای عملکرد عدس رقم گچساران، آزمایشی در سال زراعی 88-87 در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار با کاربرد تیمار شیمیایی در سطوح مختلف کود سوپر فسفات تریپل (50،C1=100،C2= 150C3= کیلوگرم در هکتار) و تیمار بیولوژیکی درسه سطح کود زیستی فسفر بارور2 (25=B1، 50=B2، 75 B3= گرم در هکتار) و تیمار تلفیقی شامل I1= (C1+ B1)، I2= (C1+B2)، I3= (C1+B3)، I4= (C2+B1)، I5= (C2+B2)، I6= (C2+B3) و تیمار شاهد (C0B0) اجرا گردید. نتایج نشان داد اثر تیمارهای مختلف بر عملکرد دانه در سطح احتمال یک درصد معنی دار بود، بیشترین و کمترین عملکرد دانه به ترتیب از تیمار I3 (75 گرم در هکتار کود بیولوژیک فسفر بارور-2 +50 کیلوگرم در هکتار کود شیمیایی سوپر فسفات تریپل) با 6/442 و شاهد با 1/279 کیلوگرم در هکتار به دست آمد. بین تیمارهای مختلف از نظر عملکرد بیولوژیکی اختلاف معنی داری در سطح احتمال یک درصد وجود داشت به طوری که بیشترین و کمترین عملکرد بیولوژیک به ترتیب به تیمار I3 و شاهد تعلق داشت. همچنین اثر تیمارهای مختلف بر تعداد شاخه فرعی در بوته، تعداد غلاف در بوته در سطح احتمال یک درصد معنی دار بود. به طور کلی نتایج نشان داد که تیمارهای تلفیقی بر صفات کمی عدس تاثیر مثبت دارند به طوری که از نظر عملکرد دانه، عملکرد بیولوژیکی، تعداد شاخه فرعی در بوته، تعداد غلاف در بوته و وزن هزار دانه تیمار I3 نسبت به سایر تیمارها برتری داشت. می توان از این آزمایش نتیجه گرفت که با کاربرد 75 گرم کود بیولوژیک فسفر بارور2 به همراه50 کیلوگرم کود شیمیایی سوپر فسفات تریپل بیشترین عملکرد در شرایط منطقه تولید می گردد.
    کلیدواژگان: عدس، روش های کوددهی، عملکرد و اجزای عملکرد
  • خسرو عزیزی، کوروش میرزاوند، علیرضا دارایی مفرد صفحه 15
    به منظور بررسی تاثیر تراکم گیاهی و رقم بر عملکرد و اجزای عملکرد دانه ی ذرت در کشت تابستانه (کشت دوم) تحت شرایط اقلیمی خرم آباد، تحقیقی در سال زراعی1383 در مزرعه مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان واقع در ایستگاه سراب چنگایی خرم آباد به صورت آزمایش فاکتوریل با دو عامل تراکم گیاهی در چهار سطح و رقم در سه سطح بر پایه طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار اجرا گردید. ارقام عبارتند از سینگل کراس 301، سینگل کراس 647، سینگل کراس 704 و تراکم گیاهی شامل 5/6، 5/7، 5/8 و 5/9 بوته در مترمربع بودند. در این تحقیق صفاتی نظیر عملکرد دانه، وزن هزار دانه، وزن چوب بلال، ماده خشک کل، تعداد ردیف در بلال، تعداد دانه در ریف و شاخص برداشت اندازه گیری شدند.در بررسی نتایج مقایسه میانگین اثرات متقابل رقم و تراکم نشان داد که بالاترین عملکرد دانه (7700 کیلوگرم در هکتار) مربوط به رقم 704 با تراکم 5/8 بوته در مترمربع و کمترین آن (3933 کیلوگرم در هکتار) مربوط به رقم 301 با تراکم 5/9 بوته در مترمربع بدست آمد. بیشترین وزن هزار دانه برابر 2/322 گرم مربوط به رقم 647 با تراکم 85000 بوته در هکتار، بیشترین تعداد ردیف در بلال برابر 86/16 به رقم 301 با تراکم گیاهی 65000 بوته در هکتار، بیشترین تعداد دانه در ردیف برابر 03/28 به رقم 704 با تراکم گیاهی 65000 بوته در هکتار و همچنین بیشترین تعداد دانه در بلال برابر 7/411 عدد دانه در بلال به رقم 704 با تراکم 5/6 بوته در مترمربع مربوط بود
    کلیدواژگان: ذرت، تراکم، رقم، عملکرد دانه
  • رضا جباری، مجید امینی دهقی، فاطمه گنجی ارجنکی، کیوان آگاهی صفحه 23
    هدف از این تحقیق بررسی اثر مدت زمان و روش پرایمینگ بر جوانه زنی و رشد گیاهچه زیره سبز (Cuminum cyminum L.) بود. آزمایش در قالب طرح بلوک کامل تصادفی با 3 تکرار اجرا شد و پیش تیمارها شامل شاهد،]هیدروپرایمینگ در 24 و 48 ساعت[،]اسموپرایمینگ (نیترات پتاسیم 2/0 درصد در 24 و 48 ساعت، نیترات پتاسیم 3/0 درصد در 24 و 48 ساعت)[،]هورموپرایمینگ (اسید جیبرلیک 500 پی پی ام در 24 و 48 ساعت، اسید جیبرلیک 1000 پی پی ام در 24 و 48 ساعت)[بودند. نتایج نشان داد بیشترین طول گیاهچه تحت تاثیر 24 ساعت پیش تیمار نیترات پتاسیم 3/0 درصد و اسید جیبرلیک با غلظت 500 پی پی ام مشاهده شد. همچنین نیترات پتاسیم 3/0 درصد و هیدروپرایمینگ به مدت 24 ساعت بیشترین طول ریشه چه را به همراه داشتند. بیشترین درصد جوانه زنی را هیدروپرایمینگ به مدت 24 ساعت و بیشترین وزن تر ساقه چه و گیاهچه تحت پیش تیمار نیترات پتاسیم 3/0 درصد به مدت 24 ساعت بود. بررسی شاخص بنیه نشان داد بین پیش تیمارهای 24 ساعت تفاوت معنی داری وجود ندارد ولی پیش تیمار اسید جیبرلیک با غلظت 500 پی پی ام بیشترین میزان را نشان داد. همچنین افزایش مدت پیش تیمار تاثیر منفی بر شاخص بنیه داشت که در پیش تیمار اسمزی به وضوح مشاهده شد. پیش تیمار به مدت 24 ساعت بهبود صفات اندازه گیری را در برداشت و همچنین بین پیش تیمارها، هیدروپرایمینگ به دلیل افزایش درصد جوانه زنی، شاخص بنیه، هزینه کمتر و سادگی کاربرد آن در مقایسه با هورموپرایمینگ و اسموپرایمینگ برای بهبود جوانه زنی و تولید گیاهچه قوی تر توصیه می شود.
    کلیدواژگان: زیره سبز (Cuminum cyminum L، )، پیش تیمار، هیدروپرایمینگ، اسموپرایمینگ، هورموپرایمینگ، جوانه زنی، بنیه بذر
  • فاطمه عابدی، نادعلی باباییان، علی مومنی، قربانعلی نعمت زاده صفحه 31
    در این مطالعه به منظور بررسی درجه مقاومت نسبی ارقام برنج نسبت به قارچ Magnaporthe grisea Sacc.، عامل بیماری بلاست برنج و تعیین منحنی پیشرفت بیماری، تعداد 58 رقم محلی و لاین های امیدبخش برنج در گلخانه و مزرعه با استفاده از نژادهای مختلف بلاست برنج مورد بررسی قرار گرفت. ژنوتیپ ها برای ارزیابی در مقابل نژادهای محلی بلاست در خزانه در بستر خشک در قالب طرح بلوک کامل تصادفی با دو تکرار کشت شدند. همچنین کلیه ژنوتیپ ها برای بررسی وضعیت مقاومت در برابر دو نژاد IA-82 و IA-90 در گلخانه در قالب طرح کاملا تصادفی با دو تکرار کشت گردید و برای صفات درصد سطح آلوده برگ و تیپ آلودگی (در خزانه و گلخانه) و اندازه لکه و تعداد لکه (در گلخانه) مورد ارزیابی قرار گرفتند. در نتایج حاصل از خزانه بلاست رقم IR24 و لاینهای F125 و F120-2 کمترین شدت بیماری (IT= 1-3) و سطح زیر منحنی توسعه بیماری(AUDPC=20-30) را نشان دادند. ارقام و لاینهایی نظیر دمسیاه، حسنی، F35-1 و F63-3 بیشترین شدت بیماری(IT =3-5) و سطح زیر منحنی تسعه بیماری(AUDPC= 50-60) را دارا بودند. نتایج حاصل از ارزیابی گلخانه ای، نشان داد که واکنش ژنوتیپ ها در مقابل دو نژاد عامل بلاست متفاوت بوده است. به طور کلی، ژنوتیپ ها در سه دسته مقاوم، متحمل و حساس دسته بندی گردیدند که برای حصول مقاومت پایدار، ارقام با مقاومت متحمل توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: بلاست، مقاومت، منحنی توسعه بیماری، برنج
  • مهدی افراسیابی، مجید امینی دهقی، سید علی محمد مدرس ثانوی صفحه 43

    به منظور بررسی تاثیر کود فسفره سوپر فسفات تریپل و کود بیولوژیک فسفر بارور 2 بر عملکرد، کیفیت و درصد عناصر پیکره گیاهی یونجه یکساله گونه اسکوتالاتا آزمایشی در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه شاهد درسال 1385 انجام گرفت. تیمارها شامل4 سطح کود فسفره شامل صفر، 75، 150 و 225 کیلو گرم در هکتار کود سوپر فسفات تریپل و همچنین دو سطح، تلقیح (بر اساس 100 گرم در هکتار) و عدم تلقیح کود بیولوژیک فسفر بارور 2 بودند. آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با 3 تکرار به اجرا در آمد. پس از نمونه گیری درصد فسفر، پتاسیم، کلسیم، نیتروژن، سدیم، پروتئین، فیبر و عملکرد علوفه تعیین گردید. نتایج نشان داد که عملکرد علوفه، درصد پروتئین و جذب عناصری مانند فسفر، پتاسیم، کلسیم و نیتروژن، در حضور کود بیولوژیک در تلفیق با میزان مناسبی از کود فسفره بیشترین مقادیر را دارا بودند به طوری که تیمار تلقیح با کود بیولوژیک و میزان 75 کیلو گرم کود فسفره در مورد صفات مذکور بالاترین میزان و کمترین میزان این صفات متعلق به تیمار عدم تلقیح با کود بیولوژیک و کنترل کود فسفره بوده است.

    کلیدواژگان: کود بیولوژیک فسفر بارور 2، سوپر فسفات تریپل، یونجه یکساله اسکوتالاتا
  • جعفر احمدی، محمد خطیبی، حسین امیرشکاری، مجید امینی دهقی صفحه 55
    به منظور بررسی روند رشد و شناخت صفات مورفولوژیک و فیزیولوژیک موثر بر عملکرد ارقام گندم بهاره از طریق روش های آماری چند متغیره، آزمایشی در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در سال زراعی 87-86 در مرکز تحقیقات کشاورزی مشکین شهر واقع در استان اردبیل اجرا گردید. در این آزمایش ده رقم گندم بهاره از نظر روند رشد و صفات مورفولوژیک و فیزیولوژیک مورد مقایسه قرار گرفتند. برای مطالعه روند رشد گندم، نمونه گیری ها در شش مرحله با فاصله ده روز رشد انجام گرفت، اولین مرحله نمونه گیری مرحله شروع رشد ساقه بوده و با فاصله ده روز، نمونه گیری های بعدی صورت گرفت. نتایج آزمایش نشان داد که ارقام مختلف از لحاظ ارتفاع، تعداد روز تا گلدهی، عملکرد بیولوژیک، عملکرد دانه، وزن هزار دانه، تعداد دانه در سنبله، سرعت رشد محصول (CGR) و ماده خشک کل (TDM) دارای دامنه تغییرات بالائی بودند. در بین ارقام گندم از 19 صفت مورد مطالعه در 17 صفت تنوع معنی داری مشاهده گردید. نتایج همبستگی نشان داد که شاخص سطح برگ(LAI) با عملکرد دانه، تعداد روز تا گلدهی، عملکرد بیولوژیک، عملکرد کاه، CGR و TDM رابطه معنی دار مثبت و همبستگی بین LAI با طول ریشک و طول سنبله و شاخص برداشت (HI) معنی دار و منفی است. همچنین مشخص شد که ارقام هامون، شیراز و نیک نژاد از لحاظ عملکرد دانه و اجزای عملکرد از ارقام دیگر برتر می باشند.
    کلیدواژگان: گندم بهاره، شاخص رشد، مورفو، فیزیولوژیک، عملکرد
  • مصطفی خدادادی، حمید دهقانی، محمدحسین فتوکیان صفحه 67
    با توجه به پایین بودن وراثت پذیری صفت عملکرد، برای انتخاب آن معمولا از شاخص های مورفولوژیکی که دارای وراثت پذیری بالایی بوده و نیز همبستگی بالایی با عملکرد دارند استفاده می شود. به منظور بررسی روابط بین صفات و تعیین صفات موثر بر وزن دانه، 36 ژنوتیپ گندم پاییزه در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار مطالعه شدند. قبل از کشت بر اساس آزمون خاک کودهای مورد نیاز استفاده شدند. بین ژنوتیپ های گندم مورد مطالعه از نظر همه صفات به استثنای مدت زمان سبز شدن و مدت زمان خوشه رفتن تفاوت معنی دار وجود داشت. بیشترین وراثت پذیری عمومی در عرض برگ پرچم و فاصله غلاف برگ پرچم تا خوشه و کمترین وراثت پذیری عمومی در مدت زمان سبز شدن و طول برگ پرچم برآورد شد. وزن هزار دانه با مدت زمان سبز شدن و عرض برگ پرچم همبستگی مثبت و معنی دار و با ارتفاع بوته در زمان خوشه رفتن و ارتفاع بوته همبستگی منفی و معنی دار نشان داد. پس از تجزیه رگرسیون چندگانه به روش گام به گام، صفات ارتفاع بوته در زمان خوشه رفتن، عرض برگ پرچم، طول خوشه و طول برگ پرچم وارد مدل شدند و در تجزیه علیت برای وزن هزار دانه استفاده شدند. طول برگ پرچم بیشترین اثر منفی مستقیم را بر روی وزن هزار دانه داشت. در تحلیل عاملی در مجموع سه عامل شناسایی شد که شامل عامل های موثر در عملکرد، فتوسنتز و طول دوره رسیدگی بودند. نتایج نشان داد که صفات عرض برگ پرچم و ارتفاع در زمان خوشه رفتن می توانند به عنوان شاخص های انتخاب برای وزن هزار دانه مورد استفاده قرار گیرند.
    کلیدواژگان: گندم (Triticum aestivum L، )، همبستگی، رگرسیون چندگانه، تجزیه علیت، تجزیه به عامل ها
  • کرامت ربیعی، محمود خدامباشی، منصور امیدی صفحه 79
    آزمایشی جهت بهینه سازی شرایط تولید کالوس ریخت زا و باززایی هویج با استفاده از چهار رقم تحت کشت در ایران اجرا گردید. قطعات محور زیر لپه از گیاهچه ها جدا شده و در محیط حاوی 2،4-D با غلظت 2/0 میلی گرم در لیتر جهت کالوس دهی و تکثیر قرار گرفتند. سپس تکه های کوچکی از کالوس های تکثیریافته (حدود 25 میلی گرم) جدا شده و به محیط جدید با غلظت های مختلف 2،4-D شامل 2/0، 5/0 و 1 میلی گرم در لیتر انتقال یافتند. نتایج نشان داد که غلظت پائین این تنظیم کننده رشد در تولید کالوس ریخت زا موثرتر بود هر چند که غلظت بالا باعث رشد بیشتر کالوس شد. کینتین (1/0 میلی گرم در لیتر) همچنین در میزان باززایی به خصوص از نظر میزان تولید جنین های سوماتیکی موثرتر از بنزیل آمینو پورین (1 میلی گرم در لیتر) بود. دو محیط کشت MS و MSm برای تعیین تفاوت بین این دو محیط از نظر میزان تولید کالوس و باززایی مورد استفاده قرار گرفتند که نتایج بدست آمده نشان داد محیط MSm دارای تاثیر بیشتری است. در میان ارقام مورد استفاده نیز، رقم نانتس ایمپرود توانایی بیشتری در تولید گیاهچه های پایدار داشت.
    کلیدواژگان: بنزیل آمینو پورین، توفوردی، کینتین، هویج
|
  • Page 1
    The effects of fertilization methods on seed yield and yield components of lentil (lens culinaris cv. Gachsaran) were evaluated in the research field of College of Agriculture of Lorestan University during 2009. The experiment was conducted on the basis of a randomized complete block design with three replications. Treatments included three levels of chemical fertilizer, triple super phosphate [50 (C1), 100 (C2), 150 (C3) kg.ha-1], three levels of phosphatic biofertilizer Barvar-2 [25 (B1), 50 (B2), 75(B3) g.ha-1], six levels of integrated fertilizer [I1= (C1+ B1), I2= (C1+B2), I3= (C1+B3), I4= (C2+B1), I5= (C2+B2), I6= (C2+B3)] and control treatment (C0B0). The effect of various treatments on grain yield was significant at P=0.01, and maximum (I3) and minimum (control) corresponding values were 442/6 and 279/1 kg.ha-1, respectively. Plant dry matter was also significantly affected by different treatments at P= 0.01, as the maximum and minimum values were related to treatment I3 and control, respectively. The effects of different treatments on the number of branch per plant, the number of pods per plant and harvest index were significant at P= 0.01. The results of this study showed that the integrated treatment (I3) had positive effect on all agronomical traits of lentil. So application of 75g/ha phosphatic biofertilizer Barvar-2 + 50kg/ha chemical fertilizer super phosphate triple produced the highest seed yield of lentil under the region conditions.
  • Page 15
    An experiment was conducted to study the effects of plant density and cultivars on seed yield and yield components of corn (Zea mays L.) under the climatic conditions of Khorramabad at the Agriculture Research Station of Sarab Changaei. This experiment was a factorial on the basis of a randomized complete block design (RCBD) with four plant densities (6.5, 7.5, 8.5 and 9.5 plant/m2), three corn cultivars (301, 647, and SC.704) and 3 replications. Traits of seed yield, 1000 seed weight, corn cob weight, total dry matter, and row number per ear, seed number per row and harvest index were measured. According to the results cultivar SC.704 was the superior one relative to the other cultivars as well as the plant density of 8.5 plants/m2. Mean comparison showed that the highest seed yield was related to cultivar SC 704 with the plant density of 8.5 plant/m2 (7700 kg/ha) and the minimum seed yield was resulted by cultivar SC 301 and the plant density of 9.5 plant/m2 (3933 kg/ha). The highest 1000 seed weight was obtained from cultivar SC 647 with the plant density of 8.5 plant/m2 and the highest row number per ear (16.86) was related to cultivar SC 301 with the plant density of 6.5 plant/m2. Also, the highest seed number per row (28.03) and the highest seed number per ear (411.7) were resulted by cultivar SC 704 and the plant density of 6.5 plant/m2.
  • Reza Jabbari, Majid Amini Dehaghi, Fatemeh Ganji Arjenaki, Kyvan Agahi Page 23
    The main purpose of this research was to evaluate how duration and priming method may affect the germination and growth of cumin seed (Cuminum cyminum L.). The study was carried out in 3 replication by using a randomized completely block (RCB) design. The experimental treatments included: control, [hydro-priming in two durations of 24 and 48 h], [osmo-priming (0.2% of KNO3 in 24 and 48 h, 0.3% of KNO3 in 24 and48 h)], [hormo-priming (GA3 500ppm in 24 and 48h, GA3 1000ppm in 24 and 48h)]. Results showed that the highest length of seedling was related to the pre-treatment by 0.3% KNO3 and GA3 500ppm in 24 h. Also the maximum length of roots was related to 0.3% KNO3 and hydro-priming in 24h. The highest germination percentage was resulted under hydro-priming in 24h and the maximum fresh weight of seedling shoot was related to the pre-treatment by 0.3% KNO3 in 24h. According to the vigor index there were not significant differences among the 24-hour treatments, however the maximum vigor index was resulted by pre-treatment with GA3 500 ppm. Also, the increase in pre-treatment duration had a negative effect on the vigor index especially by the osmo pre-treatment. Pre-treatment for 24 hours improved the germination ability of seeds and hydro-priming may be suggested as the most effective treatment in comparison with the other treatments, as it increased seed germination, vigor index and also has also lower cost and higher simplicity.
  • Fatemeh Abedi, Nad Ali Babaeiyan, Ali Moumeni, Gorfanali Nematzadeh Page 31
    In this research work the relative resistance of rice (Oriza sativa L.) cultivars to the Blast disease, resulted by the fungi Magnaporthe grisea Sacc. was determined using their progressive disease curve. Fifty eight internal cultivars and the line of Omidbahksh were tested under greenhouse and field conditions. Phenotyping tests were conducted on blast nursery uisng a randomized complete block design with two replicates. In the greenhouse test two species of blast IA-82 and IA-90 were tested in a randomized block design with two replicates. The tested traits consisted of infection type (IT), percent of diseased leaf area (DLA) (in nursery) and lesion number (LN) and size (LS,mm2) in greenhouse condition. Under upland nursery conditions, IR24, F125 and F120-2 exhibited the lowest disease severity (IT=1-2) and area under the growth progressive curve (AUDPC= 20-30). Varieties and lines like Domsiah, Hasani, F35-1 and F63-3 showed the highest disease severity (IT=3-5) and area under the growth progressive curve (AUDPC=50-60). The different rice cultivars indicated different responses versus the two fungal species. Overall, all genotypes were divided in three groups with high, intermediate and susceptible resistance to the disease. To achieve durable resistance, cultivars with partial resistance are preferred.
  • Page 43

    In order to study the effects of phosphate biofertilizer Barvar 2 and triple super phosphate fertilizer on yield, quality and nutrient uptake in Medicago scutellata, cv. Robinson, a field research work was done in the Research Field of Agricultural College, Shahed University, located in Tehran, Qom highway in 2006. The treatments included phosphate biofertilizer Barvar 2 at two levels including control and triple super phosphate fertilizer at the levels of control, 75, 150, and 225 kg/ha. The experiment was carried out as a factorial on the basis of randomized complete block design with three replications. After sampling, yield, protein, fiber, phosphorous (P), potassium (K), calcium (Ca), nitrogen (N), and sodium (Na) uptake were determined in the plant samples. The results showed that the amounts of yield, protein, fiber and nutrients including P, K, Ca, and N was the highest with the application of biofertilizer and chemical fertilizer at 75 kg/ha, The lowest level of yield, protein, fiber and nutrient uptake was related to the control treatments of biofertilizer and triple super phosphate.

  • Page 55
    In order to evaluate the growth indices and effective morphological and physiological traits of spring wheat (Triticum aestivum L.) using the multivariate statistical method, an experiment was conducted on the basis of randomized complete block design with three replications in Meshkin Shahr, Ardabil province in 2007. During and at the end of the growth season some physiological and morphological characters such as yield and yield components, growth indices, etc. of 10 wheat cultivars were measured. Analysis of variance showed that the variety effect on the majority of traits was significant. Also results showed that there was high variability among different plant properties including height, number of days to flowering, biological yield, seed yield, 1000-kernel weight, number of seed per spike, crop growth rate (CGR), and total dry matter (TDM). In order to evaluate the correlations between the traits, Pearson correlation coefficients were calculated. Results showed that correlation between leaf area index (LAI) and seed yield, number of day to flowering, biological yield, straw yield, CGR and TDM was positive but correlation between LAI with awn length, spike length and harvest index (HI) was negative. Cultivars Hamon, Shiraz and Niknejad were the superior ones with regard to the wheat yield and yield components.
  • Mostafa Khodadadi, Hamid Dehghani, Mohammad Hossein Fotokian Page 67
    Grain yield has a usually the low heritability, consequently to predict this trait it is recommended to use some morphological characters having a high heritability with high correlation with grain yield. To study of relationships between traits and to find out traits having the high influence on grain weight, 36 winter wheat cultivars were planted through a randomized complete block design with 3 replications. Based on soil analysis chemical fertilizers were used before seed planting. The differences among cultivars for all traits were significant, with exception of time to seedling emergence and time to heading. Flag leaf width and distance flag leaf to spike traits showed the highest heritability whereas the lowest heritability was estimated for time to seedling emergence and flag leaf length. The correlation between 1000 grain weight and time to seedling emergence, flag leaf width was positive, and plant height at heading time and plant height was negative and significant (P≤0.01). In multiple regression analysis by stepwise method, plant height at heading time, spike length, flag leaf length and flag leaf width traits were entered into model and used in path analysis for 1000 grain weight. Flag leaf length had the highest direct and negative effect on grain weight. At factor analysis three main factors including effective factor on yield, Photosynthesis and ripening period were identified. In studied cultivars, the Flag leaf width and plant height at heading time can be used as selection index for 1000 grain weight.
  • Keramat Rabiei, Mahmod Khodambashi, Mansor Omidi Page 79
    Experiments were carried out for optimization of conditions for morphogenic callus production and regeneration of carrot (Daucus carota L.) using four cultivated cultivars in Iran. Hypocotyl segments were cultured on medium supplemented with 0.2 mg/l 2,4-D for callus initiation and proliferation. Small portions of calli (25 mg) were cut and transferred to new media with different concentrations of 2,4-D including 0.2, 0.5 and 1 mg/l. Results showed that low level of 2,4-D was more effective in morphogenic callus production although its high concentrations caused more callus growth. Kinetin in concentration of 0.1 mg/l was also more effective for regeneration than benzyl amino purine (1 mg/l), especially according to embryoid production. MS and MSm media were used in the experiments to identify the differences between these two media according to callus, embryoid and plantlet production. Obtained results showed that MSm is more useful than MS medium for callus production and regeneration of carrot plantlets. Among tested cultivars improved Nantes had more capability to produce viable plantlets.