فهرست مطالب

مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سال پنجاه و پنجم شماره 1 (پیاپی 115، بهار 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/01/26
  • تعداد عناوین: 9
|
  • بررسی ارتباط بین اندکس آپنه-هیپوپنه با شاخص توده بدنی در بیماری انسدادی مزمن ریوی
    فریبا رضایی طلب، مجید میرصدرایی، وحید دهستانی، فریبرز رضایی طلب، هادی اسدپور، سعید اخلاقی صفحه 6
    مقدمهبیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) از علل مهم ناتوانی و مرگ و میر در سراسر دنیا محسوب می شود. مبتلایان به این بیماری به طور شایعی از تغییرات تهویه ای شبانه و تغییر در تبادلات گازی در حین خواب رنج می برند که عموما ارتباطی با اسپاسم برونش یا تغییر در مقاومت مجاری هوایی ندارد. اندکس آپنه هیپوپنه (AHI) عبارتست از تعداد کل آپنه و هیپوپنه در یک ساعت خواب. عوامل خطر متعددی برای آپنه انسدادی خواب وجود داردکه چاقی شایعترین آن محسوب می شود. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین اندکس آپنه– هیپوپنه با شاخص توده بدنی در بیماری انسدادی مزمن ریوی است.
    روش کاراین مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1389-1390 در بیمارستان امام رضا و رضوی مشهد انجام شد.40 بیمار شناخته شده بیماری انسدادی مزمن ریوی وارد مطالعه شده و درکلینیک خواب جهت بررسی اختلالات خواب مورد ارزیابی قرار گرفتند. معیارهای خروج عبارتند بودند از: پنومونی، بیماری ایسکمی قلب، سرطان ریه، نارسایی قلب، دیابت شیرین، هیپرتانسیون سیستمیک، هیپوتیروئیدی، اختلالات مرکز تنفس و سابقه مصرف داروهای آرام بخش. شاخص توده بدنی(BMI) و دورگردن بیماران اندازه گیری شد. در این مطالعه مقطعی کلیه بیماران تحت آزمون پلی سومنوگرافی شبانه قرار گرفتند و AHI ثبت گردید. داده ها جهت تجزیه و تحلیل آماری وارد نرم افزار SPSS شد.
    نتایجمیانگین BMI و AHI به ترتیب 77/30 (با انحراف معیار 85110/5) و 05/15 (با انحراف معیار= 50571/16) بود. هیچ گونه ارتباط معناداری بین BMI و AHI پیدا نشد. (2/0- = r، 19/0= p).
    نتیجه گیریدر بیماران انسدادی مزمن ریه شاخص توده بدنی ارتباط معنی داری با اندکس آپنه– هیپوپنه نداشته است.
    کلیدواژگان: اندکس آپنه وهیپوپنه، شاخص توده بدنی، بیماری انسدادی مزمن ریه
  • پیمان اشراقی، ساناز مهربانی طبری، عاطفه محسنی صفحه 7
    مقدمهتالاسمی ماژور، کم خونی ارثی وابسته به تزریق خون می باشد. اضافه بار آهن آن منجر به اختلال عملکرد ارگان ها و آندوکرینوپاتی می شود. لذا درمان شلاتور با دفروکسامین صورت می پذیرد. کوتاهی قد این بیماران به دلیل آندوکرینوپاتی، پذیرش ضعیف شلاتور و مسمومیت با دفروکسامین شایع است. لذا هدف این مطالعه بررسی وضعیت رشدی این بیماران، ارتباط آن با آندوکرینوپاتی و تعیین نقش اضافه بار ثانویه آهن در این اختلالات است.
    روش کاراین مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1389 بر 280 بیمار5/3 تا 56 سال تحت درمان با تزریق خون و دسفرال، در مرکز تالاسمی امیرکلا صورت گرفت. بعد از ارزیابی اولیه و تعیین SDS قد، بیماران بر اساس فریتین سرم به دو گروه مطلوب و غیرمطلوب تقسیم شدند. بررسی از نظر هیپوتیروئیدی، دیابت، هیپوپاراتیروئیدیسم و هیپوگنادیسم انجام پذیرفت. سپس اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 05/0>p معنی دار تلقی شد. از نرم افزار SPSS و آزمون آماری مجذور کای دو برای بررسی داده ها استفاده شد.
    نتایجاز280 بیمار با میانگین 5/8 ±6/19 سال، 161 نفر (5/57%) مونث بوده اند. کوتاهی قد (SDS 2- >) در 90 نفر (1/32%) وجود داشت. میانگین قد بیماران cm3/17±4/151بود. 162 نفر (9/57%) آندوکرینوپاتی داشتند. بین کوتاهی قد باهیپوپاراتیروئیدیسم (009/0(p=، دیابت (003/0p=) و هیپوگنادیسم (005/0p=) ارتباط معنی دار وجود داشت. ولی بین کوتاهی قد با هیپوتیروئیدی (000/1p=) و سطح فریتین (091/0(p= ارتباط معنی داری وجود نداشت.
    نتیجه گیریبا توجه به شیوع بالاتر هیپوپاراتیروئیدیسم، هیپوگنادیسم و دیابت در بیماران تالاسمی کوتاه قد، توصیه می شود غربالگری با حساسیت بیشتری از نظر این اختلالات در بیماران مذکور، انجام شود.
    کلیدواژگان: کوتاهی قد، تالاسمی ماژور، فریتین، اندوکرینوپاتی
  • حمیدرضا کیانی فر، سیمین پرتوی، سیدعلی جعفری*، نازنین علیزاده، علی خاکشور، فاطمه خراشادی زاده صفحه 15

    مقدمه بیماری های مزمن کبدی کودکان عوارض مختلفی در سیستم اندوکرین برجای می گذارند. بنابراین شناخت به موقع این عوارض می تواند سبب درمان به موقع و بهبود وضعیت بیمار و کیفیت زندگی شود. هدف این مطالعه بررسی اختلالات اندوکرین در کودکان مبتلا به بیماری مزمن کبدی می باشد.
    روش کاراین مطالعه به صورت توصیفی مقطعی یک گروهه در بیمارستان قائم مشهد به مدت دو سال 1388-1389 بر 57 بیمار مبتلا به بیماری مزمن کبدی بین سنین 1- 18 سال انجام شد. پس از اخذ رضایت از والدین کودک، اطلاعات فردی و نوع بیماری کبدی و معاینه بالینی ثبت شد و سپس از بیماران cc 5 خون وریدی ناشتا گرفته و سطوح هورمون های تیروئیدی، پاراتیروئید، هورمون رشد و IGF 1 و آنزیم های کبدی، کلسیم، فسفر و قند خون در آزمایشگاه با روش های استاندارد سنجیده و نتایج با جداول مربوط به سن تطبیق داده شد. داده ها توسط نرم افزار آماریSPSS تجزیه و تحلیل شدند.
    نتایجهورمون تیروئید در اکثر مبتلایان در محدوده طبیعی قرار داشت. مقادیر مربوط به IGF1 سرم در این گروه به طور آشکاری کاهش یافته بود. 28% کودکان سطوح PTH بالاتر از حد طبیعی سنی داشتند و 24% کودکان تحت مطالعه سطوح فسفر کمتر از حد طبیعی داشتند. یک سوم بیماران دارای شکستگی های استخوانی بودند. دیابت آشکار در این مطالعه مشاهده نشد.
    نتیجه گیریکودکان مبتلا به بیماری مزمن کبدی مقاومت به هورمون رشد دارند و در خطر کاهش محتوای معدنی استخوان و شکستگی استخوان می باشند. لذا سطوح سرمی هورمونها باید به دقت و به صورت متناوب کنترل شوند.

    کلیدواژگان: بیماریهای کبدی، اندوکرین، کودکان
  • علی بهاری، شاهرخ ایزدی، حمید حیرانی مقدم، امین صانعی مقدم صفحه 21
    مقدمهاعتیاد به مواد مخدر یک رفتار پرخطر شایع در جوامع مختلف بوده که با عوارض مختلف گوارشی همراه می باشد. هدف از این مطالعه بررسی شیوع برگشت ترشحات دوازدهه به داخل معده (رفلوی دئودنوگاستریک) است.
    روش کاراین مطالعه مورد شاهدی در سال 1386-1387 در کلینیک گوارش بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) انجام شده است طی یک مطالعه کوهورت تاریخی، تعداد 30 نفر بیمار مبتلا به سوهاضمه و معتاد به تریاک به عنوان گروه مواجهه با مواد مخدر و 32 نفر بیمار مبتلا به سوهاضمه غیر معتاد به عنوان گروه غیر مواجهه با مواد مخدر وارد مطالعه شدند. تمام بیماران تحت اندوسکوپی فوقانی و 3 نمونه برداری از ناحیه جسم و آنتر معده قرار گرفتند. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPPS و آزمون آماری تی، مربع کای و دقیق فیشر انجام شد.
    نتایجاز گروه مواجهه٬ 2 نفر و از گروه غیر مواجهه نیز٬ 3 نفر با تشخیص بدخیمی از مطالعه خارج شدند. میانگین سنی در گروه مواجهه (2/13 ±)1/48 و در گروه غیر مواجهه (9/13±) 8/37 سال بود (006/0p=). از 28 بیمار گروه مواجهه 16 نفر (1/57%) و از 29 بیمار گروه غیر مواجهه 5 نفر (2/17%) شواهد آندوسکوپیک بازگشت صفرا به داخل معده را داشتند (003/0p=). شواهد پاتولوژیک گاستریت صفراوی (foveolar elongation) در 7 نفر (0/25%) از اعضاء گروه مواجهه و در گروه غیر مواجهه تنها در 1 نفر (4/3%) گزارش گردید (025/0p=). فراوانی عدم مشاهده H.pylori و گاستریت همزمان (گاستریت H.pylori منفی) در گروه مواجهه 50% و در گروه غیر مواجهه 2/17% بود (012/0p=).
    نتیجه گیریبازگشت دئودنوگاستریک را نباید فقط به افرادی که سابقه عمل جراحی دستگاه گوارش داشته اند، محدود دانست بلکه این مشکل در بیماران معتاد مبتلا به سوهاضمه نیز شایع می باشد.
    کلیدواژگان: اعتیاد، سوهاضمه، مواد مخدر، تریاک، گاستریت صفراوی، برگشت دئودنوگاستریک
  • فاطمه ناظمیان، مسیح نقیبی، سارا موحد، وحید مظفری، عباسعلی زراعتی صفحه 28
    مقدمهنفروپاتی دیابتی مهمترین بیماری ایجادکننده نارسایی کلیه می باشد. افزایش دفع پروتئین ادرار متغیرمهمی جهت پیش بینی پیشرفت نفروپاتی دیابتی محسوب می شود. استاندارد طلایی برای اندازه گیری پروتئین، جمع آوری ادرار 24 ساعته می باشد. درچندین مطالعه، اندازه گیری سطح پروتئین ادرار در مقطعی از زمان 24 ساعته جهت جایگزینی صورت گرفته است. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین مقدار کمی پروتئین ادرار 8 با 24 ساعته در بیماران با نفروپاتی دیابتی می باشد.
    روش کارتحقیق حاضر مطالعه ای توصیفی تحلیلی است که از آذر ماه 1384- دی ماه 1385 در مرکز دیابت مشهد بر50 بیمار نفروپاتی دیابتی در مرحله قبل از ESRD انجام شد. ادرار بیماران در مقاطع زمانی 8 و24 ساعته جمع آوری وسطوح کراتینین و پروتئین آنها اندازه گیری شد. علاوه برآن کراتینین سرم همزمان اندازه گیری وکلیرنس کراتینین محاسبه گردید. ازآزمون همبستگی پیرسون جهت تحلیل آماری استفاده شد.
    نتایجمیانگین سنی 14±53 سال و میانگین مدت ابتلا به دیابت 4±13 سال بود. میانگین پروتئین ادرار 8 ساعته روزانه، شبانه و 24 ساعته به ترتیب42±20/24، 43±35/33، 84±26/71 میلی گرم بود. بین پروتئین ادرار 8 ساعته با 24 ساعته ارتباط کاملا معنی دار و مستقیم وجود داشت (8/0r=). یک ارتباط معنی دار بین پروتئین ادرار 8 ساعته شبانه و روزانه نیزبه تفکیک با پروتئین ادرار24 ساعته مشاهده شد.
    نتیجه گیریبین پروتئین ادرار 8 ساعته با 24 ساعته ارتباط معنی دار و مستقیم وجود داشت و اندازه گیری پروتئین ادرار 8 ساعته در بیماران سرپایی با نفروپاتی دیابتی می تواند جهت افزایش همکاری آنها مفید باشد.
    کلیدواژگان: پروتئین، ادرار8 ساعته، ادرار24 ساعته، نفروپاتی دیابتی، بیماری کلیوی مرحله انتهایی
  • یحیی پاسدار، پریسا نیازی*، شکوفه القاصی، عصمت رشیدی تبار، منصور رضایی _ صفحه 33

    مقدمههیپرلیپیدمی یکی از علل ابتلاء به بیماری قلبی- عروقی است که با رعایت رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی قابل پیشگیری وکنترل می باشد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر رژیم درمانی درکاهش لیپیدهای خون در افراد هیپر لیپیدمیک انجام شد.
    روش کاراین مطالعه کارآزمایی بالینی بوده و در سال 1389 در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام شده است.73 نفر از 185 نفر شرکت کنندگان مطالعه قبلی که دارای درجاتی از هیپرلیپیدمی بودند جهت بررسی بیشتر در مطالعه شبه کارآزمایی بالینی انتخاب شدند. پس از اخذ رضایت نامه، برای اندازه گیری چربی های خون ((T-C، LDL-C، HDL-C،TG 5 میلی لیتر خون ناشتا ازشرکت کنندگان گرفته شد. ترکیب بدن افراد با استفاده از دستگاه (Body Analyzer PlusAvis 333) تعیین گردید. رژیم غذایی کم چرب،کم کلسترول با فیبر بالا تجویز شد. پس از دو ماه متغیر ها مجددا اندازه گیری و مقدار قبل و بعد از مطالعه با استفاده از روش تی تست مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفتند.
    نتایجتعداد 45 نفر بامیانگین سنی8±45 سال مطالعه را تکمیل کردند. بر اساس یافته ها رعایت رژیم کم چرب،کم کلسترول و پر فیبر موجب کاهش وزن و BMIگردید (05/0p<). میزان LDL-C به طور معنی داری کاهش یافت (001/0=p). فشار خون دیاستولیک به طور مرزی کاهش نشان داد (059/0p=). تغییر معنی داری در TG،T-C و فشار خون سیستولیک مشاهده نشد.
    نتیجه گیریکاهش معنی دارLDL-C، وزن و BMIافراد بعد از یک دوره کوتاه مدت نشانگر تاثیرآموزش و رعایت رژیم غذایی مناسب در کنترل وزن و چربی های خون می باشد. توصیه به رعایت رژیم غذایی صحیح می تواند موجب ارتقاءسطح آگاهی های تغذیه ای مردم و کاهش چربی های خون گردد.

    کلیدواژگان: هیپرلیپیدمی، کلسترول، HDL، LDL، TG
  • هوشنگ گرامی، شادمان نعمتی، عالیا صابری، سید ابراهیم نقوی، احسان کاظم نژاد، علی اکبر صادقی، مرجان گرامی سرشت صفحه 46
    مقدمه باتوجه به متعدد بودن علل وزوزگوش و عدم شناخت مکانیسم دقیق بروز آن یافتن یک روش درمانی موثر همچنان مورد چالش است. هدف از این مطالعهبررسی اثر داروهای کاربامازپین و اکسکاربازپین بر وزوزگوش بیماران مراجعه کننده به بیمارستان امیرالمومنین رشت بود.
    روش کار در یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده دوسوکور، که از اردیبهشت سال 1389-1390 در بیمارستان امیرالمومنین رشت انجام شده است، 57 بیمار (23 تا 65 ساله) مبتلا به وزوزگوش مزمن غیرضرباندار، در سه گروه مجزا تحت درمان با کاربامازپین (mg300-600)، اکسکاربازپین(mg450-900) و دارونما به مدت 12 هفته قرار گرفتند. در آغاز مطالعه معاینات بالینی، تستهای آزمایشگاهی لازم، آزمون های شنوایی سنجی و تکمیل آزمون Visual Analogue Scale (VAS) و Tinnitus Severity Index (TSI) به عمل آمد و سپس در پایان هفته های 8 و12 نیز پرسشنامه TSI و VAS برای بیماران تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS انجام شد.
    نتایج از 51 بیمارکه دوره درمان را کامل کردند (28 مرد و 23 زن). کاربامازپین، اکسکاربازپین و دارونما، شدت وزوزگوش را براساسVAS به ترتیب در2/56%، 2/46% و 5/38% بیماران کاهش دادند. کاهش وزوزگوش براساس TSI در سه گروه مذکور به ترتیب 1/61%، 8/58% و 50% بود. در قیاس بین گروه های مورد مطالعه، کاربامازپین و اکسکاربازپین در کاهش وزوزگوش براساس VAS و TSI به دارونما برتری نداشتند.
    نتیجه گیری کاربامازپین و اکسکاربازپین در کاهش شدت وزوزگوش بیماران موثر می باشند اما برتری چشمگیری نسبت به دارونما ندارند.
    کلیدواژگان: وزوزگوش، ضدتشنج، کاربامازپین، اکسکاربازپین
  • رحیم حبیبی، امیر رضا صالح مقدم، علی طلایی، سعید ابراهیم زاده، حسین کریمی مونقی صفحه 52
    مقدمهجهان در کنار بحران تهدید بمب اتمی، بحران نابودی محیط زیست، بحران فقر جامعه، شاهد بحران اعتیاد نیز می باشد. یکی از مشکلات شایع در اکثر مددجویان معتاد کاهش عزت نفس است. عزت نفس انعطاف پذیری در مقابل تغییرات را افزایش داده و نگرش های مثبت در جهت پیشرفت احساس خودکفایی را تقویت می کند. پژوهش های پیرامون مسئله اعتیاد و ارائه راهکارهای درمانی غیر دارویی اعتیاد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی تاثیر آموزش حل مسئله خانواده محور بر میزان عزت نفس مددجویان وابسته به مواد مخدر است.
    روش کاراین پژوهش یک مطالعه مورد شاهدی تجربی دو گروهه است که در سال 1389 در کلینیک مهر مشهد انجام شده است. پس از تایید روایی و پایایی پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت،60 مددجوی وابسته به مواد مخدر در دو گروه 30 نفره آزمون و کنترل به صورت تخصیص تصادفی تقسیم شدند. تمامی واحدهای پژوهش فرم ها و پرسشنامه عزت نفس را قبل از مداخله تکمیل نموده برای گروه آزمون به مدت دو ماه، 8 جلسه 45 دقیقه ای جلسات حل مساله خانواده محور برگزار گردید. سپس هر دو گروه پرسشنامه عزت نفس را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار spss و آزمون های دقیق فیشر، تی مستقل و تی زوجی استفاده شد.
    نتایجمداخله در گروه آزمون منجر به افزایش معنی داری (0001/0p=)، به میزان 5/4 برابر افزایش در نمره عزت نفس نسبت به گروه کنترل گردید.
    نتیجه گیریبکارگیری روش آموزشی حل مسئله با رویکرد خانواده محور می تواند جهت بهبود و تکمیل فرآیند درمانی ترک اعتیاد مددجویان به عنوان یک روش غیر دارویی مفید و موثر باشد.
    کلیدواژگان: آموزش حل مسئله تعدیل شده، خانواده محور، عزت نفس، مددجویان وابسته به مواد
  • مورد نگاری
  • محمود ابراهیمی، مجید جلال یزدی صفحه 59
    مقدمهبرقرار نشدن جریان خون (No reflow) در حین آنژیوپلاستی عارضه مهمی است که پیش آگهی را وخیم تر می کند. این گزارش به نقش حیاتی استفاده از کاتترهای جدید مخصوص آسپیراسیون لخته در درمان این پدیده و موفقیت یک آنژیوپلاستی نجات دهنده می پردازد.
    معرفی بیمارمرد 36 ساله ای، 5/3 ساعت پس از شروع سکته حاد قدامی قلب، به علت عدم پاسخ به استرپتوکیناز، برای آنژیوپلاستی نجات دهنده به کت- لب ارجاع می شود. شریان کرونری نزولی قدامی چپ وی دچار انسداد ترومبوتیک 100% بود. با انجام آنژیوپلاستی به علت حجم بالای لخته، جریان خون برقرار نشد و اختلال همودینامیک ادامه داشت. باآسپیراسیون موفق لخته، جریان خون برقرارشده و درد بیمار برطرف و فشار خون بیمار به حالت عادی بازگشت.
    نتیجه گیریوجود کاتترهای جدید مخصوص آسپیراسیون در اطاق کت- لب، یک وسیله درمانی ضروری بخصوص برای موفقیت در آنژیوپلاستی های اولیه است.
    کلیدواژگان: آسپیراسیون لخته، سکته حاد قلبی، برقرار نشدن جریان خون (No، reflow)
|
  • Evaluation of Relationship between Apnea-hypopnea Index and Body Mass Index in Chronic Obstructive pulmonary Disease Pulmonary Disease Research Center-Mashhad University of Medical Sciences
    Fariba Rezaeetalab, Majiid Mirsadraee, Vahid Dehestani, Fariborz Rezaeetalab, Hadi Asadpour, Saeed Akhlaghi Page 6
    IntroductionChronic Obstructive pulmonary disease (COPD) is an important disease with high mortality rate worldwide. Nocturnal ventilatory changes and gas exchange disorder are common in COPD patients. These disorders do not correlate with bronchial spasm and airway resistance. Apnea – hypopnea Index (AH) represent the total Apnea and hypopnea in one hour. There are several risk factors for sleep Apnea. Obesity is the common causes. The aim of this study is the relationship between apnea-hypopnea index and body mass index in COPD patients.Materials and MethodsWe assessed 40 COPD patients with sleep disorder in sleep laboratory. Exclusion criteria were pneumonia, Ischemic heart disease, lung cancer, congestive heart failure, Diabetes mellitus, systemic hypertension, hypothyroidism, central respiratory disorders, sedative drugs and opium usage. Body mass index (BMI) and neck circumference were assessed. Next, in this cross-sectional study, patients were evaluated with total nocturnal polysomnography. AHI was recorded. The data were gathered and analyzed with standard statistical method.ResultsMedian BMI, AHI were 30.77+- 5.85110 and 15.05+- 16.50571 respectively. No significant correlation was found between BMI and AHI.ConclusionThere were no correlation between increasing weight and apnea – hypopnea in COPD patients. Thus, in Iranian population, sleep apnea may be occur in higher level of BMI.
  • Peiman Eshraghi, Sanaz Mehrabani Tabari, Atefeh Mohseni Page 7
    IntroductionThalassemia major is a hereditary anemia that becomes blood transfusion dependent. Iron overload consequence leads to multiple organ dysfunction and endocrinopathy. So deferoxamine (desferal) is used for chelation therapy. The aim of this study was to evaluate the growth rate of these patients and its correlation with endocrine complications and determine the role of secondary iron overload in these situations.Materials and Methods This cross-sectional study was performed for a year (2010) on 280 patients (aged 3.5- 56 years) who received blood transfusion and chelation therapy at Amirkola Thalassemia Center. After basic evaluations, determination of height standard deviation, they were divided by serum ferritin level into two groups (good and poorly controlled). They were evaluated for hypothyroidism, diabetes mellitus, hypoparathyroidism and hypogonadism. Next, data were analyzed. A p <0.05 was considered significant.Results From 280 patients with mean age of 19.6 ± 8.5 years, 161 (57.5%) cases were female, short stature (<-2 SDS) was present in 90 cases (32.1%). Their mean height was 151.4±17.3 cm. 162 cases (57.9%) had endocrinopathy. There was a relationship between short stature and hypoparathyroidism (p= 0.009) and hypogonadism (p= 0.005) and also diabetes mellitus (p= 0.003); but no relationship was found between short stature and hypothyroidism (p=1.000) and serum ferritin level (p=0.091).ConclusionAccording to higher prevalence of hypoparathyroidism, hypogonadism and diabetes mellitus in short statured thalassemic patients, screening should be done for such disorders with more sensitivity in these patients.
  • Hamidreza Kianifar, Simin Partovi, Seyed Ali Jafari, Nazanin Alizadeh, Ali Khakshour, Fatemeh Khorashadi Zadeh Page 15

    IntroductionAn important consequence of chronic liver disease (CLD) is endocrine disorders. The main object of this study was to assess serum hormones in children with CLD.Materials and MethodsIn a cross sectional study between 2007-2009, 57 children with chronic liver disease were enrolled. Levels of serum triiodothyronine (T3), thyroxin (T4), thyroid stimulating hormone (TSH), parathormon (PTH), calcium(c), phosphor (P), alkalanephosphatase (ALP),growth hormone(GH) and insulin like growth factor-1(IGF-1), albumin (ALB) and total protein, triglyceride (TG) and cholesterol (CHOL), fasting blood sugar (FBS) and liver function tests were measured.ResultsIn this study, most patient's thyroid hormones and fasting blood sugar were at normal range. But there was a significant decline in serum IGF- 1 levels in this patients. 28 percent of children had PTH levels higher than normal range for age and 24 percent had serum phosphor levels lower than normal range. 1/3 of these patients were bone fracture. Overt diabetics did not obsereve in our children.ConclusionChildren with CLD are GH resistant and might be at risk of osteopenia and bone fracture. So serum hormone levels should be carefully monitored in children with CLD.

  • Ali Bahari, Shahrokh Izadi, Hamid Heirani Moghadam, Amin Saneie Moghadam Page 21
    IntroductionDrug abuse as a frequent high risk behavior accompanies many different gastrointestinal complications. In this study we tried to evaluate the prevalence of gastrointestinal reflux among opium addicts.Materials and MethodsUsing a historical cohort design, 62 cases with dyspepsia as the chief complaint entered the study: 30 cases with history of regular use of opium over the last year (exposed group) and 32 cases with no history of addiction at all (unexposed group). Upper GI tract endoscopy was accompanied by 3 biopsy specimens taken from body and antre of stomach was performed for all the cases. Results2 cases in the exposed group and 3 cases in the unexposed group left the study with the diagnosis of malignancy. Mean age of the remaining cases in the exposed group was 48.1±13.2 and in the unexposed group, it was 37.8±13.9 years (p= 0.006). 16 cases (57.1%) in the exposed group and 5 cases (17.2%) in the unexposed group had endoscopic evidence of bile reflux into the stomach (p= 0.003). Pathologic evidence of bile gastritis including foveolar elongation was reported in 7 cases (25.0%) of the exposed group in comparison with 1 case (3.4%) of the unexposed group (p = 0.025). The frequency of "helicobacter pylori free gastritis" was 50% in the exposed group and 17.2% in the unexposed group (p = 0.012).ConclusionDuodenogastric reflux is not restricted to cases with a history of GI tract surgery and it seems that this problem is common among opium addicts.
  • Fatemeh Nazemian, Masih Naghibi, Sara Movahed Vahid Mozaffari, Abbas Ali Zeraati Page 28
    IntroductionDiabetic nephropathy is the most important disease which often results in renal failure. Proteinuria is an important parameter which predicts progression of diabetic nephropathy. Gold standard method for protein measuring is collecting 24 hour urine. Instead of that, in several studies around the world, measuring level of urine protein in 24 hours of the day has been carried out. In this study, we intended to specify the relation between quantitative amount of 8 hour and 24 hour urine protein in patients with diabetic nephropathy.Materials and MethodsThe study population included 50 patients with diabetic nephropathy before ESRD We obtained the following samples: 1) 8-h urine, and 2) 24-h urine. We measured serum creatinine concentration, creatinine clearance, urine volume, urinary protein and creatinine concentration. Our statistic method of analysis was Pierson's correlation method. ResultsAge mean was 53±14 years old and diabetes duration mean was 13±4.10 years. The mean of nocturnal 8hr urine protein and 24 hr one were 24.20±42, 33.35±43, 71.26±84 mg, respectively. There was a direct significant correlation between 8hr and 24hr urine protein (r=0.8, p=0.001). A significant correlation was also detected between nocturnal 8hr urine protein and daily one with 24hr urine protein.ConclusionThere was a significant and direct relationship between 8hr urine protein (daily and nightly) and 24hr urine protein. This might be used for urine protein collection in patients with diabetic nephropathy to improve the compliance.
  • Yahya Pasdar, Parisa Niazi, Shokoufeh Alghasi, Esmat Rashidi, Mansour Rezaei Page 33

    IntroductionHyperlipidemia is a risk factor for cardio vascular diseases (CVD), which may be protected by diet therapy and physical activity. The aim of the present study was the determination of the effects of diet therapy and nutritional education on lipid profiles in hyperlipidemic pateints.Materials and Methods73 subjects out of 183 subjects with hyperlipidemia were selected from our previous research for this semi-clinical trial study. Written consent forms were obtained and 5ml fasting blood sample was collected for TG, T-C, LDL-C and HDL-C analysis before and after intervention. Body composition was assessed using bioelectric impedance (Plusavis 333). All participants received low fat, low cholesterol and high fiber diet including a nutritional guide booklet. Subjects were followed up using phone call every two weeks and data was analyzed using pair T-test and SPSS16.Results45 subjects with average age of 45+8 year completed the study (16 female and 29 male). There was significant reduction in BMI and weight after two months diet therapy (p<0.05). Significant decrease was showed in LDL-C after two month intervention (104.2+2.3 vs. 90.1+2.9, p= 0.001). The study showed borderline reduction in diastolic blood pressure. There was no significant difference for TG, T-C and systolic blood pressure before and after intervention. ConclusionReduction in BMI, weight and LDL-C during short time revealed the effects of diet therapy and nutritional education. Screening for hyperlipidemia and improving public nutritional knowledge using appropriate media to prevent CVD is highly recommended.

  • Hooshang Gerami Shadman Nemati* Alia Saberi Ebrahim Naghavi Ehsan Kazemnejad Ali Akbar Sadeghi Marjan Geramiseresht Page 46
    IntroductionDue to multiplicity of tinnitus etiologies and the lack of accurate knowledge about its exact mechanism, it is still a challenge to find an effective treatment. The objective of this study was an evaluation of carbamazepine and oxcarbazepine effect on tinnitus in patients’ reffered to Amiralmomenin Hospital Rasht-Iran.Materials and MethodsIn a randomized double-blind clinical trial, a total of 57 patients (23 to 71 years old) with chronic nonpulsatile tinnitus were treated in three separate groups with carbamazepine (300-600mg), oxcarbazepine (450-900 mg) and placebo for 12 weeks. In the early stages of the study, physical examination and nessecary laboratory tests, audiometry tests, complementation of Visual Analogue Scale (VAS) and Tinnitus Severity Index (TSI) were performed. At the end of 8th and 12th weeks, VAS and TSI questionnaire were completed again.ResultsAmong 51 patients (28 male, 23 female) who completed the trial course, according to VAS, carbamazepine, oxcarbazepine and placebo decreased severity of tinnitus in 56.6%, 46.2% and 38.5% of cases respectively. Decrement in tinnitus severity on the basis of TSI in the three mentioned groups were 61.1%, 58.8% and 50% respectively. Carbamazepine and oxcarbazepine were not more effective than placebo in subsiding tinnitus on the basis of VAS and TSI. ConclusionCarbamazepine and its analouge, oxcarbazepine are effective in decreasing tinnitus severity, but they are not significantly more effective than placebo.
  • Rahim Habibi, Amirreza Saleh Moghadami, Ali Talaei, Saeid Ebrahimzadeh, Hosein Moneghi Karimi Page 52
    IntroductionThe world witnesses addiction crisis along with atomic bomb, environmental degradation and poverty. One of the most common problems in most of the addict clients is low self-esteem. Self-esteem increases flexibility against changes and reinforces positive attitudes in order to improve sense of self-sufficiency. The researches about addiction and its non-drug treatment strategies, specially increasing self-esteem, is a very important issue. The present study aimed to assess the effect of family-centered problem solving teaching method upon the self esteem in drug-dependent clients. Materials and MethodsThis research was an experimental, two-group pretest-posttest design. After approval of research tool's validity and reliability, 60 addictive clients were randomly divided into 2 tests and one 30-person control group. The participants completed the questionnaires before and after the intervention. The test group received family-centered problem solving teaching method in 8 45-minute sessions for 2 months in additional to common treatment.ResultsFamily-centered problem solving teaching method led to statistically significant increase in test group’s self-esteem. Self-esteem scores rate in test group was 4.5 times more than control group.ConclusionApplying the family-centered problem solving teaching method can be useful in improving and completing the treatment process of clients’ addiction quitting in these clinics as a non-drug method.
  • Mahmoud Ebrahimi, Majid Jalal Yazdi Page 59
    IntroductionNo reflow is one major side effect that occurs in angioplasty and makes prognosis poor. This article reported the vital role of utilization of new thrombus aspiration catheters in treatment of this phenomenon to succeed in rescue angioplasty. Case reportA 36-year-old man with failed response to streptokinase, 3.5 hrs after anterior STEMI was referred to cath-lab for rescue angioplasty. At angiography, LAD was totally occluded with thrombotic lesion. Because of high clot load, standard angioplasty failed to establish the flow aggravating hemodynamics, so we used the device to aspirate thrombus. This procedure was successful and normal coronary flow was restablished; chest pain terminated and blood pressure roseConclusionThe presence of new thrombus aspiration catheters in cath-lab is an essential treatment device for success of primary and rescue angioplasty.