فهرست مطالب

Research Development in Nursing and Midwifery - Volume:8 Issue: 2, 2012

Journal of Research Development in Nursing and Midwifery
Volume:8 Issue: 2, 2012

  • تاریخ انتشار: 1391/01/27
  • تعداد عناوین: 10
|
  • شراره ضیغمی محمدی، ماندانا شهپریان صفحه 1
    زمینه و هدف
    مطالعات مختلف نشان می دهد که کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی در بیماران مبتلا به نارسایی قلب، به طور قابل توجهی تحت تاثیر بیماری قرار می گیرد. هدف از مطالعه ی حاضر، تعیین کیفیت زندگی و برخی فاکتورهای مرتبط با آن در مردان مبتلا به نارسایی قلبی بود.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی- تحلیلی، بر روی 100 مرد مبتلا به نارسایی سیستولیک قلبی در بیمارستان های تامین اجتماعی البرز کرج و شهریار در سال 1389 انجام شد. روش نمونه گیری در مطالعه ی حاضر، به روش نمونه- گیری آسان بود. اطلاعات از طریق مصاحبه جمع آوری گردید. ابزار های مورد استفاده، شامل اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه کیفیت زندگی بیماران نارسایی قلبی مینه سوتا بود. اطلاعات با نرم افزار آماری SPSS و در سطح معنی دار کمتر از 05/0 با استفاده از آمار توصیفی مانند توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار، آزمون تی برای گروه های مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که میانگین نمره کیفیت زندگی 30/21±61/41 بود و 51 درصد از مردان مبتلا به نارسایی قلبی کیفیت زندگی ضعیف، 26درصد متوسط و 23درصد کیفیت زندگی خوبی داشتند. کیفیت زندگی، همبستگی مثبت معنی داری با سن (001/0>p) و همبستگی معکوس معنی داری با کسر جهشی بطن چپ (006/0=p)، سطح هموگلوبین(001/0>p)داشت. تفاوت آماری معنی داری در میانگین نمره کیفیت زندگی با سطح تحصیلات (001/0=p)، وضعیت اقتصادی(010/0=p)، مصرف سیگار(031/0=p)، آسم (022/0=p)، استفاده از دیگوگسین (040/0=p)، مسدود- کننده گیرنده آنژیوتانسین(035/0=p) و اسپیرونولاکتون (002/0=p) وجود داشت.
    نتیجه گیری
    مطالعه ی حاضر نشان داد که کیفیت زندگی مردان مبتلا به نارسایی سیستولیک قلبی ضعیف است. پرستاران با مداخلات مناسب و آموزش اقدامات خود مراقبتی و مانیتورینگ عوارض جانبی درمان، می توانند به ارتقای کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی کمک نمایند.
    کلیدواژگان: مردان، نارسایی قلبی، کیفیت زندگی، عوامل کیفیت زندگی
  • محمد علی عروجی، عبدالرحمان چرکزی، فاطمه یزدان پور، منصور ناعمی صفحه 14
    زمینه و هدف
    شناخت و اصلاح رفتارهای ترافیکی مردم به خصوص عدم استفاده از کلاه ایمنی، به عنوان یک راهکار به منظور جلوگیری از صدمات ناشی از حوادث جاده ای مطرح می باشد. این مطالعه با هدف بررسی موانع رانندگان موتور سیکلت در استفاده از کلاه ایمنی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی در شهر خمین انجام گرفت.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع توصیفی – تحلیلی می باشد.جمعیت مورد مطالعه، 384 نفر از رانندگان موتور سیکلت بودند ونمونه گیری به روش آسان از افراد در دسترس انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بر اساس سازه های الگوی اعتقادبهداشتی بود.پرسشنامه به صورت مصاحبه ای تکمیل شد و عملکرد، حساسیت درک شده، موانع و منافع درک شده و شدت درک شده با استفاده از آزمون های تی مستقل، همبستگی پیرسون، اسپیرمن،کای- اسکوئر و ویلکاکسون محاسبه و ارتباط هر کدام از بخش ها با عملکرد سنجیده شد وسطح معنی داری 5% در نظرگرفته شد.
    یافته ها
    علت عدم استفاده از کلاه ایمنی به ترتیب عرق کردن، کمتر شنیده شدن صدا،گران بودن،سنگین بودن کلاه، محدودیت دید، احساس خفگی، به هم ریختن آرایش موها،گم کردن کلاه ایمنی، خجالت کشیدن و وقت گیر بودن در هنگام استفاده از کلاه ایمنی بود. استفاده از کلاه ایمنی در زمان بررسی2/16 درصد بود. 4/61 درصد از افراد مورد مطالعه، آموزش و اطلاع رسانی، 7/22 درصد جریمه توسط پلیس و 9/15 درصد توقف موتور سیکلت را در استفاده از کلاه ایمنی موثر دانستند. میانگین نمرات حساسیت درک شده، موانع و منافع درک شده و راهنمای به عمل با میانگین نمره عملکرد ارتباط معنی داری داشت(05/0 p<).
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش نشان می دهد که اجرای برنامه ی آموزشی مناسب در مورد استفاده از کلاه ایمنی بر اساس سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی، طراحی مناسب کلاه ایمنی به علت مشکلات ذکر شده(تعرق، نشنیدن صدا، احساس خفگی و...) و اصلاح رفتار پلیس در برخورد باعدم استفاده از کلاه ایمنی به سمت آموزش، می تواند در استفاده از کلاه ایمنی موثر باشد.
    کلیدواژگان: موتور سیکلت، مدل اعتقاد بهداشتی، کلاه ایمنی، رانندگان
  • اکرم ثناگو، عراز گل بازیار، مریم چهره گشا، سونا قرنجیک، مریم نوروزی، صفیه پاکروان فر، حمید آسایش، لیلا جویباری صفحه 24
    زمینه و هدف

    تحولات اجتماعی، اقتصادی و پیشرفت های علمی موجب رشد سریع سالمندی و دگرگونی سنت- های دیرین گردیده است. کیفیت زندگی در سالمندانی که از حمایت های همسر، فرزندان و دوستان برخوردارند، بالاتر است. لذا پژوهش حاضر به منظور تعیین نگرش مردم نسبت به افراد سالمند دراستان گلستان در سال 1387انجام شده است.

    روش بررسی

    در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 300 شهروند 13 الی 60 ساله که حداقل یک فرد سالمند در اطرافیان خود داشتند، از چهار شهر استان گلستان به روش نمونه گیری آسان مورد پرسش قرارگرفتند. پرسشنامه نگرش سنج کوگان به عنوان ابزارگردآوری داده ها مورد استفاده قرارگرفت. برای آنالیز داده ها از آزمون های کراسکال والیس و من ویتنی استفاده شد.

    یافته ها

    42 درصد نمونه ها ترکمن و53 درصد فارس بودند. میانگین سنی نمونه ها 8/24 سال بود. بین متغیر سن، قومیت و تحصیلات(05/0> P) با چگونگی نگرش نسبت به سالمندی ارتباط معنی دار آماری دیده شد. زنان و مردان کمتر از 25 سال و افراد با تحصیلات بالا بیشترین نگرش منفی را نسبت به سالمندان و زنان و مردان ترکمن بیشترین نگرش مثبت را نسبت به سالمندان داشتند.

    نتیجه گیری

    با توجه به اینکه بیشترین نگرش منفی بین نوجوانان و جوانان و دانشگاهیان است، برای ایجاد تحولی اساسی در نگرش این افراد، باید اقدامات اساسی توسط مسئولان انجام شود.

    کلیدواژگان: نگرش، مردم، سالمندان، استان گلستان
  • عین الله ملایی، حمید آسایش، بهزاد تقوی کیش، مصطفی قربانی صفحه 30
    زمینه و هدف
    در مطالعات مختلف به تفاوت جنسیتی در هوش هیجانی اشاره می شود و غالبا زنان و دختران را دارای هوش هیجانی بالاتر می دانند. هدف این مطالعه، تعیین تفاوت جنسیتی در هوش هیجانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان بوده است.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 180 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1387 به روش تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شیرینگ، به عنوان ابزار گردآوری داده ها استفاده شدکه روایی و پایایی آن در مطالعات مختلف مورد تایید قرار گرفته است (ضریب آلفای کرونباخ بین 75 تا 85 درصدگزارش شده است). داده ها با آزمون های آماری توصیفی وآزمون تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در تمامی آزمون ها سطح معنی داری 05/0 درصد در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    هوش هیجانی دانشجویان دختر 2/104 و پسران 1/100 بوده که این اختلاف از نظر آماری معنادار بوده است (03/0= P). دانشجوان دختر در مولفه های خودکنترلی، خود آگاهی و هوشیاری اجتماعی مقیاس هوش هیجانی نمرات بالاتری داشتند(05/0 P<). در دو خرده مقیاس خودانگیزی و مهارت اجتماعی، اختلاف معنی داری بین دو جنس وجود نداشت(05/0< P).
    نتیجه گیری
    همه مولفه های هوش هیجانی در دو جنس تفاوت ندارند، ولی مولفه های هشیاری اجتماعی و خود کنترلی تحت تاثیر جنسیت قرار می گیرند.
    کلیدواژگان: هوش هیجانی، تفاوت جنسیتی، دانشجویان علوم پزشکی
  • حمید شریف نیا، نادر آقاخانی، رقیه نظری، بتول نحریر صفحه 35
    زمینه و هدف
    روند رو به رشد بیماری مزمن کلیوی در جهان، بیانگر افزایش مشکلاتی است که به بیمار و خانواده او تحمیل می شود و در نهایت کیفیت زندگی او را کاهش می دهد؛ به طوری که بیماران دیالیزی علاوه بر درخواست درمان- های مناسب، به دنبال افزایش کیفیت زندگی خود هستند. لذا مطالعه حاضر با هدف مقایسه کیفیت زندگی بیماران دیالیز صفاقی و همودیالیز انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه تحلیلی- مقطعی بر روی 136 بیمار دیالیزی(130 بیمار همودیالیزی و 36 بیمار دیالیز صفاقی) دربخش های همودیالیز و دیالیز صفاقی و نفرولوژی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1385انجام شد. کیفیت زندگی به کمک پرسشنامه استاندارد SF-36 که در دو بخش شامل اطلاعات دموگرافیک و 36 سوال مربوط به کیفیت زندگی) تنظیم شده بود، بررسی گردید. داده های جمع آوری شده با آمار توصیفی و تی تست مستقل تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    اکثر نمونه ها زن بودند(97) نفر و اکثر بیماران همودیالیزی8/43درصد در محدوده سنی45-26 سال و هم چنین بیشتر بیماران دیالیز صفاقی50 درصد در محدوده سنی 25- 15سال قرار داشتند. میانگین نمره کیفیت زندگی بیماران همودیالیز در حیطه فعالیت جسمی، محدودیت ایفای نقش و سلامت روحی و روانی بالاتر از بیماران دیالیز صفاقی بود(05/0 p<).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج مطالعه ی حاضر،کیفیت کلی زندگی بیماران همودیالیز بهتر از بیماران دیالیز صفاقی بوده است. بنابراین شناسایی سطح کیفیت زندگی بیماران با نارسایی مزمن کلیه و مطالعه در مورد روش های ارتقاء کیفیت زندگی آن ها ضروری به نظر می رسد و امید است تا گام های عملی در جهت ارتقاء کیفیت زندگی این بیماران برداشته شود.
    کلیدواژگان: بیماری مزمن کلیه، همودیالیز، دیالیز صفاقی، کیفیت زندگی
  • اسماعیل شریعت، اسماعیل محمد نژاد، محمد اکبری کاجی صفحه 43
    زمینه و هدف
    جوانان، عمده ترین گروه در معرض خطر ایدز در سراسر دنیاهستند و یکی از مشکلات بهداشتی در جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه خطر ابتلا به ایدز می باشد. هدف این مطالعه، تعیین آگاهی و نگرش دانشجویان دانشگاه آزاد ساوه در مورد ایدز بود.
    روش بررسی
    این پژوهش از نوع توصیفی – مقطعی بود. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ساوه سال 89- 88 تشکیل می دادند. حجم نمونه 666 نفر بود که به طریق نمونه گیری خوشه ایانتخاب شدند،ابزارگردآوری پرسشنامه خود ساخته بود که شامل سه قسمت اطلاعات دموگرافیک،آگاهی و نگرش بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری 15 - SPSS و به کارگیری آزمون های کای دو و تست دقیق فیشر تجزیه و تحلیل شد و در سطح (05/0 P<) معنی دار تلقی شده است.
    یافته ها
    : اکثر نمونه ها (9/48 درصد) در گروه سنی 20 تا 25 سال قرار داشته، 4/ 54 درصد مونث،8 /68 درصد دانشجویان دارای آگاهی متوسط، 9/ 14 درصد دارای آگاهی خوب و 1 /63 درصد از نگرش منفی برخوردار بودند. 6/80 درصد اطلاعات خودرا از طریق رادیو و تلویزیون کسب کرده بودند. 54 درصد تا کنون با بیمار ایدزی تماسی نداشته اند. بین میزان آگاهی با جنس و منبع کسب اطلاعات، میزان نگرش با جنس (001/0> P) و میزان نگرش با میزان آگاهی ارتباط معنی داری وجود داشت (001/0> P).
    نتیجه گیری
    اکثر دانشجویان از میزان آگاهی خوب ونگرش مثبت برخوردار نبودند و با توجه به اینکه رسانه ملی مهم ترین نقش را در رابطه با ایدز داشت، توجه به کمیت و کیفیت برنامه های آن و سایر منابع اطلاعاتی در امر آموزش ضروری است.
    کلیدواژگان: دانشجویان، ایدز، نگرش، آگاهی، دانشگاه آزاد
  • الیاس بهادر، علی عباسی صفحه 50
    زمینه و هدف
    رفتارهای بهداشتی، به منظور پیشگیری از بیماری یا حفظ سلامتی انجام می گیرد و با توجه به تاثیر الگوهای رفتاری بر سلامت افراد جامعه، این مطالعه با هدف مقایسه رفتارهای بهداشتی دانشجویان نیم سال اول و آخر دانشگاه های دولتی شهر تهران و ارتباط آن با متغیرهای جمعیت شناختی انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، تعداد 149 نفر از دانشجویان دانشگاه های تهران و امیرکبیر در سال 1385 به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب گردیدند. تعداد دانشجویان نیم سال اول 99 نفر و نیم سال آخر50 نفر بود. ابزار گرد آوری داده-ها، پرسشنامه تعیین رفتارهای بهداشتی بود و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-16 و آزمون های آماری توصیفی و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی داری آزمون 05/0 در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    بین دو گروه از دانشجویان نیم سال اول و آخر، در زمینه انجام فعالیت ورزشی و عدم استعمال دخانیات اختلاف آماری معنی داری وجود نداشت؛ ولی در زمینه الگوی صحیح تغذیه این اختلاف معنی دار بوده است(03/0= P) و دانشجویان نیم سال اول رفتار بهداشتی مناسب تری در زمینه تغذیه داشتند.
    نتیجه گیری
    در مطالعه حاضر، نتایج نشان داد که دانشجویان مورد بررسی از نظر رعایت رفتارهای بهداشتی در حد مطلوبی نبوده اند؛ لذا طراحی و اجرای برنامه های آموزشی مناسب به منظور ارتقای رفتارهای بهداشتی مطلوب در بدو ورود و طی دوره تحصیلی دانشجویان ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: بهداشت، دانشجو، ورزش، تغذیه، دخانیات
  • جلیل فتح آبادی، علیرضا محمدی آریا، یزدان کاکایی، محمد نوذری صفحه 58
    زمینه و هدف
    فرآیند تعیین و تهیه اطلاعات لازم درباره ی مطلوبیت هدف های برنامه توسعه، به منظور هدایت، تصمیم گیری، بهبود فعالیت های دانشگاهی و کسب بازده مورد نظر آن دانشگاه، ارزشیابی خوانده شده و به عنوان جزء جدایی ناپذیر نظام برنامه ریزی دانشگاهی قلمداد می شود. هدف این پژوهش، ارزشیابی جامع دانشگاه آزاد اسلامی گرگان با رویکرد مبتنی بر مدیریت بر اساس الگوی CIPP، به منظور تهیه اطلاعات مفید برای کمک به افراد برای قضاوت و بهبود برنامه آموزشی و کمک به رشد سیاست ها و خط مشی برنامه ها می باشد.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر توصیفی از نوع ارزشیابی است. برای این کار اجزای چهارگانه الگوی CIPP شامل زمینه، درون داد، فرآیند و برون داد به مولفه های جزئی تر تقسیم شدند، سپس استانداردهای اولیه براساس نظر مدیران دانشگاه، مدیران گروه و اعضای هیات علمی تدوین شد. در مرحله بعد، بر اساس استانداردهای اولیه ابزار اندازه گیری، طراحی و اجرا شدند.
    یافته ها
    نتایج این پژوهش نشان داد که میانگین نمره های عوامل زمینه، درون داد، فرآیند و برون داد از دیدگاه اعضای هیات علمی، دانشجویان، مدیران گروه، مدیران دانشگاه، کارشناسان و دانش آموختگان به ترتیب برابر 550/2، 714/2، 208/3 و 910/2 است که نشان دهنده مطلوبیت نسبی دانشگاه آزاد در این شاخص هاست. نمره مجموع این چهار عامل نیز برابر 845/2 بود که نشان دهنده مطلوبیت نسبی دانشگاه از لحاظ کلی است.
    نتیجه گیری
    با توجه به جوان بودن دانشگاه آزاد اسلامی وکم بودن نسبت اعضای هیات علمی با مرتبه دانشیاری واستادی به مربی، این میزان مطلوبیت قابل قبول است.
    کلیدواژگان: ارزشیابی، الگوی ارزشیابی CIPP، الگوی ارزشیابی جامع
  • محمدرضا قنبری، سیامک رجایی، موسی کیانی، محمدرضا یوسفی صفحه 69
    زمینه و هدف
    عملکرد نظام آموزشی می تواند در فارغ التحصیلان تبلور عینی داشته باشد؛ لذا این تحقیق به دنبال بررسی عملکرد نظام آموزشی دانشگاه از نگاه فارغ التحصیلان بوده است.
    روش بررسی
    دراین مطالعه تمامی فارغ التحصیلان(159 نفر) نیم سال دوم سال تحصیلی86-1385دانشگاه علوم پزشکی گلستان مورد پرسش قرارگرفتند. ابزارگردآوری داده ها، پرسشنامه ای پایا وروا، مشتمل بر 36 سوال بسته در ارتباط با فاکتورهای عملکردی در نظام آموزشی بود. فارغ التحصیلان پس از شناسایی و انجام هماهنگی لازم، پرسشنامه ها را تکمیل نموده ودر همان زمان تحویل دادند. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار spss و شاخص های آماری، تجزیه وتحلیل شدند.
    یافته ها
    از 159 نفر فارغ التحصیل شرکت کننده در این پژوهش، 22 درصد پسر و78 درصد دختر بودند. فارغ- التحصیلان از رشته های پزشکی، پرستاری، مامایی، علوم آزمایشگاهی، اتاق عمل، بهداشت محیط و بهداشت خانواده بودند. نتایج به دست آمده، نشان دهنده تفاوت دیدگاه های فارغ التحصیلان با توجه به رشته تحصیلی و براساس عوامل عملکردی مختلف در سطح دانشگاه می باشد. رابطه بین رضایت فارغ التحصیلان از عملکرد نظام آموزشی دانشگاه و رشته- های تحصیلی آنان با (001/0 < p) معنی دار شد. این موضوع بیشتر تحت تاثیر نارضایتی فارغ التحصیلان دو رشته پزشکی و مامایی از عملکرد نظام آموزشی و مدیریت آموزش عالی بوده است.
    نتیجه گیری
    نتایج به دست آمده از این پژوهش، گویای این مطلب است که کارکردها در قسمت های مختلف آموزشی دانشگاه متناسب با انتظارات نبوده است؛ به گونه ای که بازتاب های متفاوتی در بین فارغ التحصیلان داشته است.
    کلیدواژگان: دیدگاه فارغ التحصیلان، عملکرد نظام آموزشی، رضایت
  • لیلا جویباری، اکرم ثناگو، مریم قنبری گرجی صفحه 77
    زمینه و هدف
    تصویرجسمی می تواند اثر عمیقی بر زندگی افراد، حس اعتماد به نفس (حس خوشحالی درونی) و سلامتی داشته باشد. هدف از این مقاله، بررسی تصویر جسمی کارکنان دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی گلستان می باشد.
    روش بررسی
    مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بوده که در سال 1387 از طریق سرشماری کارکنان آموزشی، اداری و خدماتی دانشکده های علوم پزشکی گلستان مورد بررسی قرار گرفت. با استفاده از پرسشنامه (تصویر جسمی) داده ها گردآوری گردید. روایی ابزار با استفاده از روایی محتوایی و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ(71/0= α) محاسبه گردید. متغیرهای (نوع کار، جنسیت، ظاهر بدن، قد و وزن) با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    از 225 شرکت کننده، 6/63 درصد کارکنان تصویر جسمی خوب، 6/33درصد تصویر جسمی متوسط و 1/3 درصد تصویر جسمی بد از خود داشتند. بین تصویر جسمی و متغیرهای جنسیت (003/0 P=)، ظاهر جسمی (001/0 P=) و قد (027/0 P=) ارتباط معنی دار دیده شد؛ اما بین نوع کار، دانشکده و وزن با تصویر جسمی ارتباط معنی دار دیده نشد. کارکنان مونث و افراد قد بلند و آن هایی که از ظاهر خود رضایت داشتند، تصویر جسمی مثبت تری از خود داشتند.
    نتیجه گیری
    با توجه به اهمیت تصویر از جسم خود در سلامت روان و این که کارکنان دانشکده ها درهر سه رده به علت محیط کار مدام در معرض دید می باشند، برخورداری از تصویر جسمی مثبت ممکن است در ارائه کار آن ها نیز موثر باشد. لذا اتخاذ استراتژی هایی برای ارتقای آن مهم به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: تصویر جسمی، کارکنان، دانشگاه علوم پزشکی، هیات علمی
|
  • Sharareh Zeighami Mohammadi Mandana Shahparian Page 1
    Background And Objective
    Several study show that health related quality of life in heart failure patients is significantly impacted by disease. The aim of the present study was to determine quality of life and some related factors in males with heart failure.
    Material And Methods
    This is a descriptive-­analytical study conducted on 100 males with systolic heart failure in Karaj and Shahriar social security hospitals of Alborz province in 2010. Data was collected through convenience sampling and interview.­The instruments were demographic data sheet and MLHFQ (Minnesota Living with Heart Failure) Questionnaire. Data was analyzed by descriptive statistics (frequency distribution, mean, standard deviation) and independent T- test, Anova and Pearson correlation coefficient(p<0.05).
    Results
    The findings indicat that the mean score of quality of life is­ 41.61 ± 21.30; 51% of males quality of life is poor, 26% moderate and 23% good. There is significant positive correlation between quality of life and age (p<0.001), and negative correlation between Qol and ejection fraction (p=0.006) and hemoglobin level (p<0.001). Statistical significant difference is found between quality of life and education level (p=0.001), economic status (p=0.010), cigarette smoking (p=0.031), asthma (p=0.022), use of digoxin (p=0.040), angiotensin receptor blocker (p=0.035) and Spironolactone (p=0.002).
    Conclusion
    This study indicates that males with systolic heart failure have poor quality of life. The nurse can help to improve quality of life by performing appropriate intervention teaching patients about self-care intervention and monitoring side effects of treatment.
  • Mohammad Ali Orouji, Abdolrahman Charkazi, Fatemeh Yazdan Poor Mansoor Naemi Page 14
    Background And Objective
    Understanding and improving traffic behaviors, especially, the use of helmet is known as a strategy for preventing from road accidents. prevention of road accidents are caused Azsdma The aim of ­the present study was to assess the barriers to helmet use, based on health belief model in Khomein city.
    Material And Methods
    The subjects of this Cross-­sectional study were 384 drivers recruited via convenience sampling.­­The instrument was a research-made questionnaire based on HBM items.­The data related to performance, Perceived susceptibility, Perceived barriers, Perceived severity ­and Perceived benefits were analyzed by­ independent T-test,­Pearson, spearman correlation, chi square and wilcoxon (p≤0.05).
    Results
    The barriers to helmet use are sweating, decreased hearing, expensiveness, heaviness, and visual limitation, ­chocking feeling, hairstyle, losing ­the helmet, shyness and time consuming, respectively. ­The rate of helmet use is 16.2%. ­According to the the subjects, ­education­(61.4%) paying fines (22.7%) and confining motorcycles (15.9%) are effective on wearing helmet.
    Conclusion
    ­ According to the results, we recommend performing proper educational programs about wearing helmet, based­ on HBM,­­ designing new helmet by considering fore mentioned problems and modifying police treatments toward education.
  • Akram Sanagoo *, Arazgol Bazyar, Maryam Chehrehgosha, Sona Gharanjic, Maryam Noroozi, Safieh Pakravan Far, Hamid Asayesh Leila Jouybari Page 24
    Background And Objective

    Socio-economical and scientific development has brought about rapid increase of elders and changed old traditions. Quality of life of elders with good wife’s, children's and friend’s support is higher than that of others. Hence, we aimed at determining people‘s attitude toward elders in Golestan province, 2009.

    Materials And Methods

    This cross-sectional study was carried out via convenience sampling on 300 people, who resided in four cities of Golestan province and aged 13-60 years, having at least one elder around. Data was collected by kogan questionnaire and and analyzed by Kruskal-wallis and mann-whitney.

    Results

    The mean age of the subjects is 24.8. They are Fars (53%) and Turkmen (42%). There is significant relation between attitude toward elders and Variables such as age (P=0.003), ethnicity (P=0/000) and education (P=0/01. Men and women younger than 25 years and people with higher education have more negative attitude. Turkmens have higher positive attitude toward the aged.

    Conclusion

    Since more negative attitude toward the aged are reported among teens and highly educated adults, we recommend officials for performing some essential interventions to improve this attitude.

  • Einollah Molaie, Hamid Asayesh, Behzad Taghva Kish, Mostafa Ghorbani Page 30
    Background And Objective
    The relation between gender and emotional intelligence has been considered in different studies and it seems that females have higher emotional intelligence. ­We aimed to determine gender difference in emotional intelligence among students of Golestan University of medical sciences.
    Materials And Methods
    This descriptive-analytical study was conducted, 2008, on 180­ students selected randomly.­ For data collection, we used a valid and reliable­(r= 0.75 to 0.85)­emotional intelligence questionnaire named Cyberia shrink. Descriptive statistics and independent t-test (p ≤ 0.05) were used to analyze the data, using SPSS-­16 software.
    Results
    As the results show, There is significant difference­(P=0.03)­between Females’ emotional intelligence (104.2) and males’ (100.1). Female students have higher scores in their self control, self awareness and social awareness (P<0.05). There is no the self motivation and social skills between males and females are not significantly different.
    Conclusion
    There is no difference in all components of emotional intelligence between two genders, but we can say self control and social awareness can be influenced by gender.
  • Hamid Sharifnia, Nader Aghakhani, Roghieh Nazari, Batool Nahrir Page 35
    Background And Objective
    Growing trend of chronic kidney disorders in the world represents the increased problem imposing on patients and their family, and ultimately reduce the quality of their life. ­Thus, dialysis patients are trying to ­increase their quality of lives, in addition to looking for proper treatment. This study was conducted to­ compare the quality of life in hemodialysis patients (HD) and peritoneal dialysis.­(PD)­
    Materials And Methods
    This cross-sectional study was performed on 166 dialysis patients (130 HD and 36 PD patients) in teaching hospitals of Urmia University of Medical Sciences. The instrument was standard SF-36 questionnaire including demographic part and 36 questions about quality of life. To analyze the data, we used descriptive statistic and independent T- test.
    Results
    Most of the participants (n=97) are female and most of HD (43.8%) and PD (50%) patients are in 26-45 and 15-25 age bracket, respectively. The mean of QOL score in HD patients in physical function, role function and mental health sections is more than the mean of PD (P<0.05).
    Conclusion
    ­ According to the results of the present study, QOL in HD is better than that PD. Hence, recognition of level of QOL in chronic renal failure, and research about promoting ways of QOL is necessary to step practically forward increasing QOL.
  • Esmaeil Shariat, Esmaeil Mohammad Nejad, Mohammad Akbari Kaji Page 43
    Background And Objective
    Young people are the major group at risk of acquiring AIDS worldwide. It is one of the health problems in the world and in the developing countries in particular. We aimed to assess the knowledge and attitude of students of the Islamic Azad University, Saveh Branch, about HIV/AIDS.
    Materials And Methods
    This cross-sectional study was conducted on 666 students selected by cluster random sampling in 2009-2010. Instrument was a research-made questionnaire including three parts: demographic, knowledge and attitude toward AIDS. Data were analyzed by Chi-Square and Fisher’s Exact Test using SPSS -15.
    Results
    Most of the subjects (48.9%) are in 20-25 age bracket and 54.4% are females. The knowledge of 14.9% is good and 68.8% moderate; 63.1% of them have negative attitude. Most students (80.6%) indicate that they have been informed about AIDS via mass-media (TV, radio) and 54.4% have not had any contact with AIDS. There is significant relation between knowledge level and sex and information sources (P<0.001); attitude level and sex, and also knowledge and attitude level (P<0.001).
    Conclusion
    Overall, the majority have not adequate knowledge and positive attitude of basic HIV/AIDS. Since mass-media have the most effect on AIDS, paying attention to quantity and quality of programs and any other sources is an educational necessity.
  • Elias Bahador, Ali Abbasi Page 50
    Background And Objective
    Health behaviors are undertaken to prevent from a disease or to maintain health. According to the effect of behavior patterns on the Health of community, we aimed to compare health behaviors of first and last semester students in Amirkabir and Tehran University and their relations with demographic factors.
    Materials And Methods
    In this descriptive -analytical study, 149 (99 first semester, 50 last) students of Tehran and Amirkabir university were recruited through stratified sampling in 2007. Data were collected by Health Behavior questionnaire and analyzed by descriptive statistics and independent t test (p≤0.05) using SPSS-16 software.
    Results
    There is no significant relation between first semester’s physical exercises (p=0.6) and smoke cessation (p=0.07) ­and those of last semester’s, but it is significant for proper nutrition pattern(p= 0.03)­.­Health behaviors of first semester’s is better than that of last semester’s.
    Conclusion
    This survey shows that students have not good health behaviors; therefore,­ we recommend designing and performing some educational programs for promoting proper health behaviors for freshmen and other students.
  • Jalil Fathabadi Alireza Mohammadi Arya, Yazdan Kakaie, Mohammad Nozari Page 58
    Background And Objective
    Evaluation is considered as an integral component of academic planning system and the process of determining and providing necessary information about desirability of development program targets. The aim of present study was comprehensive evaluation of Islamic Azad University of Gorgan based on CIPP Model to provide useful information to help people to judge and improve the curriculum and develop the policy of programs.
    Materials And Methods
    The type of this study is educational evaluation. First, for conducting the evaluation, four domains of CIPP model including context, input, process and product was divided into more detailed parts, then primary standards were developed based on viewpoints of deans, head of department and faculty members of the university. After that, based on primary standards, measurement tools were created and administrated.
    Results
    The results showed that the average score of context, input, process and product from the perspective of faculty members, students, head of department, university administrators, professionals and graduates, is 2.55, 2.714, 3.208 and 2.91, respectively, which indicates the relative desirability of the university in these four factors. The total score of four factors is 2.845 indicating the relative desirability of the university in general.
    Conclusion
    ­ Given the youth of Gorgan Azad University and­ low proportion of faculty members with full professor and associate professor degree, this level of desirability is acceptable.
  • Mohammad Reza Ghanbari Siamak Rajaei Mosa Kiani Mohammad Reza Yoosefi Page 69
    Background And Objective
    Since performance of educational services can be objectively represented by graduates’ perspective; we decided to assess performance of educational services of Golestan University of medical sciences from the viewpoint of graduates.
    Materials And Methods
    In­ this descriptive study­, 159 of students who graduated in the second semester of 2006-2007 academic year were asked to fill out a valid and reliable research-made questionnaire with 36 closed questions relating to­ functional factors. To analyze the data, we use descriptive and inferential statistics using SPSS software.
    Results
    Of 159 subjects, 35­ (22%) are males and 124 (78%) females. Their majors are medicine, environmental health, Nursing, midwifery, Laboratory sciences, and Public health. ­The results show ­various viewpoints in different majors. ­There is significant correlation between graduates’ satisfaction with the performance of educational system and their course of study (p<0.001).­­The intense of this result is further due to medical and midwifery graduates’ dissatisfactory with the performance of high educational services and management.
    Conclusion
    Based on the results, the functions in different educational sections of university are not in line with graduates’ expectations.
  • Leila Jouybari Akram Sanagoo, Maryam Ghanbari Gorji Page 77
    Background And Objective
    Body image has a remarkable affect on people's lives, their self-esteem, mental well being and health. The aim of this study was to survey the body image of faculty members and staff engaged in schools of Golestan University of Medical Sciences.
    Materials And Methods
    ­ In this descriptive-analytical study­(2008),­using census, the subjects are educational, clerical and ordinary staff of all faculties of Golestan University of medical Sciences.­­ The instrument was a­valid and reliable­(r=­0.71)"body­ image"­questionnaire. The data related to variables such as gender, type of work, appearance, height and weight" were analyzed using analytical and descriptive statistics.
    Results
    Of 225 participants, 63.6% of them have good, 33.6% moderate and 3.1% had a bad body image. There is significant relation between body image and variables such as gender (P=0.003), appearance (P=0.001) and height (P=0.027), but it is not significant for type of work, school and weight with body image.
    Conclusion
    ­ With regard to the importance of body image on mental health and because of constant interaction among different staff, having a positive body image may be effective in providing high quality at work. Therefore, applying some strategies to promote a good body image is necessary.