فهرست مطالب

دیابت و متابولیسم ایران - سال دهم شماره 6 (پیاپی 39، امرداد و شهریور 1390)

مجله دیابت و متابولیسم ایران
سال دهم شماره 6 (پیاپی 39، امرداد و شهریور 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/05/10
  • تعداد عناوین: 12
|
  • مقاله مروری
  • رعنا ایمانی، حسین فخرزاده صفحه 569
    تکنیک های مهندسی بافت، چه به صورت سنتی و چه نوین، تلاش دارند تا بافت هایی با ویژگی های مشابه بافت های طبیعی بسازند؛ از این رو زیست شبیه سازی یکی از زمینه های مطرح در مهندسی بافت است. تلاش هایی مهندسان بافت در جهت ایجاد ساختارهایی با تقلید از ویژگی های بافت های بدن، سبب توسعه روشی نوین تحت «عنوان چاپ زیستی سلول ها و اندام ها» شده است. در این روش، به کمک رایانه و چاپگر سه بعدی، توده های سلولی و همچنین بستر رشد، در مکان دقیق و از پیش طراحی شده به صورت لایه های متوالی روی هم قرار داده می شوند. در شرایط ایده آل، توده های سلولی در طی فرایند اتصال بافتی به هم پیوسته و ساختار سلولی سه بعدی پیوسته ای را می سازند. فناوری چاپ زیستی نیازمند طراحی و مشارکت سه بخش اصلی می باشد: چاپگر زیستی، جوهر زیستی و کاغذ زیستی. با توجه به پیشرفت های حاصل در این زمینه در سال های اخیر، این فناوری توانایی بالایی در ساخت اعضای بدن در آینده خواهد داشت. مقاله حاضر، مروری بر جنبه های گوناگون و کاربردی چاپ زیستی، به عنوان روشی نوین در مهندسی بافت می باشد.
    کلیدواژگان: مهندسی بافت، چاپ زیستی، جوهر زیستی، کاغذ زیستی، چاپگر زیستی
  • سید علیرضا مهاجرانی، باقر لاریجانی صفحه 585
    در بیماری دیابت، هیپرگلیسمی بیشترین نقش را در پیشرفت ضایعات بافتی دارد و با تاثیرگذاری بر روی عوامل ماتریکس بین سلولی می تواند منجر به تغییر ساختار، عملکرد و در نهایت نارسایی بافت یا ارگان مربوطه گردد. مهمترین اجزای تاثیرگذار بر روی ماتریکس، خانواده ماتریکس متالوپروتئین ها (MMPs) و آنزیم کنترل کننده تولید آنها در سلول یعنی 3-3-14 می باشد. در سال های اخیر حجم زیادی از مقالات و طرح های پژوهشی به شناخت دقیق عملکرد و ارتباطات درون و برون سلولی این آنزیم های پروتئینی اختصاص یافته که گویای نقش مهم این آنزیم ها در تغییرات ساختار بافت، ترمیم و نیز بسیاری فرآیندهای بیماری زا می باشد. چگونگی ایجاد عوارض ناخواسته دیابت (عوارض قلبی و عروقی، نفروپاتی، درگیری های سیستم عصبی و...) و همچنین تغییرات بافتی ناشی از آن و ارتباط آن با ماتریکس متالوپروتئین ها هدف اصلی این مطالعه می باشد. از سوی دیگر با نگاه کوتاهی بر خانواده جدیدی از داروها که با تاثیر بر این آنزیم ها در کاهش عوارض دیابت دخیلند راه های ایجاد تغییرات درمانی در سطح این پروتئین ها را بررسی می کنیم. لذا در این مقاله بر آن شدیم با مروری بر تازه ترین داده های علمی به بررسی عملکرد و تاثیرگزاری این آنزیم ها و مولکول های کنترل کننده آنها در اختلالات هیپرگلیسمی بپردازیم.
    کلیدواژگان: ماتریکس متالوپروتئیناز، دیابت، هیپرگلیسمی
  • مقالات پژوهشی: علوم پایه
  • غلامعباس محمدی، سعیده صائب، علی محمد عرب زاده صفحه 601
    مقدمه
    آدیپونکتین از جمله هورمون های اختصاصی بافت چربی است که در سال های اخیر به دلیل نقش ویژه آن در حساس نمودن بافت ها به انسولین مورد توجه زیادی قرار گرفته است. هموستاز گلوکز و متابولیسم آن در بدن اصلی ترین فرآیند متابولیکی است و خصوصیات مهم آنتی دیابتیک و ضدالتهابی آدیپونکتین دلیل اصلی علاقه محققین به شناسایی فاکتورهای تنظیم کننده ترشح و بیان آدیپونکتین است. هدف اصلی در این مطالعه بررسی تاثیر دیابت تجربی نوع 1 بر بیان ژن گیرنده های 1 و2 آدیپونکتین در بافت پانکراس موش صحرایی نر بوده است.
    روش ها
    تعداد 30 قطعه موش صحرایی نر سالم نژاد Sprague Dawly انتخاب شدند و به طور تصادفی به 5 گروه کنترل، دیابتی 10 روزه، دیابتی 20 روزه، دیابتی 30 روزه و دیابتی 10 روزه تحت درمان با انسولین تقسیم شدند. موش های گروه های دیابتی در فواصل زمانی 10، 20 و 30 روز کشته شدند و بافت پانکراس آنها جدا شد. نسبت بیان ژن گیرنده های 1 و 2 آدیپونکتین به GAPDH به روش Real Time PCR مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    مقایسه نسبت های بیان ژن گیرنده های 1و2 آدیپونکتین در 5 گروه مطالعه شده نشان داد گروه های مورد مطالعه اختلاف معناداری با هم دارند (05/0P<).
    نتیجه گیری
    از نتایج چنین بر می آید که در دیابت تجربی نوع 1 نسبت بیان ژن گیرنده های آدیپونکتین در بافت پانکراس افزایش پیدا می کند همچنین این افزایش نسبت پس از تزریق انسولین تعدیل یافته که نشان دهنده اثر مهاری انسولین بر بیان ژن گیرنده ها است.
    کلیدواژگان: آدیپونکتین، گیرنده های 1 و 2 آدیپونکتین، دیابت تجربی نوع 1
  • مقالات پژوهشی: علوم بالینی
  • یلدا رومی، مهسا محمدآملی، شیرین حسنی رنجبر، پریسا بالایی، محمدعلی سجادی، باقر لاریجانی صفحه 608
    مقدمه
    آدیپونکتین، یک پروتئین مترشحه از بافت چربی است که طبق مطالعات متعددی که پیش از این انجام شده است سطوح پلاسمایی آن با پارامترهای مختلف سندرم متابولیک در ارتباط است. به نظر می رسد این اثر، نتیجه بر هم کنش ژنتیک (پلی مورفیسم های تک نوکلئوتیدی در ژن آدیپونکتین) با عوامل محیطی (چاقی) باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی احتمال همراهی دوپلی مورفیسم تک نو کلئوتیدی ژن آدیپونکتین در موقعیت های 45+ و 11391- با افزایش دور کمر و دیابت شیرین نوع دو در یک جمعیت ایرانی انجام شده است.
    روش ها
    این مطالعه به روش مورد- شاهدی با انتخاب 243 بیمار دیابتی به عنوان گروه مورد و 173 فرد سالم به عنوان گروه شاهد انجام شده است. پس از استخراج DNA، تعیین ژنوتیپ به روش PCR-RFLP انجام شد.
    یافته ها
    ما همراهی معنی داری بین پلی مورفیسم T/G45+ ژن آدیپونکتین با دور کمر مشاهده نکردیم. در افراد دیابتی بالای 40 سال همراهی معنی داری بین افزایش دور کمر با پلی مورفیسم G/A 11391- ژن آدیپونکتین مشاهده شد (024/0=P).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد نقش پلی مورفیسم T/G 45+ در ایجاد دیابت نوع 2 غیر وابسته به چاقی شکمی باشد و نقش پلی مورفیسم G/A 11391- در ایجاد دیابت نوع 2 در سن بالای 40 سال وابسته به چاقی شکمی (دور کمر90<) است.
    کلیدواژگان: آدیپونکتین، پلی مورفیسم، دیابت 2، چاقی شکمی
  • سمیه اصغری، محمد جواد حسین زاده عطار، محمدرضا مهاجری تهرانی، مجتبی صحت صفحه 614
    مقدمه
    افزایش لیپیدهای خون از شایع ترین تظاهرات در بیماری دیابت می باشد که منجر به تشدید بروز عوارض دیر هنگام دیابت می شود. روی (Zn) نقش مهمی در متابولیسم و عملکرد انسولین، متابولیسم لیپیدها و شاخص های التهابی دارد و به نظر می رسد کمبود آن در افراد دیابتی باعث تشدید عوارض ماکرووسکولار و میکرووسکولار در این بیماران گردد. هدف از این مطالعه بررسی اثر مکمل خوراکی گلوکونات روی بر وضعیت لیپیدهای سرم و شاخص التهابی hs-CRP در افراد دیابتی دارای اضافه وزن می باشد.
    روش ها
    این پژوهش به روش کار آزمایی بالینی تصادفی دوسوکور بر روی 60 بیمار 50-30 ساله با نمایه توده بدنی (BMI) 30-25 مبتلا به نوع 2 دیابت ملیتوس صورت گرفت. افراد واجد شرایط به طور تصادفی به دو گروه دریافت کننده قرص گلوکونات روی (mg30) و یا دریافت کننده دارونما تقسیم شدند و به مدت 12 هفته این مکمل ها را مصرف کردند. تاریخچه پزشکی و بالینی، دریافت های غذایی و اندازه گیری های تن سنجی و بیوشیمیایی برای کلیه بیماران مورد بررسی در شروع مطالعه و در انتهای ماه سوم به دست آمد.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه نشان داد 3/53% بیماران دچار کمبود روی بودند (μg/dl70>)؛ پس از 3 ماه مصرف مکمل گلوکونات روی، سطح سرمی روی در گروه مداخله افزایش معنی داری یافت (001/0P=). میزان TG، TC، LDL-c و hs-CRP با مصرف مکمل روی در طول 3 ماه تغییر معنی داری حاصل نکردند ولی میزان HDL-c افزایش معنی داری در مقایسه با گروه دارونما داشت (02/0P=).
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های مطالعه حاضر در مورد تاثیر روی در افزایش کلسترول HDL، به نظر می رسد روی نقش مثبتی بر وقایع قلبی عروقی در بیماران دیابتی داشته باشد. در این بیماران بهبود وضعیت التهاب با مصرف مکمل روی تایید نشد. برای نتیجه گیری بیشتر نیاز به مطالعات گسترده ای وجود دارد.
  • هیپرگلیسمی ایزوله پس از تست تحمل گلوکز و خطر حوادث قلبی- عروقی: مطالعه قند و لیپید تهران
    مریم برزین، فرهاد حسین پناه، رامین ملبوس باف، ثریا ارژن، فریدون عزیزی صفحه 621
  • بررسی سطح سرمی ایزوپروستان (8-iso-PGF2a) در دیابت نوع 2
    آبنوس مختاری، منوچهر نخجوانی، جواد بهجتی، فیروزه فیض، حسین معین توکلی، علیرضا استقامتی، فاطمه اصفهانیان صفحه 629
  • اثر یائسگی بر تغییرات آنتروپرمتریک و عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی
    فیروزه حسینی اصفهانی، مهدیه آخوندان، فریدون عزیزی، پروین میرمیران صفحه 636
  • شواهدی از نقش احتمالی ANGPTL6 در میزان متابولیسم پایه و کاربرد بالقوه آن در درمان چاقی
    خدیجه میرزایی، آرش حسین نژاد، سیدعلی کشاورز، شیلان اصلانی، صمیم شهبازی صفحه 647
  • بیان ژن MIF در سلولهای مونونوکلئار خون محیطی تحت القاء با ویتامین D و ارتباط آن با میزان متابولیسم افراد چاق
    آرش حسین نژاد، خدیجه میرزایی، شیلان اصلانی، سیدعلی کشاورز، علی طوطی، فرزانه کریمی صفحه 657
  • ارزش پیش بینی کننده نمایه توده بدنی و دور کمر در سندرم متابولیک در کودکان 6 تا 12 ساله شهر تهران
    مریم برزین، فرهاد حسین پناه، صهبا فکری، ثریا ارژن، فریدون عزیزی صفحه 670
  • دور کمر اثر متفاوتی در تشخیص سندرم متابولیک و بروز دیابت در جوامع مختلف دارد: مطالعه طولی مقایسه ای بین استرالیا و ایران
    نصیر رستم بیگی، جاناتان ای شاو، پروین میرمیران، آرش قنبریان، روبرت سی اتکینز، مهدیه گل زرند، امیرعباس مومنان، فرزاد حدائق، آدریان جی کامرون، اندرو فوربس، پاول زد زیمت، اندرو ام تونکین، فریدون عزیزی صفحه 678