فهرست مطالب

فصلنامه فن آوری های نوین کشاورزی
سال یکم شماره 1 (1386)

  • علوم دامی
  • تاریخ انتشار: 1386/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • فرهاد غفوری کسبی، مراد پاشا اسکندری نسب صفحه 6
    رکوردهای وزن بدن گوسفندان مهربان از هنگام تولد تا 365 روزگی، با استفاده از یک مدل تابعیت ثابت و انواع مدل های تابعیت تصادفی تجزیه و تحلیل شدند. آثار ثابت و تصادفی براساس چندجمله ای های لجندر از سن (استاندارد شده در دامنه 1- تا 1+) در مدل تابعیت تصادفی تک صفته منظور گردیدند. مقایسه بین مدل ها براساس مقدار لگاریتم تابع درست نمایی (LogL) و با استفاده از روش آزمون لگاریتم تابع درست نمایی (LRT) صورت گرفت. نتایج نشان داد که مدل تابعیت ثابت، مدل کارآمدی جهت تجزیه و تحلیل صات رشد نبوده و لازم است که غیریکنواختی اجزاء واریانس در دوره رشد حیوانات مدنظر قرار گیرد. براساس نتایج حاصله مدلی با درجات برازش 3، 3، 4 و 4 به ترتیب برای توابع کوواریانس ژنتیکی افزایشی مستقیم، ژنتیکی افزایشی مادری، محیطی دایمی حیوان و محیطی دایمی مادری به عنوان مدل مناسب جهت تجزیه و تحلیل رکوردها انتخاب گردید. براساس این مدل وراثت پذیری مستقیم پس از تولد افزایش یافته و در سن 270 روزگی حداکثر شد. وراثت پذیری مادری نیز پس از تولد افزایش یافته و در سن 120 روزگی حداکثر شده و پس از آن تا سن 365 روزگی به تدریج کاهش یافت. حداکثر همبستگی ها بین سنین مجاور بوده و میزان همبستگی ها در بیشتر موارد به موازات افزایش فاصله بین سنین رکوردگیری کاهش یافت. همبستگی ژنتیکی مستقیم و مادری بین وزن تولد با سایر سنین پایین و بین سنین دیگر متوسط به بالا بود.
    کلیدواژگان: گوسفند مهربان، تابعیت تصادفی، مدل تکرارپذیری، وراثت پذیری، همبستگی
  • احمد حسن آبادی، حمید امانلو، مهدی زمانیان صفحه 25
    به منظور بررسی اثر جایگزینی سطوح مختلف پودر ضایعات کشتارگاه طیور و مقایسه ارزش غذایی آن با کنجاله سویا در جیره غذایی جوجه های گوشتی، آزمایشی طراحی و اجرا شد. در این آزمایش تعداد 360 قطعه جوجه نر گوشتی یک روزه سویه آربوراکرزپلاس با میانگین وزن 45 گرم انتخاب و به 6 تیمار و در هر تیمار به 5 تکرار 12 قطعه ای تقسیم شدند. جیره های غذایی با انرژی و پروتئین خام یکسان به ترتیب فاقد پودر ضایعات کشتارگاهی طیور (شاهد) و جیره های غذایی حاوی مقادیر 3، 6، 9، 12 و 15 درصد فرموله و تهیه گردید. جوجه ها از سن 21 تا 49 روزگی با جیره های غذایی مورد آزمایش تغذیه شدند. آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی انجام شد. شاخص های مورد اندازه گیری در این آزمایش شامل وزن زندن بدن، افزایش وزن روزانه جوجه ها، خوراک مصرفی، ضریب تبدیل غذایی، درصد خاکستر استخوان درشت نی، درصد قطعات لاشه نسبت به وزن زنده، هزینه خوراک مصرفی به ازای تولید هر کیلوگرم وزن زنده در سن 42 و 49 روزگی بود. نتایج این آزمایش نشان داد که استفاده از سطوح مختلف پودر ضایعات کشتارگاهی طیور تا مقدار 6 درصد، تاثیر مثبت بر میانگین افزایش وزن روزانه و ضریب تبدیل غذایی در سن 42 و 49 روزگی داشت (05/0 >P). درصد خاکستر درشت نی جوجه ها در تیمارهای مورد آزمایش تفاوت معنی داری نداشت (05/0 >P). میانگین تیمارها در مورد شاخص های وزن زنده، ضریب تبدیل خوراک و هزینه خوراک مصرفی به ازای تولید هر کیلوگرم وزن زنده اختلافات معنی داری را نشان داد. گروهی که با جیره دارای 6 درصد پودر ضایعات کشتارگاهی طیور تغذیه شده بود، بیشترین افزایش وزن روزانه، بازده اقتصادی و بهترین ضریب تبدیل غذایی را نسبت به سایر تیمارها در کل دوره آزمایش نشان داد.
    کلیدواژگان: پودر ضایعات کشتارگاه، طیور، کنجاله سویا، جوجه گوشتی، عملکرد
  • حمید امانلو، فرخ زاهدی، داوود زحمتکش صفحه 44
    تعداد 24 راس گاو هلشتاین سه یا بیشتر زایش کرده و در اوایل دوره شیردهی با میانگین 10±27 روز پس از زایش و با میانگین وزن 26±592 کیلوگرم در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی برای آزمون آثار جیره های کاملا مخلوط شده حاوی کنجاله تخم پنبه (1)، کنجاله تخم پنبه + کنجاله سویا (2) و کنجاله سویا (3) بر روی تولید شیر، ترکیب شیر، ماده خشک مصرفی، قابلیت هضم مواد مغذی، متابولیت های پلاسمای خون، pH شکمبه و pH مدفوع و فعالیت جویدن به مدت 60 روز مورد آزمایش قرار گرفتند. جیره ها از لحاظ پروتئین خام (5/18 درصد براساس ماده خشک) و انرژی خالص شیردهی (64/1 مگاکالری در کیلوگرم ماده خشک) یکسان بودند نتایج بدست آمده در مورد ماده خشک مصرفی، تولید شیر خام، شیر تصحیح شده و ترکیبات شیر تفاوت معنی داری را نشان ندادند. غلطت های بعضی از متابولیت های خون (گلوکز، فسفر، اوره و نیتروژن اوره ای) تفاوت معنی داری نداشتند اما بعضی از فراسنجه های دیگر (کلسیم، کل پروتیئن پلاسما، آلبومین و گوسیپول) تفاوت معنی داری نشان دادند (05/0>P). با افزایش سطح کنجاله سویا و یا با کاهش سطح کنجاله تخم پنبه در جیره ها، مقدار آلبومین، کل پروتئین و کلسیم افزایش ولی غلظت گوسیپول در پلاسمای خون کاهش داشت. اثر جیره های آزمایشی بر روی pH مدفوع، pH شکمبه، قابلیت هضم مواد مغذی، میانگین تغییرات روزانه وزن بدن و امتیاز وضعیت بدنی معنی دار نبود. تجزیه واریانس مربوط به طول زمان فعالیت جویدن بر کیلوگرم دیواره سلولی علوفه ای مصرفی تفاوت معنی داری را بین جیره های آزمایشی نشان داد (05/0 >P).
    کلیدواژگان: گاو شیری، کنجاله تخم پنبه، کنجاله سویا، عملکرد، متابولیت های خون
  • ناصر امام جمعه کاشان، فریبا بیگ زاده خلفلو، فرهاد غفوری کسبی، مراد پاشا اسکندری نسب صفحه 64
    در تحقیق حاضر تعداد 10237 رکورد تولید شیر مربوط به دوره شیردهی اول گاوهای نژاد هلشتاین مجتمع کشت و صنعت مغان که در سال های 1367 الی 1381 جمع آوری شده بودند، مورد استفاده قرار گرفت. صفت ماندگاری در 9 زیر گروه و به ترتیب به صورت فاصله زمانی بین اولین زایش تا 36، 42، 48، 54، 60، 66، 72، 78 و 84 ماهگی در محاسبات آماری منظور گردید. پارامترهای ژنتیکی صفات تولید شیر، درصد چربی شیر و ماندگاری با استفاده از روش حداکثر درست نمایی محدود شده (REML) و در قالب مدل دام برآورد شد.
    وراثت پذیری صفات تولید شیر و درصد چربی شیر به ترتیب 27/0 و 40/0 و وراثت پذیری صفت ماندگاری برای فواصل زمانی مذکور در دامنه 026/0 تا 092/0 بود. همبستگی ژنتیکی تولید شیر و درصد چربی شیر 83/0- برآورد گردید و این مقدار برای صفات تولید شیر و درصد چربی شیر با صفت ماندگاری در دوره های زمانی مختلف به ترتیب در دامنه 34/0 تا 51/0 و 20/0- تا 25/0- قرار داشت.
    ارزش های اصلاحی گاوهای نر با منشاء ایرانی، امریکایی و کانادایی برای صفات تولید شیر، درصد چربی و ماندگاری پیش بینی شده و با یکدیگر مقایسه گردید. بر این اساس برای صفات مورد مطالعه، گاوهای نر ایرانی دارای ارزش اصلاحی پیش بینی شده قابل توجه بودند (به ترتیب 1/561 کیلوگرم، 5/0 درصد و 87/0 ماه برای صفات تولید شیر، درصد چربی شیر و ماندگاری تا 84 ماه پس از زایش).اگرچه روند ژنتیکی صفت تولید شیر مثبت و به میزان 3/17 کیلوگرم در سال برآورد گردید، روند ژنتیکی مربوط به صفت چربی شیر منفی و به میزان 014/0- درصد در سال برآورد شد. برای صفت ماندگاری، روند ژنتیکی مثبت اما کوچک (066/0 ماه در سال) بدست آمد.
    کلیدواژگان: گاو هلشتاین، شیر، درصد چربی، ماندگاری، وراثت پذیری
  • حمید امانلو، بهروز فخرایی، داوود زحمتکش صفحه 89
    به منظور آزمون آثار سطوح مختلف کنجاله پنبه دانه بر روی توان تولیدی گاوهای هلشتاین در اوایل شیردهی، تعداد 24 راس گاو هلشتاین با 3 بار یا بیشتر زایش کرده در اوایل دوره شیردهی با میانگین روزهای شیردهی 12±30 روز و با میانگین وزن 42±611 کیلوگرم در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی برای آزمون آثار 3 جیره، جیره یک بدون، جیره دوم حاوی 12 درصد و جیره سوم حاوی 24 درصد کنجاله پنبه دانه بود بر روی تولید شیر، ترکیب شیر، ماده خشک مصرفی، قابلیت هضم مواد مغذی، متابولیت های پلاسمای خون، pH شکمبه و مدفوع و کل فعالیت جویدن مورد استفاده قرار گرفتند. جیره های آزمایشی یک تا سه به ترتیب حاوی 17، 5/18 و 20 درصد پروتئین خام (ماده خشک) بودند و انرژی خالص شیردهی 64/1 مگاکالری در کیلوگرم (ماده خشک) در جیره ها یکسان بود. جیره به صورت گروهی و به صورت کاملا مخلوط شده به مدت 60 روز در حد اشتها در اختیار گاوها قرار گرفت. تجزیه و تحلیل آماری داده های به دست آمده در مورد ماده خشک مصرفی، شیر خام، تولید شیر تصحیح شده برای درصدهای مختلف چربی، ترکیبات شیر (مقادیر و درصدهای پروتئین، چربی، مواد جامد بدون چربی، کل مواد جامد به غیر از نیتروژن اوره ای شیر) تفاوت معنی داری را نشان ندادند. غلظت های برخی از متابولیت های خون (گلوکز، فسفر، کلسیم، آلبومین، کلسترول و کل پروتئین) تفاوت معنی داری را نشان ندادند. ولی برخی دیگر از فراسنجه ها (اوره، نیتروژن اوره ای پلاسما و گوسیپول) تفاوت معنی داری نشان دادند (05/0>p) یعنی با افزایش سطح کنجاله تخم پنبه در جیره ها، مقدار اوره، نیتروژن اوره ای پلاسما و گوسیپول پلاسما (میلی گرم در دسی لیتر) افزایش پیدا کرد. جیره های آزمایشی بر روی pH مدفوع، pH شکمبه اثر معنی داری داشتند که با افزایش سطح کنجاله تخم پنبه pH افزایش پیدا کرد (05/0>p). جیره های آزمایشی بر روی میانگین تغییرات روزانه وزن بدن و امتیاز وضعیت بدنی گاوها اثری نداشتند. قابلیت هضم مواد مغذی به غیر از پروتئین خام تفاوت معنی داری را نشان ندادند که با افزایش سطح کنجاله تخم پنبه در جیره ها، قابلیت هضم پروتئین کاهش پیدا کرد (05/0>p). میزان نشخوار کردن، کل فعالیت جویدن (دقیقه در روز)، (دقیقه بر کیلوگرم ماده خشک مصرفی) و (دقیقه بر کیلوگرم دیواره سلولی) در بین جیره های آزمایشی دارای اختلاف معنی داری بود (05/0>p). میزان فعالیت خوردن (دقیقه بر کیلوگرم دیواره سلولی علوفه ای) در بین جیره های آزمایشی دارای اختلاف معنی داری بودند (05/0>p).
    کلیدواژگان: گاو شیرده، کنجاله پنبه دانه، توان تولیدی، متابولیت های خون، فعالیت جویدن
  • محمدرضا غلامی، محمدرضا بیابانی، علیرضا صیداوی صفحه 108
    به منظور بررسی روند ابتلا به بیماری گراسری و مرگ و میر ناشی از آن در هیبریدهای کرم ابریشم از تعداد 20000 لارو کرم ابریشم Bombyx mori استفاده شد. در این آزمایش، بیست هیبرید داخلی کرم ابریشم کشور مورد آزمون قرار گرفتند. پس از ایجاد آلودگی مصنوعی در ابتدای سن چهارم لاروی، کلیه لاروهای بالغ یک بار دیگر به طور یکنواخت تحت شرایط و دستورالعمل های مدیریتی مشابه تا پایان مرحله تنیدن پیله پرورش یافتند. در این مدت، تلفات روزانه لاروها به طور روزانه ثبت گردید و برای اطمینان از صحت نتایج ثبت شده، تعداد پیله های حاصل از پرورش لاروهای بالغ شمارش گردید و با تعداد تلفات ثبت شده، مطابقت داده شد. از طرح آزمایشی کاملا تصادفی استفاده شد که مشتمل بر بیست تیمار (هیبرید) بود. هر تیمار (هیبرید) در قالب پنج تکرار مجزا از هم مورد بررسی قرار گرفت که هر تکرار نیز مشتمل بر دویست لارو بود که به صورت دسته جمعی پرورش داده شدند. تجزیه و تحلیل نتایج حاصل نشان داد روند مرگ و میر لاروها در هیبریدهای مختلف مشابه بوده و در سه دوره زمانی روی می دهد. در اولین دوره اوج مرگ و میر، 6-5 روز پس از تلقیح، 20 درصد کل تلفات، پس از یک دوره کمون سه روزه نیز در روزهای 12-10 پس از آلودگی، 8/53 درصد تلفات و در زمان تنیدن پیله هم سومین دوره اوج تلفات (19 درصد کل مرگ و میر) روی داد. نتایج فوق با گزارش های دیگر در مورد روند مرگ و میر لاروهای کرم ابریشم سویه های خارجی و تغییرات بیوشیمیایی همولنف آنها بر اثر آلودگی به گراسری مطابقت دارد و باید در پژوهش ها و دستورالعمل های پیشگیری و کنترل این بیماری، ملاک عمل قرار گیرد.
    کلیدواژگان: کرم ابریشم، روند مرگ و میر، گراسری
  • بهزاد حافظی، عین الله عبدی صفحه 122
    جهت بررسی اثرات پیه بر بازده خوراک، افزایش وزن روزانه، مقدار کل پروتئین و چربی سرم خون گوساله های نر بومی منطقه آذربایجان، آزمایشی با 16 راس گوساله پرواری در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی با روش فاکتوریل 2×2 انجام شد. دامها در شروع آزمایش برحسب وزن به طور کاملا تصادفی به چهار گروه تقسیم گردیدند. گوساله ها در طول دوره آزمایش از جیره پایه که شامل 51 درصد مواد خشبی و 49 درصد کنسانتره بود استفاده نمودند. گوساله ها ابتدا مدت دو هفته دوره سازگاری به جیره و محیط را سپری کردند و سپس مرحله اصلی آزمایش به مدت 98 روز انجام شد. وزن متوسط دام ها در شروع آزمایش 132 کیلوگرم و مقدار ماده خشک مصرفی برحسب 3 درصد وزن بدن محاسبه گردید. دامها در تیمار شاهد از جیره پایه استفاده نمودند. در تیمار دوم پیه به مقدار 94/2 درصد ماده خشک جیره، جایگزین جو گردید و در تیمار سوم از جیره پایه که کلسیم آن 71/45 درصد افزایش یافته بود تغذیه نمودند. تیمار چهارم همانند تیمار دوم بود و فقط مقدار کلسیم آن 71/45 درصد افزایش یافته بود. دامها در شروع آزمایش و پس از آن هر دو هفته یک بار تا خاتمه آزمایش وزن کشی شدند. همچنین از دامها در تیمام تیمارها در روز اول و روز پایانی، خون گیری از ورید دم جهت تعیین مقدار کل لیپید و پروتئین به عمل آمد. در پایان آزمایش، داده های بدست آمده از طریق مدل خطی نرم افزار SAS مورد تجزیه واریانس قرار گرفتند. نتایج بدست آمده نشان داد اگرچه اختلاف معنی داری بین تیمارها از نظر افزایش وزن روزانه، بازده خوراک، مقدار پروتئین و چربی خون وجود نداشت، ولی بیشترین افزایش وزن و بازده خوراک مربوط به تیمار حاوی 71/45 درصد کلسیم بیشتر و کمترین افزایش وزن و بازده خوراک مربوط به تیمار حاوی 94/2 درصد پیه بود. نتایج بدست آمده از این آزمایش پیشنهاد می نماید که گنجانیدن چربی حیوانی محافظت نشده در جیره گوساله های پرواری، موجب کاهش بازده خوراک شده و افزایش کلسیم جیره به میزان 71/45 درصد بیشتر از پیشنهاد NRC، موجب بهبود بازده خوراک می گردد.
    کلیدواژگان: پیه، گوساله، کلسیم، بازده خوراک
  • محدرسول ستایش، مراد پاشا اسکندری نسب، مصطفی معماریان، احمد صفی جهانشاهی صفحه 136
    رکوردهای وزن بدن گوسفندان مهربان از هنگام تولد تا 365 روزگی، با استفاده از یک مدل تابعیت ثابت و انواع مدل های تابعیت تصادفی تجزیه و تحلیل شدند. آثار ثابت و تصادفی براساس چندجمله ای های لجندر از سن (استاندارد شده در دامنه 1- تا 1+) در مدل تابعیت تصادفی تک صفته منظور گردیدند. مقایسه بین مدل ها براساس مقدار لگاریتم تابع درست نمایی (LogL) و با استفاده از روش آزمون لگاریتم تابع درست نمایی (LRT) صورت گرفت. نتایج نشان داد که مدل تابعیت ثابت، مدل کارآمدی جهت تجزیه و تحلیل صات رشد نبوده و لازم است که غیریکنواختی اجزاء واریانس در دوره رشد حیوانات مدنظر قرار گیرد. براساس نتایج حاصله مدلی با درجات برازش 3، 3، 4 و 4 به ترتیب برای توابع کوواریانس ژنتیکی افزایشی مستقیم، ژنتیکی افزایشی مادری، محیطی دایمی حیوان و محیطی دایمی مادری به عنوان مدل مناسب جهت تجزیه و تحلیل رکوردها انتخاب گردید. براساس این مدل وراثت پذیری مستقیم پس از تولد افزایش یافته و در سن 270 روزگی حداکثر شد. وراثت پذیری مادری نیز پس از تولد افزایش یافته و در سن 120 روزگی حداکثر شده و پس از آن تا سن 365 روزگی به تدریج کاهش یافت. حداکثر همبستگی ها بین سنین مجاور بوده و میزان همبستگی ها در بیشتر موارد به موازات افزایش فاصله بین سنین رکوردگیری کاهش یافت. همبستگی ژنتیکی مستقیم و مادری بین وزن تولد با سایر سنین پایین و بین سنین دیگر متوسط به بالا بود
    کلیدواژگان: گوسفند مهربان، تابعیت تصادفی، مدل تکرارپذیری، وراثت پذیری، همبستگی
|
  • Page 6
    Weight records of Mehraban sheep from birth to 365 days, were analyzed using fixed and random regression models. Fixed and random (direct and maternal additive genetic, direct and maternal permanent environmental) effects were modeled with orthogonal Legendre polynomials of age at recording. Models were compared by log likelihood function (LogL) and using log likelihood ratio test (LRT). Results showed that fixed regression model is not a suitable model for growth trait data analysis. Results from random regression models showed that a model with 3, 3, 4, 4 orders of fit for direct additive genetic, maternal additive genetic, animal permanent environment and maternal permanent environment covariance function, respectively are suitable. Direct heritability estimates increased after birth and were reached to its maximum in 270 days of age. Maternal heritability estimates increased after birth and reached to their maximum in 120 days of age and decreased gradually after that to 365 day. Correlation tended to decrease with increasing the period between records. Animal additive genetic correlation and maternal additive genetic between birth weights with other ages were low, and between other ages were moderate to high.
  • Page 25
    An experiment was conducted to evaluate the effects of poultry by-product meal (PBPM) as the replacement of soybean meal (SBM) in the diets of broiler chickens on growth performance. 360 male Arbor Acers day old broiler chicks with 45 g initial body weight were selected and divided to six dietary treatments. Each treatment involved 5 replicates of 12 chickens. Experimental diets were formulated to be isocaloric and isonitrogenous. The diets involved the levels of 0, 3, 6, 9, 12 and 15 percent of poultry by-product meal. Chickens were fed the experimental diets from 21 to 49 days of age. Experimental design was a completely randomized design. Measured traits, in this study, included live body weight, daily weight gain, feed consumption, feed efficiency, percentage of Tibia ash, weight of different body organs and their ratio to live body weight and feed cost per 1 kg weight gain up to 42 and 49 days of age. Results of the present study showed that the use of poultry by-product meal up to 6 percent had a positive effect on weight gain and feed to gain ratio in 42 and 49 days of age. No significant effect was observed for Tibia ash percentage (P > 0,05). Differences for live body weight, feed intake, feed to gain ratio and feed cost per 1 kg of live body weight were significant (P < 0,05). Birds fed 6 percent poultry by-product meal had maximum weight gain, yield and better feed
  • Page 44
    Twenty four multiparous Holstein cows in early lactation were used in randomized complete block design to evaluate the effect of different levels of cottonseed meal and soybean meal on performance of lactating dairy cow in early lactation. One of the following sources of supplemental crude protein was included in each treatment diets: 1) cottonseed meal 2) cottonseed meal plus soybean meal 3) soybean meal. Levels of cottonseed meal and soybean meal in experimental diets were (36, 18, 0) and (0, 6. 75, 13,5) respectively. The experimental diets were formulated to contain 18,5% crude protein and 1,64(Mcal/Kg) net energy for lactation on the dry matter basis. Cows were fed with total mixed ration grouply. Dry matter intake and milk and fat corrected milk yeild were not affected significantly by experimental diets. Milk composition components percentages and milk composition components yields were not affected significantly by experimental diets. Although there was no significant effect on crude milk production in our study, there was a different (p <0,05) in milk production efficiency. Rumen pH and fecal pH were not affected significally by experimental diets. Dry matter intake, organic matter, crude protein, ether extract, neutral detergent fiber and non fiber carbohydrate digestibilites were not affected significahtly among diets. Daily weight gain and body condition score change were not affected significantly among diets. Measurement of plasma gossypol indicated that diets had significant effect, so that highest plasma gossypol was in cows consuming first diets (p <0,05). plasma calcium and albomine and total protein (mg/dl) were affected significantly among diets (p <0,05). Cows fed first diet spent more time eating, ruminating and total chewing time per Kilogram of total forage neutral detergent fiber than cows fed other diets.
  • Page 64
    The data covered 10237 milk production records related to first parity of Holstein cattle in Moghan Agribusiness collected between 1988 and 2002. The longevity was defined in nine different cases from the first parity to 36, 42, 48, 54, 60, 66, 72, 78 and 84 months after first parturition. Genetic parameters of milk yield, fat percentage and longevity were estimated using Restricted Maximum Likelihood method (REML) fitting an animal model. Heritability of milk yield and fat percentage were estimated as 0,27, and 0,40 respectively. Heritability estimates for longevity in different time intervals were 0,026 to 0,092. The genetic correlation of milk production and fat percentage was -0,38. The genetic correlation of milk production and fat percentage with longevity in different time intervals were (0,34 to 0,51) and (-0,20 to -0,25) respectively. The breeding values of the sires for milk and fat percentage and longevity predicted and compared with each other. Basis of this, for all traits, breeding values for Iranian sires were considerable (561,1 kg, 0,5% and 0,87 month for milk production, fat percentage and longevity up to 84 months). Although genetic trend was estimated positive (17,3 kg per year) for milk production; this was negative for fat percentage of milk (-0,014% per year). For longevity, a little-positive genetic trend (0,066 month per year) was obtained.
  • Page 89
    Twenty four multiparous Holstein cows in early lactation were used in randomized complete block design to evaluate effects of different levels of cottonseed meal on performance of dairy cows in early lactation. Three diets were containing three levels cottonseed meal(0.12.24%) on dry matter basis. The experimental diets were formulated to three crude protein levels (17, 18,5 and 20 percentage) and same net energy for lactation(1,64Meal/Kg) on the dry matter basis. Cows were fed with total mixed ration in groups. Dry matter intake and milk and fat corrected milk yeild were not affected significantly by experimental diets. Milk component percentage and milk composition yield were not affected significantly by experimental diets. Although there were no significant effects on milk constituents in our study, there was a different(p<0,05) in milk urea nitrogen. Rumen pH and fecal pH were affected significantly by experimental diets(p<0,05). Dry matter intake, organic matter, fat, neutral detergent fiber, non fiber carbohydrate digestibilities were not affected significantly among diets, there was a different in crude protein digestibility(p<0,05). Daily weight gains and body condition score changes were not affected significantly among diets. Measurement of plasma gossypol indicated that diets had significant difference, so that highest plasma gossypol was in cows consuming 3th diet(p<0,05). Urea and plasma urea nitrogen (mg/dl) were affected significantly among diets(p<0,05). Cows fed first diet spent more time, for ruminating and total time chewing per kilogram of total. neutral detergent fiber than did cows fed other diets and cows fed diets spent more time eating per kilogram of total forage neutral detergent fiber than did cows fed other diets.
  • Page 108
    This experiment was conducted to investigate on the mortality trend of silkworm Bombyx mori larvae using 20000 larvae silkworm Bombyx mori. The study accomplished by means of 20 different silkworm hybrids of Iran. At this research, after applying of artificial infection with Nuclear Polyhedrosis Virus (NPV) in first days of 4th instar, all larvae were reared under standard conditions. It was studied the trend of larval mortality due grasserie disease using daily recording of dead and infected larvae number. For accuracy improvement, it was counted produced cocoons by mature larvae and checked with recorded mortalities. Mortality trend studied for each hybrid under five replications included 250 larvae. The analyzed results showed there is same pattern of mortality trend within all hybrids. Furthermore, according to the obtained data, mortalities happened under three periods. Twenty percentage of total mortality appeared at the first period of 5-6 days after infection, followed by 53,8% at the 10th-12th days after infection and another 19% at the mounting stage. These results were aggregated with other reports regarding mortality trend of foreign strains silkworm Bombyx mori and their biochemical alteration due grasserie disease. Furthermore it must be noticed at prevention and control protocols and ground rules.
  • Page 122
    A total of 16 native beef calves were used in a 2×2 factorial arrangement to study the effects of tallow and calcium levels on average daily gain, feed conversion ratio and general performance. The calves had an initial average weight of 132 kg and were fed the same diet until the end of the test, 112 days later. Animals in all treatments used the basal diet which was formulated (N.R.C.) to be isonitrogenic and isocaloric. The four treatments were: 1) control-basal diet, 2) basal diet + 2,94 % tallow replaced for barley, 3) basal diet + 0,83 % Ca(OH)2 and 4) basal diet + 2,94 % tallow and 0,83% Ca(OH)2. Animal in all treatments was weighed every 14 d throughout the experiment. Data were collected and analyzed by G.L.M. for average daily gain, feed conversion ratio. The results of this study indicate that there were no significant differences among the treatment group; however, animals in treatment containing basal diet + 0,83 % Ca(OH)2 had the highest average daily gain, feed conversion ratio and animals in treatment containing basal diet + 2,94 % tallow replaced for barley had the lowest average daily gain, feed conversion ratio when compared with the other treatment. The results of this study recommend that supplementing unprotected tallow on feedlot calves diet decrease feed efficiency and adding calcium until 45,71% more than that recommended by NRC increases feed efficiency.
  • Page 136
    Weight records of Mehraban sheep from birth to 365 days, were analyzed using fixed and random regression models. Fixed and random (direct and maternal additive genetic, direct and maternal permanen t environmental) effects were modeled with orthogonal Legendre polynomials of age at recording. Models were compared by log likelihood function (LogL) and using log likelihood ratio test (LRT). Results showed that fixed regression model is not a suitable model for growth trait data analysis. Results from random regression models showed that a model with 3, 3, 4, 4 orders of fit for direct additive genetic, maternal additive genetic, animal permanent environment and maternal permanent environment covariance function, resp ectively are suitable. Direct heritability estimates increased after birth and were reached to its maximum in 270 days of age. Matern al heritability estimates increased after birth and reached to their maximum in 120 days of age and decreased gradually after that to 365 day. Correlation tended to decrease with increasing the period between records. Animal additive gen etic correlation and maternal additive genetic between birth weights with other ages were low, and between other ages were moderate to high.