فهرست مطالب

نفت، گاز و انرژی - سال سوم شماره 11 (فروردین و اردیبهشت 1391)

ماهنامه نفت، گاز و انرژی
سال سوم شماره 11 (فروردین و اردیبهشت 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/01/28
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مهری جاویدی کرمانی نژاد، علی نجات بخش صفحه 2
    امروزه در اغلب اقتصادهای جهان، دولت ها به عنوان مکمل نهاد بازار جهت دستیابی به اهداف مشخص ناگزیر از دخالت در اقتصاد می باشند. در این میان یارانه یکی از ابزارهای مداخله در بازار با اهدافی همچون بهبود توزیع درآمد و غیره می باشد. حامل های انرژی بخش عمده ای از یارانه ها را در اقتصاد ایران به خود اختصاص داده است، اما برخلاف هزینه های سنگین پرداخت یارانه به شکل غیرهدفمند اثربخشی پرداخت ها به دلایلی همچون تحریف قیمت ها و اخلال در سازوکار بازار مطابق با اهداف مورد نظر نیست]8:6[.
    از طرفی در جهان امروز بهره وری تقریبا مترادف با پیشرفت است و اهمیت بهره وری در افزایش رفاه ملی مورد پذیرش همگان می باشد. از آنجایی که بهره وری را با استفاده موثرتر از منابع موجود می توان افزایش داد، امید است با اجرای قانون هدفمندساختن یارانه ها علاوه بر برقراری عدالت در جامعه بتوان بهره وری فرآورده های نفتی و بطور کل، حامل های انرژی را بهبود بخشید.
    لذا تحقیق حاضر به منظور بررسی اثرات اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها در بهره وری مناسب تر از فرآورده های نفتی انجام شده است. روش انجام تحقیق حاضر به صورت توصیفی- همبستگی بوده است و آزمون فرضیات با ضریب همبستگی رتبه ای اسپیرمن و نرم افزار 16SPSS صورت گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که رابطه مستقیم بین اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها وبهره وری مناسب تر از فرآورده های نفتی وجود دارد و آزمون های تحلیل واریانس فریدمن نشان داد که بعد جلوگیری از اتلاف منابع و حفظ محیط زیست از دیگر ابعاد اجرای طرح هدفمندساختن یارانه ها میانگین بالاتری دارد.
    کلیدواژگان: بهره وری، هدفمندسازی یارانه ها، ساختار درآمد، حامل های انرژی، قدرت خرید
  • لیلا بختیاری، پوراندخت فاضلیان، حسن رستگارپور، محسن شامانی صفحه 14
    این پژوهش در جستجوی عوامل موثر بر تاثیر پیام های انتقال دهنده صرفه جویی در تلویزیون بر روی مخاطبان آن است و تاثیر متغییرهایی مانند جنس، سن، شغل و تحصیلات را بر میزان رضایت مندی افراد از پیام های تلویزیونی مورد بررسی قرار می دهد. روش پژوهش، روش میدانی و روش اسنادی و کتابخانه ای است. ابزار جمع آوری داده ها روش پیمایشی، مصاحبه و پرسشنامه است. پرسشنامه محقق ساخته بود که پایایی آن 87% آلفای کرونباخ ارزیابی شد. تعداد نمونه در این پژوهش شامل500 نفر از افراد در شهر تهران بودند که از شهر تهران 5 منطقه به روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای انجام شد. از هر منطقه50 نفر زن و50 مرد بالای 20 سال به طور تصادفی مورد آزمون قرار گرفتند. از نظر افراد نمونه تحقیق، میزان تاثیر روش های مطلوب رسانه ملی (تلویزیون) در انتقال پیام های صرفه جویی انرژی (گاز) به مخاطبان در حد مطلوب ارزیابی گردید. بین جنسیت، سن و شغل افراد با میزان رضایت مندی آنها از پیام ها، تفاوت معناداری وجود ندارد. بین تحصیلات و میزان رضایت از پیام ها رابطه وجود دارد. با بالا رفتن تحصیلات، میزان رضایت افراد کمتر می شود.
    کلیدواژگان: ارتباط، وسایل ارتباط جمعی، تاثیرگذاری، تلویزیون، پیام، صرفه جویی
  • رمضان خلیلی، مهدی ارجمند، منصور کلباسی صفحه 19
    جهت تعیین و مدل سازی میزان حلالیت یک جسم حل شونده در سیال فوق بحرانی، داشتن خواص بحرانی از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مطالعه از 10 ماده حل شونده و پنج حلال، برای مدل سازی حلالیت در سیال فوق بحرانی استفاده شده است. در نتیجه این مدل سازی، فرم جدیدی از قانون اختلاط برای بدست آوردن همبستگی میان پارامترهای مدل پیشنهاد شده است. قانون اختلاط بدست آمده، بهینه سازی قوانین اختلاط کلاسیک واندروالس بوده که در آن پارامتر چسبندگی دوجزیی، با پارامتر فشار نقصانی همبستگی دارد. مدل سازی حلالیت توسط معادلات حالت پنگ– رابینسون (PR) و پاتل-تیجا (PT) که از قوانین اختلاط واندروالس (vdW) و رآو (Rao) پیروی می کنند، انجام شده است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که معادله حالت پاتل – تیجا انحراف کمتری دارد. میزان خطا برای مدل های معادلات حالت پنگ-رابینسون و قانون اختلاط رآو (6/28%)، قوانین اختلاط واندروالس (2/20%)، برای معادله حالت پاتل-تیجا و قانون اختلاط واندروالس (4/16%) است.
    کلیدواژگان: حلالیت، مدل سازی، معادلات حالت، سیال فوق بحرانی، قوانین اختلاط
  • داود زارع، علی اکبر زارع صفحه 25
    نیاز روزافزون موسسات و سازمان ها به اطلاعات صحیح و به هنگام حاصل از پردازش تراکنش ها، جهت بکارگیری در فرآیند تصمیم گیری مدیران، مقوله ای اجتناب ناپذیر است که در این راستا سیستم اطلاعات مدیریت منبع اصلی ارائه اطلاعات به شمار می آید. یکی از سیستم هایی که اطلاعات و داده های فراوانی در نتیجه تراکنش ها و فرایندهای خود در سازمان جای می دهد، سیستم نگهداری و تعمیرات تجهیزات یک کارخانه می باشد که در این مقاله سعی شده است، پس از معرفی سیستم اطلاعات مدیریت و واژگان مرتبط با آن در ضمن تشریح مراحل طراحی و ساخت عملی چنین سیستمی، آن را در سیستم نگهداری و تعمیرات تجهیزات برقی پالایشگاه دوم گازی پارس جنوبی به عنوان موردکاوی بکار برد که در نتیجه آن مدیران قسمت های مختلف سازمان از جمله تعمیرات برق و واحدهای برنامه ریزی و بهره برداری پالایشگاه از این سیستم اطلاعات مدیریت در جهت تصمیم گیری های آتی نهایت استفاده را برند.
  • حسن مرادی، مقداد پیرصاحب صفحه 34
    این پژوهش با هدف مدیریت و ارزیابی ریسک های ایمنی، بهداشت و محیط زیست دستگاه های حفاری خشکی شرکت ملی حفاری ایران انجام پذیرفته است. فرآیند عملیات در دستگاه های حفاری نفت و گاز به دلیل ماهیت و نوع فعالیت ها با مخاطرات مختلفی از نظر ایمنی، سلامت، بهداشت و محیط زیست همراه می باشد. از این رو، مطالعه کنونی در زمینه ارزیابی و مدیریت ریسک ایمنی، بهداشتی و زیست محیطی با هدف شناسایی مخاطرات احتمالی، تخمین میزان ریسک، کنترل و کاهش سطح خطر و در راستای حفظ سلامت پرسنل، تجهیزات، سرمایه و محیط زیست تحت تاثیر به انجام رسید. در این تحقیق از روش «ویلیام فاین» که از فنون سازمان یافته و نظام مند ارزیابی خطر در شناسایی خطرات بالقوه و برآورد سطح ریسک، در راستای مدیریت ریسک و کاهش آن به سطحی قابل قبول است، استفاده شد. به این منظور پس از شناسایی فعالیت ها و فرآیندهای دستگاه حفاری، خطرات و عوامل بالقوه آسیب رسان شناسایی و سپس با توجه به شدت اثر، احتمال وقوع و پیامدهای احتمالی مواجهه آن با انسان، محیط زیست و تجهیزات، کار ارزیابی و طبقه بندی خطرات انجام شد. سطح ریسک جنبه های زیست محیطی در فعالیت های عملیات تکمیلی با نمره ریسک 384، اسیدکاری با نمره ریسک 240 و حفاری با هوا، سیمان کاری، آزمایش و بهره دهی چاه با نمره 216، پیمایش چاه و شروع حفاری با نمره ریسک200 دارای بالاترین سطح ریسک می باشند. سطح ریسک خطرات ایمنی و بهداشتی در فعالیت های انبارداری سیلندرهای تحت فشار با نمره ریسک 400، راندن لوله جداری، نمره ریسک 360، بالا بردن و پایین آوردن مجموعه شیرهای فورانگیز با نمره ریسک 300، چیدمان دستگاه حفاری با نمره ریسک 300 دارای بالاترین سطح ریسک می باشند. با توجه به نتایج ارزیابی ریسک جنبه های زیست محیطی و خطرات ایمنی و بهداشتی، عمده این پیامدها ناشی از تخلیه پساب های تصفیه نشده به محیط، سروصدای نامتعارف و بالاتر از حد استاندارد موتورآلات و ماشین آلات دستگاه حفاری، دورریز، دفع و دفن پسماندها و زباله ها، کار در ارتفاع، باربری و جابجایی محموله ها و تجهیزات سنگین و فوق سنگین، کار در کنار خطوط تحت فشار، کار در محوطه های با صدای بالا و ناهنجار و گیرکردن اعضای بدن بین تجهیزات و یا درون آنها می باشد. با توجه به نتایج ارزیابی ریسک می توان نتیجه گرفت که اکثر پیامدهای احتمالی ناشی از فعالیت ها و خطرات آنها ناشی از بی توجهی پرسنل و عدم پایش مستمر می باشد.
    کلیدواژگان: دستگاه حفاری، مدیریت و ارزیابی ریسک، ایمنی، بهداشت، محیط زیست، نمره ریسک، سطح ریسک
  • سیدمهدی یگانه پرست، مهدی کریمی صفحه 43
    حساسیت کاربرد و کارکرد شبکه مبدل های حرارتی با توجه به مکان استفاده از آنها مانند نیروگاه ها و پالایشگاه ها، از اهمیت بالایی برخوردار است. وجود اغتشاشات ناشی از سیال ورودی در مبدل های حرارتی، عاملی است که همواره باعث تغییر پارامترهای خروجی آنها از جمله دمای خروجی می شود که این امر باعث صدمه زدن به واحدهای دیگری که بعد از مبدل های حرارتی در شبکه قرار دارند و یا کارکرد غیربهینه، می شود. از اولین اقدامات برای شناسایی یک شبکه مبدل های حرارتی، بررسی رفتار دینامیکی خروجی های شبکه مانند دماهای مهم است. این بررسی که با تغییرات پارامترهای شبکه انجام می شود، یک دیدگاه اولیه و جامع از کارکرد شبکه مبدل های حرارتی به طراح می دهد و روی مباحث طراحی بهینه و مسایل کنترلی تاثیرگذار است. در این مقاله به شناسایی بیشتر شبکه مبدل های حرارتی، آشنایی با روش های کنترلی به منظور استفاده از ابزارهای کنترلی و طراحی کنترل کننده مناسب، پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: شبکه مبدل های حرارتی، اغتشاشات، ابزار کنترلی
  • فرناز رضوی هاشمی، حسین شاعر والایی صفحه 48
    دفع گازهای زائد در صنایع گوناگون به خصوص صنایع نفت از دیرباز مرسوم بوده است. این گازها اتمسفر را آلوده نموده و برای انسان، جانوران و گیاهان خطرناک می باشد. همچنین برخی از گازهای ارسالی به فلر دارای ارزش اقتصادی قابل توجهی است که نمی توان به راحتی از آن چشم پوشید. یکی از محل هایی که در پالایشگاه ها سرمایه و انرژی زیادی را تلف می کند، سیستم فلر است. سعی شده است در این مقاله به منظور به حداقل رساندن گازهای هدایت شده به فلر، راهکارهایی که تاکنون ارائه شده است، جمع آوری و پیشنهاد گردد تا با در نظر گرفتن شرایط کنونی پالایشگاه شازند اراک بتوان بهترین پیشنهاد را برای به سوزی در آن پالایشگاه ارائه نمود. در این بحث ابتدا ساختمان فلر تشریح و سپس روش های متداول کاهش فلرینگ بیان شده است. یکی از روش های مورد بحث که در این مقاله به آن بیشتر توجه شده است، متراکم سازی گازهای فلرینگ پیش از انتقال به نشت بند (SEAL POT) می باشد
    کلیدواژگان: گازهای زائد، به سوزی، فلر، SEAL POT، متراکم سازی گاز، Knock Out Drum
  • حامد نریمانی فر، عبدالنبی هاشمی، کریم سلحشور صفحه 52
    چکیده: نحوه استخراج و بهره برداری از منابع عظیم نفت همواره مشکل پیش روی مهندسان مخزن بوده است. اهمیت حجم عظیم منابع هیدرو کربوری غیر قابل برداشت توسط روش های تولید طبیعی و غیر قابل جایگزین این منابع، گسترش و استفاده از روش های EOR جهت بدست آوردن حداکثر بازدهی تولید از مخزن نفتی را امری ضروری و اجتناب ناپذیر ساخته است. تزریق آب و گاز به عنوان روش های ازدیاد برداشت ثانویه از جمله روش های اند که به دلیل هزینه های پایین و راندمان تولید بالا نسبت به سایر روش های EOR بیشترین استفاده را در سراسر جهان به خود اختصاص داده اند. به دلیل افت فشار و کاهش تولید در مخازن ایران لازم است که با مطالعه و بررسی هر چه بیشتر این روش ها به بررسی اثرات و نتایج تزریق پرداخته شود. در این تحقیق که به صورت مطالعه موردی بر روی یکی از مخازن شکافدار ایران انجام شده است، با استفاده از نرم افزارEclpise 100 ابتدا پیش بینی رفتار آینده مخزن با استفاده از انرژی خود مخزن در حالت طبیعی بدست آورده شد و سپس تزریق آب و گاز جهت کاهش افت فشار مخزن و افزایش بازیافت صورت پذیرفت. با انجام سناریوهای مختلف، مشخص شد که سناریو spot -5 بهترین سناریو تولیدی می باشد.
    کلیدواژگان: شبیه سازی، تزریق آب، تزریق گاز، ازدیاد برداشت، بازیافت نفت
|
  • Milad Ebrahimi Dastgerdi, Shayan Abed Shizary Page 2
    In this study Nano particles of aluminum oxide with 10 Nanometers size have been examined to obtain a drilling fluid with high heat conductivity factor in order to use in extra deep wells’ drilling and Geothermal and it was observed that if volume percentage of aluminum oxide increases by 2.5, heat transfer of fluid will be increased by 40%.Nano particles of aluminum oxide result in no corrosion in mud pumps and drilling pipes due to their Nanometer size. They are always suspended in the fluid, because of Brownian motion and no suspension or sedimentation was observed and they simply rotate in the mud system.