فهرست مطالب

پژوهشنامه متین
پیاپی 48 (پاییز 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/08/10
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مقالات
  • فخرالدین اصغری آقمشهدی، شهرام اصغری صفحه 1
    فقی هان در مورد مشروعیت حقوق مالکیت فکری اختلاف نظر دارند. به نظر برخی فقی هان این گونه حقوق به دلایلی چون ناسازگاری آن با قاعده سلطه، عدم امضای چنین حقوقی از سوی شارع، ناسازگاری آن با رسالت و قداست علم و غیر قابل تملک شخصی بودن این دسته از حقوق، حقوقی شرعی محسوب نشده و اشخاص ثالث می توانند بدون اجازه صاحبان اثر در آن تصرف کنند. به نظر برخی دیگر، چنین حقوقی شرعیت داشته و تصرف در آنها بدون اجازه صاحبان آنها جایز نیست. ادله این گروه عبارتند از: بنای عقلا، قاعده سلطه، حرمت تصرف در اموال دیگران بدون اجازه آنها، قاعده لاضرر، راهکار ولایت فقیه، مصالح مرسله و سد ذرایع که دو دلیل اخیر اختصاص به فقه اهل سنت دارد.
    کلیدواژگان: حقوق مالکیت فکری، بنای عقلا، قاعده لا ضرر، مصالح مرسله، قاعده سلطه
  • سید محمد موسوی بجنوردی، نگار علیزاده صفحه 17
    شبیه سازی به معنای تولید یک انسان از طریق غیر جنسی است که دارای دو نوع درمانی و تولیدمثلی می باشد در شبیه سازی تولید مثلی که حاصل آن تولید یک انسان کامل است، «شبیه» دارای حقوقی همانند سایر افراد جامعه مانند هویت، نسب، ارث می باشد. و از سوی دیگر افراد جامعه نیز در قبال چنین فردی مسئولیت هایی دارند. از جمله حقوقی که برای یک شبیه به عنوان فردی از افراد جامعه مطرح است، نسب است. البته در مورد والدین فرد، اختلاف نظر زیادی وجود دارد اما آنچه مسلم است حق داشتن والد برای چنین کودکی است؛ درخصوص هویت او نیز می توان گفت منعی از جهت مواد قانونی مرتبط وجود ندارد و کسی که از هسته فعال او فرد شبیه سازی شده به وجود آمده ولی قانونی و قهری او دارای وظایف مقرر برای ولی در قانون مدنی می باشد؛ همچنین درخصوص ارث، قصاص، دیه و سایر حقوق نیز همانند سایر افراد است. اما در مورد وظایف جامعه در قبال او بایستی خاطرنشان نمود که وظیفه آنها در این امر مانند وظیفه آنها در مورد متولدان از ازدواج معمولی است و بایستی به اقامه حقوق چنین فردی اقدام نمایند و با او همانند کالای تجاری برخورد ننموده و ارزش های انسانی را در برخورد با او مد نظر قرار دهند.
  • محمدباقر حجتی، حامد شیواپور صفحه 40
    درباره واژه های متشابه قرآن چهار دیدگاه اصلی وجود دارد: دیدگاه اهل ظاهر، نظریه اشتراک لفظی، نظریه حقیقت و مجاز و نظریه روح معنا. طبق نظریه روح معنا، الفاظ بر ارواح معانی وضع شده اند و خصوصیات مصادیق در معنای آنها در نظر گرفته نشده است. از این رو کاربرد آنها می تواند در مصادیق معقول نیز حقیقی باشد. بنابراین الفاظ متشابهی که در قرآن به کار رفته اند در مصادیق مجرد و معقول به نحو حقیقی و نه مجازی استعمال شده اند.
    این دیدگاه که نخستین بار غزالی آن را طرح کرده است پس از او در آثار بزرگان فرهنگ اسلامی تا روزگار ما پیوسته مطرح بوده است. به ویژه بزرگانی چون ملاصدرا، فیض کاشانی و علامه طباطبایی از آن سخن گفته اند. در این پژوهش، به طور خاص تبیین امام خمینی از این نظریه بررسی می شود.
    کلیدواژگان: آیات متشابه، الفاظ متشابه، نظریه حقیقت و مجاز، نظریه روح معنا، غزالی، امام خمینی(س)
  • عطیه زندیه صفحه 67
    یکی از مسائل مطروحه پیرامون نفس، کیفیت آن از حیث حدوث جسمانیت و روحانیت آن است. نظر دو حکیم اسلامی، یعنی ملاصدرا و امام خمینی در مورد این مساله در این مقاله مورد مقایسه قرار گرفته است. در این نوشتار، ابتدا در مورد ذومراتب بودن و نشآت نفس (از جسمانیت تا روحانیت) که مورد ادعای دو حکیم مسلمان است مباحثی مطرح گشته و در ادامه براهین دوازدگانه ای را در سه دسته اصلی مطرح و باطل می کنند: 1) بطلان ادله روحانیت یا تجرد ابتدایی نفس؛ 2) بطلان ادله قدم زمانی نفس؛ 3) بطلان ادله حدوث زمانی نفس قبل از بدن. سپس، اختلاف نظر این دو حکیم در براهین مذکور مورد توجه قرار گرفته و نهایتا نتیجه گرفته شده است که گرچه این دو حکیم در کلیات بحث، اختلاف نظری ندارند، اما در جزئیات دیدگاه های متفاوتی ارائه کرده اند
  • یحیی فوزی، روح الله مرادی صفحه 94
    در این مقاله ابتدا تعاریفی از مفهوم عدالت در نزد اندیشمندان غربی و اسلامی از گذشته تا دوران معاصر ارائه می گردد و سیر تکوینی این مفهوم از گذشته تا به امروز مورد رصد قرار خواهد گرفت. سپس آراء و بنیانهای اندیشه ای دو متفکر بزرگ معاصر، یعنی جان بوردن راولز با عنوان احیاگر فلسفه سیاسی در غرب و امام خمینی به عنوان احیاگر اندیشه سیاسی اسلامی در جهان اسلام در باب عدالت اجتماعی تبیین می شود. چنان که خواهد آمد عدالت از طرفی در راس فضائل و از طرف دیگر معیاری برای سنجش عادلانه بودن نهادها و سازوکارهای آنها در نزد راولز و امام خمینی مطرح است. اما به سبب تباین جهان بینی و انسان شناسانه، تفاوتهایی در زمینه ماهیت عدالت و رابطه آن با سایر وجوه بشری وجود دارد. در پایان با رویکردی مقایسه ای و تطبیقی به دنبال یافتن نقاط اشتراک و افتراق در باب عدالت و عدالت اجتماعی و بند بسط و تلفیق آراء این دو اندیشمند در این باب خواهیم بود. در حقیقت با درآمیختن افق دید آنان این نتیجه گیری را خواهیم کرد که گرجه رویکرد اسلام گرایانه در باب عدالت تفاوتهایی با رویکرد غربی بخصوص رویکرد لیبرالی دارد اما قداست ها و شباهت هایی هم در این بین وجود دارد که می تواند موجبات غنای نظریه پردازی در این زمینه شود.
    کلیدواژگان: امام خمینی، جان راولز، عدالت، عدالت اجتماعی، آزادی، حق
  • رحمت الله معمار صفحه 118
    این مقاله، حاصل پژوهشی است تجربی، جهت بررسی نسبت میان مشارکت سلبی (انقلابی) برای تاسیس، و مشارکت اثباتی (انتخاباتی) برای تثبیت و تداوم نظام جمهوری اسلامی. هدف مذکور در یک مطالعه اسنادی و به روش تطبیقی درون کشوری با واحد تحلیل شهرستان، به عنوان ظرف اصلی وقایع انقلابی و نیز مشارکت انتخاباتی، با طرح تحقیق مقطعی، از طریق بررسی مبارزات مردمی در 18 ماه مختوم به پیروزی انقلاب برای ارزیابی مشارکت انقلابی، و مقطع 1384-1368 برای ارزیابی مشارکت انتخاباتی پیگیری شده است. نهایتا نتایج تحقیق با تکیه بر تکنیک های آماری، به صورت تحلیل های استاتیک و دینامیک گزارش و تشریح شده است.
  • عیسی ولایی صفحه 142
    اسلام عمدتا سه راه را برای اثبات جرایم به رسمیت شناخته و شرایط مهم و دشواری را برای آنها مقرر کرده است. مثلا برای شهادت شهود عدالت، عدم اتهام و ذی نفع نبودن و دشمن نبودن را ضروری دانسته و در مورد اقرار نیز تنها اقرار علیه اقرار کننده را نافذ دانسته است. درباره علم قاضی نیز چهار دیدگاه وجود دارد اما مشهور معتقدند که علم قاضی چه در حق الله و چه در حق الناس حجت است گرچه ابن جنید قائل به عدم حجیت علم قاضی است. صاحب جواهر می گوید لازمه قول به عدم حجیت علم قاضی یا فسق قاضی و یا توقف حکم الهی است و نیز لازمه چنین دیدگاهی این است که اصل مهم انکار منکر و اظهار حق را ضروری ندانیم. مضافا اینکه وقتی بینه و اقرار حجت بوده و اثبات کننده جرم باشد پس به طریق اولی علم قاضی حجت است چون بینه و اقرار از ادله ظنیه اند و علم و قطع بر ظن ترجیح دارد
|
  • Fakhruddin Asghari Aqmashadi, Shahram Asghari Page 1
    There are differences of opinion among the jurists about legality of intellectual property rights. Some jurists maintain that such rights are not legal due to the following reasons: their incompatibility with the rule of domination, lack of acknowledgement of such rights by the Law-Giver, their incompatibility with the mission and sanctity of science and lack of personal possession. Hence, they maintain that third persons can use them with any permission from the proprietors. Some other jurists maintain that such rights are legal and that one should not use them with the permission of the proprietor. They argue that the following reasons support their viewpoints: reason, rule of domination and Wilayat Faqih. The Sunni jurists also forward two reasons in support of this viewpoint.
  • Seyed Mohammad Moosavi Bojnourdi, Negar Alizadeh Page 17
    Cloning refers to reproduction of human beings through non-sexual methods. It is of two kinds: curative and reproductive. In reproductive cloning, whose result is reproduction of a human being, the cloned human being will enjoy all rights like other members of society such as identity, lineage and inheritance. On the other hand, the members of society have certain responsibilities towards such a person. Among the rights of a cloned person as a member of society is lineage. There are however differences of opinion about the parents of the cloned person. What is for certain is that a cloned person is entitled to have a father. There is no legal problem regarding the identity of such a person; the donor of semen is the legal and natural custodian of the cloned baby and shoulders the duties envisaged in the civil law for a custodian. Similar laws regarding inheritance, retaliation, blood money and other rights applying to all people in the society applies to the cloned person. Regarding the duties of society towards a cloned person, it should be mentioned that the duty of the society towards a cloned person is just like its responsibility towards people born out of normal marriages. The society should grant the rights of such persons and must not deal with them as a commercial commodity. Hence human values must be taken into consideration in dealing with such a person.
  • Mohammad Baqer Hojjati, Hamed Shivapour Page 40
    There are four viewpoints about the vague concepts in the Quran: the appearance; the commonality of words; truth and virtual; and spirit of meaning. According to the theory of spirit of meaning, words have been forged on the basis of the spirit of meaning and the features of the referents have not been taken into consideration in their meanings. Hence, their application in the tangible referents too can be true. Therefore, the vague words that have been used in the Quran have been used in tangible and intangible referents in a true manner not in a virtual manner. This viewpoint was put forth by Gazzali but after him has been discussed till date. Such figures as Mullsa Sadra, Feiz Kashani and Allama Tabatabi have discussed it. The present paper is an attempt to discuss the viewpoints of Imam Khomeini on the same issue.
  • Atiyeh Zandiyeh Page 67
    One of the issues related to soul is its quality regarding its mundane or spiritual generation. The viewpoints of two Muslim philosophers, that is, Imam Khomeini and Mulla Sadra about this issue are studied in this article. The two philosophers argue that soul has two statuses and also they argue that the soul moves from mundanity to spirituality. They offer two reasons in three categories in this regard: 1 – refutation of the reasons of primary spirituality or abstraction of the soul; 2 – refutation of reasons of the priority of soul; 3 – refutation of reasons of generation of soul before the body. Also the differences of viewpoints of the two philosophers about the said reasons are discussed. The conclusion of the present paper is that although the two thinkers do not have differences of opinion on the general aspects of the problem, they differ in its details.
  • Yahya Fozi, Rohullah Moradi Page 94
    Attempts have been made in the present study to review the definition and evolution of the concept of justice as defined by the Western and Muslim thinkers. In the next step the viewpoints of John Rawls and Imam Khomeini about social justice have been elaborated. In viewpoint of Imam Khomeini and John Rawls, justice, on the one hand, is at the top of all virtues and on the other is a criterion for assessment of the fairness of institutions and their working mechanisms. However, due to differences in their worldview and anthropology, there are differences of opinion between them regarding the nature of justice and its relations with other aspects of human being. Attempts have been made in the present paper to find out the similarities and differences of opinions of the two thinkers on the issue of social justice.
  • Rahmatullah Memar Page 118
    The present paper is a result of an empirical research to study the relationship between negative (revolutionary) participation for establishment and positive (electoral) participation to stabilize and strengthen the Islamic Republic system. The objective of this study has been investigated through a documentary study through comparative method inside the country with county as the unit of analysis. The popular struggles of the people during the 18 months leading to the victory of the revolution were analyzed in cross-sectional method to study the revolutionary participation. And the period between 1989 to 2005 has been investigated for an analysis of electoral participation. Finally, the findings of the research have been described through statistical techniques in the form of static and dynamic reports.
  • Isa Velai Page 142
    Islam recognizes three ways for proving an offense, which entails difficult but important conditions. For instance, testimony of just witnesses, lack of accusation, lack of interest and lack of animosity are the necessary conditions. With regard to confession, only the confession against the confessor is valid. There are four approaches to the knowledge of judge. However, the predominant viewpoint is that the knowledge of judge is valid both regarding the people's rights and Allah's rights. However, Ibn Jonaid does not acknowledge the validity of the judge's knowledge. The author of Jawahir states: the requirements of invalidity of the judge's knowledge is either corruption of the judge or prevention of the divine commandment and the requirement of this approach considering the important principle of denial of prohibited and expression of right as unnecessary. Moreover, when evidences and confessions are valid and prove the offense, the knowledge of judge too is valid because evidence and confession are among the guessed reasons while knowledge and definiteness are prior to guess.