فهرست مطالب

Iranian Journal of Veterinary Science and Technology
Volume:3 Issue: 1, Winter and spring 2011

  • تاریخ انتشار: 1391/02/02
  • تعداد عناوین: 7
|
  • ایوان دینف صفحه 1
    هدف از مطالعه حاضر بررسی وقوع انواع ریکتز بر اساس ضایعات ماکروسکوپیک و میکروسکوپیک در نمونه های بالینی بیماری در جوجه های گوشتی و تشخیص تفریقی پاتومورفولوژیک آن است.
    بررسی های بالین ی، سرولوژیک، ماکروسکوپیک و هیستولوژیک در جوجه های گوشتی با علایم ریکتز انجام گرفت. مطالعه شامل 12 از 4 مزرعه مختلف بود. (Cobb و 2 گله از 500 Roos گله گوشتی (10 گله از نژاد 308 ضایعات ظاهری و نیز میکروسکوپیک نمایانگر وجود ریکتز ناشی از کمبود فسفر در دو مزرعه و ریکتز ناشی از کمبود کلسیم در دو مزرعه دیگر بود. نتایج بررسی نشان داد که ضایعات ناشی از کمبود کلسیم با ضایعات ناشی از کمبود فسفر یا زیاد بود کلسیم تفاوت بسیاری دارند. پیشنهاد میگردد که ضایعات ماکروسکوپیک در ناحیه پروکسیمال تیبوتارس می تواند به منظور تشخیص موارد ریکتز ناشی از کمبود کلس یم و کمبو د فسفر در جوجه های گوشتی به کار رود. ضایعات در سایر قسمت های پا (فمور و تار سومتاتارس) در جهت تشخیص تفریقی انواع ریکتز به دلیل عدم وجود ضایعات کافی در آن استخوان ها کمک کننده نبود.
  • محمدرضا اصلانی، علیرضا تقوی رضوی زاده، احمدرضا موثقی، مهرداد مهری، ابوالقاسم نبی پور، علی رضاخانی، سمانه یعقوبی فاز، علی عندلیب مقدم، فاطمه احمدی صفحه 11
    گیاهان سرخه دار (گونه های تاکسوس) شدیدا سمی بوده و سمیت آنها برای انسان و دام ها از دیرباز شناخته ش ده است. مطالعه ی 2 سال و - حاضر به منظور بررسی اثر سمی سرخه دار بر گوسفند صورت گرفت. در این مطالعه از 7 راس گوسفند ماده نژاد بلوچی با سن 3 جهت خون شناسی) و یک نمونه خون) EDTA 47 کیلوگرم استفاده شد. در روز شروع مطالعه پس از اخذ یک نمونه خون حاوی - وزن 34 2 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در آب حل شده و با لوله معدی / جهت جداسازی سرم)، پودر گیاه سرخه دار به میزان 5) EDTA بدون 36 و 48 پس از تجویز گیاه اخذ شد. همچنین در زمان، 32، 28، 24، 12، 8، به گوسفندان تجویز شد. سایر نمونه های خون در ساعات 4 های ذکر و در فواصل آنها الکترکاردیوگرام به روش راسی – قاعده ای از دام های مورد آزمایش اخذ گردید. در نمونه های خون کامل میزان، CK، ALP، GGT، AST پروتئین تام، فیبرینوژن، شمارش کامل و شمارش تفریقی گلبول های سفید و در نمونه های سرمی میزان، PCV کراتینین و الکترولیت های سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و فسفر اندازه گیری شد. در بررسی داده های به دست، BUN، I تروپو نین، LDH تغیرات معنی داری در تعداد ضربان قلب، تعداد تنفس، تعداد حرکات شکمبه، تعداد کل گلبول های سفید خون، تعداد، SPSS آمده با نرم افزار و میزان سدیم سرم نسبت به زمان صفر در نمونه های مورد آزمایش مشاهده شد. BUN مطلق نوتروفیل های بالغ خون، میزان الکتروکاردیوگرام های اخذ شده طیفی از آریتمی های قلبی از جمله تاکی کاردی بطنی چند کانونی، ریتم ادیوونتریکولار و ادیوجانکشنال و 3 ساعت پس از تجویز گیاه تلف شدند. - را نشان داد. چهار راس از گوسفندان مورد آزمایش به فاصله ی 16 T و QRS پهن شدن امواج کالبد گشایی این دام ها با توجه ویژه به میوکارد و سیستم هدایتی آن صورت گرفت. در این موارد پرخونی، خونریزی کانونی، تغییرات دژنراتیو پراکنده و نکروز انعقادی کانونی سلول های میوکارد بطن ها مشاهده شد. هیستوپاتولوژی سیستم هدایتی قلب نیز ادم متوسط تا شدید همراه با آماس را در گره سینوسی – دهلیزی، گره دهلیزی – بطنی و شاخه های باندل و دسته ی هیس را نشان داد که تغییرات مذکور در گره دهلیزی - بطنی و دسته ی هیس شدیدتر بود.
    2 گرم برای هر کیلوگرم وزن بدن در گوسفند موجب شکل گیری مسمومیت حاد / تجویز خوراکی برگ های خشک سرخه دار با دز 5 شده که از نظر درمانگاهی یا طیفی از آریتمی های قلبی و در آسیب شناسی با ضایعات میوکارد و از جمله سیستم هدایتی قلب همراه بود.
    ایجاد می شود، بدلیل ایجاد مرگ زودرس جنین، (T. gondii) بیماری توکسوپلاسموز که بوسیله تک یاخته توکسوپلاسما گوندی مومیایی شدن، سقط، مرده زایی و مرگ و میر نوزادان، از اهمیت اقتصادی زیادی در دامهای اهلی و بویژه در گوسفند و بز برخوردار است.
  • فلچر پی دل وال، آبیگیل ام باتیکادوس، وارن ان باتیکادوس صفحه 23
    در این مطالعه، حضور احتمالی پیروپلاسموز اسبی در استان کوزون فیلیپین مورد بررسی قرار گرفت. بررسی های انگل شناسی بر از با استفاده از PCR طریق آزمایش انگل شناسی خون بر روی 269 راس از دامهای مناطق مختلف این استان صورت گرفت. همچنین تست پرایمر های مخصوص جنس بابزیا بر روی این نمونه ها انجام گرفت که نتایج منفی تمامی آزمایشات حاکی از عدم حضور بابزیا در نمونه های مورد بررسی بود. این نتایج منفی می تواند ناشی از فاکتور های مختلفی باشد، از جمله: تعداد پایین انگل در حین زمان نمونه گیری، تجمع انگل ها در اپیتلیوم، مراحل پیشرفته بیماری، ایمنی اکتسابی، تداخلات دارویی و نیز منفی واقعی یا به عبارت دیگر عدم وجود آلودگی دلایل ذکر شده هم می توانند باعث کاهش تیتر انگل در خون شوند و هم می توانند سبب عدم حضور انگل در خون و بطور کلی عدم رویت آن گردند که می توانند از عوامل مهم مخدوشگر در تشخیص این بیماری باشند.
  • حمیده قدرتی آزادی، بهروز فتحی، حسین کاظمی مهرجردی، محسن ملکی، هانیه شاطر زاده، مریم ابیضی صفحه 31
    زخم نوعی تخریب لایه بیرونی پوست می باشد. تا کنون روش های مختلفی از جمله تجویز داروهای موضعی و خوراکی و یا حتی که متعلق به Allium hirtifolium داروهای گیاهی به منظور تسریع در روند التیام زخم استفاده گردیده اند. گیاه موسیر فارسی با نام علمی همان خانواده ای است که جنس سیر در آن قرار دارد، به طور طبیعی در بخش های مختلفی از ایران رشد می کند. در این مطالعه، روند التیام زخم ایجاد شده و تاثری عصاره آبی الکلی گیاه موسیر مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا چهار زخم تمام ضخامت دو طرفه (2 زخم در 165 گرم تحت بیهوشی عمومی ایجاد شد. زخم های سمت راست به ± هر سمت) در من طقه میانی چهار رت بالغ از نژاد آلبینو با وزن 35 عنوان گروه تحت درمان و زخم های سمت چپ به عنوان کنترل در نظر گرفته شدند. یک روز پس از جراحی، زخم های گروه درمانی به مدت 12 روز مورد تجویز مخلوطی ژل مانن د به نسبت 1:1 از عصاره موسیر و متیل سلولز به طور موضعی (100 میلی گرم / کیلوگرم / روز) 9 و 12، عکس های دیجیتال زخمها با، 6، 3، قرار گرفتند، در حالیکه زخم های گروه کنترل با ژل فاقد عصاره پوشانده شدند. در روزهای 1 مورد بررسی درصد انقباض زخم، اپیتلیزاسیون و سرعت بهبود قرا گرفت. نتایج حاکی از آن بود که Scion image استفاده از نرم افزار موسیر از طریق افزایش میزان اپیتلیزاسیون روند التیام زخم را سرعت می بخشد. نتیجه مطالعه حاضر می تواند راه را برای استفاده از اثرات مفید عصاره موسیر در درمانهای بالینی هموار سازد.
  • شهروز مسائلی، منصور میاحی، عباس جلودار، حسین حمیدی نجات، مسعودرضا صیفی آبادشاپوری صفحه 39
    میکرونم ها اندامک های ترشحی موجود در مراحل تهاجمی انگل های اپی کمپلکسا بوده و حاوی پروتئین هایی هستند که نقش مهمی را در حرکت انگل و تهاجم به سلول های میزبان به عهده دارند. حتی با وجود اینکه هر هفت گونه مهم آیمریا و یا ترکیبی از آنها می تواند منجر به بروز کوکسیدیوز گردد، اغلب تحقیقات مولکولی در مورد شناسایی ژنهای میزبان و انگل و پروتئین ها، منحصر به آیمریا تن لا RNA می باشد. مطالعه حاضر، جدا سازی و خالص سازی ااسیست های آیمریا نکاتریک س را با یک روش کم هزینه و آسان برای استخراج کل استخراج RNA از، cDNA کد کننده پروتئین میکرونم 5 توصیف می کند. برای ساخت این cDNA کل جهت تعیین توالی بخشی از و با استفا ده از آغازگرهای RT-PCR روش، cDNA شده به عنوان الگو، و از الیگو دی تی به عنوان آغازگر استفاده شد. برای تکثیر این 758 به صورت تک باند و واضح در bp موجود در بانک ژنی انجام شد که به دنبال آن، قطعه ای با وزن (EST) اختصاصی برگرفته از توالی مشخص شد که این توالی دارای دامین محفوظ متعلق به ابر خانوا ده (EnMIC- الکتروفورز مشاهده شد. با آنالیز دامین این قطعه ژنی (5 در بین اسید آمینه های 130 تا 201 بوده که بسیار شبیه به پری کالی کرئین پلاسمایی چسبنده می باشد. علی رغم تشابه Apple/PAN توالی قطعه مزبور با توالی موجود در بانک ژنی، تفاوت های موجود می تواند بیانگر تعدادی پلی مورفیسم آللی باشد.
  • محمدحسین راضی جلالی، بهمن مصلی نژاد، رضا آویزه صفحه 49
    دیروفیلاریا ایمیتی س یک میکروفیلر است که فرم بالغ آن به طور معمول در بطن راست قلب و سرخرگ های تنفسی سگ ها زندگی می کند و می تواند موجب بیماری قلبی در سگ ها گردد. درمان دیروفیلاریوز سگ سانان ناشی از دیروفیلاریا ایمیتیس برای سگ هایی که از علائم بالینی این بیماری رنج می برند (نظیر سرفه مزمن) توصیه می شود. در این مقاله، یافته های تشخیصی و درمانی در یک قلاده سگ مبتلا به عفونت ناشی از دیروفیلاریا ایمیتیس، در منطقه اهواز، واقع در جنوب غرب ایران توصیف می شود. سگ دچار سرفه، تاکی 3/ پنه، تنفس صدادار، له له زدن، ادم اندام خلفی، ضعف و عدم تحمل تمرین، به هنگام مراجعه بود. سمع قلب یک مرمر سیستولیک درجه 6 را در سمت چپ نوک قلب نشان داد. گسترش های خونی حاوی میکروفیلر رنگ آمی زی شده با گیمسا، از نظر مورفولوژیکی دیروفیلاریا لکوگرام آماسی و آنمی خفیف آشکار شد. درمان ترکیبی با داروهای آیورمکتین (440، CBC ایمیتیس تشخیص داده شدند. در میکروگرم/کیلوگرم و به صورت تک دوز)، لوامیزول (10 میلی گرم /کیلوگرم، روزانه و به مدت 10 روز) و آسپیرین (10 میلی گرم /کیلوگرم، هر 12 ساعت و به مدت 10 روز)، در طی 2 مرحله، در بر طرف شدن عفونت در یک قلاده سگ داشهوند، موثر بودند. تعداد میکروفیلرهای 150 رسیده بود (متعاقب اولین مرحله درمانی، بعد از 10 روز) و یک روز بع د از دومین مرحله ± 1250 (قبل از درمان) به 10 ± خون از 50 درمانی، به صفر رسید. حیوان از نظر میکروفیلر دیروفیلاریا ایمیتی س، در طی یک دوره 180 روزه منفی بود. این مطالعه کارایی آیورمکتین همراه با لوامیزول و آسپیرین را در درمان عفونت ناشی از کرم بالغ در سگ تایید می کند.
  • آناهیتا رضایی، صالح اسماعیل زاده، هادی نداف صفحه 57
    کارسینوم غنی از چربی یکی از تومورهای نادر در انسان و سگ می باشد و مهم ترین مشخصه آن سلول های حاوی سیتوپلاسمی کف - آلود می باشد. یک سگ ماده 10 ساله با نژاد مختلط که از دو توده در ناحیه شکم زجر می برد به بخش جراحی بیمارستان دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز ارجاع داده شد. توده ها توسط عمل جراحی برداشت گردیدند و مورد بررسی دقیق میکروسکوپیک قرار گرفتند. پس از صورت گرفت. رنگ آمیزی Oil Red O و Congo Red، PAS رنگآمیزی هیستوشیمیایی Ellis و Elston درجهبندی بر اساس روش و فاکتور هشت انجام گردید. در بررسی میکروسکوپیک، توده ها C-erbB2، P53، PKi ایمونوهیستوشیمیایی جهت ردیابی آنتی ژنهای 67 از دو قسمت مجزا تشکیل شدند. قسمت اول شامل سلول های بزرگ با سیتوپلاسم واکوئله و هسته روشن بوده و قسمت دوم از سلول هایی با حداقل سیتوپلاسم و هسته های پلئومورف و غشاء واضح تشکیل شدند. درجه تومور، درجه سه، تفکیک و تمایز نیافته بود. سلول های را نشان دادند و Ki مثبت بودند. سلولهای توموری در قسمت غنی از چربی واکنش قوی با آنتیبادی 67 Oil red O واکوئله در رنگآمیزی منفی بودند. بر اساس جستجوهای صورت گرفته این اولین مورد وقوع همزمان کارسینوم غنی از C-erbB و 2 P درپاسخ با آنتی بادی 53 چربی و کارسینوم توپر در سگ میباشد
|
  • Ivan Dinev Page 1
    The purpose of this study was to determine the incidence of rickets types in broiler chickens on the basis of gross and microscopic lesions in field clinical cases with regard to differential pathomorphological diagnosis. Clinical, serological, gross anatomy and histological investigations were carried out in broiler chickens with signs of rickets. The survey included 12 finisher broiler flocks (ten Ross 308 and two Cobb 500 flocks) from 4 different farms. Gross lesions in chickens from two of farms were indicative of hypophosphataemic rickets and the other two- of hypocalcaemic rickets types. Microscopic lesions correlated to macroscopic ones. The results of investigations showed that lesions resulting from calcium deficiency were very different from those occurring after phosphorus deficiency or calcium excess. It was suggested that macroscopic lesions in the proximal tibiotarsus could be used to distinguish field cases of Ca-deficiency and P-deficiency rickets in broiler chickens. The lesions in other leg parts (femur and tarsometatarsus) were not consistent with regard to differential diagnosis of rickets types due to the insufficient lesions in these bones.
  • Mohammadreza Aslani, Alireza Taghavi -Razavi-Zadeh, Ahmadreza Movassaghi, Mehrdad Mohri, Abolghassem Nabipour, Ali Rezakhani, Samaneh Yaghoobi-Faz, Ali Andalib-Moghadam, Fatemeh Ahmadi Page 11
    Acute yew (Taxus baccata) intoxication was induced in 7 adult sheep by oral administration of the plant materials at the dose of 2.5g/kg body weight. Blood samples for hematology and serum biochemistry were collected before and after the induced intoxication. Electrocardiography was performed using a base-apex lead. Intoxicated animals displayed lethargy, depression, bradycardia and varying intensity of heart sounds. The ECGs of intoxicated sheep showed a variety of arrhythmias and abnormalities including multifocal ventricular tachycardia, idioventricular and idiojunctinal rhythm and QRS and T widening. Four sheep died within 4-16 hours after yew administration. Significant increase of white blood cells, total neutrophil counts and serum sodium concentration were observed. Post mortem examination and histological evaluation were done with special regards on tissue changes of the myocardium and conduction system. There were hyperemia, focal hemorrhage and multifocal nonsuppurative interstitial myocarditis with mild focal cardiac muscle cell degeneration and necrosis in the affected hearts which appeared more prominent in the right atrium. Histopathological examination of cardiac conduction system also revealed moderate to severe interstitial edema with inflammation of the SA-node, AV-node, the bundle branches and His-bundle in all cases which was most severe in the AV-node and the His-bundle. Oral administration of dried leaves of T. baccata, at the dose of 2.5g/kg can induce acute toxicity, manifested clinically by a variety of cardiac arrhythmia and myocardial lesions including special conduction system in pathology.
  • Fletcher P. Del Valle, Abigail M. Baticados, Waren N. Baticados Page 23
    The possible existence of equine piroplasmosis was investigated in the province of Quezon, Philippines. Blood samples of 269 horses from selected municipalities of Quezon Province were gathered. Parasitological test namely blood parasite examination was employed and the test yielded negative results for the presence of the parasite. Similarly, polymerase chain reaction assay was performed using Babesia genus-specific primers. PCR assay also resulted to all samples being negative for the disease. The negative results are suggestive of a variety of causes specifically; low parasite concentration during sample collection, localization of the parasite in the endothelium, latent stage of infection, acquired immunity, drug intervention and true negative or complete absence of parasite in the blood. The abovementioned reasons are either characterized by very low parasitemia, no parasitemia or eventually complete disappearance of the parasites in the blood, all of which subsequently confounds the observance of the parasite.
  • Hamideh Ghodrati Azadi, Behrooz Fathi, Hossein Kazemi Mehrjerdi, Mohsen Maleki, Hanieh Shaterzadeh, Maryam Abyazi Page 31
    Wound is a break in the outer layer of skin. There are several different methods to provoke wound healing process, consisting topically or orally administration of medicinal drugs or herbal remedies. Persian shallot, Allium hirtifolium which belongs to the same genus of garlic, naturally grows in different parts of Iran. In this study, we have avaluated the wound healing activity of hydro-alcoholic extract of A. hirtifolium Boiss. Four bilateral full-thickness wounds (2 on each side) were made on the dorsal area of four adult albino rats weighing 165±35 gr under general anesthesia. Right side wounds were treated in experimental groups, while left side wounds were considered as control littermates. One day after surgery, a gellike 1:1 mixture of A. hirtifolium extract and methylcellulose were topically applied (100 mg/kg/day) to the experimental wounds while the wounds in control groups were treated with the extract-free gel for 12 days. At days 1, 3, 6, 9 and 12, digital photos of wounds were taken using of Scion image software, for analyzing the percentage of wound contraction, epithelialisation and speed of healing. The results revealed that A. hirtifolium can accelerate wound healing by increasing the rate of epithelialisation. We concluded that A. hirtifolium extract may be clinically useful in management of open wounds treatment procedures.
  • Shahrooz Masaeli, Mansour Mayahi, Abbas Jolodar, Hossein Hamidinejat, Masoud Reza Seyfi Abad Shapouri Page 39
    Micronemes are secretory organelles of the invasive stages of apicomplexan parasites and contain proteins that are important for parasite motility and host cell invasion. Even though coccidiosis is a complex disease that can be caused by any combination of mainly seven species, most of the molecular researches concerning characterization of host and parasite genes and proteins have been limited to Eimeria tenella. The present study describes isolation and purification of Eimeria necatrix oocysts that can be used for an inexpensive and simple total RNA extraction method to partial sequence determination of a cDNA encoding microneme 5 protein. Using the extracted total RNA as template and oligo(dT) as primer, cDNA was synthesized. In order to amplify cDNA encoding the micronem 5 protein (EnMIC- 5), RT-PCR was applied with the specific primers based on the known EST sequence. Following amplification, the unique and thick 758 bp fragment was seen. Domain analysis of EnMIC-5 revealed that the sequence contains the conserved domain of PAN/APPLE superfamily between amino acid resides 130 to 201. This domain has strong similarity to the adhesive plasma pre-kallikrein. Despite sequence similarity of EnMIC-5 with those sequences in database, differences may represent some allelic polymorphism.
  • Mohammad Hossein Razi Jalali, Bahman Mosallanejad, Reza Avizeh Page 49
    Dirofilaria immitis is a filariid worm which typically lives as adult in the right ventricle of the heart and the pulmonary arteries of the dog, causing the canine heartworm disease. Therapy of canine dirofilariosis due to Dirofilaria immitis is indicated for dogs suffering from clinical signs of the disease (such as chronic cough). The present paper describes diagnostic and treatment features of a D. immitis affected dog in Ahvaz district, Southwest of Iran. The dog had coughing, tachypnea, labored breathing, panting, hind limb edema, weakness, and exercise intolerance, at the time of referral. Auscultation revealed grade III/VI systolic murmur over the left apex of the heart. Giemsa stained blood smears containing microfilaria was morphologically identified as D. immitis. CBC revealed an inflammatory leukogram and mild anemia. Combined therapy with ivermectin (440 μg/kg as single dose), levamisol (10 mg/kg q 24 h for 10 days) and aspirin (10 mg/kg q 12 h for 10 days), during 2 stages, was effective. The number of microfilaria dropped from 1250±50/ml blood pretreatment to 150±10/ml (following the first treatment stage, after 10 days) and reached 0 a day after the second treatment. The animal remained negative regarding D. immitis microfilaremia during a follow-up period of 180 days. This record confirms the efficacy of ivermectin with levamisol and aspirin in the treatment of adult heartworm infection in a dog.
  • Annahita Rezaie, Saleh Esmaeilzadeh, Hadi Naddaf Page 57
    Lipid rich carcinoma is rare in dog and women and is characterized by cells that have an abundant foamy cytoplasm. A 10 year old, mix breed female dog suffered two subcutaneous masses in ventral abdomen was referred to surgery department of veterinary hospital of Ahvaz Shahid Chamran University. Surgical excision and microscopic examination of masses were done. After grading by Elston and Ellis method, histochemical staining was performed such as PAS, Cong red and Oil Red O. Immunohistochemical detection of pKi67, P53, cerbB2 and factor VIII – related antigen were carried out. Microscopically, the masses were two parts; first compose of big cells with vacuolated cytoplasm and euchromatin nuclei and second part cells with scant cytoplasm and pleomorphic nuclei and obvious membrane. Grade of tumor was Grade III, poorly differentiated. Positive reaction was seen in vacuolated cytoplasm for Oil Red O. Neoplastic cells of lipid rich area demonstrated intense immunoreactivity for pKi67. All tumor cells lacked p53 and c-erbB2. This is the first report of coincidence of lipid rich carcinoma and solid carcinoma in a dog with description of histopathologic and immunohistochemical characteristics.