فهرست مطالب

Jentashapir Journal of Cellular and Molecular Biology - Volume:2 Issue: 3, 2012

Jentashapir Journal of Cellular and Molecular Biology
Volume:2 Issue: 3, 2012

  • تاریخ انتشار: 1390/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مقالات اصیل
  • نادر صاکی، قاسم ساکی، سید عبدالحسین معصومی، فاخر رحیم، نپتون عماد مستوفی، سهیلا نیک اخلاق صفحه 99
    زمینه
    تومورهای حنجره در حدود 5/1% از تمام سرطان ها را تشکیل می دهند. شواهد علمی نشان می دهد که سرطان حفره ی دهان، حنجره، ریه و مری با سیگار کشیدن رابطه مستقیم دارد. خطر ایجاد سرطان حنجره با افزایش میزان مصرف سیگار، افزایش و طی مدتی که از قطع سیگار می گذرد، کاهش می یابد. هدف از انجام دادن مطالعه شاهد موردی، بررسی شدت تاثیر سیگار در ابتلا به سرطان حنجره می باشد.
    روش
    176 مورد مبتلا به سرطان حنجره ی بستری شده در بخش گوش و حلق و بینی بیمارستان های امام خمینی و آپادانای اهواز که از لحاظ آسیب شناسی تایید شده است، برای مطالعه انتخاب شده اند که در طول 15 سال از سال 1390 تا 1384 تحت درمان قرار گرفته اند. در همان زمان تعداد 176 مورد به عنوان گروه شاهد انتخاب گردیدند. پرسش نامه ای حاوی اطلاعات درموگرافیگ، تاریخچه ی بیماری گوش و حلق و بینی، عادت سیار کشیدن و حجم مصرف سیگار، نوع تومور، محل تومور و بزرگی تومور در اختیار آنان گذاشته شد. آنالیز آماری با کمک SPSS 16 انجام گرفت.
    نتایج
    با توجه به نتایج حاصله در موردها و شاهدها اختلاف آماری قابل ملاحظه (P >0.05) در جنسیت، وضعیت تاهل، نژاد، میزان تحصیلات، عقاید مذهبی و محل سکونت مشاهده نشد. در مجموع 148 بیمار از 176 بیمار ترکیبات تنباکو استفاده می کردند که 50 مورد بالای 20 نخ سیگار در روز و بقیه کمتر از این تعداد، مصرف می نمودند. میانگین مدت زمان استفاده از سیگار 8/41 سال بوده است. نکته ی جالب توجه این که از 25 بیمار زن 10 مورد از ترکیبات تنباکو استفاده می نمودند. نوع سیگار مصرفی در 24 مورد، سیگار دست ساز، 67 مورد سیگار تولید داخل و 57 مورد نوع خارجی استفاده می شده است. در گروه شاهد از 176 مورد بررسی شده تعداد 18 مورد سیگاری گزارش شده که متوسط مصرف سیگار آنها 8/4 سال بوده است.
    نتیجه گیری
    کشیدن سیگار فاکتور مساعد کننده در ایجاد سرطان حنجره است. تشخیص ابتلا به سرطان حنجره برای غیر سیگاری ها غیر معمول است. ترک سیگار بهترین راه برای پیشگیری از بروز سرطان حنجره می باشد.
    کلیدواژگان: سیگارکشیدن، سرطان حنجره، مطالعه مورد، شاهد، خوزستان
  • سارا حسن زاده، صدیقه نوح جاه، محمدحسین حقیقی زاده صفحه 104
    زمینه
    خشونت توسط همسر در حاملگی با بسیاری عوارض جدی مادری و جنینی همراه است. این پژوهش با هدف تعیین میزان شیوع خشونت خانگی و عوامل مرتبط با آن در زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر اهواز انجام گردید.
    روش
    در یک پژوهش توصیفی تحلیلی 300 خانم تحت پوشش 6 مرکز بهداشتی شهر اهواز که در ماه نهم بارداری بودند یا طی 6 ماه گذشته ی بارداری آن ها منجر به زایمان شده بود مورد مطالعه قرار گرفتند. در این مطالعه پرسش نامه ی استاندارد خشونت(Abuse Assessment Screen) مورد استفاده قرار گرفت. روش جمع آوری اطلاعات مصاحبه و تکمیل پرسش نامه ی توسط پرسشگر با تجربه انجام گرفت. نتایج توسط برنامه ی نرم افزاری spss، آمار توصیفی، آزمون های کای دو و رگرسیون لجستیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    میانگین سن زنان در این مطالعه 6/5±4/26 سال بود. شیوع انواع خشونت قبل از بارداری 7/44% ودر بارداری 3/19% بود.شیوع خشونت فیزیکی،روانی و جنسی در بارداری به ترتیب 7/2%،14% و3/9% بوده است.
    نتیجه گیری
    نتایج به دست آمده نشان داد که شیوع خشونت خانگی در دوران بارداری نسبت به قبل از بارداری کاهش پیدا کرده است. علیرغم کاهش شیوع خشونت در بارداری در مقایسه با قبل از بارداری، با توجه به خطرات آن غربالگری زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی از نظر تجربه خشونت توسط همسر بایستی به عنوان یک اولویت در نظر گرفته شود.
    کلیدواژگان: خشونت خانگی، بارداری، اهواز
  • لیلا مرعشی حسینی، احمد عزیزی، مرید نوروزی صفحه 111
    زمینه
    اصلی ترین نیاز برای کنترل سرطان وجود اطلاعات دقیق و صحیح در مورد میزان های بروز و شیوع نئوپلاسم و مرگ ومیر ناشی از آن می باشد. این اطلاعات از طریق جمع آوری و طبقه بندی داده های نئوپلازیک به دست می آید. هدف این پژوهش بررسی سیستم های طبقه بندی نئوپلاسم ها در بیمارستان های دارای بخش تخصصی هماتولوژی و آنکولوژی می باشد.
    روش
    این پژوهش یک مطالعه ی توصیفی، کاربردی است. روش گرد آوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانه ای و میدانی بوده و برای گرد آوری اطلاعات از پرسش نامه ی پژوهش گر ساخته استفاده گردید.
    نتایج
    یافته ها نشان داد 44 درصد از جامعه ی پژوهش فقط از برگ گزارش پاتولوژی و 56 درصد علاوه بر گزارش پاتولوژی از سایر اوراق اصلی موجود در پرونده ی بیمار برای تعیین تشخیص استفاده می کنند. بیشتر مراکز مورد تحقیق از کتاب ICD-10 جهت طبقه بندی نئوپلاسم ها استفاده می کنند. 44 درصد از جامعه ی آماری از دستورالعمل ها و قوانین طبقه بندی علل مرگ و میر در جلد دوم کتاب ICD-10استفاده می کنند. همه ی جامعه آماری مورد پژوهش از کارگاه آموزشی ICD-O بر خوردار نبوده اند.
    نتیجه گیری
    به طور کلی بر اساس یافته های پژوهشی می توان نتیجه گیری کرد که داده های بالینی از منابع مطمئن استخراج می شوند. اما به علت عدم آگاهی و عدم استفاده ی کدگذاران از کتاب تخصصی ICD-O آمارهای ثبت نئوپلاسم با استاندارد سازمان جهانی بهداشت فاصله ی بسیار دارد.
    کلیدواژگان: ثبت سرطان، طبقه بندی نئوپلاسم ها، ICD، O، 3، ICD، 10
  • فریده ناصرپور، صدیقه نوح جاه، رباب شریفات صفحه 118
    زمینه
    تغذیه ی انحصاری با شیر مادر مهم ترین جزئ خط زندگی کودک می باشد که بیشترین اثر بخشی در ارتقائ سلامتی و پیشگیری از ببیماری های کودکان را دارد. شیر مادر به دلیل خواص منحصر به فردش ضامن سلامتی و رشد جسمی روانی مطلوب برای کودک است. هدف از این مطالعه تعیین شیوع تغذیه انحصاری با شیر مادر تا سن 6 ماهگی و عوامل موثر بر آن در کودکان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر امیدیه بود.
    روش
    در یک مطالعه ی توصیفی تحلیلی به طور مقطعی 400 کودک 6 تا 18 ماهه که جهت دریافت مراقبت های روتین کودکان، در مدت نمونه گیری به مراکز بهداشت شهر امیدیه مراجعه نمودند مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات به وسیله پرسش نامه ای محقق ساخته که روایی و پایایی آن در مراحل مقدماتی ارزیابی شده بود و مصاحبه با مادر جمع آوری گردید.
    عوامل مرتبط با تغذیه ی انحصاری با استفاده از آزمون های کای اسکور، تی تست و رگرسیون لجستیک تعیین شد.
    نتایج
    شیوع تغذیه ی انحصاری با شیر مادر تا 6 ماهگی در شهرستان امیدیه 6/61% بود. تغذیه ی انحصاری با شیر مادر با وزن بدو تولد، شروع تغذیه با شیرمادر بلافاصله پس از زایمان، توصیه اطرافیان به دادن شیر خشک، استفاده از پستانک و آب قند، نوع زایمان، تعداد فرزندان و نحوه ی شیردهی دارای رابطه معنی داری بود (p<0/05).
    نتیجه گیری
    علیرغم میزان تغذیه ی انحصاری نسبتا بالا، با توجه به آن که 4/39% کودکان مورد مطالعه تا 6 ماهگی جایگزین دیگری غیر از شیر مادر داشته اند، هنوز هم نقش آموزش مادران در زمینه تغذیه با شیر مادر کلیدی است. آموزش در مورد شروع تغذیه با شیر مادر بلافاصله پس از زایمان و عدم استفاده از پستانک و آب قند از طرف مراکز بهداشتی و بیمارستان ها بایستی جایگزین آموزش های منفی و نادرست اطرافیان شود. همچنین باید در جهت حمایت از شیر مادر مشاوره های مناسب در زمینه ی انتخاب روش زایمان و نحوه ی شیردهی به کودک به مادران ارائه شود.
    کلیدواژگان: تغذیه ی انحصاری، شیر مادر، کودکان
  • زهره امیدیان، علی محمد هادیان فرد صفحه 125
    زمینه
    سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری بالینی یا سیستم های تصمیم یار به عنوان هرگونه برنامه رایانه ای طراحی شده، در جهت یاری رساندن به متخصصین مراقبت بهداشتی در اتخاذ تصمیمات بالینی، تعریف می گردند.
    هدف اصلی این گونه سیستم ها در واقع یاری رساندن به پزشکان در زمینه مراقبت در محل می باشد، بدین معنی که یک پزشک می تواند با سیستم تعامل داشته باشد و در تحلیل داده های بیمار، تشخیص دهی و سایر فعالیت های بالینی از سیستم کمک بگیرد.
    روش
    این مطالعه از نوع کتابخانه ای است و با استفاده از روش تحقیقات نظام سلامت (H.S.R) انجام می گردد و به بررسی سیستماتیک مقالات علمی مبتنی بر کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده، که طی سال های 1980-2010 میلادی، در مجلات معتبر به چاپ رسیده اند، می پردازد. بدین منظور پایگاه های اطلاعاتی OVID، EBESCO، EMBASE، MEDLINE، Pubmed، SID و Iranmedex و نشریات ادواری JAMA و BMJ، به زبان انگلیسی و فارسی جست و جو گردید و مطالعاتی انتخاب شده و مورد بررسی قرارگرفت.
    نتایج
    در مجموع 45 مطالعه با معیار های جست و جو مطابقت داشتند که شمار این مطالعات در طی سال های 1980 تا2010 میلادی افزایش یافته است، از 28 مطالعه ای که تاثیر سیستم های تصمیم یار را در افزایش کیفیت مراقبت بیماران مورد بررسی قرار داده اند، 22 مطالعه (78%) باعث ارتقای کیفیت مراقبت بیماران شده بودند. در 8 مطالعه (17%)، تاثیر سیستم های تصمیم یار بر کاهش میزان اقدامات تشخیصی و درمانی غیرضروری بررسی گردید که در تمامی موارد سیستم موثر بوده است. 13 مطالعه (28%) نیز تاثیر این سیستم ها را در کاهش میزان خطاهای پزشکی مورد مطالعه قرار داده بودند که از این تعداد، 11 مطالعه (85%) موثر واقع شده بودند.
    نتیجه گیری
    کاربرد سیستم های تصمیم یار در رویه های بالینی باعث افزایش کیفیت مراقبت، کاهش میزان اقدامات تشخیصی و درمانی غیر ضروری و کاهش میزان خطاهای پزشکی می شود.
    کلیدواژگان: سیستم پشتیبان تصمیم، خطاهای پزشکی، مراقبت سلامت
  • فاطمه نیسی، امیرعباس عزیزی صفحه 135
    زمینه
    هیئت مدیره ی موسسات مراقبت سلامت، مسئولیت تقویت اطلاعات مراقبتی را به کادر پزشکی سپرده است و از این رو کمیته ی مدارک پزشکی شکل می گیرد. این مطالعه با هدف بررسی عملکرد کمیته ی مدارک پزشکی بیمارستان های آموزشی شهر اهواز بر مبنای صورت جلسه های کمیته صورت پذیرفت. با توجه به تاثیر مثبت بر تصمیمات مراکز درمانی مبنی بر رفع نقایص عملکرد این کمیته، این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.
    روش
    این مطالعه ی کاربردی، از نوع توصیفی-مقطعی است و به روش سرشماری تمامی صورت جلسه های کمیته ی مدارک پزشکی مربوط به سال 1388 و نیمه ی اول سال 1389 بیمارستان های آموزشی شهر اهواز، صورت پذیرفت. ابزار گردآوری داده ها، سیاهه ای بود که بر اساس منابع اینترنتی و کتابخانه ای توسط پژوهشگران تدوین شد.. پژوهشگران با مراجعه به بیمارستان و مشاهده ی صورت جلسه ها، اقدام به گردآوری داده ها نمودند. تعداد صورت جلسه های بررسی شده، 50 مورد بود. داده ها با استفاده از ویرایش 2007 نرم افزار Excel آنالیز شد.
    نتایج
    از مهم ترین مسائل مطروحه در جلسات، بیشترین فراوانی را بهبود فرایند رفع نقص مدارک پزشکی (66/49%) دارد.
    نتیجه گیری
    نظر به عدم تشکیل مرتب جلسات و حضور ناقص اعضاء، عملکرد کمیته ی مدارک پزشکی بیمارستان های آموزشی شهر اهواز مطلوب نیست. بنابراین، برگزاری مرتب جلسات با حضور تمامی اعضای اصلی کمیته، حائز اهمیت است.
    کلیدواژگان: کمیته ی مدارک پزشکی، عملکرد، بیمارستان
  • گزارش مورد
  • ملیحه عباسی، لیلا مهستی جویباری، اکرم ثناگو صفحه 140
    زمینه
    اونتریاسیون دیافراگم، یک ناهنجاری در همه یا بخشی از ماهیچه ی دیافراگم است که به وسیله ی بافت فیبرولاستیک جایگزین می شود. علل شیوع اونتریاسیون، نامعلوم است. هدف از این مقاله، معرفی یک مورد نوزاد مبتلا به اونتراسیون دیافراگم به همراه ناهنجاری های متعدد استمعرفی موردنوزاد پسر نارسی دیسمورفیک با وزن 2 کیلوگرم است که به دلیل دیسترس شدید تنفسی بلافاصله بعد از تولد در بخش مراقبت های ویژه بستری می شود و با تشخیص های افتراقی؛ فتق دیافراگماتیک، آترزی مری، اونتراسیون دیافراگم و سپسیس، تحت مراقبت قرار می گیرد. با توجه به عدم تخفیف دیسترس تنفسی، بعد از گذشت پنج روز توراکتومی و به جهت تشخیص قطعی در روز ششم تولد، عمل جراحی صورت می گیرد. در روز سی ام بستری، به دلیل نارسایی تنفسی و عفونت وسیع ریوی، نوزاد دچار ایست قلبی تنفسی شده و فوت می شود.
    نتیجه گیری
    آموزش به والدین جهت ضرورت مشاوره ی ژنتیک، به ویژه برای تصمیم گیری برای حاملگی های بعدی از وظایف مراقبین بهداشتی است. گرانی و نبودن امکانات در شهرستان ها، می تواند علت اجتناب والدین از انجام تست ژنتیک باشد.
    کلیدواژگان: اونتراسیون دیافراگم، ناهنجاری نوزادی، موردنگاری
  • سامیه غنا، اکرم ثناگو، لیلا مهستی جویباری صفحه 144
    زمینه
    سندرم کارولی یک اختلال وراثتی نادر است که به واسطه دیلاتاسیون مجاری درون صفراوی ایجاد می شود.
    مورد: این مطالعه یک گزارش مورد از خانمی مبتلا به سندرم کارولی می باشد. اطلاعات از طریق پرونده پزشکی و مصاحبه با بیمار گردآوری شده است. بیمار خانم میانسالی است که در جریان ارزیابی شکایت غیر مرتبط با دستگاه گوارش با تشخیص بیماری کارولی مواجه می شود. اگر چه این اختلال وراثتی است اما سابقه خانوادگی منفی بوده و علی رغم این که در بسیاری از موارد کلیه نیز درگیر می شود بعد از گذشت سه سال بیمار دچار مشکل حاد کبدی و یا درگیری کلیوی نشده است.
    نتیجه گیری
    پیش آگهی بیماری نسبتا خوب است مگر این که بیمار دچار کلانژیت های راجعه شود و نارسایی کلیوی رخ دهد. به دلیل ماهیت آهسته و معمولا پیشرفت بدون سر وصدا سندرم، نادر و کشنده بودن آن ضروری است تا به عنوان یکی از تشخیص های افتراقی کلانژیت راجعه در هر مورد ناشناخته مطرح گردد.
    کلیدواژگان: سندرم کارولی، گزارش مورد، اختلال وراثتی
|
  • Nader Saki , Ghasem Saki , Seyed Abdoulhassan Maasoomi , Fakher Rahim , Nepton Emad Mostofi, Soheila Nikakhlagh Page 99
    Back ground: Laryngeal cancer though accounts for only 1.5% of all malignant neoplasm. Scientific evidence has shown that cancers of the oral cavity, larynx, lung and esophagus are associated with Cigar smoking. The present study is to examine by case-control method the impact of smoking on laryngeal cancer.
    Methods
    One hundred and six hospitalized cases of otolaryngology department of Imam and Apadana Hospital of Ahvaz Jundishapur university diagnosed and pathologically confirmed laryngeal cancer in the period between March 1990 and March 2007 were selected for study. At the same time 176 controls of the otolaryngology department hospitalized in the same period for non-tumor diseases of the head and neck were selected. The questionnaire used in the present study contained items such as the social and demographic background of the subject, history of otolaryngology diseases, and lifestyle of the patients before hospitalization, smoking habit, and amount and duration of smoking. All data was analyzed by SPSS16.
    Results
    cases and controls were not significantly different in sex, marital status, race, educational level, religious belief and area of residency (P>0.05). Age, smoking experience, total year of smoking, way of smoking and the total amount of smoking were statistically associated with laryngeal cancer (P<0.05).A total of 148 patients from 176 patients were using tobacco compounds that about 50 cases above 20 cigarettes per day and the rest less than this number were consumed. The average duration of smoking 41.8 years. An interesting fact that of 25 female patients, 10 cases were used tobacco. Type of cigarette smoked in the 24 cases was handmade, 67 cases of cigarettes produced domestically and 57 foreign type was used. In the control group from 176 cases reviewed 18 smokers has been reported with average time of 4.8 years.
    Conclusion
    Smoking is by far the strongest risk factor associated with the development of laryngeal cancer. Since it is fairly uncommon for a non-smoker to be diagnosed with laryngeal cancer, smoking cessation is the best way to prevent laryngeal cancer.
  • Sara Hassan Zadeh , Sedighe Nouhjah , Mohammad Hassan Haghighizadeh Page 104
    Background
    One of domestic violences is wives injury which is a health and psychological chalange. The aim of this study was to determine the prevalence of domestic violence and related factors in pregnancy.
    Methods
    This descriptive – analytic study evaluated 300 women who attended six health centers in Ahvaz in the last month of pregnancy or had labored during past 6 months. Abuse Assessment Screen (AAS) standard questionnaire was used for data collection. Data were analyzed by spss version 15; compeuterized progrom chi square test and regression of logistic were used for data analysis.
    Results
    The mean age of participants were 26.4 ±5.6 years. The prevalence of any kind of violence before pregnancy was 44.7%. While the rate decreased to 19.3% duting pregnancy. Prevalence of physical, psychological and sexual miolene impregnavcy were 2.7%, 14%, and 9.3% respectively.
    Conclusion
    The results showed that the prevalence of domestic violence during pregnancy decreased comparing to before pregnancy. Despite the reduction of the prevalence of domestic violence in pregnancy, we recommend routine screening of violence in pregnant women in health centers.
  • Leila Marashi Hoseini, Ahmad Azizi , Morid Norouzi Page 111
    Background
    The collection of information concerning neoplasm is of major interest, but medical data are only meaningful once they are classified according to a valid and reliable classification.So the purpose of this study was to survey current neoplasm classification systems.
    Methods
    This research study is descriptive and useable. Information’s collected by library studies and by question arises.
    Results
    Research result show that most of medical record yards in study group use of ICD10 book to neoplasm classification also 44precent of statistical society use of commandments and rules of dead cause’s classification in second part of ICD10 book. 100 percent of statistical society didn’t have any training about ICD-O.
    Conclusion
    according to research result we can conclude that clinical data extracted from correct sources. But because staff of medical recorders lack of knowledge and they don’t use of ICD-O, tumor registry statistics is so different from WHO standards.
  • Naser-Pur F., Nouhjah S., Sharifat R Page 118
    Background
    Exclusive breastfeeding as the most important part of children's lifeline has the most efficacy in health promotion and prevention of diseases in children. Several lines of evidence emphasis on positive effects of breastfeeding on physical and mental child growth.The aim of this study was determinate prevalence of exclusive breastfeeding and related factors in children attending health centers of Omidieh
    Methods
    In a descriptive –analytic study 400 children 6- 18 months who seek for receiving routine child health care, during the period of sampling were studied. Interview with mother, filling a questionnaire by trained questioner were used for data collection. Chi square, T test and Regression Logistic were done.
    Results
    The prevalence of exclusive breastfeeding was 61.6%. A significant association was found between exclusive breast feeding and and birth weight, start breast feeding immediately after birth, encourage of family to artificial feeding, type of delivery and number of children. (p <0 / 05).
    Conclusion
    In spite of relative high prevalence of exclusive breastfeeding in children attending health center of Omidieh, role of education of mother about benefits of exclusive breast feeding must be in priority in health centers. Also education about immediately start of breast feeding after birth, avoid feeding of children with other things and choose of vaginal delivery is very important.
  • Zohreh Omidian, Alimohammad Hadianfard Page 125
    Background
    Clinical decision support systems (CDSS or CDS) are interactive computer programs, which are designed to assist physicians and other health professionals with decision making tasks.The main purpose of modern CDSS is to assist clinicians at the point of care. This means that a clinician would interact with a CDSS to help determine diagnosis, analysis, etc. of patient data.
    Methods
    In this study to systematically review controlled clinical trials assessing the effects of clinical decision support systems (CDSSs), through the Health System Researches (H.S.R) method, We searched Medline, EMBASE, EBESCO, Ovid, MEDLINE, SID and IRANMEDEX databases and searched JAMA and BMJ Journals too for publications from 1980-2010 by two English and Persian language.
    Results
    Forty five studies met our inclusion criteria. From 28 studies that addressed the role of CDSSs in Improving the quality of health care, 22 (78%) study were useful, and from 13 studies that addressed the reducing of medical errors, 11 (85%) found improvement with the use of a CDSS. finally, in reducing Inappropriate diagnostic and therapeutic practice all of the CDSSs in 8 studies were completely useful.
    Conclusion
    The use of CDSSs in clinical practices can improve the quality of health care, reduce the amount of Inappropriate diagnostic and therapeutic practice and decrease medical errors.
  • Fatemeh Neisi , Amirabbas Azizi Page 135
    Background
    The board of directors of health institution had left the responsibility of improvement of observation information to the medicine cadre. Therefore, the medical record committee is formed. This study is done to survey the function of medical record committee of Educational Hospitals in Ahvaz based on committee’s records. This subject is studied due to positive impact on the decisions of medical centres based on the removal of the medical record committees’ functions deficiencies.
    Methods
    This applied study is descriptive-segmental, that is accomplished with method of statistic of the whole records of the convened meetings of the medical record committee of Educational Hospitals in Ahvaz in 2009 and the first half of the 2010. The tool of collecting data is a checklist that is codified by the researchers based on internet and biblical references. The number of records was 50. Data analysed by Microsoft office excel 2007.
    Results
    the most important issue that were discussed was the Improvement of removal of Medical records’ deficiencies (49.66%).
    Conclusion
    Regarding to the lack of convening the meetings regularly, and imperfect presence of members, function of medical record committee of selected Hospitals isn’t appropriate. Hence, convening the meetings regularly and presence of the major members of the committee is considerable.
  • Maliheh Abbasi, Leila M. Jouybari, Akram Sanagoo Page 140
    Background
    Diaphragm of eventration is a defect of whole or a part of diaphragm muscle and replacing it with fibroplastic tissue. The incidence of eventration is uncertain. The article aims to report a newborn with congenital diaphragmatic eventration.Case report: The case is a dysmorphic male premature newborn which born at 33 gestational age. Due to sever respiratory distress the patient admitted immediately in NICU and underwent associated ventilation. Despite thoracotomy and also exploratory surgery, he died after thirty days.
    Conclusion
    We as health care givers have responsibility to inform people about prevention of genetic abnormalities and importance of genetic consoling before decision for having a child.
  • Samieh Ghana, Akram Sanagoo , Leila M. Jouybari Page 144
    Background
    Caroli disease is a rare inherited disorder characterized by dilatation of the intrahepatic bile ducts.
    Methods
    In this case report the data gathered through patient's medical profile and focused interview.
    Results
    The presented case is a female middle age patient that during clinical and para-clinical evaluation for an unrelated compliant found that has Caroli disease. Although, the disease is hereditary but the family history was negative. After three years follow up, no involvement of kidney or serious damage of live is reported.
    Conclusion
    Prognosis is fairly good unless recurrent cholangitis and renal failure develops. Since the disease has slow and silent progress while is rare and fatal, it should be considered as differential diagnosis in any unknown cholangitis case.