فهرست مطالب

آیین حکمت - پیاپی 8-9 (تابستان و پاییز 1390)

فصلنامه آیین حکمت
پیاپی 8-9 (تابستان و پاییز 1390)

  • 290 صفحه، بهای روی جلد: 21,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/11/01
  • تعداد عناوین: 9
|
  • سعید احمدی صفحه 7
    میرداماد را می توان به عنوان حلقه وصل سیر مباحث منطقی و گذر از منطق مشایی به صدرایی به شمار آورد. او علاوه بر توضیح و تحلیل دقیق برخی از مباحث مطرح شده توسط منطق دانان پیش از خود، ملاحظاتی نیز در زمینه بحث های منطقی دارد که در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد. مانند:1. تبیین دقیق موضوع منطق و تفکیک بین معقولات ثانیه منطقی و فلسفی. از نظر میرداماد عروض معقولات ثانیه منطقی بر معقولات اولی به حسب وجود ذهنی است در حالی که عروض معقولات ثانیه فلسفی به حسب وجود خارجی یا اعم است.
    2. تقسیم مطلب هلی بسیط حقیقی و مشهوری و بیان این که هل بسیط حقیقی، سوال از خود شیء است به حسب حقیقت آن در ذاتش و تقرر ماهیتش و این که این مرتبه تقرر ماهوی طبق اصالت ماهیت، بر مرتبه وجود آن شیء تقدم دارد.
    3. وجود رابطی دو اصطلاح دارد، یکی از دو معنا محمول واقع می شود و دیگری وجود رابط است که بین موضوع و محمول قضایا قرار دارد و مقابل وجود فی نفسه است؛ این معنا از وجود رابطی، وجود فی غیره است و از آن به معنای حرفی یاد می شود.
    4. تبیین معنای اعم بودن موضوع سالبه از موجبه و دفع پارادوکس مطرح شده در رابطه با این اعم بودن، با توجه به اعتباری بودن شمول و اعم بودن موضوع سالبه از موجبه.
    5. جریان برهان لم و ان در قیاس های استثنایی، همانند قیاس های اقترانیه با توجه به این که مستثنی در آن به منزله حد وسط در حملیه است.
    کلیدواژگان: موضوع منطق، مطلب هل، وجود رابط، سالبه، برهان ان، برهان لم، معقول ثانی منطقی، معقول ثانی فلسفی
  • داود بیات صفحه 31
    با پذیرش این مطلب که امام خمینی; فارغ از شان سیاسی، دارای وجهه قوی فقهی، فلسفی و عرفانی بوده، بررسی و تحلیل ابعاد معرفتی و بخصوص مبنای معرفت شناسانه اندیشه های ایشان ضرورت می یابد. نکته مهم آن که معرفت شناسی امام; را باید در ذیل مکتب معرفتی حکمت متعالیه ملاصدرا مطالعه نمود. ایشان به پیروی از ملاصدرا، علم را مساوی وجود و فوق کیفیات و مجرد از ماده می داند و از طرفی به تبعیت از شیخ اشراق، علم را همان نور می شناسد. از نظر ایشان، گرچه حس و عقل، زمینه های شناخت موضوعات مختص به خود را فراهم می کنند، اما در قیاس با شهود و وحی، قابلیت چندانی ندارند.
    از این حیث، معرفت برتر، معرفتی است که محصول شهود متکی بر وحی باشد. البته وحی نه به عنوان رقیب قوای شناسایی آدمی، بلکه به عنوان مکمل آن ها شناخته می شود که می کوشد نقص و ضعف معرفتی آدمیان را مرتفع نماید. خداوند برای تکمیل فیض و لطف خویش بر آدمیان، از طریق ارسال رسل و انزال کتب، بی خبری آن ها از وسعت عالم وجود و غفلت شان از ساحت علوی وتعلقشان به نشئه ای دیگر را گوشزد می کند.
    بررسی آراء امام; نشان می دهد که مبنای معرفت شناختی ایشان عرفانی – اشراقی است و این معنا را می توان از نوع نگاه ایشان به مقوله هایی چون چیستی علم، حقیقت، مراتب شناخت و منابع ادراک آدمی دریافت. چنین نگرشی به ساحت معرفت در تلائم و تعامل با سایر وجوه اندیشه فلسفی امام در حوزه های مابعدالطبیعه و انسان شناسی و هستی شناسی است.
    کلیدواژگان: امام خمینی(ره)، معرفت شناسی، عقل، شهود، وحی، حکمت متعالیه، عرفان و اشراق، انسان کامل
  • محمد جواد پاشایی صفحه 71
    وجود ذهنی که یکی مسائل مهم فلسفی به حساب می آید، از دیرباز ذهن انبوهی از متفکران را به خود مشغول داشته است. به ویژه آن که مسئله ذهن و شیوه واقع نمایی مفاهیم ذهنی که در آثار فیلسوفان اسلامی از آن به وجود ذهنی یاد می شود، ریشه ای دیرینه در تاریخ معرفت انسانی دارد. در میان حکمای اسلامی، صدرالمتالهین به مانند سایر مباحث فلسفی خود ارائه ای نو و تازه از مبحث وجود ذهنی بیان داشته است. وی اگرچه در این ارائه، بر بلندای فکر پیشینیان ایستاده و از نظریات آنان متنعم شده است، لکن در نظری متفاوت، وجود ذهنی را وجود ظلی و سایه واقعیت علم می داند که هردوی آن ها، دو اعتبار از یک واقعیت و دو روی سکه آن تلقی می شوند. چه آنکه در این نظرگاه، وجود ذهنی، وجودی عالی و واجد کمالات اشد و اتم نسبت به وجود خارجی دانسته می شود. که از رهگذر آن، مساله مطابقت، به آسانی مصداق می یابد. این پژوهش در نظر دارد تا این ادعا را در کلمات صدرا مورد بررسی قرار دهد.
    کلیدواژگان: وجود ذهنی، ملاصدرا، وجود ظلی، مطابقت، ذهن، علم
  • مقدسه خلیلی صفحه 99
    مساله رابطه انسان و خدا، مسئله ای بسیار قدیمی است، چون انسان فطرتا رو به سوی بالا دارد. علاوه بر آن، در بسیاری از علوم از جمله فلسفه نیز قابل طرح است. در فلسفه ماقبل صدرا چون اصالت با ماهیت بود، علیت نیز در ماهیت مطرح می شد، از این رو خداوند به عنوان عله العلل معرفی می شد که برای ارتباطش با انسان به بی نهایت واسطه نیاز داشت. ولی صدرا با اثبات اصالت وجود، مدار تمامی مباحث فلسفی را بر حول محور وجود قرار داد و چون نخی دانه دانه مسائل فلسفی را به هم مرتبط کرد. و با بیان تشکیک در وجود، علیت را به وجود رابط و مستقل برگرداند. فلسفه صدرا به این جا ختم نشد بلکه صدرا با تحلیل علیت و معلولیت به نظریه تجلی دست یافت و از آن طریق به وحدت شخصیه وجود رسید. در این نقطه از فلسفه او همه موجودات مظهر اسماء و صفات حق تعالی هستند و جز به ذات واحد او هیچ گونه شئیتی ندارند و در محضر او حضور دارند و رابطه شان، رابطه جلوه و متجلی و عین الربط با قیوم است و برای وسایط، دیگر تاثیری در ایجاد و علم نیست. این خود دلیلی است بر این که خداوند، به همه ما علم حضوری دارد. ما نیز از آن جا که به نفس خود علم حضوری داریم و نفس نیز عین ربط به خداوند است پس به خدا نیز علم حضوری پیدا می کنیم. بنابراین بر طبق حکمت متعالیه، چه در بعد وجودی و چه در بعد معرفتی، خدا و انسان رابطه بی واسطه دارند و وسایط، موثر حقیقی نیستند.
    کلیدواژگان: حکمت متعالیه، رابطه انسان و خدا، علیت، تشان، معیت قیومیه، شناخت خدا
  • عسکری سلیمانی امیری صفحه 135
    تصور به بدیهی و نظری تقسیم می شود. محور بحث در مبحث تعریف، تصورات نظری است. یکی از بحث ها این است که چه مفاهیمی نظری اند؟ آیا تصورات کلی ماخوذ از حسیات بدیهی اند یا نظری؟ اگر نظری اند، چگونه ممکن است مفاهیم جزئی حسی بدیهی باشند، ولی کلی ماخوذ از آن ها نظری؟ آیا ممکن است کل در تعریف جزء ذکر شود؟ اگر خیر، پس چگونه در برخی تعریف ها کل در تعریف جزء ذکر می شود؟ آیا فصل حقیقی، قابل شناخت است؟ و اگر نیست، منطق دانان چه جایگزینی پیش نهاده اند؟ آیا هدف از تعریف، تشریح مفاهیم اسم است یا تحلیل مفاهیم ذاتی نهفته در محدود؟ آیا حد تام صعوبت دارد یا سهولت؟ امروزه که بین منطق و فلسفه آن تفکیک می شود می توان گفت این پرسش ها و مانند آن ها، پرسش هایی است از سنخ مسائل فلسفه منطق، نه از سنخ مسائل منطق.
    به هر حال ملاصدرا در این مسائل ورود یافته و بدانها پاسخ گفته است. در مجموع، ملاصدرا جانب مشائین را در این مباحث گرفته و چالش هایی را که شیخ اشراق در آن ها به وجود آورده، با دید نقد پاسخ گفته است.
    کلیدواژگان: بدیهی، نظری، تعریف لفظی، تعریف اسمی، تعریف حقیقی، حد تام، حد ناقص، رسم تام، رسم ناقص، صعوبت حد، زیاده حد بر محدود، ملاصدرا، مشائین، شیخ اشراق
  • زینب شاوردی صفحه 163
    گرچه درباره وجود حرکت در بین فیلسوفان اختلاف است، اما حکمای مشائی، اشراقی و صدرایی در اصل وجود حرکت اتفاق نظر دارند. اختلاف حکمای مسلمان، اولا در دلایلی است که برای اثبات حرکت اقامه می شود برخی وجود آن را بدیهی می دانند و بعضی دلایلی برای آن اقامه کرده اند. و ثانیا در نحوه وجود حرکت است. برخی وجود حرکت را به معنای قطعیه می پذیرند و بعضی دیگر به معنای توسطیه. در این مقاله، ضمن طرح دیدگاه های حکمای مشاء، اشراق، میرداماد، صدرالمتالهین، علامه طباطبایی، دیدگاه های ویژه شهید مطهری نیز بیان شده است.
    کلیدواژگان: حرکت توسطیه، قطعیه، آن، وجود قار، وجود غیر قار
  • علی شیروانی صفحه 193
    مقیاس هایی که امروزه در روانشناسی دین برای ارزیابی چند و چون دینداری فرد و جامعه فراهم آمده و در سطح بین المللی از آن استفاده می شود، بر اساس مبانی فرهنگی و علوم انسانی مغرب زمین فراهم آمده و از این رو، به کارگیری آن در جامعه اسلامی ایرانی ما، برای دست یابی به وضعیت دینداری آحاد جامعه، ناموجه است. این مقاله می کوشد با بررسی حقیقت دینداری و بیان پاره ای از مبانی اسلامی لازم الرعایه در این خصوص گامی هر چند کوچک در راه باز تولید مقیاس دینداری متناسب با اندیشه اسلامی بردارد.
    از جمله اموری که در این مقاله اهمیت رعایت آن در این مقام تبیین شده، عبارتند از: 1) لزوم تفکیک میان دین و دینداری؛ 2) رابطه مستقیم میان دینداری و سعادت؛ 3) حقیقت ایمان و جایگاه اساسی آن در دینداری؛ 4) برخورداری اکثر مردم از درجه ای از دینداری؛ 5) لزوم توجه به اصناف گوناگون دینداری؛ 6) جایگاه محوری نیت در دینداری؛ 7) برتری جلوه های باطنی بر تجلیات ظاهری دینداری؛ 8) توجه به وضعیت فرد در شرایط بحرانی؛ 9) تسلیم قلبی بودن در برابر خداوند به مثابه روح دینداری.
    کلیدواژگان: دینداری، مقیاس های دینداری، روانشناسی دین، علم دینی، قصور، تقصیر، فطرت الهی
  • احمد واعظی صفحه 235
    قالب بومی شده هرمنوتیک فلسفی غربی در فضای اندیشه اسلامی معاصر بر فهم و تفسیر نصوص دینی متمرکز شده است و این تاملات هرمنوتیکی در دو عرصه سازوکار و نحوه فهم متون وحیانی و نیز تامل در ماهیت وحی و نسبت نص دینی با پیامبر و واقعیات تاریخی و فرهنگی عصر نزول سامان یافته است.
    برخی روشنفکران معاصر با تمرکز بر نص دینی برداشت های هرمنوتیکی غیرمتعارف و گاه کاملا افراطی را ارائه کرده اند که در تقابل آشکار و مستقیم با باور متعارف و رایج مسلمین می باشد. در مقاله حاضر با تمرکز بر آراء یکی از نمایندگان اصلی این رویکرد هرمنوتیکی (محمد مجتهد شبستری) تلاش می شود ضمن تشریح اهم رهاوردهای هرمنوتیکی وی در عرصه وحی شناسی نقاط کلیدی و اصلی اندیشه وی در این موضوع نقد و بررسی شود.
    کلیدواژگان: هرمنوتیک، مجتهد شبستری، وحی، قرآن، پیامبر، بلیک، تجربه نبوی، فرهنگ عصر نزول
  • ترجمه: دکتر سیدرضی مصطفوی صفحه 267
|
  • Saeed Ahmadi Page 7
    Mirdamad can be regarded as joining link in course of logical discussions and developments from Peripatetic logic to that of Mulla Sadra. In addition to explanation and precise analysis of some themes raised by previous logicians, Mirdamad has some considerations in the domain of logic that are to be dealt with in the present article as in the following subjects:1- Precise explanation of the subject-matter of logic and the distinction between both logical and philosophical secondary intelligibles. To him the primary intelligibles can be characterized in terms of mental existence while their characterization with philosophical secondary intelligibles is possible in terms of external existence.2 - Division of simple wether-ness proposition into real and conventional. In the real wether-ness proposition the question is related to the very essence of thing which is prior to its existence according to fundamental reality of quiddity.3- Copulative being is technically used in two ways: in one usage it can be used as predicate while in another as opposed to existence itself it serves only as connecting the subject and predicate of a proposition which is described as existence in another.4- An account of the fact that the subject of negative proposition is broader than that of affirmative one and a resolution for the related paradox.5- Application of both quia and propter quid arguments in exceptive syllogisms as well as conjunctive ones with difference that the role of middle term in such propositions is given to the excepted premise.
    Keywords: subject, matter of logic, simple wether, ness, argument quia, propter quid argument, copulative being, negative, secondary logical intelligibles, secondary philosophical intelligibles
  • Dawood Bayat Page 31
    In view of the fact that Imam Khomeini, regardless of his distinguished political status, is of legal, philosophical and mystical competence, the study and analysis of his epistemic dimensions esp. the epistemological principle of his thought is of significant importance. It is worth noting that his epistemology should be studied, on the one hand, in the light of Mulla Sadra's philosophy on the basis of which he regards knowledge as equil to existence beyond qualities and devoid of any material aspect. On the other hand and in following Master of illumination Imam Khomeini construes knowledge in terms of light. Although sense and reason provide the grounds for particular objects, they are of little adequecy in comparison with contemplative vision and revelation. Higher knowledge, therefore, is the one that results from contemplative vision dependent on revelation which is taken not as its rival but as complementary to human faculties of knowledge, removing the shortcoming and weaknesses of human cognition. In order to fulfill His grace and favor to human beings, God reminds them of their unawareness of the greatness of order of reality as well as their heedlessness of higher world to which they belong. On examination, one can see that Imam Khomeini's epistemological foundation is mystical-illuminationist which can be deduced from the way he looked into such categories as nature of knowledge, reality, levels of knowledge, and sources of human cognitions. This attitude to the domain of knowledge is compatible with other aspects of his philosophical thought in fields of metaphysics, humanology and ontology.
    Keywords: Imam Khomeini, epistemology, contemplative vision, mysticism, illumination, revelation, intellect, transcendent philosophy
  • Muhammad Javad Pashayi Page 71
    Mental existence is one of important problems in philosophy which preoccupied a great number of thinkers from ancient times. The problem of mind and the way mental concepts or mental existence, as Muslim philosophers called them, represent reality has its origin in the history of human knowledge. As in other themes, Mulla Sadra among other Islamic philosophers provided an original account for the subject of mental existence. Unlike his predecessors to whom he was in great debt for enjoying their deep thoughts, Mulla Sadra held mental existence to be a shadowy being, a shade from the reality of knowledge, regarding both of them as two sides of a single reality. In this view mental being is more perfect and more complete than external existence through which the problem of correspondence can easily be established. The present article is to examine this claim in the work of Mulla Sadra.
    Keywords: mental existence, Mulla Sadra, correspondence, mind, knowledge, shadowy existence
  • Muqaddasa Khalili Page 99
    The problem of relation between man and God is an old as man himself, since his primordial nature tends upward to God. This problem can be studied in different sciences including philosophy. Before Sadra the essentialism was dominant in philosophical circles. That is why God was held to be the First Cause that is related to man through endless intermediary causes. On the basis of fundamental reality of being, however, a drastic change was made by Sadra and thus all discussions are to be centered around existence as unifying thread which serves as a ground for another original view of being. i. e. The gradation of existence upon which Mulla Sadra presented a new account of causality envisaging the order of being in terms of one single independent existence and the rest of beings under the copulative sort. But the ultimate achievement is yet to be made. The explanation of causality in terms God's manifestation and self-disclosure which result in the theory of individual unity of existence. According to this view all things are manifestations of His Names and Attributes, being present in His Presence, related to Him as manifestation to its origin. In this view intermediary have no longer any being and thus efficacy of their own but a simple relation to that single reality which constitutes the ground for the belief that God has presential knowledge of everything.On the other hand human being, due to his presential knowledge of himself that is a sheer relation to God, can be held to enjoy immediate and presential knowledge of God. In Short, God and man are of indirect and immediate relationship and in between nothing has a real efficacy.
    Keywords: transcendent, relation of man, God, causality, self, subsisting concomitance, knowledge of God
  • Askari Suleimani Page 135
    Concepts are divided into self-evident and theoretical ones. The focus of definition discussions are theoretical concepts. Different questions are raised: what are theoretical concepts? Are general concepts given through sense self-evident or theoretical? How is it possible that particular sense concepts are regarded as self-evident but those derived from them as theoretical? Is it possible to take whole in the definition of part? If not, how can counterexamples be explained? Is real differentia knowable? If not, what substitute is offered by logicians? Is the purpose of definition to clarify the concepts or analyze the essential notions which lie in the defined? Is it easy or difficult to present a complete definition? With the distinction being nowadays made between logic and philosophy of logic, the above questions and similar ones are to be discussed in the latter.Mulla Sadra, at any rate, touched on these problems and provided answers. In general, he was in favor of Peripatetics and attempted to meet the challenges raised by the Master of illumination.
    Keywords: self, evident, theoretical, verbal definition, nominal definition, real definition, complete definition, incomplete definition, difficulty of definition, complete description, incomplete description, Mulla Sadra, Peripatetics, Master of illumination
  • Zaynab Sharudi Page 163
    Despite the difference of opinions regarding existence of motion among philosophers, there is unanimity among Peripatetics, illuminationists and Sadraian philosophers as to the very occurrence of motion. Muslim philosophers are divided over arguments for existence of motion. For some it is self-evident, while others tried to prove it. The way motion takes place is another subject for difference of opinion among them. Some philosophers conceptualize it in terms of traversing motion while others conceive it as mediating motion. The present article is an attempt to study this problem from viewpoints of Peripatetics, illuminationists, Mirdamad, Mulla Sadra, Allama Tabatabae, and Martyr Mutahri.
    Keywords: traversing movement, mediating movement, non, static existence, static existence, motion, instant of time
  • Ali Shirvani Page 193
    The criteria that are now used in psychology of religion for the assessment of how deep an individual or a society is religious were obtained on the basis of cultural principles and humanities of the West and though they are deployed worldwide, there is no justification for applying them to Islamic society of Iran for discovering the religiosity status of individuals. By examining the reality of religiosity and enumerating some necessary principles to be observed, this article attempts to make steps in explaining the criteria for religiosity in proportion to Islamic thought.Among important elements that need to be considered are: 1) necessity of distinction between religion and religiosity; 2) direct relation between religiosity and happiness; 3) reality of faith (iman) its fundamental status in religiosity; 4) enjoyment of most people of a degree of religiosity; 5) due attention to a variety of religiosity; 6) central place of intention in religiosity; 7) excellence of esoteric manifestations of religiosity in comparison with its exoteric ones; 8) necessity of taking account of individual situation in critical conditions; 9) submission by heart before God as essence of religiosity.
    Keywords: religiosity, criteria of religiosity, psychology of religion, religious science, failure, fault, primordial nature
  • Ahamd Waezi Page 235
    The customized version of western philosophical hermeneutics focused on understanding and interpretation of scriptural texts in the vein of contemporary Islamic thought and these hermeneutical reflections are organized in two fields of the mechanism of understanding revealed text and of reflection on nature of revelation and relation of religious text with the Prophet, historical and cultural realities in the age of revelation.Some modern intellectuals have unusual and at times utterly extremist hermeneutical understandings from religious text that are totally incompatible with standard beliefs of Muslim. Focusing on ideas of one principal representative of this hermeneutic approach (Muhammad Mujtahid Shabistari), the present article is an attempt to explain the most important hermeneutical achievements in the domain of revelationology with a critical analysis of his main elements of his thought.
    Keywords: hermeneutics, revelation, Quran, Prophet, Mujtahid Shabistari, blick, prophetic experience, culture of the age of revelation