فهرست مطالب

نشریه علامه
پیاپی 30 (بهار و تابستان 1390)

  • نامه پژوهشی فلسفه و کلام (7)
  • تاریخ انتشار: 1390/05/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • عبدالله امینی صفحات 1-18
    آرتور شوپنهاور (1860-1788)، فیلسوف ایدئالیست آلمانی به جهت الحاد، بدبینی، زن ستیزی، سبک سلیس و روانش شهرت یافته است. علاوه بر این مفاهیم و مسائل، مسئله نبوغ و به تبع آن نابغه جایگاه مهمی در اندیشه وی دارد. این امر معلول وحدت و یکپارچگی نظام فلسفی اش است. از آنجایی که نظام فلسفی شوپنهاور «یک اندیشه واحد»، یعنی یک کل منسجم و یکپارچه است، لذا درک کامل تلقی وی از مفاهیم نبوغ و نابغه مستلزم آشنایی کافی با کل نظام فلسفی اوست. این نوشتار در صدد است تا جایگاه نبوغ و نابغه و نسبت آن ها با هنر و هنرمند را به نحو مختصر در نظام اندیشه شوپنهاور بررسی کند. آشکار خواهد شد که برخی اظهار نظرهای شوپنهاور در باب نسبت میان نابغه و هنرمند تا حدی محل بحث است.
    کلیدواژگان: تامل زیبایی شناختی، نابغه، نبوغ، هنرمند، هنر
  • منصور ایمانپور صفحات 19-34
    پدیده وحی، هم در مقام ثبوت و هم در مقام اثبات، یکی از پایه های اصیل ادیان توحیدی است. این پدیده با پیدایش تحولات علمی و معرفتی در دنیای امروز و شکل گیری و گسترش شاخه های نوین معرفتی، از منظرهای گوناگون مورد بحث و تحلیل واقع می شود. این مقاله بر آن است تا نظر علامه طباطبائی در این زمینه را جویا شود و در واقع، به این پرسش پاسخ دهد که پدیده وحی بر اساس نظام فکری علامه طباطبائی، چگونه تفسیر می شود؟
    پاسخ مقاله به پرسش مذکور این است که اولا تلقی علامه از وحی به عنوان یک واقعه وجودی، به یک دسته مبانی وجودشناسی، معرفت شناسی و انسان شناسی، و در حقیقت، به نظام فکری او مبتنی است. ثانیا از منظر او، حقیقت وجودی وحی به دلیل اختصاصش به رابطه خاص میان خدا و فرشته وحی و نفس شریف پیامبر، از دسترس کامل علم حصولی ما به دور است.
    کلیدواژگان: وحی، کلام الهی، فرشته وحی، متون دینی، نبوت
  • مسیب جوزی صفحات 35-54
    دکارت با استفاده از روش شک دستوری خود با اطمینان خاطر ادعا می کند که واقعیت می تواند به دو جوهر مجزا از هم تقسیم شود.
    مسئله ای که توسط متفکران هم عصر دکارت مورد انتقاد قرار گرفته و پاسخ مناسبی به آن داده نشده این است که تعامل دو جوهر کاملا مجزا از هم مثل ذهن و بدن با یکدیگر چگونه امکان پذیر است؟ با اینکه دکارت همواره بر این اعتقاد بود که دیدگاهش در مورد دوآلیسم دارای یک انسجام منطقی است اما با صراحت اظهار می دارد که قسمت عمده ای از زندگی اش صرف پاسخ به اعتراضات معاصرانش در مورد مسئله ذهن و بدن شده است. این مقاله ابتدا بحث مذکور را با توجه به دیدگاه اولیه دکارت در مورد این رابطه شروع می نماید و سپس با مروری بر پاسخ دکارت به این اعتراض نگاهی به راه حلی که در کتاب انفعالات نفس در مورد مسئله ذهن و بدن مطرح شده می پردازد.
    کلیدواژگان: دکارت، دوآلیسم، تعامل، ذهن، بدن، جوهر، تناقض
  • مرتضی شجاری، شهین نجف زاده صفحات 55-82
    از دیدگاه فلاسفه، عشق موجودات به سبب وجود آنها غریزی است و از نظر عارفان به دلیل حیات و شعورشان حقیقی است. عشق در مکتب فلسفی ملاصدرا مطابق با مبانی فلسفی او یعنی اصالت، وحدت، بساطت و مساوق با صفات کمالی است. عشق به لحاظ مفهوم، بدیهی است و ملاصدرا آن را حقیقت کلی می داند که دارای ویژگی هایی چون زیبایی، خیر، علم، تجرد، قدرت و حیات است. بنابراین عشق در موجودات به لحاظ داشتن حیات و شعور و تجرد و...سریان دارد. از نظر وی عشق مانند وجود دارای حقیقت عینی و موثر و واحد است که دارای مراتب شدت و ضعف می باشد. و در نهایت هستی را جز عشق و تجلیات آن نمی داند. عشق خدا به مخلوقات و مخلوقات به خدا حقیقی است، اما نه در مرتبه و به معنی واحد؛ عشق خدا به موجودات که عشق به ذات خویش است حقیقی است و عشق مخلوقات مجاز عرفانی است.
    کلیدواژگان: وجود، عشق، اصالت، وحدت تشکیکی، وحدت شخصی وجود
  • حسن فتحی، بیان کریمی صفحات 83-104
    عقل منفعل در تفکر ارسطو نخست در تمایز با سایر قوای نفس مطرح می شود. این عقل، عقلی پذیرنده و یکی از قوای نفس است که نامخالط با بدن و مفارق از آن است و از غیر خودش انفعال نمی پذیرد. عقل منفعل نزد فیلسوفان مسلمان عقل هیولانی خوانده می شود. متعاقب چگونگی تلقی مفارقت و عدم مخالطت عقل منفعل بحث وحدت یا کثرت عقل منفعل مطرح شده است. یوحنا، ابن رشد و اسکندر از مهم ترین مفسران کتاب درباره نفس ارسطو هستند که هر کدام در این باره عقایدی مطرح کرده اند. اسکندر این عقل را مخالط با بدن، مادی و معلول بدن دانسته است. ابن رشد عقل منفعل را مفارق، فناناپذیر و نامخالط می داند. در این میان یوحنای نحوی موضعی میانه را اتخاذ کرده است.
    کلیدواژگان: ارسطو، یوحنای نحوی، ابن رشد، اسکندر، نفس، عقل، عقل منفعل
  • محمد هادی قندهاری، مائده پناهی آراللو صفحات 105-130
    از آنجا که حکمت اشراق و مکتب تائوئیسم حاوی اندیشه های مهم و تاثیرگذار در افکار فیلسوفان مختلف به خصوص در دو حوزه اسلامی و چینی بوده اند، در این مقاله تلاش می شود تا با نگاهی اجمالی بر حکمت اشراق و مکتب تائوئیسم و توجه به ویژگی های خاص آن ها (شامل سبک نگارش، روش، هدف و...)، میان این مکاتب مقایسه ای صورت گیرد و ذیل آن وجوه اشتراک و اختلاف نمایان گردد. امید است چنین مقایسه ای بتواند فتح بابی باشد برای گفتگوی تمدن ها و تقریب مبانی فلسفی فرهنگ های کهن ایرانی و چینی، و افق دید تازه ای در اختیار خواننده قرار دهد.
    کلیدواژگان: مکتب تائوئیسم، لائوتزو، تائوته چینگ، تائو، فرزانه، حکمت اشراق، نور، انسان کامل
  • روح الله عالمی، اکرم سلیمانی ایرانشاهی صفحات 131-148
    آنچه دراین مقاله می آید نگاهی است بر مولفه های درهم تنیده زبان معنا وعلم ازدیدگاه جان دیویی فیلسوف پراگماتیست آمریکایی و در اکثر موارد از آثار عمده دیویی و سپس از مقالات مرتبط استفاده شده است.
    سعی نویسنده برآن است که در این مباحث به هویت اجتماعی و اشتراکی زبان معنا و دانش پرداخته شود تمام مفاهیم یکی پس از دیگری به گونه ای دیالکتیک از پس هم می آیند و تکامل می یابند نظریه زبان با بحث معنا و معنا با جستار و جستار با عدم قطعیت و ابزارگرایی و سپس موقعیت مسئله آمیز.
    مبحث زبان و معنا با مفهوم قرارداد و توافق اجتماع و نظریه جستار باتوافق علما حاصل می شود بدین ترتیب به گونه ای نسبی گرایی مواجه می گردیم چنان که در اکثر فلاسفه تجربه گرا دیده می شود.
    کلیدواژگان: بازسازی، موقعیت، ابزارگرایی، اجت، ماع و اشت، راک، جس، تار
|
  • What is the genius and who is a genius? / (The relation between genius and art in Schopenhauer's thought)
    Abdullah AmĪni Pages 1-18
    Arthur Schopenhauer, the German idealist, is well-known for his atheism, pessimism, misogyny and fluent style. Additionally, the notion of the genius is significant in his thought. It is important to discuss the notion within Schopenhauer's whole system, because it can not be well grasped without fully understanding his system. The main purpose of this paper is to show briefly the genius ׳s position and its relation to art and artist in Schopenhauer ׳s thought. Finally, it will be noticed that some of Schopenhauer ׳s ideas on the relationship between the genius and the artist are controversial.
  • Mansour Imanpour Pages 19-34
    No doubt, one of the basic principles of theistic religions and in fact the origin of the revealed scriptures is the revelation. Accordingly, with appearance of scientific and philosophical movements in modern world and formation of new cognitive branches, it has been much-discussed by various religious thinkers or theologians for all periods from various points of view. The main aim of this article is to research the views of one of the great Islamic thinkers namely ‘Allāmah Tabātābai on revelation and in fact tries to answer to the question: how the phenomenon of revelation according to ‘Allāmah is interpretable?Briefly, the answer of this article to the above-mentioned question is that firstly the attitude of the late ‘Allāmah to the revelation as an existential fact is based on a group of ontological, epistemological and anthropologic fundamentals which in fact rooted in his intellectual system. Secondly, to him, the existential truth of revelation for it is a very special threefold relation among God, Gabriel, and holy soul of the prophet, is wholly beyond our acquired knowledge.
  • Musayyib Jouzi Pages 35-54
    Using his method of skeptical doubt, Descartes confidently asserts that reality can be divided into two distinct substances: (1) corporeal substance, which comprises all types of extended objects, e.g., the body, a desk, a leaf, etc.; 2) incorporeal or thinking substance; e.g. the mind, soul, or thinking thing. The objection raised by Descarte's contemporaries is how it is possible for two distinct substances such as mind and body, to interact; a problem to which our contemporary thinkers continue to struggle. Although Descartes always held that his original position on dualism was a coherent one, he proposed clarifications throughout his life meant in response to his contemporarie's objections regarding the mind-body problem. In replying the objections about interaction, Descartes also appealed to the union of the mind and body in human beings. The present paper begins with Descarte's early portrayal of mind and body which led to objections against the problem of interaction. It will then deals with Descarte's replies to these objections and with the final portrayal of his solution to the mind-body problem addressed in his book Passions of the Soul.
  • Murtaza Shajari ShahĪn Najafzadih Pages 55-82
    Love in all creatures, to philosophers, is an instinctive disposition due to their existence while for mystics it is a truth in them rooted in their life and awareness. In Sadrian philosophy, with regard to its principles such as Primacy, Unity, and simplicity of Being love is coextensive with the attributes of perfection. Mullā Sadrā maintains that Love, as a notion, is self-evident, and regards it as a universal truth which characterized by beauty, Goodness, knowledge, immateriality, power, and life. Accordingly, love penetrates into all creatures due to their enjoyment of the above-mentioned characteristics. To him, it is, like Being is, of true, effective, unitary and at the same time equivocal reality. Ultimately, he does not regard Being but as love and its manifestations. The divine Love to creatures and vice versa is real but has different meaning in each of them; that is to say the former is self-loving and true while the latter is mystically metaphorical.Keywords: Being, Love, Primacy of Being, graded Unity of Being, particular Unity of Being
  • Hassan Fathi, Bayā, N. Karimi Pages 83-104
    The passive intellect is introduced in Aristotle's thought in contrast with other faculties of the soul. The intellect, a passive one, is regarded as a faculty of the soul unmixed with, and separated from, body which is not affected by anything other than itself. It is called material (Hayūlānī) intellect by Muslim philosophers.The author's position about its unity of plurality is determined by their view on its separation and unmixedness. John Philoponus, Averroes and Alexander, three important commentators of Aristotle's De Anima, and have their own view on this intellect. Alexander considers it embodied, material and as caused by body, while In Averroes, it is separate, imperishable and unmixed. John Philoponus adopts a middle standpoint with which the present paper deals.
  • Muhammad HadĪ QandhārĪ, Maidih PanahĪ Arallu Pages 105-130
    Undoubtedly, Illuminationism and Taoism are two schools of thought that contain the important and impressive thoughts for different philosophers especially within Islamic and Chinese realms. Regarding to the fact the author tries, by glancing to these schools, to manage a comparative study between them through which their similarities and dissimilarities can be manifested. It is hoped that this comparative study can be regarded as an opening toward dialogue among civilizations, as a primary step for approximating the foundations of two old and great culture, Iran's and China's with which our readers are presented a new horizon.Keywords: Taoism, Tao te ching, the Wise, Illuminationism, Light, Perfect Man
  • RŪhullāh ālimĪ, Akram SuliymānĪ Pages 131-148
    The present paper is a study on the interwoven constituents of language, meaning, and science in thought of the pragmatist philosopher, John Dewey. In this article the social and common identity of language has been considered. For Dewey, All concepts are dialectically coming after each other and develop, so the theory of language after the discussion of meaning, and meaning after inquiry and inquiry after the uncertainty and instrumentalism and then the problematic situation.The theory of language is reached by the topic of meaning, and meaning by the concept of convention and social agreement, and theory of inquiry by the consensus among scientists. Thus we, in Dewey, are faced with a kind of relativism which are common among most empiricist philosophers.