فهرست مطالب

نشریه علامه
پیاپی 29 (پاییز و زمستان 1389)

  • ( نامة پژوهشی فقه و حقوق ( 7
  • بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1389/12/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • رامین پورسعید، لیلا باداد صفحات 1-22
    بنابر نظر مشهور، طبق روایت «الطلاق بید من اخذ بالساق» حق طلاق در دست زوج است. موضوع این پژوهش بررسی مشروعیت تقاضای طلاق توسط زوجه با استناد به قاعده «لاضرر» است. از ضرر و ضرار در حدیث معروف لاضرر تعاریفی صورت گرفته است. در این مقاله بیشتر به بررسی و تحلیل آن دسته از تعاریفی پرداخته شده که امکان تقاضای طلاق از سوی زوجه را فراهم می آورند. در این خصوص مختار نگارندگان نظریه جامع نفی و نهی است. اهمیت قاعده بنیادین لاضرر و هم سویی آن با قاعده عدالت، هشدار امام خمینی (ره) در فرض مساله، نزدیکی آرا و امثله فقهی این باب به لاضرر نسبت به لاحرج و تاکیدات شهید مطهری بر لاضرر و عدالت، نگارندگان را متوجه ضرورت امکان تقاضای طلاق توسط زوجه بنا بر قاعده لاضرر نموده است هر چند بنا به ادله دیگری اجرا و استیفای این حق توسط حاکم صورت می گیرد.
    کلیدواژگان: ضرر، ضرار، طلاق، زوجه، حاکم
  • مرتضی رحیمی صفحات 23-66
    در خصوص مفهوم اصطلاحی و سیر تاریخی و تطور اجتهاد و نیز در مورد وقوع اجتهاد توسط پیامبر(ص) و صحابه ایشان دیدگاه های متفاوتی مطرح است.
    با بیان دو نوع خاص و عام اجتهاد، چگونگی تطور یاد شده در مکتب شیعه و اهل تسنن روشن می شود، چه آن که اجتهاد در معنای خاص آن با عناوینی همچون قیاس، استحسان و رای و استنباط مترادف دانسته شده و مراحلی را پشت سر نهاده تا آن که در قرن پنجم مفهوم عام اجتهاد که دایره وسیع تری داشته مطرح شده است. با این وجود برخی به رواج مفهوم عام اجتهاد در زمان پیامبر(ص) باور داشته و از همین روی تطور اجتهاد به شکل یاد شده را نمی پذیرند. در هر حال سیر تحول اجتهاد در مذهب شیعه و اهل تسنن متفاوت بوده و هریک فراز و نشیب هایی داشته که توجه به آن حایز اهمیت است.
    کلیدواژگان: اجتهاد، تقلید، اجتهاد گروهی، شیعه و اجتهاد، اهل تسنن و اجتهاد
  • اسمعیل رحیمی نژاد صفحات 67-86
    برای تبیین مبانی نظری عدالت ترمیمی و توجیه اهداف و برنامه های آن، تاکنون نظریه های مختلفی از قبیل«نظریه شرمساری باز اجتماعی کننده»، «کنترل اجتماع ی»، «نظریه موجه انگاری جرم» و «الغاگرایی سیستم کیفری» از طرف جرم شناسان ارائه گردیده است. این مقاله ضمن نقد و بررسی هر یک از این نظریه ها، به تبیین ماهیت و مبنای دکترین «احیای نفس» و جایگاه آن در سیاست جنایی اسلامی که مهمترین مبنای انسان شناختی، جامعه شناختی و اخلاقی برای عدالت ترمیمی محسوب می شود، می پردازد.
    کلیدواژگان: احیای نفس، کنترل اجتماعی، موجه انگاری جرم، الغای سیستم کیفری
  • رضا سکوتی، علی جعفرزاده صفحات 87-128
    یکی از تکالیف مستاجر در قانون مدنی و همچنین در قوانین روابط موجر و مستاجر، تغییر ندادن مصرف مورد اجاره می باشد.مصرف مورد اجاره به وسیله تعیین نوع و اوصاف مصرف مشخص می گردد که با تغییر در نوع مصرف بطور حتم و در برخی موارد با تغییر در اوصاف مصرف، تغییر مصرف محقق می گردد. از طرف دیگر تحقق تغییر مصرف همیشه آثار حقوقی ندارد و باید به دنبال ملاکهایی بود تا بتوان به وسیله آنها تشخیص داد که تغییر مصرف محقق شده، از مصادیق تغییر مصرف موجد آثار حقوقی است یا خیر؟ آثار حقوقی تغییر مصرف نیز در قوانین مختلف متفاوت ومتعدد می باشد که برخی از این آثار در تمامی اجاره ها قابل اعمال بوده و برخی دیگر فقط در برخی از اجاره ها می تواند اعمال شود. در این مقاله ضمن ارائه ملاکهایی جهت تشخیص تغییر مصرف و نیز تمییز تغییر مصرف موجد آثار حقوقی، به بررسی آثار حقوقی تغییر مصرف خواهیم پرداخت.
    کلیدواژگان: تغییر، مصرف، مستاجر، موجر، تخلیه
  • مسعود عبدی، مهدی عباسی صفحات 129-148
    بی تردید حاکمیت یکی از عناصر و مولفه های تشکیل دهنده دولت به شمار می رود. بدون حق حاکمیت، دولت وجود خارجی ندارد. در این میان با ظهور تحولات و شرایط جدید در روابط بین الملل، این حق حاکمیت با چالش جدی روبرو شده است.
    این تحول، نمونه ای از تحول مفهوم حاکمیت است. در نتیجه کنترل و نفوذ دولتمردان همانند گذشته نخواهد بود که قبلا دولتمردان نفوذ و کنترل جدی بر محدوده سرزمین خود را داشتند. پرسش اصلی این است که چگونه این محدودیت ها برای حاکمیت دولت ها به وجود آمده است؟ از کجا ناشی شده است؟ در این زمینه عوامل متعددی را می توان برشمرد: از جمله فضای پس از جنگ سرد، اجرا شدن اصولی از منشور سازمان ملل متحد توسط سازمان های مرتبط، امور پست و مخابرات و شبکه جهانی اینترنت، و نفوذپذیری مرزها که آثار مهم و نگران کننده ای برای حاکمیت دولت ها ایجاد گردیده و منجر به محدودیت اعمال حاکمیت دولت ها شده است.
    کلیدواژگان: حاکمیت، دولت، تحول، روابط بین الملل، محدودیت، حقوق، اقتصاد
  • سیدمحمدتقی علوی، بابک بابازاده صفحات 149-174
    بی شک هدف از انعقاد هر قرارداد، اجرای مفاد آن و التزام به آثار ناشی از قرارداد می باشد. برای این که قرارداد در مسیر اجرای خود به مانعی برخورد نکند، باید طرفین، نزاع و اختلافی در مورد شرایط اعتبار، عبارات قراردادی و نحوه اجرای آن نداشته باشند. نیاز به بحث از تفسیر قراردادها نیز آنگاه ضروری و اساسی جلوه می کند که خللی در اجرای مفاد قرارداد و اثربخشی آن در رابطه فردی و اجتماعی طرفین ایجاد شود.
    بحث از تفسیر قرارداد در حقوق کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. در نظام حقوقی کامن لا، این مبحث در کتب مربوط به قراردادها و تعهدات و تحت عناوین «Construction» و «Interpretation» بحث شده است. با مطالعه در نظام حقوقی کامن لا، در می یابیم که این نظام با تبیین مفهوم تفسیر و تعیین محدوده آن و با یاری جستن از ابزارهای تفسیری داخلی و خارجی در پی کشف قصد طرفین و روشن ساختن مفاد قرارداد می باشد.
    کلیدواژگان: تفسیر قرارداد، مکتب اصالت اجتماعی و فردی، مکتب تحقیق علمی آزاد، تفسیر مضیق، موسع و لفظی
  • رحیم وکیل زاده، فاطمه زنجانی صفحات 177-199
    مفاد«قاعده لا ضرر»و حدیث معروف «لا ضرر و لاضرار» آن است که ضرر در اسلام مشروعیت ندارد و این عدم مشروعیت مطلق بوده و مرحله تشریع و اجرای قواعد و قوانین را شامل می گردد. به عبارت دیگر پیامبر اکرم (ص) ضرر را در مرحله تشریع منتفی می داند و در مرحله روابط بین افراد اجتماع نیز اگر کسی به کسی، ضرری وارد کرده، مورد امضای شارع نخواهد بود و در احکام اولیه اسلام به طور کلی این اصل یعنی عدم زیان عامه رعایت گردیده و همچنین در روابط اجتماعی مردم، هرگونه اقدام زیان کارانه مورد تایید شرع مقدس نمی باشد. فسخ از جمله علل انحلال نکاح می باشد که یکی از موجبات آن عیوب موجود در هریک از زوجین است و حکمت اصلی فسخ نکاح به واسطه عیب نزد فقها، دفع ضرر می باشد.
    کلیدواژگان: ضرر، فسخ، طلاق، عیب
|
  • RamĪn Pursaid, Leila Badad Pages 1-22
    According to the well-known tradition which tells 'the divorce is in the hand of somebody who has control over family', it is generally accepted that the divorce is in the hands of husband. Our study focuses on the surveying of the divorce application on behalf of spouse by appealing to the no harm rule. There are some definitions of harm and reciprocal harming according to the well-known 'no harm' tradition. The present paper deals mainly with those definitions according to which the divorce application on behalf of spouse is allowed. In this respect, the authors regard the comprehensive theory of negation and prohibition as an accepted one. They are of the view that the divorce application can be brought up on behalf of spouse if these points are onsidered: the basic significance of no harm rule and its affinity with the justice rule; that the jurisprudential views and examples are close to the no harm rule than to the no impediment rule; and finally the fact that the martyr Mutaharrī often emphasizes on the no harm rule and justice. Of course, it must be noted that on the basis of some other reasons, this right can only be enforced by the Islamic judge.
  • Murtaza Rahimi Pages 23-66
    Ijtihad is among the titles in which all muslim thinkers (either Shi’iteor Sunnite) have interested. This term have been used by the Prophet(God bless him and his descendents) and other innocent Imams literally,i.e. as 'effort' and 'hard-working'. But there are some different views onthis word as a technical terminology and on its historical developmentand evolution. That the Prophet and his Companions have committed toijtihâd as a legal task is in question, too.Author tries to make clear that how this evolution occurred inShi’ism and Sunnism by explaining two kinds of ijtihâd: public andspecific. This term, in its general meaning, has been regarded asequivalent with terms such as analogy, approbation and inference. It hasbeen evolved during the Islamic history until in the 5th century, thegeneral and more extensive concept of ijtihad came into being. Yet, thereare some muslim thinkers who believe that the general concept of ijtihadhas been current from the very beginning, and deny the evolution of thisterm. But the definition of ijtihad by thinkers including Amidī rejectstheir view. The Shi’ite thinkers such as Seyed Murtiza, Muhaqiq Hillīand others have accepted the evolution of ijtihad. The important point towhich it should be referred is the fact that the development of thishistorical evolution in Shi’ism and Sunnism has been different.
  • Ismail Rahiminidhad Pages 67-86
    So far, there are several theories presented by criminologists to explain and justify the restorative justice, such as that of 'reintegrative shaming', 'social control theory', 'the neutralization theory of crime', and theory of 'abolitionism'. The present paper, while critically considering each of them, tries to explain nature and basis of the 'soul vivification' (ihyâyi nafs) doctrine which is regarded as the most important anthropological, sociological, and ethical foundation for restorative justice in Islam.
  • Reza Sokouti, AlĪ Jafarzadeh Pages 87-128
    According to the law of relations between the lessor and the lessee, the latter can not change the function of the lease arbitrarily. This function is defined by determining the kind and haracteristics of the usage which can be made of the lease. Now, if that kind or those characteristics change, the function of the lease will be changed. On the other hand, such changes have always no legal consequences, and there must be standards on the basis of which it can be recognized that which of them, if occurred, has any legal consequences. The change of function in various laws has different legal consequences some of which can be executed in any lease contracts while others can only be executed in some of them. The authors, in the present paper, try to present some standards for recognizing the change of function and that whether this change brings legal consequences or not. Finally, these consequences are dealt with.
  • Masoud Abdi, Mehdi Abassi Pages 129-148
    The effect of Globalization of Law and Economy on Undoubtedly, the sovereignty is one of the fundamental components of any state, without which the state can not come into being. Statistics tells us that there are 187 sovereign states in the world the sovereignty of which is equal with each other and by it they can enforce their authority over the relevant territories. But this right has been challenged because of the emergence of some new developments and conditions within the realm of international relations. Now, all the European citizens are situated in a different position that they were in a two decades ago. They are the citizens of the European Union rather than those of a special country.This is an example for developing the concept of sovereignty in the contemporary world. As a result, the statesmen's control over their countries has been declined and they can not execute the authority within their territories as they did in the past. The main question is that how the sovereign states have been tied down by these limitations and in what source they rooted? Several factors can be enumerated in this regard. They are as follows:1. The conditions resulted from the post-cold War era;2. Enactments some rules by the United Nations and executing them by the relevant international organizations;3. Increasing the communications as a result of developing the mass media and Internet;4. Penetrability of boundaries by which the sovereignty of states have been seriously threatened.Now, the present paper tries to show how much the state's sovereigntyhas been touched and transformed by the globalization.
  • Seyed Muhammadtagi AlawĪ Babak Babazadeh Pages 149-174
    Undoubtedly, the main purpose in signing any contract is executing all its purports and committing to its consequences. To execute the contract completely, its purports must be unambiguously clear so that both parties agreed upon the validity conditions, all phrases involved, and upon the way of performance.The need to interpret contract seems necessary and essential when the contents can not be executed without some faults, and commitment to it damages the individual as well as social relation of the parties. In such cases, through interpreting the contract and making clear its purports and phrases as well as the purpose of both parties, it can easily and correctlybe enforced. The present paper discusses this subject in the various systems of law within different countries. With this matter, in common law legal system has been dealt in the books on contracts and commitments under the titles such as 'construction' and 'interpretation'.By scrutinizing this system of law, it becomes clear that it seeks to discover the partie's purpose, to make clear the purports of contract to be executed, and finally, to relieve the contract from any ambiguity and conflict. These are done by explaining the concept of contract anddefining its limits, and by appealing to the external and internal instruments of interpretation like as the will, the custom, and the law.
  • Rahim Vakilzadeh Fateme Zanjani Pages 177-199
    It seams that, substance of no to harmed and well – known anecdote"Lazarar and Lazerar" is that in the Islam, the loss is not legitimacy and this non legitimacy is vested and includes of legitimization and administration of laws, in other wards, the prophet Mohammad contradicts harm in the legitimization stage and if one damages on other in relations stage between society members, eouldnt be affirmed by lawgiver. In general, in primary Islamic acts, this rule, i.e not popular loss has been considered as well as in social relations of people, any maleficent act isnt by blessed law giver.The abolition is one of reasons of matrimony dissolution which one of it's causes, is being defects in any of couple and main reason of matrimony dissolution because of detect with jurisprudence is repulsion of harm.The articles 1122, 1123 of case law, in addition to mention the partiesdefects, allows couple to abolish in the cases, continuation of themarriage life causes distress and constriction, although, divorce has beencriticized in traditions and by God, there isnt something more hatefulthan destruction of family hearth because of divorce.