فهرست مطالب

فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی
سال پنجم شماره 2 (تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1391/02/02
  • تعداد عناوین: 8
|
  • رسول داودی، محبوبه شکرالهی صفحه 9
    هدف این پژوهش بررسی مهارت های هیجانی و عوامل مرتبط با آن در بین دانشجو معلمان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان بود. برای نیل به این هدف، علاوه بر مطالعات نظری و بررسی ادبیات پژوهش، داده ها بوسیله پرسش نامه سنجش مهارت های هیجانی مایر، کاروسو و سالوی جمع آوری گردید که پایایی آن 90/0 به دست آمد. نمونه آماری شامل 202 نفر از دانشجو معلمانی بودند که به روش نمونه گیری طبقه ای از جامعه 600 نفری انتخاب شده بودند. روش پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی – پیمایشی بود. با تحلیل داده ها از طریق آمار توصیفی و استنباطی نتایج نشان داد که به طور کلی دانشجو- معلمان از مهارت های هیجانی لازم برخوردارند، ولی مهارت های آن ها در حیطه های مختلف متفاوت است. به طوری که این امر به ترتیب شامل: «شناسایی هیجان ها»، «مدیریت هیجان ها»، «استفاده هیجان ها» و «درک و پیش بینی هیجان ها» است. همچنین در بین متغیرهای مختلف مورد بررسی در پژوهش تنها متغیر جنسیت به عنوان پیش بینی کننده مهارت های هیجانی بود. بدین معنی که در فرایند کلاس درس دانشجو- معلمان زن نسبت به دانشجو- معلمان مرد از مهارت های هیجانی بالاتری برخوردارند.
    کلیدواژگان: هیجان، هوش هیجانی، مدل های هوش هیجانی
  • کرم الله دانش فرد، ندا اسدالله زاده جعفری صفحه 29
    هدف پژوهش حاضر، شناخت عوامل عدم تحقق طرح اصلاح نظامهای مدیریتی با توجه به اهداف سیاستهای اجرایی برنامه های تحول در دستگاه های دولتی است. سوال اصلی این پژوهش آن است که علل عدم تحقق طرح اصلاح نظامهای مدیریتی چیست؟ این تحقیق، توصیفی و با توجه به ماهیت، کاربردی و با توجه به روش تحلیل، همبستگی است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه و مصاحبه است، که روایی آن از طریق روایی صوری و پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ تایید شد. جامعه آماری این پژوهش شامل متخصصان و کارشناسان مربوط به طرح اصلاح و تحول اداری در بخش دولتی شهر تهران میباشند که به صورت قضاوتی انتخاب شدند. یافته های پژوهش نشان میدهد موانع مربوط به حیطه منابع انسانی از جدی ترین علل عدم تحقق طرح اصلاح نظامهای مدیریتی است
    کلیدواژگان: تحول نظامهای مدیریتی، برنامه تحول اداری، بخش دولتی
  • آزیتا زند، معصومه ارفعی، سید جمال فرج الله حسینی صفحه 53
    هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر توسعه حرفه ای کارشناسان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر بود. پژوهش به شیوه توصیفی –همبستگی انجام شد. جامعه آماری کلیه کارشناسان دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد240 نفر بودند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 147 نفر برآورد گردید و به روش تصادفی انتخاب شد. ابزار گردآوری دادها پرسش نامه بود. داده های گردآوری شده با استفاده از روش همبستگی اسپیرمن، تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه با روش گام به گام (stepwise)ازطریق نرم افزار spss مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد؛ که بین متغیرهای عوامل فردی(سطح سواد، سابقه خدمت)، عوامل محیطی(شرایط فیزیکی محیط کار)، عوامل آموزشی(دفعات شرکت در دوره های آموزشی، ویژگی های دوره های آموزشی)، عوامل اجتماعی(ارتقاء شغلی، رضایت شغلی، تعهد سازمانی) عوامل اقتصادی(حقوق کارشناسان، پاداش مالی) و عوامل مدیریتی (وضعیت سرپرستی، نحوه ارزیابی عملکرد) با توسعه حرفه ای کارشناسان رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نیز نشان داد که عوامل مدیریتی(نحوه ارزیابی عملکرد، کیفیت سرپرستی)، عوامل محیطی(شرایط فیزیکی محیط کار)، عوامل اجتماعی (رضایت شغلی)، عوامل آموزشی (ویژگی های دوره های آموزشی) پیش بینی کننده توسعه حرفه ای کارشناسان دانشگاه آزاد اسلامی هستند. به طور کلی متغیرهای مذکور حدود 69 درصد از تغییرات متغیر وابسته (میزان توسعه حرفه ای کارشناسان دانشگاه آزاد اسلامی) را تبیین کرده اند.
    کلیدواژگان: توسعه حرفه ای، رضایت شغلی، ارزیابی عملکرد، انگیزه شغلی
  • فرشیده ضامنی، ترانه عنایتی، رضا بهنام فر صفحه 73
    هدف این پژوهش بررسی دلایل ترجیح تدریس بر پژوهش توسط اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری بود. روش پژوهش توصیفی از نوع زمینه یابی بود. جامعه آماری کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری به تعداد 162 نفر بودند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی مورگان، به تعداد 113 نفر تعیین و به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. داده ها با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته بسته پاسخ جمع آوری و اطلاعات با استفاده از آزمون tتک نمونه ای تحلیل شد. پایایی پرسش نامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0.75 به دست آمد. نتایج نشان داد که موانع برون سازمانی و درون سازمانی بر ترجیح تدریس بر پژوهش توسط اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری موثر هستند ولی موانع فردی تاثیری ندارند. از این میان، عدم اعطای فرصت های مطالعاتی خارج از کشور، فقدان فرهنگ پژوهشی در جامعه، فقدان نگرش پژوهشی در جامعه و آموزش محور بودن سیستم آموزش عالی کشور به عنوان مهم ترین موانع پژوهشی موثر در ترجیح تدریس بر پژوهش از نگاه اعضای هیات علمی واحد مزبور برشمرده شدند.
    کلیدواژگان: تدریس، پژوهش، عضو هیات علمی، دانشگاه آزاد اسلامی
  • زینب طاهری زاده، قربانعلی سلیمی، سعید صالحی زاده صفحه 95
    هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین مهارت های ارتباطی اساتید و مهارت تدریس آنان از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان بود. روش انجام این پژوهش همبستگی و جامعه آماری آن را کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد ورودی 1387 در سه دانشکده علوم انسانی، علوم کشاورزی، و علوم پایه (330 نفر) و همچنین اساتید آنها در این سه دانشکده (100نفر) تشکیل داده بودند. در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای تعداد 186 نفر از دانشجویان و 62 نفر از اساتید به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش به منظور گردآوری اطلاعات از پرسش نامه های مهارتهای ارتباطی بارتون جی و عملکرد شغلی رابرت کوین و همکاران استفاده گردید که پایایی آن ها به ترتیب 91/0 و 93/0 محاسبه شد. روایی پرسش نامه ها روایی محتوایی بود که برای تعیین آن از کتب و مقالات معتبر استفاده گردید و با اساتید راهنما و مشاور و صاحب نظران علوم مدیریت و روانشناسی بحث و تبادل نظر شده بود. به منظور تحلیل داده های این پژوهش از آمار در دو سطح توصیفی (فراوانی، میانگین، درصد، انحراف معیار) و استنباطی (آزمون t تک متغیره، آزمون رتبه بندی فریدمن، و رگرسیون چندگانه و ضریب پیرسون) استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که بین مهارت های ارتباطی (کلامی، شنود و بازخورد) اساتید و مهارت تدریس آنان از دیدگاه دانشجویان رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که تمامی هر سه مهارت ارتباطی اساتید، دارای توان پیش بینی معنادار برای مولفه مهارت تدریس آنان می باشند.
    کلیدواژگان: مهارت تدریس، مهارت های ارتباطی، دانشجو
  • عباس قلتاش، مسلم صالحی، سمیه بهمئی صفحه 117
    هدف از این پژوهش تبیین رابطه بین هوش هیجانی، فرسودگی شغلی و شادکامی در بین مدیران مدارس شهر مرودشت بوده است. روش تحقیق از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش را تمامی مدیران مدارس شهر مرودشت در سال تحصیلی 1389- 1388 تشکیل داده است که فراوانی آن ها 285 نفر بوده است. از این تعداد 165 نفر به عنوان نمونه آماری از طریق شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند که تنها 153پرسش نامه باز گردانده شد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های هوش هیجانی شرینگ، فرسودگی شغلی مسلش و شادکامی آکسفورد استفاده گردید وجهت تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از روش های آماری آزمون تی تک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره گام به گام استفاده شد و این نتایج حاصل شد: بین هوش هیجانی با فرسودگی شغلی رابطه ی معنادار منفی، و بین هوش هیجانی با شادکامی رابطه ی معنادار مثبت وجود دارد. تمامی مولفه های هوش هیجانی مدیران با فرسودگی شغلی آن ها رابطه ی معنادار منفی نشان داده است. دو مولفه خودکنترلی و مهارت های اجتماعی از میان تمامی مولفه های هوش هیجانی رابطه ای معنادار مثبت با شادکامی مدیران مدارس نشان داده اند. در میان مولفه های هوش هیجانی، دو مولفه ی هوشیاری اجتماعی و مهارت های اجتماعی می توانند فرسودگی شغلی مدیران مدارس را پیش بینی کنند. در میان مولفه های هوش هیجانی، مولفه های مهارت اجتماعی، خودآگاهی، خودکنترلی و خودانگیزی می توانند شادکامی مدیران مدارس را پیش بینی نمایند. نتایج همچنین نشان داد که میانگین نمرات هر سه متغیر هوش هیجانی، شادکامی و فرسودگی شغلی، در میان مدیران به طور شهودی نسبت به میانگین فرضی، پایین تر بوده است.
    کلیدواژگان: هوش، هوش هیجانی، فرسودگی شغلی، شادکامی و مدیران
  • نادرقلی قورچیان، پریوش جعفری، هادی رزقی شیرسوار صفحه 137
    امروزه در بسیاری از دانشگاه ها ملاک ها و معیار های انتخاب و انتصاب مدیران تغییرات چشمگیری داشته است که یکی از عمده ترین آن،تعیین سطح هوش چندگانه در مدیران می باشد. با توجه به اهمیت موضوع این تحقیق برآنستکه به تعیین سطح هوش چندگانه مدیران آموزش عالی بپردازد. بر این اساس این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجراء پیمایشی می باشد. جامعه مورد پژوهش در این تحقیق شامل کلیه روسا، معاونین، ریاست دانشکده ها، معاونین دانشکده ها و مدیران میانی و پایه واحد های دانشگاه آزاد اسلامی منطقه هشت می باشند که از طریق روش نمونه گیری خوشه ای–تصادفی از میان واحد های مذکور 10 دانشکده انتخاب گردیده و سپس از میان آن ها بصورت تصادفی ساده اعضای نمونه انتخاب شده اند. حداقل حجم نمونه مورد پژوهش مطابق فرمول کوکران 166 نفر بدست آمد. ابزار اندازه گیری در این تحقیق پرسشنامه استاندارد 90 گویه ای می باشد،که پایایی کل آن پس از توزیع در یک جامعه 30 نفری 0.996 بدست آمد. نتایج حاصل از آزمون سوالات پژوهش نشان داد که وضعیت هوش منطقی – ریاضی، هوش بدنی – جنبشی، هوش بین فردی، هوش دیداری – فضایی، هوش طبیعت گرایانه و هوش وجودی (هستی گرایانه) در مدیران دانشگاه آزاد اسلامی منطقه هشت در حد مطلوبی قرار دارد. اما هوش موسیقیایی، هوش درون فردی و هوش زبانی در مدیران دانشگاه آزاد اسلامی منطقه هشت در حد ضعیفی قرار دارد.
    کلیدواژگان: هوش، هوش چندگانه، نظریه گاردنر، مدیران آموزش عالی
  • محمد نیرو، غلامرضا حاجی حسین نژاد، محمود حقانی صفحه 153
    رویکرد سنتی، برای آموزش ریاضیات، به فعال کردن هوش های منطقی-ریاضی و کلامی-زبانی دانش آموزان اکتفا می کند، و با این روش تنها دانش آموزانی که از هوش منطقی-ریاضی بالایی برخوردارند می توانند به خوبی بیاموزند. چنانچهطبق تحقیقات،تنها 25 درصد دانش آموزان، از این هوش، در سطح بالایی برخوردارند، بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش ریاضی،بر اساس نظریه هوش های چندگانه گاردنر،در کاهش فاصله معمول و قابل توجه عملکرد ریاضی دانش آموزان، با سطوح بالا و پایین هوش منطقی-ریاضی صورت گرفت. طرح پژوهشی این تحقیق از نوع طرح های نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون،شامل سه سطح از سوالات در حیطه دانستن، کاربرد و استدلال، از سطوح شناختی بلوم بوده است. در این تحقیق، جامعه آماری،شامل40 نفر از دانش آموزان پسر پایه اول،در یکی از دبیرستان های دولتی منطقه یک آموزش و پرورش شهر تهران بوده و انتخاب نمونه به صورت تمام شماریدر سال تحصیلی 89-88 انجام گرفت. ابتدا با استفاده ازپرسش نامه هوش های چندگانه، ضمن ترسیم نیمرخ هوشی هریک از دانش آموزان، دو گروه 25درصدی بالا و پایین دانش آموزان، بر اساس نمره هوش منطقی-ریاضی شان شناسایی شد و سپس آموزش هر یک از مفاهیم، با توجه به مقوله های هشتگانه هوش انجام گرفت. برای بررسی فرضیه های تحقیق از آزمون t گروه های مستقل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که در پیش آزمون، تفاوت معنی داری بین میانگیندو گروه بالا و پایین وجود داشته است که این امر منبعث از سوالات در حیطهکاربرد و استدلال بود؛ و در سطح دانستن تفاوت معنی داری مشاهده نشد.همچنین بین میانگین پس آزمون دوگروهو در هیچیک از سطوح شناختی سوالات آن،تفاوت معنی داری مشاهده نگردید.لذاعلاوه بر اثربخشی بیشتر این نوع آموزش، بر پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان،با هوش منطقی-ریاضی پایین، حذف شکافمعمول میان عملکرد ریاضی دوگروه رامنجر گردید. بدین ترتیب، با احیاء و بهره جویی از دیگر ابزارها و روش هایبرخاسته از هوش های چندگانه، دانش آموزان با هوش منطقی-ریاضی پایین نیز می توانند همپا با هوشمندان بالای منطقی-ریاضی، به حل مسایل ریاضی بپردازند.
    کلیدواژگان: هوش های چندگانه، سطوح شناختی بلوم، آموزش ریاضی، پیشرفت تحصیلی
|
  • Rasol Davoudi, Mahboobeh Shokrollahi Page 9
    The purpose of this study is to investigate emotional skills and related factors among student teachers in Islamic Azad university of Zanjan. Data was collected by questionnaire of measuring emotional skills، Mayer، Caruso and Salovey with a reliability of. /90. A statistical sample of 202 subjects of student- teachers were selected by stratified sampling. The research methodology was survey and correlation research. Results revealed that overall student- teachers have the necessary emotional skills but their skills vary in different domains. They are "identify emotion"، "managing emotion"، "using emotion"، "understanding and reasoning emotion" respectively in rank of order of importance. Also among the variables investigated in this study، only "gender" was predictor of emotional skills. It means that female teachers had more emotional skills than male teachers.
  • Karamollah Daneshfar, Neda Assadzadeh Jafari Page 29
    The purpose of the present research study was to recognize the barriers to implement the Plan for Reforming Administrative systems in Iranian Public Sector regarding to the goals of policies toward change plans in public sectors. The research chose a descriptive method using correlation coefficient method for data analysis. Instruments for data collection were questionnaire and interviewing. The reliability of the instrument was confirmed by Alpha Cronbach coefficient. Statistical population was all experts and staff related to the Plan in Tehran and were selected by researcher judgment. Results of the study showed that barriers mostly relied on human resources in public sector.
  • Azita Zand, Masome Arfaei, S. J. F. Hoseini Page 53
    The purpose of this study was to analyze effective factors on professional empowerment of experts in Islamic Azad University، Islamshahr Branch. Statistical population comprised 240 Azad University experts of whom 147 were selected and explored based on Morgan table and sampling method was simple random sampling. Instrument of the study was a questionnaire. Correlation analysis results showed that there was positive and meaningful correlation between individual factors (level of education and service background)، environmental factors (physical conditions of workplace)، educational factors (number of attending in educational courses، and characteristics of educational courses)، social factors (occupational promotion، occupational satisfaction، organizational commitment)، economic factors (experts salary and financial reward)، management factors (supervision status and performance assessment method) and dependent variable of professional development of Azad University experts. Multi-variable regression results indicated that management factors (performance assessment method)، environmental factors (workplace physical conditions)، social factors (occupational satisfaction)، educational factors (educational course characteristics) had a positive role in professional development of Islamic Azad University experts. In general، respective variables have induced %69 dependent variable of the extent of Azad University experts’ professional development.
  • Farshideh Zameni, Tarane Enayati, Reza Behnamfar Page 73
    The aim of research was study the reasons for preference teaching to research by faculty members of Islamic Azad University، Sari Branch. The research method was descriptive، survey and statistical population included 162 faculty members of Islamic Azad University، Sari branch. Based on kerejcie and Morgan table، sample size was 113 people which were selected by using simple random sampling method. The data was gathered using the researcher made questionnaire and t test was used to analyze data. Reliability of questionnaire estimated through Cronbach Alpha coefficient (α=0. 75). The results showed extra and intra organizational barriers affected on teaching preference to researching by faculty members of Islamic Azad University Sari Branch، but individual factors had no effect. The most important barriers from faculty member's point of view were: no opportunities to study abroad، lack of searching culture and searching attitude in society، and teaching base of high educational system.
  • Taherizadeh, Zainab, Salimi, Ghorbanali, Salehizadeh, Saeid Page 95
    The aim of this research was to study the relationship between teaching skills of Professors in university and their teaching skills from the viewpoint of students. The research method was Cohesion. Statically population was all Senior Students of Islamic Azad university Khorasgan branch (Total 330). Professors from three colleges of Humanistic، Agricultural and Metaphysics were involved (Total 100). In this research 186 students and 62 professors were selected by random sampling. Barton G Communication Skills and Quinn Robert et al Job Performance Questioners were used to collect data. Reliability of the instruments were calculated as 0. 91 and 0. 93 respectively. To analyze data، statistics in two levels، descriptive (Abundance، Average، Percentage، Standard deviation)، Illative (Single variable T test، Ranking Freidman، Multiple-variable Regression test) were used. Research results indicate that there is meaningful positive relationship between Professors communication skills and their teaching skills in viewpoint of students and there ismeaningful relationship between Professors verbal skills، listening skills and Feedback and their teaching skills. Analyzed and regression results show that feedback، verbal communication skills have meaningful anticipation ability for teaching skills of professors.
  • Abas Gholtash, Moslem Salehi, Somaye Bahmeei Page 117
    This study was concerned with the relationship between Emotional Intelligence with Job Burnout and Happiness among the Principals of Marvdasht schools. The statistical population of this study was 285 Principals of Marvdasht schools. A sample population of 165 were selected by use of simple random sampling method، and 153 questionnaires were collected completely. The instrument for data collection comprised three questionnaires: emotional intelligence (EI)، Oxford happiness inventory (OHI) and job burnout (by Maslash). In order to analyze thedata Pearson correlation، one sample T test and multiple regressions were used. The findings of the study revealed that: there was a significant negative relationship between emotional intelligence and job burnout a significant positive relationship between emotional intelligence and happiness. There was significant negativerelationship between all aspects of emotional intelligence and job burnout. And two aspects of emotional intelligence (self control and social skills) showed significant positive relationship with happiness. Two aspects of emotional intelligence (social skills and empathy) were able to predict job burnout. All aspects of emotional intelligence except empathy were able to predict happiness. The average of the score of all variables (EI، Happiness and burnout) was lower than standard average score.
  • Nadergholi Ghourchian, Parivash Jafary, Hadi Rezghi Shirsavar Page 137
    Changes has occurred in all university levels in terms of criteria to appoint managers. One major criterion is multiple intelligence of managers. This applied survey study is to find out the degree of multiple intelligence among the university administrators. Statistical population for the study consisted of the I. A. U managersin Region 8. A sample population of 10 universities were selected by clustering and randomize methods، and 166 managers were chosen based on Cochran model. The instrument to collect data was a questionnaire with 90 items with reliability of 0. 996 by use of Cronbach Alpha. Results of the study showed that such manager's multiple intelligence as mathematical intelligence، bodily kinesthetic، intrapersonal، spatial، naturalistic and holistic intelligence were in desirable situation، but their musical، interpersonal and linguistics intelligence were not desirable.
  • Mohammed Niroo, Gholamreza Haaj Hossein Nejad, Mahmood Haghani Page 153
    Traditional approaches to mathematics teaching emphasize just on activating the mathematic-logical and verbal-linguistics intelligence. Thus few students (about 25%، according to previous researches) will be able to learn well، those who enjoy high level of such kinds of intelligence. The purpose of this study is to determine the effect of mathematics instruction based on Gardner's Multiple Intelligence in reducing the current considerable gap between mathematics performance of the students with high and low mathematics-logical intelligence. The research method was a semi-experimental plan with pre-test and post-test consisted of 3 levels of questions on knowledge، usage and reasoning among the Bloom cognitive categories. The statistical population consisted of 40 male first-grade students from one of Tehran's district 1 public schools. The sample was chosen by counting all students in 2010-2011. By using multiple intelligences questionnaire، firstly the intelligency profile of every student was designed، and then، two groups of students (25 percent with high and low intelligence) were determined according to octoploid categories. In order to investigate the research hypothesis، T-test was employed. The results revealed that there was a significant difference between the average of two groups، which resulted from the questions on usage and reasoning; but there wasn’t any significant different at many of cognitive levels. This kind of education has a positive effect on filling the gap between students of high and low level mathematical/logical intelligence. Therefore، in order to improve the mathematical achievements of low-level intelligence students، employing the other techniques of such kind of education in suggested.