فهرست مطالب

مجله اپیدمیولوژی ایران
سال هفتم شماره 3 (پیاپی 23، پاییز 1390)

  • تاریخ انتشار: 1391/02/10
  • تعداد عناوین: 10
|
  • کوکب نمکین، غلامرضا شریف زاده، امیر مسعود ملکی زاده صفحه 1
    مقدمه و اهداف
    نارسی ثابت ترین عامل تعیین کننده مرگ و میر نوزادی است. این مطالعه با هدف مقایسه عوامل خطرساز مادری در نوزادان نارس و رسیده ی شهر بیرجند طراحی گردید.
    روش کار
    این مطالعه مورد شاهدی بر روی 130 نوزاد نارس به عنوان گروه مورد و 130 نوزاد رسیده به عنوان گروه شاهد در نوزادان متولد شده در بیمارستان های بیرجند انجام شد. گروه مورد شامل نوزادان متولد شده با سن کمتر از 37 هفته بود که به ازای هر نوزاد نارس، اولین تولد با سن حاملگی 42-37 هفته ای بعد از تولد نوزاد نارس در گروه شاهد قرار گرفت. داده بوسیله مصاحبه با مادر، بررسی پرونده وی در زایشگاه یا بخش توسط پزشک عمومی آموزش دیده جمع آوری گردید. داده ها پس از جمع آوری در نرم افزار SPSS وارد و آنالیز گردید.
    نتایج
    دو گروه مورد و شاهد از نظر جنس با هم همسان بودند. شانس تولد نوزاد نارس در مادران با سابقه تولد نوزاد نارس 68/4 برابر مادران فاقد چنین سابقه ای، در زایمان های سزارین 34/3 برابر زایمان های طبیعی، در مادران مبتلا به پره اکلامپسی 72/7 برابر مادران سالم، در مادران با پارگی زودرس کیسه آب 3/11 برابر مادران طبیعی، در حاملگی های ناخواسته 1/2 برابر حاملگی های خواسته، در مراقبت های دوران بارداری کمتر از 4 بار 15/4 برابر مراقبت های 9 بار و در مادران با سابقه جفت سرراهی 96/8 برابر مادران بدون سابقه بود.
    نتیجه گیری
    انجام مراقبت های پره ناتال و شناسایی مادران درخطر می تواند سبب کاهش تولد نوزادان نارس گردد.
    کلیدواژگان: نوزادان نارس، عوامل خطر، نوزاد رسیده، پره اکلامپسی
  • شهرام ارسنگ، انوشیروان کاظم نژاد *، فیروز امانی صفحه 6
    مقدمه و اهداف

    بررسی روند تغییرات میزان های مشاهده شده، اطلاعات ارزشمندی را جهت نیازسنجی، طرح، بازنگری برنامه ها و شاخص های توسعه هرکشور فراهم می سازد. هدف از مطالعه حاضر، به کار بردن مدل رگرسیون قطعه ای در تعیین روند تغییرات میزان بروز سل در ایران بوده است.

    روش کار

    در این مطالعه روند تغییرات الگوی میزان بروز سل در ایران طی 44 سال گذشته (87-1343) با استفاده مدل رگرسیون قطعه ای خطی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. برای برآورد پارامتر های رگرسیونی از روش های کمترین مربعات و آزمون جایگشت و از معیار اطلاع بیز (BIC) نیز برای تصمیم گیری در انتخاب بهترین مدل از بین دو مدل رگرسیون پواسون و قطعه ای، استفاده گردید. تحلیل داده ها در نرم افزارهای آماری SAS و Joinpoint3.4 صورت گرفت.

    نتایج

    با توجه به مقدار p به دست آمده از آزمون جایگشت، فرض وجود دو نقطه تغییر طی سال های 1372 و 1356 پذیرفته شد (0108/0p=). میزان بروز بیماری سل طی 11 سال اول بررسی سیر نزولی با 1/10% کاهش سالانه، برای قطعه دوم طی سال های72-1356 سیر صعودی با 3/4 درصد افزایش در میزان بروز سالانه و برای قطعه سوم سیر نزولی با 5/4 درصد کاهش در میزان بروز سالانه بوده است. همچنین برای حداقل 10 سال آخر به طور میانگین سالانه 5/4 درصد از بروز بیماری سل کاسته شده است.

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج بدست آمده از مدل رگرسیون قطعه ای می توان گفت، الگوی میزان بروز بیماری سل از سال 1371 به بعد روند نزولی داشته، که این کاهش از سرعت بالاتری در مقایسه با میانگین جهانی برآورد شده دارد، که نشان دهنده ارتقاء برنامه های کنترل بیماری سل و بهبود وضعیت بهداشتی در کشور است.

    کلیدواژگان: رگرسیون قطعه ای، نقطه ی شکست، آزمون جایگشت، درصد تغییرات سالانه (APC)
  • محمدرضا مراثی، زیبا فرج زادگان، آذر پیر دهقان، حسین کاظمینی صفحه 13
    مقدمه و اهداف
    با توجه به اهمیت فرایند زایمان و افزایش روزافزون آمار سزارین به مطالعه بار حاصل از دو شیوه زایمان بصورت طبیعی و سزارین و مقایسه آن ها پرداخته شد تا در برنامه ریزی و تصمیم گیری ها در آینده بکار آید.
    روش کار
    این مطالعه کوهورت برروی 2124 نفر از زنان در آستانه زایمان ترم مراجعه کننده به کلیه بیمارستان های شهر اصفهان انجام گردید. بروز عوارض زایمانی و تعیین وزن هر یک از عوارض و طول دوره بیماری مربوط به هر یک از عوارض، سال های از دست رفته عمر به دلیل مرگ و ناتوانی حاصل از هر دو شیوه زایمانی محاسبه و مقایسه گردید.
    نتایج
    DALY حاصل از زایمان سزارین و زایمان طبیعی به ترتیب 7/20 و88/8 سال به ازاء هر هزار زایمان بدست آمد.DALY حاصل از زایمان سزارین در بیمارستان های خصوصی و دولتی به ترتیب 40/23 و 67/15 سال به ازاء هر هزار زایمان و DALY حاصل از زایمان طبیعی در بیمارستان های خصوصی و دولتی بترتیب 98/8 و 14/8 سال به ازاء هر هزار زایمان بدست آمد.
    نتیجه گیری
    DALY حاصل از سزارین در هر یک از بیمارستان های خصوصی و دولتی بیشتر از زایمان طبیعی بود و در مجموع DALY در بیمارستانهای خصوصی بیشتر از بیمارستان های دولتی بود. در هر یک از گروه های سنی زیر بیست سال و بین 35-20 سال و بالای 35 سال DALY حاصل از زایمان به روش سزارین بیشتر از زایمان طبیعی بود. بالا بودن DALY در زایمان سزارین لزوم انجام اقدامی مناسب و ایجاد تغییر در سیاست گزاری ها در جهت اصلاح روند فعلی را می طلبد.
    کلیدواژگان: بار بیماری، YLL، YLD، DALY، عوارض حاد زایمان طبیعی، عوارض حاد سزارین
  • معصومه صادقی، نرگس خانجانی، فاطمه معتمدی صفحه 20
    مقدمه و اهداف
    امروزه پزشکی مبتنی بر شواهد بعنوان یک رویکرد نوین و قابل اتکا در علوم پزشکی پذیرفته شده و جهت ارتقاء کیفیت مراقبت های بالینی بیماران مورد توجه قرار گرفته است. هدف این مطالعه تعیین میزان آگاهی و نگرش دستیاران بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد مفهوم رویکرد پزشکی مبتنی بر شواهد و بررسی میزان کاربرد آن بود.
    روش کار
    مطالعه به روش مقطعی و از طریق پرسشنامه ای که روایی و پایایی آن تایید شده بود، در آذر ماه سال 1388 انجام گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.
    نتایج
    از مجموع 94 دستیار شرکت کننده در مطالعه 3/55% مرد، میانگین سن شرکت کنندگان 7/32 سال و متوسط زمان اتمام تحصیلات پزشکی عمومی آن ها 6/5 سال بود. 3/83 % شرکت کنندگان معتقد بودند که استفاده از EBM درمراقبت از بیماران مفید است، اما فقط 3/5% آن ها اظهار کردند که در بیش از نیمی از کارهای بالینی خود از رویکرد پزشکی مبتنی بر شواهد استفاده می کنند. 3/88% شرکت کنندگان به پیشرفت در زمینه EBM علاقه مند بودند. منبع کسب اطلاعات برای تصمیم گیری بالینی، در6/59% دستیاران شرکت کننده کتاب، در 4/41% تجارب کلینیکی توام با کتب درسی و تنها در 2/19% آن ها مقالات بود.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که دستیاران دانشگاه علوم پزشکی کرمان شناخت کمی از پزشکی مبتنی بر شواهد دارند. لذا لزوم برنامه ریزی منسجم در زمینه آموزش پزشکی مبتنی بر شواهد و کاربرد عملی آن احساس می شود.
    کلیدواژگان: پزشکی مبتنی بر شواهد، دستیاران بالینی، نگرش، آگاهی، بکارگیری، کرمان
  • کوروش عزیزی، محسن کلانتری، سجاد فکری صفحه 27
    مقدمه و اهداف
    تکنیک های مولکولی مبتنی بر PCR با حساسیت و اختصاصیت بالا قادرند تعداد کم انگل در بدن ناقلین را نیز تشخیص دهند. شهرستان جاسک در جنوب شرقی کشور مهم ترین کانون بیماری سالک در استان هرمزگان بوده است. مطالعه حاضر به منظور تعیین ناقلین بیماری در این کانون اجرا گردید.
    روش کار
    در مطالعه ای توصیفی مقطعی در سال های 87-1386 پشه خاکی ها صید و با استفاده از کلیدهای تشخیصی مورد شناسایی قرار گرفتند. استخراج DNA بروش پروتئیناز K و فنل/کلروفرم/آیزوآمیل الکل انجام و تکثیر بخش متغیر مینی سیرکل های کینتوپلاست انگل نیز با استفاده از دو تکنیک Nested-PCR و با سری پرایمرهای LIN R4-LIN17-LIN19 و CSB2XF-CSB1XR-LiR-13Z صورت پذیرفته و باندهای حاصله با مقایسه با نمونه های استاندارد شناسایی شدند.
    نتایج
    در مجموع 8123 عدد پشه خاکی از هشت گونه (سه گونه فلبوتوموس و پنج گونه سرژانتومیا) صید و تعیین هویت گردید. سه گونه فلبوتوموس پاپاتاسی؛ فلبوتوموس صالحی و سرژانتومیا تئودوری به ترتیب با 91/59؛ 21/17 و 32/7 درصد صید گونه های غالب بودند. آلودگی لیشمانیایی در سه نمونه (5%) از گونه ف. پاپاتاسی و دو نمونه (4%) از گونه ف. صالحی مشاهده و گونه انگل Leishmania major تعیین گردید. ترجیح خونخواری این دو گونه از انسان بترتیب 6/29 و 18 درصد بود.
    نتیجه گیری
    مطالعه حاضر اولین مطالعه تعیین ناقلین بیماری لیشمانیوز پوستی به روش مولکولی در استان هرمزگان بود که نشان داد نوع بیماری در این کانون نوظهور از نوع روستایی یا مرطوب و با عامل لیشمانیا ماژور است. براین اساس دو گونه پشه خاکی ف. پاپاتاسی و ف. صالحی به عنوان ناقلین بیماری در این کانون معرفی می شوند.
    کلیدواژگان: لیشمانیوز پوستی، لیشمانیا ماژور، فلبوتوموس پاپاتاسی، فلبوتوموس صالحی، جاسک، ایران
  • رعنا رفعت، احمد رضا درستی مطلق، محمدرضا اشراقیان، آرزو رضا زاده صفحه 34
    مقدمه و اهداف
    سابقه و هدف افزایش چشم گیر شیوع نزدیک بینی درطول چند دهه گذشته درجوامع غربی و شرقی پیشنهاد می کند که احتمالا تغییردرشیوه زندگی نوزادی و کودکی بعنوان ریسک فاکتوری مهم تاثیر زیادی برگسترش نزدیک بینی داشته است. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط میان اضافه وزن و نزدیک بینی درکودکان دبستانی اسلامشهر اجرا شد.
    روش کار
    در این مطالعه موردی– شاهدی گذشته نگر240دانش آموز پایه دوم تا چهارم دبستان که بعد از ورود به مدرسه نزدیک بین بودن آن ها تشخیص داده شده بود، به عنوان مورد و240 همکلاسی بدون مشکل بینایی به عنوان شاهد وارد مطالعه شدند. داده های مربوط به وزن، قد و سن کودک زمانی که وی کلاس اول ابتدایی بوده، وزن، قد تولد کودک و ابتلای او به نزدیک بینی ازاطلاعات ثبت شده موجود بدست آمد. نمایه توده بدنی محاسبه گردید.کودکان دارای نمایه توده بدنی بیشتر یا مساوی صدک 85 استاندارد CDC2000 به عنوان اضافه وزن تعیین شدند. اطلاعات در زمینه عوامل مرتبط بانزدیک بینی قبل از ورود به مدرسه به روش مصاحبه با والدین جمع آوری شدند. نسبت شانس تعدیل شده وضعیت اضافه وزن بعداز تعدیل اثر متغیرهای مخدوش کننده محاسبه شد.
    نتایج
    از کل کودکان مورد بررسی3/53% را دخترها و 7/46% را پسرها تشکیل دادند. 8/23% کودکان مورد و1/10% گروه شاهد دارای اضافه وزن بودند. پس از تعدیل سایر عوامل خطر احتمالی (سابقه فامیلی، دریافت شیر مادر، فعالیت بدنی، کار نزدیک، شغل مادر و وضعیت مالی)، اضافه وزن به صورت مستقل با نزدیک بینی مرتبط بود (نسبت شانس تعدیل شده 10/3 با فاصله اطمینان 95% 90/1 تا 03/5).
    نتیجه گیری
    یافته ها حاکی از آن است که اضافه وزن کودکان قبل از ورود به مدرسه با افزایش خطر نزدیک بینی درسال های بعد مرتبط می باشد. بنابراین آموزش های لازم برای داشتن الگوی غذایی پیشگیری کننده از چاقی و شیوه زندگی فعال تر الزامی است.
    کلیدواژگان: اضافه وزن، نزدیک بینی، کودکان دبستانی، اسلامشهر، مطالعه مورد، شاهدی
  • محمدحسن امامیان، علی عالمی، محمدحسن امامیان، علی عالمی، منصوره فاتح صفحه 44
    مقدمه و اهداف
    بیماری های غیرواگیر در همه جوامع قسمت اعظم بار بیماری ها را به خود اختصاص می دهند. عوامل خطر ایجاد کننده این بیماری ها کمتر بررسی شده و نابرابری در این عوامل اهداف سلامت برای همه را تحت تاثیر قرار می دهد. بررسی نابرابریاقتصادی-اجتماعی در عوامل خطر بیماری های غیر واگیر و شناسایی عوامل موثر بر این نابرابری در شهرستان شاهرود اهداف این مطالعه هستند.
    روش کار
    داده های نظام مراقبت غیرواگیر شهرستان شاهرود در سال 83 مورد بررسی قرار گرفت. برای تعیین متغیر وضعیت اقتصادی- اجتماعی، از روش آنالیز مولفه اصلی (principal component analysis) استفاده گردید. هر یک از عوامل خطر بیماری های غیر واگیر در سطوح مختلف این متغیر بررسی و شاخص تمرکز (Concentration Index) محاسبه شد. برای بررسی علل ایجاد کننده نابرابری این شاخص به عوامل موثر از آنالیز تجزیه (decomposition analysis) استفاده شد.
    نتایج
    شاخص تمرکز برای فشارخون، مصرف سیگار، بی حرکتی و تغذیه نامناسب به ترتیب برابر 141/0-، 191/0-، 046/0- و 091/0- محاسبه گردید و اختلاف منحنی تمرکز در مورد این عوامل از خط برابری معنی دار بود. این شاخص برای دیابت، چاقی و کلسترول بالا معنی دار نبود. سن، شغل کارمندی، مجرد بودن، زندگی در روستا و وضعیت اقتصادی پایین از عوامل مهم موثر بر این نابرابری ها هستند.
    نتیجه گیری
    بررسی شاخص و منحنی های تمرکز نشان دهنده وجود نابرابری قابل توجه در بعضی از عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در شهرستان شاهرود می باشد. مطالعات با حجم نمونه بیشتر و متغیرهایی که وضعیت اقتصادی-اجتماعی را بهتر توصیف کند، پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: نابرابری، بیماری های غیرواگیر، نظام مراقبت، شاهرود
  • محمدرضا افلاطونیان، ایرج شریفی صفحه 52
    مقدمه و اهداف
    لیشمانیوز پوستی یکی از مشکلات جدی بهداشتی در کشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری از جمله ایران به شمار می رود. شهرستان بم یکی از کانون های قدیمی لیشمانیوز پوستی از نوع شهری است. این مطالعه با هدف تعیین میزان شیوع، بیماریابی، درمان بیماران و آموزش به کلیه دانش آموزان شهر بم و حومه در سال 1389 انجام گرفت.
    روش کار
    کلیه دانش آموزان (18501 نفر) شهر بم و حومه مورد بررسی و افرادی که از نظر آزمایشگاه مثبت شدند تحت درمان کامل قرار گرفتند. به تمام دانش آموزان و معلمین مدارس پمفلت آموزشی جهت اطلاع رسانی به خانواده ها تحویل داده شد. داده ها پس از ورود به کامپیوتر با آزمون آماری کای 2)2χ(مورد تجزبه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    در مجموع 16964 نفر ویزیت و 3/8% آن ها (1537 نفر) غیبت داشتند. در مرحله اول 117 نفر (69%) مظنون به مرکز درمان سالک ارجاع و جمعا 48 نفر(28 در ده هزار) بیمار قطعی که 19نفر (5/39%) از آن ها دختر و 29 نفر(5/60%) پسر بودند. 15 نفر (2/31%) از بیماران از نوع لوپوئیدی یا شکست در درمان و عودداشته اند.
    نتیجه گیری
    میزان شیوع بیماری در مقایسه با مطالعه مشابه ای که در سال 84 انجام گرفت قریب 8 1برابر کاهش نشان می دهد. بیماریابی و درمان به موقع بیماران تجربه موفقی است که می تواند الگوی مناسبی برای کشورهای آلوده درمعرض حوادث و بلایای طبیعی باشد.
    کلیدواژگان: لیشمانیوز پوستی، بیماریابی فعال، درمان، دانش آموزان بم
  • ابوالفضل سراجی، حمیدرضا کوهستانی، نیره باغچی، کورش رضایی صفحه 58
    مقدمه و اهداف
    دانشجویان پرستاری و مامایی به علت تجربه کم در مراقبت از بیمار ممکن است در معرض خطر صدمات ناشی از سرسوزن و اجسام برنده باشند. تعداد صدمات ناشی از سرسوزن و اجسام برنده آلوده در این دانشجویان به علت گزارش دهی ناکافی آن مشخص نیست. هدف از این مطالعه تعیین علل عدم گزارش دهی صدمات ناشی از سرسوزن و اجسام برنده در دانشجویان پرستاری و مامایی است.
    روش کار
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی و مقطعی بود که در سال 1388 در دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام شد. 207 دانشجوی پرستاری و 68 دانشجوی مامایی در این پژوهش شرکت کردند. یک پرسشنامه دو قسمتی که شامل اطلاعات دموگرافیک و سئوالاتی درباره مواجهه با صدمات ناشی از سرسوزن و اجسام برنده و فراوانی و موانع عدم گزارش دهی صدمات ناشی از سرسوزن و اجسام برنده بود. اطلاعات با استفاده از نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد.
    نتایج
    نتایج نشان داد که به ترتیب 43 % و 58/20 % از دانشجویان پرستاری و مامایی حداقل یک بار دچار صدمات ناشی از سرسوزن و اجسام برنده در یک سال گذشته شده بودند. به ترتیب تنها 95/44 درصد (40 نفر) و 50 درصد (7) از دانشجویان پرستاری و مامایی که دچار این صدمات شده بودند تمام صدمات را در سال گذشته گزارش کرده بودند. مهم ترین دلایل گزارش نکردن این صدمات شامل خطر پایین عفونت در منبع صدمه (8/44 درصد)، عدم آگاهی از فرایند گزارش دهی (73/36 درصد) و ترس از کاهش نمره ارزشیابی (69/34 درصد) بود.
    نتیجه گیری
    میزان صدمات ناشی از سرسوزن و اجسام برنده و همچنین گزارش نکردن این صدمات در دانشجویان پرستاری و مامایی بالا است. برنامه آموزشی بیشتری برای افزایش آگاهی این دانشجویان باید اجرا گردد. همچنین باید مربیان یک عکس العمل مثبت در قبال گزارش دهی صدمات ناشی از سرسوزن و اجسام برنده در دانشجویان داشته باشند.
    کلیدواژگان: صدمات ناشی از سرسوزن، صدمات ناشی از اجسام برنده، گزارش دهی، دانشجوی پرستاری، دانشجوی مامایی
  • نامه به سردبیر
  • بیژن مقیمی دهکردی، آزاده صفایی صفحه 65
|
  • K. Namakin, Gh Sharifzadeh, A. Malekizadeh Page 1
    Background And Objectives
    Preterm birth (PTB) is a major clinical problem which is known to be associated with perinatal mortality and morbidity. The aim of the present study is to identify risk factors associated with PTB in Birjand, Iran.
    Methods
    One hundred and thirty premature (<37 week) and 130 term newborns were enrolled in this case-control study. It was conducted in Birjand Hospitals during the year 2007. Potential risk factors such as type of delivery, maternal disease, placenta problems, previous history of abortion in mothers, maternal addiction, prenatal care were identified from medical files.
    Results
    Previous of premature labor (OR=4.68), cesarean section (OR=3.34), pre-eclampsia (OR=7.72), premature rupture of memberanes (OR=11.3), inadequate prenatal care (<4 one) (OR=4.15), and placenta previa (OR=8.96) were found to be risk factors for preterm birth. Polyhydramnios, previous abortion and cervical incompetent with prematurity were not shown to be risk factors for preterm birth.
  • Sh Arsang, A. Kazemnejad, F. Amani Page 6
    Background and Objectives

    Study trend of observed rates changes provide valuable information for need assessment, plan, reload programs and develop indicators of each country. The main objective of this paper is to determine the changes in tuberculosis incidence rate trend in Iran by applying segmented regression model.

    Methods

    In this study, segmented Linear Regression employed to analyze the trend of changes in pattern of Tuberculosis incidence rate during past 44 years (1964-2008) in Iran. We used least square method and permutation test and Bayesian Information Criteria to decide which of the two segment regression model and poison regression would be better. Data analyzed by Joinpoint3.4 and SAS9.1 software.

    Results

    According the permutation test, it was detected that there were two breakpoints over 1977 and 1993 years (p=0.0108). Incidence rate of tuberculosis during the first 11 years of review had declined with annual percentage change = -10.1%, for second segment it rose upward with 4.3% increase in per year and for end segment TB incidence rate again declined with annually 4.5%. The average annual change of Tuberculosis incidence rate in Iran for at least 10 years has been estimated -4.5 percentages.

    Conclusion

    The findings of this study have shown that the incidence rate of Tuberculosis decreased after 1992 that interestingly this decline seems faster than estimated by international TB control program. This indicates that preventive and treatment of Tuberculosis programs have been successful in Iran.

  • Mr Maracy, Z. Farajzadeghan, A. Peirdehghan, H. Kazemaini Page 13
    Background and Objectives
    The Disability-Adjusted Life Year (DALY) was developed by the World Health Organization (WHO) to measure, compare, and analyze the burden of various diseases. The aim of this study was to estimate and compare the burden of cesarean section (CS) and normal delivery (ND) in Isfahan during 2008 year by employing DALY.
    Methods
    Burden of CS and ND was estimated based on information provided by hospitals located in Isfahan. The incidence of complications of both vaginal delivery and cesarean section at the time of delivery and 2, 4, 6 weeks after calculated by using hospitals files. Dismod II and STAT.10 software were used to calculate YLD, YLL and DALY of delivery and their complications.
    Results
    DALYs for cesarean and vaginal deliveries were estimated to be 20.70 years per 1000 deliveries and 8.89 years per 1000 with their complications, respectively. DALY from cesarean section was 23.404 years per 1000 deliveries in private hospitals and 15.67 years per 1000 deliveries for governmental hospitals. DALY from vaginal delivery was 8.98 in private hospitals and 8.137 years in governmental hospitals per 1000 deliveries.
    Conclusion
    This study showed a considerable burden for cesarean section particularly in private hospitals. This important finding should be considered by health policy makers in Iran.