فهرست مطالب

مجله دانشکده پزشکی اصفهان
پیاپی 160 (هفته چهارم آذر ماه 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/09/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • یوسف قنبری، حمید برقی، مجید غیاث، رضا روزبهانی، احمد حجاریان، منیره محمدی، نغمه سادات دهدشتی صفحه 1
    مقدمه
    آب و هوا شناسی کاربردی، به ویژه در سال های اخیر، داشته های اقلیمی را در اجرای هدف های علمی، اقتصادی و صنعتی بسیار به کار می گیرد. تاثیرهای اقلیمی محیط در زمینه ی پزشکی نیز بسیار اهمیت دارد. هدف از تحقیق حاضر شناخت ارتباط بین عناصر اقلیمی دما، بارش و ارتفاع با بیماری های شایع در سطح شهرستان های استان اصفهان بود.
    روش ها
    داده های آماری از میانگین 5 ساله ی (86-1381) تعداد فوت شدگان ناشی از بیماری ها در شهرستان های مختلف استان اصفهان مورد استفاده قرار گرفت و سعی شد تا بین تعداد فوت شدگان و عناصر اقلیمی دما، بارش و ارتفاع رابطه ی علمی برقرار گردد. داده ها با استفاده از معادلات رگرسیون تحلیل گردید و با کمک نرم افزار ARCGIS نقشه های مربوط به پراکندگی بیماری ها و عناصر اقلیمی تهیه شد.
    یافته ها
    بین تعداد فوت شدگان در اثر انواع بیماری های مطالعه شده و متغیر دما ارتباط مستقیم وجود داشت. در واقع با افزایش دما به تعداد فوت شدگان ناشی از این بیماری ها نیز افزوده می شود. همچنین بین متغیرهای بارش و ارتفاع با تعداد فوت شدگان در اثر بیماری های مطالعه شده ارتباط منفی و یا معکوس مشاهده می شود. بدین معنی که در سطح استان اصفهان با افزایش بارش و ارتفاع از تعداد فوت شدگان کاسته شده است.
    نتیجه گیری
    به طور کلی می توان نتیجه گرفت که در استان اصفهان تعداد فوت شدگان ناشی از بیماری های مورد نظر از غرب به شرق استان افزایش می یابد.
    کلیدواژگان: بیماری، جغرافیای پزشکی، عناصر اقلیمی، توزیع بیماری، استان اصفهان
  • سید رضا اسحاقی، ندا زمانی * صفحه 2
    مقدمه

    پیشرفت های پزشکی و بهداشتی باعث کاهش مرگ و میر و افزایش نسبی طول عمر انسان ها شده و جمعیت جهان و ایران به سوی کهن سالی رو به حرکت است. کیفیت زندگی وابسته به سلامت، به دلیل قابلیت آن در توانایی فرد در انجام وظایف روزمره ی زندگی، احساس سلامتی عمومی و تاثیر عوامل مختلف جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی در آن از اهمیت والایی برخوردار می باشد. جهت مداخله در کیفیت زندگی وابسته به سلامت و اصلاح آن، نیازمند ابزار سنجش کیفیت زندگی هستیم.

    روش ها

    این مطالعه ی ترکیبی جهت ابزارسازی در شهر اصفهان انجام شد. پس از بررسی پرسش نامه های مشابه و مصاحبه با سالمندان و کارشناسان خبره، بانک سوالات تهیه و پرسش نامه ی اولیه ساخته شد و با ویرایش و کاهش تعداد، نهایی گردید. سپس انواع مختلف روایی آن با پرسش گری از 174 سالمند سالم و 56 سالمند بیمار، که به طور آسان انتخاب شدند، محاسبه گردید؛ پایایی درونی توسط ضریب آلفای کرونباخ و پایایی برونی با انجام آزمون- بازآزمون بر روی 20 سالمند با نمونه گیری آسان تعیین شد. برای کاهش داده ها از فاکتور آنالیز، روش مولفه های اصلی استفاده گردید.

    یافته ها

    پرسش نامه ی سنجش کیفیت زندگی وابسته به سلامت در سالمندان دارای 4 سوال در حیطه ی وضعیت سلامت جسمانی و فعالیت های روزانه، 7 سوال در حیطه ی وضعیت سلامت روان، 2 سوال در حیطه ی وضعیت سلامت اجتماعی و ارتباطات بین فردی و 2 سوال در حیطه ی وضعیت اقتصادی طراحی شد. روایی محتوایی، صوری و ساختاری (همگرا و افتراقی) آن تایید و ضریب آلفای کرونباخ برابر 3/72 درصد محاسبه شد.

    نتیجه گیری

    این ابزار با توجه به خلاصه بودن، تعداد کم سوالات، سادگی جملات و همچنین روایی و پایایی مناسب، قابل استفاده در جمعیت سالمندان بوده، می تواند جهت سنجش کیفیت زندگی و ریزی سلامت آن ها به کار گرفته شود.

    کلیدواژگان: پایایی پرسش نامه، کیفیت زندگی، سالمند، روایی
  • مجید خزاعی، محمدرضا کجباف، عبدالله کجباف، غلامرضا دشتی صفحه 3
    مقدمه
    آترواسکلروز یکی از مهم ترین علل بیماری های قلبی- عروقی است. مطالعات نشان داده است که یک ارتباط مستقیم بین افزایش نفوذپذیری سلول های اندوتلیال و ایجاد یا پیشرفت آترواسکلروز وجود دارد. هدف ما در این مطالعه، بررسی اثر آهن و ویتامین E بر نفوذپذیری سلول اندوتلیوم آئورت و عروق کرونر در خرگوش های نر تغذیه شده با رژیم غنی از کلسترول بود.
    روش ها
    30 عدد خرگوش نر به طور تصادفی به 5 گروه 6 تایی شاهد، هیپرکلسترولمی (غذای حاوی 1 درصد کلسترول)، هیپرکلسترولمی و آهن (50 میلی گرم بر حسب هر کیلوگرم)، هیپرکلسترولمی و ویتامینE (50 میلی گرم بر حسب هر کیلوگرم)، هیپرکلسترولمی و آهن (50 میلی گرم بر حسب هر کیلوگرم) و ویتامینE (50 میلی گرم بر حسب هر کیلوگرم) تقسیم شدند. آهن و ویتامین E به صورت خوراکی به خرگوش ها داده شد. پس از 4 هفته، نمونه ی خونی گرفته شد و نفوذپذیری اندوتلیوم آئورت و عروق کرونر با روش ایوان بلو (Evans blue) اندازه گیری گردید.
    یافته ها
    مصرف آهن، ویتامین E و مصرف همزمان این دو ماده سبب بهبود پروفایل لیپیدی در گروه های دریافت کننده ی رژیم پر کلسترول گردید (05/0 > P). مصرف آهن نتوانست تغییر معنی داری در نفوذپذیری اندوتلیوم آئورت در حیوانات هیپرکلسترولمیک ایجاد کند (05/0 < P) اما نفوذپذیری آئورت در گروه هیپرکلسترولمیک دریافت کننده ی ویتامین E و مصرف توام آهن و ویتامین E کمتر از گروه هیپرکلسترولمیک بود (05/0 > P). مصرف آهن و ویتامین E اثری بر نفوذپذیری عروق کرونر نداشت (05/0 < P).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد اثرات احتمالی آهن بر فرایند آترواسکلروز از طریق اثر بر نفوذپذیری عروق نمی باشد، در حالی که تغییر در نفوذپذیری اندوتلیوم می تواند به عنوان یکی از مکانیسم های اثرات مفید ویتامین E بر سیستم قلبی-عروقی باشد.
    کلیدواژگان: آهن، ویتامین E، نفوذپذیری اندوتلیوم، هیپرکلسترولمی
  • حامد بصیر غفوری، فرهاد شکرانه، حسین سعیدی*، محمدرضا یاسین زاده، امین حسین ربیعی صفحه 4
    مقدمه

    نخستین هدف از مدیریت زخم در بخش اورژانس ترمیم مناسب با بهترین عملکرد و کمترین میزان اسکار در عضو آسیب دیده می باشد. پیش گیری از عفونت محل یکی از مهم ترین اقدامات در رسیدن به هدف فوق است. این مطالعه قصد دارد تا درمان پروفیلاکسی آنتی بیوتیک تک دوز با دوره رایج پنج روزه کنونی در بروز عفونت بعد از ترمیم در زخم های ساده تروماتیک و آلوده در اورژانس را بررسی کند.

    روش ها

    تمام بیماران دارای زخم تروماتیک ساده و آلوده که در شیفت کاری محققان به اورژانس بیمارستان های شهدای هفتم تیر و حضرت رسول اکرم (ص) در شهر تهران مراجعه نموده، تحت ترمیم جراحی (بخیه) در اورژانس قرار گرفته بودند و اندیکاسیون شروع آنتی بیوتیک پروفیلاکسی بر اساس نظر پزشک معالج را داشتند، تحت دو نوع درمان قرار گرفتند و بر این اساس به دو گروه درمان با آنتی بیوتیک تک دوز وریدی سفازولین (گروه اول) و درمان با آنتی بیوتیک پنج روزه ی خوراکی سفالکسین (گروه دوم)، تقسیم شدند. علایم احتمالی بروز عفونت مانند اریتم زیاد و طول کشیده، ترشح چرکی و تورم برای بیماران تشریح شد و به بیماران توصیه شد در صورت ایجاد علایم عفونت زخم قبل از موعد مقرر جهت کشیدن بخیه ها با محققان تماس بگیرند.

    یافته ها

    در این بررسی تعداد 150 بیمار وارد مطالعه شدند و به دو گروه 75 نفری تقسیم شدند که در گروه آنتی بیوتیک تک دوز 6 مورد (8 درصد) و در گروه آنتی بیوتیک 5 روزه 7 مورد (33/9 درصد) عفونت مشاهده شد که این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار نبود (08/0 = P).

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج این مطالعه به نظر نمی رسد طول دوره ی درمانی آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک جهت جلوگیری از عفونت زخم های ترمیم شده اختلافی با هم داشته باشند. بنابراین می توان با توجه به بررسی های انجام شده ی قبلی و نتایج مطالعه ی حاضر به این نتیجه رسید که شاید استفاده از درمان آنتی بیوتیکی تک دوز وریدی به علت پذیرش بهتر بیمار و عوارض کمتر مناسب تر باشد.

    کلیدواژگان: آنتی بیوتیک پروفیلاکسی، عفونت، زخم های تروماتیک، زخم های آلوده، زخم های ترمیم شده، بخش اورژانس
  • یاسمن قائمی، علی محمد سبزقبایی، محسن میر محمد صادقی، محمد هاشمی، بهرام سلیمانی، حمید میر محمد صادقی* صفحه 5
    مقدمه

    پلی مورفیسم ژن اینترلوکین 6 (IL6) به عنوان یک سایتوکاین مهم التهابی می تواند یکی از عوامل تاثیرگذار در بروز مشکلات پس از عمل جراحی بای پاس عروق کرونر (Coronary artery bypass graft یا CABG) باشد. این مطالعه با هدف بررسی پلی مورفیسم ژن IL6 174 G>C با بروز مشکلات پس از عمل در بیماران تحت CABG انجام گرفت.

    روش ها

    در این مطالعه ی مورد- شاهدی، نمونه ی خون تام از کلیه ی بیماران قلبی مراجعه کننده به بیمارستان سینای اصفهان جهت انجام CABG تهیه شد. 50 بیمار دارای مشکلات پس از عمل (Postoperative complication یا POC) و 48 بیمار فاقد این مشکلات (NPOC) در دو گروه از نظر سن و جنس همسان سازی شده، مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعاتی چون سن، جنس، میزان خون ریزی بعد از عمل، مدت رمان ماندن در بخش مراقبت های ویژه (Intensive care unit یا ICU)، مدت زمان ونتیلاسیون و مدت زمان اینوتروپ بعد از عمل برای بیماران جمع آوری شد. آنالیز آماری داده ها با استفاده از آزمون های آماری Student-t و 2χ انجام شد.

    یافته ها

    ارتباط معنی داری بین پلی مورفیسم ژن IL6 و مشکلات پس از CABG وجود نداشت (126/0 = P)، ولی اختلاف دو ژنوتیپ GG و GC بین دو گروه مورد و شاهد معنی دار بود. برای ژنوتیپ GG 05/0 P = و برای ژنوتیپ GC 035/0 P = محاسبه شد.

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج به دست آمده ژنوتیپ GG می تواند یکی از عوامل التهاب و مشکلات پس از عمل باشد. علت تفاوت مشاهده شده در برخی از بخش ها در مقایسه با سایر مطالعات مرتبط، ممکن است به علت کمبود نمونه و یا نژاد مورد مطالعه ی ما (نژاد ایرانی) بوده باشد.

    کلیدواژگان: پلی مورفیسم، ژن اینترلوکین 6، مشکلات پس از جراحی، عمل جراحی بای پس عروق کرونر
  • علیرضا عندلیب، حسن دولابی، محمدرضا مرآثی، عباس رضایی، سید جواد هاشمی نیا صفحه 6
  • آلاله قیصری، مهین هاشمی پور، پویا خسروی، آتوسا ادیبی صفحه 7
  • سرمقاله
  • اجمالی بر معرفی فلسفه پزشکی
    مریم شرقی، مجید غیاث صفحه 8
|
  • Yousef Ghanbari, Hamid Barghi, Majid Ghias, Reza Rozbehani, Ahmad Hajaryan, Monireh Mohammadi, Nagmeh Sadat Dehdashti Page 1
    Background
    In recent years, applied climatology is using climate data in order to achieve industrial, economic and scientific goals. Climate effects on medical fields are also very important. The purpose of this research was to recognize the relation between some climate elements such as temperature, rain and height with the most prevalent diseases in the Province of Isfahan, Iran.
    Methods
    Statistical data regarding the number of the deceased due to different diseases during 2002-2007 was collected from the report provided by the Climatology Organization and the Ministry of Health in 2007. The data was analyzed by regression equations. Disease distribution and climate elements maps were prepared by ArcGIS software.
    Findings
    A direct relation was found between number of deaths and temperature. In fact, an increase in temperature would lead to higher death rates caused by different diseases. In addition, negative inverse relations were observed between death rates and rain and height, i.e. fewer people died in higher and rainier parts of the Province of Isfahan.
    Conclusion
    In general, it is indicated that number of deaths increases as we move from west to east throughout the province.
  • Sayed Reza Ishaghi, Neda Zamani Page 2
    Background

    As medicl cares improve and mortality rates decrease, an increase in elderly population is seen. These people need more attention for their health status. Among the different aspects of health, quality of life has a special importance, because of its ability to performance of daily life duties, general health emotion, and also effect of different physical, psychology, social and economic causes on it. This study aimed to design and validate a questionnaire to measure health related quality of life in Iranian elderly.

    Methods

    This triangulation study was developed in Isfahan city, Iran in 2008-9. An item pool was developed based on semi-structured interviews with some elder people and some experts in geriatics, literature review, and other quality of life questionnaires. We used principal component analysis and focus group methodology to reduce the items and assessment the face, construct, and content validity. Internal reliability was estimated using Cronbach’s alpha coefficient.

    Findings

    The finalised questionnaire contained 15 items and 4 dimensions including psycholosy, physical, social, and economic status. The validity was confirmed by experts and Cronbach’s alpha coefficient was 72.3%.

    Conclusion

    The prepared quality of life questionnaire is a valid and reliable instrument and will enable researchers to investigate quality of life patterns in the elderly and to assess the impact of interventions of quality of life change in this population. The instrument warrants further testing and development with different elderly populations.

  • Majid Khazaei, Mohammad Kajbaf, Abdollah Kajbaf, Gholamreza Dashti Page 3
    Background
    Atherosclerosis is the leading cause of cardiovascular diseases. The relationship between enhanced endothelial permeability and initiation or progression of atherosclerosis has been indicated in previous studies. The aim of this study was to investigate the effects of iron (Fe) and vitamin E on endothelial permeability of aorta and coronary arteries in rabbits on a high-cholesterol diet.
    Methods
    Thirty male rabbits were randomly divided into five groups of 6, namely control, hypercholesterolemic (HC), HC + Fe (50 mg/kg), HC + vitamin E (50 mg/kg), and HC + Fe + vitamin E. After 4 weeks, blood samples were taken and endothelial permeability was measured by Evans blue dye method.
    Findings
    Administration of Fe and/or vitamin E improved serum lipid profile (P < 0.05). Administration of Fe could not change aortic endothelial permeability in hypercholesterolemic animals (P > 0.05). However, vitamin E reduced aortic endothelial permeability (P < 0.05). Fe and vitamin E did not alter coronary artery permeability (P > 0.05).
    Conclusion
    It seems that the effects of Fe on atherosclerosis are not through the alteration of vascular permeability. However, reduced endothelial permeability may be a mechanism for beneficial effects of vitamin E on cardiovascular system.
  • Hamed Basir Ghafouri, Farhad Shokraneh, Hussein Saidi, Mohammad Reza Yasinzadeh, Amin Hosein Rabiei Page 4
    Background

    The primary goal of wound management is to achieve a functional closure with minimal scarring. One of the ways of wound management is to prescribe prophylactic antibiotics. This study compared single-dose intravenous (IV) prophylactic antibiotic with the common five-day treatment in simple traumatic and contaminated wounds.

    Methods

    All patients with simple traumatic and contaminated wounds that were sutured and determined to have indications for prophylactic antibiotic therapy by a physician at emergency wards of Shohadaye Haftom-e-Tir and Rasoul-Akram Hospitals during working shifts of researchers were divided into two groups. The first group received a single-dose of IV cefazolin and the second group was treated with oral cephalexin for five days. Infection symptoms such as erythema, pus secretion and swelling were described to the patients. Patients were suggested to inform the researchers whenever they saw the symptoms before the exact date of suture removal.

    Findings

    In this research, 150 patients were studied in two groups of 75. The first group received a single-dose IV antibiotic while the second received five days of antibiotic. Infection was observed in 6 (8%) and 7 (9.33%) patients in the first and second group, respectively. However, the two groups were not significantly different in terms of infection rate.

    Conclusion

    The period of prophylactic antibiotic therapy does not seem to make significant differences in treatment of wounds. Therefore, based on the findings of previous studies, as well as ours, it can be concluded that using a single-dose IV prophylactic antibiotic might be preferable because it is more acceptable by patients and has fewer side effects.

  • Yasaman Ghaemi, Ali Mohammad Sabzghabaee, Mohsen Mirmohammad Sadeghi, Mohammad Hashemi, Bahram Soleimani, Hamid Mirmohammad Sadeghi Page 5
    Background

    Interleukin-6 (IL6) gene polymorphism is an important inflammatory cytokine. It may play a major role in complications observed after CABG surgery. Therefore, the present study was designed to study the relationship between IL6 174G>C gene polymorphism and complications after CABG. The aim of this study was to investigate any probable relationship between IL6 174 G >C polymorphism and complications observed after CABG surgery.

    Methods

    In this case-control study, whole blood samples were obtained from all patients hospitalized for CABG surgery in Sina Hospital, Isfahan. Subject were divided into two groups of patients with (POC) or without (NPOC) complications. Information such as age, sex, degree of hemorrhage after the surgery, time spent in the intensive care unit (ICU), ventilation time, and inotropic support after the surgery was collected. Statistical analysis of the obtained data was performed using t-test and chi-square test.

    Findings

    We did not find a correlation between IL6 gene polymorphism and complications after CABG surgery (P = 0.126). However, a significant difference was observed. This difference for GG was P = 0.05 and for GC was P = 0.035 between two groups.

    Conclusion

    GG genotype may play a role for the inflammation and complications after CABG. Further studies with larger number of patients are recommended.

  • Alireza Andalib, Hassan Dolabi, Abbas Rezaei, Maracy Mohammad Reza, Seyed Javad Hasheminia Page 6