فهرست مطالب

پژوهش های جامعه شناختی - سال چهارم شماره 2 (پیاپی 20، تابستان 1389)

مجله پژوهش های جامعه شناختی
سال چهارم شماره 2 (پیاپی 20، تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/05/05
  • تعداد عناوین: 8
|
  • منصور وثوقی، سید مهدی مرشدی صفحه 7
    فرهنگ سیاسی، بخشی از فرهنگ عمومی یک جامعه است که در برگیرنده ی ایستارها، باورها، احساس ها و ارزش-های آن می باشد. فرهنگ سیاسی ایران در ساختاری پاتریمونیالیستی (پدرسالارانه) رشد یافته که ویژگی های آن، اقتدار مطلق، اطاعت محض، قداست حکومت و... است و از پیامدهای آن در جامعه، می توان بی اعتمادی، قانون گریزی، سطحی نگری، جزم اندیشی و... را نام برد.برای رسیدن به قضاوتی عادلانه درباره ی فرهنگ سیاسی رایج در ایران، نگرش دانشجویان، نسبت به این موضوع، در دو سطح فردی و سطح ماهیت روابط میان شهروندان، بررسیده شده است. عوامل شکل دهنده ی فرهنگ سیاسی در این پژوهش، شامل آنومی سیاسی در برابر التزام هنجاری، ساختار سیاسی باز در برابر ساختار بسته، اعتماد در عرصه ی سیاسی در برابر بیاعتمادی، یگانگی سیاسی در برابر بیگانگی، باور به ترکیب دین با سیاست در برابر سکولاریسم است که ارتباط آن با نگرش پاسخگویان نسبت به فرهنگ سیاسی سنجیده شده است. این پژوهش در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی- واحد علوم و تحقیقات تهران- در سال 1388 انجام گرفته و نمونهی مورد بررسی 330 نفر است. نتایج بهدست آمده از این پژوهش، نشان می دهد که میان متغیرهای مستقل مورد تایید جامعه ی آماری که شامل آنومی سیاسی، ساختار سیاسی بسته، عدم اعتماد سیاسی، بیگانگی سیاسی و باور به سکولاریسم، و متغیر وابسته ی به دست آمده که نگرش منفی نسبت به فرهنگ سیاسی است، رابطهی معناداری وجود دارد. تجزیه و تحلیل چند متغیری، نشان داد که بیش از 50 درصد از واریانس متغیر وابسته با پنج عامل موجود متغیر مستقل، تبیین میشود.
    کلیدواژگان: نگرش، فرهنگ سیاسی، آنومی سیاسی، ساختار سیاسی، اعتماد سیاسی، بیگانگی سیاسی، سکولاریسم
  • سید محمد صادق مهدوی، هوشنگ ظهیری صفحه 25
    هدف اصلی این مقاله بررسی و تحلیل سبک های است که خانواده های ایرانی فرزندان خود را در خانواده اجتماعی می کنند.روابط والدین با فرزندان در عصر جدید تغییرات قابل ملاحظه ایی داشته است. روابط والدین و فرزندان در خانواده های ایرانی نیز به تبع تغییرات در دیگر حوزه ها فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی با تحولاتی همراه بوده است.والدین و فرزندان امروزه سبک های جدیدی را در خانواده در حال تجربه کردن می باشد.روابط تحکمی و دستوری والدین کم کم به روابط دموکراتیک و فرزند سالارانه در حال جابجایی می باشد.در این مقاله ابتدا مفاهیم اجتماعی شدن و سبک های اجتماعی شدن در خانواده شرح داده شده است.سپس نظریه های اجتماعی شدن در قالب سه رویکرد کارکردگرایی،تعامل نمادی و نظریه های ترکیبی نوین مورد بررسی قرار گرفته اند.در ادامه تحقیقاتی خارجی و داخلی که سبک های اجتماعی شدن فرزندان درخانواده را مورد بررسی قرار داده اند،مطالعه شده است.در پایان نیز تحلیلی از چگونگی سبک های اجتماعی شدن در خانواده های ایرانی ارائه شده است.
    کلیدواژگان: اجتماعی شدن، سبک های اجتماعی شدن نوجوانان در خانواده، راهبرد های اجتماعی شدن، فرزند سا لاری، استبداد استدلالی، سرپرستی باز اندیشانه، رابطه ناب، انواع خانواده
  • جعفر هزارجریبی، علیرضا سامانی صفحه 47
    این پژوهش به منظور بررسی کیفیت تحصیلی در میان دانشجویان شاغل و غیرشاغل دانشگاه علامه طباطبایی(ره) انجام شده است و هدف آن مقایسه شاخصه های کیفیت تحصیلی (همچون معدل سه ترم اخیر، تعداد واحدهای مردودی، میزان تطویل تحصیلی، تسلط بر مباحث درسی، و انگیزه ادامه تحصیل) دانشجویان شاغل با دانشجویان غیرشاغل دانشکده های این دانشگاه می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل 13728نفر دانشجوی دانشکده های دانشگاه علامه طباطبایی واقع در شهر تهران که در نیمسال دوم سال تحصیلی 88-1387 در این دانشگاه به تحصیل مشغولند، می باشد. در این پژوهش از روش نمونه گیری سهمیه ای و قضاوتی استفاده شد که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 374 نفر محاسبه گردید (187دانشجوی شاغل و187دانشجوی غیرشاغل). روش تحقیق پیمایشی و جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه ساخت یافته انجام گرفته است. در نهایت نیز محقق با استفاده از نرم افزاری آماری SPSS به تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته است که به کمک رگرسیون خطی ساده مشخص گردید «اشتغال» توانسته است 570/0 از واریانس معدل دانشجویان شاغل را تبیین نماید و نتایج زیر از این پژوهش به دست آمد: افت (کاهش) معدل دانشجویان شاغل، بیشتر از دانشجویان غیرشاغل می باشد. بین دانشجویان شاغل و غیرشاغل از نظر تعداد واحدهای مردودی تفاوت معناداری وجود ندارد. در مقطع کارشناسی، تطویل تحصیلی (تعداد ترمهای اتمام تحصیل) دانشجویان شاغل بیش از دانشجویان غیرشاغل می باشد. بین دانشجویان شاغل وغیرشاغل مقطع کارشناسی ارشد از نظر تطویل تحصیلی (تعداد ترمهای اتمام تحصیل) تفاوت معناداری وجود ندارد. تسلط دانشجویان شاغل بر مباحث درسی بیش از دانشجویان غیرشاغل می باشد. انگیزه دانشجویان شاغل برای ادامه تحصیل بیش از دانشجویان غیرشاغل می باشد.
    کلیدواژگان: کیفیت تحصیلی، افت تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان شاغل و غیرشاغل، تطویل تحصیلی، تسلط بر مباحث درسی، انگیزه ادامه تحصیل
  • افسانه توسلی، شیده مدیری صفحه 77
    هدف از انجام این پژوهش بررسی جامعه شناختی تاثیر پایگاه اقتصادی – اجتماعی زوجین بر هرم قدرت در خانواده در جریان زندگی زناشویی (مطالعه موردی کارمندان دانشگاه آزاد شهر تهران) می باشد. در این تحقیق سعی شده به این پرشس اساسی پاسخ داده شود که آیا پایگاه اقتصادی – اجتماعی زوجین تاثیری بر هرم قدرت در خانواده دارد یا خیر؟ روش تحقیق پیمایش و ابزار مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات پرسشنامه می باشد. جامعه آماری تحقیق زنان متاهل کارمند دانشگاه آزاد اسلامی می باشند. حجم نمونه شامل 311 نفر می باشد که با استفاده از فرمول کوکران به شیوه نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای بطور تصادفی انتخاب شده اند. چارچوب نظری تحقیق حاضر تلفیقی از نظریه های خرد و کلان «نظریه منابع و نظریه کالینز»می باشد که با استناد به آن دو، یک بعد از عوامل موثر بر هرم قدرت در خانواده یعنی پایگاه اقتصادی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج کلی تحقیق بیانگر این مطلب بود که گرچه در گذشته هرم قدرت به صورت عمودی بوده و پدر در راس این هرم قرار داشته و بر دیگر اعضای خانواده سلطه داشته است،اما امروزه با بالا رفتن پایگاه زنان در خانواده در زمینه تحصیلات – درآمد – شغل،این موضوع اهمیت خود را نسبت به گذشته از دست داده است.بر اساس تصورات موجود و بر اساس نظریات جامعه شناسان هرچه منابع اقتصادی- اجتماعی شخص بیشتر باشد، دارای قدرت بیشتری است. به عبارت دیگر هر چه تحصیلات – درآمد – شغل فرد بالاتر باشد د رخانواده از قدرت بیشتری برخوردار است.یافته های این تحقیق نشان داد مردانی که از پایگاه اقتصادی – اجتماعی (تحصیلات – شغل – درآمد) پایینی بر خوردارند، به همان نسبت قدرت کمتری در خانواده دارند، و همچنین زنانی که قدرت پایینی در خانواده دارند از پایگاه اقتصادی – اجتماعی(تحصیلات – شغل – درآمد) پایینی برخوردارند همچنین در بررسی های انجام شده چنین مشاهده شد که هر چه پایگاه اقتصادی – اجتماعی مرد بالا رود قدرت زن در خانواده کاهش می یابد و یا به عبارتی پایگاه اقتصادی اجتماعی مرد باعث می شود قدرت به نفع مرد افزایش یابد.
    کلیدواژگان: هرم قدرت در خانواده، تصمیم گیری در امور مهم، قدرت برقراری ارتباط، حمایت خانوادگی، اختلاف سن زوجین، پایگاه اقتصادی - اجتماعی
  • باقر ساروخانی، مریم مقربیان صفحه 103
    در این تحقیق، هدف شناسایی بین گرایش به تجددگرایی ونگرش به مراسم ازدواج و اثرات آن در واسطه های گزینش همسر ونگرش به مهریه می باشد، که با عنوان تجددگرایی وهمسرگزینی؛ تحقیقی مقایسه ای دربین زنان مناطق 1و11 شهر تهران در سال1388 انجام گرفته است. نظریه کارکردگرایی ساختاری بعنوان چارچوب نظری انتخاب گردید. روش انتخاب شده برای این تحقیق شیوه پیمایش می باشد. انتخاب نمونه با نمونه گیری تصادفی صورت گرفته و حجم نمونه برابر با 285 نفر است. فرضیه های این تحقیق بررسی رابطه بین نقش واسطه ها وانتخاب فردی ومراسم ازدواج ونگرش به مهریه با میزان گرایش افراد به تجددگرایی می باشد که در نتایج آزمون فرضیه ها نشان داده شدکه در کل بین تجددگرایی و همسرگزینی رابطه معناداری وجود دارد زیرا به هر میزان که متغیر مستقل افزایش یابد، نقش واسطه های انسانی در انتخاب همسر و برپایی مراسم ازدواج روبه کاهش میگذارد ولیک نگرش به مهریه وانتخاب فردی کمترین رابطه را با تجددگرایی داشته است.
    کلیدواژگان: همسرگزینی، تجددگرایی، سنت گرایی
  • محسن نیازی، محمد شیرازی صفحه 129
    امروزه مفهوم نوگرایی به عنوان یک رویکرد غالب در جامعه شناسی توسعه مطرح می باشد. این مفهوم در ادبیات جامعه شناسی توسعه در ابعاد مختلف روانی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مورد ملاحظه قرار گرفته است. در بعد روانی- اجتماعی، نوگرایی به فرایندی اشاره دارد که در طی آن افراد ویژگی ها و خصوصیات انسان مدرن را کسب نموده و آمادگی برای تغییر و نوآوری و مشارکت آگاهانه و جمعی در پویش های اجتماعی را کسب می نمایند. صاحبنظران اندیشه نوگرایی به رشد شاخص هایی چون باسوادی، گسترش رسانه های گروهی، مشارکت اجتماعی، عام گرایی، خردگرایی، همدلی، اعتماد و غالب شدن کنش های عقلانی و منطقی تاکید دارند. همچنین، در طی چند دهه اخیر مفهوم سرمایه اجتماعی مورد توجه صاحبنظران جامعه شناسی قرار گرفته و به نقش سرمایه اجتماعی در توسعه جوامع تاکید شده است. هدف اساسی این مقاله تبیین مولفه های اصلی سرمایه اجتماعی در اندیشه صاحبنظران نوگرایی است. کنکاش در ادبیات نوگرایی بیانگر تاکید صاحبنظران نوگرایی بر مولفه های کلیدی سرمایه اجتماعی چون انسجام اجتماعی، اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و نقش تحصیلات و آگاهی اجتماعی در رشد فردی و توسعه اجتماعی است. در واقع اندیشه نوگرایی در خلق و بسط مفاهیم اساسی سرمایه اجتماعی نقش اساسی داشته و عناصر سرمایه اجتماعی را به عنوان اهرم اساسی و توفیق آفرین توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی قلمداد نموده اند..
    کلیدواژگان: نوگرایی، سرمایه اجتماعی، اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی، مشارکت اجتماعی، آگاهی اجتماعی
  • علی محمد امیرتاش، تکتم نعمتی صفحه 149
    اگرچه فرآیند اجتماعی شدن در اروپا وآمریکا موضوعی مهم تلقی شده است،اما این موضوع برای تمام جوامع بشری مصداق دارد.واقعیت این است که انسان ها در فرهنگ های متفاوتی زندگی می کنند و تفاوت های ظریفی در شیوه های شکل دهی رفتار در افراد کم سن وسال در فرهنگ های مختلف وجود دارد.، اجتماعی شدن افراد نقش کلیدی در امر عمل به ارزش ها، هنجارها و نقش های اجتماعی آینده دارد وحتی نوع و کیفیت ارزش های اساسی درآینده به مقدار زیادی تابع ارزش هایی است که در حال حاضر در جامعه وجود داشته و افراد به آن وسیله اجتماعی می شونداغلب مطالعات اجتماعی شدن ورزشی حول دو مساله متمرکز بوده است: اجتماعی شدن درداخل ورزش که عوامل موثر بر مشارکت ورزشی افراد را بررسی می کندو اجتماعی شدن از طریق ورزش که تاثیرات مشارکت در ورزش رابرروی افراد بررسی می نماید. در این پژوهش که از نوع تحقیقات دوم است، محققین در صدد مقایسه میزان اجتماعی شدن در سطح خانواده، گروه همالان وجامعه ملی دانش آموزان ورزشکار وغیروورزشکاربودند.برای رسیدن به این منظور اجتماعی شدن را در ابعاد درونی شدن ارزش ها، ایفای نقش، نظم وترتیب، استقلال، صمیمیت نسبت به جامعه، صلاحیت های روابط اجتماعی، احساس هویت، احساسات به وسیله پرسشنامه مورداندازه گیری قرار دادند. جامعه تحقیق 93641 دانش آموز مقطع راهنمایی مدارس دولتی شهر مشهد در کشور ایران بودند. با استفاده از روش کاکران نمونه ای به حجم 314نفر انتخاب شدند تا به پرسشنامه پاسخ دهند. گروه ورزشکار دراین تحقیق شامل تمامی دانش آموزانی بودند که به شکل تفریحی، قهرمانی یا فقط در ساعت درس تربیت بدنی به ورزش می پرداختند وغیرورزشکاران دانش آموزانی بودند که هیچ گونه فعالیت ورزشی نداشتند. در پایان این پژوهش مشخص گردیدکه بین اجتماعی شدن دانش آموزان ورزشکار وغیرورزشکار در سه سطح خانواده، گروه همالان وجامعه ملی تفاوت معنی داری وجوددارد،به نحوی که دانش آموزان ورزشکار در هر سه سطح اجتماعی تر از دانش آموزان غیروورزشکار بودند.
    کلیدواژگان: اجتماعی شدن، ورزشکار، خانواده، گروه همالان، جامعه ملی
  • سیف الله سیف اللهی، مجید توسلی، اعظم صفری صفحه 163
    کنش و واکنش های اجتماعی از عناصربنیادین هرجامعه ای محسوب می شود. برپایه دیدگاه سرمایه اجتماعی، روابط و مناسبات اجتماعی بهینه و عادلانه به عنوان مهمترین عناصرسرمایه اجتماعی محسوب می شوند. نظریه های جامعه شناسی بررابطهمتقابل جامعه خانواده تاکیددارند. انسان با توجه به موقعیت اجتماعی که در روابط و مناسبات اجتماعی دارد،دست به رفتارخاصی می زند. در هر رابطه ای به میزانی سرمایه رد و بدل می شود و یا به تعبیری سرمایه های مختلف انسانی از قبیل سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی و سرمایه اقتصادی، نوع روابط و مناسبات اجتماعی را درون جامعه وخانواده تعیین می کنند. با توجه به روابط و مناسبات اجتماعی حاکم بر بسیاری از جوامع انسانی، نقض حقوق کودکدر بیشتر کشورهای جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه، ازجمله ایران، امروزه بخش مهمی از معضلات و مشکلات جدی این جوامع را تشکیل می دهند. حقوق کودک نه تنها در ایران بلکه در سایر نقاط جهان نیز با چالش های زیادی روبرو بوده است. تحقیق حاضربا توجه به این واقعیت انجام گرفته، تابا سنجش دیدگاه های مردم و میزان آگاهی آنان نسبت به حقوق کودکان و قوانین موجود وتاثیر آن بر نقض حقوق کودکان درشهر تهران به شناخت علل و عوامل موثربرنقض حقوق کودکان دست یابم. جمعیت آماری این تحقیق کلیه افرادبالای 81 سال ساکن تهران که حداقل 5 سال در منطقه مورد نمونه گیری ساکن می باشند،که باروش نمونه گیری «طبقهای متناسب» انتخاب شدند.روش تحقیق، اسنادی وپیمایشی و تکنیک جمع آوری داده ها عبارت بودند از پرسشنامه، تحلیل محتوا و مصاحبه. نتایج این تحقیق نشان می دهد که هر فردی که دارایسرمایه اجتماعی، سرمایه اقتصادی و سرمایه فرهنگی بالاتری باشد، نسبت به حقوق کودکان آگاهی بیشتری داردو نقض حقوق کودک از طرف وی کمتر خواهد بود.نتایج آزمونهای اکتشافی نیز نشان میدهند که مردان بیشتر از زنان، حقوق کودکان را نقض می کنند. وضعیت نگرش به نهادهای حقوقی و قانونی دفاع از حقوق کودک نشان داده است که پاسخگویان نسبت به نهادهای حقوقی و قانونی دفاع از حقوق کودک آشنایی کمی دارند. عدم این آگاهی خود موجب نقض حقوق حقه کودکان می شود. نقش آگاهی مردم را در نقض حقوق و دیدگاه مردم نسبت به استفاده ابزاری از آزار های اقتصادی، اعمال فشارهای اجتماعی، بی توجهی نسبت به کودکان، خشونت جسمی و اعمال فشارهای روانی و آزارهای کلامی نشان می دهد. باید اذعان نمود که عمیق ترین رابطه در این تحقیق بین همین دو متغیر مورد بحث رخ داده است. نگرش نسبت به نهادهای حقوقی و قانونی دفاع از حقوق کودک و جنسیت پاسخگویان رابطه معنی داری وجود دارد.دستاوردهای تحقیق نشان می دهد که زنان تا حدی بیش از مردان نسبت به نهادهای حقوقی و قانونی دفاع از حقوق کودک آگاهی دارند. به این ترتیب هرچه میزان روابط بین افراد خانواده و بین خانواده با گروه های دیگر از قبیل دوستان و آشنایان و فامیل ها بیشتر باشدمیزان سرمایه اجتماعی بیشتر و در نهایت افزایش سرمایه اجتماعی موجب حفظ حقوق و احترام کودکان درون خانواده وجامعه می شود.
    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، سرمایه اقتصادی، سرمایه فرهنگی و نقض حقوق کودک
|
  • Mansour Vosuqi, Seyyed Mahdi Morshedi Page 7
    Political culture is part of social culture which includes attitudes, beliefs, feeling and values. Iranian political culture has rooted in patriarchal structure in which some traits as absolute authority, pure obedience, holiness of government are appeared. Some consequences of this structure are as follow: distrust, lawbreaking and dogmatism. To achieve a fair judgment about Iranian political culture, student’s attitude was studied. In this research, some factors which includes political anomy versus commitment to law, open political structure versus close structure, trust in the political arena versus distrust, political integration versus alienation, belief to combine religion with politic versus Secularism that is measured their relationship with attitude of respondent about political culture. This survey was done among students of Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran - in 2009 and the sample was 330 people. The results of this survey show that there are significance relationships between independent variable like political anomy,close structure, distrust and alienation, and dependent variables as negative attitude toward political culture. Multi variable analysis showed that more than 50% of the variance of dependent variable is explained by five factors of independent variables.
  • Seyyed Mohammad Sadegh Mahdavi, Houshang Zahiri Page 25
    The main purpose of this article is to study and analyze the styles by which Iranian families socialize their children. Relationships between parents and their children have been dramatically changed in new era. These relationships within Iranian families have been altered following changes in other cultural, social, and economic areas. Parents and children are experiencing new styles of socialization in families. Authoritarian relationships are replacing gradually by democratic and filocentrist ones. In this article, the concept and different styles of socialization are described firstly. Then socialization theories are examined in the framework of three approaches of functionalism, symbolic interaction, and modern synthetic theories. The next section will review domestic and foreign studies onstyles of children`s socialization in families. Finally, an analysis of socialization styles used in Iranian families is provided.
  • Jafar Hezarjaribi, Samani Ali Reza Page 47
    This research has been done to study educational quality among employed and unemployed students in AllamehTabatabaei university, and its purpose is the comparison of educational quality (like; average of last 3 term, number of failed units, scale of educational prolongation, domination on course topics, and motivation to study) between employed and unemployed students of colleges in this university. Statistic populations of research include 13728 students of AllamehTabatabaei university set in Tehran, that study in this university at 2nd term in 2008-9. In this research was used Quota – judgmental sampling, and was accounted 374 individuals based on Cochran's frame for sample volume (187employed students, and 187unemployed students). Method of research was Survey, and collecting data has been done by made questionnaire. Finally, data has been analyzed with SPSS statistic software, than it was denoted by simple linear regression»occupation«could express. 570 of employed student's variance of average, and sub results earned for this research: Decrease average of employed students is more than unemployed students. There wasnt meaningful variance between employed and unemployed students about their number of failed units. Undergraduate, educational prolongation of employed students is more than unemployed students. There wasnt meaningful variance between postgraduate employed and unemployed students about their scale of educational prolongation. Domination oncourse topics of employed students are more than unemployed students. Motivation to study of employed students is more than unemployed students.
  • Afsaneh Tavassoli, Shideh Modiri Page 77
    This is a sociological survey on impact ofcouples’ socio-economic status on family’s pyramid of power through matrimony life (a case study of employees of Azad University,Tehran). It was trying to answer this main question that whether pyramid of power in the family is influenced by socio-economic status of the couples? The survey method has been chosen and the data has been collected by questionnaires. The research population insists of 311 married employee female of Islamic Azad University who has been selected by Cochran`s formula by random multistage cluster sampling method. Theoretical frame work is on the basis of combining micro and macro theories (Collins& Sources) and on reliance on them, the socio-economic status out of other influencing factors on the family’s pyramid of power has been examined. Finally, the total results are as follow that as known pyramid of power was vertical in the past that means father was on top of it and dominated all other family members. However, this is less important in accordance to the higher status of women in family concerning their education, income and occupation. On the basis of existing thoughts and accordance to sociologist theories, the more one’s socio-economic sources are, the more powerful pyramid is. These sources include education, occupation and income. This research revealed that men, who were less powerful in the family, had a lower socio-economic status since they had low income, education and job. The same is true about women. The studies show that the more the socio-economic status of man results the less powerful woman. In other words, the socio-economic status of man makes him more powerful.
  • Bagher Saroukhani, Maryam Mogharabian Page 103
    The basic subject of this research is surveying sociological relation between modernity and mate selection among Tehran women (a comparison between districts1and 11in 1388, the aim is surveying the level of modernity and its impact on mate selection. Theoretical frame work of the study is structural functionalism. Field study in region 1and11 of Tehran was done by using questionnaire Technique. The volume of sample in this survey was 285 the universe included women aged 15and upper in Tehran. The results of this survey show that there is meaningful relation between modernity and mate selection, and results of measurement related to researchs theories show that if the level of modernity goes up, then people prefer more modern marriage. Results show that the level of modernity influence the rule of human mediators. Other hand, The findings of the research ultimate the emergence of individuality in the process of mate selection.
  • Mohsen Niazi Fi, Mohammad Shirazi Page 129
    Today the concept of modernity is regarded as a dominant trend in the sociology of development. This concept has been studied from psychological, social, political and economic perspectives in the literature of sociology of development. From social- psychological perspectives, modernity refers to the phenomenon in which people acquire the characteristics of modern human and gains the abilities of change, innovation and conscious participation in social activities. Experts in modernism emphasize the growth of criteria such as literacy, media, social participation, rationalism, universalism sympathy, trust, and logic. In addition, during the last decade, social capital has attracted social scientists’ attention and they have emphasized the role of social capital in social development. The main goal of this study has been the explanation of the parameters of social capital in terms of thinkers of modernity school. Investigating the literature of modernity shows the importance of key terms of social capital, such as social integration, social trust, social participation, literacy and social awareness on individual `s growth as well as social developments. In fact, thought of modernity has played an important role in the creation of basic concepts of social capital and has regarded its elements as the main fulcrum of economic, political, cultural and social developments.
  • Socialization, Athlete, Family, Peer Groups, National Society Page 149
    Although the process of socialization has been embossed in Europe and America, but it is true for all human societies. In fact, the people live in different cultures and there are delicate differences in the methods of forming youth`s behavior in different cultures. Socialization of individuals has a key role in performing future social values, norms and roles even the type and quality of fundamental values in the future also follow the values which exist in the society at the present and by which the individuals socialize. Mostly the sportive socialization studies concentrate on two subjects: Socialization in sport which investigates the effective factors on the sportive participation of individuals and socialization by sport which examines the effects of participation in sport on the individuals. In this research which is the latter one, researchers` object is the comparison of the socialization in the level of family, peer groups and national society for athlete and non athlete students. To achieve this goal, socialization has been measured by questionnaires from the aspects of internalization of values, role playing, discipline and order, independency, devotion to society, abilities of social communication, identity and feeling. The research society was 93641 of junior high school students of the public schools of Mashhad city in Iran. A sample of 314 students was chosen by Cochran`s formula to answer the questionnaires. The athlete group in this research includes all students which practiced sport in the form of recreational, championship or only the physical education and the non athlete group were the students which had no sportive activities. At the end of this research it was concluded that there is a meaningful difference between the socialization of athlete and non athlete students in three level of family, peer groups and national society as if athlete students were more socialized in three levels from non athlete students.
  • Seyfollah Seifollahi, Majid Tavassoli, Azam Safari Other Author Page 163
    The social interactions are basic elements of all societies. Fair and optimum social relations are the most important element of social capital. The sociological theories emphasize on the mutual relation between society and family. Human beings develop a special behavior according to their social situations in the social relations.Some capital exchanges in every relation In other words, different human capitals such as social, cultural and economic capitals will determinate the types of social relations within family and society. Considering the social relations governing many of human societies, contravention of children`s rights is an important part of severe difficulties facing many countries in the world specially the developing ones such as Iran. Children`s rights have been challenged not only in Iran but also in other parts of the world. This research has been done based on this fact and by conducting a survey of people’s point of view and the level of their awareness regarding the children`s rights and existing rules, in order to find out the reasons for contravention of children’s rights in Iran. The statistical population of this survey concluded people above 18 years old who have been living in this case in Tehran for more than five years. They have been chosen by “stratified” sampling method. The research methods are documentary and survey. Data collection instruments were questionnaires, interview and content analysis. The results show that people who are richer in terms of social, economic and cultural capital, have more awareness about children’s rights and are less likely to contravene these rights. Also, the results of discovering tests show that men are more likely to contravene children’s rights than women. The kind of attitude towardlegal institutions of defense and protectfrom children's rights show that respondents have little knowledge about them, and this problem increase more contravention of children`srights. The role of awareness in violation of the rights and viewpoints of people are very important due tosome misuse from children in different forms like the economic and social pressure, inattention to children, physical violence and psychological pressure and harassment. The findings indicate that there is a significant relationship between the attitude toward legal institution of the children`s rights and the gender of respondents. The conclusion shows that women have more knowledge about these legal institutions than men. So if the relation between the members of family and also the relation between family and the other groups such as friends and acquaintances increase, the social capital will become more than before and at last, the increasing of social capital will cause to respect the children`s rights in society and family.