فهرست مطالب

ره آورد نور - سال دهم شماره 37 (پیاپی 54، زمستان 1390)

فصلنامه ره آورد نور
سال دهم شماره 37 (پیاپی 54، زمستان 1390)

  • بهای روی جلد: 11,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1391/02/02
  • تعداد عناوین: 15
|
  • دین، فرهنگ و فناوری اطلاعات
  • محمود نجفی علمی صفحه 2

    تعلیم و تربیت، پیوسته یکی از دغدغه‌های والدین و نظام آموزشی کشور بوده و هست؛ واژه‌ای که فرایندی پیچیده را در خود جای داده و خانواده‌ها و نظام آموزشی مداوم در تلاش‌اند این فرآیند را با توجه به امکانات و ضروریات آن عصر، بهتر و سریع‌تر به سرمنزل مقصود برسانند.
    عصر حاضر که عصر IT یا همان فناوری اطلاعات و ارتباطات است، می‌تواند کمک شایانی به این امر بنماید. امروزه استفاده فرزندان از رسانه‌ها و فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی اجتناب‌ناپذیر بوده که آسیب‌ها و پیامدهای آن در شماره‌های پیشین مورد بررسی قرار گرفت. در این جا، قصد داریم که نقش این فناوری را در خدمت تعلیم و تربیت مورد بحث قرار دهیم و تاثیر آن را در بهبود کیفیت تعلیم و تربیت و نیز چگونگی نقش خانواده، نظام‌های آموزشی و سازمان‌های فرهنگی را در اجرای آن بیان نماییم.
    از لوازم پیشرفت در عصر فناوری، تربیت نیروی انسانی است که بر عهده نظام آموزش و پرورش یک کشور می‌باشد. ایران اسلامی نیز به عنوان یک کشور در حال توسعه باید ابتداء ذخیره قدرتمند و پیشرفته‌ای به نام نیروی انسانی داشته باشد تا بتواند این سیر صعودی را طی کرده، به کشوری پیشرفته مبدل گردد. این امر ممکن نخواهد شد، مگر در پرتو نظام آموزشی پیشرفته که گام به گام خود را با دانش نوین مجهز کند. در عصر کنونی دیگر نمی‌توان مدرسه و کلاس را به شکل سنتی که در زمان گذشته اداره می‌شد، هدایت نمود. امروزه دانش‌آموزان، معلمان، امکانات، فضاهای آموزشی و سایر تجهیزات آموزشی تغییر نموده‌اند و به موازات آن‌ها نوع آموزش‌ها نیز باید تغییر یابد و به فناوری روز مجهز شود. دیگر معلم در کلاس نقش انتقال‌دهنده اطلاعات را ندارد؛ بلکه باید به سویی پیش برود که معلم فقط هدایت‌گر و راهنمای مسیر آموزش محسوب شود. تعلیم و تربیت سنتی، بر حافظه تاکید دارد؛ در حالی که تعلیم و تربیت در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، از دانش‌آموزان انتظار دارد چه باید بدانند و در کجا دنبال آن باشند و چگونه اطلاعات را ذخیره نمایند.
    «متونی که در مدارس سنتی استفاده می‌شود، شامل اطلاعات گردآوری شده و سازمان‌یافته‌ای است که تنها دانش‌آموزان را برای کسب موفقیت در امتحانات پایان سال یاری می‌کنند؛ حال آن که زندگی واقعی بسیار پیچیده و مستلزم ایفای نقش‌های زیاد و گاه متفاوت توسط افراد است. پس باید روش‌های نو و کارآمدی را برای آموزش یافت.» هار گریوز معتقد است که رویه‌های سنتی انتقال دانش از طریق متن، ورقه و تمرین و مانند آن، دیگر توجه جوانان را که در جهان اشباع‌شده از رسانه‌ها به سر می‌برند، به خود معطوف نمی‌کند. (1) ضمن این‌که «ورود فناوری به مدارس، آموزش و یادگیری بیش‌تر و بهتر را نتیجه می‌دهد.» (برونر، 1997م، ص 112) اغلب محققان معتقدند این تحول منجر به تغییر یادگیری معلم‌مدار به رویکرد دانش‌آموزمدار می‌شود. استولمن معتقد است کاربرد رایانه وضعیتی را ایجاد می‌کند که تاکید بیش‌تری بر یادگیری دانش‌آموز می‌شود؛ مثلا استفاده بیش‌تر از آموزش در گروه کوچک دانش‌آموزان و تغییر نقش معلم از ناشر اطلاعات به آسان کننده فرایند کسب اطلاعات، از نتایج ورود فناوری‌های جدید در آموزش و پرورش است. (2) همچنین مطالعات نشان می‌دهد موثرترین کاربرد فناوری اطلاعاتIT آن است که معلم و برنامه‌های نرم‌افزاری، فهم و فکر دانش‌آموز را به چالش می‌کشاند و این کار از طریق شرکت تمامی دانش‌آموزان در بحث کلاس با استفاده از وایت‌برد تعامل و یا کار دانش‌آموزان با رایانه به صورت فردی و گروه‌های دو نفره صورت می‌گیرد. (3) آمار بیانگر این مطلب است که 60 % از وقت فراگیران در مدارس ابتدایی و 90 % در دوره‌های بالاتر و دانشگاه‌ها، صرف گوش‌دادن می‌شود. شاگردان فقط قسمت ناچیزی از آنچه را که شنیده‌اند (حدود 3/1 تا 5/1 درصد)، به خاطر می‌سپارند. افراد بالغ به طور متوسط قادر به حفظ کردن 50 % مطالب در ذهن خود هستند و حدود دو ماه بعد، این میزان به نصف نیز کاهش خواهد یافت.
    نتیجه این‌که با وجود صرف وقت زیاد در کاربرد حس شنوایی، این حس، تاثیر ناچیزی در یادگیری انسان دارد. بنابراین، گوش‌کردن 20%، گوش‌کردن - دیدن 50%، گوش‌کردن - دیدن - صحبت‌کردن 70% و گوش‌کردن - دیدن - صحبت‌کردن - عمل‌کردن 100% از یادگیری را به خود اختصاص می‌دهند. (4) طبق این آمار و این‌که فناوری اطلاعات یک فناوری تعاملی می‌باشد و تقریبا تمام حواس پنجگانه یک فرد را درگیر می‌سازد، نقش بسیار مهمی را در امر تعلیم و تربیت و نیز انتقال دانش ایفا می‌نماید. فناوری اطلاعات و ارتباطات به دلیل قدرت تحول‌پذیری و توانایی برقراری ارتباط پویا که می‌تواند با دانش‌آموزان داشته باشد، از نقش مهمی در انتقال دانش برخوردار است. (5) اما می‌توان گفت که رویکردهای مختلفی درباره تاثیر فناوری اطلاعات در حوزه تعلیم و تربیت وجود دارند؛ رویکرد اول که «اصلاح‌گرا» نام گرفته، بر این باور است که اثر فناوری‌های جدید بر آموزش و پرورش تدریجی بوده و این پدیده باعث می‌شود که آموزش به شیوه سنتی، تنها به گونه‌ای کارآمدتر انجام شود؛ به عبارت دیگر، ICT باعث تسریع اصلاحات در آموزش و پرورش می‌شود. در کنار این رویکرد، رویکرد «تحول‌گرا» مطرح است که معتقد به تحول‌زایی ICT در آموزش و پرورش می‌باشد و بر این باور است که فناوری اطلاعات و ارتباطات، ابزارها و حتی خط‌مشی‌ها و اهداف تعلیم و تربیت را به صورت اساسی تغییر داده و متحول می‌کند.
    ویژگی مهمی که پدیده فناوری اطلاعات از آن برخوردار است، این است که باعث می‌شود ارتباط انسان با انسان و همچنین انسان با محیط سهولت یافته و ارتقا یابد. فناوری اطلاعات به دلیل تحول‌پذیری و قدرت تاثیر فراوانی که در رشد آموزشی، فرهنگی، اقتصادی، امنیت ملی، جهانی‌شدن و تعدیل مشکلات اطلاع‌رسانی سنتی دارد، یکی از پویاترین و بحث‌انگیزترین رشته‌های علم و فناوری محسوب می‌شود. (6) ولی این فناوری می‌تواند مورد سوء استفاده‌های فراوانی هم واقع شود که در جای خود درباره آن سخن به میان آمده است. اینک به بررسی مزایا و چگونگی تاثیرات مثبت این فناوری در آموزش اشاره می‌نماییم.

  • صفحه 10

    به منظور معرفی فعالیت‌ها و خدمات شایسته مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در عرصه داخلی و بین‌المللی و به دنبال مطرح‌شدن این مرکز به عنوان مرجع دیتای دیجیتال علوم اسلامی، معرفی تولیدات و محصولات جدید نور به پژوهشگران و کاربران امری لازم و ضروری می‌نماید و با توجه به رشد چشمگیر مراجعان و مخاطبان این مرکز، امر تبلیغ و اطلاع‌رسانی مطلوب و مستمر نیز، نقش مهمی در حفظ و ارتقاء جایگاه مرکز در مجامع علمی و فرهنگی ملی و فراملی دارد.
    در این میان، راه‌اندازی دفاتر و نمایندگی‌های فعال در شهرهای مهم کشور، کمک شایانی به تحقق اهداف مرکز می‌نماید. یکی از این دفاتر، دفتر شرکت نور رایانه‌سپهر در مشهد مقدس است. با توجه به وجود بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) در آن و حضور چند میلیون زایر که سالانه وارد این شهر می‌شوند و نیز با توجه به این‌که مشهد، مدرسه بزرگ دینی و تربیتی برای همه زایران و مامن و محل جذب دانشمندان و علماء بزرگ بوده و هست، باید اذعان داشت که این شهر، استعداد و زمینه‌های بسیاری را برای معرفی مراکز علوم اسلامی همچون مرکز نور دارا است و به‌خوبی می‌توان از این قطب معنوی، فرهنگی و علمی خدمات ارزنده‌ای را به استان‌های رضوی، شمالی و جنوبی و به طور کلی شرق کشور ارایه نمود.
    در همین راستا، با توجه به موافقت با پیشنهاد راه‌اندازی دفتر شرکت نوررایانه سپهر در مشهد، این دفتر از خردادماه 89 با اهداف ذیل تاسیس و فعال گردید...

  • یحیی جهانگیری (سهروردی) صفحه 12

    با وجود این‌که زمان مدیدی از ظهور پدیده‌ای به نام اینترنت نمی‌گذرد، جامعه‌شناسان، روان‌شناسان و کارشناسان هر یک با رهیافت خود به تحلیل پیامدهای آن پرداخته‌اند. آنچه تاثیر نمایان این فرآورده مدرن را بیش از پیش نمایان ساخت، جنبش‌های دو سال اخیر در کشورهای عربی موسوم به «بیداری اسلامی» است. درست است که مدت‌ها است که دانشمندان از تاثیر فضای مجازی سخن می‌گویند، اما این‌که این محیط زندگی دوم (1) بتواند حجم عظمی از مردم را هم به خیابان‌ها بکشد، شاید قدری شگفت‌آور بود. شاید این ادعا گزاف نباشد که کسی حتی نمی‌توانست این تاثیر را پیش‌بینی کند. اما این رویداد اثبات کرد که فضای مجازی، گستره کارکردش نه تنها زندگی دوم، بلکه می‌تواند محیط زندگانی عینی فردی و اجتماعی ما را نیز متاثر و حتی متغیر سازد.
    این نوشتار با گزارش توصیفی - آماری از میزان تاثیر فضای مجازی به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی در جنبش‌های اخیر در جهان، موسوم به بیداری اسلامی سخن می‌راند و در پایان به دنبال اثبات درهم‌تنیدگی پیوند روابط اجتماعی در حیات عینی و زندگی مجازی، به این بایسته اصرار می‌ورزد که برای نشر آموزه‌های مکتب اهل بیت (ع) و نیز صدور انقلاب، ناگزیر از تشکیل «اتحاد سایبری جهان اسلام» هستیم.

  • نرم افزارهای اسلامی
  • صفحه 16

    مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، به عنوان نهادی پژوهش‌محور در جهت تولید و عرضه محصولات دیجیتالی در قالب پایگاه و نرم‌افزار در عرصه فناوری اطلاعات علوم اسلامی همواره پیشگام بوده است. در این میان، موفقیت این نهاد در ارایه نرم‌افزارهای اسلامی در موضوعات مختلف دینی همچون: قرآن، حدیث و معارف اسلامی بر کسی پوشیده نیست. یکی از تولیدات برجسته و ارزشمند این مرکز در زمینه احادیث و روایات اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نرم‌افزار «جامع الاحادیث 5/3» می‌باشد که از این نرم‌افزار طی مراسمی با حضور حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی و جمعی از محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه در ساختمان نور مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی رونمایی شد.
    در آغاز این مراسم، حجت الاسلام محمدحسین بهرامی، قایم مقام مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به ارایه سخن پرداختند. ایشان در ابتدا به تاریخچه نگارش احادیث و توصیه‌های ایمه معصومین (ع) و علمای تشیع اشاره کرد و به طبقه‌بندی و ارایه احادیث از طریق راویان احادیث در قرون مختلف پرداخت که شامل: موضوع‌بندی احادیث، ارایه کتاب‌های جوامع و ارایه جوامع متاخر متناسب با نیازهای جدید بود...

  • احمد شریف، حمیدرضا گایینی، مجتبی جعفری، ابوالحسن عبدالعلی زاده صفحه 22

    یکی از مسایل مورد توجه توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، ارزیابی کیفیت نرم‌افزار و به تبع آن، پرداختن به موضوع تعیین شاخص‌های موثر ارزیابی است. با توجه به چرخه حیات نرم‌افزار می‌توان گفت بررسی و ارزیابی کیفیت نرم‌افزار، فرآیندی است که باید طی یک چرخه صورت گیرد. در این مقاله، سعی بر آن است با معرفی مدل‌ها و استانداردهای معروف موجود در حوزه ارزیابی کیفیت نرم‌افزار، آشنایی نسبی با پژوهش‌ها و کارهایی که تا کنون صورت گرفته، به دست آید. همچنین مدلی ابداعی که در جهت تحقیقات و پژوهش‌های صورت گرفته تدوین شده، معرفی خواهد شد که در آن با بازتعریف شاخص‌های کیفی، فرآیند ارزیابی نهایی محصولات نرم‌افزاری پژوهشی میسر می‌گردد.

    کلیدواژگان: کیفیت نرم افزار، مدل های ارزیابی، شاخص های سنجش کیفیت، استانداردهای کیفی سازی، مهندسی نرم افزار، توسعه نرم افزار
  • نرم افزار فیش نگار 2، پاسخگوی نیازهای پژوهشی است / گفتگو با سید ابوالفضل موسوی متکفل تهیه و تولید نرم افزار «فیش نگار»
    صفحه 32

    ثبت رایانه‌ای فیش‌های تحقیقی و تبلیغی و نیز ساماندهی و دسته‌بندی آن‌ها، برای کاربران و محققان بسیار ضروری و کارگشا است. در این زمینه نام نرم‌افزار «فیش‌نگار نور 2» به‌خوبی می‌درخشد. فیش‌برداری موضوعی و لفظی، دسته‌بندی و دسترسی آسان به فیش‌ها، فیش‌برداری صوتی، جستجوی پیشرفته و سریع در فیش‌ها، گزارش‌گیری پیشرفته، خروجی گزارش به شکل مقاله و کتاب، استفاده از بانک‌های متنوع و امکان ادغام و یا تجزیه آنها در دو رایانه مختلف، امکان ارسال سریع متن از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای دیگر به فیش‌نگار، قابلیت به‌روزرسانی و ارتقای بانک‌های ساخته‌شده در نسخه اول به نسخه جدید، امکان دسترسی و کار روی فیش‌های مختلف به صورت همزمان (حالت برگه‌ای) و نیز خروجی در قالب فایل word، از جمله قابلیت‌های مفید این نرم‌افزار است.
    از این رو، مناسب دیدیم گفتگویی را با متکفل تهیه نرم‌افزار فیش‌نگار انجام دهیم. در این گفتگوی کوتاه، ضمن آشنایی با پیشینه و روند تولید این برنامه ارزشمند، مهم‌ترین قابلیت‌های آن نیز به اطلاع خوانندگان و علاقه‌مندان عزیز می‌رسد.

  • پایگاه های اسلامی و مطالعات اینترنتی
  • سید داود حسینی صفحه 36

    پایگاه شهید آوینی، پایگاهی است با مشخصه اطلاع‌رسانی که در سطح وسیع و در زمینه‌های فرهنگی و دینی به فعالیت می‌پردازد و حجم بالایی از اطلاعات را در این زمینه در خود جای داده است. این پایگاه، از جمله پایگاه‌های موفق در عرصه دین و فرهنگ می‌باشد که خصوصا در زمینه تبلیغ دین و همچنین اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت به شکل خوبی فعالیت کرده و مطالب ارزشمندی را ارایه کرده است. در این پایگاه اطلاع‌رسانی که یکی از مهم‌ترین و مطرح‌ترین پایگاه‌های شیعی به شمار می‌رود، در شاخه‌های مهم دین مبین اسلام همچون: قرآن، حج، ایمه، ولایت فقیه و... به ارایه مطلب در قالب فایل‌های متنی یا فایل‌های صوتی و تصویری پرداخته شده است. از نظر فرهنگی مطالبی مانند: جهاد و دفاع مقدس، آشنایی با آرا و عقاید دانشمندانی چون شهید مطهری، ترویج فرهنگ کتابخوانی، ورزش و رسانه ارایه شده است.
    در این مقاله امکانات و مشخصات این پایگاه معرفی گردیده و قابلیت‌های هر قسمت بررسی شده است.

  • عیسی زارعی صفحه 40

    صدا و سیما، به عنوان فراگیرترین و کارآمدترین رسانه اجتماعی، از جایگاهی ویژه برخوردار است. این ویژگی منحصر به فرد، سبب شده است تا با حساسیت و دقت بیشتری بر این سازمان و برنامه‏های آن تاکید شود. بدیهی است در یک جامعه دین‏مدار و در پرتو یک حکومت اسلامی، نشر فرهنگ دینی، ایجاد محیط مناسب برای تزکیه و تعلیم انسان، و نیز رشد فضایل و ارزش‏های اخلاقی، از جمله اهداف رسانه ملی به شمار می‏آید.
    مرکز پژوهش‏های اسلامی صدا و سیما در سال 1373 با الهام از سخنان گهربار رهبر فرزانه انقلاب و با هدف برقراری ارتباط تنگاتنگ میان دو بخش شناسایی و تبلیغ دین؛ یعنی حوزه‏های علوم اسلامی و رسانه، شکل گرفت. این مرکز برای بهره‏گیری از میراث گران‏سنگ دینی که هم‌اکنون چاره‌ساز نیازهای فرهنگی و داروی آماده برای دردهای عقیدتی، اخلاقی، اقتصادی و سیاسی جامعه اسلامی است، می‏کوشد تا فرآورده‏های فرهنگی را متناسب با شرایط زمانی و مکانی در اختیار اصحاب رسانه و برنامه‏سازان ارجمند قرار دهد.
    این مرکز با توجه به رسالت خویش، همواره کوشیده است تا در تهیه، پردازش و ارایه آموزه‌های اسلامی برای برنامه‌های رسانه ملی، شیوه‌های مختلف را بیازماید. در این راستا، اهتمام به راه‌اندازی شبکه اطلاع‌رسانی به عنوان یکی از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر برای عرضه محتوای مورد نظر برنامه‌سازان رسانه ملی، یکی از اولویت‌های کاری در سال‌های اخیر بوده است. توجه به مطالعات کارشناسی، بررسی‌های اولیه، جامعیت، کیفیت و درنظرگرفتن نیازهای مختلف جامعه و کاربران شبکه و نیز ضرورت توجه به الزام‌های شکلی در پردازش آموزه‌های دینی در قالب رسانه‌ای، زمانی طولانی را به خود اختصاص داد؛ تا این‌که سرانجام این پایگاه در حد استانداردهای پذیرفته‌شده، در تاریخ 25/11/85 به طور رسمی به شبکه جهانی وب پیوست. مهم‌ترین اهداف شکل‌گیری این شبکه اطلاع‌رسانی، عبارت‌اند از: راه‌اندازی و آسان‌سازی ارتباط دایمی مرکز با برنامه‌سازان، ایجاد امکان دسترسی سریع به تولیدات مرکز، امکان بهره‌گیری از بانک اطلاعات کارشناسان و اندیشمندان علوم اسلامی، برقراری ارتباط دوسویه با مخاطبان، نیازسنجی جهت تولید محصولات و انتشارات مناسب، و نیز دسترسی مخاطبان غیرسازمانی به اطلاعات.
    در این پایگاه که به صورت پورتالی پژوهشی، دینی و رسانه‌ای آماده شده، متن کامل بیش از یک هزار جلد کتاب و نشریه مرکز، متن بیش از چهل هزار گزیده معارفی در قالب‌های مختلف (روایت، شعر، داستان، ضرب المثل، لطایف، کلمات قصار، سیره و کتاب‌شناسی)، اطلاعات بیش از 300 اندیشمند اسلامی، اطلاعات بیش از 1400 کارشناس در 35 تخصص علوم اسلامی و انسانی، افزون بر 380 عنوان ایده، طرح و فیلم‌نامه با موضوع‌های دینی و دیگر محصولات پژوهشی، دینی و رسانه‌ای ارایه گردیده است. از ویژگی‌های منحصر به فرد این پایگاه، ارایه بسته‌های اطلاعاتی در مناسبت‌های ملی و مذهبی و موضوع‌های ویژه سال است که دسترسی مخاطبان را به آثار مرتبط آسان می‌کند. در ادامه، با قابلیت‌های این پایگاه، بیشتر آشنا می‌شوید.

  • مصطفی علیمرادی صفحه 44

    پایگاه‏های اسلامی در فضای وب، بر پایه هدف و رساندن پیامی به مخاطبان ویژه راه‏اندازی شده‏اند و می‏کوشند تا به بیشترین حد مخاطبان تعیین‌شده را جذب کنند، و زمان بیشتری آن‌ها را در پایگاه نگهدارند. این دو هدف، به‌آسانی میسر نمی‏شود و مستلزم شناخت محتوا و اهداف پایگاه، و نیز شناخت کامل نیازها، توانایی‏ها و علایق مخاطبان است. برخی پایگاه‏های اسلامی بدون توجه به این نمونه‏ها، پایگاه‌هایی راه می‏اندازند و محتواهای‏گوناگونی را در آن عرضه می‏کنند و بی‌توجه به نوع و توانایی‏های کاربرانشان، گزینه‏ها و نوع چینش آن را در پایگاه خود سامان می‏دهند. گاه در این پایگاه‏ها بدون این‌که کاربران را به گونه کافی شناخته باشند، از فناوری‌هایی که صرفا جذبه بصری دارند، برای جلب کاربران استفاده می‏کنند. این کار، آسیب‏هایی دارد که در این مقاله به آن خواهیم پراخت.

    کلیدواژگان: رابط کاربر، کاربرمحوری، کاربردپذیری، فناوری‏زدگی، دسترس‏ پذیری
  • محمد مصطفی حسینی صفحه 50

    در دنیای اینترنت که هر روز هزاران پایگاه جدید متولد می‌شوند، تنها پایگاه‌هایی می‌توانند زنده و پویا بمانند که به صورت مستمر به بهینه‌سازی خویش بپردازند و بهینه‌سازی پایگاه، بدون داشتن اطلاعات متقن از تجزیه و تحلیل پایگاه ممکن نیست. به اندازه‌گیری، جمع‌آوری، تحلیل و گزارش داده‌ها در اینترنت به منظور شناخت بهتر و بهینه‌سازی استفاده از یک پایگاه آنالیز یا تجزیه و تحلیل پایگاه گفته می‌شود که پرداختن به آن، نقش مهمی را در روند بهینه‌سازی پایگاه ایفا می‌نماید.

    کلیدواژگان: آنالیز سایت، تجزیه و تحلیل پایگاه، ابزارهای تجزیه و تحلیل پایگاه، آنالیز پایگاه بدون ابزار
  • مهدی عسگری زاده صفحه 56

    با پدیدار شدن اینترنت در عرصه جهانی، وب به عنوان شاخه‌ای از فناوری اطلاعات تعریف گردید. مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، پیشرو در زمینه تولید نرم‌افزارهای علوم اسلامی، ورود به حوزه تولید پایگاه‌ها و نرم‌افزارهای وبی را در دستور کار خود قرار داد. بدین منظور، ساختار جدیدی از کارشناسان فنی و محتوایی برای پیشبرد این اهداف تشکیل شد. بخش جدید «برنامه‌نویسی وب» برای تولید نرم‌افزار وبی و توسعه بخش شبکه برای پاسخگویی به نیازهای میزبانی پایگاه‌ها (1) در معاونت فنی شکل گرفت. در این مقاله سعی شده سیر تحولات پایگاه‌های تولیدشده در مرکز، در مسیر تکامل فناوری‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی از دیدگاه فنی بیان گردد.

  • دانش کاربری
  • صفحه 60

    عناوین مطالب بخش تازه‌های اطلاع‌رسانی اسلامی37:پایگاه جامع اطلاع‌رسانی شبکه قرآن و معارف سیما راه‌اندازی شد
    نرم‌افزار پاسخ‌گویی «پرسش» رونمایی شد
    شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام افتتاح شد
    به روز رسانی دانشنامه امام حسن (ع) از سوی حوزه نت
    تولید نرم‌افزار «فجر بیداری» به مناسبت سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب
    دانشنامه امام حسن عسکری (ع) در فضای مجازی به روز رسانی شد
    موسوعه امام حسین (ع) رونمایی شد
    پایگاه اینترنتی تخصصی صحیفه امام خمینی (ره) راه‌اندازی شد
    نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال استان قم افتتاح شد
    بازی رایانه‌ای «شکست حصر آبادان» وارد بازار شد
    راه‌اندازی بخش کتابخانه صوتی پایگاه اینترنتی مرکز قایمیه
    رونمایی از پرتال قرآنی نمایه با 20 زبان
    نرم‌افزار چندرسانه‌ای وقف تولید شد
    بسته آموزشی جنگ نرم و فضای مجازی رونمایی شد

  • صفحه 66

    عناوین مطالب بخش دانستنی‌های فناوری37:

    کاور خورشیدی برای کتابخوان Kindle
    دوربین نیمه‌حرفه‌ای جدید از سری G
    هدفون جدید برای طرفداران موسیقی
    نمایشگر لمسی بزرگ Sharp برای اجراهای آموزشی
    شرکت aoc نمایشگر جدید خود را عرضه کرد
    جدیدترین لپ‌تاپ شرکت lenovo
    تجهیز نرم‌افزار aurasma به فناوری سه‌بعدی‌سازی
    چندکاره مخصوص عکس HP
    پرینتر چاپ عکس‌های ضد آب
    یک اسکنر کوچک و قابل حمل
    نمایشگرهای جدید ایسوس
    میکروتراشه‌ای با مصرف انرژی کم

  • صفحه 70

    چگونگی ساخت رمز عبور تصویری در «ویندوز 8»
    مخفی کردن روبان جدید «ویندوز 8»
    شیوه ساخت یک کانکشن پرتابل در محیط ویندوز
    سه راه برای حل مشکلات آفیس 2010
    پوشه به‌جای درایو
    محو کردن محرمانه‌ها
    تغییر اندازه همگانی
    افزودن حالت امن به منوی بوت
    زندگی جدید با refresh
    نصب مجدد بدون فرمت
    غیر فعال کردن تب‌های مزاحم در فایرفاکس
    سرعت کار در ویندوز 7 را افزایش دهید
    چگونه با مدیاسنتر ویندوز 7 کار کنیم؟
    فرصت دوباره در جی‌میل

  • صفحه 77

    عناوین پرسش‌های بخش پرسش و پاسخ37:چگونه می‌توان پایگاه‌ خود را به جستجوگرهای یاهو، گوگل، بینگ و ام.اس.ان معرفی کرد؟ چگونه صفحه اول مورد نظر پایگاه‌ خود را به موتور جستجو معرفی کنم تا اگر کسی نام پایگاه‌ مرا وارد کرد، مستقیم وارد صفحه اول پایگاهم شود؟ 2. جاوااسکریپت و ایجکس چه تفاوت، شباهت و برتری نسبت به هم دارند؟ 3. نرم‌افزاری آسان برای ساخت کرک نرم‌افزار‌های مدت‌دار معرفی کنید؟
    چگونه می‌توان از پایگاه‌‌های خارجی اینترنتی خرید کرد و چگونه آنچه خریده‌ایم، به دستمان می‌رسد؟ آیا نرم‌افزاری هست که با آن بتوان بخش‌هایی از ویدیو را حذف کرد؛ بدون آن‌که هیچ تغییر دیگری در فایل اتفاق بیفتد؟
    می‌خواهم فقط از ویندوز پشتیبان‌گیری کنم؛ نه برنامه‌ها و فایل‌ها. اگر بخواهم دوباره ویندوز را نصب کنم، آیا شماره سریالی که پشت لپ تاپ نوشته، همان شماره درخواستی هنگام نصب ویندوز است؟ در ضمن، آیا سکیورتی اسنشیل مایکروسافت قدرت لازم در برابر ویروس‌ها را دارد یا این‌که باید آنتی ویروس دیگری نصب کنم؟
    چرا زمانی که می‌خواهم در فتوشاپ فارسی تایپ کنم، کلمات برعکس نوشته می‌شوند؟ اما در برنامه  word یا paint این مشکل را ندارم؟ لطفا مرا راهنمایی کنید.
    نرم‌افزاری را به نام «اسکایپ» جهت تماس رایگان تلفنی نصب کردم؛ اما وقتی می‌خواهم تماس بگیرم، پیغام می‌دهد شما اعتبار ندارید. لطفا راهنمایی‌ام کنید که باید چه کار کنم؟ سوال دیگرم این‌که چطور می‌توانم حجم عکس را به صورتی که کیفیتش تغییر نکند، کاهش دهم؟
    گاهی با این‌که چند گیگابایت از حجم درایو ویندوز رایانه‌ام خالی است، اما با پیغام low space disc  مواجه می‌شوم و وقتی به  properties درایو می‌روم، می‌بینم کاملا پر است. بعد از ویروس‌یابی به وسیله برنامه نود 32، هیچ ویروسی پیدا نکردم. لطفا مرا راهنمایی کنید.
    در ویندوز 7 روی اتصال به پروژکتور کلیک کردم و بعد از آن، تصویر قطع شد. حالا فقط صدا دارم و تصویر ندارم. چه کارکنم تا صفحه نمایش رایانه‌ام به حالت عادی درآید؟
    لطفا برنامه‌ای را معرفی کنید که با آن بتوان رایانه را در یک ساعت خاص خاموش و روشن کرد.
    چگونه می‌توانم در گوگل پلاس ثبت نام کنم؟
    ویندوز رایانه من اکس‌پی است. تعدادی فیلم با کیفیت mkv تهیه کردم. البته خودم از برنامه کم پلیر استفاده می‌کنم؛ سرعت رایانه هم کند می‌شود. لطفا یک برنامه و پایگاه‌ به من معرفی کنید تا بتوانم دانلود کنم.