فهرست مطالب

پژوهشهای حقوقی - پیاپی 18 (پاییز و زمستان 1389)

مجله پژوهشهای حقوقی
پیاپی 18 (پاییز و زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/12/25
  • تعداد عناوین: 13
|
  • مقالات
  • سید مهدی احمدی موسوی صفحه 11

    مقاله حاضر به بررسی و تبیین انواع محکومیتهای موثر کیفری در قانون مجازات اسلامی و نوع تاثیر هر کدام از این محکومیتها پرداخته است. قانونگذار در تدوین قانون مجازات اسلامی به طیف وسیعی از محکومیتهای موثر، در قالب محکومیتهای مانع از اجرا و اعمال تعلیق و آزادی مشروط، محکومیتهای محروم کننده از حقوق اجتماعی، تشدید مجازات در صورت تکرار جرم و اجرای الزامات قانونی، اشاره نموده است. همچنین با تصویب قانون تعریف محکومیتهای موثر در قوانین جزایی، نوع دیگری از محکومیتهای موثر را در قوانین جزایی وارد کرده است که نه نوع تاثیر محکومیتها را در این قانون مشخص نموده و نه ارتباط این محکومیتها با سایر محکومیتهای موثر کیفری را، بنابراین سعی گردیده با بررسی موضوعی محکومیتهای موثر، در جمع بندی موضوع به نتیجه مناسب پیرامون محکومیت موثر کیفری و ارتباط میان محکومیتهای موثر مندرج در قانون مجازات اسلامی با قانون تعریف محکومیتهای موثر در امور جزایی و کاربرد این قانون، برسیم.

    کلیدواژگان: اثر محکومیت، محکومیت موثر، گستره تاثیر محکومیتهای موثر، الزامات قانونی، محرومیت از حقوق اجتماعی
  • احمد خسروی، سیدسجاد کاظمی سرکانه، مجتبی نقدی نژاد صفحه 29

    در روند انجام خدمات عمومی، همواره احتمال سوءاستفاده و ارتکاب تخلف توسط مستخدمان خدمات عمومی وجود دارد که این تخلفات در مراجعی مجزا از دادگاه های عمومی مورد رسیدگی قرار می گیرد. این مراجع خارج از قوه قضاییه و اکثرا در درون قوه مجریه و وابسته به دستگاه اجرایی هستند و از طرف دیگر کارمند متهم به تخلف اداری ابزار و امکاناتی همانند دستگاه متبوع خود ندارد و در سطحی برابر با آن نیست، لذا لازم است در مراحل رسیدگی، اصول دادرسی کارآمد وجود داشته باشد تا شبهه اجحاف حقوق وی نرود. ابزاری چون حق دفاع، حق برخورداری از وکیل، حق تجدیدنظرخواهی، مستند و مستدل بودن رای و حق جبران خسارت برای عدم اجرای عدالت. در قوانین و مقررات فعلی این اصول در برخی موارد همسو با معیارهای بین المللی مورد تاکید قرار گرفته، ولی در بعضی حوزه ها هم با بی مهری و عدم اشاره روبه رو شده است.

    کلیدواژگان: دادگاه اداری، دادرسی عادلانه، حقوق دفاعی، تخلفات اداری، کارمند متخلف
  • سعید صفیان صفحه 43

    در دعاوی حقوقی، خواهان، باید خوانده دعوا را مشخص سازد. مطابق بند 2 ماده 51 قانون آیین دادرسی مدنی، یکی از شرایط دادخواست، تعیین خوانده است و چنانچه خواهان در این زمینه اشتباه کند، بر اساس بند 4 ماده 84 قانون مزبور، دعوایش در دادگاه رسیدگی نخواهد شد. با این وصف، تمیز خوانده دعوا، دارای معیارهای خاصی است. در این مقاله، با استقراء در مقررات قانونی و رویه عملی دادگاه ها، این معیارها شناسایی و مختصرا تشریح گردیده است.

    کلیدواژگان: آیین دادرسی مدنی، دعوا، خوانده، قرار عدم استماع دعوا، رویه قضایی
  • نسرین طباطبایی حصاری صفحه 67

    ارائه خدمات درمانی توسط سازمان تامین اجتماعی یکی از تعهدات کوتاه مدت سازمان مزبور می باشد که در ماده 3 قانون تامین اجتماعی پیش بینی شده است. ارائه حمایت فوق الذکر به بیمه شدگان و افراد خانواده آنها مستلزم شرایطی است که در مقررات ذیربط مورد اشاره واقع شده است لذا تعیین مشمولان و شرایط برخورداری آنها از حمایت مزبور از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشد به ویژه آنکه تراکم مقررات مختلف در این خصوص سبب طرح دیدگاه های مختلفی میان حقوقدانان گردیده است. حمایتهای درمانی سازمان تامین اجتماعی به دو روش درمان مستقیم و غیرمستقیم صورت می گیرد که اصلی ترین اثر تقسیم بندی فوق در پرداخت فرانشیز توسط بیمه گذار ظاهر می گردد. هرچند پرداخت فرانشیز یکی از منابع تامین کننده هزینه های درمانی سازمان تامین اجتماعی می باشد لیکن تنها محل تامین هزینه های مزبور نیست. توجه به این امر که سازمان تامین اجتماعی یک سازمان بیمه ای می باشد که انجام محاسبات اکچوآری در آن همانند هر نهاد بیمه ای دیگر دارای اهمیت می باشد لزوم بررسی منبع تامین هزینه های درمانی را مطرح می سازد. پرداخت حق بیمه اصلی ترین منبع تامین هزینه های درمانی سازمان می باشد که با تصویب قانون بیمه همگانی خدمات درمانی ابهاماتی در جایگزینی آن با حق سرانه درمان به وجود آمده است.

    کلیدواژگان: مشمولان حمایت درمانی، درمان مستقیم و غیرمستقیم، هزینه های درمانی
  • موضوع ویژه
  • حوریه حسینی اکبرنژاد صفحه 103

    در چند دهه اخیر، آلودگی هوا به عنوان یکی از اصلی ترین موضوعات زیست محیطی در شهرهای بزرگ جهان مطرح شده است. در کشور ایران نیز در شهرهای بزرگ، خصوصا شهر تهران، آلودگی هوا، سلامت انسانها، حیوانات و گیاهان را تهدید می نماید. ناگزیر باید با اتخاذ سیاستها، قوانین و رویه های مقتضی در راستای کاهش آلودگی هوا گام برداشت. بدین منظور، مطالعه یافته ها و تجربیات سایر کشورها در مقابله با آلودگی هوا، امری ضروری قلمداد می گردد. سیستم حمل و نقل شهری یکی از مهم ترین زمینه هایی است که با میزان آلودگی هوا در شهرهای بزرگ در ارتباط است. بی تردید، هر چه در اتخاذ سیاستها و برنامه ها و وضع مقررات مربوط به ساماندهی حمل و نقل شهری، پارامترهای زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد، از میزان آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کاسته خواهد شد.

    کلیدواژگان: آلودگی هوا، محیط زیست، حمل و نقل شهری، شهر پاک، حق برخورادری از محیط زیست سالم، حقوق بشر، ایران، کلان شهرها
  • عبدالله عابدینی صفحه 139

    تقریبا از حدود بیش از دو سال پیش، هجوم ریزگردها به کشورمان از سوی کشورهای همسایه عربی موجب ایجاد مشکلات زیست محیطی و انسانی بسیاری گردیده است، به طوری که در برخی از ایام سال، فعالیتهای عادی و روند کاری نهادهای دولتی و زندگی روزمره مردمان استانهایی چون خوزستان، ایلام و کرمانشاه به طور کامل مختل شده است. این پدیده جغرافیایی که بر اثر خشکسالی و عمدتا مداخلات انسانی در طبیعت از جمله سدسازی و بهره برداری بیش از حد از منابع آبهای زیرزمینی، پسماندها و آلودگی های صنعتی و کشاورزی در هوای خشک ایجاد می شود، به معضلی تقریبا همه گیر در سطح جهان تبدیل شده است، به نحوی که در موافقتنامه های منطقه ای بسیاری از کشورهای مبتلابه، به این مساله اشاره شده و ترتیبات خاصی برای مقابله با آن اندیشیده شده است. در این مختصر، با تاکید بر معضل ریزگرد در ایران، به طرح بحثی مختصر در این خصوص پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: ریزگرد، آلودگی هوا، همکاری بین المللی، اعلامیه استکهلم، اعلامیه ریو، حق بر محیط زیست سالم
  • مجید بخشی گنجه صفحه 157

    دستاوردهای بدیع عصر تکنولوژی سریع تر از آنچه تصور می شد مرزها را درنوردید و تمام شئونات زندگی بشری را از ابعاد گسترده خویش متاثر ساخت. جهان مادی معاصر به واسطه رهاوردهای نوین صنعتی اش وابستگی شدیدی به انرژی الکترومغناطیسی پیدا کرده است و ارزش ذاتی انرژی مذکور و نقش بی بدیل آن در تحقق اهداف توسعه پایدار سیر فزاینده استفاده از طیف امواج الکترومغناطیسی را شتاب بخشیده است. با وجود این یافته های اخیر پزشکی ابهامات فراوانی را در خصوص اثرات استعمال گسترده این امواج بر سلامتی انسان نمایان ساخته است که ضرورت بازنگری و قانونمند نمودن استفاده از امواج الکترومغناطیسی به خصوص در کلان شهرها را مطرح می سازد. از یک سو وجود کابلهای برق فشار قوی، فرستنده های مخابراتی سازمانهایی نظیر شرکت مخابرات، صداوسیما و برخی از بخشهای نیروهای مسلح، نصب رو به افزایش آنتنهای BTS تلفن همراه و اخیرا ارسال امواج پارازیت ماهواره ای، شهروندان کلان شهرهای ایران را در معرض بمبارانی از تشعشعات امواج الکترومغناطیسی قرار داده است، و از سوی دیگر فقدان قانونی جامع و عام الشمول در این حوزه چالش های فراوانی را پیش روی گذارده است. حق بر سلامتی و به تبع آن حق بر محیط زیست سالم عناصر کلیدی هستند که در کنار توسعه روزافزون فعالیتها و تجهیزات مبتنی بر کاربرد این امواج باید مد نظر قرار گیرد.

    کلیدواژگان: حق بر سلامتی، حق بر محیط زیست سالم، آلودگی، امواج الکترومغناطیسی، ارزیابی اثرات زیست محیطی
  • سید عباس پورهاشمی، لعبت تقوی یلدا خلعتبری، سحر زارعی صفحه 175

    هوا یکی از عناصر بسیار ضروری برای زیستن بر روی این کره خاکی است، به گونه ای که بدون آن امکان حیات از هر یک از موجودات سلب خواهد شد، لذا حفظ کیفیت آن امری ضروری است. رشد تکنولوژی و شهرنشینی به تبعات خود افزایش حجم گسترده ای از انواع آلاینده ها در هوا را موجب شده و به دلیل مضر بودن آن برای سلامت عموم و محیط زیست، حساسیت دولتمردان را مبنی بر اتخاذ تدابیر و تمهیداتی خاص به منظور جلوگیری از آلوده نمودن هوا و تخریب محیط زیست بر انگیخت. بنابراین، برخورداری از یک محیط زیست سالم و عاری از هرگونه آلودگی برای هر یک از شهروندان جزیی از حقوق شهروندی محسوب میگردد و در بسیاری از اسناد بین المللی و داخلی مورد تاکید قرار گرفته است. بدین ترتیب، آلوده نمودن هوای تهران و نبود کنترل و نظارت جدی بر آن نقض حقوق شهروندان تهرانی تلقی می شود.این مقاله، به بررسی حق شهروندان بر محیط زیست سالم با توجه به آلودگی هوای تهران می پردازد. در این راستا، ضمن بررسی آلودگی فعلی هوای تهران، حق شهروندان بر محیط زیست سالم، از منظر حقوق داخلی ایران و حقوق بین الملل محیط زیست، مورد بررسی و تشریح قرار می گیرد.

    کلیدواژگان: آلودگی، آلودگی هوای تهران، حقوق شهروندی، حق بر محیط زیست سالم، حقوق داخلی ایران، حقوق بین الملل، حقوق بین الملل محیط زیست
  • دکتر محسن صادقی، صادق شمشیری صفحه 203

    صنعتی شدن جوامع بشری در کنار مزایای فراوان خود، چالشها و معضلات بسیاری را به همراه داشته که آلودگی کلان شهرها نمونه بارز آن است. برای تقلیل این مشکل، سیاستگذاران کشورهای مختلف در سطح داخلی و بین المللی، مدتهاست به شناسایی عوامل مرتبط با این بحث و اتخاذ سیاستها و تصمیمات متعدد مبادرت ورزیده اند. در میان این عوامل، حقوق مالکیت فکری با توجه به نظام و آثار خاص خود، دارای اثری دوسویه بر آلودگی کلان شهرهاست یعنی از یکسو می تواند باعث کاهش و از سوی دیگر موجب افزایش آلودگی گردد. از این روست که دبیرکل جدید وایپو در سال 2009، پرداختن به این موضوع را مورد تاکید قرار داده است. به رغم این اهمیت، تاکنون در ادبیات حقوقی ما به این بحث پرداخته نشده است، لذا این مقاله برای رفع نسبی این خلا تحقیقاتی و پاسخ به این پرسش که حقوق مالکیت فکری چگونه می تواند باعث کاهش یا افزایش آلودگی کلان شهرها شود، در دو بخش اصلی تقسیم ارائه می شود: در بخش نخست، دلایل پیوند مقوله مالکیت فکری با آلودگی کلان شهرها و در بخش دوم، مصادیق تاثیر مالکیت فکری بر آلودگی مزبور، مورد بررسی تحلیلی و تطبیقی قرار می گیرد. در پایان مقاله نیز توصیه های سیاستی کاربردی به قانونگذار، سیاستگذاران و دستگاهای اجرایی کشور در زمینه مالکیت فکری پیشنهاد می گردد.

    کلیدواژگان: آلودگی کلان شهرها، حقوق مالکیت فکری، اختراع، اثر تقلیلی، اثر تشدیدی، سیاستگذاری
  • هاله حسینی اکبرنژاد صفحه 233

    ضرورت حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب و آلوده سازی آن، به عنوان یک اولویت مهم مورد پذیرش همه دولتها و بلکه همه افراد بشر می باشد. امکان دادخواهی و طرح دعوا نسبت به اقدامات زیان بار برای محیط زیست از جمله ضمانت اجراهای موثر است که باید بیش از پیش مورد توجه دولتها و سازوکارهای نظارتی منطقه ای و بین المللی قرار گیرد و در صورتی که امکان طرح دعوا با استناد به منفعت عمومی در محاکم داخلی یا مراجع ذیصلاح منطقه ای از جمله دیوان اروپایی حقوق بشر، دیوان امریکایی حقوق بشر و دیوان افریقایی حقوق بشر و خلقها فراهم باشد، به نظر می رسد گام موثری برای حمایت از محیط زیست و احترام به حقوق بنیادین بشر برداشته خواهد شد. در این مقاله رویه دادگاه های منطقه ای حقوق بشر و دادگاه های داخلی برخی کشورها در رابطه با امکان طرح دعوای منفعت عمومی مورد بررسی قرار می گیرد.

    کلیدواژگان: محیط زیست، منفعت عمومی، دادگاه های عمومی، دیوان اروپایی حقوق بشر، دیوان امریکایی حقوق بشر، دیوان افریقایی حقوق بشر و خلقها
  • علی نواری صفحه 265

    حق برخورداری از محیط زیست سالم برای ادامه زندگی با کرامت انسانی، ضروری است و لازمه تحقق و بهره مندی از سایر حقوق بشر می باشد. گرمایش جهانی که پیامدهای خطرناک متعددی برای محیط زیست ایجاد می نماید و تهدیدی اساسی برای حق بر محیط زیست سالم تلقی می شود، لزوم اتخاذ اقدامات مناسب جهت حمایت از حق مذکور را آشکار می نماید. در این راستا، جامعه بین المللی پس از آگاهی از آثار مخرب گرم شدن کره زمین، کوشیده است تا با تدوین قواعد و برگزاری اجلاسهای بین المللی متعدد با این پدیده مقابله نماید. در اجلاس کنکان که در سال 2010 در مکزیک برگزار گردید دولتها با نیل به توافقهای مختلف تلاش کردند تا گام رو به جلو دیگری در جهت حمایت و تامین حق بشر در برخورداری از محیط زیست سالم بردارند. معهذا به نظر می رسد که برای برطرف شدن تهدید گرمایش جهانی، هنوز باید اقدامات موثرتری اتخاذ شود و همه دولتها متعهد شوند که شرایط مناسب زندگی در محیط زیست را، با اقدامات خود دچار تغییرات نامساعد ننمایند.

    کلیدواژگان: اجلاس کنکان، گرمایش جهانی، تغییرات آب و هوایی، گازهای گلخانه ای، حق برخورداری از محیط زیست سالم، توافقهای کنکان
  • دکتر علی مشهدی صفحه 277

    امروزه معضلات زیست محیطی شهرها به گونه ای وسیع در حال گسترش اند. در جامعه فرانسه صد سال اخیر انواع آلودگی های ناشی از افزایش جمعیت، صنعتی شدن و الگوی مصرف زمینه های شناسایی و ارتقاء حق بهره مندی از محیط زیست سالم را در این کشور فراهم نمود. فرانسه نخستین کشوری به شمار می ورد که منشور اساسی محیط زیست را در راستای حق بر محیط زیست سالم تدارک دیده است. این مقاله به اختصار به بررسی زمینه ها و دلایل ظهور مفهوم حق بر محیط زیست (بخش نخست) و مهم ترین مولفه های رویه ای و ماهوی این حق در فرانسه (بخش دوم) پرداخته است. فرض اساسی این مقاله بر این مبنا استوار است که حق بر محیط زیست پیش از آنکه در قانون مربوط به تقویت حمایت از محیط زیست در سال 1996 معروف به قانون بارنیه به صراحت در حقوق ملی فرانسه مورد شناسایی قرار گیرد و همچنین پیش از آنکه این حق به مثابه یک حق بشری در مجموعه قانون اساسی فرانسه وارد گردد، ریشه های عمیق تر حقوقی و اجتماعی دارد.

    کلیدواژگان: حق بر محیط زیست، حقوق فرانسه، قانون بارنیه، منشور اساسی محیط زیست، حقوق رویه ای، حقوق ماهوی
  • نقد و معرفی
  • سعید حقانی صفحه 299
|
  • Seyed Mahdi Ahmadi Mousavi Page 11

    This research is about Criminal conviction its consequences. After someone is convicted, he or she must stand the followings: Punishment, legal prohibition and privation of some rights, and punishment change. After the conviction, person gets a bad record, and is considered as someone against the society. Therefore, such a person should stand a kind of punishment. Conviction consequences are consists of social and administrative results. Although conviction consequences very similar, but they have lots of differences.

  • Ahmad Khosravi, Seyed Sajad Kazemi Serkaneh, Mojtaba Naghdi Nejad Page 29

    In process of doing public services, there is occurrence of misuse and contravention crime by employee. There are tribunals (references) other than public courts for these contravention settlements, which are out of judiciary within Executive. And in another hand the employee is not in the same level of his office, so it is necessary to have principles of efficient trial over proceeding, till there have not been occurrence of breach of rights, principles like right of defense, right to appeals, right to compensation for miscarriage of justice. These principles in some cases is closed to international criteria but in some cases has been disrespected.

  • Nasrin Tabatabaie Hesarie Page 67

    One of short time obligations of social security organization (SSO) is medical service. This obligation is foreseen at article 3 of Iranian social security act. This protection to insured person and his family requires some conditions. Therefore determination of this conditions and nomination of included persons is very important. Especially there are several acts about this issue. Therefore lead to some disputes among the jurists. Medical protections are doing in two methods by S.S.O. (direct or indirect). The important effect of this classification appears in payment of franchise by insured person. Payment of franchise is one of financial resources to medical costs. It is necessary to take note of this fact that S.S.O. is an insurance organization that uses actuary calculations. Therefore financial resources for medical costs are important. Payment of premium is the most important resource of medical cost. After enact of mass insurance of medical services act, there are some ambiguities on replacement of premium with right per capita.

  • Hoorieh Hosseini Akbarnezhad Page 103

    This Article looks at the way urban goods movements are included in transport policies aimed at improving air quality in large cities. The movement of goods in cities is a major contributor to local emissions caused by mobile sources. It seems that there are few policy innovations in freight issues in cities. Nonetheless, responding to public opinion’ increasing concern over health issues and to European standards for urban air quality, some European cities have started to serve access to city centers to new, ‘clean’ or ‘fully loaded ‘ trucks. By doing so, they have engaged in a more environmentally oriented urban freight strategy.

  • Abdollah Abedini Page 139

    Approximately in two recent years, importation of haze from Arab neighbor countries to Iran cause to environmental and human problems, so that this phenomenon has largely disturbed routine affaires of peoples and government in many of provinces such as Khuzestan, Elam as well as Kermanshah. It has been said this problem comes from human interferences including farming in dry weather, industrial and agricultural wastes, pollution, dam, fire of the peat fields and smoke produced by forest fires. So, it is an international problem. Some states, for example, in South Asia and North America regions, have concluded agreements concerning air pollution specially haze one. Regarding to difficulties arising from this phenomenon in our country, it is necessary to conclude an agreement within commitment to co-operation countering haze and its effects that this process is in progress.

  • Majid Bakhshi Ganjeh Page 157

    New Achievements of Technology Age went on Borders Faster of What Was thought and Affected All Dignities of Human life by His broad dimensions. Contemporary supernatural Through his new Industrial productions Found Strong dependence to electromagnetic energy، and Intrinsic value of These energy and its Unique role in Realization of Sustainable Development Goals Accelerated the growing Process of Use of electromagnetic waves spectrum. Nevertheless the Recent findings of Medical researches detected Many Ambiguities About Effects of Extensive use of these waves On human Health. In this respect it is necessary to review and reform and regulated use of these waves in metropolis. In this context right to health and right to clean environment are key elements that should be consider alongside the increasing development of activities and Equipments based on Application of these waves.

  • Seyed Abbas Pour Hashemi, Lobat Taghavi, Yalda Khalatbari – Sahar Zareee Page 175

    Air Is Supposed As A Necessary Element For Living On The Earth So That The Life Of All Creatures Will Stop Without It; We Shall, Therefore, Preserve Its Quality. Technology Growth And Urbanization Themselves Have Caused Great Pollution In The Air And For Their Damages To People Health And Environment, Made The Authorities To Adopt Measures And Arrangements To Prevent Air Pollution And Environmental Degradation. So, Enjoying A Safe Environment Without Any Pollution For The Citizens Is Being Considered As A Partial Contribution Of The Civil Rights And Is Emphasized In Many Internal And International Instruments. In This Regard, Air Pollution Of Tehran And Lack Of Control And Severe Supervision Is Being Considered As Violation Of Tehran Civil Rights. This Paper Deals With The Rights Of Citizens On Safe Environment Considering Tehran Air Pollution. Also, Besides The Current Pollution Of Tehran Air, Citizens Rights On Safe Environment Is Being Evaluated In Respect of National Law And International Environmental Law.

  • Mohsen Sadeghi, Sadegh Shamshiri Page 203

    Although industrialization of societies has have advantages, it has have many challenges such as pollution of metropolis. Policy-makers of different countries have been identifying the factors causing pollution in order to decrease it at national and international levels. Intellectual property rights (IPRs) have positive and negative effects on metropolis pollution because they cause reduction or aggregative of pollution; thus in 2009, WIPO new Secretary-General emphasized on challenges between IPRs and pollution. In spite of this importance, Iranian legal literature has not paid attention to this issue; therefore, this article tries to consider the mentioned challenge. It constitutes two main sections: the first section surveys connection between IPRs and metropolis pollution; and second section considers instances of effects of IPRs on pollution by analytical and comparative approach. Finally, it suggests practical remarks to Iranian legislator, policy-makers and executives in the field of IPRs.

  • Haleh Hosseini Akbarnezhad Page 233

    This article analysis the current state of environmental public interest litigation before the three regional human rights bodies of Europe, America and Africa in the light of their constituting treaties and case law and in practice of the national courts. It also assesses the chances of reform to broader access to justice in environmental matters in the European human rights system. It argues that, although national and international jurisdictions generally point towards broader access to justice, the legal systems currently employed by the European and Inter-American human rights institutions are not apt for a concept of public interest litigation.

  • Ali Navari Page 265

    The right to healthy environment is indispensable for leading a life with human dignity. It is a prerequisite for the realization and enjoyment of other human rights. Global warming that will create many Dangerous consequences for environment, and consider an essential threat for right to healthy environment, reveals necessity of take appropriate measures to protect this right. In this regard, the international society has tried to develop rules and establish various international conferences for combating to this phenomenon, after awareness of damaging effects of earth global warming. In Cancun conference that was held in Mexico in 2010, states tried to take another forward step for protect and support from human right to healthy environment, with ratification Cancun agreements. Nevertheless, it seems that it is necessary to take effective measures and all states shall be bound that do not make unfavorable change for proper life conditions in environment by their measures.