فهرست مطالب

Holistic Nursing and Midwifery - Volume:21 Issue: 2, 2012

Journal of Holistic Nursing and Midwifery
Volume:21 Issue: 2, 2012

  • تاریخ انتشار: 1391/02/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مرضیه افشار محمدیان، ربیع الله فرمانبر، محمدتقی مقدم نیا، احسان کاظم نژاد، ارسلان سالاری صفحه 1
    مقدمه
    بیماری های قلبی- عروقی در حال حاضر شایع ترین علت مرگ در جهان هستند. آنژیوگرافی از مهمترین روش های تشخیصی بیماری های قلبی بوده که دارای عوارض متعددی می باشد و جهت کاهش آن از روش های مختلف مراقبتی شامل استراحت مطلق و سایر موارد، استفاده می گردد.
    هدف
    هدف این مطالعه، تعیین تاثیر مدت زمان استراحت مطلق و حفظ کیسه شن، بر بروز خونریزی و هماتوم در بیماران تحت آنژیوگرافی است.
    روش کار
    این مطالعه یک کار آزمایی بالینی تصادفی می باشد. بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر از طریق شریان فمور در دو گروه آزمون(65نفر) و کنترل(65نفر) قرار گرفتند. در گروه آزمون، مداخله بصورت خروج از تخت بعد از چهار ساعت، همراه با حفظ کیسه شن به مدت 2 ساعت صورت گرفت. مراقبت در گروه کنترل هم طبق روش جاری انجام شد. بروز عوارض عروقی(میزان بروز خونریزی و هماتوم) طی فواصل مشخص در دو گروه بررسی شد.
    نتایج
    در گروه آزمون یک مورد خونریزی در ساعت چهارم و در گروه کنترل در بدو ورود مشاهده شد. در گروه آزمون یک مورد هماتوم در ساعت دوم و در گروه کنترل یک مورد هماتوم در ساعت اول و دوم و دو مورد هماتوم در ساعت چهارم دیده شد. با توجه به آزمون آماری کای دو اختلاف معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    در این پژوهش خروج از تخت بعد از چهار ساعت و مدت زمان حفظ کیسه شن به مدت دو ساعت در بیماران تحت آنژیوگرافی با افزایش احتمال خونریزی و هماتوم همراه نبود.
    کلیدواژگان: آنژیو گرافی عروق کرونر، استراحت در بستر، خونریزی، هماتوم
  • مریم دهقانی، مینو میترا چهرزاد، معصومه جعفری اصل، ربابه سلیمانی، احسان کاظم نژاد لیلی صفحه 7
    مقدمه
    نوجوانی مهمترین سن از نظر مشغولیت ذهنی با تن انگاره است زیرا علاوه بر اهمیت یافتن جاذبه ی جنسی، بدن نیز از لحاظ ظاهری دچار تغییرات پیچیده و متنوعی می شود.
    هدف
    هدف از این مطالعه، تعیین میزان رضایت از تن انگاره در دختران نوجوان دبیرستانهای شهر رشت می باشد.
    روش کار
    این مطالعه توصیفی – مقطعی برروی 450 دختر دبیرستانی شهر رشت با روش نمونه گیری خوشه ای- تصادفی در سال 1389 انجام شده است. جمع آوری اطلاعات با پرسشنامه چند بعدی نگرش فرد در مورد بدن خود (MBSRQ-AS) مشتمل بر 4 حیطه: ارزیابی از وضع ظاهری(AE)، گرایش به ظاهر(AO)، رضایت از قسمت های مختلف بدن(BASS) و مشغولیت فکری با اضافه وزن (OWPREOC) انجام شد، سپس داده ها با نرم افزارSPSS نسخه 16 و آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) تجزیه و تحلیل شد.
    نتایج
    میانگین رضایت از تن انگاره در حیطه های گرایش به ظاهر(85/4 ± 92/49)، ارزیابی وضع ظاهری(82/3 ± 75/23) و رضایت از قسمت های مختلف بدن(33/6 ± 31/36) بالا و در حیطه مشغولیت فکری با اضافه وزن(82/4 ± 27/17) پایین بود.
    نتیجه گیری
    دختران نوجوان دبیرستان های شهر رشت به جزء حیطه گرایش به ظاهر در سه حیطه ی ارزیابی وضع از ظاهری، رضایت از قسمت های مختلف بدن و مشغولیت فکری با اضافه وزن، از تن انگاره خود رضایت داشتند. با نظر به اهمیت سنین نوجوانی، شناسایی نگرش فرد در مورد بدن خود می تواند منجر به ارتقاء بهداشت روانی آنان گردد.
    کلیدواژگان: رضایت شخصی، تصویر بدن، زنان، نوجوانان
  • لیلی رستم نیا، عزت پاریاد، احسان کاظم نژاد لیلی، افسانه پاشا صفحه 13
    مقدمه
    پرستاران به عنوان بزرگترین گروه ارائه دهنده خدمات سلامت باید بتوانند در شرایط متغیر حاکم بر محیط های بالینی، قضاوتهای بالینی مناسبی انجام داده و ضمن عمل در قالب تیمی چند رشته ای با تشخیص مشکلات مددجویان، به رفع آنان اقدام نمایند، بنابراین مشارکت ویژه در تصمیم گیری، لازمه این عملکرد خواهد بود.
    هدف
    مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان مشارکت پرستاران شاغل در مراکز بهداشتی، درمانی و آموزشی شهر رشت در تصمیم گیری بالینی انجام گرفته است.
    روش کار
    این مطالعه مقطعی که جامعه مورد پژوهش آن را کلیه پرستاران شاغل در مراکز بهداشتی درمانی آموزشی شهر رشت تشکیل داده است، بر روی193پرستار با استفاده از روش تصادفی طبقه ای انجام شده است. داده ها با استفاده از بخش پرسشنامه طرح موضوع و شفاف سازی در تصمیم گیری بالینی(PDAG) به روش مصاحبه، گردآوری و با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی(آزمون کای دو و تست دقیق فیشر) تجزیه و تحلیل شدند.
    نتایج
    نتایج نشان داد که اکثریت پرستاران شرکت کننده در تحقیق، در مورد میزان مشارکت خود در حیطه مطرح نمودن موضوع و شفاف سازی در تصمیم گیری بالینی دارای نظر مطلوب بوده اند.
    بحث و نتیجه گیری
    سابقه کار بالا، تحصیلات بالا و داشتن پست مدیریتی از جمله مواردی است که به مشارکت بیشتر پرستاران در مطرح کردن موضوع و شفاف سازی کمک می نماید.
    کلیدواژگان: رفتار مشارکتی، تصمیم گیری، پرستاران بیمارستان
  • معصومه شهناز دوست، شاهرخ مقصودی، رسول تبری، احسان کاظم نژاد لیلی صفحه 20
    مقدمه
    فرسودگی شغلی یکی از مشکلات حرفه پرستاری است که در صورت عدم برخورد صحیح با استرس شغلی، پدید می آید و به صورت احساس واماندگی عاطفی، مسخ شخصیت و عدم موفقیت فردی شغلی بروز می کند.
    هدف
    این مطالعه با هدف تعیین میزان فرسودگی در مراکز آموزشی درمانی شهر رشت در سال 1389 انجام گرفته است.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی مقطعی257 پرستار از 8 مرکز آموزشی درمانی رشت به روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده در مطالعه شرکت داده شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه استاندارد فرسودگی شغلی مسلاچ می باشد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های تی، کای دو، تست دقیق فیشر و مدل لجستیک رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    نتایج
    از ابعاد فرسودگی شغلی، واماندگی عاطفی در4/51% از واحدهای مورد پژوهش کم و در6/48% از آنها متوسط به بالا بوده است؛ مسخ شخصیت در2/94% از واحدهای مورد پژوهش کم و در8/5% از آنها متوسط به بالا بوده است؛ عدم موفقیت فردی شغلی در 9/33% از واحدهای مورد پژوهش کم و در1/66% از آنها متوسط به بالا گزارش شده است. از نظر آماری یک همبستگی مستقیم بین بخش دیالیز و مسخ شخصیت و همبستگی معکوس بین سن و مسخ شخصیت وجود داشت.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان می دهد با توجه به این که فرسودگی در بعد عدم موفقیت فردی شغلی بیشتر از ابعاد دیگر فرسودگی شغلی وجود داشته است و با در نظر داشتن عوامل موثر بر فرسودگی شغلی پرستاران، مدیران پرستاری می توانند از فرسودگی شغلی پرستاران پیشگیری نمایند؛ تا کیفیت مراقبت پرستاری از بیماران افزایش یافته و رضایت شغلی پرستاران نیز افزایش یابد.
    کلیدواژگان: پرستاران، بیمارستان، فرسودگی شغلی، حرفه
  • فرزانه شیخ الاسلامی، شادمان رضا ماسوله، نعیما خدادادی، محمد علی یزدانی صفحه 28
    مقدمه
    در سالهای اخیر توجه به سالمندان به سرعت در کشورها افزایش یافته است، خصوصا توجه به نیازهای جسمی و روانی آنان ضروری است. احساس تنهایی در همه گروه های سنی ایجاد می شود اما شیوع آن در سالمندی، بیشتر است. احساس تنهایی مشکل پیچیده ای است که رفاه روانی اجتماعی را تحت الشعاع قرار می دهد و موجب عواقب جدی در سالمندان می گردد.
    هدف
    هدف از این مطالعه تعیین ارتباط احساس تنهایی و سلامت عمومی سالمندان عضو کانون بازنشستگان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در شهر رشت می باشد.
    روش کار
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی همبستگی است که در آن 100 نفر از سالمندان(زن و مرد) عضو کانون بازنشستگان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در شهر رشت مشارکت داشتند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده گردید که شامل سه بخش بود. بخش اول اطلاعات دموگرافیک، بخش دوم، ابزار 28 سوالی سلامت عمومی گلدبرگ و بخش سوم، ابزار 20 سوالی احساس تنهایی یوکلا، اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارSPSS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    یافته های مطالعه نشان داد سالمندانی که متاهل بوده(02/0p<) و از محل زندگی خود رضایت داشتند، احساس تنهایی کمتری را تجربه می کردند(045/0p<). همچنین مطابق با یافته های این پژوهش سالمندانی که از سطح سلامت عمومی خوبی برخوردار بودند احساس تنهایی کمتری داشتند(00/0=p).
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که احساس تنهایی عامل مهمی در کاهش سلامت عمومی سالمندان است و از آنجا که تشخیص احساس تنهایی میتواند در حفظ سلامت سالمندان موثر باشد بنابراین ضروری است که اعضای تیم بهداشتی باید از عوارض و عواقب ناشی از احساس تنهایی و اثرات موثر آن بر سلامت آگاه باشند.
    کلیدواژگان: تنهایی، سلامت عمومی، سالمندان
  • آرزو قوی، کلثوم فداکار، مریم نیکنامی، احسان کاظم نژاد لیلی صفحه 35
    مقدمه
    تولد نوزادان کم وزن یکی از جدی ترین مشکلات بهداشتی جهان محسوب می گردد که فشار فوق العاده ای را بر سیستم خدمات بهداشتی و افراد خانواده تحمیل می کند از میان عوامل موثر برکم وزنی نوزادان عوامل مادری، مهمترین و بیشترین نقش را دارند.
    هدف
    هدف از این مطالعه، تعیین عوامل مادری مرتبط با کم وزنی نوزادان مادران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر رشت می باشد.
    روش کار
    این پژوهش یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی است.که تعداد 83 مادر مراجعه کننده به مراکز و پایگاه های بهداشتی شهری رشت که مشخصات ورود به پژوهش را داشتند و وزن نوزادان آنان 2500 گرم و کمتر بود وارد مطالعه شدند. داده ها با مشاهده اطلاعات مندرج در پرونده بهداشتی و مصاحبه ی سازمان یافته از مادران نوزادان جمع آوری گردید.
    نتایج
    نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بین نوع درمان با کم وزنی زمان تولد نوزاد ارتباط معنی داری وجود دارد(008/0>P) و در میان مشکلات دوران بارداری، داشتن تهوع و استفراغ بیشترین ارتباط آماری را با کم وزنی زمان تولد نوزاد داشت (027/0>P).
    نتیجه گیری
    با توجه به عوامل مادری مرتبط با کم وزنی نوزاد، اهمیت نقش مسئولین امور بهداشتی در افزایش آگاهی های عمومی در زمینه ی توجه به مادر باردار در دوران بارداری جهت پیشگیری از تولد نوزاد کم وزن بیش از پیش محرز می گردد.
    کلیدواژگان: نوزاد کم وزن، مادران، آبستنی
  • سمیه موسی زاده، طاهره خالق دوست*، فریده هاساواری، احسان کاظم نژاد صفحه 40
    مقدمه

    تغذیه ی روده ای یک روش ارجح و ایمن در بیماران بستری در بخش های ویژه به شمار می آید که علیرغم مزایای فراوان آن، دارای عوارضی از جمله آسپیراسیون تنفسی می باشد. پنومونی ناشی از آسپیراسیون مسئول ایجاد 15 تا 20 درصد عفونت بیمارستانی و افزایش 39 درصدی هزینه ها می باشد و همچنین یکی از ده علت مرگ در ایالات متحده تلقی می گردد که با انتخاب بهترین روش تغذیه می توان از این عارضه پیشگیری کرد.

    هدف

    این مطالعه با هدف تعیین میزان بروز آسپیراسیون تنفسی در روش تغذیه ی لوله ای بلوس متناوب در بیماران بستری در بخش های آی سی یو و تروما انجام گرفته است.

    روش کار

    در این مطالعه نیمه تجربی36 بیمار بستری در بخش آی سی یو و تروما که به روش لوله ای بلوس متناوب تغذیه می شدند به مدت سه روز با 150 تا 300 سی سی مایع غذایی و فاصله زمانی هر3 ساعت طی مدت زمان10 تا 15 دقیقه به وسیله ی سرنگ 60 سی سی گاواژ می شدند و جهت پی بردن به وقوع آسپیراسیون تنفسی محلول متیلن بلو 1 درصد به میزان 5/0 سی سی به هر 500 سی سی مواد غذایی اضافه گردید و در صورت نیاز بیمار به ساکشن، هرگاه هنگام ساکشن لوله ی تنفسی، رنگ آبی ناشی از متیلن بلو در ترشحات ریوی بیمار مشاهده می شد، وقوع آسپیراسیون تنفسی برای بیمار محرز می گردید.

    نتایج

    یافته ها نشان داد که میزان بروز آسپیراسیون تنفسی در روش تغذیه ی لوله ای بلوس متناوب 6/5 درصد بود.

    نتیجه گیری

    روش بلوس متناوب هنوز هم به عنوان یک روش تغذیه ای استاندارد در کتب معرفی شده و اگر بر اساس اصول صحیح انجام گیرد خطر آسپیراسیون را کاهش می دهد.

    کلیدواژگان: آسپیراسیون تنفسی، تغذیه ی لوله ای، روش بلوس متناوب
  • عبدالحسین امامی سیگارودی، مهوش صلصالی صفحه 47
|
  • Afshar Mohammadian M., Farmanbar R., Moghadamnia Mt, Kazemnejade., Salari A Page 1
    Introduction
    Cardiovascular disease is one of the leading major causes of death in the world. Coronary angiography is the most important routine diagnostic procedure for coronary artery disease.
    Objective
    The aim of this study is to assess the effect of bed-rest duration time and sandbag time on hematoma and hemorrhage after coronary angiography.
    Methods
    This study is a randomized clinical trial. Patients undergoing nonemergency angiography via the femoral artery are randomly assigned into intervention (65 patients) or control group (65patients). The patients in the intervention group are allowed to be out of bed after 4 hours. The sand bags are taken off two hours later. The patients in the control group received routine care. Hematoma and hemorrhage were measured at regular intervals after the procedure.
    Results
    In intervention group bleeding occurred in one patient in four hour and one patient immediately after coming to ward in control group. In intervention group hematoma occurred in one patient in two hour and in control group one patient in one and two hours and two patients in four hours. The Chi square test showed no statistically significant difference between groups.
    Conclusion
    This study showed no relationship between increased chance of hematoma and hemorrhage and bed-rest for four hours and sandbag applied for two hours in patients undergoing angiography.
  • Dehghani M., Chehrzad Mm, Jafari Asl M., Soleimani R., Kazemnejad Leili E Page 7
    Introduction
    Adolescence is an important period of cognitive occupancy with body image because in addition to sexual attraction، body also experiences appearance changes.
    Objective
    This study aims to determine the satisfaction with body image female adolescents in high school in Rasht city in 2010.
    Methods
    This is a cross sectional descriptive study on 450 high school females in Rasht city chosen by random cluster sampling in the 2010. Data were collected using Multidimensional Body-Self Relations Questionnaire-Appearance scale)MBSRQ-AS) including four domains: appearance evaluation)AE)، appearance orientation (AO)، body areas satisfaction (BASS)، overweight preoccupation (OWPREOC) was completed and data were analyzed using SPSS software version 16، and descriptive statistics were used for data analysis.
    Results
    Mean satisfaction with body image in domains of appearance orientation (49. 2±4. 85) appearance evaluation (23. 75±3. 82) and body areas satisfaction (36. 31±6. 33) were high and in overweight preoccupation domain (17. 27±4. 82) was low.
    Conclusion
    Female adolescents in high school of Rasht city، beside appearance orientation were satisfied with body image in appearance evaluation، body areas satisfaction and overweight preoccupation domains.
  • By:Rostamnia L., Paryad E., Kazemnejad E., Pasha A Page 13
    Introduction
    Nurses are the largest care delivering group. They have to judge in clinical setting and by team work detect and solve patients’ problem in nursing function domains. Collaboration in decision making helps this function.
    Objective
    Present study aims to determine the level of nurses’ collaboration in clinical decision making employed in educational health care centers in Rasht city.
    Methods
    The population of this cross sectional study was nurses’ employed in educational health care centers in Rasht city and 193 nurses were chosen by stratified random sampling. They took part in this study by filling a two part questionnaire containing demographic data، and collaboration in raising the issue and clarifying the problem in clinical decision making. Data was analyzed by descriptive and inferential statistics such as c2 and Fisher exact test. Data was analyzed using SPSS version16.
    Result
    In the view of most nurses; their collaboration in clarifying the problem in clinical decision was satisfactory.
    Conclusion
    Factors such as long working experience، high level of education and managerial role can help increase nurses’ collaboration in raising the issue and clarifying the problem in clinical decision making.
  • Shahnazdoust M., Maghsoudi Sh, Tabari R., Kazemnejad Leili E Page 20
    Introduction
    Burnout is a specific kind of occupational stress among human service profession like nursing. It is characterized by feeling emotional exhaustion، depersonalization and reduced personal accomplishment.
    Objective
    The purpose of this study was to examine the Level of burnout in nurses and its related factors in Medical Educational Hospitals in Rasht in 1389.
    Methods
    In this descriptive correlational study، samples were chosen by random classification. Sample consisted of 257 nurses from eight medical educational hospitals. Instrument used was the standard Maslach burnout inventory. T- test، chi-square test، exact fisher test and logistic regression were used for data analysis.
    Results
    Emotional exhaustion was low in (%51. 4) and it was moderate to high in (%48. 6)، depersonalization was low in (%94. 2) and it was moderate to high in (%5/8)، reduced accomplishment was low in %33/9 and it was moderate to high in (%66. 1). There was positive correlation between dialysis unit and depersonalization and a negative correlation was shown between age and depersonalization.
    Conclusion
    Findings indicated that nursing managers can increase organizational support and prevent nursing burnout to make high level of nursing care and job satisfaction.
  • Sheikholeslami F., Reza Masouleh Sh, Khodadadi N., Yazdani Ma Page 28
    Introduction
    In recent years attention to elderly is progressing rapidly in countries. Special attention to their mental and physical need is necessary. Loneliness may occur in all age groups، but this is more a problem peculiar to the elderly. Loneliness is a complex concept، specially affecting the psychosocial well-being of the elderly. The feelings of loneliness have serious consequence on the health of older adults.
    Objective
    The purpose of the study was to determine loneliness and general health of members of the elderly pensioners association of Gilan University of Medical Science in Rasht.
    Methods
    This study was a descriptive– correlational research. Sampling performed، through easy sampling method. 100 members of pensioners association from both gender (female and male) took part in the study. Data collection instrument was a questionnaire consisted of three parts. Part one was about demographic data، part two about loneliness that was measured by the UCLA loneliness scale، and part three was general health status with 28 questions. Data were analyzed by descriptive-analytical methods، using SPSS 16.
    Results
    In this study it was found that married elderly people (p<0. 02) who were satisfied with living area (p<0. 045) felt less lonely than others. According to the results of this study the elderly who defined their general health status as good felt less lonely (p<0. 00).
    Conclusion
    It was demonstrated that loneliness is an important factor decreasing general health and therefore، early identification of loneliness may help maintain the general health of older adults. Health care professionals should be alert to the association of loneliness and adverse health outcomes.
  • Ghavi A., Fadakar K., Niknami M., Kazemnejad E. Page 35
    Introduction
    Low birth weight is considered one of the world''s most serious health problems that put tremendous pressure on health care system and family. Maternal lifestyle during pregnancy among maternal factors associated with low weight has the most important role on birth weight.
    Methods
    This research is a Cross-sectional study. Subjects included 83 mothers who referred to the health-care centers and had underweight infants (2500 gram or less). Questionnaires were completed from maternal health records and organized interview with mothers.
    Results
    Research results showed that significant relationship between type of treatment and low birth weight (p<0/008). Among the problems of pregnancy، having nausea and vomiting were most associated with low birth weight (p<0/027).
    Conclusion
    In attention to maternal factors associated to infant low birth weight، the role of health care personnel in increasing public awareness regarding paying more attention to pregnant women during pregnancy is important in prevention of low birth weight in infants.
  • Mosazadeh S., Khaleghdoost T., Hasavari F., Kazemnejad E Page 40
    Introduction

    Bowel feeding is an effective and safe method for patients who are admitted to intensive care wards but despite its many benefits has side effects such as respiratory aspiration. Pneumonia caused by aspiration is responsible for 15-20% of hospital infections، 24% increase in length of hospitalization، and 39% increase of expenses. It is one of the ten reasons of death in USA that can be prevented by appropriate method of feeding.

    Objective

    This study aims to determine the chance of respiratory aspiration in intermittent bolus tube feeding in patients admitted to ICU and trauma wards.

    Methods

    In this quasi- experimental study 36 patients admitted to ICU and trauma wards were fed by intermittent tube bolus method، for 3 days. Each time 150-300cc food liquid was administered for 7 times a day every 3 hours to patients with a 60 cc syringe in 10-15 minutes. In order to measure the respiratory aspiration، 0. 5 cc methylen blue 1% was added to 500 cc of each meal. In case of patient''s need for suction، when the blue color of methylen blue was observed in patients secretion they appeared to have respiratory aspiration.

    Results

    Data analysis showed that respiratory aspiration occurrence in bolus method was 5. 6%.

    Conclusion

    According to results، it is obvious that bolus method as mentioned in texts is still the standard method and risk of respiratory aspiration decreases if it is used properly.