فهرست مطالب

مجله دانشکده پزشکی اصفهان
پیاپی 173 (هفته چهارم اسفند 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/12/28
  • تعداد عناوین: 10
|
  • نادر پسته چیان، افشین رسولی، حسینعلی یوسفی صفحه 1
    مقدمه
    بیماری های زئونوز همیشه تهدید مهمی برای انسان بوده اند. این بیماری ها بین انسان و بسیاری از حیوانات مشترک هستند. از آن جایی که زاد و ولد سگ ها به خصوص سگ های ولگرد زیاد است و این حیوانات در محیط های اطراف شهرها و پیرامون مساکن انسانی زندگی می کنند همواره تهدیدی برای سلامتی محیط زیست و انسان بوده اند. شناسایی انگل های موجود سگ های ولگرد منطقه ی اصفهان از نقطه نظر اقتصادی، پزشکی و دامپزشکی به ویژه زئونوز کمک شایانی خواهد نمود.
    روش ها
    در این مطالعه تعداد 96 قلاده سگ ولگرد شکار شده از مناطق مختلف شهر اصفهان جمع آوری گردید و پس از باز نمودن لاشه ی حیوانات، روده ی آن ها از نظر وجود انگل های کرمی بررسی شد. لاشه ی حیوانات در محل باز شد و پس از بستن دو سر روده، روده ها به آزمایشگاه منتقل گردید. سپس روده ها به صورت طولی باز شدند و پس از شستشوی آن ها، انگل های کرمی موجود در آب جدا شدند. پس از فرآوری ایزوله ها در محلول فرمالین ده در صد قرار گرفتند. پس از رنگ آمیزی موقت و دایمی و طی مراحل آب گیری و شفاف سازی، ایزوله های مناسب مونت دایمی شدند. سپس اشکال ایزوله ها با ابزار ترسیم کشیده شد و با استفاده از کلیدهای تشخیصی موجود، شاخص های تاکسونومی (طول قلاب بزرگ، شکل بند، موقعیت کیسه ی سیر، موقعیت بیضه ها و تخمدان در بندهای سستودها) تمامی ایزوله ها مطالعه شدند. این شاخص ها در نماتودها شامل اندازه ی طول بدن، تزیینات کوتیکولی، شکل باله ی راسی و دمی و تعداد و شکل لب ها و حالت مری همچنین موقعیت محل واژن و مقعد بود. تمامی ایزوله ها در حد جنس و سپس گونه شناسایی شدند.
    یافته ها
    در این بررسی با مطالعه ی 96 قلاده سگ ولگرد روده های 4/60 درصد آن ها آلوده به حداقل یک کرم بود. ایزوله های کرمی در مجموع شامل هفت گونه سستود و سه گونه نماتود بودند که شامل: 24 درصد تنیا اویس، 54/13 درصد تنیا هیداتیژنا، 21/5 درصد تنیا پیزیفورمیس، 21/5 درصد تنیا مولتی سپس، 1/27 درصد اکینوکوکوس گرانولوسوس، 92/22 درصد دیپلیدیوم کانینوم، 21/5 درصد مزوسستوییدس لینه آتوس و 9/21 درصد توکسا سکاریس لئونینا، 25/6 درصد توکسوکارا کانیس و 13/3 درصد ریکتولاریا افینیس بودند.گونه ی تنیا پیزیفورمیس برای اولین بار از اصفهان گزارش شد.
    نتیجه گیری
    ارقام فوق بیان گر اهمیت این انگل ها از نقطه نظر پزشکی و دامپزشکی است، بنابراین باید نسبت به درمان سگ های صاحب دار و گله و از بین بردن سگ های ولگرد و همچنین از بین بردن لاشه های آلوده به مرحله ی لاروی سستودهای زئونوز توجه مبذول داشت. شناسایی انگل های موجود در این حیوانات به بهبود وضعیت مبارزه و کنترل بیماری های زئونوز کمک شایانی خواهد نمود.
    کلیدواژگان: زئونوز، تاکسونومی، سستود، نماتود، سگ
  • فریبرز مکاریان، سید رضا اسحاقی، پرنیان تابش، آرش رمضانی، ندا عبدیزدان، فریبا هاشمی، شیرین مکاریان، مائده عباسی صفحه 2
    مقدمه
    سرطان پستان شایع ترین سرطان زنان می باشد که جنبه های مختلف سلامت فردی را از جمله سلامت روان به مخاطره می اندازد. این مطالعه به بررسی سلامت روان در زنان نجات یافته از سرطان و گروه شاهد پرداخت.
    روش ها
    در این مطالعه ی مورد- شاهدی، زنان نجات یافته از سرطان را که تحت ماستکتومی قرار گرفته بودند با گروه زنانی که تا به حال مواجهه با هیچ نوع سرطانی از جمله سرطان پستان نداشتند، مقایسه کردیم. حجم نمونه در هر گروه 60 نفر بود. با استفاده از پرسش نامه ی آزمون بررسی سلامت عمومی (General health questionnaire یا GHQ-28)، داده ها به روش مصاحبه جمع آوری و توسط آزمون های Student-t و Logistic regression آنالیز شد.
    یافته ها
    نمره ی GHQ-28 در بین دو گروه مورد مقایسه قرار گرفت. تفاوت آماری معنی داری در میانگین کلی نمره ی سلامت روان دیده نشد. شانس بروز اختلالات روانی پس از بروز سرطان پستان نسبت به زنان شاهد سالم 44 درصد افزایش می یابد، اما این اختلاف معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    میزان سلامت روان تفاوت چشمگیری در زنان نجات یافته از سرطان در مقایسه با زنان سالم جامعه نداشت.
    کلیدواژگان: سرطان پستان، سلامت روان، ماستکتومی
  • امیر ضیایی، زهره یزدی، عاطفه عابدینی، همایون شیخ الاسلامی، امیر جوادی صفحه 3
    مقدمه
    سندرم تخمدان پلی کیستیک (Polycystic ovary syndrome یا PCOS) شایع ترین اختلال اندوکرین در میان زنان سنین باروری است و 7 درصد این زنان را گرفتار می کند. PCOS اختلالی است که با عدم تخمک گذاری، هایپرآندروژنیسم و مقاومت به انسولین مشخص می شود و خطر ابتلا به دیابت نوع دو و سندرم متابولیک را افزایش می دهد. ابتلا به سندرم متابولیک سبب افزایش احتمال مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی می گردد. هدف این مطالعه مقایسه ی اثر دو دسته داروی حساس کننده به انسولین، متفورمین و پیوگلی تازون، از نظر کاهش مقاومت به انسولین و تغییرات بیوشیمیایی بود.
    روش ها
    این مطالعه یک کارآزمایی بالینی بود که در بیمارستان بوعلی سینای شهر قزوین انجام شد و 3 ماه به طول انجامید. زنان به صورت تصادفی به دو گروه 28 نفره تقسیم شدند. گروه اول تحت درمان با قرص متفورمین (500 میلی گرم، 3 بار در روز) و گروه دوم تحت درمان با قرص (پیوگلی تازون، 30 میلی گرم در روز) به مدت 12 هفته قرار گرفتند. سطح سرمی انسولین، قند خون ناشتا (Fasting blood sugar یا FBS) و پروفایل لیپید شامل تری گلیسرید (TG)، کلسترول (Chol)، لیپوپروتئین با دانسیته ی کم (Low density lipoprotein یا LDL) و لیپوپروتئین با دانسیته ی زیاد (High density lipoprotein یا HDL) قبل از درمان و در پایان ماه سوم اندازه گیری شد. اندکس HOMA (Homeostatic model assessment) و شاخص توده ی بدنی (Body mass index یا BMI) نیز قبل و بعد از درمان محاسبه گردید.
    یافته ها
    قبل از درمان هر دو گروه از نظر سن، وزن و BMI همسان سازی شدند. قبل از درمان اختلاف معنی داری در FBS، HDL، LDL، TG، Chol و سطح سرمی انسولین بین دو گروه مشاهده نشد. بعد از درمان میانگین سطح سرمی FBS، TG، Chol، LDL و انسولین در هر دو گروه به طور معنی داری کاهش و HDL در هر دو گروه به طور معنی داری افزایش داشت (01/0 > P). BMI در گروه متفورمین قبل از درمان 1/26 و بعد از درمان 5/25 (05/0 > P) و در گروه دوم قبل از درمان 9/25 و بعد از درمان 2/25 به دست آمد (05/0 ≤ P).
    نتیجه گیری
    کاربرد حساس کننده های انسولین (متفورمین و پیوگلی تازون) در هر دو گروه کاهش معنی داری در مقاومت به انسولین ایجاد کرد. اندکس HOMA در هر دو گروه به طور معنی دار کاهش یافت. در گروه متفورمین، BMI پس از درمان به طور معنی داری کاهش یافت؛ در حالی که، در گروه پیوگلی تازون کاهش BMI از نظر آماری معنی دار نبود و تغییرات FBS، TG، Chol، HDL و LDL نیز پس از درمان در هر دو گروه معنی دار بود.
    کلیدواژگان: سندرم تخمدان پلی کیستیک، متفورمین، پیوگلی تازون، مقاومت به انسولین، کلسترول
  • احمدرضا اخوت، بهروز براتی، پروانه فدوی اخوان صفحه 4
    مقدمه
    هیپرتروفی آدنوتانسیلار شایع ترین علت انسداد مزمن راه هوایی فوقانی و اختلال تنفسی خواب در کودکان است و خطر اختلال رشد در کودکان را افزایش می دهد. عمل آدنوتانسیلکتومی شایع ترین درمان جراحی هیپرتروفی آدنوتانسیلار و اختلال تنفسی خواب در کودکان می باشد. در این مطالعه تاثیر عمل آدنوتانسیلکتومی بر افزایش وزن کودکان 3 تا 10 ساله مبتلا به هیپرتروفی آدنوتانسیلار مورد بررسی قرار گرفته است.
    روش ها
    در این مطالعه ی کارآزمایی بالینی تصادفی شده یک گروه 48 نفره از کودکان 3 تا 10 ساله ی مبتلا به هیپرتروفی آدنوتانسیلار که جهت انجام آدنوتانسیلکتومی ارجاع داده شده بودند و یک گروه 48 نفره از کودکان سالم 3 تا 10 ساله به صورت تصادفی انتخاب شدند و وزن، قد و شاخص توده ی بدنی (Body mass index یا BMI) آن ها در ابتدای مطالعه و سپس 6 و 9 ماه بعد از عمل اندازه گیری شد.
    یافته ها
    دو گروه مورد مطالعه از نظر توزیع سن و جنس همسان بودند. در هر دو گروه با گذشت زمان وزن و قد کودکان به طور معنی داری افزایش یافت (001/0 > P). BMI در گروه هدف به طور معنی دار افزایش یافت ولی در گروه شاهد افزایش معنی دار نداشت. میانگین وزن و BMI در بررسی های 6 و 9 ماه بعد از عمل در گروه هدف بیشتر از گروه شاهد بود (001/0 > P). میانگین قد در اندازه گیری های 6 و 9 ماه بعد از عمل در گروه شاهد بیشتر از گروه هدف بود ولی در دو گروه تفاوت معنی دار نداشت (8/0 = P).
    نتیجه گیری
    : عمل آدنوتانسیلکتومی باعث افزایش میانگین وزن و BMI در کودکان مبتلا به هیپرتروفی آدنوتانسیلار می شود.
    کلیدواژگان: هیپرتروفی آدنوتانسیلار، آدنوتانسیلکتومی، افزایش وزن کودکان، شاخص توده ی بدنی
  • مهتاب ضرغام، زهرا علامه، سودابه دخانی، فرشید علیزاده، محمد هاتف خرمی، محمدحسین ایزدپناهی، فرهاد تدین صفحه 5
    مقدمه
    یکی از مشکلات شایع زنان بی اختیاری ادراری استرسی (Stress urinary incontinence یا SUI) است. از میان درمان های بی اختیاری ادرار جراحی های کم آزار (Minimal invasive anti-incontinence surgery) در حال حاضر در بسیاری از نقاط جهان جایگزین روش های قبلی جراحی شده اند. در ایران استفاده از روش های نوین جراحی مانند استفاده از در برای بازگرداندن مجرای ادرار به محل آناتومیک مثل و TOT (Transobturaror tape) محدود به برخی از مراکز دانشگاهی است و اغلب از روش های جراحی کلاسیک پیشین مانند Burch، Marshal marketti و Classic sling در درمان بی اختیاری ادراری استفاده می گردد. هدف از این مطالعه بررسی مقایسه ای بهبودی و عوارض دو روش درمانی TOT و SPARC (Suprapubic ARC) یا TVT (Transvaginal tape) در درمان SUI بود..
    روش ها
    تعداد 146 بیمار مبتلا به بی اختیاری ادرار به طور تصادفی تحت عمل جراحی TOT یا SPARC قرار گرفتند.
    یافته ها
    عمل ترمیم پرولاپس قدامی در 43 نفر (7/59 درصد) از گروه SPARC و 29 نفر (2/39 درصد) از گروه TOT انجام شد. میزان بهبودی در دو گروه به ترتیب 90 درصد و93 درصد بود. اختلال در ادرار کردن در 3/11 درصد از بیماران گروه SPARC و 6/17 درصد از بیماران گروه TOT مشاهده شد. درد لگنی و درد کشاله ی ران به ترتیب در 2/4درصد و 5/13 درصد از بیماران گروه های SPARC و TOT دیده شد ولی تفاوت آماری معنی داری نداشت. عوارض التهابی در گروه SPARC به طور معنی داری بیشتر بود.
    نتیجه گیری
    به طور کلی میزان بهبودی در دو روش مشابه بود و از نظر عوارض نیز تنها عوارض میان مدت در SPARC به طور معنی دار بیشتر بود.
    کلیدواژگان: بی اختیاری ادراری، مش، درمان کم تهاجمی
  • مهدی پریان، سمیرا محمدی یگانه، بهزاد خوانساری نژاد، مهدیه موندنی زاده صفحه 6
    مقدمه
    با توجه به محدودیت های برخی از روش های سرولوژیک در تشخیص افراد دارای عفونت با ویروس های HIV-1 و HCV، استفاده از روش های تشخیصی ملکولی در شناسایی این دو عامل اهمیت بسیار زیادی دارد. با این حال اشکال عمده ی روش های ملکولی هزینه بر بودن آن ها و نیاز به وجود دستگاه ترموسایکلرکه گران قیمت است.
    روش ها
    این پژوهش به راه اندازی و به کارگیری یک روش NASBA (Nucleic acid sequence based amplification) چندگانه جهت تشخیص هم زمان ژنوم دو ویروس نقص ایمنی انسانی 1 (Human immunodeficiency virus 1 یا HIV-1) و هپاتیت C (Hepatitis C virus یا HCV) پرداخت که با استفاده از آن می توان عفونت منفرد یا هم زمان این دو ویروس را در نمونه های پلاسما تشخیص داد. حساسیت و ویژگی این روش با استفاده از نمونه های بالینی مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    بر اساس نتایج به دست آمده مشخص گردید که پرایمرهای مورد استفاده در این روش هیچ گونه واکنش متقاطع با یکدیگر و نیز سایر عوامل احتمالی مداخله کننده در واکنش ندارند. حساسیت آنالیتیک این روش برای هر دو ویروس HIV-1 و HCV معادل 1000 کپی در میلی لیتر و حساسیت و ویژگی کلینیکی این روش به ترتیب 90 درصد و 100 درصد بود.
    نتیجه گیری
    : با استفاده از روش NASBA چندگانه راه اندازی شده می توان عفونت هم زمان یا منفرد ویروس های HIV-1 و HCV را با حساسیت و ویژگی مناسب در نمونه های پلاسمای بیماران تشخیص داد. به علت کاربری آسان، چندگانه بودن، و عدم نیاز به دستگاه ترموسایکلر، می توان از این روش به صورت مقرون به صرفه و در آزمایشگاه هایی با امکانات محدود استفاده نمود.
    کلیدواژگان: Nucleic acid sequence based amplification، ویروس نقص ایمنی انسانی، ویروس هپاتیت C
  • محمد هادی شمسایی، آزاده توانگر، احمد چیت ساز، مجتبی اکبری، محمد سعادت نیا صفحه 7
    مقدمه
    سکته ی مغزی سومین علت شایع مرگ در کشورهای توسعه یافته و شایع ترین بیماری ناتوان کننده ی نورولوژیک است. این مطالعه جهت بررسی اپیدمیولوژیک استروک و عوامل خطر آن در بیماران با اولین حمله و بیماران با حمله ی مجدد و همچنین سنجش فراوانی استروک در فصل های مختلف سال طراحی شد.
    روش ها
    این مطالعه ی آینده نگر از اول دی سال 1388 تا پایان آذر سال 1389 در دو بیمارستان الزهرا (س) و کاشانی (مراکز ارجاع)، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران انجام شد. 590 بیمار مبتلا به استروک با سن بالاتر از 16 سال که بیماری آن ها توسط یک نورولوژیست تایید شده بود، وارد مطالعه شدند. فشار خون بالا، دیابت، اختلالات پروفایل لیپید، سابقه ی سکته ی قلبی، سابقه ی فیبریلاسیون دهلیزی، سابقه ی بیماری دریچه ای قلبی، مصرف سیگار و اعتیاد، سابقه ی بیماری ایسکمیک قلبی، سابقه ی استروک قبلی و فصل های سال بین بیماران سنجیده شد.
    یافته ها
    از بین 590 بیمار 287 (6/48 درصد) زن و 303 (4/51 درصد) مرد بودند. 94 بیمار (9/15 درصد) زیر 50 سال، 89 بیمار (1/15 درصد) بین 59-50 سال، 110 بیمار (6/18 درصد) بین 69-60 سال، 162 بیمار (5/27 درصد) بین 79-70 سال، 124 بیمار (21 درصد) بین 89-80 سال و 11 بیمار (9/1 درصد) مساوی یا بیشتر از 90 سال سن داشتند (01/0 > P). فشار خون، فیبریلاسیون دهلیزی و بیماری های دریچه ای قلب در بیماران با حمله ی مجدد به طور معنی داری از بیماران با اولین حمله بیشتر بود (به ترتیب 01/0 > P، 01/0 > P و 02/0 > P).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که تفاوتی بین فصول سال در میزان بروز استروک وجود نداشت و فشار خون، فیبریلاسیون دهلیزی و بیماری های دریچه ای قلب مهم ترین عوامل خطر استروک در بیماران با حمله ی مجدد در مقایسه با اولین حمله بود.
    کلیدواژگان: استروک، عامل خطر، شیوع، فصل
  • محمدرضا مدرسی، جمال فقیهی نیا، علی پوروالی صفحه 8
    مقدمه
    مطالعات پراکنده ای ارتباط کروپ و آسم در کودکی را بیان کرده اند ولی هنوز این ارتباط مبهم است.. تاکنون هیچ مطالعه ای در مورد ارتباط کروپ شدید و آسم در سنین بالاتر به خصوص در ایران انجام نشده بود. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط کروپ شدید و متوسط و بروز آسم در آینده بود.
    روش ها
    این مطالعه ی تحلیلی از نوع کوهورت تاریخی در سال 90-89 بر روی 164 نوجوان که در کودکی به علت کروپ در بیمارستان های شهر اصفهان بستری شده بودند، انجام گرفت (گروه مورد). همچنین گروه شاهد با همان محدوده ی سنی و جنسیت از سطح مدارس راهنمایی استان انتخاب شدند. نمونه گیری به روش آسان بود. هر دو گروه جهت انجام اسپیرومتری فراخوانده شدند. نتایج اسپیرومتری در هر دو گروه با آزمون 2χ مقایسه شد.
    یافته ها
    در این مطالعه 164 نفر نوجوان با میانگین سنی 2/2 ± 7/13 دارای سابقه ی کروپ و میانگین سنی 3/1 ± 9/2 سال در زمان تشخیص با همین تعداد نوجوان بدون سابقه ی کروپ مورد ارزیابی قرار گرفتند. در ارزیابی و مقایسه ی معیارهای اسپیرومتری قبل و بعد از 15 دقیقه ورزش در گروه مورد 30 نفر (3/18 درصد) در برابر 17 نفر (4/10 درصد) در گروه شاهد مبتلا به آسم تشخیص داده شدند (01/0 > P). در افرادی که تغییرات در اسپیرومتری داشتند 9 نفر (5/5 درصد) در گروه مورد و 7 نفر (2/4 درصد) در گروه شاهد کاهش FEV1/FVC بیش از 15 درصد داشتند (05/0 > P) و 21 نفر (8/12 درصد) گروه مورد در مقابل 10 نفر (1/6 درصد) گروه شاهد کاهش FEF25-75 بیش از 15 درصد داشتند (001/0 > P). همچنین شیوع کروپ در پسرها نسبت به دخترها برتری داشت (02/0 > P).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد التهاب ناشی از کروپ شدید و متوسط که در کودکی ایجاد می شود باعث یک سری فرایندهای التهابی در مجاری تنفسی به خصوص راه های هوایی کوچک می شود و فرد را در نوجوانی مستعد ابتلا به آسم و کاهش FEV1/FVCو FEF25-75 می کند.
    کلیدواژگان: کروپ، آسم نوجوانی، عفونت تنفسی فوقانی
  • ویکتوریا عمرانی فرد، المیرا لایق، ناهید فرزادی، حمید افشار *، حامد دقاق زاده، محمدرضا مرآثی صفحه 9
    مقدمه

    طب سایکوسوماتیک رشته ای از رشته های مختلف علوم پزشکی است که به تاثیر عوامل اجتماعی، روان شناختی و رفتاری بر بدن افراد می پردازد. طی یک سری مطالعات ارتباط برخی بیماری های دستگاه گوارش با اختلالات روان پزشکی بررسی شده است اما درباره ی ارتباط تظاهرات گوارشی با اختلالات روان پزشکی مطالعه ی زیادی انجام نشده است.

    روش ها

    این مطالعه از نوع گذشته نگر بود و در آن 1802 پرونده از بیماران با تظاهرات گوارشی مراجعه کننده به درمانگاه سایکوسوماتیک در سال های 1384 تا 1389 مورد بررسی قرارگرفت

    یافته ها

    در این پژوهش 1802 بیمار مورد مطالعه قرار گرفتند که 65 درصد بیماران زن، 73 درصد متاهل و با میانگین سطح سواد 5/4 ± 7/10 کلاس بودند. در مطالعه هیچ ارتباط معنی داری بین جنس، سطح تحصیلات و وضعیت تاهل با تظاهرات گوارشی دیده نشد؛ اما بین تهوع و سن ارتباط معنی داری دیده شد (002/0 > P). شایع ترین علامت روان پزشکی در این بیماران اضطراب با فراوانی 814 بود. شایع ترین اختلال روان پزشکی در بیماران ما اختلال خلقی و از میان اختلالات خلقی اختلال افسردگی اساسی شایع ترین اختلال بود. رابطه ی معنی داری بین دل درد با اختلالات روان پزشکی وجود داشت (039/0 > P).

    نتیجه گیری

    از آن جایی که اختلالات خلقی (به خصوص اختلال افسردگی اساسی) در بین بیماران با تظامرات گوارشی مراجعه کننده به درمانگاه سایکوسوماتیک شیوع فراوانی داشت، لازم است که تمام بیماران با تظاهرات گوارشی (که از نظر بالینی غیر قابل توضیح هستند) را از نظر اختلالات خلقی (به خصوص اختلال افسردگی اساسی) بررسی کرد.

    کلیدواژگان: اختلالات سایکوسوماتیک، ویژگی های دموگرافیک، تظاهرات گوارشی
  • مقاله مروری
  • زویا طاهر گورابی، مجید خزاعی * صفحه 10

    امروزه شیوع بالای چاقی و عوارض آن در سراسر دنیا به یک معضل بهداشتی عمده تبدیل شده است. اضافه وزن خطر بیماری هایی مانند پرفشاری خون، بیماری های قلبی-عروقی، دیابت تیپ 2، انواع مشخص سرطان، سنگ های صفراوی و استئوآرتریت را افزایش می دهد. چاقی به صورت رشد بافت چربی سفید احشایی تعریف می شود و بافت چربی برای تامین نیازهای متابولیک خود به طور متناسب نیاز به رشد رگ های خونی دارد که به صورت افزایش تعداد و یا اندازه ی رگ های خونی (آنژیوژنز/آرتریوزنز) صورت می گیرد. با توجه به ارتباط بسیار نزدیک آدیپوژنز و آنژیوژنز که در سالیان اخیر مورد توجه قرار گرفته است، مداخلات درمانی برای درمان چاقی با هدف قرار دادن عروق بافت چربی آینده ی نویدبخشی را ترسیم می کند. در این مقاله ی مروری، به بافت چربی، نقش و عملکرد مهم عروق در بافت چربی و ارتباط چاقی و آنژیوژنز پرداخته شده است و در انتها در مورد استفاده از مواد آنتی آنژیوژنز برای درمان چاقی به عنوان یک رویکرد جدید مطالبی ارائه شده است.

    کلیدواژگان: چاقی، آنژیوژنز، آدیپوژنز
|
  • Nader Pestehchian, Afshin Rasouli, Hossein Ali Yoosefi Page 1
    Background
    Zoonotic diseases have always threatened humans. They are common between human and many animals. Large numbers of dogs, especially stray dogs, are born every year. In addition, they inhabit around the cities and people's residences. Therefore, they have always been considered as threats for human health and environment. Identification of parasites in stray dogs around Isfahan, Iran would have economic, medical, veterinary, and particularly zoonosis benefits.
    Methods
    In this study, 96 killed stray dogs were collected from several regions of Isfahan. After autopsy in place, the two ends of animal's bowel were closed and the intestines were moved to the laboratory. The intestines were opened longitudinally, washed with water, and examined for the presence of worms. The worms isolated from water were then transferred to a 10% formaldehyde solution. After temporary and permanent staining and transparency of isolates, the appropriate isolates were mounted and prepared for taxonomic study. The shapes of all samples were drawn by a drawing tube. They were then identified by diagnostic keys such as length of large hook, shape of proglottid, and characteristics of mature worms like cirrus sucks and the positions of testis. Nematode body length, the cuticle, cephalic and caudal fins, number of lips, morphology of esophagus, and position of rectum and vagina were also evaluated as crucial properties in taxonomic study. All isolates were identified at genus and species levels.
    Findings
    In this study, 96 dogs were examined. Overall, 60.4% intestinal samples of stray dogs were infected with at least one isolated worm. The isolates included a total of seven species of cestodes and three species of nematodes. The identified cestodes consisted of 24% Taenia ovis, 13.54% T. hydatigena, 5.21% T. pisiformis, 5.21% T. multiceps, 27.1% Echinococcus granulosus, 22.92% Dipylidium caninum, 5.21% Mesocestoides lineatus. The nematodes were categorized as 21.9% Toxascaris leonina, 6.25% Toxocara canis, 3.13% Rictularia affini
    Conclusion
    Taenia pisiformis was reported for the first time in the province of Isfahan. Our findings reveal the role of parasites in medical and veterinary aspects. Pet dogs and sheepdogs are thus required to be treated properly. On the other hand, stray dogs should be killed and the infected bodies need to be destroyed.
  • Fariborz Mokarian, Sayed Reza Ishaghi, Parnian Tabesh, Arash Ramezani, Neda Abdeyazdan, Fariba Hashemi, Shirin Mokarian, Maedeh Abbasi Page 2
    Background
    Breast cancer is the most common cancer in women. It jeopardizes different aspects of individual health including mental health. The aim of the study was to evaluate mental health among women who had survived breast cancer and also among the general population
    Methods
    In a case-control design, we recruited 60 participants in two groups. The first group had survived breast cancer and had undergone mastectomy while the other group was selected from the general population. Mental health status of participants was measured by General Health Questionnaire (GHQ-28). For analyzing the data, Student t-test and logistic regression were used.
    Findings
    Data analyses did not reveal any significant differences in mental health scores between the two groups. Although the risk of psychological distress increased 44% in breast cancer patients, there were not any statistically significant differences between the two groups.
    Conclusion
    Iranian women survived from breast cancer are not significantly different with the general population in terms of mental health.
  • Amir Ziaie, Zohreh Yazdi, Atefeh Abedini, Homayoun Sheykholeslami, Amir Javadi Page 3
    Background
    Polycystic ovary syndrome (PCOS) is among the most common endocrine disorders in women of reproductive age and affects 7% of this population. PCOS is identified as a reproductive disorder characterized by an ovulation, hyperandrogenism and insulin resistance. PCOS increases the risk for type 2 diabetes mellitus and metabolic syndrome, a constellation of cardiovascular risk factors associated with insulin resistance. The aim of our study was to investigate and compare insulin resistance reduction and chemical changes during the application of insulin sensitizers from two different groups (metformin and pioglitazone).
    Methods
    This randomized clinical trial lasted for 3 months and was conducted in Avicenna Hospital, Qazvin, Iran. Overall, 56 women with PCOS were randomly divided into two groups. Group 1 received 500 mg metformin three times daily and group 2 was treated with pioglitazone 30 mg per day. Serum levels of insulin, fasting blood sugar (FBS), and lipid metabolism parameters including triglyceride (TG), cholesterol (Chol), low-density lipoprotein (LDL), and high-density lipoprotein (HDL) were measured before the treatment and in the 3rd month. Homeostasis model assessment of insulin resistance (HOMA-IR) was used. Body mass index (BMI) was also calculated at baseline and at the end of therapy.
    Findings
    Before the treatment, the two groups matched for age, weight, and BMI (P > 0.05). Before the treatment, there were no statistically significant differences in FBS, HDL, LDL, TG, Chol and serum levels of insulin between the two groups. Three months after treatment, mean serum levels of FBS, TG, Chol, LDL and insulin decreased significantly in both groups. Moreover, the treatment significantly increased HDL levels in both groups (P < 0.01). In metformin group, mean values of BMI before and after treatment were 26.1 and 25.5 (P < 0.05). The corresponding values in pioglitazone group were 25.9 and 25.2 (P > 0.05).
    Conclusion
    Our findings showed that in women with PCOS, treatment with metformin and pioglitazone for 3 months resulted in similar beneficial effects on laboratory parameters of insulin sensitization. However, there is no evidence that pioglitazone improves BMI when compared to metformin. Further research is needed to investigate whether treatment with insulin sensitizers in women with PCOS can also reduce cardiovascular risk factors.
  • Ahmadreza Okhovat, Behrouz Barati, Parvane Fadavi Akhavan Page 4
    Background
    Adenotonsillar hypertrophy (ATH) is the most prevalent cause of chronic upper airway obstruction and sleep-disordered breathing. It is also associated with growth delay in children. Adenotonsillectomy is the most common surgical treatment of sleep disordered breathing in children. This study evaluated the effects of adenotonsillectomy on weight, height, and body mass index (BMI) changes in children with ATH.
    Methods
    In this randomized clinical trial study, 96 children (48 healthy and 48 ATH patients) aged 3-10 years old were enrolled. Weight, height, and BMI were measured before, and 6 and 9 months after surgery.
    Findings
    Both groups were similar in age and sex dispensation. Height and weight significantly increased in both groups (P < 0.001). Increase in BMI was only significant in ATH patients. Mean values of weight and BMI were higher among ATH patients than the healthy group 6 and 9 months after the operation (P < 0.001). Mean height was similar in both groups but was a little more in the control group (P = 0.8).
    Conclusion
    Adenotonsillectomy increases weight and BMI in children with ATH.
  • Mahtab Zargham, Zahra Sadat Allameh, Sodabeh Dokhani, Farshid Alizadeh, Mohmad Hatef Khorami, Mohammad Hossein Izadpanahi, Farhad Tadayon Page 5
    Background
    Stress urinary incontinence (SUI) is very prevalent in middle-aged women. Minimal invasive anti-incontinence surgery is the most common surgery for treating the problem. The purpose of this study was to compare the therapeutic results and complications of minimally invasive anti-incontinence operative procedures for middle-aged women with SUI.
    Methods
    We prospectively evaluated 146 women with SUI, who underwent suprapubic arc (SPARC) or transobturator (TOT) sling by the same surgeon.
    Findings
    Concurrent anterior prolepses repair was performed in 43 (59.7%) and 29 (39.2%) patients in the SPARC and TOT groups, respectively. Objective cure rate was 90% and 93% respectively in the SPARC and TOT groups. Voiding difficulties were observed in 8 (11.1%) cases of the SPARC group and 13 (17.6%) patients of the TOT group. Urethrolysis and complete mesh removal were necessitated in 2 cases of the SPARC group. Regional and pelvic pains were observed in 3 (4.2%) and 10 (13.5%) patients of the SPARC and TOT groups, respectively. Vaginal erosion occurred in 8 (11.1%) and zero individuals of the SPARC and TOT groups, respectively
    Conclusion
    The short-term anti-incontinence effects of SPARC and TOT were much similar. However, chronic pelvic and groin pain (with movement) occurred in 13.5% of women in the TOT group which implies the need for further study to determine the best technique in active women.
  • Mahdi Paryan, Samira Mohammadi-Yeganeh, Behzad Khansarinejad, Mahdieh Mondanizadeh Page 6
    Background
    Due to some problems of serological assays in diagnosis of patients infected with HIV-1 and HCV, the use of molecular assay has become widely accepted. However, molecular assays have a major drawback of high cost and dependency to expensive thermocycler instruments.
    Methods
    This research described the development of a multiplex nucleic acid sequence-based amplification (NASBA) assay for the simultaneous or single detection of HIV-1 and HCV genomes in plasma samples. The sensitivity and specificity of this assay has been evaluated using several clinical samples.
    Findings
    The results showed that the primers used in this assay did not have any interactions with each other or with other possible interfering agents. The analytical sensitivity of this assay for both HIV-1 and HCV was calculated as 1000 copies/ml. The clinical sensitivity and specificity of the assay were considered as 90% and 100%, respectively.
    Conclusion
    The developed multiplex NASBA assay can be used for simultaneous or single detection of HIV-1 and HCV viruses with a suitable sensitivity and specificity. Due to easy application, multiplexity, and no need to thermocycler instruments, this assay can be used as a low cost method in laboratories with limited instruments.
  • Mohammad Hadi Shamsaee, Azadeh Tavangar, Ahmad Chitsaz, Mojtaba Akbari, Mohammad Saadatnia Page 7
    Background
    Stroke is the third cause of death in developed countries and is the commonest neurologic disease resulting in disability. This study was designed to evaluate epidemiologic characteristics and seasonal distribution of stroke among patients with first and recurrent stroke.
    Methods
    This cross-sectional study was conducted during 2010-2011 in the departments of neurology at two hospitals affiliated to Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. Overall, 590 ninety patients above 16 years old with confirmed stroke diagnosis enrolled in this study. Hypertension (HTN), diabetes, dyslipidemia, atrial fibrillation (AF), myocardial infarction, valvular diseases (VD), smoking and addiction, ischemic heart disease, history of prior stroke and seasons of the year were registered.
    Findings
    Among the 590 patients, 287 (48.6%) were females and 303 (51.4%) were males. Moreover, 94 patients (15.9%), 89 (15.1%), 110 (18.6%), 162 (27.5%), 124 (21%) and 11 (1.9%) were < 50, 50-59, 60-69, 70-79, 80-89 and ≥ 90 years old, respectively (P = 0.01). HTN, AF and VD were the commonest risk factors in patients with prior history of stroke compared to those with first strokes (P = 0.01, P = 0.01, and P = 0.02, respectively).
    Conclusion
    This study indicated no difference in the prevalence of stroke between seasons. HTN, AF, and VD were the commonest risk factors in patients with prior history of stroke.
  • Mohammad Reza Modarresi, Jamal Faghihinia, Ali Pourvali Page 8
    Background
    Although sporadic studies have expressed an association between croup and childhood asthma, the relationship is still ambiguous. So far, no studies have been performed to evaluate the relationship between severe croup and adolescent asthma, especially in Iran. The purpose of this study was to find any relation between moderate and severe croup and future asthma.
    Methods
    In 2010-2011, a historical cohort analysis was performed on 164 adolescents who had been admitted to hospitals in Isfahan, Iran due to croup during their childhood (case group). A control group with the same age range and gender was also selected by convenient sampling method from secondary schools in the province. Both groups were called upon to perform spirometry. Spirometric results in the two groups were compared with chi-square test.
    Findings
    In this study, 164 adolescents aged 13.7 ± 2.2 years with a history of croup (mean age at diagnosis 2.9 ± 1.3 years) were evaluated as the case group. The same number of adolescents without a history of croup were considered as the control group. Spirometry before and after 15 minutes of exercise revealed 30 cases (18.3%) and 17 controls (10.4) to have asthma (decreased FEV1/FVC or FEF25-75) (P = 0.01). The reductions in FEV1/FVC were more than 15% in 9 patients (5.5%) in the case and 7 (4.2%) in the control groups (P < 0.05). Moreover, FEF25-75 reductions more than 15% were observed in 21 cases (12.8%) and 10 controls (6.1%) (P = 0.001). The prevalence of croup was higher in boys than girls (P = 0.02).
    Conclusion
    It seems that the inflammation caused by moderate and severe childhood croup might result in a series of inflammatory processes in the airways, especially the small airways and the individuals will be prone to asthma and decreased FEV1/FVC and FEF25-75 in adolescence.
  • Victoria Omranifard, Elmira Layegh, Nahid Farzadi, Hamid Afshar, Hamed Daghaghzadeh, Mohammad Reza Merasi Page 9
    Background

    Psychosomatic medicine is a field of medical sciences concentrated on the effects of social, psychological and behavioral factors on human body. The relationship between some gastrointestinal (GI) diseases and psychiatric disorders has been previously investigated. However, little research has been conducted on the relation between GI symptoms of psychosomatic diseases and psychiatric disorders.

    Methods

    In this retrospective study, 1802 cases with GI diseases who referred to the psychosomatic clinic (Isfahan, Iran) during 2005-2010 were evaluated. An attempt was made to find correlations between GI symptoms of psychosomatic diseases and psychiatric disorders.

    Findings

    No significant relationships were found between GI symptoms and gender, educational level, and marital status. However, age and nausea were significantly correlated (P = 0.002). Anxiety was the most common psychiatric symptom with a frequency of 814. In addition, mood disorders were the most common disease in patients with GI symptoms. Moreover, the most prevalent mood disorder was major depression. On the other hand, abdominal pain was found to be significantly related with psychiatric disorders (P = 0.039).

    Conclusion

    Our results showed mood disorders to be the most common disorder in patients with GI diseases who referred to the psychosomatic clinic. Therefore, patients with medically unexplained GI symptoms are required to be evaluated for mood disorders, especially major depressive disorder.

  • Zoya Tahergurabi, Majid Khazaei Page 10

    Nowadays, high prevalence of obesity and its consequences is considered as a major health complication worldwide. Overweight increases risk of diseases such as hypertension, cardiovascular diseases, type 2 diabetes, certain types of cancer, gallstone, and osteoarthritis. Obesity is defined as growth of visceral white adipose tissue. On the other hand, in order to supply for metabolic needs of adipose tissue, depends on appropriate growth of blood vessels, either in number and/or in size (angiogenesis/arteriogenesis). Moreover, the very close interconnection between adipogenesis and angiogenesis has been considered in recent years. Therapeutic interventions for treating obesity by targeting vessels of adipose tissue illustrate a promising future. In this review, we discussed adipose tissue, important roles and functions of vessels in adipose tissue, obesity, and angiogenesis. We finally presented suggestions on how to use anti-angiogenesis agents for treatment of obesity as a novel approach.