فهرست مطالب

Medical Laboratory Journal - Volume:5 Issue: 2, 2012

Medical Laboratory Journal
Volume:5 Issue: 2, 2012

  • تاریخ انتشار: 1391/02/30
  • تعداد عناوین: 10
|
  • عبدالوهاب مرادی، سمیه آزادفر، فاطمه چراغعلی، ناعمه جاوید، امیر قائمی، علیجان تبرایی صفحه 1
    زمینه و هدف
    مننژیت شایعترین عارضه عفونت با ویروس اوریون در کودکان است. تشخیص به موقع مننژیت کودکان در درمان و مدیریت بیماری اهمیت دارد. در این مطالعه مننژیت ناشی از ویروس اوریون در کودکان مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی طالقانی گرگان بررسی شد.
    روش بررسی
    در این بررسی توصیفی تحلیلی از کلیه کودکان زیر 10 سال که از تیرماه 1387 الی تیر 1389 به مرکز آموزشی درمانی کودکان طالقانی گرگان با علائم مننژیتمراجعه کردند نمونه مایع مغزی نخاعی گرفته شد. برای 40 نمونه بیمار که کشت باکتریایی آنها منفی بود، استخراج ژنوم ویروسی با Real-Time PCR استفاده از کیت انجام شد و سپس جستجوی ژنوم ویروس اوریون به روش وارد و با SPSS صورت گرفت. یافته های دموگرافیک، بالینی، آزمایشگاهی و مولکولی در نرم افزار 18 معنی دار در نظر گرفته شود. P< مورد آنالیزقرار گرفتو 0.05 X تست 2 7%) از نظر ویروس اوریون مثبت شدند که 2 مورد پسر و 1 مورد دختر /
    یافته ها
    3 بیمار(5 0 درجه و استفراغ مثبت داشته ولی فاقد فونتانل برآمده بودند. هر سه /5 - بودند. هر سه مورد مثبت، تب 1 بیمار فاقد علائم کرنیگ، برادزینسکی، سفتی گردن، هپاتواسپلنومگالی، لنفادنوپاتی، فارنژیت و راش در 2 مورد مثبت بود و از نظر پروتئین یکمورد CRP بالاتر از حد نرمال داشته و ESR بودند. همگی بالاتر از حد نرمال گزارششد.
    نتیجه گیری
    از آنجا که مننژیت یکاورژانسپزشکی به شمار می رود جهت تشخیصسریع و درمان به موقع در موارد مننژیت آسپتیک، بهره گیری از تکنیکهای تشخیصی مولکولی پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: مننژیت، ویروس اوریون، مایع مغزی نخاعیTReal، Time PCR
  • صدیقه لیوانی، میرساعد میری نرگسی، الناز نعمتی شجاع، سهیل رفیعی، معصومه تازیکی، علیجان تبرایی، عزت الله قائمی* صفحه 8
    زمینه و هدف

    مشکلات ناشی از گسترش سویه های مایکوباکتریوم توبرکلوزیس مقاوم به چند دارو، شناسایی آنها را در هر منطقه ضروری نموده است. در این مطالعه فراوانی این سویه ها در استان گلستان در شمال ایران که یکی از کانون های اصلی سل در ایران می باشد مورد بررسی قرار گرفته است.

    روش بررسی

    از نمونه بالینی 148 بیمار مراجعه کننده به آزمایشگاه مرکز سل دانشگاه علوم پزشکی گلستان طی سال های 1390-1388 با روش لوله های معرف رشد مایکوباکتریوم (MGIT Mycobacterium growth indicator tube) مایکوباکتریوم توبرکلوزیس جدا شد. تست حساسیت به ایزونیازید و ریفامپین در این محیط و مطابق دستورالعمل شرکت سازنده (Becton-Dickinson-USA) انجام شد. توزیع فراوانی مقاومت براساس خصوصیات دموگرافیک و نیز سرعت رشد باکتری بررسی و مقایسه آنها با تست های آماری χ2 و T test انجام شد و در تمامی موارد P کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

    یافته ها

    کشت 148 نمونه کلینیکی در MGIT مثبت بود، مدت زمان لازم برای رشد مایکوباکتریوم توبرکلوزیس در MGIT از 2 تا 55 (میانگین 4/10± 3/16) روز متغیر بود و زمان لازم برای بررسی نتیجه مقاومت داروئی 3± 57/9 روز برآورد شد. مقاومت به ایزونیازید و ریفامپین در این مطالعه به ترتیب %6/17 و%4/3 تعیین گردید و از این تعداد، 5 نمونه (%4/3) MDR (Multidrug resistant) بودند (%6-1CI95%;). بین مقاومت به این داروها با عواملی مثل جنس، سن، نتیجه اسمیر نمونه بالینی، نوع نمونه بالینی و سابقه ابتلا قبلی ارتباط آماری معنی داری مشاهده نگردید و در تمام موارد 05/0 P>بود.

    نتیجه گیری

    شیوع MDR در استان گلستان %4/3 است که درحد آمار کشوری است. با روش MGIT جداسازی و آنتی بیوگرام ایزوله های MDR بطور متوسط 26 روز طول کشید که می تواند باعث کوتاه تر شدن زمان تشخیص و مقاومت دارویی باسیل سل گردد.

    کلیدواژگان: مایکوباکتریوم توبرکلوزیس، لوله های معرف رشد مایکوباکتریوم، مقاومت چندگانه
  • مصطفی جعفرپور، علی ناظمی، امیر میرزایی، ساسان رهبر فرزامی حق صفحه 15
    زمینه و هدف
    شناسایی سویه های استرپتوکوکوس گروهA (استرپتوکوکوس پیوژنز) عمدتا برپایه روش های سرولوژیک، مبتنی برآنتی ژن های سطحی TوMبوده وبر این اساس سروتایپ های مختلفی از سراسر جهان گزارش شده است. بدنبال آن تعیین توالی انتهای آمینی ژن emm جایگزین روش های قدیمی تر شده و براین اساس بیش از150 تیپ emm در سراسر جهان شناخته شده است. هدف این مطالعه تعیین شیوع تیپ های emm دربین جدایه های حلقی حاصل از گلودرد های چرکی و همچنین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی آنها درمناطق غربی استان مازندران طی سالهای 89-90 می باشد.
    روش بررسی
    50 جدایه از حلق افراد مبتلا به گلودرد های چرکی مراجعه کننده به مراکز بیمارستانی مستقر در شمال ایران شامل بیمارستانهای شهید رجایی تنکابن، امام سجاد رامسر و طالقانی چالوس طی سالهای 89-90 به روش کشت در محیط آگار خوندار، آزمایش حساسیت به باسیتراسین، آزمون PYR و همچنین اگلوتیناسیون توسط آنتی سرم های اختصاصی شناسایی شدند. حساسیت آنتی بیوتیکی جدایه ها با استفاده از دیسک های خریداری شده از شرکت پادتن طب ایران، توسط روش کربی بائر و تجزیه وتحلیل آن بوسیله جدول استاندارد CLSI انجام گرفت. ارزیابی مکانیسم مقاومت به اریترومایسین توسط روش مضاعف دیسکی در حضور اریترومایسین و کلیندامایسین انجام شد. ژن emm همه جدایه ها تکثیر و محصولات PCR آنها توسط شرکت ماکروژن کره تعیین توالی شده و با استفاده از برنامه BLAST2.0 (مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی، قابل دسترسی در پایگاه WWW.ncbi.nlm.nih.gov/BLAST)) توالی های ژنهای مورد نظر با توالی های منتشره در بانک ژنی، جهت تعیین تیپ emm مقایسه شدند.
    یافته ها
    4تیپ مختلف emm شناسایی شد. از میان آنها emm5 فراوانترین بوده(26 از 50 مورد، 52%) وبدنبال آن emm12 (12 مورد، 24%) و emm79 و emm86 با فراوانی یکسان (6مورد، 12%) حضور داشتند. همه آنتی بیوتیک های دارای حلقه بتا لاکتام اثر مهاری بر ایزوله ها نشان دادند، در صورتیکه 18% از جدایه ها (9) مقاوم به اریترومایسین بودند. شایع ترین فنوتیپ مقاوم cMLSB (%66.6) وبدنبال آن فنوتیپ M (%33.3) بوده، درحالیکه در هیچکدام از جدایه ها فنوتیپ iMLSB مشاهده نشد. 6 مورد از جدایه ها(%12) مقاوم به کلیندا مایسین بودند.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل حضور متفاوتی ازتیپ های emm جدا شده ازموارد حلقی، نسبت به جدایه های سایر نقاط جهان نشان میدهد، وجود تیپ emm86 درفارنژیت که در گزارشات قبلی ذکر نشده است حائز اهمیت میباشد. وجود مقاومت آنتی بیوتیکی به اریترومایسین از یافته های ارزشمند این تحقیق می باشد.
    کلیدواژگان: استرپتوکوکوس پیوژنز، تیپ emm، اریترومایسین، iMLSB، cMLSB
  • محمد مهدی سلطان دلال، عباس رحیمی فروشانی، شهنام صدیق معروفی، محمد کاظم شریفی یزدی صفحه 20
    زمینه و هدف
    سالمونلا یکی از عوامل مهم عفونت های روده ای و اسهال می باشد و عدم تشخیص صحیح باکتری ممکن است سبب شکست در درمان شود. هدف از این مطالعه بررسی و مقایسه PCR وکیت API-20E با تست های روتین بیوشیمیایی در تشخیص انواع سالمونلا ها می باشد.
    روش بررسی
    در این تحقیق 470 نمونه کودک مبتلا به گاستروآنتریت حاد از 3 بیمارستان دانشگاهی امام، شریعتی و مرکز طبی کودکان در شهر تهران، جهت تشخیص سالمونلا، به آزمایشگاه میکروب شناسی دانشکده بهداست انتقال یافت. برای ارزیابی نتایج کشت روتین بیمارستانهای فوق، نمونه ها احیا و خالص سازی شد و از کیت API-20E برای شناسائی باکتری استفاده شد، همچنین بعد از استخراج DNA با روش جوشاندن، از روش PCR استفاده شد. برای مقایسه نتایج از تست مک نمار استفاده گردید. الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی تمام ایزوله های سالمونلا به روش دیسک دیفیوژن و طبق دستورالعمل Clinical and laboratory standard institute(CLSI) مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    براساس نتایج ارائه شده از مراکز درمانی از 470 نمونه مورد بررسی 65 نمونه (8/13%) دارای سالمونلا بودند، در حالیکه در ارزیابی با روش کشت و کیت API-20E در بخش میکروب شناسی دانشکده بهداشت و روش PCR فراوانی موارد مثبت به ترتیب 37 نمونه (9/7%) و 39 نمونه (3/8%) براورد گردید. تفاوت مشاهده شده در شناسائی سالمونلا با روش های روتین بیمارستانی با نتایج کیت API و PCR از نظر آماری معنی داری می باشد(P<0.05). نتایج بررسی مقاومت آنتی بیوتیکی روی 37 ایزوله سالمونلا از نمونه های اسهال نشان داده که 3/73% ایزوله ها حداقل به یکی از 16 آنتی بیوتیک مورد بررسی مقاومت نشان دادند. تمامی ایزوله ها به نیتروفورانتوئین مقاوم بوده و همگی آنها نسبت به سفالوسپورین های نسل سوم حساسیت نشان دادند.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد اختلاف معنی داری میان یافته های کشت و تعیین هویت در بیمارستان و نتایج تشخیص سالمونلا با روش کیت API-20E و PCR وجود دارد.
    کلیدواژگان: سالمونلا، تشخیص، روش سنتی، روش مولکولی، کیت API، 20
  • سیده صدیقه حسینی، شهلارودبارمحمدی، حمیدرضاجوشقانی صفحه 28
    زمینه و هدف
    کاندیدا آلبیکنس یک قارچ فرصت طلب انسانی است که عامل عفونتهای مخاطی و سیتمیک در افراد با نقص سیستم ایمنی است و در سالیان اخیر افزایش مقاومت به عوامل ضد قارچی درآن دیده شده است، لذا تحقیق برای یافتن داروهای ضد قارچی با ترکیب جدید ضروری می باشد. برخی از گیاهان به دلیل دارا بودن پلی فنلها دارای خواص ضدمیکروبی هستند. در این تحقیق اثر ضد قارچی اسانس کارواکرول که ترکیب اصلی اسانس روغنی حاصل از آویشن می باشد، بر روی دو سویه های حساس و مقاوم به فلوکونازول کاندیدا آلبیکنس بررسی شد.
    روش بررسی
    اثر مهاری اسانس کارواکرول بر روی سویه های کاندیدا آلبیکنس با استفاده از روش بررسی قطر هاله مهارکنندگی و حداقل غلظت مهارکنندگی با روش رقت سازی در محیط کشت مایع انجام شد. برای این منظور رقت های متوالی از اسانس کارواکرول در میکروپلیت های 96 خانه ایی تهیه و 10 میکرولیتر از سوسپانسون قارچی به آن اضافه شد. کدورت ایجاد شده در چاهک ها بعد از اتوگذاری با الیزا ریدر بررسی و کمترین غلظتی که از رشد ممانعت می نمود ثبت گردید. با کشت 10 میکرولیتر از چاهک های فاقد کدروت در محیط سابورو دکستروز آگار حداقل غلظت کشنده(MFC) اسانس و داروی فلوکونازول تعیین شد.
    یافته ها
    حداقل غلظت مهار کنندگی اسانس کارواکرول در سویه حساس و مقاوم به فلوکونازول کاندیدا آلبیکنس به ترتیب 3/5 و18/6 میکروگرم بر میلی لیتر و حداقل غلظت کشندگی آن ها 61/10و3/12 میکروگرم بر میلی لیتر بود. بالاترین قطر هاله مهاری در این دو سویه در حضور اسانس کارواکرول به ترتیب 45 و 35 میلی متر برای سویه حساس و مقاوم به فلوکونازول تعیین شد.
    نتیجه گیری
    در این بررسی اسانس کارواکرول اثر ضد قارچی مناسبی علیه سویه حساس و مقاوم به فلوکونازول کاندیدا آلبیکنس از خود نشان داد. بررسی احتمال کاربرد این اسانس در درمان عفونت کاندیدائی نیاز به انجام مطالعات تکمیلی دارد.
    کلیدواژگان: اثر ضد قارچی، کارواکرول، کاندیداآلبیکنس، فلوکون
  • الهه تاج الدین، سمیه جهانی شرافت، محمدرضا سیدمجیدی، مسعود آل بویه، احسان ناظم الحسینی مجرد، محمد امین پور حسینقلی، امیرهوشنگ محمد علیزاده، محمدرضا زالی صفحه 34
    زمینه و هدف
    صفرا در افراد سالم استریل و فاقد هر گونه باکتری می باشد و وجود میکرو ارگانیسم ها در صفرای انسان می تواند نشانه ای از وجود یک مشکل بالینی باشد که در اغلب موارد با بیماری کوله لیتیازیس (cholelithiasis) مرتبط است. هدف از مطالعه حاضر بررسی توزیع فراوانی باکتری های موجود در نمونه مجاری صفراوی بیماران مبتلا به سنگ های دستگاه صفراوی و بیماری های بدخیم دستگاه پانکراسی – صفراوی می باشد.
    روش بررسی
    طی 6 ماهه دوم سال1390، 102 نمونه مایع صفراوی به روش اندوسکوپیک کولانژیوپانکراتوگرافی معکوس(ERCP) از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان طالقانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جمع آوری گردید. ابتدا اطلاعات بالینی بیماران، نوع سنگ و بیماری های زمینه ای مورد بررسی قرار گرفت، در ادامه بررسی های میکروب شناسی مانند کشت، شمارش تعداد و تعیین هویت باکتری ها، تست های حساسیت دارویی و تست های مولکولی تاییدی ((16S rDNA PCR بر روی تمامی نمونه ها انجام گردید و ارتباط های آماری با استفاده از نرم افزار SPSS version 13 در پایان مورد ارزیابی قرار داده شد. وجود شمارش بیش از هزار باکتری در هر نمونه بعنوان شاهدی بر کلنیزاسیون پایدار در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    از میان(41.1%)42 نمونه کشت مثبت، 59 جدایه باکتریایی با استفاده از روش کشت جداسازی گردید، به علاوه در 7 نمونه از میان نمونه های کشت منفی نیز حضور DNAباکتریایی توسط روش مولکولی نشان داده شد. بیشترین نوع سنگ ها به ترتیب مربوط به سنگ کلسترولی، پیگمانته سیاه و پیگمانته قهوه ای و بیشترین ایزوله های جداسازی شده در این بیماران باکتری های اشرشیا کلی(34.4%)، انتروکوکوس(19.7%)، کلبسیلا پنومونیه (18%) و سودوموناس ائروژینوزا(18%) بودند. بین نوع سنگ، نوع باکتری کشت شده و بیماری های تحت بررسی در این بیماران ارتباط معناداری دیده نشد. داشتن سابقه مصرف آنتی بیوتیک در این بیماران مبتلا یه سنگ صفراوی(44.6%) بطور معنادار بیش از سایر مشکلات صفراوی بود((P=0.01.
    نتیجه گیری
    وجود باکتری در 41.1% نمونه های صفراوی می تواند دلیلی بر نقش آنها در پاتوژنز بیماری های صفراوی باشد. اشرشیا کلی و انتروکوکها از شایعترین این عوامل می باشند. مطالعه بیشتر بر روی توان بیماریزایی و اثرات پاتوفیزیولوژیک این باکتری ها خواهد توانست به روشن تر شدن نقش باکتری ها در ایجاد سنگهای صفراوی کمک نماید.
    کلیدواژگان: سنگ های صفراوی، باکتری، ERCP، آنتی بیوتیک
  • منیر دودی، نوشین نقش، اعظم حیدرپور صفحه 44
    زمینه و هدف
    یکی از مشکلات مهم بیمارستانها مقاومت باکتری های بیماری زا به مواد ضد میکروبی می باشد، این معضل سبب افرایش هزینه های درمان، افزایش موارد شکست درمانی و در نهایت مرگ بیماران می گردد. هدف از این تحقیق شناسایی باسیل های گرم منفی بیماری زای مقاوم به آنتی بیوتیکهای بتالاکتام با طیف گسترده و بررسی تاثیر نانو ذره نقره بر روی آنها می باشد.
    روش بررسی
    از کشت 276نمونه بالینی از بیماران مراجعه کننده به سه بیمارستان (غرضی، سینا و الزهراء) شهر اصفهان طی 8 ماه سال 1389 جمعا 186 باسیل گرم منفی جدا شد. این باکتری ها از نظر تولید آنزیم بتالاکتاماز با طیف گسترده (ESBLs) به روش دیسک دیفیوژن مورد بررسی قرار گرفته و تست تائیدی آن با استفاده از روش(Double Disk approximation Test، DDT) انجام شد. باسیلهای مولد ESBLs تحت تاثیر غلظت های، 500 400و200، 100، 50، 25، 5/12 ppm نانو ذره نقره تهیه شده از شرکت نانو نصب پارس تهران مختلف قرار گرفت و قطر هاله عدم رشد در آنها اندازه گیری شد.
    یافته ها
    3 140(3/75%) نمونه از باسیل گرم منفی مولد ESBLs بوده و 46 نمونه (7/24%) باسیل های گرم منفی غیر ESBL بودند. بیشترین نمونه آلوده باسیل های گرم منفی دارای ESBL، مربوط به نمونه های عفونی ادرار و شایع ترین باکتری جداسازی شده کلبسیلا پنمونیه بود. تمامی نمونه ها نسبت به محلول نانو ذرات نقره با غلظت ppm100 حساس بودند. انتروباکتر ائروژنز و (24 میلی متر) و سودوموناس ائروژینوزا(23 میلی متر) بالاترین قطر هاله عدم رشد را در حضور غلظت 500ppm نانو ذره نقره نشان دادند.
    نتیجه گیری
    یافته های حاصل نشان می دهد نانو ذره نقره می تواند اثر مهاری بر تمامی باسیلهای گرم منفی مورد آزمون داشته باشد و با افزایش غلظت نانو ذرات نقره، قطر هاله ی عدم رشد باسیل های گرم منفی دارای ESBL نیز افزایش می یابد.
    کلیدواژگان: باسیل های گرم منفی، بتالاکتامازهای وسیع الطیف، نانو ذره نقره
  • رقیه نوروزی، محمد هادی مهدی نژاد، علی ظفرزاده صفحه 52
    زمینه و هدف
    فرآیندهای فتوکاتالیستی یک تکنولوژی جدید با کاربردهای فراوان می باشند. امروزه این فرآیندها به خصوص در بخش تصفیه آب، در حال تحقیق و توسعه هستند. هدف از انجام این تحقیق تعیین حذف فتوکاتالیستی اشریشیاکلی از آب با استفاده از اشعه UV-C در حضور نانو ذرات اکسید روی(ZnO) سنتز شده می باشد.
    روش بررسی
    پس از سنتز نانو ذرات ZnO ویژگی های نانو ذرات با استفاده از میکروسکوپ الکترونی SEM و روش تفرق اشعه X تعیین گردید. نمونه آب آلوده به 102 تا 103 عدد باکتری در میلی لیتر تهیه گردید. آب آلوده به اشریشیاکلی وارد رآکتور فتوکاتالیستی شد و کارایی حذف باکتری در شرایط مختلف pH (5/5، 7و9)، زمان ماند (10، 20، 30، 40، 50 و 60 دقیقه)، غلظت نانو ذرات ZnO (2/0، 4/0، 8/0 و 1 گرم بر لیتر)، تعداد باکتری (102 و 103 عدد در میلی لیتر) و ولتاژ 27 ولت لامپ C - UV مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    کارایی رآکتور با افزایش زمان ماند و غلظت نانوذرات ZnO در حضور نور UV افزایش یافت. نتایج نشان داد که بهترین شرایط حذف باکتری با تعداد 102 و 103 عدد در میلی لیتر، در pH=7، مدت زمان 30 دقیقه و غلظت 8/0 گرم بر لیتر نانو ذرات ZnO در حضور نور UV با ولتاژ 27 ولت بوده و کارائی روش به ترتیب حدود 99% و 100% به دست آمد.
    نتیجه گیری
    تحقیق نشان داد که زمان ماند و افزایش غلظت نانو ذرات ZnO در حضور نور UV بیشترین تاثیر را در عملکرد فرآیند فتوکاتالیست داشته است. یافته های تحقیق نشان می دهد که فرآیند فتوکاتالیست روشی امید بخش در حذف اشریشیاکلی از آب آشامیدنی است.
    کلیدواژگان: فتوکاتالیست، اشریشیاکلی، اشعه ماورای بنفش، نانو ذره اکسید روی، آب
  • محمدرضا بنیادی، سعید مجردخانقاه، خداوردی قنبراف، مرتضی قوجازاده، روشنک دلیلی اسکویی صفحه 62
    زمینه و هدف
    ماست یک محصول شیری تخمیرشده نیمه جامد است که دراثرمیکروارگانیسم های آغاز گر بوجود می آید این میکروارگانیسم ها را تحت عنوان باکتری های اسیدلاکتیک می نامند که مسئول تشکیل بافت، عطر و طعم موجود در ماست بوده و همچنین در دستگاه گوارش انسان عامل حفظ سلامتی انسان می باشد. هدف از این مطالعه شمارش تعداد میکرو ارگانیسم های مفید ماستهای سنتی روستاهای استان آذربایجان شرقی بود.
    روش بررسی
    در این تحقیق 90 نمونه ماست سنتی از روستاهای نسبتا دور از مراکز شهری استان آذربایجان شرقی جمع آوری و در شرایط استاندارد به آزمایشگاه مرکز تحقیقات کاربردی دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز منتقل گردید. برای اندازه گیری تعداد لاکتوباسیل ها از رقت 6- 10 نمونه های ماست در محیط MRS آگار جامد (Merck) به منظورشمارش مخمرها واز رقت 3- 10 ماست در محیط سابرو دکستروز آگار(Merck) تلقیح شد. کلنی ها رشد کرده شمارش و نوع باکتری با تستهای بیوشیمیائی تعیین گردید.
    یافته ها
    در این بررسی میانگین تعداد لاکتوباسیل ها در هرمیلی لیتر از ماست های سنتی حدود cfu/ml 106× 62 و تعداد مخمرها cfu/ml 104 ×41 تعیین گردید. لاکتوباسیلوس دلبروکی، ل. پلانتاروم از فراوانترین انواع لاکتوباسیل ها و ساکارمایسس سروزیه شایعترین مخمر جدا شده بود.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های حاصل از این تحقیق تعداد میکروارگانیسم ها از جمله میکروبهای مفید بطور قابل ملاحظه در ماست های سنتی روستاهای استان آذربایجانشرقی دیده شدند. بنابراین می توان در آینده از آنها بعنوان استارتر و پروبیوتیک در کارنجات لبنیات و شیر برای تولید محصولات مطلوب استفاده کرد.
    کلیدواژگان: باکتری اسید لاکتیک، آذربایجان شرقی، ماست، مخمر
  • حسین نظری، حبیبه نجار، احمد عمادی، یعقوب علی عباسی، عالم تاج صالحیان، مسعود منعم، فاطمه قدس، ابولفضل محمدی، علی خالقیان صفحه 66
    زمینه و هدف
    گلوکز6 فسفات دهیدروژناز، G6PD، از آنزیم های مسیر پنتوزفسفات است. حدود 3% مردم جهان به کمبود این آنزیم وابسته به جنس مبتلا هستند. ژن آنزیم G6PD روی کروموزوم X واقع است. کمبود آنزیم می تواند یکی از عوامل زردی و آنمی همولیتیک در نوزادان باشد. هدف از این مطالعه تعیین شیوع کمبود این آنزیم در نوزادان مراجعه کننده به آزمایشگاه غربالگری استان سمنان می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه مقطعی، از سال 1386 تا 1389 بر اساس برنامه مدون کشوری و در راستای انجام تستهای غربالگری نوزادان، از پاشنه پا نوزادان 3 تا 5 روزه نمونه خون گرفته شد. ارزیابی آنزیم به روش تست فلورسانت لکه ای (Fluorescent Spot Test) سریع و توسط کیت شرکت” کیمیا پژوهان- ایران “انجام شد. مقایسه شیوع نقص آنزیمی در نوزادان دختر و پسر با استفاده از تست آماری X2 انجام شد و P<0.05 معنی دار درنظر گرفته شد.
    یافته ها
    از تعداد 9353 نوزاد مراجعه کننده به آزمایشگاه غربالگری مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سمنان با تفکیک جنسی (51.53%) 4820 پسرو (48.47%)4533 دختر، تعداد (3.2%) 300مورد به کمبود آنزیم مبتلا بودند که از این افراد تعداد 263(5.45%) نفر پسر و (0.81%) 37 نفر دختر بودند. این نسبت در پسران به دختران 7 به 1 می باشد.
    نتیجه گیری
    شیوع کمبود آنزیم G6PD در استان سمنان 3.2% تعیین گردید و فراوانی کمبود این آنزیم همانگونه که انتظار میرفت در نوزادان پسر بیش از دختران است.
    کلیدواژگان: گلوکز 6 فسفات دهیدروژناژ، غربالگری نوزادان، فاویسم
|
  • Moradi Av, Azadfar S., Fatemehcheraghali, Javid N., Ghaemi A., Tabarraei A Page 1
    Background And Objectives
    Mumps virus is one of the first known causative agents of meningitis in children. On-time diagnosis is the first step in treating meningitis. We aimed to evaluate Mumps virus meningitis in children in Gorgan, Iran
    Material And Methods
    CSF and blood samples were taken from children with meningitis, Jun 2008 till Sep 2010. For 40 samples with negative bacterial culture, Extraction of viral RNA was carried out and Real-time PCR was performed for detection of Mumps virus. Demographic, clinical, biochemical and cytological data were collected. We run SPSS version 18 to analyze the data, using Chi Square (p<0.05).
    Results
    three (7.5 %) samples have Mumps virus, two boys and one girl. All three positive cases have 0.5-1 degrees Celsius fever and vomiting but no bulging fontanel. They have not Kernig, Rodor, Brudzinski’s sign, hepatosplenomegaly, lymphadenopathy, pharyngitis and rash. ESR is higher than normal in all positive cases and CRP is positive in two cases. Protein of CSF in one case is higher than normal range.
    Conclusion
    meningitis is an emergency condition; therefore, molecular diagnostic techniques are recommended for early diagnosis and intervention. Key words: meningitis, mumps virus, cerebrospinal fluid, Real-Time PCR
  • Livani S., Mirinargesi M., Nemati-Shoja E., Rafiei S., Taziki M., Tabarraei A. Page 8
    Background And Objectives

    Identification and monitoring of multidrug-resistant Mycobacterium tuberculosis strains (MDR) is highlighted by the high risk of their spreading in different areas. Prevalence of these strains was evaluated in Golestan province in northeast of Iran.

    Material And Methods

    Drug susceptibility testing to Isoniazid and rifampin was carried out for 148 clinical samples that had grown in Mycobacteria growth indicator tube (MGIT) system, according to the manufacturer's instructions (Becton-Dickinson, USA). The association of drug resistance frequency with demographic characteristics and growth time were investigated. The appropriate statistical tests, X2 and student T- test were performed for comparison of these variants. A p value>0.05 was considered significant in all cases.

    Results

    The turnaround time required for growth of Mycobacterium tuberculosis in MGIT system was between 2 to 55 days (mean 16.3±10.4 days). Of all samples studied, 17.6% and 3.4% were resistant to Isoniazid and rifampin, respectively, and 3.4% (5 samples) were MDR (CI 95%; 1-6%). The turnaround time required for determining MDR cases was 9.6 days. No statistically significant association was found between the resistance to the drugs and none of the factors including sex, age, type of clinical sample, and positivity of the smear.

    Conclusion

    The prevalence of MDR in the studied region was determined to be 3.4% which is similar to the country-wide evaluations. The turnaround time for Mycobacterium growth and anti drug susceptibility result can be shortened by MGIT method. A more rapid diagnosis of the disease and its drug resistance pattern can be accomplished by this method, which improves disease control.

  • Jafarpur M., Nazemi A., Mirzaee A., Rahbar Farzamee Hagh S Page 15
    Background And Objectives
    Group A Streptococcus (GAS) strains have been identified by serologic methods based on surface protein antigens, T and M. Accordingly, different serotypes have been reported worldwide. Recently, the previous out of date procedures have been replaced by N-terminal emm gene sequence, which has been used in identifying more than 150 emm types. We aimed to determine the prevalence of emm types and phenotypes resistance to erythromycin among streptococci isolated from the throat in north of Iran.
    Material And Methods
    50 GAS isolates from sore throat of patients referred to a few local hospitals in Tonekabon, Ramsar, and Chalus in northwest of Iran (2010-2011), by using blood agar, bacitracin sensitivity test, PYR test and agglutination by specific antiserum. Antibiotic resistance of the isolates was determined by the discs branded by Iranian Padtan Teb Company, using Kirby Bauer Test, and analyzed by CLSI standards. The mechanism of resistance to erythromycin was evaluated by Double Disk Diffusion Test in the presence of erythromycin and clindamycin. Emm gene of all isolates were reproduced and their PCR products sequenced by the Korean Macrogen company. To determine the emm types, using BLAST2.0 program (National Center for Biotechnology Information, available in WWW.ncbi.nlm.nih.gov / BLAST), and the emm gene sequences were compared with sequences in the gene bank.
    Results
    we identified Four different types of emm, including e mm5 (26; 52 %), emm12 (12; 24%), emm79 (6; % 12) and emm86 (6; % 12). All beta lactam antibiotics have inhibitory effect on isolates, while18% of isolates (9 of 50) are resistant to erythromycin. The most common resistance phenotype is cMLSB (% 66.6) and the next one is phenotype M (% 33.3), but phenotype iMLSB is not observed in none of the isolates. Twelve percent (6) of isolates are resistant to clindamycin.
    Conclusion
    The results of present study show different types of GAS than those reported worldwide. The emergences of emm86 in pharyngitis and erythromycin resistance are the two valuable findings of this research.
  • Soltan Dallal. M.M., Rahimi Forushania., Sadigh Maroufis., Sharifi Yazdi, K. Page 20
    Bachground and
    Objectives
    Salmonella is one of the most important agents of gastrointestinal infection and diarrhea in our country. Misdiagnosis of these bacteria leads to cure failure. The aim of this study was to make a comparison between PCR and the API-20E and conventional biochemical tests carried out for the identification of Salmonella.
    Material And Methods
    In this study 470 specimens taken from children, with acute gastroenteritis, referred to teaching hospitals called Imam, Shariati and children medical centre. The specimens were transferred to microbiology laboratory in public health school for identification of Salmonella with PCR and API-20E methods.
    Results
    Of 470 specimens, 65(13.8%) are positive for salmonella in hospital laboratory, while 37 (7.9%) for API-20E and 39 (8.3%) for PCR are positive. The results of antibiotic sensitivity tests on 39 salmonella isolated from diarrhea specimens show that 73.3% of them are resistance to at least one of the sixteen antibiotics tested.
    Conclusion
    Based on the the results, there is significant difference (P<0.05) between conventional method, API-20E and PCR.
  • Hoseini, S. S. , Rudbar Mohammadi, Sh. , Joshaghani, H. R. Page 28
    Background And Objectives
    Candida albicans is a human opportunistic fungus causing mucosal and systemic infections in immunocompromised individuals. There is evidence of increasing resistance to antifungal agents, thus it is necessary to search about new formulations for finding the antifungal agents. Some plants have antimicrobial properties due to presence of components such as polyphenols. We aimed at evaluating antifungal effects of Carvacrol essence, which is the main compound of essential oil of Thymus vulgaris, on standard strains and Fluconazole-resistance of Candida albicans.
    Material And Methods
    This study evaluated the Candida activity of essential oil Carvacrol by means of Inhibitory zone diameter and Minimum Inhibitory Concentration (MIC), using Microdilution broth and Disc diffusion methods. To do this, Serial dilutions (10-100 µl) of essential oils were made in 96 well microtiter plates. The wells’ opacity was assessed by using a microtiter plate reader of solution. The Minimum Inhibitory Concentration (MIC) of essential oil Carvacrol and Fluconazole were measured by counting the number of colony in Dextro agar medium.
    Results
    the minimum inhibitory concentration (MIC90) of Carvacrol essence in standard strains and Fluconazole-resistance Candida albicans are, respectively, 5.3 and 6.18µg/ml, and the Minimal Fungicide Concentration (MFC) are 10.61 and 12. 3µg/ml. Inhibitory zone diameters are 45 millimeters for standard strains and 35 for Fluconazole-resistance Candida albicans.
    Conclusion
    the results show that essence of Carvacrol has suitable antifungal effects against standard strains and Fluconazole-resistance of Candida albicans. These herbal essences, after supplementary studies, possibly can be used for infections caused by Candidas.
  • Tajeddin_E. _Jahani Sherafat_S. _Seyyed Majidi_M. R. _Alebouyeh_M. _Nazemalhosseini Mojarad_E. _Pourhossengholi_A. _Mohammad Alizadeh A. H _Zali_Mr Page 34
    Background And Objectives
    Bile in healthy people is a sterile fluid and presence of any microorganism can be a marker for a disorder like cholelithiasis. The aim of this study was to determine the frequency of bacterial agents in the bile of patients with bilestone, malignant pancreatic and biliary diseases.
    Material And Methods
    one hundred and two bile samples were obtained, during six months in 2011, from patients subjected to ERCP in Taleghani hospital, Tehran. First, Patient's clinical data, the type stone, and their disease status were studied, and then the microbiological investigations, such as culture, identification of the bacteria and detection of their counts, drug susceptibility testing and molecular tests (16s rDNA PCR) performed on all the samples. Higher than 103 bacteria counts for each sample, in the absence of underlying infections, was considered as stable colonization. We run SPSS version 13 to analyze the data.
    Results
    Out of 42(41.1%) positive bile culture samples, 59 bacterial isolates are detected by conventional methods. Of culture negative samples, seven have bacterial DNA indicated by PCR method. The most isolated bacteria are E. coli (%34.4), Enterococcus spp. (%19.7), Klebsiella pneumoniae (%18) and Pseudomonas aeruginos (18%). The most frequent stones are cholesterol, black pigment and brown pigment, respectively. There is no significant association between the diseases, stones and types of bacteria. Previous antibiotic usage (44.6%) is meaningfully more than that of other biliary problems (p=0.01)
    Conclusion
    The presence of bacteria, Escherchi coli and Entrococcus which are the most in bile samples, is considered as a risk factor in pathogenesis of biliary disorders. Further studies on the pathogenesis and pathophysiological effects of bacteria can help us to clarify the role of bacteria in producing bile stones.
  • Doudi M., Naghsh N., Heiedarpour A Page 44
    Background And Objectives
    Antibiotic resistant to Antimicrobial agents is one of the most important concern in hospitals, which can lead to increased costs, treatment fails and mortality rates. The aim of this study was identification of Gram-negative bacilli resistant to extended-spectrum β-lactamase Enzymes (ESBLs) and determination of the effect of silver nanoparticles on them.
    Materials and Methods
    of 276 clinical samples referred to three hospitals of Isfahan city, 186 gram negative bacilli were studied. To recognize ESBLs production, the bacilli was assessed by disk diffusion method and confirmed by DDT and Double Disk approximation Test. The ESBL producing bacteria were subjected to increasing concentrations (12.5, 25, 50,100,200,400 and 500 ppm) of silver nanoparticles, prepared in Tehran Nano Pars Company, and Inhibitory zone diameter was measured.
    Results
    of 186 isolates, 140 (%75/3) are gram-negative bacilli producing ESBLs and 46 (24.7%) of them without this capability. Most of ESBLs bacteria are belonged to urine infections and the most prevalent bacterium is Klebsiella pneumonia. All samples are sensitive to the nano silver solution with density of 100 ppm. Enterobacter aerogenes (24 mm) and Pseudomonas aeruginosa (23mm) have the greatest Inhibitory zone diameter in the presence of 500 ppm of silver nanoparticles.
    Conclusion
    it seems that silver nanoparticles have inhibitory effect on all studied gram negative bacilli. The more the concentration of silver nanoparticles, the more the Inhibitory zone diameter of gram-negative bacilli producing ESBLs.
  • Noroozir., Mehdinezhad, Mh, Zafarzadeh A Page 52
    Background And Objectives
    There is a great interest in photocatalytic oxidation of contaminants, using ZnO, in recent years. The main objective of this research was to study photocatalytic disinfection of E. coli bacteria as water microbial pollution index, using nano particles of ZnO and a UV lamp in a batch reactor.
    Material And Methods
    In this study, the contaminated water sample was prepared through adding 102 and 103 E. coli bacteria per ml of raw water. The contaminated water entered the photocatalytic oxidation reactor and removal efficiency of E. coli bacteria in different conditions were studied, including pH (5.5, 7, and 9), time (10, 20, 30, 40, 50 and 60 mins), dose of nano particles ZnO (0.2,0.4,0.8 and 1 gr/l), number of bacterium (102 and 103 per milliliter) and voltage of UV-C lamp, 27 volts. Characterizations of ZnO nano particles were determined using scanning electron microscope equipped with Energy Dispersive X-ray Analysis (EDX) system and X-ray diffraction (XRD) method.
    Results
    Photocatalytic process efficiency is enhanced by increasing reaction time and dose of nano particles ZnO in the presence of UV lamp irradiation. The results show that the best conditions for removal of 102 and 103 bacteria per milliliter are obtained from condition including pH of 7, reaction time of 30 mins, 0.8 gr/l doses of nano particles ZnO and 27-volt-UV lamp.
    Conclusion
    The results indicate that the increase of reaction time and dose of nano particles ZnO, in the presence of radiation UV lamp, have the most significant effect on photocatalytic efficiency. Based on the results, photocatalytic can be promising method for removal of E. coli bacterium from drinking water.
  • Bonyadim., Mojarrad Khangahs., Qanbarov, Kh.Q., Gojezadehm., Dalili Oskuee, R Page 62
    Background And Objectives
    Yoghurt is a milky, fermented and semi-solid production that is produced by Microorganism starters. These microorganisms are known as lactic acid bacteria, which are responsible for the formation of the tissue, scent and flavor of yoghurt. Their presence in digestive system makes people healthy. The aim of this study was determination of the number of Lactic Acid Bacteria and Yeasts in the combination of traditional yoghurts of villages of East-Azerbaijan- province.
    Material And Methods
    in this study, we gathered 90 samples of traditional yoghurt from the villages of East- Azerbaijan province and transferred, in a standard condition, to the laboratory of pharmaceutical-applied research center of Tabriz medical science university. We used 10-6dilution to measure the number of lactobacilli in MRS Agar medium and 10-3 dilution to count the Yeasts in Saborodextros Agar medium. Then, the grown colony has been enumerated and the kind of bacteria was specified via biochemistry tests.
    Results
    the mean number of lactobacilli in 1ml of traditional yoghurts is about 62 × 106 CFU/mL and the number of Yeasts 41×104 CFU/mL. Delbrueckii and plantarum are the most common Lactobacilli, and Saccharomyces is with the highest frequency.
    Conclusion
    According to findings of this research, there is considerable amount of microorganisms such as useful bacteria, in the traditional yoghurts of villages of East- Azerbaijan province. They have been used as a starter and probiotic in Dairy and milk factories to produce good production in the future.
  • Nazarih., Habibeh Najarh., Emadia., Abasiy., Salehiyana., Monemm., Ghodsf., Mohammadia., Khaleghian, A Page 66
    Background And Objectives
    Glucose-6-phosphate dehydrogenase (G6PD) is an enzyme in the pentose phosphate pathway. G6PD deficiency (an X-linked recessive hereditary disease) is an inherited condition affecting approximately 3% of the people globally. This deficiency can cause hemolytic anemia and jaundice in neonates. The goal of this study is to detect the prevalence of G6PD deficiency in neonates referred to Semnan province screening lab
    Material And Methods
    This cross sectional study, from 2007 to 2010, was conducted on the basis of country planned program and in line with neonatal screening tests. Blood samples were taken from the heels of 3-5 day neonates. Assessment of G6PD was done by rapid fluorescent spot test. The Prevalence of G6PD deficiency in boys and girls was compared by chi square (p<0.05(test.
    Results
    Of 9353 newborns referred to semnan province screening Lab., 4820(51.53%) are males and 4533(48.47%) females. Three hundred (3.2%) of them suffer from G6PD deficiency. Of these, 263 (5.45%) are males and 37 (0.81%) females. The ratio of male to female is 7 to 1.
    Conclusion
    The prevalence of G6PD deficiency is detected 3.2% in Semnan province and its frequency in boys is more than that of girls, which is expected.