فهرست مطالب

نشریه جراحی ایران
سال بیستم شماره 1 (بهار 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/02/31
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مرتضی خوانین زاده، علیرضا نگهی صفحه 1
    زمینه و هدف
    دسترسی عروقی جهت انجام همودیالیز برای بیماران دچار بیماری کلیوی کاملا«حیاتی است. معمولا بیمارانی که تحت همودیالیز قرار می گیرند، باید برای قرار دادن فیستول های شریانی وریدی تحت عمل قرار گیرند. در این مطالعه زمان قابل استفاده شدن فیستول های شریانی وریدی تعبیه شده برای بیماران با بیماری مزمن کلیه و ارتباط آن با بیماری های زمینه ای مورد بررسی قرار گرفته است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه به روش مقطعی با رویکرد آینده نگر 87 بیمار که تحت عمل جراحی تعبیه فیستول شریانی وریدی قرار گرفته بودند، بررسی شدند. محل فیستول در تمام بیماران حفره آرنجی (Antecubital) با استفاده از پروگزیمال شریان رادیال بود و فاصله جراحی تا زمان شروع اولین دیالیز به عنوان زمان قابل استفاده شدن فیستول (Maturation Time) در نظر گرفته شده و رابطه آن با عوامل خطرزا برای آترواسکلروز، دیابت، هیپرتانسیون، دیس لیپیدمی، سابقه بیماری های قلبی عروقی و علت نارسایی بیماری کلیوی بررسی شد.
    یافته ها
    26 بیمار (9/29%) مونث و 61 بیمار مذکر (1/70%) وارد مطالعه شدند. میانگین زمان قابل استفاده شدن فیستول در بیماران تحت مطالعه 4/2±6/5 هفته بود. زمان قابل استفاده شدن فیستول در بیماران دیابتی و غیر دیابتی به ترتیب 4/2±1/6 و 2/2±9/4 هفته (P=0.016)، در بیماران دارای و فاقد سابقه بیماری قلبی به ترتیب 5/2±8/6 و 1/2±1/5 هفته (P=0.001)، در بیماران دارای فشار خون متوسط شریانی کمتر از 110 و مساوی 110 و بیشتر به ترتیب میلی متر جیوه 4/2±1/6 و 8/0±6/3 هفته (P=0.001) بود. ضریب همبستگی میان سن بیماران با زمان قابل استفاده شدن فیستول 453/0 محاسبه شد که نشان از رابطه معنی دار داشت.
    کلیدواژگان: فیستول شریانی وریدی، بیماری کلیه، زمان قابل استفاده شدن
  • سید حمید صالحی، کامران اسعدی، سید جابر موسوی، فریده احراری، پرویز نمازی، بیتا کامرانفر، کبری قاسمی نژاد صفحه 10
    زمینه و هدف
    بنظر می رسد تعداد افراد مبتلا به آسیب سوختگی با سابقه سوء مصرف مواد (قبل ازآسیب) در حال افزایش است. مطالعات اندکی در مورد میزان فراوانی سوء مصرف مواد در بیماران سوختگی انجام شده است. هدف از این مطالعه بررسی میزان فراوانی سوء مصرف با استفاده از تست غربالگری سوء مصرف مواد [Drug Abuse Screening Test (DAST 20)] می باشد.
    مواد و روش ها
    قبل از مطالعه اصلی ابتدا اعتبار تست 20 DAST ارزیابی شد و سپس این مطالعه توصیفی مقطعی در 203 بیمار که معیارهای ورود به پژوهش را داشتند، انجام شد. در همه بیماران اطلاعات دموگرافیک، مشخصات سوختگی و نتایج تست جمع آوری شد. بیماران با کسب نمره 6 یا بالاتر در گروه سوء مصرف کنندگان مواد قرار گرفتند. اطلاعات بیماران با استفاده از نرم افزار SPSS v16 آنالیز شد.
    یافته ها
    بر اساس نتایج این تست 33% از بیماران مورد مطالعه در گروه سوء مصرف کننده قرار گرفتند. میانگین نمره DAST 20 در گروه سوء مصرف کننده بالاتر بود و این اختلاف معنی دار بود (P=0.000). 77% از سوء مصرف کنندگان در سطح شدید مصرف مواد بودند و در گروه سوء مصرف کننده مصرف الکل به صورت معنی دار بالاتر از گروه غیرمصرف کننده بود. در سایر موارد در دو گروه اختلاف معنی دار وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    براساس نتایج این مطالعه میزان فراوانی سوء مصرف مواد در بیماران سوختگی بالا می باشد و DAST 20 یک تست ارزشمند غربالگری در تشخیص سوء مصرف مواد در بیماران سوختگی است.
    کلیدواژگان: سوء مصرف مواد، تست غربالگری سوء مصرف مواد، بیماران سوخ
  • فرخنده اسدی، زهرا مستانه صفحه 18
    زمینه و هدف
    امروزه استفاده از فناوری اطلاعات، اثر مثبتی در نظام سلامت بخصوص در زمینه کنترل بیماری ها، تشخیص، مدیریت بیماران و آموزش داشته است، ولی علیرغم توسعه کاربردهای مختلف فناوری اطلاعات در تمام جنبه های بالینی و افزایش اطمینان و کارایی، هنوز این فناوری در زمینه های پزشکی و درمانی به طور کامل فراگیر نشده و چالش ها و موانع زیادی در پذیرش و بکارگیری آن وجود دارد. بر این اساس در این پژوهش، چالش های بکارگیری فناوری اطلاعات در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مورد بررسی قرار می گیرد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش از نوع توصیفی کاربردی است. جمع آوری داده ها با استفاده از دو دسته پرسشنامه ساختارمند و به روش مشاهده سیستم ها و مستندات و مصاحبه با مدیران فناوری اطلاعات پنج بیمارستان آموزشی انجام گردید و داده های حاصل وارد نرم افزار SPSS شده و با استفاده از آمار توصیفی مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    بر اساس یافته های این پژوهش، از 14 حوزه کاربری فناوری اطلاعات، کلیه بیمارستان ها دارای پرونده پزشکی الکترونیکی البته نه به شکل کامل، 3 بیمارستان دارای آرشیو تصاویر رادیولوژی، 2 بیمارستان دارای شبکه اطلاعات بهداشتی جامعه نگر و تلفن گویا و یک بیمارستان نیز دارای سیستم دریافت الکترونیکی شکایات، شبکه گردش داده بیمارستان پزشک و خدمات پردازش داده ای بودند. کلیه مدیران فناوری اطلاعات، پیشرفت فناوری های کامپیوتری را به عنوان عامل محرک و فرایندهای پزشکی، فرایندهای کاری و عوامل اقتصادی را به عنوان مانع در بکارگیری فناوری اطلاعات در بیمارستان های خود ذکر کردند. همچنین 4 بیمارستان، ساختار حرفه ای ارائه خدمات و 3 بیمارستان، عوامل انسانی را در پذیرش و بکارگیری فناوری اطلاعات به عنوان عامل محرک عنوان کردند.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، زمینه ها و قابلیت های بکارگیری فناوری اطلاعات، بسترهای مناسب، حوزه های نفوذ و نیز موانع فراروی توسعه فناوری اطلاعات از دیدگاه مدیران ارشد و متخصصین ارشد اطلاعات در بیمارستان های تحت مطالعه شناسایی گردید. بدین ترتیب، عوامل اثرگذار بر اتخاذ سیاست این بیمارستان ها در مورد کاربری های فناوری اطلاعات مشخص شد که می تواند زمینه های بهره وری از منابع بیمارستانی را فراهم و با کاهش هزینه و کوچک سازی حجم خدمات موسسات مراقبتی، فرصت های شغلی جدیدی را برای شاغلین مراقبت سلامت ایجاد کند. همچنین در اولویت بندی کلان بودجه در سطح وزارت بهداشت به عنوان مبنای سرمایه گذاری فناوری اطلاعات در بیمارستان ها مورد توجه سیاست گذاران قرار گیرد.
    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات سلامت، کاربردها، چالش ها
  • علی اکبر سالاری، شکوه تقی پور، منصور مقیمی، محمدحسین میرشمسی، فاطمه قیصری، الهام نیازبخش صفحه 27
    زمینه و هدف
    بیماری های ریه که از شایع ترین بیماری ها می باشند، به دو گروه خوش خیم و بدخیم تقسیم می شوند. بیماری های خوش خیم ریه شامل سل، فیبروز ریه، بیماری های التهابی ریه، واسکولیت های درگیرکننده و پنوموکونیوزیس است. بیماری های بدخیم شامل سرطان های برنش مانند اسکواموس سل کارسینوما و آدنوکارسینوما و ضایعات متاستاتیک به ریه می باشد. با توجه به شیوع بالا و تشابه علایم کلینیکی آنها بررسی هیستوپاتولوژی در تشخیص بیماری کمک کننده است. هدف از مطالعه حاضر بررسی فراوانی علائم بالینی و یافته های پاتولوژیک، در بیماری های ریوی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد طی سال های 1380-1385می باشد.
    مواد و روش ها
    این تحقیق از نوع توصیفی و گذشته نگر بوده که بر روی 400 نمونه از بافت ریه (200 نمونه ضایعات خوش خیم و 200 نمونه ضایعات بدخیم) در بیمارانی که طی سال های 1380-1385 به بیمارستان های شهید صدوقی، شهید رهنمون و افشار یزد مراجعه کرده اند، انجام گرفته است. اطلاعات مورد نیاز شامل تشخیص بر اساس بیوپسی سن، جنس، علایم بالینی و تشخیص قبل از بیوپسی استخراج شده اند. داده ها به وسیله نرم افزار شاخصSPSS استخراج و آزمون های آماری کای اسکوار مورد تجزیه و تحلیل نهایی قرار گرفتند.
    یافته ها
    از 400 بیمار مورد مطالعه 273 مورد مرد (3/68%) و 127 مورد زن (7/31%) بودند. از 200 نمونه ضایعات خوش خیم، 39% سل، 27% پنوموکونیوزیس، 23% ضایعات فیبرزان، 6% واسکولیت ها و 5% بیماری های التهابی ریه بودند. از 200 نمونه ضایعات بدخیم، 5/56% آنها بدخیم اولیه و 5/13% ضایعات متاستاتیک ریه بوده است. همچنین کلیه ضایعات ریه در مردان شایع تر و در گروه بالای 60 ساله بیشتر بوده (به استثنای واسکولیت ها). شایع ترین علایم بالینی در گروه های مورد بررسی سرفه، تنگی نفس به غیر از واسکولیت ها که هموپتیزی بود، بیشترین ضایعات بدخیم شامل اسکواموس سل کارسینوما (5/22%) و آدنوکارسینوما (5/23%) بوده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج تحقیق، موارد تشخیص بالینی از ضایعات ریه که قبل از بیوپسی مورد بررسی قرار گرفته بود با بیوپسی نیز مورد تایید قرار گرفت.
    کلیدواژگان: سرطان ریه، سل، پنوموکونیوزیس
  • فاطمه موسوی، شهرزاد تقوی، زینب نعمت زاده صفحه 33
    زمینه و هدف
    اختلالات اضطرابی و افسردگی بین دانشجویان پزشکی نسبت به سایر افراد جامعه از شیوع بیشتری برخوردار است. در این مطالعه بر آن شدیم تا به بررسی تاثیر برخی فشارهای روانی بر سلامت روان دانشجویان بپردازیم.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش توصیفی تحلیلی بر روی دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران در بهمن ماه 1388، 320 دانشجوی پزشکی شامل 190 اینترن و 130 استاژر، با پر کردن پرسشنامه اطلاعات فردی و پرسشنامه ارزیابی سلامت روان GHQ-28 در این مطالعه شرکت کردند.
    یافته ها
    در این مطالعه شیوع اختلالات روانی در بین دانشجویان پزشکی بر اساس پرسشنامه GHQ-28، 3/43% به دست آمد. در بررسی های انجام شده سن، وضعیت تاهل، مقطع تحصیلی، وضعیت مسکن و تعداد افراد همخانه بر سلامت روان تاثیرگذار بودند اما جنس، داشتن فرزند و وضعیت تحصیلی تاثیر قابل ملاحظه ای بر سلامت روان نداشت و همچنین مشکلات ارتباطی، اقتصادی، علاقه به رشته تحصیلی، مشکلات تحصیلی، مشکلات مربوط به آینده شغلی و فعالیت های تفریحی دانشجویان فشارهای روانی بودند که تاثیر به سزایی بر سلامت روان دانشجویان داشتند اما تماس با فشارهای روانی زیاد در 6 ماه اخیر رابطه آماری معناداری با سلامت روان پیدا نکرد.
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه شیوع اختلالات روانی در بین دانشجویان پزشکی تقریبا دو برابر جمعیت عمومی است، به نظر می رسد تعدیل فشارهای روانی تعریف شده در این مطالعه که باعث افزایش اضطراب و افسردگی در بین دانشجویان پزشکی می شود، بتواند تاثیر به سزایی در بهداشت روان این گروه از دانشجویان داشته باشد.
    کلیدواژگان: سلامت روان، افسردگی، اضطراب، دانشجویان پزشکی
  • محمد مظفر، محمدرضا صبحیه، مهتاب فلاح زواره، پونه نبوی زاده صفحه 43
    زمینه و هدف
    بیماری برگر یک بیماری التهابی و ترومبوز عروق دست ها و پاها می باشد. این بیماری ارتباط بسیار نزدیک با مصرف محصولات دخانی دارد. بیماران برگری غالبا مردان جوان (زیر 40-45 ساله) هستند که سابقه مصرف زیاد سیگار را دارند. اگر چه اخیرا درصد خانم ها و افراد بالای 50 سال مبتلا به بیماری برگر نیز افزایش یافته است. بیماری برگر در میان مردمان کشورهای شرقی، جنوب شرقی آسیا، هند و خاورمیانه شیوع بیشتری دارد و در میان آمریکایی های آفریقایی تبار شیوع بسیار کمتری دارد. با توجه به افزایش تمایل به مصرف سیگار لایت و اولترالایت با گمان کم خطر بودن آن، بررسی ارتباط ابتلا به برگر با نوع محصولات دخانی مصرفی لازم بنظر می رسد که در مطالعه حاضر به آن پرداخته ایم.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق گذشته نگر ما به بررسی 100 بیمار که در مدت زمان یک سال با شکایت بیماری برگر در بیمارستان های شهدای تجریش و طالقانی بستری بودند، پرداختیم. 5 بیمار به خاطر بیماری های زمینه ای همراه از طرح خارج شدند. اطلاعات این بیماران توسط پرسشنامه به وسیله سوال مستقیم پرسشگر از بیماران گردآوری شده است.
    یافته ها
    در این تحقیق ما 95 بیمار که وارد این تحقیق شدند را بررسی کردیم. متوسط سنی بیماران 42 سال (26-75 سال) بود. متوسط زمان مصرف سیگار 2/0 ± 21 سال (6 تا 57 سال) بود. آخرین سیگار مصرفی در 29 بیمار سیگارهای لایت و اولترا لایت بود و 31 نفر سیگارهای ایرانی فیلتردار و 21 نفر سیگارهای خارجی فیلتردار و 13 نفر سیگارهای ایرانی غیر فیلتردار مصرف می کردند. متوسط زمان مصرف آخرین نوع سیگار مصرفی قبل از بروز بیماری برگر 2/0±2 سال بود.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از بررسی ما نشان می دهد بر خلاف تصور جامعه این نوع سیگارهای لایت و اولترا لایت نیز اثرات مخربی مشابه با سیگارهای معمولی در سلامت انسان از جمله ابتلا به بیماری برگر دارند و تحقیقات بیشتر در زمینه مقایسه دقیق تر میزان تاثیر سیگارهای لایت و اولترا لایت موجود در کشور و سیگارهای معمولی برای ایجاد استعداد به ابتلا به بیماری برگر ضروری است.
    کلیدواژگان: ترومبوآنژئیت مسدود کننده، سیگار لایت، سیگار اولترا لایت
  • رویا فرجی، مریم اصغرنیا، عاطفه قنبری، سهراب آقازاده، سیده فاطمه دلیل حیرتی صفحه 49
    زمینه و هدف
    فشار خون بالا یکی از عوارض خطرناک دوران بارداری است. مطالعات از نقش رسوب مرکزی چربی بعنوان عامل افزایش فشار خون، مقاومت به انسولین و افزایش سطح چربی های پلاسما حمایت می کنند. اندازه دور کمر یک وسیله برای بررسی میزان تجمع واقعی چربی شکمی و کل بدن در زنان غیر باردار است و ارتباط نزدیکی با شاخص توده بدنی دارد. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین اندازه دور کمر در پیش بینی ابتلا به پره اکلامپسی می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی همبستگی به روی 800 زن باردار تک قلو با سن بارداری کمتر از 16 هفته انجام شد. اندازه دور کمر، فشار خون، سن مادر، سن حاملگی براساس سونوگرافی در اولین مراجعه ثبت گردید. سپس این افراد تا پایان دوران بارداری ازنظر ابتلا به پرفشاری خون بارداری، در فواصل سه ماهه پایش گردیدند. در نهایت داده ها در نرم افزار SPSS و با آزمون های آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    25 مورد (%7/2) فشار خون بارداری ثبت گردید. هیچ ارتباط معنی داری میان دور کمر بین هفته 6 تا 16 و سن حاملگی به هفته وجود نداشت. همبستگی معنی داری بین دور اندازه کمر و شاخص توده بدنی در زمان پذیرش وجود داشت (001/0>P). دور کمر به میزان معنی داری در افراد دارای فشارخون حاملگی بالاتر بود (001/0>P). از طرف دیگر شاخص توده بدنی نیز با فشار خون حاملگی ارتباط معنی داری داشت (03/0>P).
    نتیجه گیری
    مطالعه ما بیان می دارد که اندازه گیری دور کمر می تواند روش مناسبی برای پیشگویی میزان خطر پره اکلامپسی و فشار خون بارداری باشد لذا آموزش به زنان از اهمیت و ضرورت درخصوص کاهش وزن پیش از حاملگی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
    کلیدواژگان: پره اکلامپسی، شاخص توده بدنی، دور کمر
  • صادق صادقی پور رودسری، شکوه سادات ابوترابی، سید امیر فرزام صفحه 55
    سیرنوملیا یا سندرم پری دریائی یک ناهنجاری مادرزادی بسیار نادر و کشنده است. شیوع آن 1 مورد در هر 000/60 تا 000/100 حاملگی می باشد. سیرنوملیا با چسبندگی کامل اندام تحتانی، عدم وجود ژنیتال خارجی و عدم وجود کلیه ها و ناهنجاری آنورکتال مشخص می شوند. سیرنوملیا شدیدترین وضعیت ناهنجاری سندرم رگرسیون کودال است. گرچه تشخیص پره ناتال حتی در اواخر سه ماهه اول گزارش شده است مایک مورد تولد نوزاد 33 هفته از یک مادر 19 ساله را معرفی می کنیم که با اندام تحتانی واحد، عدم وجود دستگاه ادراری تناسلی خارجی و آترزی آنورکتال متولد شد با انجام Baby Gram و اتوپسی سایر ناهنجاری ها را مورد بررسی قرار دادیم. تشخیص زودرس این سندرم در سه ماهه اول یا دوم بارداری و خاتمه زودرس حاملگی سبب کاهش ترومای ناشی از ختم حاملگی یازایمان در ماه های بالاتر خواهد شد.
    کلیدواژگان: سیرنوملیا، سندرم پری دریائی، سندرم کودال رگرسیون
  • سیدعباس میرمالک صفحه 60
    هر اقدام پزشکی در حیطه سلامت و یا در جهت بهبود بیماری، در جریان انجام و یا در خاتمه نیازمند بررسی است. تغییرات ناشی از عملکرد درمان، اثرات مختلفی در عملکرد جسمی و تغییرات ذهنی و روحی بیمار را ایجاد می کند. ارزیابی تغییرات حاصله از عوارض بیماری یا روش های درمان در عملکرد جسمی بیمار، نسبتا آسان ولی بررسی تغییرات ذهنی، مانند درد، ناراحتی و نارضایتی و مشکلات عاطفی به علت عوامل مداخله گر متعدد و غیرقابل بررسی، مانند فرهنگ، قوانین اجتماعی و انتظارات شخصی، مشکل است.
|
  • Page 1
    Introduction &
    Objective
    Vascular access is a crucial step for performing the hemodialysis. Routinely, any patient undergoing hemodialysis should operate for native Arteriovenous Fistula (AVF). The aim of this study was to determine maturation time of the AVF and its relationship with underlying diseases.
    Materials and Methods
    In a prospective cross-sectional study 87 patients with AVF were evaluated. The side of AVF was Antecubital in all cases. The time between AVF operation and the opening of hemodialysis was considered as maturation time. The relationship between maturation times and Diabetes mellitus, hypertension, dyslipidemia, history of coronary artery disease (CAD) and renal failure causes were evaluated.
    Results
    26 patients (29.9%) were female and 61 (70.1%) were male. The mean maturation time was 5.6±2.4 weeks. The mean maturation time in Diabetic and non-Diabetic patients was 6.1±2.4 and 4.9±2.2 weeks, respectively (P=0.016), in CAD and non-CAD patients were 6.8±2.5 and 5.1±2.1 weeks, respectively (P= 0.001) and in the groups with middle arterial pressure =110 mmHg were 6.1±2.4 and 3.6±0.8 weeks, respectively (P= 0.001). The correlation coefficient between the maturation time and age was 0.453 (P
  • Page 10
    Introduction &
    Objective
    It seems that the frequency of substance abuse among hospitalized burn injury patients has been increased. However, few studies have investigated substance abuse among burned patients. The aim of this study is defining the incidence of substance abuse in burn injury patients, using the "Drug Abuse Screening Test" (DAST 20).
    Materials and Methods
    Initially, we determined the validity of DAST 20 in spring 2010. Subsequently, this descriptive cross sectional study was performed on 203 burn injury patients who fitted the study’s inclusion criteria. During the study, we gathered demographic data, burn features and DAST20 results for all patients. Patients with scores of 6 or more were considered to be substances abusers. A statistical analysis was conducted using SPSS v16 software (SPSS, Chicago, Inc).
    Results
    According to the DAST20 results, 33% of the patients were in the user group. The mean score of DAST20 was significantly higher among users than it was among nonusers, and this difference was meaninful (P=0.000). The level of substance abuse was severe in 77% of users. No significant differences were found among the substances, with the exception of alcohol, which was meaningfully higher.
    Conclusions
    This study showed that the prevalence of substances abuse in burn patients is high and DAST20 is a valid screening measure for studies on these patients.
  • Page 18
    Introduction &
    Objective
    Today, the use of information technology (IT) has had positive impact on health systems, especially in the field of disease control, diagnosis, patient management and education. But despite the various developed applications of IT in all aspects of clinical and increase confidence and efficiency, this technology is not yet fully penetrate in medical and treatment field and there are many challenges and obstacles in accepting and applying it. Accordingly, this study examined challenges of IT applications in hospitals affiliated with Shaheed Beheshti University of Medical Sciences.
    Materials and Methods
    Current research is descriptive-applied. Data were collected using two structured questionnaires and by viewing systems and documents and interviewing with managers of IT in 5 teaching hospitals. Compiled data were examined by SPSS software by using descriptive statistics.
    Results
    Based on findings, from 14 areas of IT applications, all hospitals have electronic medical records but not fully formed, 3 hospitals have picture archiving system, 2 hospitals have community based health information networks, and answering phone and only one of them has e-complaints system, Physician-Hospital data network and data processing service. All IT managers noted advancing in computer technology as a stimulating factor and medical processes, business processes and economic factors as obstacles in applying IT in their hospitals. Also, 4 hospitals noted, the professional structure, and 3 hospitals noted the human factors as stimulating factors in the acceptance and use of IT.
    Conclusions
    Based on the results, fields and the capabilities of applying IT, areas of influence and the obstacles facing the development of IT from professionals and senior information manager's view were identified. Thus, the factors influencing the policy making of these hospitals in IT applications was specified factors which can provide grounds for use of the efficient hospital resources, and thus cause cost reduction and downsizing care of services and therefore can create new employment opportunities for health care workers. Also, in prioritizing the macro-level budget in Ministry of Health, it can be considered as a basis for investment in hospital IT policies.
  • Page 27
    Introduction &
    Objective
    The pulmonary diseases which are the most common diseases are categorized into two groups of Non Neoplastic and Neoplastic diseases. Non neoplastic diseases are tuberculosis, pulmonary fibrosis, inflammatory lung diseases, vasculitis and pneumoconiosis. Neoplastic diseases are Bronchogenic carcinoma such as squamous cell carcinoma (SCC), adenocarcinoma (AC) and lung metastatic lesions. With high prevalence and similarity of clinical signs, histopatology is helpful in diagnosis of diseases. The aim of this study is evaluation of frequency of clinical and pathological findings in lung diseases in Shahid Sadoughi University.
    Materials and Methods
    This study was descriptive and retrospective and it involed 400 lung samples (200 samples Non Neoplastic lesions and 200 samles of Neoplastic lesions) who referred to Shahid Sadoughi, Shahid Rahnemoon and Afshar hospitals of Yazd, Iran, in the time interval 2001-2006. The information including diagnosis by biopsy, age, sex, clinical signs and diagnosis before biopsy, were filled out and data was analyzed by chi-square.
    Results
    From 400 cases 273 were males (68.3%) and 127 females (31.7%), From 200 of Non Neoplastic lesions, TB was 39.9%, pneumoconiosis 27%, pulmonary fibrosis 23%, Vasculitis 6%, inflamatory lung diseases was 5% and of 200 Neoplastic lesions, primary lung Neoplastic lesions was 56.5% and lung metastatic lesions 12.5%. All lesions were more common in men than women and more common in ages over 60 years (except for vasculitis). The most clinical features were cough and dyspenica (except for vasculitis). The most common type of Neoplastic lesions were SCC (22.5%) and AC (23.5%).
    Conclusions
    1- All lesions were more common in men. 2- All lesions were more common in age more than 60 years except for vasculitis. 3- Cough and dyspenica were the most clinical findings. 4- The most common type of Neoplastic lesions were SCC (22.5%) and AC.
  • Page 33
    Introduction &
    Objective
    There are high levels of depression and anxiety among medical students in comparison with the general population. We designed this study to determine the effect of some stresses on the mental health of medical students.
    Materials and Methods
    An analytic descriptive study was performed on 320 medical students, 190 interns and 130 stagers in Islamic Azad University, Tehran Medical Branch during February 2010. Students filled an anonymous questionnaire that included demographic and stressors items and a 28-item General Health Questionnaire (GHQ-28).
    Results
    Using GHQ-28 questionnaire, we found that the prevalence of psychological distress between medical students was 43.3%. There was a significant relationship between age, marital status, level of education, residence, the number of home mates with mental health. But gender, having children, and educational status doesn’t have any significant relationship with mental health. Although problem in communication, economical and educational problems, interest in medicine, medical future opportunities and recreational activities are the most important stressors that have a drastic effect on medical student’s mental health. But there was no significant relationship between having a major stress in the last 6 months and the mental health.
    Conclusions
    As the prevalence of psychiatric disorders in medical students is about twice the general population, so it seems that the reduction of the mentioned stressors that increase anxiety and depression in medical students, could have an impressive effect on medical student’s mental health.
  • Page 43
    Introduction &
    Objective
    Buerger’s diseases are an acute inflammation and thrombosis of arteries and veins of the hands and the feet. It is strongly associated with use of tobacco products. Buerger’s patients are mostly young males (below40-45 years old) who are a heavy cigarette smokers. More recently, however, a higher percentage of woman and people over the age of 50 have been recognized to have this disease. Buerger’s disease is most common in the Orient, Southeast Asia, India and the Middle East, but appears to be rare among African-Americans. People prefer to use light or ultra light cigarettes rather than full flavor cigarette because they think those products are less harmful. In this study, we have attempted in this study to assess the relation of buerger’s disease with the kind of tobacco product usage.
    Materials and Methods
    In this retrospective study we evaluated 100 patients with buerger’s disease, in a period of one year at Shohada Tajrish hospital and Talaghani hospital. Because of underlying associated diseases five patients were excluded from our study. Data of these patients were gathered by through a direct questioning of the patients.
    Results
    We evaluated 95 patients in this project. The mean age of the patients was 42 years (26-75 /years). Mean duration of smoking was 21± 0.2 years (6- 57 / years). Last smoked cigarette in 29 persons was light or ultra light, 31 persons smoked full flavor and filtered Iranian cigarette, 21 persons smoked full flavor and filtered foreign cigarette, and 13 persons used non-filtered Iranian cigarette. The mean duration of usage of last cigarette brand before the onset of buerger’s disease was 2±0.2 years.
    Conclusions
    The results of our study show that contrary to what is thought in our society light and ultra light cigarettes have the same detrimental effects on human health, including buerger’s disease, as full flavor cigarettes. Further research is needed for a more precise comparison of the effect of light and ultra-light cigarettes with and ordinary ones, available in the country, as far as leading to buerger’s disease is concerned.
  • Page 49
    Introduction &
    Objective
    Hypertension is dangerous and relatively frequent risk factors in gestational periods. Studies have shown that central lipid precipitation is a cause of hypertension, insulin resistance and increased in plasma lipids. Waist circumference is a way for evaluating of lipid in abdomen and whole body in non-pregnant women and it has a close relationship with Body Mass Index (BMI). The aim of this study is the evaluation of relationship between waist circumference and preeclampsia and its diagnostic value in predicting preeclampsia.
    Materials and Methods
    This was a cohort and prospective study on 800 pregnant women with singleton fetus and gestational age less than 16 weeks. Waist circumference, blood pressure, maternal age, gestational age on the basis of sonographic result and previous hypertension were recorded in first visit. Then these women were evaluated every three month for hypertension, until their delivery. Finally, the data were analyzed by SPSS software and descriptive and deductive tests.
    Results
    25 cases (2.7%) of pregnancy related hypertension were recorded. There was no significant relationship between waist circumference and gestational age in 6-16 weeks of pregnancy, but there was a meaningful relationship between BMI and waist circumference at the time of admission. BMI and waist circumference were cleary higher in women with pregnancy related hypertension.
    Conclusions
    Our study shows that waist circumference can be used as a facility means of predicting the risk of preeclampsia and pregnancy related hypertension. Informing women to decrease their weight before pregnancy has special importance.
  • Page 55
    Sirenomelia، the Mermaid syndrome is an extremely rare and lethal congenital anomaly with an incidence of one in 60. 000 to 100. 000 pregnancies. It is characterized by complete fusion of the lower limbs associated with external genitalia absence، renal agenesis and anorectal defects. Sirenomelia represents the most severe of caudal regression syndrome. Although prenatal diagnosis has been reported even as early as the first trimester، we present an infant delivered from a 19 - year- old primigravida at 33 week’s gestation، with a dysmorphic lower limb، agenesis of external urogenital and anorectol atresia. X- Ray (baby gram) and autopsy revealed other anomalies in the infant. The early detection of this syndrome during the first or the second trimester، helps us in the diagnosis of this rare anomaly and in terminating the pregnancy in a less traumatic period.