فهرست مطالب

مجله علوم پزشکی رازی
سال هجدهم شماره 10 (پیاپی 91، دی 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/10/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • آزیتا فرامرزی، بهجت سیفی، مهسا سوهانی، حمیدرضا صادقی پور رودسری صفحه 1
    زمینه و هدف

    وازکتومی یکی از متداول ترین روش های پیشگیری از بارداری در مردان است. در سال های اخیر تعداد مردانی که اقدام به جراحی برگشت وازکتومی (وازووازوتومی) می کنند افزایش یافته است. وازکتومی با عوارضی همراه است که ممکن است به شکست عمل وازووازوتومی منجر شود. تصور می شود استرس اکسیداتیو در ایجاد این عوارض نقش داشته باشد. هدف مطالعه حاضر بررسی شاخص های استرس اکسیداتیو سرم بعد از وازکتومی بود.

    روش کار

    در این مطالعه تجربی 42 سر موش صحرایی نر در 6 گروه7 تایی شامل گروه های شم (15، 45 و 90 روزه) و وازکتومی دو طرفه (15، 45 و 90 روزه) مورد بررسی قرار گرفتند. پس از گذشت 15، 45 و 90 روز بعد از مداخله میزان تعادل اکسیدان-آنتی اکسیدان (PAB) و مالون دی آلدیید (MDA)، شاخص پراکسیداسیون لیپید سرم بررسی شد. داده ها بر اساس آزمون آماری Repeated Measure آنالیز شد.

    یافته ها

    گذشت 15 روز از وازکتومی دو طرفه، موجب افزایش میزان MDA سرم شد (12/0 ± 95/2) که این افزایش نسبت به گروه شم مربوطه معنی دار نبود (05/0 p>). اما با گذشت 45 (12/0 ± 6/3) و 90 (31/0 ± 9/3) روز افزایش MDA، نسبت به گروه شم 45 (28/0 ± 28/2) و 90 (25/0 ± 29/2) روزه و همچنین گروه وازکتومی 15 روزه (12/0 ± 95/2) معنی دار بود (001/0 p<). همچنین وازکتومی دو طرفه با گذشت زمان باعث افزایش میزان PAB سرم شد، اما این افزایش معنی دار نبود (05/0 p >).

    نتیجه گیری

    وازکتومی دو طرفه موجب افزایش میزان MDA سرم گردید. تصور می شود افزایش MDA در ایجاد عوارض بعد از وازکتومی و عدم موفقیت عمل وازووازوتومی نقش داشته باشد و لذا می توان با تجویز آنتی اکسیدان ها این آثار را کاهش داد.

    کلیدواژگان: وازکتومی، تعادل اکسیدان، آنتی اکسیدان، مالون دی آلدئید، موش صحرایی
  • مجید گل آبادی، فائزه دهقان، فرناز صفاخواه، میرسعید عطارچی صفحه 7
    زمینه و هدف
    عوامل مختلفی در بروز فشار خون بالا تاثیر گذارند که از آن جمله می توان به عوامل محیطی و شغلی اشاره نمود. امروزه نوبت کاری (شیفت کاری) یک نوع برنامه رایج کاری محسوب می شود. در مطالعاتی که در مورد اثر نوبت کاری بر فشار خون انجام گرفته، نتایج متفاوتی حاصل شده است. در این مطالعه اثر نوبت کاری بر میزان شیوع فشار خون بالا(هایپرتانسیون) و پیش فشارخونی (پره هایپرتانسیون) در کارگران مرد یک کارخانه لاستیک سازی مورد بررسی قرار گرفت.
    روش کار
    در یک مطالعه مقطعی 265 نفر از کارگران واحد تولید یک کارخانه ی لاستیک سازی مورد مطالعه قرار گرفتند. کارگران به دو گروه نوبت کار و روزکار تقسیم شدند و فشار خون سیستولیک و دیاستولیک آن ها به روش استاندارد اندازه گیری شد. سپس میانگین فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و نیز میزان شیوع هایپرتانسیون و پره هایپرتانسیون در دو گروه با هم مقایسه شد. همچنین از آنالیز رگرسیون با کنترل عوامل مخدوشگر به منظور بررسی ارتباط نوبت کاری با شیوع فشار خون بالا استفاده گردید. از آمار توصیفی جهت توصیف متغیرها و از آزمون های کای دو، تی تست و لوجستیک رگرسیون جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    گروه های مورد مطالعه از نظر سن، سابقه کار، شاخص توده بدنی، مصرف سیگار و بقیه متغیرهای مرتبط با فشار خون با یکدیگر اختلاف معنی داری نداشتند (05/0 p>). میانگین فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و فراوانی هایپرتانسیون و پره هایپرتانسیون در کارگرانی که نوبت کار بودند بطور معنی داری بالاتر از روزکاران بود (05/0 p<). پس از تعدیل متغیرهای مخدوش کننده، ارتباط معنی داری بین فشار خون بالا با نوبت کاری به دست آمد (012/0= p). خطر نسبی ابتلا به فشار خون بالا درکارگران نوبت کار 86/2 برابر کارگران روز کار بود.
    نتیجه گیری
    براساس نتایج این مطالعه به نظر می رسد نوبت کاری می تواند عامل خطری برای فشار خون بالا و پیش فشار خونی باشد. توصیه می گردد کارگرانی که به صورت نوبت کاری مشغول به کار هستند به طور منظم از نظر فشار خون بررسی گردند.
    کلیدواژگان: نوبت کاری، فشار خون، فشار خون بال
  • منصوره وحدت، مریم کاشانیان، الهه سریری، مهرنوش مهدی نیا رودسری صفحه 15
    زمینه و هدف
    پره اکلامپسی یکی از مهم ترین عوارض حاملگی و یکی از سه علت عمده مرگ مادران در حاملگی می باشد. پیش بینی وقوع آن به همین دلیل از اهمیت ویژه ای برخورداراست و مطالعات زیادی بر روی مواردی که بتواند در این زمینه کمک دهنده باشد، صورت می گیرد. هدف از مطالعه حاضر بررسی نسبت کلسیم به کراتینین ادراردر پیش بینی وقوع پره اکلامپسی است.
    روش کار
    مطالعه به صورت کوهورت آینده نگر بر روی 150 زن 35-15 ساله صورت گرفت و در هفته 24-20 بارداری سطح کلسیم ادراری و نیز نسبت کلسیم به کراتینین ادرار اندازه گیری شد و سپس بیماران تا زمان زایمان پیگیری شدند. میزان این نسبت در بیمارانی که به پره اکلامپسی مبتلا شدند و بیمارانی که با فشار خون نرمال باقی ماندند و نیز میانگین کلسیم ادرار دو گروه مورد مقایسه قرار گرفت. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ورژن 16 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. از آزمون های آماری t-test و Roc- curve استفاده شد و p value کمتر از 05/0 معنی دار تلقی گردید.
    یافته ها
    میانگین سطح ادراری کلسیم بیمارانی که به پره اکلامپسی مبتلا شدند به طور معنی داری کمتراز گروه غیر مبتلا بود. (001/0 p< ٬ 59 ± 272 VS 35 ± 179 میلی گرم در دسی لیتر). میانگین نسبت کلسیم به کراتینین در دو گروه پره اکلامپسی به نحو معنی داری کمتر از گروه غیر مبتلا بود (001/0 p< 006/0 ± 16/0 VS 007/0 ± 07/0). Cut off point مناسب برای نسبت کلسیم به کراتینین در این مطالعه 071/0 مشخص شد که حساسیت 77% و ویژگی 78% داشت.
    نتیجه گیری
    سطح کلسیم و نسبت کلسیم به کراتینین ادراردر افراد در معرض پره اکلامپسی کمتر است و ممکن است بتوان از این شاخص برای پیش بینی پره اکلامپسی استقاده کرد.
    کلیدواژگان: پره اکلامپسی، کلسیم ادرار، کراتینین، نسبت کلسیم به کراتینین ادرار، فشار خون حاملگی
  • مریم کاشانیان، حمیدرضا برادران، سیده سمیه موسوی صفحه 20
    زمینه و هدف
    حاملگی نابجا (EP) Ectopic Pregnancy یکی از عوارض مهم حاملگی است و نیز یکی از عوامل مهم مرگ ومیر مادران در کشورهای در حال توسعه می باشد. بررسی عوامل خطر ایجاد کننده آن به منظور کنترل بهتر آن ها می تواند برای بیماران کمک دهنده باشد. هدف از مطالعه حاضر، تعیین فاکتورهای خطر حاملگی خارج از رحم و مقایسه آن در دو گروه سنی زیر 20 سال و بالای 20 سال می باشد. در عین حال فاکتورهای خطر بین دو گروه ایرانی و افغانی نیز مقایسه شده اند.
    روش کار
    مطالعه به صورت مورد-شاهدی صورت گرفته است. 308 مورد اثبات شده حاملگی نابجا (گروه مورد) با 616 نفر حاملگی طبیعی (گروه کنترل) در بیمارستان شهید اکبر آبادی تهران مورد بررسی واقع شدند. کلیه موارد حاملگی خارج رحمی با جراحی و پاتولوژی اثبات شده حاملگی خارج از رحمی را نشان داده بودند. سن ازدواج، شاخص توده بدنی (Body Mass Index-BMI)، مصرف سیگار، سابقه EP قبلی، سابقه عفونت ناحیه تناسلی(ژنیتالیا)، نسبت خانوادگی با همسر، گروه خونی و Rh، سابقه نازایی، سابقه سقط قبلی، سابقه جراحی روی لگن، سن مادر، روش ضد بارداری، سابقه سزارین قبلی، وضعیت اقتصادی اجتماعی و ملیت مورد بررسی قرار گرفتند. سپس اطلاعات به دست آمده با نرم افزار آماری SPSS ورژن 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از تست های آماری کای دو، t-test و رگرسیون لجستیک استفاده شد.
    یافته ها
    مصرف سیگار{001/0> p، (6/11-8/2) AOR=5.7، CI95%=}، EP قبلی، 001/0> p (4/42-3 = AOR=11.4، CI95%، STD قبلی 001/0> p و (9/4-1/2 =95% CI) AOR=3.2،} استفاده قبلی از IUD، 001/0> p، (8-1/2= 95% CI) {AOR=4.1، سابقه نازایی 001/0> p، (3-1/1= 95% CI) AOR=1.8}، سابقه سزارین قبلی، 03/0> p، (3/2-1/1= 95% CI) AOR=1.5}، نسبت خویشاوندی با همسر، 002/0= p، (6/3-3/1 =95% CI) AOR=2.2}به عنوان عوامل خطر برای EP به دست آمدند. سن مادر، BMI، سقط قبلی، وضعیت اقتصادی اجتماعی و گروه خون و Rh رابطه ای با EP نداشتند.
    نتیجه گیری
    سیگار، سابقه EP قبلی، سابقه بیماری های مقاربتی (Sexually Transmitted Disease-STD)، استفاده از IUD، سابقه نازایی، سابقه سزارین قبلی، نسبت خویشاوندی با همسر با EP ارتباط دارند.
    کلیدواژگان: حاملگی نابجا (EP)، عوامل خطر، سیگار، عفونت ناحیه تناسلی، بیماری های مقاربتی (STD)، نازایی
  • داریوش مهاجری، غفور موسوی، علی رضایی، آرمین علیمحمدی صفحه 27
    زمینه و هدف
    بازسازی و ترمیم استخوان از دست رفته، خواه ناشی از علل فیزیولوژیک و خواه به سبب عوامل پاتولوژیک یکی از انگیزه های جراحان از زمان های دور بوده است. داروهای استاتینی به عنوان پایین آورنده کلسترول مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال این داروها دارای اثرات موثر در بافت استخوان بوده و می توانند در استخوان دارای تاثیر مثبتی باشند. هدف از این مطالعه ارزیابی احتمال تاثیر سیمواستاتین بر روند استخوان سازی در نقیصه تجربی ایجاد شده در استخوان متراکم فمور موش صحرایی به عنوان الگوی آزمایشگاهی می باشد.
    روش کار
    این مطالعه تجربی آزمایشگاهی برروی 30 سر موش صحرایی نر نژاد Sprague dawley انجام شد. موش ها به صورت تصادفی به 3 گروه (آزمایش و شاهد) تقسیم شدند. پس از القای بیهوشی عمومی با استفاده از مته دندانپزشکی سوراخی به قطر 2 میلی متر در عرض استخوان فمور تا رسیدن به کانال مدولاری ایجاد شد. پس از جراحی، گروه شاهد سرم فیزیولوژی به صورت خوراکی دریافت نمود و گروه های آزمایش 1 و2 به ترتیب 10 و 20 میلی گرم به ازای کیلوگرم سیمواستاتین به صورت خوراکی دریافت نمودند. 45 روز پس از جراحی، موش ها آسان کشی شده و مقاطع هیستوپاتولوژیک از محل نقیصه ایجاد شده تهیه و رنگ آمیزی هماتوکسیلین- ائوزین انجام گردید و مورد ارزیابی هیستوپاتولوژی و هیستومورفومتری قرار گرفت. جهت آنالیز داده ها از آزمون آماری (ANOVA) کروسکال والیس و آزمون تعقیبی یو-من ویتنی و بسته نرم افزاری SPSS ویرایش 18 استفاده شد.
    یافته ها
    در گروه شاهد محل نقیصه توسط استخوان نابالغ به همراه فضاهایی از مغز استخوان پر شده بود و یک استخوان سازی ضعیفی در محل نقیصه قابل مشاهده بود. در گروه های آزمایش مقادیر فراوانی از ترابکول های استخوانی جوان شکل گرفته بود که به صورت سازمان یافته به نظر می رسید. نتایج ارزیابی هیستومورفومتری نشان داد که سیمواستاتین دارای تاثیر معنی داری در التیام استخوان در گروه های مورد آزمایش دوم و سوم نسبت به گروه شاهد می باشد، اما تاثیر معنی داری مابین دو گروه دریافت کننده دوز پایین و بالای سیمواستاتین وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان می دهد که سیمواستاتین قادر به تحریک استخوان سازی در موش صحرایی می باشد.
    کلیدواژگان: سیمواستاتین، التیام استخوان، موش صحرایی، هیستوپاتولوژی، هیستومورفومتری
  • شهلا محمدی، محمدرضا قرائتی، کبری زکی خان، النگ، رسا رجایی صفحه 36
    زمینه و هدف
    تنش های گوناگون نظیر پرتوهای یونیزان می توانند موجب افزایش آسیب های سلولی به خصوص در بخش هسته آن یعنی DNA گردند. برای محافظت از این گونه آسیب ها، ژن های تنظیمی طبیعی مانند ژن سرکوب کننده تومور Tp53 وارد عمل می گردند. دراین ارتباط، در بین شاغلین پرتوکاری که همواره با دوزهای پایینی از پرتوهای یونیزان سروکار دارند، این ژن بررسی و میزان بروز آن با گروه کنترل مقایسه شد.
    روش کار
    در این مطالعه تحلیلی، با استفاده از کیت الایزا، مقدار پروتئین p53 سرم خونی در 42 فرد پرتوکار و 16 فرد شاهد اندازه گیری شد. بررسی های آماری توسط روش student t-test انجام گرفت. به عنوان گروه پرتوکار از شاغلین سازمان انرژی اتمی ایران (با میانگین سنی 3/1 ± 8/37 سال) دعوت به همکاری شد. به عنوان گروه شاهد نیز داوطلبینی که از نظر سن، جنس و عادات سیگار کشیدن با گروه پرتوکار تطابق داشتند (با میانگین سنی /2 ± 5/34 سال)، انتخاب گردیدند. از 2 سی سی خون هپارینه هر فرد، سرم آن توسط سانتریفوژ استخراج شد.
    یافته ها
    بیان ژن p53 در گروه پرتو کار به طور معنی داری بالاتر از گروه شاهد بود(0225/0= p). علاوه بر این، سابقه کار پرتوکار و یا مصرف سیگار تاثیری بر میزان بیان این ژن نداشته است.
    نتیجه گیری
    دوزهای پایین و مستمر پرتوهای یونیزان نقش به سزایی در افزایش بیان ژن p53 در بین شاغلین پرتوکار داشته است. و این در حالی است که بر اساس نتایج ثبت شده در دوزیمتری فردی این افراد، دوز دریافتی در محدوده دوز مجاز سالانه برای پرتوکاران بوده است. این مسئله موید این موضوع است که پایش پرتوکاران نباید تنها بر اساس دوزیمتری های فیزیکی بلکه لازم است تا از شاخص های بیولوژیکی که قادر به ارائه آسیب های پرتوی فردی بوده نیز استفاده شود.
    کلیدواژگان: بروز پروتئین p53، پرتو یونیزان، آسیب سلولی
|
  • Azita Faramarzi, Behjat Seifi, Mahsa Sohani, Hamid Reza Sadeghipour Rodsari Page 1
    Background

    Vasectomy is a widespread contraceptive method in men. In recent years, the number of men who perform vasectomy reversal is increasing. Vasectomy has complications, probably leading to vasectomy reversal failure. It is assumed that oxidative stress is the main cause of these complications. The aim of this study was to investigate the indices of oxidative stress serum after vasectomy.

    Methods

    In this experimental study, 42 male rats were divided in 6 groups of seven each: bilateral vasectomy (15, 45 and 90 days) and sham (15, 45 and 90 days) groups. Serum PAB (Prooxidant-Antioxidant Balance) and MDA (Malondialdehyde) as a product of lipid peroxidation were measured 15, 45 and 90 days after intervention. Comparisons between groups were made by Repeated Measure test.

    Results

    Our result showed that serum MDA increase after 15 days was not significant (2.95 ± 0.12) in comparison to related sham group, but after 45 (3.6 ± 0.12) and 90 (3.9 ± 0.31) days the increase, compared to related sham groups 45 (2.28 ± 0.28) and 90 (2.29 ± 0.25)days, and also 15 days vasectomy group (2.95 ± 0.12) were significant (p< 0.001), and there was no significant increase in serum PAB at any times (p > 0.05).

    Conclusion

    Bilateral vasectomy increased serum levels of MDA. It is supposed that increase in MDA causes adverse effects and unsuccessful reversal vasectomy. By prescribing antioxidants, these effects can be decreased.

  • Majid Golabadi, Faezeh Dehghan, Farnaz Safakhah, Mir Saeed Attarchi Page 7
    Background
    Various factors such as occupational and environmental risk factors affect blood pressure. Nowadays, shift work is a common work schedule. Studies on effect of shift work on hypertension showed different results. We studied the effect of shift work on hypertension and pre-hypertension among workers in a rubber manufacturing company.
    Methods
    In a cross-sectional study, 265 workers studied. Workers divided to shift workers and day workers, their systolic and diastolic blood pressure (SBP&DBP) were measured by standard method. Then mean systolic and diastolic blood pressure and prevalence of hypertension and pre-hypertension were compared between two groups. Logistic regression analysis was used to evaluate the correlation between hypertension and shift work. Chi square, t-test and logistic regression were used for statistical analysis.
    Results
    There were no statistically significant differences between groups in the variables of age, BMI, employment duration, smoking and other confounding factors (p>0.05). The mean values of SBP and DBP and prevalence of pre-hypertension and hypertension was significantly more in shift workers than day workers (p<0.05). After logistic regression analysis with adjustment of confounding variables, significant correlation between shift work and hypertension was found (p<0.05). Odds ratio for hypertension in shift workers was 2.86.
    Conclusion
    Our results suggested that shift work can be a risk factor for hypertension and pre-hypertension. Therefore more attention should be paid to shift workers by periodic measurement of blood pressure.
  • Mansooreh Vahdat, Maryam Kashanian, Elaheh Sariri, Mehrnoosh Mehdiniaroodsari Page 15
    Background
    Pre-eclampsia is one of the most serious complications in pregnancy and is one of the major causes of maternal death during pregnancy. Therefore, its prediction has special importance and many studies have been performed on different materials, which may be useful for its prediction. The purpose of the present study was to evaluate the urine calcium to creatinine ratio for prediction of pre-eclampsia.
    Methods
    A prospective cohort study was performed on 150 pregnant women who were 15-35 years old. A single urine sample was obtained at 20-24 weeks of gestation for measurement of urinary calcium and calcium to creatinine ratio. The women were followed till delivery and this ratio was compared between the women with and without pre-eclampsia. Statistical analysis was performed with t-test, Roc Curve and SPSS version 16. p value 0.05 was considered as statistically significant.
    Results
    Mean urinary calcium of pre-eclamptic women was significantly lower than normotensive women (179± 35 mg/dl vs 272± 59 mg/dl, p<0.001).Mean calcium to creatinine ratio was significantly lower in pre-eclamptic women (0.07±0.007 vs 0.16± 0.006, p<0.001).The optimal cut off point for calcium to creatinine ratio was calculated 0.071 with a sensitivity of 77% and specificity of 78%.
    Conclusion
    Urinary calcium and calcium to creatinine ratio are lower in pre-eclamptic women and may be used as a screening test for the prediction of pre-eclampsia.
  • Maryam Kashanian, Hamid Reza Baradaran, Seydeh Somayeh Mousavi Page 20
    Background
    Ectopic pregnancy (EP), is one of the most important complications of pregnancy and one of the most important factors of maternal mortality in developing countries. Evaluation of the risk factors might be helpful for patients in order to conduct a better management. The purpose of the present study, was to determine the risk factors of ectopic pregnancy and to compare them between the ago group of more and less than 20 years old. Also, these risk factors were compared between Iranian and Afghans.
    Methods
    The study was conducted as a case- control study. In this evaluation 308 cases of EP (case group), were compared with 616 cases of normal pregnancy in Akbarabadi Teaching Hospital. All ectopic pregnancies have been confirmed by surgery and pathology. The evaluated factors were age, BMI, smoking, history of previous EP, history of STD, consanguinity, blood group and Rh, history of infertility and abortion, pelvic surgery, marital age, contraceptive methods, previous cesarean section, socioeconomic status, and nationality. Statistical analyses were performed using SPSS version 16. Chi- square test and logistic regression were used for analysis.
    Results
    Smoking p<0.001, AOR=5.7 (CI 95%= 2.8-11.6)], previous EP p=0.000, AOR= 11.4 (CI 95%= 3-42.4)], previous STD p<0.001, AOR= 3.2 (CI 95%= 2.1-4.9)], previous use of IUD p<0.001, AOR=4.1 (CI 95%= 2.1-8)], history of infertility p=0.01, AOR= 1.8 (CI 95%= 1.1-3)], previous cesarean delivery p=0.03, AOR= 1.5 (CI 95%=1.1-2.3)}, consanguinity, p=0.002, AOR=2.2 (CI 95%= 1.3-3.6)], were considered as risk factors for EP. Age, BMI, previous abortion, socioeconomic status, blood group and Rh, did not show significant relationship with EP.
    Conclusion
    Smoking, previous EP, history of STD, IUD, infertility, previous cesarean delivery, and consanguinity were, risk factors for EP.
  • Daryoush Mohajeri, Ghafour Mousavi, Ali Rezaie, Armin Alimohamadi Page 27
    Background
    Rebuilding and renovation of lost bone whether because of physiologic or pathologic factors was one of the surgeons’ motivations from the past. Statins are commonly prescribed cholesterol-lowering drugs; however, it has recently been shown that they also have the beneficial side effect of enhancing bone matrix formation. As a result, this study evaluates the possible osteogenic effect of Simvastatin on the experimental femoral defect in rats.
    Methods
    This experimental study was conducted on 30 male SD rats. Animals were divided randomly into 3 groups (control and experimental). After induction of general anesthesia, a 2mm hole was made using a dental bit in the width of the femur reaching the medullary channel. After surgery, the control group received orally physiological serum daily and experimental groups 1 and 2 respectively received daily 10 and 20 mg/kg/PO of Simvastatin. Histopathological and histomorphometrical studies for evaluation of bone healing were carried out in experimental rats, which were euthanized after 45 days of the experiment using hematoxylin-eosin (H&E) staining method. For data analysis ANOVA and Tukey tests along with SPSS version 18 was used.
    Results
    In control group, defect seemed to be filled with woven bone and bone marrow spaces in spite of a poor osteogenic activity. In experiment groups, young bone trabeculae had increased in number and were more organized. Histomorphometric results observed that Simvastatin has significant effect on bone healing in experimental groups 2 and 3 than control group, but no significant effect was observed between groups that received low and high dosage of simvastatin.
    Conclusion
    The results of this study show that Simvastatin could stimulate osteogenesis in rats.
  • Shahla Mohammadi, Mohammad Reza Gharaati, Kobra Ezaki Khan Alang, Rasa Rajaie Page 36
    Background
    Various stresses such as ionizing radiation can increase cellular damage, especially to nuclear DNA. To protect cellular damages, normal regulatory genes (such as Tp53 tumor suppressor) become activated. Accordingly, in this study, the p53 gene and its expression among employees occupationally exposed to low doses of ionizing radiation were compared with a selected control group.
    Methods
    Using an ELISA kit, the amount of p53 protein in the blood serum of case and control groups was measured. Statistical analysis was performed using student t-test procedure. As a case group, 42 healthy individuals (with a mean age of 37.8 ± 1.3 years) occupationally dealing with different kind of radiation sources in Atomic Energy Organization of Iran were chosen. As a control group, 16 healthy unexposed volunteers (with a mean age of 34.5 ± 2.0 years) who were matched for age, sex and smoking habits were selected. A 2 ml aliquot of heparinized peripheral blood was collected from each case.
    Results
    The results of this research indicate the higher levels of p53 expression in occupationally radiation group. Moreover, the work history or smoking had no effects on p53 expression.
    Conclusion
    Although the absorbed doses were below the permissible limits, this study confirms the role of low-level chronic exposure in increasing p53 expression among occupationally radiation workers. These results confirm that monitoring of radiation workers should not only be solely based on physical dosimetry, but also on the biological indicators, which have the advantage of measuring the individual radiation damage.