فهرست مطالب

Sociological Studies of Youth Journal
Volume:2 Issue: 2, 2011

  • تاریخ انتشار: 1390/05/18
  • تعداد عناوین: 8
|
  • اسحق ارجمند سیاهپوش، محمدحسن مقدس جعفری، محمد فربغلانی صفحه 7
    پژوهش حاضر به روش پیمایش انجام گرفته است که با هدف بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهر شوش صورت گرفته است. تعداد کل جامعه آماری برابر با3200 نفر بوده است که 280 نفر به عنوان حجم نمونه براساس فرمول کوکران انتخاب شده اند. شیوه نمونه گیری دراین تحقیق تصادفی ساده بوده است.با توجه به اینکه کنش اجتماعی تمام علوم انسانی را فرا می گیرد، بنابراین مناسب ترین تئوری برای این تحقیق، تئوری سیستمی پارسونز می باشد. در این پژوهش ارتباط هشت متغیر با پیشرفت تحصیلی مورد سنجش قرارگرفته است. نتایج نشانگر آن است که بین متغیرهای جنسیت، طبقه ی اجتماعی، بعد خانوار(تعداد اعضای خانواده)، عزت نفس، علاقه به رشته و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه ی معناداری وجود دارد. متغیرهای ساعات مطالعه، جنس، طبقه ی اجتماعی والدین و میزان عزت نفس به ترتیب سهم بیشتری در پیشگویی متغیر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، در مقایسه با سایر متغیرها دارند.
    کلیدواژگان: پیشرفت تحصیلی، طبقه اجتماعی، عزت نفس، جنسیت، دانش آموز
  • احسان حسنوند، اسماعیل حسنوند صفحه 21
    تحقیق حاضر بر آن است تا عوامل خانوادگی و اجتماعی موثر بر رفتار بزهکارانه دانش آموزان را مورد بررسی قرار دهد. روش مورد استفاده ما روش پیمایشی و تکنیک جمع آوری داده ها پرسشنامه بوده است. حجم نمونه این تحقیق350 نفر بود. یافته های تحقیق نشان داد که میان دینداری، میزان نظارت والدین بر فرزندان، تعهدات خانوادگی، پایگاه اقتصادی- اجتماعی و تعهدات آموزشگاهی با رفتار بزهکارانه دانش آموزان رابطه ای معنادار و معکوس وجود دارد. همچنین نتایج تحقیق بیانگر وجود رابطه مثبت و معناداری بین معاشرت با دوستان بزهکار و رفتار بزهکارانه دانش آموزان بود. در تحلیل رگرسیون نیز 6 متغیر وارد مدل شدند و در مجموع 5/65 درصد از واریانس متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل تبیین شد.
    کلیدواژگان: رفتار بزهکارانه، عوامل خانوادگی، عوامل اجتماعی، دانش آموزان
  • علی رحمانی فیروزجاه، محمود شارع پور، صدیقه رضایی پاشا صفحه 37
    دغدغه تنزل روابط اجتماعی از جمله موضوعاتی است که به کرات در جامعه شناسی کلاسیک و معاصر به چشم می خورد. محققان اجتماعی معاصر برای بررسی کمیت و کیفیت روابط اجتماعی درجامعه از مفهوم سرمایه اجتماعی استفاده می کنند، منظور از سرمایه اجتماعی، سرمایه و منابعی است که افراد گروه ها از طریق پیوند با یکدیگر می توانند به دست آورند، به همین دلیل محققان برآنند تا با بررسی های لازم به شناسایی و تقویت پدیده های اجتماعی بپردازند که در تقویت سرمایه اجتماعی موثرند. با توجه به کارکردها و آثار ورزش در زندگی-اجتماعی افراد بدین منظور تحقیق حاضر درصدد است به بررسی تمایز سرمایه اجتماعی جوانان با محوریت مشارکت ورزشی (مطالعه موردی: دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار) بپردازد. برای تحلیل و تبیین این موضوع چارچوب نظری تحقیق براساس نظریات پاتنام، کلمن، بوردیو و همچنین مکاتب کارکردگرایی، تضاد، کنش متقابل نمادین و تضاد، طراحی و تبیین گردید. از لحاظ روش شناسی برای بررسی این موضوع با روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه از 387 نفر دانشجوی ورزشکار و غیر ورزشکار دانشگاه مازندران که به روش نمونه گیری چند مرحله ای و طبقه ای متناسب انتخاب شده اند، اطلاعات لازم گردآوری شد. برای اطمینان از اعتبار پرسشنامه، از اعتبار صوری و جهت بررسی روایی پرسشنامه از پیش آزمون و آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین میزان سرمایه اجتماعی دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار تفاوت معنی داری وجود دارد که مقایسه میانگین ها نشان می دهد این تفاوت به نفع ورزشکاران است.
    کلیدواژگان: سرمایه اجتماع، مشارکت ورزشی، بعدشناختی، بعدساختاری، دانشگاه مازندران
  • مرتضی ساداتی، آرش قهرمان صفحه 63
    در این پژوهش به مقایسه وضعیت دانش آموزان هنرستان های فنی و حرفه ای ومدارس کاردانش در استان خراسان رضوی به لحاظ تطبیق مولفه های آموزشی با استانداردها به لحاظ نیروی انسانی، فضا وتجهیزات می پردازد. جامعه آماری این پژوهش درهنرستان های پسرانه کاردانش شامل رشته های طراحی صفحات وب، برق ساختمان ودرهنرستان های دخترانه کاردانش شامل خیاطی و طراحی لباس زنانه و مدیریت و برنامه ریزی خانواده است. همچنین در هنرستان های دخترانه فنی و حرفه ای شامل رشته های حسابداری بازرگانی و گرافیک ودر هنرستان های پسرانه فنی و حرفه ای شامل الکتروتکنیک وساختمان است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که در هنرستان های مورد بررسی از میان سه مولفه فضا، نیروی انسانی و وضعیت نیروی-انسانی در مقایسه دو مولفه دیگر وضعیت بهتری دارد. نظر به آنکه در رشته های مورد بررسی درمجموع حدود75/56 درصد فضای آموزشی غیرکارگاهی(شامل کلاس درس وکتابخانه)در سطح غیر استانداردونزدیک به 25/43 درصد درسطح استاندارد می باشد؛ ارتقای وضعیت موجود باید در اولویت قرار گیرد.
    کلیدواژگان: فضای کارگاهی، نیروی انسانی، هنرجویان فنی
  • باقر ساروخانی، فاطمه هاشم نژاد صفحه 81
    هدف کلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی(مولفه های آن) و احساس امنیت اجتماعی در جوانان شهرساری می باشد. روش تحقیق در پژوهش حاضر با توجه به موضوع، اهداف و سوالات تحقیق توصیفی پیمایش و اسنادی می باشد. واحد تحلیل از این تحقیق فرد (جوانان 29-15) شهر ساری می باشند. این تحقیق به پیمایش و بررسی نگرش جوانان 29-15 سال شهر ساری به سرمایه اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی در بین آنان می پردازد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه جوانان 29 -15 سال شهرساری تشکیل می-دهند که تعداد آنان 65326 نفر گزارش گردید. براساس نمونه گیری کوکران118 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند.برای گردآوری اطلاعات در این تحقیق از روش پرسشنامه ای و کتابخانه ای استفاده گردید. آلفای کرانباخ محاسبه شده برای پرسشنامه های سنجش سرمایه اجتماعی(85/0) و پرسشنامه احساس امنیت (83/0) بوده است که بیانگر آن است که سوالات پرسشنامه از هماهنگی و پایایی بالایی برخوردار است. به منظور آزمون فرضیات تحقیق از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. در نهایت در بررسی فرضیه های تحقیق نتایج ذیل حاصل شده است: بین مشارکت اجتماعی، اعتماد اجتماعی، روابط اجتماعی، انسجام اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی در بین جوانان شهرساری رابطه معناداری وجود دارد.
    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، مشارکت اجتماعی، اعتماداجتماعی، روابط اجتماعی، انسجام اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی
  • ابراهیم صالح آبادی، عبدالرضا قندهاری صفحه 95
    هدف این مقاله بررسی رابطه بین دینداری و نگرش به دموکراسی در بین شهروندان نیشابوری است. برای انجام این امر، پیمایشی در حجم نمونه ای متشکل از 295 شهروند باسواد که با روش احتمالی متناسب با حجم نمونه (PPS) انتخاب شده بودند انجام شد. چارچوب نظری تحقیق بر اساس نظریات لنسکی، وبر و نظریه جنگ های فرهنگی شکل گرفته است و سنجش دینداری براساس مدل چندبعدی گلاک و استارک صورت پذیرفته است. نگرش به دموکراسی براساس اصول بنیادی برشمرده شده توسط دال سنجیده می شود.نتایج حاکی از وجود رابطه معنادار معکوس و منفی بین میزان دینداری، بعد اعتقادی دینداری، بعد مناسکی دینداری، بعد شرعی دینداری و همچنین سطح تحصیلات با نگرش به دموکراسی و رابطه ی مثبت و مستقیم بین بعد پیامدی دینداری و نگرش به دموکراسی می باشد. نتایج همچنین نشان می دهد که بین سن، جنسیت و تاهل یا تجرد با نگرش به دموکراسی رابطه ای وجود ندارد.
    کلیدواژگان: میزان دینداری، بعد اعتقادی، بعد مناسکی، بعد پیامدی، بعد شرعی، نگرش به دموکراسی
  • سیف الله فرزانه، عیسی چراتی صفحه 119
    هدف این مقاله بررسی عوامل اجتماعی موثر بر پیدایش تفاوت در ارزش های دو نسل مورد بررسی در شهر ساری است. چارچوب نظری این پژوهش تئوری نظام اجتماعی در قالب نظریه کنش تالکوت پارسونز است.در انتخاب معیار سن جوانی از میان تعاریف مختلف، معیار ارائه شده توسط واحد جوانان وابسته به سازمان ملل متحد یعنی رده سنی 15 تا 24 ساله برگزیده شد. سپس طبق فرمول تعیین حجم نمونه کوکران 266 نفر به عنوان حجم نمونه جوان و 532 نفر والدین(پدر و مادر) انتخاب شدند که پرسشنامه ها با شیوه طبقه ای متناسب و تصادفی سیستماتیک برحسب رده سنی و جنسیت جوانان و با تقسیم شهرساری به 8 بخش فرضی نسبتا برابر تکمیل گردیدند. از ویژگی های خاص این پژوهش می توان به تکمیل پرسشنامه در سه سری توسط پدر، مادر و جوان به طور مجزا اشاره نمود. در مجموع ازچهار فرضیه مورد بررسی نتایج زیر به دست آمد، منش اقتصادی جوانان بسیار کم و معکوس بر تفاوت ارزشی میان آنها با والدینشان اثر گذاشته در حالی که منش اقتصادی والدین اثر تقریبا زیاد و معکوسی بر تفاوت ارزشی گذاشته است. منش سیاسی جوانان و والدین به طور متوسط تفاوت ارزشی را تبیین کرده است. اما این تبیین نزد جوانان معکوس بوده است. بیشترین تفاوت در حوزه منش اجتماعی دیده شده است درحالی که منش اجتماعی تا حدی تبیین کننده تفاوت ارزشی نزد جوانان بوده است، این منش به قدر متوسط و معکوس این تفاوت را نزد والدین نشان می دهد. همچنین منش فرهنگی در هر دو مورد ضمن اینکه به طور متوسط تبیین کننده تفاوت بوده است اما در نزد هر دو این تفاوت معکوس بوده است. در مجموع می توان تفاوت ارزشی را نزد هر دو گروه جوان و والدین ملاحظه کرد.
    کلیدواژگان: ارزش، منش، جوان، والدین، شکاف نسلی، عوامل اجتماعی
  • حسین میرزایی، انسیه ساداتی، راحله کاردوانی، مهدی اکبریان، لیلافتحی صفحه 141
    هدف از پژوهش حاضر بررسی خرده فرهنگ جوانان ایران در محتوی اشعار موسیقی پاپ می باشد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش روش تحلیل محتوی کمی بود. این تحقیق به منظور توصیف محتوای مفاهیم اشعار مطرح شده در موسیقی پاپ مجاز بر اساس فهرست آثار صوتی منتشر شده دفتر نشر موسیقی در سال 1388 انجام شد. از میان300 آلبوم از آثار صوتی منتشر شده دفتر موسیقی در سال 1388 تعداد 10 نفر از خوانندگان پاپ به شیوه تصادفی انتخاب گردیدند و محتوی اشعار تعداد70 آهنگ بررسی گردید. در فرآیند تحلیل داده ها در مرحله اول (کدگذاری باز) تعداد504 کد به دست آمد. کدگذاری باز فرآیند شکستن و مفهوم سازی داده هاست، کدهای سطح یک نسبتا ساده اند وبه مرور تغییر می یابند. در مرحله دو با خلاصه کردن کدها در گروه های مشابه تعداد76 مقوله به دست آمد و در مرحله سوم یعنی کدگذاری محوری مقولات انفعال جوان و جنسیت در محتوی اشعار پاپ به عنوان مقوله های مرکزی انتخاب گردیدند.
    یافته ها
    دراین تحقیق محتوی70 شعر در آلبوم های10 خواننده مورد بررسی قرار گرفت که 83/45 درصد مفاهیم(231مورد) مربوط به جنسیت و16/54 درصد (273مورد) مربوط به انفعال جوانان بود. از بین مفاهیم مطرح شده درمحتوی اشعار موسیقی پاپ بیشترین درصد مربوط به وصف یار و دیدارعاشقانه 58/17درصد (48مورد) بود. آنچه از یافته های این پژوهش مشهود است 16/54 درصد (273مورد) از مفاهیم مطرح شده در محتوی اشعار به مفاهیمی اختصاص دارد که نشان از انفعال، بی ارادگی و وادادگی جوان دارد. خرده فرهنگ جوانان برگرفته از موسیقی پاپ نشان از انفعال، بی ارادگی ووادادگی جوانان دارد. پیشنهاد می گردد مسوولین و برنامه ریزان فرهنگ و نظارت بر موسیقی به ویژه پاپ به این مهم توجه داشته باشند و با نظارت بیشتری بر اشعار و محتوی موسیقی در راستای غنی تر کردن آن همگام با آموزه های دینی اقدام نمایند.
    کلیدواژگان: خرده فرهنگ، جوانان، موسیقی پاپ، موسیقی
|
  • Dr.Ashagh Arrjmand Siahposh, Dr.Mohammad Hassan Moghaddas Jafari, Mohammad Far Baghlani Page 7
    This survey is accomplished by the purpose of effective social and cultural factors on educational progress of high-school students in Shoush city.Out of 3200 persons about 280 persons were selected as sample volume according to Cochran formula. Sampling method was simple random.The most appropriate theory for this research is Parsons systematical theory. In this survey, the relation of 8 variables are estimated with educational progress. The results from statistics in this research show that there is a meaningful relation between sex, social, class and family size, self-respect, course likeness and educational progress of students. According to acquired results, study hours, sex, parents social class and self –respect degree have more influence in prediction of educational progress of high school students.
  • Ehsan Hasanvand, Smail Hasanvand Page 21
    This research examines effective social and family factors toward delinquent behavior. It is a survey research and uses structured questionnaire for gathering the data. A representative sample is 350 students. The result shows that there is a reverse and significant relation among religiousness, the level of parents control of children, family engagement, socio-economic status and school engagement with delinquent behavior. Also the result shows that the relation between Interaction with delinquent friends and students delinquency is positive and significant. The regression analysis shows 6 variables are concerned and 65/5 percent of variance of dependent variable has been explained by independence variable.
  • Dr. Ali Rahmani Firouzjah, Dr. Mahmoud Sharepour, Sedigheh Rezaei Pasha Page 37
    Concerning about the social relationship is an important issue in classic and contemporary sociology. The contemporary sociologists employ the concept of social capital to study the quality and quantity of social relationship within the society. Social capital refers to the capital and resources which people can gain by having ties with each others. For this reason, researchers seek to identify and strengthen social phenomenon which have positive impact on social capital. Given the positive consequences of sport for people's social life, the present study seeks to examine the difference of social capital among youth with emphasis upon sport participation. That is to compare the stocks of social capital among athletic university students and non-athletic ones. The present study employed the theories of Putnam, Coleman, Bourdieau, and also functionalism, conflict and symbolic interactionism as its theoretical framework.From the methodology standpoint, it used the survey method and a questionnaire was administered among 387 students of Mazandaran University. For data gathering purpose, a multi-stage proportional stratified sampling method was employed. Face validity and high reliability through alpha Cronbach's coefficient were gained by a pre-test.The findings revealed a significant difference between athletic university students and non-athletic ones in terms of social capital. In other words, athletic students enjoyed higher level of social capital than the non-athletic students.
  • Morteza Sadati, Arash Ghahreman Page 63
    This study compares the status of the Technical schools (Fani herfeee & Kardanesh). The research was conducted in Khorasan Razavi (E. North of Iran). We compared educational components including human resources، the equipment and workshop places with the existing standards. In this research، the target population constitutes boy students of Kardansh school and the sample included the field studies of "Web-page Designing "and "Civil power supply" and for Kardanesh school girls included the fields of ''Sewing & Designing clothes'' as well as '' Family Planning''. Also in Technical-Vocational schools، the sample for girls included ''Business Accounting'' and'' Graphics'' and for boys includes ''Electro-technique'' and ''Buildings''. The results revealed that among three components (place، human resources and equipment of the workshop) human resources in comparison with the other two components is in better situation. Finally 56. 75 percent of educational non-workshop places (including classrooms and libraries) is under the standard level and 43. 25 percent remain at the standard level. Therefore، improving the current situation should be considered more seriously.
  • Dr. Bagher Sarokhani, Fatemeh Hashemnezhad Page 81
    In the paper, it analyses the relationship between social capital and social security among the youth in sari(Northern Iran). Out of 65326 young people more than 118 ones were randomly selected through Cochran sampling method.The Alph- coranbach coefficient for the social capital were %85 and for social security were %83. According to Pearson correlation coefficient, there is a significant relationship between social participation, social trust, social relation, social solidarity with social security among the youth in Sari.
  • Dr. Ebrahim Saleh Abadi, Abdolreza Ghanhari Page 95
    This study is examining the relationship between the rate of religiousity and attitude toward democracy in Nayshabor citizens. To do so, a survey was done in a sample of 295 literate citizens were selected in PPS method. Theoretical framework is selected according to the theories of Lenski, Weber and Cultural wars theory and religiosity measurement is done according to Glock and Stark’s multidimensional model. Attitude toward democracy is measured according to fundamental principles enumerated by Robert Dohl.Results indicate a significant, inverse and negative relationship between rate of religiosity, belief dimension of religiosity, ritual dimension of religiosity, judicial dimension of religiosity and also education level with attitude toward democracy it also shows that there is a direct and positive relationship between consequential dimension of religiosity and attitude toward democracy. The results also indicate that there is no relationship between age, gender and marital status with attitude toward democracy.
  • Dr. Sayfollah. Farzaneh, Isa.Charat Page 119
    The purpose of the study is to review social factors creating value differences of two generation in sari, (Northern Iran). The theoretical framework of research is the social system theory based on Talcot Parson's action theory.UN adopted range of 15-24 was used to select the youth, then by Cochran sample size, 266 young people and 532 individuals(father and mother)were selected. Questionnaires were filled in using stratified method and in a systematic random way considering age and gender and dividing Sari(Mazandaran capital) into approximately 8 equal parts. The specific feature of the study is to use 3 separate sets of questionnaires for fathers, mothers, and the youths. The following results were obtained considering the four hypotheses: the economic character of the youth had little or reverse effect on their value differences and their parents, while parent's economic character had highly reverse effect on value differences. Parents and youth political characters moderately determined value differences, but it was reverse among the youth.Social character had higher differences, and it in part determined youth's value differences, and it in part determined youth's value differences. This character shows the differences on moderate and reverse level for parents. The cultural character in both moderately showed the differences, but it was reverse for each. Value differences can be generally seen amongst youth and parents.
  • Hoseyn Mirzaii, Ensiye Sadati, Rahele Kardavani, Mehdi Akbariyan, Leila Fathi Page 141
    This research was done in order to describe the content of proposed lyrics’ concepts in permissible pop music based on published audio works’ list of music publication office in 2009 among 200 albums of music office published audio works, the 10 number of pop singers were randomly selected and the lyrics’ concept of 70 music were also investigated. In the process of data analysis in the first step (open coding) were obtained 504 codes. The open coding is the process of breaking and conceptualizing data. The level 1 codes are relatively simple and changed gradually. In the second step, with summarizing codes in the similar groups were obtained 76 categories and the third step means that oriented coding of youth isolation and gender categories in the content of pop lyrics were selected as a central categories. In this study, the content of 70 lyrics were examined in the 10 singers’ albums in which 45/83% of concepts relate to gender and 54/16% (273 cases) relate to youth isolation. It’s obvious from this findings which 54/16 % (273 cases) of proposed concepts in the content of lyrics is allocated to the concepts which have a sign of isolation, unwillingness and give in. Youth fragmented culture adopted of pop music have a sign of youth isolation, unwillingness and give in. It’s recommended that culture and music supervisory especially pop music programmers and responsible persons pay attention to this important matter and take action with more supervisory on lyrics and music content along enriching.