فهرست مطالب

پژوهش پرستاری ایران - پیاپی 24 (بهار 1391)

مجله پژوهش پرستاری ایران
پیاپی 24 (بهار 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/03/06
  • تعداد عناوین: 8
|
  • شادی دهقانزاده، فاطمه جعفرآقایی، رسول تبری خمیران صفحه 6
    زمینه
    سرطان کولورکتال شایع ترین سرطان گوارشی محسوب میشود. اگر چه علت آن ناشناخته است، اما شناخت عوامل خطرآفرین مربوطه در جهت اقدامات پیشگیری کننده منجر به کاهش زیادی در میزان بروز بیماری میگردد.
    هدف
    این مطالعه به منظور تعیین ارتباط بین برخی مشخصات فردی، اجتماعی،سبک زندگی و میزان مواجهه بارویدادهای استرس زا با سرطان کولورکتال انجام گرفته است.
    روش
    در این مطالعه مورد شاهدی تعداد 150 بیمار مبتلا به سرطان کولورکتال از مراکز آموزشی درمانی شهر رشت به روش نمونه گیری در دسترس و 150 فرد سالم به روش تصادفی خوشه ایانتخاب گردیدند. ابراز جمع آوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر سه بخش زیر بود: 1- مشخصات فردی اجتماعی 2– داده های مربوط به سبک زندگی 3- مقیاس درجه بندی سازگاری مجدد اجتماعی هولمز و راهه. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.
    یافته ها
    یافته های مربوط به مشخصات فردی اجتماعی نشان می دهد که ارتباط معنی داری میان شاخص توده بدن (001/0 > P)، سابقه پولیپ روده (001/0 > P) بیماری التهابی روده (001/0 > P)،دیابت (01/0 > P)،سابقه سرطان کولورکتال در فامیل درجه یک (001/0 > P) و سرطان کولورکتال وجود دارد.در خصوص متغیرهای مربوط به سبک زندگی نتایج نشان می دهد که بین دو گروه موردمطالعه از نظر استعمال سیگار (01/0 > P)، مصرف میوه جات (001/0 > P)، سبزیجات (001/0 > P)، محصولات لبنی (025/0 > P)، مصرف گوشت قرمز (001/0 > P)، وضعیت اجابت مزاج (001/0 > P) و ورزش (001/0 > P) اختلاف آماری وجود دارد. همچنین اختلاف معنی داری بین سبک زندگی کلی دو گروه مشاهده می شود (001/0 > P).تجزیه و تحلیل رویدادهای استرس زای زندگی حاکی از آن است که میانگین نمرات در گروه مورد به میزان قابل توجهی بیشتر از گروه شاهد بوده و این اختلاف از نظر آماری معنی-دار است (001/0 > P و 73/14(T =.
    نتیجه گیری
    مطالعه حاضر نشان می دهدکه اختلاف معنی داری از نظر متغیرهای فردی اجتماعی، سبک زندگی و میزان مواجهه با رویدادهای استرس زا بین دو گروه مبتلا و غیر مبتلا به سرطان کولورکتال وجود دارد. نتایج حاصل از این تحقیق و پیشنهادات آن برای افراد تیم بهداشتی وعموم مردم بخصوص افراد مستعد ابتلا اهمیت بسزایی دارد، تا اطلاعات بیشتری درباره عوامل خطر ابتلا و پیشگیری از آن کسب کنند.
    کلیدواژگان: سرطان کولورکتال، سبک زندگی، رویدادهای استرس زا
  • فاطمه شجاعی، سید میثم ابراهیمی، زهره پارسا یکتا، علیرضا نیکبخت نصرآبادی صفحه 16
    مقدمه
    از نظر روان شناسی خشنودی و نشاط بر ابعاد روانی، اجتماعی، فرهنگی افراد جامعه تاثیر همه جانبه دارد. لذا توجه به خشنودی و نشاط
    مقدمه
    از نظر روان شناسی شادمانی بر ابعاد روانی، اجتماعی، فرهنگی افراد جامعه تاثیر همه جانبه دارد. لذا توجه به شادمانی و نشاط به عنوان معیاری از وضعیت روانی دانشجویان که جزو نیروهای جوان و آینده ساز کشور هستند، بسیار مهم است. در این میان، بررسی وضعیت شادمانی دانشجویان پرستاری به دلیل ماهیت شغلی و مواجهه با تنش های متعدد موجود از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این پژوهش با هدف تعیین میزان شادمانی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری ابهر و همچنین بررسی ارتباط آن با متغیرهای سن، جنس، وضعیت تاهل، وضعیت مسکن، نمره معدل تحصیلی، ترم تحصیلی و تعداد اعضای خانواده انجام پذیرفت.
    روش
    این پژوهش به صورت روش مقطعی صورت گرفته و جامعه آماری مورد نظر را دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری ابهر در سال 87-86 تشکیل می داد. در این پژوهش پس از نمونه گیری برای تعیین وضعیت شادمانی دانشجویان از ابزار سنجش میزان شادمانی آکسفورد استفاده گردید. پس از کسب رضایت نامه کتبی، پرسشنامه مذبور میان 75 نفر از دانشجویان توزیع شد که به علت عدم عودت 11 مورد از پرسشنامه ها، نهایتا 64 نفر (47= دختر، 17= پسر) مورد بررسی قرار گرفتند. پس از جمع آوری داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS v.11.5 و آزمون های آماری توصیفی و استنباطی شامل تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه، اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که 7/12% دانشجویان از سطح شادمانی خیلی خوب، 8/69% قابل قبول و 5/17% از سطح پایین شادمانی برخوردار بودند. طبق نتایج مابین میزان شادمانی و جنسیت (7/0=p)، وضعیت تاهل (4/0=p) و سن (2/0=p)، ارتباط معناداری وجود نداشت. اما بین میزان شادمانی و ترم تحصیلی ارتباط معناداری وجود داشت (01/0=p).
    نتیجه گیری
    براساس یافته های این پژوهش درصد کمی از دانشجویان (7/12%) سطح نشاط خیلی خوب داشته و در گروه های جدیدالورود و سال آخر پایین تر بود. لذا ضروری است که با بررسی این وضعیت اقدامات برنامه ریزی شده ای جهت ارتقا و حفظ شادمانی و به تبع آن بهبود سلامت روانی دانشجویان صورت پذیرد.
    کلیدواژگان: شادمانی، نشاط، بهداشت روان، دانشجویان پرستاری
  • نسرین حنیفی، سرور پرویزی*، سودابه جولایی صفحه 23
    مقدمه

    انگیزش عامل اصلی ترغیب دانشجویان به یادگیری بالینی است و فقدان آن یادگیری دانشجویان را با مشکل مواجه می کند. آموزش بالینی در کسب مهارت آموزی دانشجویان نقش اساسی دارد، بنابراین توجه به نقش انگیزش آموزش بالینی اهمیت ویژه دارد. هدف از این مطالعه تبیین درک دانشجویان و مربیان پرستاری از چگونگی نقش مربی در انگیزش آموزش بالینی دانشجویان پرستاری است.

    روش

    این پژوهش با رویکرد کیفی از نوع تحلیل محتوای کیفی انجام شد. در این مطالعه شانزده دانشجوی کارشناسی و چهار مربی پرستاری به صورت هدفمند از دانشکده های پرستاری و مامایی تهران و زنجان انتخاب شدند و سپس مورد مصاحبه نیمه ساختار یافته قرار گرفتند. داده های به دست آمده از مصاحبه ها به روش تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    مضامین این مطالعه عبارت بود از: 1- شایستگی علمی و عملی مربی (با مضامین فرعی سواد علمی، نحوه انتقال دانش، مهارت عملی مربی)، 2- رفتار مربی (با مضامین فرعی حمایت، تشویق، ارتباط مربی با دانشجو، اقتدار و گفت و گوهای غیر رسمی)، 3- نگرش مربی به پرستاری.

    نتیجه گیری

    براساس تجربیات مشارکت کنندگان، در فرآیند آموزش بالینی، این سه مضمون از ویژگی های مهم مربی در انگیزش دانشجویان است. این ویژگی ها می تواند دانشجویان را به کار بالین و حرفه پرستاری جذب کند و یا آن ها را از کار بالین و حرفه پرستاری رویگردان کند.

    کلیدواژگان: مربی بالینی، انگیزش، آموزش بالینی، دانشجوی پرستاری
  • کورش امینی، رضا نگارنده، ناهید دهقان نیری، مهدی موسایی فرد صفحه 34
    مقدمه
    برای پرکردن شکاف بین شواهد علمی و مراقبت از بیمار لازم است تا موانع موجود به دقت درک و شناسایی شود. هدف مطالعه حاضر تعیین موانع به کارگیری تحقیقات از نقطه نظر پرستاران فارغ التحصیل شاغل در بخش های مراقبت ویژه زنجان بود.
    روش
    در این مطالعه داده ها با استفاده از مقیاس موانع عملکرد مبتنی بر شواهد «فانک» جمع آوری شد. بر اساس فرمول های آماری نمونه مطالعه را 64 پرستار فارغ التحصیل و شاغل در بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های آموزشی زنجان تشکیل می داد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون های آماری استنباطی (فریدمن، کروسکالوالیس و من ویتنی یو) استفاده شد.
    یافته ها
    مطابق با نتایج طرح، سه مانع اصلی و اول در به کارگیری نتایج تحقیقات از دیدگاه واحدهای پژوهش عبارت بودند از: «نبود تسهیلات کافی»، «نبود وقت کافی برای مطالعه پژوهش ها»، و «نبود وقت کافی برای اجرایی کردن ایده های جدید». در ضمن اختلاف معناداری بین متغیرهای زمینه ای از قبیل جنس، سابقه، مدرک و سمت در بخش با نمره کل مقیاس موانع دیده نشد.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج مطالعه توصیه می شود که سیستم بیمارستان های آموزشی زنجان باید برای تامین تسهیلات و در اختیار گذاشتن وقت لازم به منظور مطالعه و به کارگیری نتایج تحقیقات توسط پرستاران، تغییر یابد.
    کلیدواژگان: عملکرد مبتنی بر شواهد، پرستاری مبتنی بر شواهد، بخش های مراقبت ویژه
  • مریم احمدی، فروغ رفیعی، مهدی حبیبی کولایی، اطهرالسادات میرکریمی صفحه 45
    مقدمه
    داده پردازی استاندارد نقش مهمی در مراقبت از بیمار ایفا می کند. داده های پرستاری، سطح اولیه انفورماتیک پرستاری را تشکیل می دهند. این داده ها، ابزار اصلی مورد استفاده برای ثبت شرح دقیق فرایند پرستاری از طریق روش شناسی ارزشیابی، تشخیص ها، مداخلات، پیامدها، مستندسازی و ارزیابی مراقبت بیمار هستند. همچنین نخستین اقدام برای استاندارد کردن جمع آوری داده های یکسان و ضروری پرستاری برای استفاده در بین مراکز و گروه های بیماران، مجموعه حداقل داده های پرستاری می باشد. این پژوهش با هدف مقایسه عناصر داده ای مجموعه حداقل داده های پرستاری در کشورهای منتخب و ارایه پیشنهاداتی برای ایران انجام گرفته است.
    روش
    این پژوهش مطالعه توصیفی - مقایسه ای می باشد که در سال 1388 انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل کشورهای آمریکا، تایلند، بلژیک، فنلاند، کانادا، هلند و سوئیس می باشد که از طریق جستجوی کتب، نشریات و اینترنت عناصر اطلاعاتی مجموعه حداقل داده های پرستاری آن ها مورد بررسی قرار گرفت و در قالب چک لیست گردآوری شدند. با مطالعه مجموعه حداقل داده های آن ها، هر یک از عناصر بررسی و وضعیت آن ها در چک لیست وارد شد. مهم ترین معیار برای انتخاب این کشورها دارا بودن مجموعه حداقل داده پرستاری ملی بوده است.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که تمام کشورهای منتخب دارای مجموعه حداقل داده پرستاری ملی می باشند. در تمام مجموعه حداقل داده های پرستاری، عناصر پرستاری به سه گروه تقسیم شده اند: عناصر پرستاری مربوط به مراقبت پرستاری، بیمار و ارایه خدمات. در آمریکا مجموعه داده ای خاص مدیریت پرستاری نیز ایجاد شده است. در ایران مجموعه حداقل داده پرستاری وجود ندارد.
    نتیجه گیری
    از آنجایی که هر کدام از کشورهای مورد مطالعه، مجموعه حداقل داده های پرستاری بومی شده ای داشتند و با توجه به این که در ایران استانداردی برای این که چه اقلام اطلاعاتی باید در پرونده الکترونیک سلامت در خصوص پرستاری ذخیره شوند وجود ندارد و با توجه به اهمیت داده های پرستاری در ارایه مراقبت، ایجاد یک مجموعه حداقل داده های پرستاری ایرانی ضروری می باشد. در خصوص تعیین مجموعه حداقل داده های پرستاری ایرانی پیشنهاد می شود که نهاد یا سازمانی که به لحاظ تخصصی و قانونی در زمینه پرستاری صاحب نظر می باشد، متولی تهیه عناصر داده ای مجموعه حداقل داده های پرستاری باشد.
    کلیدواژگان: عناصر داده ای، پرستاری، مجموعه حداقل داده ها، انفورماتیک پرستاری، علوم اطلاعات، مجموعه حداقل داده های پرستاری
  • منصور عرب، عباس عباس زاده، هادی رنجبر، بتول پورالولی، مسعود ریانی صفحه 53
    مقدمه

    بتا تالاسمی یک بیماری مزمن می باشد که موجب بروز مشکلات روانی اجتماعی در بیماران و اعضای خانواده آن ها می شود. این مطالعه جهت تعیین مشکلات روانی اجتماعی کودکان مبتلا به تالاسمی و خواهران و برادران آن ها در مقایسه با گروه شاهد انجام شده است.

    روش

    پژوهش حاضر مطالعه توصیفی مقایسه ای است که با استفاده از مصاحبه ساختاری و چک لیست نشانه های رفتاری کودکان انجام شد. جامعه پژوهش شامل دو گروه، کلیه بیماران مبتلا به تالاسمی در محدوده سنی 4 تا 16 سال که به مرکز بیماری های خاص شهر کرمان مراجعه می کردند و خواهران و برادرانشان بودند و گروه دوم شامل کودکان در همین سن در مدارس شهر کرمان بودند. نمونه این مطالعه 572 کودک، شامل 167 کودک مبتلا به تالاسمی با محدوده سنی 4 تا 16 سال و 166 خواهر و برادر این کودکان بدون ناخوشی مزمن، در همین گروه سنی به عنوان گروه مورد و 239 نفر کودک سالم با همین شرط سنی به عنوان گروه شاهد بودند. تجزیه و تحلیل داده ها استفاده از آزمون های مربع کای، آنالیز واریانس و تی انجام شد.

    یافته ها

    از مجموع کودکان مورد بررسی، 4/20% از کودکان مبتلا به تالاسمی، 12% از خواهر و برادران سالم آن ها و 9/7% از کودکان سالم، دچار مشکلات روانی اجتماعی بودند. این اختلاف از لحاظ آماری معنادار بود (000/0=p). نتایج نشان داد در گروه خواهر و برادر بیماران مبتلا به تالاسمی میزان اختلال در پسرها بیشتر از دخترها بود. در گروه مبتلا به تالاسمی و خواهر و برادر آن ها در گروه مبتلا به اختلالات روانی اجتماعی سابقه نیاز به درمان و نیاز به درمان دارویی بیشتر بود.

    نتیجه گیری

    علاوه برکودکان مبتلا به تالاسمی، سایر کودکانی که در خانواده با آن ها زندگی می کنند، نسبت به سایر کودکان سالم، دچار مشکلات روانی اجتماعی بیشتری می باشند. این امر می طلبد که خواهران و برادران کودکان مبتلا به تالاسمی هم در برنامه های مراقبتی مورد توجه قرار گیرند.

    کلیدواژگان: تالاسمی، خواهر وبرادر، مشکلات روانی اجتماعی
  • مهدی کاهویی، سیف الله علایی صفحه 62
    مقدمه
    دانشجویان پرستاری به انواع وسیعی از اطلاعات بهداشتی نیازمندند تا نیازهای آموزشی و بالینی خودشان را برآورده نمایند. این مطالعه قصد دارد از طریق رویکرد نیاز اطلاعاتی دریابد کدام جنبه از فرآیند پرستاری اورژانس مورد توجه بیشتر دانشجویان قرار می گیرد. و آن ها کدامیک از منابع اطلاعاتی را ترجیج می دهند. انتظار داریم انجام چنین مطالعه ای روی شناسایی نیازهای اطلاعاتی موثر بوده و منجر به بهبود کیفیت آموزش درمانگاهی و مهارت های دستیابی دانشجویان به منابع اطلاعاتی در برآورده ساختن نیازهای اطلاعاتی خود و مدیریت بهتر بیماران توسط دانشجویان گردد.
    روش
    این مطالعه توصیفی تحلیلی روی 131 نفر از دانشجویان پرستاری در سال 88-87 انجام شد. کلیه دانشجویان پرستاری ترم های 8-7 دانشگاه های علوم پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی سمنان که در واحدهای اورژانس بیمارستان های تابعه در حال انجام کارآموزی بوده اند انتخاب گردیدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. داده ها از طریق روش های آمار توصیفی، آزمون همبستگی پیرسون دو متغیری و دوطرفه در سطح معنادار یک درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که کارکنان پرستاری (6/65%)، بیمار یا همراه وی (9/64%) و پزشک سرپرست (7/52%) بیشترین منابع اطلاعاتی بودند که روزانه توسط دانشجویان مورد استفاده قرار گرفت. اکثر جامعه آماری نیاز زیادی به اطلاعات درمانی و تشخیصی داشتند. آزمون همبستگی دو متغیری و دوطرفه بین نیازهای اطلاعاتی تشخیصی و درمانی رابطه معناداری را نشان داد (340/0=r، 00/0=p). از طرفی تنها 1/35% دانشجویان به اطلاعت مدیریتی نیاز داشته اند.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که دانشجویان در فرایند اورژانس بیشتر به موارد درمانی توجه زیادی داشتند و از جنبه های قانونی و چارچوب های سازمانی غافل بودند و اکثر آنان از بین منابع متعدد اطلاعاتی، منابع انسانی را ترجیح می داند. لازم به ذکر است که در تصمیم گیری های مبتنی بر شواهد، دسترسی به منابع اطلاعاتی و درک چگونگی استفاده موثر از آن ها ضروری است. با توجه به کمبود استفاده از منابع اطلاعاتی به روز بایستی امکانات استفاده از این منابع نظیر دسترسی به سیستم های کامپیوتری مجهز و کتب مورد نیاز در محیط اورژانس فراهم گردد. ضمن این که آموزش تکمیلی در خصوص نحوه بهره گیری از این موارد ارایه گردد.
    کلیدواژگان: نیاز اطلاعاتی، منابع اطلاعاتی، دانشجویان پرستاری، فوریت های پزشکی، آموزش بالینی
  • فروغ رفیعی، سرور پرویزی، حمیرا خدام، ندا مهرداد، حمید پیروی صفحه 72
    مقدمه
    ترجمان دانش یکی از مفاهیمی است که با کاربرد دانش در بالین ارتباط نزدیک دارد و امروزه به کرات در مقالات علوم سلامت به چشم می خورد. با این حال در تعریف و خصوصیات این مفهوم ابهام و عدم توافق وجود دارد. تحلیل مفهوم ترجمان دانش محققین را در دستیابی به یک تعریف یکسان، روشن و قابل درک که کاربرد دانش پرستاری را تسهیل خواهد کرد یاری خواهد داد. مطالعه حاضر در سال 1386 با هدف واضح سازی و کاهش ابهامات معنایی موجود در مفهوم ترجمان دانش و افزایش ثبات در کاربرد آن در مقالات مربوطه، صورت پذیرفت.
    روش
    در این مطالعه به منظور تحلیل مفهوم از مدل هشت مرحله ای واکر و اوانت (2005) استفاده شد. بدین ترتیب که پس از مرور گسترده منابع تا سال 2009، 29 مقاله مرتبط با مفهوم وارد مطالعه شد و بر آن اساس تعریف، کاربردها، ویژگی ها، مقدمات، پیامدها و ارجاعات تجربی مفهوم ترجمان دانش استخراج شد.
    یافته ها
    طبق تحلیل انجام شده ویژگی های اصلی مفهوم ترجمان دانش شامل، تاکید بر کاربرد دانش تحقیقات در عمل، مشارکت مداوم تولیدکنندگان و کاربران دانش و در نهایت تعاملی و غیر خطی بودن است. براساس یافته ها، ترجمان موفقیت آمیز دانش پیامدهایی چون ارتقای سطح سلامت جامعه، ارایه موثرتر خدمات سلامت، بهبود عملکرد بالینی و تقویت نظام مراقبت سلامت، را به دنبال خواهد داشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به این که ترجمان دانش در کشور ما پدیده ای نسبتا ناشناخته و جدید است، تحلیل مفهوم حاضر می تواند با واضح سازی مفهوم راه را برای انجام فعالیت های گسترده تر تحقیقاتی و ساخت ابزارهای پژوهشی در جهت شناسایی موانع، تسهیلگرها و مقدمات اجرایی لازم هموار سازد.
    کلیدواژگان: واضح سازی، ترجمان دانش، پرستاری، تحلیل مفهوم، واکر و اوانت
|
  • * Page 6
    Background
    colorectal cancer is considered as the most GI cancer.Although its cause is not definitely known, recognizing the relevant risk factors could reduce its incidence through preventive measures.
    Aim
    The Purpose of this study was to determine the relationship between demographic characterisitics,lifestyle and exposure to stressor events and colorecatal cancer in Rasht, Iran.
    Methods
    The present research was a case-control study in which 150 patients with colorectal cancer were chosen as the case group from educational and treatment centers of Rasht through the convenience sampling method(n=150, colon or rectal cancer Patients),while 150 healthy individuals were chosen as the control group through the random cluster method (n=150, healthy individuals) as control group.Data were collected by using a questionnaire which consisted of three parts:1) demographic data 2) lifestyle data 3) Holmes–Rahe social readjustment rating scale. For analyzing data, the descriptive and deductive statistics were used.
    Results
    Findings related to demographic variables show that there are a significant relationship between BMI (P<0.001), polip history (P<0.001), Inflammatory Bowel Disease history (P<0.001), diabetes (P<0.01), family history of colorectal cancer in first degree relatives (P<0.001) and this type of cancer.Regarding lifestyle variables,results indicate that there are a statistical difference between the two study groups with consideration of smoking (P<0.01), eating fruits and vegetables (P<0.001), dairy products (P<0.025), red meat intake (P<0.001), defication status (P<0.001) and exercise (P<0.001). Also there was a significant difference between the said group's overall lifestyle(P<0.001). The analysis of stressful life events show that the average values of the case group are considerably higher than those of the control group and a statistically significant difference is observed.(T= 14.73, P<0.001).
    Conclusion
    This study indicates significant difference between some demographic characteristics,lifestyle and the level of exposure to stressors events of colorectal cancer patients and healthy people.Results of this study and it's suggestions could be of great importance for healthcare workers and the general public,especially those who are succeptible to the said disease because they can provide more information about risk factors of colorectal cancer and its preventive measures.
  • Fateme Shojaei, Seyyed Meisam Ebrahimi, Zohre Parsa Yekta, Alireza Nikbakht Nasr Abadi Page 16
    Introduction
    Psychologists and Sociologists believe that happiness affects the psychological, social, educational and cultural dimensions of all individuals. So to pay attention to this issue as an indicator of student's mental health is very important. Therefore, assessment of nursing students’ happiness is very important because they are encountered to multiple stresses and tensions. The aim of this study was to investigate the happiness status of Abhar's nursing students and also its correlation with sex, age, marriage, educational course, and the number of family members.
    Methods
    This descriptive-analytical study was conducted between 2007-2008 in Abhar School of nursing. In this study the Iranian version of Oxford Happiness Inventory was used to measure the students’ happiness status. After providing written informed consent questionnaires were distributed among 75 samples and finally 64 students (17=male, 47=female) were measured. Then, the collected data were analyzed using descriptive statistics and appropriate tests like independent-t and one-way ANOVA, by SPSS software version 11.5.
    Results
    Data analysis showed that 17.5% of students had low level of happiness, 69.8% reasonable level and 12.7% were very happy. There was no significant association between the level of happiness and gender (P=0.7), marital status (P=0.4) and age (P=0.2). But, there was significant relationship between happiness and educational terms (P=0.01).
    Conclusion
    Based on this study only 12.7% of students were very happy and two groups of junior and senior students were less cheerful. So, it is necessary to consider appropriate plans and interventions to improve and retain the happiness of nursing students in the acceptable levels and thus improve their mental health. Key words: Happiness, mental health, nursing students.
  • Nasrin Haniafi, Soroor Parvizi, Sodabeh Jolaee Page 23
    Introduction

    Motivation is the main factor for persuasion students to clinical learning. Lack of motivation is a barrier to learning. Therefore, investigation of the motivation role in clinical education is particularly important. This study aimed to investigate the nursing students and instructors’ perspectives on the role of instructor in the clinical education motivation of nursing students.

    Methods

    This research has been conducted with qualitative approach through content analysis method. The participants were comprised of sixteen nursing students and four nursing educators. Semi-structured interviews were used for data collection. Data obtained from interviews with content analysis were analyzed method through using Maxqda software.

    Results

    The themes of this study were: 1 - Scientific and practical competence, 2 - Behavior educator, and 3 - educator attitude to nursing.

    Conclusion

    According the participants the role of the clinical instructors were known as a basic role in the motivation in the clinical education process. For students to become motivated or not to can during clinical experiences could attract or they will turn away from clinical work and nursing profession so far.

  • Korosh Amini, Reza Negarandeh, Nahid Dehghan Nayeri Page 34
    Introduction
    To bridge the gap between scientific evidence and patient care, an in-depth understanding of the barriers is needed. The purpose of this study was to identify barriers of research utilization from the point of view of Zanjan registered and critical care unit’s nurses.
    Methods
    Data were collected using the Funk s Evidence Based Practice Barriers Scale. Based on statistics formula sample of study was 64 graduate nurses employed in critical care units of Zanjan Educational Hospitals. Descriptive and inferential statistics (Friedman, Kruskal-wallis, Mann-Whitney U-test) were employed to analyze the data.
    Results
    According to the research results, the first three main barriers to research utilization identified by the respondents were: “Insufficient facilities”, “Lack of time to read research”, and “Insufficient time on the job to implement new ideas”. Nevertheless, no statistically significant difference was found between the demographic variables such as sex, work years, level of education, and position, based on the general scale means.
    Conclusion
    It is highly recommended that the educational hospitals systems need to change for preparation nurses with sufficient facilities and time to read and implement new finding.
  • Dr. Maryam Ahmadi, Dr. Forough Rafii, Mr. Mahdi Habibi Koolaee, Mrs. Atharalsadat Mirkarimi Page 45
    Introduction
    Standard data processing plays an important role in patient care. Nursing data forms the first level of nursing informatics. These are essential tools for documentation of nursing process by methodology of assessment, diagnosis, interventions, outcomes, evaluation and documentation of patient care. Nursing minimum data set (NMDS) is the first action for standardization of gathering unified and essential nursing data for using in multiple sets and patient groups. The objective of this research was comparison of data elements of nursing minimum data set.
    Methods
    This was a descriptive-comparative study and was done at 2009. Nursing minimum data set in the US, Thailand, Belgium, Finland, Canada, Netherlands, Swiss surveyed. Data collection was performed through internet search, books and journals. Results presented in statistical tables.
    Result
    Findings showed that all countries had a national NMDS. In all NMDSs, Nursing data elements divided to three groups: Nursing care, patient and service elements. There is a nursing minimum data set for nursing management in US. There is no NMDS in Iran.
    Conclusion
    Since every countries of this study have a domestic NMDS and also there is no standard in Iran for which data elements must include in Electronic Health Records, then creating an Iranian Nursing Minimum Data Set (IrNMDS) is essential. For identifying Iranian NMDS, we recommend that a professional and legal organization administer to creating of a NMDS.
  • Mr Mansour Arab, D. Abas Abasazadeh, Mrs Hadi Ranjbar, Mrs Betol Poraboli, Mr Masoud Rayani Page 53
    Introduction

    Beta-thalessemia is a chronic disease that can cause psychosocial problems in patients and their sibling. The purpose of this study was to determine psychosocial problems of thalassemic children and their sibling and compare them with control group.

    Methods

    This is a discriptive commparative study that conducted by structrual interview and PSC check list. The sample size was 572 children that 167 of them were thalassemic children between 4 to 16 years Old, and 166 of their sibling without chronic diseases in same age group and 239 of healthy children in similar age as compare group. The collected data were analysized with descreptive and analytic Ststistics by χ2, ANOVA and t-test.

    Results

    Among all children, 20.4% of thalassemic, 12% of their healthy sibling and 7.9% of healthy children had psychosocial problems and these difference were significant.

    Conclusion

    Whether thalassemic children have psychosocial problems their sibling who live with them have more psychosocial problems than healthy children So due to this finding it is better in care plans to pay special attention to the sibling of thalesmic patients.

  • Mehdi Kahouei, Sefollah Alaie Page 62
    Introduction
    Nursing students need a wide variety of health information to meet their clinical and educational needs. This study aims through information needs approach to discover which aspects of the process of emergency nursing were more considered by students and they prefer which sources of information. We expect this study impacts on identifying of the information needs and leads to improve clinical education quality, student’s access skills to the information resource to meet their information needs and better management of patients by students.
    Methods
    This descriptive-analytic survey was done on 131 pre graduating nursing students in 2008-2009. All of seventh and eighth semester nursing students of Semnan University of medical sciences and Islamic Azad University who were training at emergency units of affiliated hospitals were selected. We used from the questionnaire and data were analyzed by descriptive statistics bilateral and two variable correlation test in significant level of 1%.
    Results
    Findings showed that greatest information sources used daily the students were nursing staff (65.6%), patients (64.9%) and attend physician (52.7%). Most of the statistic society greatly needed to therapeutic and diagnostic Information. The correlation test showed significant correlation between diagnostic and therapeutic needs (P=0.00, r=0.340). Also 35.1% the students greatly needed management information.
    Conclusion
    The results showed that in the process of emergency the students more considered to medical cases and they neglected from legal aspects and organizational framework and most of them preferred human resources among several sources. Evidence-based decisions require access to information resources as well as an understanding of how to use them effectively. According to lack of use update information resources, facilities such as access to books and equipped computer systems should be provided in emergency setting. While further education about how to use these sources should be presented.
  • Forogh Rafii, Soroor Parvizy, Homeira Khoddam *, Neda Mehrdad, Hamid Payravi Page 72
    Introduction
    Knowledge translation is a frequently observed concept in current health science literatures. However, there is no congruence about its definition and properties. Analysis of concept helps researchers to achieve a uniform, clear and understandable description. This study accomplished on 2009 to clarify and reduce ambiguities associated with the meaning of knowledge translation and promote the concept consistency in related literatures.
    Methods
    Walker and Avant's eight-step model was used as the method. After extensive review of all published articles until 2009, we included 29 relevant articles in the analysis. By following the steps of model, definitions, characteristics, applications, antecedents and consequences and empirical referents of the concept were derived.
    Results
    According to the analysis, essential attributes of knowledge translation were emphasize on research knowledge application in practice, ongoing collaboration among knowledge producers and knowledge users, interactional and nonlinear process, and dependency on user and final context. In addition, the consequences of successful knowledge translation were community health promotion; more effective health services, improvement in practice and strengthen of the health care system.
    Conclusion
    Since knowledge translation process in our country is relatively new and unknown, this concept analysis can improve implementation of more extent studies and development of research tools for identification of its barriers and facilitators and its execution.