فهرست مطالب

مطالعات علوم پزشکی - سال بیست و سوم شماره 1 (فروردین و اردیبهشت 1391)

مجله مطالعات علوم پزشکی
سال بیست و سوم شماره 1 (فروردین و اردیبهشت 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/03/08
  • تعداد عناوین: 14
|
  • سیما اشنویی، شاکر سالاری لک، حمیدرضا خلخالی*، محمد کرمی یار، محمدحسین رحیمی راد صفحه 1
    پیش زمینه و هدف

    آسم شایع ترین بیماری مزمن کودکان است. نتایجی متفاوت در زمینه ارتباط تغذیه با شیر مادر و آسم کودکان گزارش شده است. هدف این مطالعه بررسی ارتباط طول مدت تغذیه با شیر مادر و خطر ابتلا به آسم در کودکان 8-2 سال شهرستان ارومیه می باشد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه با طراحی مورد – شاهدی در کودکان 8-2 سال در نیمه اول سال 90-89 انجام شد. گروه مورد (200n=) با نمونه گیری در دسترس از بین مراجعه کنندگان به درمانگاه تخصصی مرکز آموزشی درمانی مطهری و مطب متخصص کودکان انتخاب شد. گروه شاهد (400n=) با نسبت دو شاهد به ازای هر بیمار از بین کودکان با تشخیص سایر بیماری های غیرآلرژیک مراجعه کننده به درمانگاه تخصصی مرکز آموزشی درمانی مطهری و مطب متخصص کودکان انتخاب و از نظر سن و جنس همسان گردید (همسان سازی گروهی). اطلاعات مرتبط با طول مدت تغذیه با شیر مادر و سایر متغیرها با استفاده از پرسش نامه عوامل خطر مرحله دوم طرح بین المللی آسم وآلرژی کودکان در مصاحبه با والدین کودکان جمع آوری شد. تاثیرالگوی تغذیه با شیر مادر بر خطر ابتلا به آسم بعد از تعدیل اثر سایر متغیرها در مدل رگرسیون لجستیک با استفاده از نرم افزار STATA10 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    طول مدت تغذیه با شیر مادر تا پایان دو سالگی با کاهش خطر ابتلا به آسم همراه بود، با این حال تداوم تغذیه با شیر مادر بعد از دو سالگی به شکل معنی داری با افزایش خطر ابتلا همراه بود (01/0،Pvalue: 94/4- 22/1 CI: 95%، 45/2:OR). تغذیه انحصاری با شیر مادر به مدت کم تر از شش ماه و تغذیه با شیر مصنوعی قبل از شش ماهگی با افزایش خطر ابتلا در سن 8-2 سالگی همراه بود، اگرچه این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود (به ترتیب 40/2- 75/0 CI: 95%، 34/1:OR و65/1- 74/0 CI: 95%، 20/1:(OR.

    بحث و نتیجه گیری

    تداوم تغذیه با شیر مادر تا پایان دو سالگی تاثیری در افزایش خطر ابتلا به آسم ندارد و تغذیه انحصاری با شیر مادر تا پایان شش ماهگی با کاهش خطر ابتلا به آسم در کودکان 8-2 سال همراه است.

    کلیدواژگان: آسم کودکان، مطالعه مورد، شاهدی، مدت تغذیه با شیر مادر، خطر ابتلا به آسم
  • ناصر اصلان آبادی، رضوانیه صالحی، آذین علیزاده، فریبا اسلامیان، احمد احمدزاده پورناکی، محمدرضا تابان صادقی صفحه 7
    پیش زمینه و هدف
    دستگاه فشارنده متناوب خارجی (EECP) به عنوان یک درمان غیرتهاجمی در موارد آنژین های قلبی مورد استفاده قرار می گیرد. در بیماران مبتلا به آنژین مقاوم به درمان که به علت آناتومی خاص کرونری، قابل CABG یا PCI نیستند و نیز علی رغم حداکثر درمان دارویی ضد ایسکمی کماکان علامت دار هستند، از درمان های دیگر از جمله EECP استفاده می شود. دستگاه مربوطه به صورت کلی از سه جفت کاف و دستگاه مونیتورینگ تشکیل می شود. طرز کار آن به این صورت است که کاف ها به اندام تحتانی وصل می شوند و در طی دیاستول به ترتیب از دیستال به پروگزیمال منقبض شده، بر عروق اندام تحتانی فشار می آورند. هدف از این مطالعه یافتن اثراتEECP در آنژین قلبی مقاوم به درمان در بیماران نامناسب برای اقدامات تهاجمی بود.
    مواد و روش کار
    در یک مطالعه مداخله ای، 50 بیمار (34 مرد و 16 زن) که تحت درمان با EECP بودند، برای یک سال تحت بررسی قرار گرفتند. شدت آنژین بر حسب (CCS) برای هر بیمار تخمین زده شد و اثرات درمانی EECP بر روی علایم بالینی بر مبنای CCS، میزان مصرف داروها، پارامترهای اکوکاردیوگرافی، اسکن پرفیوژن و تست ورزش در دوره های یک ماهه و یک ساله مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج بدست آمده از پرسش نامه کیفیت زندگی (SF36) قبل از درمان، یک ماه و یک سال بعد از شروع درمان دارای اختلاف معنی دار بودند (014/0=p و 001/0p< و 010/0=p). اختلاف معنی داری بین EF قبل، یک ماه و یک سال بعد از درمان با EECP وجود داشت (038/0=p و 016/0=p). اختلاف بین شدت آنژین بر حسب CCS قبل از درمان با EECP و یک ماه و یک سال بعد از شروع درمان معنی دار بود (001/0p< و 001/0p<). اختلاف بین شدت ایسکمی در اسکن پرفیوژن میوکارد قبل و یک ماه بعد از شروع درمان نیز معنی دار بود (044/0=p). قطر پایان دیاستولی بطن چپ نیز یک ماه بعد از درمان به طور معنی داری کاهش یافته بود (031/0=p). قطر پایان سیستولی بطن چپ، یک ماه و یک سال بعد از درمان به طور معنی داری کاهش یافته بود (029/0=p و 032/0=p). مدت زمان تست ورزش یک ماه بعد از شروع درمان نسبت به قبل از شروع درمان، به طور معنی داری افزایش یافته بود (001/0=p). میزان استفاده از نیترات ها و سایر داروها قبل و بعد درمان تفاوت معنی دار آماری از نظر کاهش دوزاژ نداشت (05/0
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که EECP یک روش مفید، موثر و در عین حال بی خطر برای بیماران مبتلا به آنژین های قلبی شدید و مقاوم به درمان دارویی که اقدامات تهاجمی مثل PCI و CABG مناسب نیستند، می باشد.
    کلیدواژگان: دستگاه فشارنده متناوب خارجی، آنژین مقاوم به درمان، بیماری عروق کرونری
  • جلال پورقاسم، لیلا آلیلو، ناصر مسعودی، علی شکیبی صفحه 15
    پیش زمینه و هدف
    این مطالعه با هدف ارزیابی و مقایسه عوارض و تمامیت فیستول شریانی- وریدی با گرافت گورتکس 6 و 8 میلی متری در اندام فوقانی و مقایسه آن ها با گرافت گورتکس 8 میلی متری اندام تحتانی در یک سال اول پس از عمل در بیماران دیالیزی که تحت تعبیه فیستول شریانی – وریدی با گورتکس قرار می گرفتند و امکان تعبیه فیستول به روش طبیعی در آن ها موجود نمی باشد انجام گرفت.
    مواد و روش کار
    این مطالعه به صورت پیگیری در 65 مورد از بیماران دیالیزی مراجعه کننده به بخش جراحی بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه که تحت تعبیه فیستول شریانی – وریدی با گورتکس قرار می گرفتند انجام گرفت. با توجه به این که بنا بر وضعیت بیمار و با در نظر گرفتن بهترین اقدام برای وی، اندازه گرافت و اندام مناسب تعیین می شد، امکان تصادفی سازی افراد در گروه ها وجود نداشت. لذا موارد استفاده از گور تکس 6 میلی متری 32 (2/49) نفر و موارد استفاده از گور تکس 8 میلی متری 33 (8/50) نفر بودند. تعبیه فیستول شریانی وریدی با گورتکس در اندام فوقانی 48 (8/73 درصد) مورد و در اندام تحتانی 17 (2/26 درصد) مورد بودند. پس از جمع آوری تمامی اطلاعات، داده ها با نرم افزار SPSS تحت تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    با توجه به نتایج این مطالعه اختلاف معنی داری در تمامیت یک ساله و عوارض بین اندازه گرافت ها و یا محل کار گذاشتن آن ها مشاهده نشد.
    بحث و نتیجه گیری
    در کار گذاشتن گرافت می توان بیشتر به وضعیت بالینی بیمار و وضعیت عروق وی و در انتخاب اندازه و محل کارگذاری گرافت، بر اساس آنچه که به صلاح بیمار می باشد تصمیم گیری نمود. اگرچه باید به این نکته نیز توجه داشت که حجم نمونه مورد مطالعه ما و دوره پیگیری آن ها کم بوده است و بایستی این توصیه ها با احتیاط به کار رود و لازم است برای اطمینان مطالعات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
    کلیدواژگان: فیستول شریانی وریدی، گرافت گورتکس، عوارض و تمامیت فیستول شریانی وریدی، بیماران دیالیزی
  • حسن سلیمانپور، چنگیز قلیپوری، شاکر سالاری لک، پیام رئوفی، روزبه رجایی غفوری، محبوب پورآقایی، مریم سلیمانپور صفحه 22
    پیش زمینه و هدف

    رضایت بیماران یکی از شاخص های بسیار مهم در ارزیابی کیفیت ارائه خدمات است و ارزیابی میزان رضایت مندی از بخش اورژانس می تواند نقش موثری در ارتقای کیفیت خدمات داشته باشد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه در طول یک هفته و در تمام طول مدت شیفت های کاری و با استفاده از پرسش نامه استاندارد پرسگانی انجام شد. پرسش نامه حاوی 30 سوال و در چهار قسمت و بر اساس مقیاس لیکرت طراحی شده است. داده های به دست آمده به روش توصیفی مورد آنالیز قرار گرفت.

    یافته ها

    تعداد 303 نفر وارد مطالعه گردیدند. بالاترین میزان رضایت از نحوه برخورد پزشک (6/86 درصد) و در رتبه بعدی از نحوه برخورد پرستار (85 درصد) بوده است. بیشترین میزان گزارش عدم رضایت نیز از پاکیزگی و نظافت اورژانس (4/21 درصد) و در رتبه بعدی از میزان تلاش ارائه دهنده خدمت برای دخالت دادن بیمار در تصمیم گیری برای نحوه انجام درمان (8/19 درصد) و اطلاع رسانی کافی در خصوص طریقه مصرف داروها و عوارض آن ها (7/19 درصد) و سپس مدت زمان انتظار در اورژانس تا اولین ویزیت (4/16 درصد) بود. متوسط مدت زمان انتظار برای انجام اولین ویزیت توسط پزشک به طور متوسط 1/14 دقیقه محاسبه گردید. همچنین 62 درصد (CI: 55/1، 68/99) از پرسش شوندگان میزان رضایت کلی خود از مجموعه اورژانس را خیلی زیاد و زیاد گزارش نمودند.

    بحث و نتیجه گیری

    نحوه برخورد پرسنل پرستاری، پزشک و زمان انتظار برای ویزیت به عنوان فاکتورهای کلیدی موثر در میزان رضایت مردم از اورژانس می باشند. به طور کلی یافته های مطالعه حاضر نشان می دهد که خدمات ارائه شده به مراجعه کنندگان اورژانس از نحوه مراقبت پزشکی، خدمات پرستاری، نحوه برخورد و رفتار پرسنل، محیط فیزیکی اورژانس و زمان انتظار تا انجام ویزیت به طور نسبی رضایت بخش بوده است. تلاش ها باید در جهت کاهش زمان انتظار در اورژانس و اصلاح تلقی بیمار از انتظار در اورژانس و نیز رعایت پاکیزگی متمرکز شود.

    کلیدواژگان: رضایت مندی، بخش اورژانس، کیفیت خدمات
  • شهرام شهریاری، ایرج سهرابی حقدوست، امیر امنیت طلب، فرخ قوام صفحه 32
    پیش زمینه و هدف
    آلومینیوم دارای اثرات سوء زیاد بر ساختارهای بیوشیمیایی، فیزیولوژیکی و حتی اختلالات رفتاری می باشد. هدف از این بررسی ارزیابی توام تغییرات فراساختاری، مورفولوژی ومورفومتری ناشی از تزریق طولانی مدت کلرید آلومینیوم بر روی کلیه خرگوش می باشد.
    مواد و روش کار
    خرگوش ها به دو گروه تحت مطالعه و کنترل تقسیم شدند به گروه تحت مطالعه مقدار 12.5mg/kg کلراید آلومینیوم و به گروه کنترل نیز به همان مقدار آب دی یونیزه به صورت داخل صفاقی و به مدت هفت هفته و در شرایط بیهوشی تزریق شد. آماده سازی بافتی برای میکروسکوپ نوری و الکترونی به روش استاندارد به عمل آمد مطالعات کیفی و کمی (مورفولوژی و مورفومتری) بر روی تصاویر تهیه شده انجام شد. مطالعات کمی با استفاده از آنالیز آماری مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    متسع شدن توبول ها، ارتشاح شدید لنفوسیتی و فیبروزه شدن نسوج کلیوی (مورفولوژی)، آسیب قابل توجه به سد فیلتراسیون و افزایش ضخامت غشاء پایه و رسوب ذرات الکترون سخت در آن و کاهش میکروپرزها و واکوئوله شدن سیتوپلاسم توبول های پروگزیمال (فراساختاری) و معنی دار بودن قطر متوسط اجزای بافتی کلیه (05/0p<) و معنی دار بودن متوسط ضخامت اجزای غشای پایه گلومرولی (05/0p<) (مورفومتری) حاصل شد.
    بحث و نتیجه گیری
    مطالعات گذشته نشان دهنده اثر آلومینیوم در ارگانل های سلولی بافت های مختلف متفاوت است نتایج این بررسی نشان دهنده تغییرات در اجزای غشای پایه گلومرولی، میکروپرزها،غشای هسته،میتوکندری و سیتوپلاسم سلول های توبولی می باشد. به نظر می رسد این تغییرات ناشی از تولید رادیکال های آزاد، پراکسیداسیون لیپیدهای غشایی و حتی تغییرات DNA هسته باشد.
    کلیدواژگان: کلرید آلومینیوم، کلیه خرگوش، تغییرات فرا ساختاری، مورفومتری، مورفولوژی
  • علی غلامی، شاکر سالاری لک، رسول قره اغاجی اصل، اصغر بیرانوند، لیلا موسوی جهرمی صفحه 41
    پیش زمینه و هدف
    کم خونی فقر آهن شایع ترین کمبود تغذیه ای در کودکان می باشد. استفاده از مکمل های آهن برای کنترل کم خونی فقر آهن دوران کودکی در کشورهای در حال توسعه توصیه شده است. این مطالعه با هدف بررسی میزان شیوع و عوامل مرتبط با عدم مصرف و مصرف نامنظم قطره آهن در کودکان 24- 7 ماهه شهر ارومیه انجام شده است.
    مواد و روش کار
    این مطالعه مقطعی در سال 1388 و در کلیه مراکز بهداشتی شهر ارومیه انجام شده است. تعداد 400 پرسش نامه از طریق مصاحبه با زنانی که کودک 7 تا24 ماهه داشتند تکمیل شده است. نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری سیستماتیک انتخاب شدند. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار Spss16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    بر طبق نتایج این مطالعه 14درصد کودکان مورد بررسی قطره آهن استفاده نمی کردند و در کودکان مصرف کننده، 24/14درصد به صورت منظم و 76/85درصد به صورت نامنظم استفاده می کردند. مهم ترین علل عدم مصرف عبارتند از: عدم پذیرش کودک و استفراغ کودک و مهم ترین علل مصرف نامنظم عبارتند از: فراموشی والدین و عدم پذیرش کودک. در این مطالعه بین سطح تحصیلات مادر با مصرف قطره آهن ارتباط آماری معنی داری مشاهده شد)001/0P<).
    نتیجه گیری
    بر طبق نتایج حاصل این مطالعه میزان شیوع مصرف نامنظم قطره آهن در کودکان شهر ارومیه در سطح بالایی می باشد و میزان شیوع عدم مصرف در سطح قابل توجهی می باشد که مهم ترین علل ان فراموشی والدین، عدم پذیرش و استفراغ کودک می باشد.
    کلیدواژگان: میزان شیوع، قطره آهن، مصرف منظم، مصرف نامنظم، کودکان، ارومیه
  • فریبا قادری، سیده نرگس امیری، زهرا آقازاده صفحه 47
    پیش زمینه و هدف
    تورم لنفی یکی از عوارض شایع و مشکل آفرین بعد از درمان سرطان های پستان می باشد. هدف این مطالعه بررسی و مقایسه تاثیر دو روش درمانی معمول و روش ضد تورمی کامل در درمان تورم لنفی بعد از جراحی های پستان می باشد.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه تجربی 10 نفر از بیماران مبتلا به تورم لنفی به دنبال جراحی ماستکتومی در دو گروه مورد درمان قرار گرفتند: گروه کنترل شامل پنج بیمار با درمان معمول (دستگاه فشار متناوب، بالا نگه داشتن اندام، بانداژ و تمرین درمانی) و گروه دوم شامل پنج بیمار با درمان ضد تورمی کامل (تخلیه دستی لنف، بانداژ فشاری چند لایه و تمرین درمانی). پارامترهای مورد اندازه گیری عبارت بودند از: اندازه گیری حجم ادم، دور اندام، دامنه حرکتی و درد. وضعیت بیماران در جلسات اول و پنجم و دهم و پانزدهم و یک ماه بعد از آخرین جلسه درمان مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    در مقایسه نتایج درمانی دو گروه با یکدیگر با سطح معنی دار 5 درصد (05/0 > P) مشخص شد که کاهش متغیرهای دور اندام در آرنج، شانه و حجم ادم در گروه درمان نسبت به گروه کنترل بیشتر بوده است.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه تاثیر درمانی بیشتری را در مورد گروهی که با درمان ضد تورمی کامل درمان شدند نشان داد. همچنین این روش در بهبود شرایط و کیفیت زندگی افراد و محدودیت های فیزیکی آن ها موثرتر بود.
    کلیدواژگان: لنفادما، دستگاه فشار متناوب، تخلیه دستی لنف
  • خدیجه مخدومی، افشین محمدی، زهرا یکتا، محمدرضا آقاصی، نادر زمانی صفحه 52
    پیش زمینه و هدف
    دیابت به عنوان شایع ترین اختلال متابولیک جهان با شیوع فزاینده است که با ایجاد تغییرات اترواسکلروتیک پیشرفته به خصوص در عروق قلب و مغز و عروق محیطی همراه می باشد. اترواسکلروز در عروق محیطی با تغییرات ایجاد شده در عروق مهمی چون عروق قلب و مغز ارتباط دارد. اثبات عوارض عروق محیطی به تشخیص زودرس عوارض قلبی عروقی و پیشگیری و درمان به موقع آن کمک می کند.
    مواد و روش ها
    اندازه گیری اندکس پایی - بازویی با استفاده از روش سونوگرافی کالرداپلر، به عنوان تست غربال گر تغییرات اترواسکلروز در206 بیمار دیابتی نوع 2، به روش مقطعی انجام شد. اندکس کم تر از 9/0 به عنوان معیار پیشگویی کننده اترواسکلروز در نظر گرفته شد. از آزمون آماری کای اسکوئر (X2) و ANOVA جهت آنالیز داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    84 مرد و 122 زن مبتلا به دیابت نوع 2 (درمجموع 206 بیمار) بررسی شدند. میانگین سنی بیماران 2/9 ± 08/54 سال بود. 0 41 بیمار، 17 نفر مرد (5/41درصد) و 24 نفر زن (5/58درصد) ABI کم تر از 9/0 داشتند. بین اندکس ABI مختل و طول مدت ابتلا به دیابت (04/0 = P)، سابقه حوادث عروقی قلب و بستری در سی سی یو (001/0 = P)، فشارخون بالا (01/0=P) و دیس لیپیدمی (01/0 (P= ارتباط معنی دار وجود داشت.
    بحث و نتیجه گیری
    اندازه گیری اندکس پایی - بازویی یک روش غیرتهاجمی و مطمئن برای شناسایی بیماری عروق محبطی و عروق قلبی در بیماران دیابتی است. در بیماران دارای ABI مختل، پیگیری طولانی بیماران جهت شناسایی و پیشگیری زودرس حوادث پر عارضه عروقی قلب کمک کننده است.
    کلیدواژگان: دیابت، اندکس پایی، بازویی، اترواسکلروز
  • معصومه مهدی پور، علی تقوی زنوز، فرزانه پاکدل، نرگس قلیزاده، زهرا دیبازر صفحه 59
    پیش زمینه و هدف
    مواد دندانی در بازسازی ساختار دندان نقش بسزایی دارند. یکی از عوارض کاربرد پرکردگی های فلزی در دهان جریان گالوانیسم است که وقتی دو یا چند ماده فلزی پر کننده دندان که غیر مشابه بوده و پتانسیل الکتریکی متفاوت دارند در کنار یا روبروی یکدیگر قرار می گیرند، علایمی نظیر: احساس طعم فلزی، احساس سوزش در مخاط، ناحیه اریتماتوز و ژنژیویت دسکواماتیو در مخاط ظاهر می شوند. هدف از این تحقیق، بررسی این علایم در یک جامعه ایرانی است.
    مواد و روش ها
    مطالعه توصیفی حاضر بر روی دو گروه 150 نفری بیماران مراجعه کننده به بخش های مختلف دانشکده دندان پزشکی تبریز(گروه مورد و شاهد) 189 زن (63 درصد) و 111 مرد (37 درصد) صورت گرفت. بررسی با معاینات دهانی و تکمیل پرسش نامه جهت ثبت علایم احتمالی الکتروگالوانیسم (نظیر طعم فلزی، وجود اریتم مخاطی...) انجام شد. تجزیه، تحلیل های آماری به وسیله نرم افزار آماری SPSS12 انجام شد.
    یافته ها
    نتاج بیانگر آن بود که وقوع پدیده گالوانیسم در گروه مورد 82 درصد و علایم شبیه آن در گروه شاهد 3/5 درصد می باشد. که در این میان شایع ترین علامت احساس طعم فلزی و نادرترین تظاهر کلینیکی وجود ناحیه اریتماتوز در سطوح با کال و لینگوال مخاط بود.
    بحث و نتیجه گیری
    طبق نتایج حاصله، تماس ترمیم های فلزی ناهمجنس درکنار یا روبروی یکدیگردر مجاورت الکترولیت (مایع بزاق) در وقوع پدیده گالوانیسم موثر بوده است.
    کلیدواژگان: الکتروگالوانیسم، طعم فلزی، ترمیم های دندانی، کراون فلزی
  • نوروز نجف زاده، ملیحه نوبخت، سارا آسالگو صفحه 66
    پیش زمینه و هدف
    در طی دوران زندگی، سلول های بنیادی باعث ساخته شدن سلول های جدید در بافت های مختلف می شود. چندین سال است که ناحیه بالج فولیکول مو به عنوان منبع سلول های بنیادی شناخته شده است، با این حال مطالعات کمی در مورد خصوصیات سلول های بنیادی مشتق از ناحیه بالج فولیکول مو در موش صحرایی و در محیط آزمایشگاه انجام شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه سلول های ناحیه بالج فولیکول موی موش صحرایی جدا شد، کشت داده شد و خصوصیات تکثیری سلول های کشت یافته و تمایز آن ها به نورون مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه فولیکول موی موش های صحرایی در هفته های اول و سوم پس از کشت سلولی بررسی قرار گردید.
    یافته ها
    نتیجه این مطالعه نشان داد که دو روز بعد از چسبیدن سلول ها به کف پلت، سلول ها شروع به تکثیر و مهاجرت کردند، منحنی رشد نشان داد که میزان تکثیر سلولی در روز هشتم به حداکثر خود می رسد و سلول ها بعد از یک هفته از کشت، قدرت تکثیری خوبی دارند اما بعد از تمایز، تکثیر سلولی محدود می شود و اغلب سلول ها در شرایط تراکم سلولی بالا و در محیط حاوی نوروتروفین نوع 3 به رده سلولی نورونی و گلیال متمایز می شوند.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان دادند که سلول های کشت یافته ناحیه بالج فولیکول های موش صحرایی، پتانسیل تکثیری بالایی دارند و می توانند به سلول های شبه نورونی و گلیال تبدیل شوند.
    کلیدواژگان: ژفولیکول مو، سلول های بنیادی، فولیکول موی موش صحرایی، کشت سلولی، تمایز
  • آزیتا نوابی، محمدحسن خادم انصاری، یوسف رسمی، سینا خادم انصاری صفحه 73
    پیش زمینه و هدف
    گاستریت التهاب معده است و عوامل متعدد باعث ایجاد گاستریت می شوند، یکی از عوامل اصلی ایجاد گاستریت مزمن ابتلا به عفونت هلیکوباکترپیلوری به صورت مزمن است که به شکل گونه های فعال اکسیژن می تواند واسطه مهمی در تخریب پروتئین ها، لیپیدها و DNA باشد. هدف از این تحقیق بررسی اثرات هلیکوباکترپیلوری بر روی مالون دی آلدهید (MDA)، گلوتاتیون احیا (GSH)، گلوتاتیون اکسید (GSSG) و توتال آنتی اکسیدانت (TAC) در بیماران گاستریت مبتلا به عفونت هلیکوباکترپیلوری به صورت مزمن است.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه بیوپسی معده 150 نفر از بیماران مشکوک مبتلا به هلیکوباکترپیلوری از طریق آندوسکوپی از جدار معده به دست آمد. تست اوره آز و PCR بر روی بیوپسی ها انجام گرفت، 68 بیمار گاستریت مبتلا به عفونت هلیکوباکترپیلوری در سنین بین50-30 (زن و مرد) به عنوان گروه بیمار و تعداد 68 نفر هلیکوباکترپیلوری منفی با علایم گاستریت به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند.
    یافته ها
    میزان MDA به طور معنی دار در گروه بیمار در مقایسه با گروه کنترل افزایش داشت (05/0 p<). میانگین ± انحراف استاندارد GSH و TAC در گروه بیمار به طور معنی داری در مقایسه با گروه کنترل کاهش نشان داد (05/0 p<). هم چنین نتایج حاصل از آنالیز میانگین ± انحراف استاندارد GSSG افزایش معنی دار بین گروه بیمار و گروه کنترل از نظر GSSG نشان داد (05/0 p<).
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق نشان می دهد که عفونت به هلیکوباکترپیلوری باعث تغییرات در سیستم اکسیداتیو استرس می شود که آن نیز سبب خطر ابتلا به سایر بیماری ها از قبیل اختلالات در چربی ها و بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.
  • مسعود اعتمادیان، رباب مقصودی، پژمان شادپور، محمدرضا مختاری، بهکام رضایی مهر صفحه 79

    استنت دبل جی در درمان سنگ های حالبی و سنگ های درشت کلیه به منظور اطمینان ازدرناژ و عملکرد کلیه در طی درمان استفاده می شود (1). گرچه استفاده از آن ها بی خطر است اما عوارض زودرس مثل درد، علایم تحریکی، هماچوری، عفوت و حتی یوروسپسیس گزارش شده است. عوارض تاخیری مثل مهاجرت استنت، کلسیفیکاسیون، قطعه قطعه شدن و حتی ایجاد قیستول بین حالب و عروق ایلیاک گزارش شده است (2). ما یک مورد بیمار با دبل جی فراموش شده سه ساله که پروگزیمال ودیستال سنگ بسته و قسمت میانی حالب خودبخود از بین رفته و منجر به هیدرونفروز و علایم تحریکی ادرار اخیر در بیمار شده بود گزارش می کنیم.

    کلیدواژگان: استنت دبل جی، سنگ های حالبی، کلیه
  • علی طهرانچی، افشین بدل زاده، سپهر همدانچی، مهدی فلاحتی، علی مدبری دلشاد صفحه 82
    آدنوکارسینوم مثانه کم تر از 2 درصد تومورهای اولیه مثانه را تشکیل می دهد. در موارد نادر تومورهای مثانه به خصوص آدنوکارسینوم تظاهرات اولیه نامعمول دارند.
    بیمار خانم 76 ساله مورد دیابت ملیتوس که با شکایت دردهای شکمی و تب به اورژانس مراجعه کرده بود که در معاینه به علت وجود اریتم پوستی در ناحیه سوپرا پوبیک و تندرنس شکمی با شک به آبسه جدار شکم تحت عمل جراحی قرار می گیرد.در حین عمل جراحی، جراح متوجه گسترش آبسه به داخل لگن و درگیری مثانه و ارگان های لگنی می شود و مشاوره ارولوژی درخواست می شود. فروزن سکشن از قسمت های درگیر مثانه ارسال می شود که نشان دهنده بدخیمی بوده است. بیمار تحت رادیکال سیستکتومی و اگزانتراسیون قدامی لگن قرار گرفت و به علت درگیری عضلات جدار شکم یورتروسیگموئیدوستومی دو طرفه انجام شد. بیمار بعد از 10 روز با حال عمومی خوب مرخص شد.
    گزارش کامل پاتولوژی با بررسی ایمونوهیستوشیمی نشان دهنده آدنوکارسینوم اولیه مثانه با درگیری عضلات جدار شکم بوده است.
    تاکنون هیچ بیماری با آدنوکارسینوم مثانه با تظاهر اولیه ی آبسه جدار شکم گزارش نشده است و بیمار معرفی شده هم از لحاظ تظاهر اولیه و هم از لحاظ روش جراحی انجام شده با توجه به عدم آمادگی روده ای قبلی، قابل توجه و منحصر به فرد می باشد.
    کلیدواژگان: آدنوکارسینوم مثانه، آبسه جدار شکم، یورتروسیگموئیدوستومی
  • محمدرضا محمدی فلاح، علی طهرانچی، افشین بدل زاده، امیر حسین شرفی، هادی فلاحتی، علی صمیمی صفحه 85

    هنگامی که جهت بیماری ادرنال درمان دارویی غیر موثر می باشد یا اینکه درمان دارویی خاصی وجود ندارد جراحی ادرنال لازم می باشد. معرفی جراحی لاپاراسکوپیک ادرنال موجب تحولات شگرفی در روش های جراحی ادرنال شده است.در این بررسی ماسه مورد بیمار شامل یک مورد ادنوم تولید کننده الدوسترون و دو مورد فئوکروموسیتوم که تحت جراحی ادرنالکتومی ادرنال قرار گرفته اند را معرفی می کنیم. شایان ذکر است که این روش جراحی برای اولین بار در این مرکز دانشگاهی در استان آذربایجان غربی انجام شده است ما در این مطالعه سه مورد بیمار و جزییات جراحی آن ها را که تحت جراحی لاپاراسکوپیک کم تر تهاجمی آدرنالکتومی قرار گرفتند شرح می دهیم که از این بین یک بیمار مورد هیپر آلدوسترونیسم اولیه بود و دو بیمار مورد فئوکروموسیتوما بودند.که این اعمال جراحی در بیمارستان امام خمینی در ارومیه انجام گرفته است.
    این روش جراحی به مهارت ویژه و تیم جراحی لاپاراسکوپی پیشرفته نیاز دارد.و در مقایسه با جراحی باز نشان داده شده است که بسیار سودمندتر است که این مزایا عبارتند از: خونریزی کم تر و بستری کوتاه تر در بیمارستان و بهبود سریع و بازگشت سریع تر به زندگی عادی. به اعتقاد ما این روش جراحی لاپاراسکوپی کم تر تهاجمی باید در سایر مراکز درمانی در سطح کشور استفاده شود و بیماران از این روش آزمایش شده در درمان بیماران سود ببرند.

    کلیدواژگان: لاپاراسکوپی، آدرنالکتومی، فئوکروموسیتوما، هیپرآلدسترونیسم اول
|
  • Sima Oshnooi, Dr Shaker Salari Lak, Dr Hamidreza Khalkhali, Dr Mohammad Karamiyar, Dr Mohammad Hosein Rahimi Rad Page 1
    Background and Aims

    Asthma is the most common chronic disease in childhood. Various results were found linking breastfeeding and childhood asthma. The aim of this study was to investigate the association between duration of breastfeeding and risk of asthma in children at age 2-8 years in Urmia district.

    Materials and Methods

    This case-control study was conducted on 200 cases that were selected from asthmatic patients. The control groups (n=400) with two controls per case were selected from other patient with irrelevant allergic disease and healthy children and were matched according to their age and gender. Information related to duration of breastfeeding and other affected factors were collected using ISSAC phase II risk factor questionnaire in interview with patient’s relatives. The associations between breastfeeding pattern with risk of asthma were analyzed by multiple logistic regressions after adjust for affected variables using STATA 10 software.

    Results

    Duration of breast-feeding for two first years of life was associated with a reduced risk of asthma. However, continuing it for higher than two years was significantly associated with an increased risk. Exclusive breast-feeding for less than 6 months and using artificial feeding before 6 months increased risk of asthma among 2-8 year old children. But it wasn’t significant statistically.

    Conclusion

    Lasting of breastfeeding for first two year of life does not increase risk of asthma and exclusive breast-feeding for first 6 months of life has protective effect against asthma at 2-8 years.

  • Dr Naser Aslan Abadi, Dr Rezvaneyeh Salehi, Dr Azin Alizadeh, Dr Fariba Eslamiyan, Dr Ahmad Ahmadzadeh Pournaky, Dr Mohammad Reza Taban Sadeghi Page 7
    Background and Aims
    Enhanced external counterpulsation (EECP) is a non-invasive outpatient treatment used for angina pectoris. In patients with intractable angina who were symptomatic after medical and invasive strategies, several novel techniques are considered including EECP. In patients with refractory angina due to coronary anatomy specific information, CABG or PCI are also up despite anti-ischemic drug therapy are still symptomatic, other treatments including EECP is used. EECP produces an acute hemodynamic effect that is presumed to be similar to that produced by the invasive intra-aortic balloon pump. By applying a series of compressive cuffs sequentially from the calves to the thigh muscles upon diastole and rapidly deflating the cuffs in early systole, an increase in diastolic and decrease in systolic pressure is created. The purpose of this study was finding relationship between the therapeutic effects of enhanced external counterpulsation on refractory angina in patients, unsuitable for invasive interventions.
    Materials and Methods
    In an Intermediary study, 50 consecutive patients (34 male, 16 female) were treated with EECP and followed for one year post treatment. Canadian cardiovascular society (CCS) class was analyzed, and medication and adverse clinical events were assessed prior to EECP, at the end of the treatment, and at 1 and 12 months thereafter. Any differences in background factors were recorded and analyzed.
    Results
    The mean age of the 50 patients of this study was 62.18±8.67 years. A significant difference was found in score of life quality questionnaire between pre and after EECP treatment (p=0.010). Differences between EF pre and after treatment were significant (p=0.038). Differences between angina severity (CCS Score) pre and after EECP treatment were significant (p<0.001). Differences between Ischemia severity pre and after treatment were significant (p=0.044). Nitroglycerin usage pre and after treatment had no significant changes. Exercise duration significantly increased after treatment duration (p=0.001). LVEDD and LVESD also significantly reduced (p=0.031, p=0.032). Exercise test duration of one month after treatment than before treatment, and was significantly increased (p<0.001). However, the rate of improvement in the above parameters significantly after one year than a month after that story you did not treat the effects of relative stability is above. Amount of nitrates and other medications used before and after treatment statistically no significant difference in terms of study.
    Conclusion
    This study demonstrated that EECP a useful method, while effective and safe for patients with severe refractory angina pectoris resistant to drug therapy and aggressive measures such as PCI and CABG are not suitable.
  • Dr Jalal Purghasem, Leila Aliloo, Dr Naser Masudi, Ali Shakibi Page 15
    Background and Aims
    This study was done in hem dialysis patients who referred to Imam Khomeini hospital of Urmia for insertion of arterial -venous fistula with Gore-tex, in whom there was not possibility of natural fistula. Objectives were assessment and comparison of complications and patency of arterial-venous fistulas was done with 6 and 8 mm Gore-tex graft in the upper limb and comparison of them with the 8 mm Gore-tex graft in lower extremities in a year after the operation.
    Materials and Methods
    A follow-up study was done on 65 hemodialysis patients referred to the Imam Khomeini hospital of Urmia for insertion of arterial-venous fistulas with Gore-tex. Considering that the patient's situation and the best move for them would determine the appropriate size and position of graft, there was not possibility of making randomized groups for study. So in 32 (49/2%) cases 6 mm Gore-tex and 33 (50/8%) cases 8 mm Gore-tex was used. Anterior-venous fistulas with Gore-tex in the upper limb of 48 (73/8%) cases and in the lower limb of 17 (26/2%) were inserted. After collecting all information, data analysis was done using SPSS software. In order to analyze data and graphs survival distribution with Kaplan-Miere method was used; and to assess the significant differences in the distribution of graft patency between the size of grafts and position of insertion depending on data distribution and status in a group Cox regression and Log rank tests were used.
    Results
    According to the results of this study no significant differences in the one year patency and complications between graft size and or location of insertion were seen.
    Conclusion
    The graft can be inserted based on clinical situation and the vascular status of patients. Although this point should be noted that our study sample size and duration of follow-up is low and these recommendations should be used with caution.
  • Dr Hasan Soleimanpour, Dr Changiz Gholipouri, Dr Shaker Salarilak, Dr Payam Raoufi, Dr Rouzbeh Rajaei Ghafouri, Dr Mahboob Pouraghaei, Maryam Soleimanpour Page 22
    Background and Aims

    Patient satisfaction is an important indicator of quality of care and service delivery. Assessment of patients’ satisfaction with their emergency department (ED) experience can have an effective role in improvement of emergency department services.

    Materials and Methods

    This study was carried out in one week and during all shifts, by trained researchers using standard Press Ganey questionnaire. The study questionnaire included 30 questions, based on Likert scale, and comprised of four sections namely: identification and waiting time, registration process, physical comfort and nursing and physician care, and overall satisfaction of emergency department. The data were analyzed descriptively.

    Results

    303 patients were included in this study. The highest satisfaction rates were observed in the items of courtesy of physicians (86.6%) and courtesy of nurses (85%). The patients rated high dissatisfaction with these items: cleanliness of emergency room (21.4%), care provider's efforts to include patient in decisions about treatment (19.8%) and to give information about medications (19.7%) and waiting time before first visit by the care provider (16.4%). The mean waiting time for first visit of physician was 14.1 minutes. Sixty two percent (CI: 55.1, 68.99) of the patients rated their general satisfaction with emergency setting as good or very good.

    Conclusion

    The key elements of the patient satisfaction were courtesy of nurses, physicians and waiting time for first visit. The study findings indicate that satisfaction rate is relatively acceptable in the emergency care services, such as: medical care, nursing care, Courtesy of staff, physical comfort and waiting time. Efforts should focus on shortening waiting intervals and improving patient's perceptions about waiting in ED and also improving the overall cleanliness of emergency room.

  • Dr Shahram Shahriary, Dr Iraj Sohrabi Haghdoust, Dr Amir Amniattalab *, Dr Farokh Ghavam Page 32
    Background and Aims
    Aluminum has many harmful effects on biochemical and physiological structures even behavioral disorders.
    Materials and Methods
    The rabbits were classified into treatment and control groups. 12.5mg/kg aluminum chloride was injected to treatment group animals and simultaneously the same dose of deionized water to control group animals in anesthesia state for 7 weeks, intraperitoneally. Tissue preparation for ultrastructural, morphologic and morphometric studies was carried out on the basis of standard methods. The microscopic photomicrographs were studied morphologically and morphometrically. Finally the morphometric results were analyzed by statistical tests.
    Results
    Tubular dilation, severe lymphocytic infiltration and fibrotic changes of renal tissue (morphologically); significant damage in glomerular basement membrane, thickness increase of glomerular basement membrane and sedimentation of electron dense particles in it, decrease of microvilli and cytoplasmic vacuolation of proximal tubular cells (ultrastucturally); significant increase of average diameter of renal tissue components (p<0.05) and average thickness of glomerular basement membrane components (p<0.05) (morphometrically) were obtained.
    Conclusion
    Previous studies have revealed the effect of aluminum on different cellular organelles of tissues was distinct. Present study showed aluminum-induced changes was in glomerular basement membrane components, microvilli, nuclear membrane, mitochondria and tubular-cells cytoplasm. It seems these changes are the results of free radicals production, cell membrane lipoperoxidation and even nuclear DNA changes.
  • Ali Gholami, Dr Shaker Salari Lak, Dr Rasool Ghareaghaji Asl, Asghar Beyranvand, Leila Moosavi Jahromi Page 41
    Background and Aims
    Iron deficiency is the most common nutritional deficiency in children. Iron supplements are recommended for controlling iron deficiency in infants in developing countries. The aim of this survey was to study the prevalence and related factors of non-consumption and irregular consumption of iron drop in infants aged 7-24 months in Urmia.
    Materials and Methods
    This cross-sectional study was done in all health centers of Urmia city in 2009. 400 questionnaires were completed by females whose babies were between 7-24 months old. The cases were selected by systematic random method. The data were analyzed by SPSS, Chi square test, Fisher exact test, and T-test.
    Results
    According to the results of this study, 14% of children did not consume iron drops, and among consumers %14.24 consumed regularly and %85.76 consume irregularly. Most important causes in non-consumers was child refusal, child vomiting (after use) and most important causes in irregular consume was parent's forgetting the medication or child refusal. We observed significant relationship between iron drop consumption and mother educational level (p<0.001).
    Conclusion
    The prevalence rate of irregular consumption in Urmia infants is in high level and the prevalence rate of none-consumption is in considerable level that most important causes are parental forget, child refusal to eat iron drop and child vomiting (after use).
  • Dr Fariba Ghaderi, Seyedeh Narges Amiri, Zahra Aghazade Page 47
    Background and Aims
    Lymphedema is a common and troublesome condition that follows breast cancer treatment. The aim of this study was to compare two treatment methods after breast operation: standard treatment and complete decongestive therapy in the treatment of post mastectomy lymphedema
    Materials and Methods
    In this experimental trail study, 10 women with post-mastectomy lymphoedema were treated in two groups: the control group included 5 patients with standard treatment (intermittent pneumatic compression, elevation, bandage and exercise) and the experimental group included five patients with complete decongestive therapy (manual lymphatic drainage, multilayer bandage and exercise). Measuring parameters were edema volume, limb circumference, range of motion and pain. The patients’ conditions were assessed at the first, fifth, tenth, and fifteenth session and one month after the last session for follow up.The primary outcome parameter was volume reduction of the affected arm after treatment.
    Results
    The comparison of two groups showed that limb circumference on elbow and shoulder levels and edema volume more decreased in the experimental group versus control group (P<0.05).
    Conclusion
    The results of this study will provide information on the effectiveness of manual lymphatic drainage and its impact on the quality of their life and physical limitations of the patients. Keywords:
  • Dr Khadijeh Makhdoomi, Dr Afshin Mohammadi, Dr Zahra Yekta, Dr Mohammad Reza Aghasi, Dr Nader Zamani Page 52
    Background and Aims
    Diabetes mellitus, as the most common metabolic disorder in the world with increasing incidence, is associated with advanced atherosclerotic changes in cardiac, cerebral and peripheral vasculature. Atherosclerosis by making some changes is related to the cardiac and cerebral vasculature. Establishment of peripheral vascular complication leads to early diagnosis, prevention and treatment of cardiovascular complication.
    Materials and Methods
    Measurement of Ankle Brachial Index (ABI) with Colour Doppler ultrasonography was down as a screening test for assessment of atherosclerotic change in 206 patients with type 2 diabetes Mellitus through a cross sectional study. ABI Index less than 0.9 was defined as a predictive norm for atherosclerosis. Ki- square and ANOVA tests were used for data analysis.
    Results
    84 male and 122 female with type 2 diabetes mellitus were evaluated. The mean age was 54.08 ± 9.2 and 41 patients, 17 males (41. 5%) and 24 female (58. 5%), had ABI less than 0.9. The meaningful correlation was between abnormal ABI and duration of disease (P=0. 04), cardiovascular event and CCU admission (P=0. 001), hypertension (P=0. 01) and dyslipidemia (P=0. 01).
    Conclusion
    ABI is a non invasive and reliable assay for detection of peripheral and cardiovascular disease in diabetic patients. In patients with abnormal ABI, long term follow up for earlier detection and prevention of high risk cardiovascular complication is helpful.
  • Dr Masoumeh Mehdipoor, Dr Ali Taghavi Zonooz, Dr Farzaneh Pakdel, Dr Narges Gholizade, Dr Zahra Dibazar Page 59
    Background and Aims
    Dental materials have had a great role in reconstruction of dental structure. One of the complications of using metallic filling in mouth is galvanic symptom. When two or several non-homogenous dental materials with different electric potentials lie near, the side effects are metallic taste feeling, irritated feeling in membrane, erythematous region, and gingivitis desquamate. The aim of this study was to assess the presence of symptoms of electro galvanic in Iranian samples.
    Materials and Methods
    This descriptive study was conducted on two groups of 150 patients, 189 female (63%) and 111 male (37%). Assessment was done by oral examinations and filling the questionnaires for records of probable of electro galvanic symptoms. Statistic analysis was done by SPSS.
    Results
    The results indicated that the presence of galvanic phenomena in the case and control group was 82% and 5.3%, respectively. Among them, the most prevalent symptom was metallic taste feelings and the rarest clinical manifestation was erythematic in buccal and lingual mucosa surfaces.
    Conclusion
    According to the results of this study, direct contacts of metallic filling lying side by side or face to face in proximity of electrolysis solution (saliva) is effective in occurring of galvanic phenomena.
  • Dr Norooz Najafzadeh, Dr Maliheh Nobakht *, Sara Asalgoo Page 66
    Background and Aims
    Throughout life, stem cells make new cells in various tissues. Bulge region of hair follicle indicated as sources of stem cells for along times but little studies done in vitro to characterize rat bulge hair follicle stem cells.
    Materials and Methods
    In this study bulge cells of rat hair follicle were isolated and were cultured, then morphological features of differentiated cells were studied. Also, rat hair follicle cells were assessed one and three weeks after cultivation.
    Results
    The result showed that two days after cell attachment to floor of plates, the cells initiate to proliferation and migration. Growth curve showed that the rate of cell proliferation at day 8 reaches its maximum level. After a week of cell culture, they had good power but after detachment were limited reproduced. Most cells in high cell density conditions and NT- 3 treated media differentiated to neural and glial lineage.
    Conclusion
    Results showed that cultivated rat bulge cells, have high proliferative potential, and also could change to neural and glial like cells.
  • Dr Masoud Etemadian, Dr Robab Maghsoudi, Dr Pejman Shadpour, Dr Mohammad Reza Mokhtari, Dr Behkam Rezaeimehr Page 79

    Stents are used to drain urinary colleting system due to the trust of drainage and kidney activity during the operation. Although they are very useful, they have early and late complications such as pain, irritative symptoms, hematuria, infection, migration, calcification, and ureterovascuar fistula. We report a 40 years old man who had a history of TUL three years ago and complained of urgency and frequency and work up showed that he had missed double J stent with vanishing of stent midshaft and semiopaque stones over the coil parts of stent in UPJ and bladder.

  • Dr Ali Tehranchi, Dr Afshin Badalzadeh, Dr Sepehr Hamedanchi, Dr Mehdi Falahati, Dr Ali Modaberi Delshad Page 82
    Aden carcinomas account for less than 2% of primary bladder cancers. In some situations, bladder tumors especially aden carcinomas has got unusual clinical presentations. A 76 year old female with diabetes mellitus was presented to the emergency room because of fever, abdominal pain and erithem of suprapubic region and after physical examination abdominal wall abscess was suspected and the patient underwent surgery. After drainage of abscess, the surgeon noted extending of abcess to pelvic cavity with involvement of bladder wall and adjacent organs. Urologic consultation was performed and frozen sections were obtained from involving portions of the bladder that revealed malignancy. Thus eventually, radical cystectomy and anterior pelvic exentration and bilateral ureterosigmoidostomy were performed. The patient was discharged after ten days with good general condition. Definitive pathological and immunohistochemistry result was reported as primary bladder adenocarcinoma with invasion to abdominal muscles. To date, the case of bladder adenocarcinoma with initial presentation of abdominal wall abcess has not been reported and our patient is thoroughly exclusive and significant case because of its unusual presentation and type of performed procedure in unprepared bowel preoperatively.
  • Dr Mohammad Reza Mohammadi Fallah, Dr Ali Tehranchi, Dr Afshin Badalzadeh, Dr Amir Hosein Sharafi, Dr Hadi Fallahati, Ali, Samimi Page 85

    When medical therapy is ineffective or does not exist for a particular adrenal disease, surgery becomes necessary. The introduction of laparoscopic adrenalectomy has revolutionized adrenal surgery and largely supplanted the open approach. In this series we introduced three cases of aldosterone producing adenoma and pheochromocytoma which underwent laparascopic adrenalectomy. To the best of our knowledge, this surgical procedure was done for the first time in our educational center in west Azarbayjan. We describe three cases and procedural details of a minimally invasive laparoscopic adrenalectomy- two patients with pheochromocytoma and one patient with primary hyperaldostronism- that was performed at Imam Khomaini hospital in Urmia. The procedure required specifically trained, advanced laparoscopic surgery team and showed remarkable advantages in comparison with open procedure in terms of blood loss, shorter hospital stay, rapid healing and return to normal function. We believe that such minimally invasive laparoscopic procedures should be carried out in other health care centers throughout this country so that patients may benefit from this proven role in patient care.