فهرست مطالب

نقد و نظر - سال شانزدهم شماره 2 (پیاپی 62، تابستان 1390)

فصلنامه نقد و نظر
سال شانزدهم شماره 2 (پیاپی 62، تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/04/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سید محمد اکبریان صفحه 2
    سقراط بر آن بود که معرفت و شناخت نیکی ها و بدی ها نه تنها برای عمل اخلاقی و کسب فضیلت ضروری است، بلکه تنها علت آن نیز شناخته می شود؛ یعنی معرفت علت لازم و کافی عمل اخلاقی و کسب فضیلت است و کسی با آگاهی و معرفت (خواسته و دانسته) مرتکب بدی نمی شود. بدین ترتیب رابطه ضروری میان معرفت و عمل اخلاقی برقرار است. افلاطون با پذیرش این دیدگاه استاد خود، آن را بر مبانی معرفت شناختی خاص خود و ایده مثل استوار می کند. این نظریه، طبق مبانی ای که افلاطون برای آن ترسیم می کند، لوازم، آثار و نتایج خاصی دارد که علی رغم وجود شباهت هایی میان این دیدگاه و نظریه های دیگر، باز هم از سایر نظریات متمایز بوده و بحث های بسیاری را متوجه خود کرده است. مهم ترین انتقادات وارد شده بر این دیدگاه از سوی ارسطو طرح شده است. در عین حال، ارسطو در پایان بررسی های خود، تا حدودی به این دیدگاه نزدیک می شود و با شرایطی آن را تلقی به قبول می کند، اما این دیدگاه همچنان منتقدان فراوانی دارد
    کلیدواژگان: معرفت، عمل، رابطه ضروری، فضیلت اخلاقی
  • علیرضا آل بویه صفحه 29
    دیدگاه های گوناگونی درباره سقط جنین، از منظر اخلاقی، طرح شده است. برخی بر آنند که سقط جنین، به لحاظ اخلاقی، از لحظه لقاح مطلقا نادرست است. حتی در صورتی که جان مادر در معرض خطر باشد؛ در مقابل، عده ای معتقدند نه تنها سقط کردن جنین در طول مدت بارداری نادرست نیست، بلکه کشتن نوزاد تازه متولد شده نیز نادرست نیست. گروه سوم قائل به تفصیل اند: برخی سقط جنین را در صورتی مجاز می دانند که جان مادر در معرض خطر باشد؛ برخی میان مراحل مختلف بارداری تفاوت قائل شده اند؛ برخی میان بارداری خواسته و ناخواسته تفاوت قائل شده اند و در صورتی که بارداری ناخواسته باشد سقط جنین را مجاز دانسته اند و در صورتی که بارداری با خواست مادر باشد تنها در صورتی سقط جنین مجاز است که جان مادر در معرض خطر باشد و.... جودیث جارویث تامسون تفصیل اخیر را مطرح کرده است. وی برای نخستین بار در مقاله ای که در سال 1971م. نوشت میان بارداری خواسته و ناخواسته تفاوت قائل شد و سقط جنین را در صورتی که بارداری ناخواسته باشد، مجاز دانست. در این مقاله، به نقد و بررسی بخشی از ادعای تامسون در این زمینه پرداخته می شود.
    کلیدواژگان: سقط جنین، بارداری خواسته، بارداری ناخواسته، ویولن نواز
  • سعید ضیایی فر صفحه 61
    ابلاغ پیام الاهی یکی از شئون مهم پیامبر و امام است، ولی این شان تنها شان پیامبر و امام نیست، بلکه معصومان شئون دیگری نظیر تفسیر، تفریع، تشریع، تربیت، ولایت، حکومت و... داشته اند. در این مقاله می کوشیم شئون مختلف معصوم را تبیین کرده و مهم ترین تاثیراتی را که توجه به این شئون در شناخت آموزه های گوناگون دینی دارد بررسی کنیم. مهم ترین این تاثیرات عبارت اند از: جداسازی آموزه های دین از امور غیر دینی، حل ناسازگاری میان روایات متعارض، شناسایی سنخ های گوناگون آموزه های دینی - نظیر شناخت سنخ فقهی یا اخلاقی - و شناخت تعالیم اهم و مهم.
    کلیدواژگان: شئون معصوم، دین شناسی، سنخ آموزه های دین، ناسازگاری روایات
  • حسین واله صفحه 75
    رویکرد اتمیستی در فهم نصوص دینی در اجتهاد، نظامی فقهی به بار می آورد که احکامی اجرا نشدنی دارد، ملاک مندی احکام را به تعارفی تجملی فرو می کاهد، ربط روشنی با مقاصد شریعت ندارد، به نصوص مراجعه گزینشی می کند و بسیاری از نصوص دینی را وامی نهد. در مقابل، رویکرد زمینه گرا به نصوص، منظومه ای فقهی به بار می آورد که هیچ حکم اجرا نشدنی ای ندارد، ملاک محور است، تحقق مقاصد شریعت را هدف می گیرد، همه آموزه های دین را در مقام استنباط در نظر می گیرد، بحران های جاری در فقه را حل می کند و ادامه مشی اصولی در مقابل مشی اخباری است. در این مقاله، پس از تبیین زمینه گرایی و ابعاد آن، نشان می دهیم که زمینه گرایی ادامه همان مشی اصولی است.
    کلیدواژگان: فقه، اجتهاد اتمیستی، اجتهاد زمینه ای، ملاکات احکام، مقاصد شریعت
  • علیرضا محمدی صفحه 107
    کاربرد جملات شرطی در متون دینی و ضرورت تحلیل ماهیت حکم مشروط، توجه دانشمندان اصولی را به تفاوت دیدگاه دانشوران علم منطق و عالمان بلاغت در تعریف جمله شرطی جلب کرده است. نتیجه این توجه طرح مباحثی است که به شکلی بسیار گسترده تر از آنچه در کتب منطق و بلاغت مطرح است، به تبیین معنای جملات شرطی می پردازد. هر چند بررسی تفاوت این دو دیدگاه سهم اندکی از مباحث اصولی مربوط به تحلیل مفاد جملات شرطی را به خود اختصاص داده است، اما همین مقدار نیز دربرگیرنده استدلال های متفاوت و جالب توجهی است که به نفع هر کدام از این دو دیدگاه مطرح شده است. در این نوشتار، پس از تبیین نظریه منطقدانان و عالمان بلاغت، به بررسی دو استدلال که به نفع نظریه دانشوران منطقی مطرح شده است، می پردازم. نتیجه این بررسی تبیین سازگاری بیشتر نظریه عالمان بلاغت با ارتکازهای موجود از جمله شرطی و ارائه تقریبی کامل تر از این نظریه است که پاسخ گوی برخی ایرادهای مطرح شده در این زمینه است.
    کلیدواژگان: جمله شرطی، ادات شرط، نسبت حکمیه، متعلق حکم، شرط، تالی، جزاء
  • سعید روستاآزاد صفحه 141
    نیل به معارف قرآن کریم به عنوان مجموعه ای مرتبط و منسجم جز با تکیه بر تفسیر مستند به منابع روشن و متقن میسر نیست. از جمله مفسرانی که با بهره گیری از منابع اصیل، به ویژه حجت درونی عقل، به قله رفیع فهم معارف ناب قرآنی دست یافته اند، علامه سید محمدحسین طباطبایی است. نوشتار حاضر پس از تبیین روش تفسیری علامه طباطبایی، لزوم بهره گیری از عقل و منطق در تفسیر را بررسی کرده و سپس با تفکیک بین معانی عقل به عنوان منبع فهم دین و عقل به عنوان ابزار فهم قرآن به کارکردهای هر کدام در تفسیر المیزان پرداخته است. ویژگی مهم المیزان در بهره گیری از عقل، مراعات شاخص هایی چون تمییز بین تطبیق و تفسیر، پای بندی به تعبد و تفکیک بین مباحث تفسیری و فلسفی است.
    کلیدواژگان: تفسیر المیزان، عقل، تفسیر، روش تفسیری
  • علیرضا اسعدی صفحه 169
    تشبیه و تجسیم، در تاریخ اندیشه های کلامی، همواره به متفکرانی از شیعه و اهل سنت نسبت داده شده است. یکی از این متفکران هشام بن حکم، متکلم بزرگ شیعی، است. برخی از دانشمندان اهل سنت، نظیر جاحظ و خیاط، چنین عقیده ای را به او نسبت داده اند. در روایات شیعه نیز گاه چنین نسبتی به او داده شده است. بزرگان شیعه در مقابل این نسبت واکنش های فراوانی از خود نشان داده اند. این مقاله به دلایل منسوب به هشام در اثبات تجسیم، و ریشه یابی دیدگاه منسوب به هشام می پردازد. سپس واکنش های دانشمندان شیعه به چنین نسبت هایی را دسته بندی کرده و آنها را گزارش می کند. در پایان نتیجه می گیرد که نه تنها مستندات اعتقاد هشام به تجسیم تام و تمام نیست، سخن متکلمان اهل سنت نیز در این زمینه با هم ناسازگار است و نمی توان به آنها اعتماد کرد
    کلیدواژگان: تشبیه، تجسیم، هشام بن حکم
  • هادی ربیعی صفحه 192
|
  • Page 2
    The necessary relation between moral knowledge and action is known as a Socratic theory. According to Socrates, knowledge of good and bad is not only necessary for moral action and the acquirement of virtues, but is known as its cause too; that is, knowledge is the necessary and sufficient cause of the moral act and virtue-acquirement, and nobody commits a bad act with knowledge and awareness of good and bad. Thus there holds a necessary relation between moral knowledge and act.Acknolwedging the Socrates’ theory, Plato has established it upon his own epistemological view of ideas. The theory with its Platonic foundations has certain implications and conclusions which distinguish it from other theories, despite their similarities. The most significant objection to this theory has been raised by Aristotle, though he concludes with a theory close to this with certain qualifications. However, the theory has its critics too.
    Keywords: knowledge, Action, Necessary Relation, Moral Virtue
  • Page 29
    Different views have been raised about the moral aspects of the abortion. Some people hold that abortion is morally wrong from the moment of conception, even if the mother’s life is in danger. On the other hand, some people believe that abortion is not wrong throughout the pregnancy and above that, killing the infant is not wrong either. A third party makes a distinction here: some of them see abortion as legitimate if the mother’s life is in danger, some have made the distinction in different phases of pregnancy and regard it as legitimate in some early phases; some others maintain that abortion is legitimate if the pregnancy was unwanted, and where the pregnancy is wanted, they only allow abortion in case the mother’s life is in danger, …. Judith Jarvis Thomson has proposed the last distinction. She distinguished between unwanted and wanted pregnancy for the first time in her 1971 paper and regarded it as legitimate when unwanted. In this paper, I will deal with the examination of part of the Thomson’s claim.
    Keywords: Abortion, wanted, unwanted pregnancy, the case of Violinist
  • Page 61
    Prophecy or conveying the divine message is one of the affairs of the Prophet and Imams, but this is not their sole affair; they had other affairs as well, such as the interpretation, inference, legislation, education, governing …. In this paper, I shall try to explain different affairs of Masumin and their significant effects on our knowledge of the various religious doctrines. The most significant effects include: separation of religious doctrines from non-religious ones, resolution of the inconsistency between conflicting narrations (riwayat), kowing different sorts of religious doctrines such as the feqhi or moral ones, and knowing the more and the less important doctrines.
    Keywords: affairs of Masumin, knowing religion, sorts of religious doctrines, inconsistency of narrations (riwayat)
  • Page 75
    The atomistic approach to the understanding of religious texts in ijtihad will lead to a system of Feqh, the rules of which would be unperformabe; it will reduce the criteria of the rules to mere artifice and would not have a clear relation with the purposes of shari’ah; it will selectively refer to texts, and will leave out many religious texts. On the other hand, the contextualist approach to the texts will result in a system of Feqh which has performable rules, centered around criteria, aims at the realization of the purposes of shari’ah, considers all religious doctrines in ijtihad, resolves the current deadlockes in Feqh and is in continuity with the Usuli method as opposed to the Akhbari approach. In this paper, after the explanation of contextualism and its aspects, I will show that contextualism is the natural continuum of Usuli approach.
    Keywords: Feqh, atomistic ijtihad, contextualisticijtihad, criteria of the rules, purposes of shariah
  • Page 107
    The use of conditional sentences in religious texts and necessity of the nature of the conditioned rule has attracted the attention of scholars of Usul to the disparity of the views of logicians and the scholars of Arabic Rhetoric about the definition of conditional sentences. This has led to a much wider literature concerning the meaning of conditional sentences in Usul. Though in this literature little attention has been focused on the dispute between the logicians and rhetoricians, it includes different and interesting arguments for each of the two views. In this paper, we I shall first explicate the theories of logicians and rhetoricians in brevity, and then examine two arguments proposed for the theory of the logicians. My contention is that the rhetorical theory is more consistent with intuitions about conditional sentences.
    Keywords: Conditional sentence, conditional clause, judgmental relation, object of judgment, condition, antecedent
  • Page 141
    In order to gain knowledge of Quran as a consistent system, one needs to rely on an exegesis based on clear resources. One of the exegeses which has achieved the Quranic knowledge through original resources, and in particular, the source of readon, is AllamehTabatabaee’sAl-Mizan.This paper explicates the exegetical method of AllamehTabatabaee and examines the necessity of employing reason and logic in Quranic exegesis, and with a distinction between the two meanings of reason, as a resource for the understanding religion and as means of understanding Quran, I wil deal with the functions of each in Al-Mizan.The main characteristics of Al-Mizan in employing reason is the observation of critera such as the distinction between comparison and exegesis, commitment to Divine bounds, and distinction between exegetical and philosophical issues.
    Keywords: Al, Mizan, reason, exegesis, exegetical method, reason in Al Mizan
  • Page 169
    Simulism and corporealism have always been attributed to some Shiite and Sunni thinkers throughout the history of theological thoughts. One of these thinkers is HishamIbnHakam, the great Shiite theologian. Some Sunni thinkers, like Jahiz and Khayat, have attributed those positions to him. Shiite scholars have reacted differently to such an attribution. This paper deals with the arguments attributed to Hisham in favor of corporealism, and traces back the attributed view to Hisham. The paper will then sort out the reactions of Shiite scholars to such attributions and report them. In the end, I will conclude that the evidence for the attribution of corporealism to Hisham is not strong enough and the remarks of Sunni theologians in this regard are contradictory and are thus unreliable.
    Keywords: Simulism, coroporealism, HishamIbnHakam