فهرست مطالب

زنان مامائی و نازائی ایران - سال پانزدهم شماره 2 (اردیبهشت 1391)

مجله زنان مامائی و نازائی ایران
سال پانزدهم شماره 2 (اردیبهشت 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/02/18
  • تعداد عناوین: 8
|
  • معصومه رضایی، فردین فتحی، فریبا سیدالشهدایی، رامش راه حق صفحه 1
    مقدمه
    کرایو یا انجماد تخمدان روش بسیار خوبی جهت حفظ تعداد زیادی تخمک در مواردی است که به هر علتی مانند شیمی درمانی و رادیوتراپی و یا سایر علل قابل انتظار امکان نارسایی تخمدان وجود دارد. انجماد تخمدان به دو روش آرام و سریع انجام می شود. این روش ها در گونه های مختلف حیوانات مورد استفاده قرار گرفته است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر دو روش انجماد سریع و آرام بر روی قطعات تهیه شده از تخمدان گاو و مقایسه میزان نکروز در این دو روش انجام شد.
    روش کار
    نوع مطالعه مقطعی و مقایسه دو روش آزمایشگاهی بود. 20 قطعه به ابعاد 5×1میلی متر و قطر نیم میلی متر از بافت تخمدان گاو تازه ذبح شده که بلافاصله به آزمایشگاه منتقل شده بود، جدا شد و سپس در 20 سی سی ماده محافظت کننده که حاوی 1/0 مول سوکروز و 2 سی سی سرم جنینی گوساله و 5/1 مول دی متیل سولفوکسید و محیط کشت لیبوویتز بود، فرو برده شدند. سپس در دمای 4 درجه سانتی گراد به مدت 30 دقیقه بر روی غلتک مخلوط کننده قرار داده شدند. بعد از مرحله به تعادل رسیدن، بافت به ظرف حاوی مواد محافظت کننده در برابر انجماد منتقل شد و نصف آن ها به روش آرام و نصف دیگر به روش سریع منجمد شدند. در انجماد به روش آرام، فرایند انجماد با گذاشتن نمونه ها در صفر درجه با استفاده از فریزر قابل برنامه ریزی شروع شد. سپس درجه انجماد به تدریج تا 140- درجه سانتی گراد رسانده شد و به مدت 30 دقیقه در این درجه نگه داشته شد، سپس در داخل نیتروژن مایع فرو برده شد. در انجماد به روش سریع، ویال ها مستقیما در داخل نیتروژن مایع فرو برده شد. در مرحله بعد، ذوب مجدد در هر دو گروه ایجاد و قطعات بافتی به ظرف حاوی کربوکسی فلورنسین دی استات سوکسینیمیدیل استر (CFDA) و پروپیدیوم آیوید منتقل و در دمای 37 درجه به مدت 20 دقیقه انکوبه شدند و زیر میکروسکوپ فلورسنت بررسی شدند.
    یافته ها
    میزان نکروز در انجماد سریع (36%) به طور قابل ملاحظه ای بیشتر از روش آرام (12%) بود (05/0>p).
    نتیجه گیری
    جهت انجماد و حفظ بافت تخمدان گاو استفاده از روش انجماد آرام موثرتر از روش سریع است.
    کلیدواژگان: انجماد تخمدان، تخمدان، روش آرام، روش سریع
  • معصومه دل آرام، اکرم کرمی دهکردی صفحه 8
    مقدمه
    اضطراب به عنوان یک عامل بازدارنده و موثر بر روند زایمان شناخته شده است. با توجه به اینکه تاثیر آشناسازی زنان با اتاق زایمان بر میزان اضطراب آنان تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته، مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آشناسازی زنان اول زا با محیط اتاق زایمان، کارکنان و تجهیزات آن بر اضطراب قبل از زایمان انجام شد.
    روش کار
    این مطالعه کارآزمایی بالینی در سال 1388 بر روی 68 زن نخست زا در مراکز بهداشتی- درمانی شهرکرد انجام شد. افراد به طور تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند و میزان اضطراب آن ها در هفته 34 بارداری با تست اضطراب هامیلتون سنجیده شد. افراد در گروه آزمون در هفته 36 و 38 بارداری طی دو جلسه دو ساعته با فضای اتاق زایمان، کارکنان و تجهیزات آن آشنا شدند و گروه شاهد مراقبت های معمول را دریافت کردند. افراد دو گروه در هنگام پذیرش جهت زایمان، مجددا مورد سنجش اضطراب قرار گرفتند. جهت تحلیل داده ها از آزمون های من ویتنی و ویلکاکسون استفاده شد و میزان 05/0 p<معنی دار تلقی شد.
    یافته ها
    میانگین نمره اضطراب در گروه آزمون در هفته 34 بارداری 6/7±5/26 و در زمان زایمان 3/8±82/11 بود که این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود (001/0
    نتیجه گیری
    آشناسازی زنان اول زا با فضای اتاق زایمان، کارکنان و تجهیزات آن باعث کاهش میزان اضطراب آن ها می شود.
    کلیدواژگان: آمادگی، اتاق زایمان، اضطراب، زنان اول زا
  • کامیار توکلی طبسی، شبنم محمدی صفحه 13
    مقدمه
    جهت تصحیح آنومالی دستگاه تناسلی خارجی در افراد مبتلا به اختلال در هویت جنسیتی، دو جنسی و مبتلا به آژنزی واژن درمان های جراحی مختلفی ارائه شده که هنوز در مورد آن اتفاق نظر وجود ندارد. در این روش های جراحی از گرافت های مختلف از جمله روده، پوست، آمنیون و ولو (فرج) استفاده می شود. هدف از این مطالعه بررسی نتایج بازسازی دستگاه تناسلی مونث با استفاده از پیوند پوست ناحیه ژنیتال می باشد.
    روش کار
    این مطالعه کارآزمایی بالینی آینده نگر در سال 1387 و 1388 بر روی 10 بیمار مراجعه کننده به کلینیک اورولوژی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد انجام شد که توسط یک جراح، تحت عمل جراحی ژنیتوپلاستی قرار گرفتند. مدت پیگیری از 3 تا 24 ماه بود. بیماران در طول مدت فالوآپ از نظر عوارض احتمالی بعد از عمل شامل تنگی واژن، بی اختیاری ادراری، عفونت ادراری، آسیب به ارگانهای مجاور مانند رکتوم، عفونت زخم و محل عمل و میزان رضایت مندی جنسی بررسی شدند. همچنین میزان رضایت مندی بیماران از لحاظ زیبایی عمل توسط پرسشنامه 20 موردی رضایت مندی جنسی با مقیاس 5 موردی لیکرت ارزیابی شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون تی زوجی و نرم افزار آماری SPSS (نسخه 5/11) مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    10 بیمار با میانگین سنی 92/5±22 سال تحت عمل پرینوپلاستی با پیوند پوست ناحیه تناسلی قرار گرفتند. مدت پیگیری به طور متوسط 35/6±10 ماه بود. عوارض بعد از عمل جراحی در 2 بیمار مشاهده شد که شامل خونریزی و عفونت ادراری بود. در هیچ یک از بیماران تنگی واژن، آسیب به ارگانهای مجاور مانند رکتوم و عفونت محل عمل مشاهده نشد. میزان رضایت مندی افراد بعد از عمل به طور معنی داری افزایش داشت (05/0>p).
    نتیجه گیری
    استفاده از پیوند موضعی واژینال برای پرینوپلاستی در بیماران با ابهام تناسلی با نتایج قابل قبول و کم عارضه ای همراه است.
    کلیدواژگان: پرینوپلاستی، رضایت جنسی، عوارض، گرافت
  • مهناز طرفه، ابراهیم سخی نیا، حسن حسنی، دکتریدالله احمدی عصر بدر، داوود نوری زاده، یعقوب حشمت، مهدی روحانی صفحه 23
    مقدمه
    در حدود 10-15 درصد زوجین مشکل ناباروری دارند که در 50 درصد موارد، مردان مسئول ناباروری هستند. حذف در سه ناحیه غیر هم پوشان به نام های AZFa، AZFb و AZFc در بازوی بزرگ کروموزوم Y باعث تخریب اسپرماتوژنز و در نهایت ناباروری در مردان می شود. مطالعات اخیر نشان داده اند که مردان دارای ریز حذف های کروموزوم Y که از تکنیک های تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم برای درمان استفاده کرده اند، این جهش ها را به فرزندان پسر خود منتقل می کنند. بنابراین قبل از انجام تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم در مردان نابارور با نقایص شدید اسپرماتوژنز، غربالگری برای ریز حذف های کروموزوم Y باید انجام گیرد تا از انتقال این جهش ها به فرزندان پسر جلوگیری شود.
    روش کار
    این مطالعه مرور موارد در 100 مرد نابارور مراجعه کننده به مرکز ناباروری بیمارستان شهید بهشتی کاشان و مراکز ناباروری تبریز انجام شد. نمونه خون گرفته شد و توسط روش رسوب با نمک، استخراج DNA انجام شد. برای شناسایی ریز حذف ها در نواحی سه گانه کروموزوم Y، تعداد 7 مارکر STS(ناحیه توالی اتصالی) طبق راهنمای EAA/EMQN (آکادمی آندرولوژی/شبکه کیفیت ژنتیک مولکولی اروپا) و 11 مارکر STS بر اساس سایر مقالاتی که در ایران و کشورهای اطراف انجام شده بود، انتخاب و روی آنها واکنش زنجیره ای پلیمراز انجام شد.
    یافته ها
    هیچ یک از ریز حذف های شایع کروموزوم Y در افراد کاشانی شرکت کننده در مطالعه مشاهده نشد. ولی در بیماران تبریزی شرکت کننده در این مطالعه چهار مورد (8%) ریز حذف در ناحیه AZF مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    ریز حذف های زیادی در ناحیه AZF کروموزوم Y در بیماران کاشانی و تبریزی مراجعه کننده به مراکز ناباروری مشاهده نشد که این موضوع نشان دهنده نقش سایر موارد در بروز ناباروری در این مناطق می باشد.
    کلیدواژگان: آزواسپرمی، آنالیز مولکولی، اولیگواسپرمی، حذف های کوچک، کروموزوم Y، مرد نابارور، ناباروری
  • علیرضا ذاکری صفحه 31
    مقدمه
    داروهای استروئیدی آنابولیک در ورزشکاران بدن سازی جهت افزایش توان، رشد عضلانی و بهبود وضعیت ظاهری مورد سوء استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این مواد امکان بروز عوارضی مانند نارسایی جنسی، ناباروری و بزرگ شده پستان مردانه در این افراد وجود دارد. با توجه به اهمیت موضوع و وجود گزارش هایی در رابطه با سوء مصرف این داروها در ورزشکاران بدن سازی و نامشخص بودن فراوانی مصرف و فراوانی عوارض ایجاد شده در ایران، مطالعه حاضر با هدف تعیین فراوانی مصرف و شیوع عوارض جانبی آن در سطح تهران انجام شد.
    روش کار
    این مطالعه مقطعی از تیر 1388 تا دی 1389 بر روی 721 مرد ورزشکار رشته بدن سازی که به وسیله نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند، انجام شد. روش گردآوری داده ها استفاده از پرسشنامه ای است که اعتبار محتوی آن توسط اجرا در یک منطقه نمونه و بررسی دقیق و مصاحبه با افراد متخصص مشخص شد و همبستگی درونی پرسشنامه توسط آلفای کرونباخ تعیین شد. این پرسشنامه علاوه بر سوالات فردی، حاوی سوالاتی در خصوص مقدار و نوع مصرف و یا عدم مصرف استروئیدهای آنابولیک و ایجاد عوارض نارسایی جنسی، ناباروری، بزرگ شدن پستان مردانه بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS(نسخه 17) و آزمون های تی و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد.
    یافته ها
    شیوع استفاده از استروئیدهای آنابولیک در ورزشکاران تهران 19/36 درصد بود. بیشترین مقدار مصرف مربوط به داروی ناندرولون (09/75%) بود. عوارض شامل ناباروری، بزرگ شدن پستان مردانه، آکنه در سر و صورت، آتروفی بیضه، نارسایی جنسی و ریزش مو بود. بین دوز و مدت مصرف و عوارض ایجاد شده رابطه مستقیم وجود داشت.
    نتیجه گیری
    سوء مصرف استروئیدهای آنابولیک در ورزشکاران پرورش اندام و بروز عوارض جانبی که وابسته به مقدار مصرف می باشد، بسیار زیاد است. مهم ترین عارضه ناشی از مصرف این مواد، نازایی است که این نکته لزوم توجه به آموزش ورزشکاران در مورد نحوه صحیح مصرف و نحوه تهیه و آگاهی از عوارض آن ها را الزامی می کند.
    کلیدواژگان: استروئیدهای آنابولیک، بدن سازی، ناباروری، نارسایی های جنسی
  • فرشته نارنجی، مصطفی دلاور، محمد رفیعی صفحه 39
    مقدمه
    تهوع و استفراغ یکی از مشکلات شایع دوران بارداری می باشد. اگرچه راه های متفاوتی جهت کنترل تهوع و استفراغ دوران بارداری به مادر پیشنهاد شده اما درمان آن به گونه ای که منجر به بهبود کامل شود، به ندرت امکان پذیر است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر مصرف ویتامین B6 و ریشه تازه زنجبیل بر تهوع و استفراغ دوران بارداری انجام شد.
    روش کار
    این مطالعه کارآزمایی بالینی در سال 1388 بر روی 100 زن باردار زیر 17 هفته که حداقل 24 ساعت قبل مبتلا به تهوع و استفراغ بودند، انجام شد. افراد به طور تصادفی در دو گروه 50 نفره شامل مصرف کننده ویتامین B6 و ریشه تازه زنجبیل قرار گرفتند. میزان تهوع و تعداد دفعات استفراغ مادر قبل و بعد از مطالعه با استفاده از روش خط کش سنجیده شد و نتایج با استفاده آزمون های آماری تی، کای اسکور، ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین سنی زنان باردار شرکت کننده در این پژوهش 92/4 ±48/25 سال بود و افراد دو گروه از نظر سن، تعداد بارداری، میزان تحصیلات، تعداد سقط جنین، شغل و سن بارداری همسان بودند. نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که استفاده از ویتامین B6 و ریشه تازه زنجبیل به میزان نسبتا مشابهی باعث کاهش میانگین شدت تهوع (به ترتیب 07/1±98/0 در مقایسه با 42/1±74/1) و کاهش میانگین تعداد دفعات استفراغ (به ترتیب 99/0±7/0 در مقایسه با 32/1±1) در بارداری می شود ولی میزان رضایت مندی افراد از درمان با ریشه تازه زنجبیل به میزان زیادی بیشتر از ویتامیت ب 6(94%در مقابل 54%) بود.
    نتیجه گیری
    ریشه تازه زنجبیل و ویتامین B6 باعث کاهش تهوع و استفراغ بارداری می شود.
    کلیدواژگان: بارداری، تهوع و استفراغ، ریشه زنجبیل، ویتامین B6
  • انسیه جنابی، مریم اصل توقیری، پریسا هجرتی صفحه 44
    مقدمه
    قاعدگی دردناک یا دیسمنوره یکی از اختلالات شایع در زنان است، به گونه ای که 60 تا 93 درصد زنان به آن مبتلا می شوند. در دیسمنوره اولیه مشکل خاصی در دستگاه تناسلی زنان وجود ندارد و درد، چند ساعت قبل و یا همزمان با شروع خونریزی قاعدگی آغاز می شود و حداکثر 2 تا 3 روز به طول می انجامد. جهت درمان آن از داروهای مسکن، گیاهان دارویی و ماساژ درمانی استفاده می شود. استفاده از ریشه گیاه سنبل الطیب به طور تجربی درد قاعدگی را تسکین می بخشد، اما در سراسر جهان بررسی علمی در این زمینه صورت نگرفته است. هدف از این مطالعه بررسی مقایسه ریشه گیاه سنبل الطیب و مفنامیک اسید بر درد دوران قاعدگی می باشد.
    روش کار
    این مطالعه کارآزمایی بالینی جهت مقایسه ریشه گیاه سنبل الطیب و مفنامیک اسید بر بهبود درد قاعدگی در دو مرکز پیش دانشگاهی شهر همدان انجام شد. دانش آموزان به طور تصادفی به دو گروه دریافت کننده سنبل الطیب و مفنامیک اسید تقسیم شدند. تعداد افراد در هر یک از دو گروه 54 نفر بود. در گروه دریافت کننده سنبل الطیب، در سه روز اول قاعدگی هر 8 ساعت کپسول 250 میلی گرمی سنبل الطیب داده می شد که برای مدت 2 ماه درمان ادامه داشت و در گروه دریافت کننده مفنامیک اسید کپسول 250 میلی گرمی به همان روش بالا به افراد داده می شد. نتایج قبل از مداخله، 1 و 2 ماه بعد از مصرف دارو در دو گروه، در پرسشنامه مورد نظر ثبت شد. از آزمون ویلکاکسون و کای دو جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    نمره شدت درد پس از دو ماه مصرف در گروه مصرف کننده سنبل الطیب از 01/1±08/7 به 32/1±68/3 و در گروه مصرف کننده مفنامیک اسید از 21/1±68/7 به 67/1±06/3 کاهش یافت که از نظر آماری تفاوت معنی داری نداشت و هر دو دارو در کاهش دیسمنوره اولیه موثر بودند.
    نتیجه گیری
    کپسول سنبل الطیب در بهبود شدت دیسمنوره اولیه موثر است و می تواند جایگزین داروهای شیمیایی جهت تسکین دیسمنوره شود.
    کلیدواژگان: درد، دیسمنوره اولیه، سنبل الطیب، مفنامیک اسید
  • هانیه ظریف گلبار یزدی، حمیدرضا آقا محمدیان شعرباف، نزهت موسوی فر، مجید معینی زاده صفحه 49
    مقدمه
    ناباروری یکی از مشکلات مهم بهداشت جهانی است که دارای ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی می باشد. شیوع مشکلات روانشناختی در افراد نابارور و به خصوص زنان نابارور بالا تخمین زده شده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر درمان بهزیستی بر میزان استرس و بهزیستی روانشناختی زنان نابارور مراجعه کننده به مرکز ناباروری منتصریه مشهد انجام شد.
    روش کار
    مطالعه حاضر، مطالعه ای شبه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل می باشد که در تابستان 1390 بر روی زنان نابارور مراجعه کننده به مرکز ناباروری منتصریه مشهد انجام شد. 22 زن نابارور واجد شرایط شرکت در پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (11 نفر) و کنترل (11 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه هفتگی تحت درمان بهزیستی قرار گرفتند و در مقابل گروه کنترل درمانی دریافت نکردند. گردآوری داده ها با استفاده از مقیاس استرس DASS-21 (پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس) و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی انجام شد.
    یافته ها
    پس از پایان جلسات درمانی بین گروه آزمایش و کنترل از نظر استرس و بهزیستی روانشناختی تفاوت معنی داری وجود داشت. میزان بهزیستی روانشناختی در گروه آزمایش افزایش (05/0
    نتیجه گیری
    درمان بهزیستی بر کاهش استرس و افزایش بهزیستی روانشناختی زنان نابارور موثر است.
    کلیدواژگان: استرس، بهزیستی روانشناختی، درمان بهزیستی، ناباروری
|
  • Masoumeh Rezaie, Fardin Fathi, Fariba Seyyedoshohadaie, Ramesh Rah Hagh Page 1
    Introduction
    Cryopreservation of ovarian cortical is a good way to preserve a large number of oocytes when they are expected to disappear due to chemotherapy, radiotherapy, or other predictive causes of premature ovarian failure. Cryopreservation of ovarian tissues has generally been performed using slow-freezing methods with a programmed freezer. Recently, a rapid, simple and economical cryopreservation method, rapid freezing, has been applied to ovarian tissues. These methods are preformed in several species. The aim of our investigations was to compare rapid freezing and slow freezing on bovine ovary cortex by immunohistochemistry examination of apoptosis and necrosis of ovarian cells.
    Methods
    This cross-sectional study was performed to compare the two laboratory methods. The cow ovary cortex was cut around 0.5mm thick and 1x5 mm square. 20 patches were cut. Ovarian tissues were placed in 10ml of cryoprotectant and allowed to be incubated at 4°C for 30 minutes on a roller mixer. After equilibration tissues were transferred to the cryovials, half of ovarian patches were frozen by slow program and half of them were frozen by rapid freezing. In slow method vials were placed in programmable freezer (Planer Biomed, Sunbury, and Middlesex, UK) and temperature slow down gradually to - 140°C. After finishing the program the samples unloaded and plunged in to nitrogen. For rapid freezing vial directly plunged in to liquid nitrogen. The vials remove from the liquid nitrogen and thawed in the beaker of water at the room temperature. Thin sections were transferred to a small petri dish contain Caxboxy flurenscein diacetate, succinmidylester (CFDA) and incubated in 37°C for 20 minutes. The thin slides were examined under fluroscopic light.
    Results
    The proportion of necroses was significantly increased in rapid-frozen ovaries 36% compared to 12% in slow frozen (P< 0.05).
    Conclusion
    Conventional slow freezing is the method of choice for the cryopreservation of ovarian fragments, resulting in a much better preservation of all types of follicles than that by the rapid freezing.
  • Masoumeh Delaram, Akram Karami Dehkordi Page 8
    Introduction
    Anxiety is recognized as a preventive and effective factor in labor progress. Since the effect of accustomizing of women with personnel, delivery room, and equipments has not been investigated, this study was designed to determine the it's effects on the anxiety of nulliparous women before labor.
    Methods
    This clinical trial was carried out in sixty-eight nulliparous women in health centers of Shahr Kurd. The women were randomely enrolled in study and control groups and their anxiety was assessed in 34 weeks of gestation with Hamilton scale. In the 36 and 38 weeks of gestation, women in study group were accustomed with labor and delivery room, personnel and equipments and the control group received the standard prenatal care. Also the anxiety of both groups was assessed at the onset of labor. We used Mann-witney and wilcoxon tests for analysis of data and p<0.05 was considered significant.
    Results
    Mean of anxiety score in study group was 26.5±7.6 at 34 weeks of gestation and 11.82±8.3 at time of admission for delivery and difference was significant (P<0.001). It was 25.90±6.9 at 34 weeks of gestation and 23.53±5.8 at time of admission for delivery in the control group and difference was not significant (P=0.25).
    Conclusion
    Accustomizing of nulliparous women with delivery room, personnel and equipments reduced the anxiety of women.
  • Kamiar Tavakkoli Tabasi, Shabnam Mohammadi Page 13
    Introduction
    Different surgical methods are presented for revision of external genitalia in transsex, intersex and vaginal agenesis but it is controversial yet. These surgical techniques used various grafts such as bowel, skin, amnion and vulva. The aim of this study was to tender our experience in vaginal reconstruction using genital local grafts.
    Methods
    This is a prospective clinical trial study of 10 patients who were referred to an urologist for genitoplasty in Imam Reza Hospital of Mashhad in 1387-1388. The period of follow up was 3 to 24 months. Patients were investigated for complications of vaginal stenosis, urine incontinence, injury to other organs such as rectum, wound infection and sexual satisfaction. Also, sexual satisfaction of patients and cosmetic effect of operation were evaluated using 20 items questionnaire and a 5-point of the Likert-scale.The data were analyzed by Tsquare and SPSS software (11 version).
    Results
    Mean age of patients was 22±5.92 who underwent genitoplasty. The mean period of follow up was 10±6.35 months. Of total of 10 patients complications were seen in 2 cases (20%). Post operative complications were bleeding (10%) and urinary infection (10%). There was no vaginal stenosis, injury to other organs such as rectum and wound infection. The sexual satisfaction increased significantly according to paired sample t-test (p=000).
    Conclusion
    It seems using genital local graft for genitoplasty has acceptable and low complication results in patients with genital ambiguity.
  • Mahnaz Torfeh, Ebrahim Sakhinia, Hasan Hasani, Yadollah Ahmadi Asre Badr, Davoud Nourizadeh, Yaghoub Heshmat, Mahdi Rohani Page 23
    Introduction
    Studies has shown that approximately 10-15% of married couples have infertility problem and a male factor can be accounted for half of these cases. Deletion in three non- overlapping regions on long arm of Y chromosome (AZFa, AZFb and AZFc) causes defective spermatogenesis and ultimately infertility in men. According to recent studies males who have Y chromosome deletions and they are by ICSI for infertility may transmit their deletions to a son offspring. So before ICSI all such men should undergo screening for the presence of these deletions in order to prevent the transmission to their male offspring.
    Methods
    Screening of Y chromosome micro deletions was done in 100 infertile men who came to infertility center of Beheshti hospital in Kashan and infertility centers in Tabriz for ICSI. Genomic DNA was extracted from peripheral blood lymphocytes by standard ethanol chloroform techniques. By using 7 STS markers based on EAA/EMQN guideline and 11 STS markers which used in Iran and neighbor countries, PCR performed on each samples for detection of micro deletions.
    Results
    In Kashani participants, none of the patients had these deletions, but in Tabrizi patients 4 (8%) had these deletions.
    Conclusion
    This study failed to find greatly deletion in the patients who referred for ICSI in our study, so it appears that other factors were important in the infertility in this population.
  • Alireza Zakeri Page 31
    Introduction
    Body builders abuse anabolic steroid drugs to improve their strength and their muscle growth and appearance, some of the probable side effects can be sexual dysfunction, infertility and gynecgomastia. Due to the importance of the issue and reports about abuse of drugs in bodybuilders and an unidentified frequency of anabolic steroid drug abuse and unknown side effects, this study was conducted to determine the frequency of anabolic steroid drug abuse and the prevalence if its side effects in Tehran.
    Methods
    A population of 721 male bodybuilders was chosen in different phases between 1388 and 1389. The instrument of the study was a questionnaire. The content validity was established by administration in one of the districts and by verification with experts. The reliability was computed through Alpha Cronbach. The questionnaire had questions regarding dose,route of abuse of anabolic steroids and the presence of complications such as sexual dysfunction,infertility and gynecomastia. The data were analyzed using SPSS 17; a t-test and Pearson correlation were run.
    Results
    The frequency of anabolic steroid abuse by bodybuilders in Tehran was 36.19 percent. Nanderolone was the most common drug used by athletes (%75.09). The side effects were infertility, gynecomastia, acne on face and body, atrophy of testis, sexual dysfunction and hair loss. Results showed a direct relationship between dose, length of use and the occurrence of side effects.
    Conclusion
    Anabolic steroid abuse and its complications are prevalent in bodybuilders and since infertility is the most important complication in this group so the necessity of educating bodybuilders on the correct use and side effects of drugs is mandatory.
  • Fereshteh Narenji, Mostafa Delavar, Mohammad Rafiei Page 39
    Introduction
    Nausea and vomiting are one of common complications in pregnancy. Although many suggestions have been made but none of them has shown a complete effect on the nausea and vomiting of pregnancy. The aim of this study was to evaluate the efficacy of ginger syrup and vitamin B6 on nausea and vomiting in pregnancy.
    Methods
    In this clinical trial study 100 pregnant women with nausea and vomiting within 24 hours of study were randomized in two groups by using ginger syrup and vitamin B6. Then the rate of nausea and number of episodes of vomiting were assessed. The T square, Chi square and Vilcoxon tests were used to analyze the data.
    Results
    Results showed that the mean age of pregnant women in this study was 25/48±4/92 years and there were no differences between participants’ age, number of pregnancy, education, number of abortion, job and gestational age. Results showed that the effects of using vitamin B6 compared with using ginger syrup are the same in decreasing the mean rate of nausea of pregnancy (1/7±0/98 in ginger syrup, 1/42±1/74 in vit B6) and decrease in the mean rate of vomitind of pregnancy (0/99±0/7 in vit B6, 1/32±1 in ginger syrup). But satisfaction rate of treatment in ginger syrup was more than that of vit B6. (94% versus 54%).
    Conclusion
    Both ginger fresh root and vitamin B6 decrease nausea and vomiting in pregnancy.
  • Ensiyeh Jenabi, Maryam Asle Toghiri, Parisa Hejrati Page 44
    Introduction
    Primary dysmenorrhea is a common disorder that occurs in 60-93% of women in menstrual age. There is no specific problem in the genital tract. The onset is in early stages of menstruation that may last by 2 to 3 days. Tranquilizers, herbal drugs and massaging are being used as treatment. Chamomile root may alleviate the pain, but scientific studies have not been done worldwide. The purpose of this study was to compare the effects of Valeriana Officinalis and mefenamic acid on primary dysmenorrhea.
    Methods
    This clinical study was performed in two pre-university centers in Hamedan to compare the effects of Valeriana officinalis and mefenamic acid on primary dysmenorrheal. Students were randomly grouped into two groups each enrolling 54 students. Participants in study group of Valeriana Officinalis were given capsules of 250 milligram every 8 hour in the first 3 days of menstruation for a 2 month period and students in mefenamic acid group were given capsules of 250 milligram in similar way to the study group. Data were gathered by questionnaires,in three groups i.e data before any clinical intervention,one month and 2 months after clinical intervention. Data analysis was carried out using Wilcoxon and Chi-square tests.
    Results
    The mean pain scale in the Valeriana Officinalis group decreased from 7/08±1/01 to 3/68±1/32 and in the mefenamic acid group, it decreased from 7/68±1/21 to 3/06±1/67. There was no statistically significant difference between the two groups and both Valeriana Officinalis and mefenamic acid were effective on primary dysmenorrhea.
    Conclusion
    The study finds Valeriana Officinalis is an effective therapy in relieving the pain of primary dysmenorrheal while not using synthetic drugs.
  • Haniyeh Zarif Golbar Yazdi, Hamidreza Aghamohammadian Sharbaf, Nezhat Mousavifar, Majid Moeenizadeh Page 49
    Introduction
    Infertility is a major public health problem with physical, psychological and social dimensions. The prevalence of psychological problems has been estimated to be high in infertile women. The purpose of this study was to examine the effectiveness of well-being therapy on stress and psychological well-being in infertile women who were referred to Montasariya infertility center in Mashhad.
    Methods
    The current study was a quasi-experimental design with pre-test post-test in two experimental and control groups. Research population was the infertile women who were referred to Montasariya infertility center during summer of 1390. 22 infertile women were selected to participate in this study which randomly assigned in tow experimental (11 persons) and control groups (11 persons). The experimental group received 8 weekly sessions of well-being therapy. The data was gathered by using stress scale of DASS-21 (p<0/001) and psychological well-being scale (p<0/001).
    Results
    There were significant differences between two groups in stress and psychological well-being after the final session of intervention. So according to the results the psychological well-being was increased in experimental group (p<0/05), while consequently the stress was significantly reduced (p<0/05).
    Conclusion
    Well-being therapy affect on decreasing stress and increasing psychological well-being in infertile women.