فهرست مطالب

تحقیقات اقتصاد کشاورزی - سال سوم شماره 4 (زمستان 1390)

مجله تحقیقات اقتصاد کشاورزی
سال سوم شماره 4 (زمستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1391/03/10
  • تعداد عناوین: 10
|
  • لادن شفیعی صفحه 1
    در این تحقیق عوامل اقتصادی، اجتماعی و فنی موثر بر فرآیند تصمیمگیری کشاورزان در کشت کلزا با استفاده از روش تحلیل اقتصاد سنجی (مدل رگرسیونی توبیت) و داده های مقطعی سال زراعی86-1387 به وسیله ی تکمیل پرسشنامه ی از کشاورزان استان کرمان بررسی گردید. نتایج تحقیق گویای آن است که که عواملی نظیر سن، تحصیلات، تجربه ی کشت کلزا، تنوع تولید عملکرد محصول در سال زراعی قبل، سطح سبز نشده کلزا، درصد افت محصول و شرکت در کلاس های ترویجی از مهمترین عوامل تعیین کننده توسعه ی کشت کلزا در این منطقه می باشند. در این تحقیق پیشنهاداتی در زمینه ی آشنایی زارعین با فنون به زراعی کشت کلزا و مزیت های درآمدی آن نسبت به سایر محصولات، به کارگیری کارشناسان مجرب و آشنا به دانش کاشت، داشت و برداشت کلزا و تدوین نسخه های ترویجی مطلوب با قدرت تاثیر گذاری بالا گردید.
    کلیدواژگان: توسعه ی کشت، مدل توبیت، کلزا، عوامل موثر، استان کرمان
  • فاطمه سهرابی، جواد حسین زاد، قادر دشتی صفحه 17
    در این بررسی، سیستم تقاضای معکوس تقریبا ایده آل برای 8 گروه اصلی کالاهای خوراکی با استفاده از داده های دوره ی زمانی 85-1353 و به روش رگرسیونی به ظاهر نامرتبط SURE برآورد شده است. نتایج برآورد نشان می دهد که بیشترین کشش خود مقداری مربوط به گروه گوشت(04/1-) و کمترین مقدار کشش خود مقداری مربوط به گروه شیر(77/0-) می باشد. همچنین نتایج تغییر مقادیر کالاها روی قیمت آنها، در قالب سناریوهای مختلف نشان داد که اگر مقادیر کالاهای گروه های مختلف خوراکی در بازار کاهش(افزایش) یابد، قیمت مواد غذایی افزایش (کاهش) خواهد یافت. لیکن میزان تغییر قیمت برای گروه های مختلف یکسان نخواهد بود و شدت آن به کشش های مقداری و مقیاس هر گروه خوراکی بستگی دارد. به منظور تنظیم و تثبیت بازار، پیشنهاد می شود که مقدار عرضه ی سالانه، بر اساس کشش های برآوردی و باتوجه به میزان تولید و همچنین ابزارهای کنترلی واردات و صادرات، به گونه ای تنظیم گردد که نوسان کمتری در قیمت این محصولات در بازار اتفاق بیفتد.
    کلیدواژگان: رگرسیون به ظاهر نامرتبط SURE، سیستم تقاضای معکوس تقریبا ایده آل، کشش های خود مقداری و متقاطع
  • سید حسن کاظمی، مجتبی پالوج صفحه 39
    اهمیت و ضرورت توجه به راهبردهای بخش کشاورزی در برنامه های توسعه، به لحاظ اهمیت روزافزون این بخش در اقتصاد ملی کشور است و به همین لحاظ، ارزیابی راهبردهای این بخش از یک سو امکان شناخت کاستی های فرآیند توسعه ی ملی و از سوی دیگر تصحیح روندها را فراهم می سازد. مقاله ی حاضر با استفاده از روش تحقیق توصیفی و با اتکا به تکنیک دلفی در دقت سازی و تحلیل داده ها به تبیین و ارزیابی راهبردهای توسعه ی بخش کشاورزی در دو دهه ی اخیر می پردازد. بررسی اسناد قوانین چهار برنامه ی پنج ساله ی توسعه نشان می دهد که بیش از یکصد مورد سیاست و راهکار اجرایی مربوط به توسعه ی بخش کشاورزی طی دو دهه اخیر مورد توجه مجلس شورای اسلامی قرارگرفته است. از این مجموعه سیاست ها، تعدادی که در سطح راهبرد، نقش راهبری بخش را ایفا کرده اند، براساس مبانی نظری مدیریت راهبردی انتخاب و مبنای ارزیابی قرارگرفته اند. نتایج حاصل بیانگر این نکته ی مهم است که با وجود اجرای چهار برنامه ی توسعه در بخش کشاورزی در بیست سال گذشته، هم اکنون نیز پیش فرض های فنی و محیطی برای انتخاب مجدد و استمرار در اجرای این راهبردها در کشور به قوت خود باقی مانده است.
    کلیدواژگان: ارزیابی، راهبرد، استراتژی، بخش کشاورزی، برنامه ی پنجساله ی توسعه
  • رسول محمدرضایی، کمیل مهجوری، محمد کاوسی کلاشمی، کمال عطایی سلوط صفحه 67

    بیمه ی کشاورزی از مهم ترین راهکارها برای رسیدن به امنیت درآمدی و پایداری تولید است. هدف این مطالعه آن است که عوامل موثر بر پذیرش بیمه ی مرکبات در شهرستان بابل، با استفاده از تابع لاجیت مورد شناسایی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد و راهکارهای مناسب در جهت گسترش این ابزار سیاست گذاری و ایجاد امنیت و پایداری در تولید این محصول، فراروی سیاست گذاران و برنامه ریزان بخش کشاورزی کشور قرار داده شود. داده ها به صورت مقطعی و از طریق پرسشنامه در سال زراعی 1389-1390 از 148باغدار مرکبات شهرستان بابل با نمونه گیری تصادفی ساده جمع آوری شده است. نتایج نشان داد که متغیرهای عمر باغ، دریافت تسهیلات بانکی، سطح تحصیلات، مساحت باغ و آگاهی باغدار از اهداف بیمه ای دارای اثر نهایی مثبت و متغیرهای تعداد قطعات زمین و سن، اثر نهایی منفی روی تقاضای بیمه ی مرکبات در شهرستان بابل دارد. پیشنهاد می گردد، الگوسازی باغ های مرکبات یکپارچه، بهره گیری از شیوه های باغداری صنعتی و جایگزینی جوانان تحصیلکرده به جای فعالان مسن کنونی، می تواند موجب توجه بیشتر به بیمه ی کشاورزی در بین باغداران شهرستان بابل شود.

    کلیدواژگان: انتخاب دوتایی، بیمه ی محصولات کشاورزی، پایداری، ریسک و عدم حتمیت، مرکبات
  • سمیه امیر تیموری، کتایون شمشادی، صادق خلیلیان صفحه 83
    هدف اصلی این تحقیق، بررسی جایگاه ایران در صادرات رازیانه، در بین ده کشور عمده صادرکننده ی این محصول می باشد. بدین منظور شاخص های مزیت نسبی آشکار شده(RCA)، مزیت نسبی آشکار شده ی متقارن(RSCA)، میچلی(MI)، کای دو(χ2) و سهم در تراز تجاری(CTB) محاسبه شده اند. آمار و اطلاعات لازم جهت محاسبه ی شاخص ها به صورت سری زمانی طی سال های 2008-1999 برای ده کشور افغانستان، بلغارستان، چین، مصر، آلمان، هند، ایران، سنگاپور، سوریه و ترکیه از سایت FAO جمع آوری گردیده است. بر اساس نتایج حاصل از شاخص های RCA و RSCA، ایران در صادرات رازیانه به ترتیب مقام هفتم و ششم را داراست و نتایج حاصل از سایر شاخص ها نشان می دهد که ایران از مزیت نسبی در صادرات رازیانه برخوردار می باشد و این محصول قدرت رقابتی در سطح بین المللی را دارد. اما با توجه به وجود نوساناتی در این شاخص ها و از آنجایی که واردات رازیانه به داخل کشور وجود ندارد؛ می توان با استفاده از سیاست ها و راهکارهای حساب شده، به بهبود این وضعیت پرداخت. بدین ترتیب در راستای افزایش صادرات غیرنفتی و بهبود جایگاه صادراتی؛ تدوین نظام جامع مدیریت کشت و بهره برداری گیاهان دارویی از جمله رازیانه، حمایت و برنامه ریزی جهت افزایش سطح زیر کشت، شناسایی و معرفی بازارهای هدف رازیانه در سطح ملی و بین المللی، تدوین قوانین و ضوابط جمع آوری، تولید، فرآوری، بازاریابی و صادرات رازیانه توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: رازیانه، مزیت نسبی آشکار شده، مزیت نسبی آشکار متقارن، شاخص میچلی، شاخص کای دو و سهم در تراز تجاری
  • شیوا پورکند، محمدکریم معتمد صفحه 99
    علی رغم افزایش واحدهای مرغداری در سال های اخیر، تولیدات این بخش رشد متناسب با پتانسیل موجود را نداشته است. در این راستا عواملی همچون بهره وری پایین عوامل تولید، عدم کارایی واحدهای تولیدی و ضعف مدیریت نقش داشته و تحقیق حاضر با هدف تجزیه و تحلیل بهره وری تولید در ارتباط با واحدهای مرغ گوشتی استان گیلان در سال 89-88 انجام شد. نتایج حاصل از تحقیق با استفاده از تخمین تابع لگاریتمی تولید، نشان داد که چهار عامل دان، نیروی کار، بهداشت و جوجه ی یک روزه تاثیر معنی داری بر تولید داشته و در بین این عوامل، دان طیور با داشتن بالاترین ضریب(22/64%) موثرترین و بعد از آن جوجه ی یک روزه با ضریب 24% و سایر عوامل در مراتب بعدی اهمیت قرار دارند. تحلیل بهره وری جزئی عوامل تولید، از دیگر اهداف این تحقیق بود که در این رابطه مشخص گردید بهره وری متوسط و نهایی عامل دان، به ترتیب 38 و 24% واحد، بهره وری متوسط و نهایی نیروی کار، به ترتیب 003/0 و 00027/0 واحد، بهره وری متوسط و نهایی جوجه ی یک روزه به ترتیب 0015/0 و 00043/0 واحد، بهره وری متوسط و نهایی عامل بهداشت و درمان به ترتیب 003/0 و 00024/0 واحد بود. در محاسبه ی میزان استفاده از نهاده ها(نحوه ی تخصیص بهینه ی عوامل تولید)، مشخص شد که میانگین این مقدار برای دان 54/1، برای نیروی کار 00027/0 و برای جوجه ی یک روزه 0003/0 بود. به منظور آگاهی از کارایی واحدها در استفاده از نهاده ها، اقدام به محاسبه ی کارایی فنی واحدها گردید که متوسط کارایی واحدها 90% به دست آمد. بدین معنی که به طور متوسط، واحدها در استفاده از نهاده ها به-صورت فیزیکی 90% کارا بوده اند.
    کلیدواژگان: بهره وری، تابع تولید، کارایی فنی، مرغ گوشتی
  • حامد رفیعی، سیدرسول حیدری خورمیزی، مهدی گنج خانلو صفحه 117
    این مطالعه به بررسی بهره وری و کارایی گاوداری های شیری در استان گیلان و میزان اثر هر یک از عوامل موثر بر آن می پردازد. براین اساس تعداد 32 واحد گاوداری صنعتی در سطح استان به روش نمونه گیری خوشه ایدومرحله ای انتخاب شد. نتایج محاسبات بهره وری کل عوامل تولید با استفاده از شاخص ترنکوئیست-تیل، نشان داد که واحدهای مورد نظر به طور میانگین از بهره وری مناسبی برخوردار نمی باشند. به طوری که شاخص میانگین بهره وری در استان، 922/0 برآورد شده است. نتایج نشان داد که با افزایش یک درصدی ظرفیت واحدهای تولیدی، بهره وری واحدهای مورد نظر 336/0 درصد بیشتر خواهد شد. همچنین باتوجه به سهم بالای هزینه خوراک، یک درصد بهبود بهره وری خوراک دام منجر به بهبود 691/0 درصدی در بهره وری کل عوامل تولید خواهد شد. متغیرهای مربوط به استفاده از تلقیح مصنوعی، بهبود بهره وری مصرف انرژی، افزایش تحصیلات و سابقه مدیر واحد دامی نیز منجر به بهبود بهره وری کل عوامل تولید شیر خواهد شد. نتایج مربوط به برآورد کارایی ها نیز نشان داد که گاواداری های صنعتی استان گیلان دارای کارایی فنی کاملی در استفاده از نهاده های تولیدی نیستند. درنهایت این نتایج نشان داد که تنها 25 درصد واحدهای گاوداری، بازدهی مقیاس داشته اند و 75 درصد این واحدها فاقد بازدهی مقیاس بوده اند. باتوجه به نتایج این مطالعه، تخصیص اعتبارات مالی مناسب به منظور توسعه ی مقیاس واحدهای تولیدی و افزایش بهره وری کل عوامل و همچنین الگو قرار دادن واحدهای کارای تولیدی در سطح استان گیلان به منظور بهبود شاخص های کارایی در سایر واحدها پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: بهره وری کل عوامل تولید، کارایی فنی، کارایی مقیاس، گاوداری صنعتی، استان گیلان
  • رحیم محمودگردی، امید زمانی، سید ابوالقاسم مرتضوی، هیمن نادری صفحه 133
    در مطالعه ی حاضر، به بررسی عوامل موثر بر سرمایه گذاری خصوصی در بخش کشاورزی با تاکید بر نرخ ارز واقعی و نااطمینانی آن با استفاده آمار سری زمانی سال های 85-1346 پرداخته شده است. در ابتدا با استفاده از الگوی واریانس ناهمسانی شرطی خودرگرسیون تعمیم یافته(GARCH) نااطمینانی نرخ واقعی ارز را به دست آورده و در ادامه از طریق روش خودرگرسیونی با وقفه های گسترده(ARDL) روابط موردنظر برآورد شد. نتایج تحقیق نشان داد که نرخ واقعی ارز و نااطمینانی آن، در بلندمدت و کوتاه مدت، تاثیر منفی بر سرمایه گذاری در بخش کشاورزی داشته است، همچنین بررسی سایر عوامل حاکی از این بوده که افزایش اعتبارات اعطایی و رشد قیمت محصولات کشاورزی موجب گسترش و تشویق سرمایه گذاری خصوصی شده اند. بر این اساس، تثبیت نرخ واقعی ارز، قیمت گذاری مناسب و افزایش سهم بخش کشاورزی از تسهیلات اعطایی توصیه گردیده است.
    کلیدواژگان: سرمایه گذاری خصوصی، نرخ ارز واقعی، نااطمینانی، بخش کشاورزی، ایران
  • ساناز کریمی فرد، عباس عبدشاهی، رضا مقدسی صفحه 153
    در این مطالعه، به بررسی مسایل بازاریابی و صادرات خرما در استان خوزستان به عنوان یکی از مهم ترین مناطق تولیدکننده ی خرما پرداخته شد. بدین منظور، مقادیر حاشیه ی بازاریابی، سهم عوامل بازاریابی، ضریب هزینه ی بازاریابی و انواع کارایی برای 5 نوع خرمای مهم استان(کبکاب، گنتار، استعمران، بریم و زاهدی) محاسبه گردید. همچنین تابع حاشیه ی بازاریابی با استفاده از مدل های مارک آپ(اضافه بها)، حاشیه ی نسبی و هزینه ی بازاریابی، برآورد گردید. آمار و اطلاعات موردنیاز برای این مطالعه به دو صورت اسنادی با مطالعه ی منابع موجود و پیمایشی از طریق نمونه گیری تصادفی ساده و تکمیل 240 پرسشنامه جمع آوری شده و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و EVIEWS به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد. نتایج نشان داد که در بین انواع خرما، خرمای کبکاب با هزینه ی بازاریابی6000 ریال در هر کیلو، کمترین و خرمای زاهدی با 12000ریال در هر کیلو، بیشترین هزینه های بازاریابی را به خود اختصاص داده اند. نتایج مربوط به کارایی بازاریابی، نشان می دهد که در رابطه با کارایی تکنیکی برای انواع خرما نیز بیشترین آن مربوط به خرمای استعمران(67%) و کمترین آن مربوط به خرمای کبکاب (13%) بوده است و کارایی قیمتی انواع خرما نیز بالا می باشد. نتایج تخمین تابع حاشیه ی بازاریابی نشان داد که حاشیه ی بازاریابی در مدل های مارک آپ و حاشیه ی نسبی با قیمت خرده فروشی دارای رابطه ی مستقیم و همچنین در مدل هزینه بازاریابی نیز حاشیه ی بازاریابی با هزینه ی بازاریابی رابطه ی مستقیم دارد. در رابطه با صادرات خرما نیز کوواریانس میان قیمت و مقدار صادراتی خرما برای ایران 046/0 بوده که مثبت بودن این مقدار حاکی از آن است که وجود نوسان در تقاضای محصول، عامل ناپایداری درآمدهای صادراتی می باشد. با توجه به نتایج به دست آمده، پیشنهاد می شود که با توجه به پایین بودن سهم تولیدکننده از قیمت نهایی محصول، اقداماتی به عمل آورده شود که انجام خدمات بازاررسانی توسط باغداران و از طریق تشکیل تعاونی های بازاریابی صورت گیرد تا نقش واسطه ها کاهش یافته و سهم تولیدکننده از قیمت نهایی محصول افزایش یابد. همچنین می توان از طریق برگزاری کلاس های آموزشی در مراحل مختلف تولید، باعث بالا بردن کیفیت محصول تولیدی شده و از این طریق میزان صادرات محصول با کیفیت بالا را افزایش داد.
    کلیدواژگان: حاشیه ی بازاریابی، ضریب هزینه ی بازاریابی، الگوی مارک آپ، الگوی حاشیه ی نسبی، الگوی هزینه ی بازاریابی
  • جعفر نجاری، محمود صبوحی صابونی، ماشاءالله سالارپور صفحه 171
    منطقه ی تفریحی چاه نیمه در استان سیستان و بلوچستان، شهرستان زابل واقع می باشد که به دلیل جاذبه ی زیاد، یکی از مناطق تفریحی و گردشگری مهم در سطح استان است. بنابراین، مطالعه ی ارزش تفریحی آن می تواند در پیش بینی نیازها و رفع کمبودها و توسعه ی گردشگری در منطقه موثر باشد. هدف پژوهش حاضر، برآورد ارزش تفریحی چاه نیمه، با استفاده از روش ارزش گذاری مشروط است. برای بررسی عوامل موثر بر میزان تمایل به پرداخت افراد، با استفاده از مدل لوجیت برآورد شد. داده های مورد نیاز از طریق تکمیل 142 پرسشنامه و مصاحبه ی حضوری با بازدیدکنندگان از چاه نیمه در بهار سال 1390 جمع آوری شد. نتایج نشان داد که 93% درصد بازدیدکنندگان، حاضر به پرداخت مبلغی جهت استفاده از چاه نیمه می باشند. همچنین ضرایب متغیرهای مبلغ پیشنهادی، درآمد، جنسیت، شغل، تعداد دفعات بازدید، میزان علاقه مندی به حفظ محیط زیست چاه نیمه در سطح 5% معنی دار بودند، اما متغیرهای سن، اندازه خانوار و تحصیلات در سطح 5% اثر معنی داری بر تمایل افراد به پرداخت ندارند، ولی علائم مورد انتظار را دارا بوده اند. متوسط تمایل به پرداخت افراد برای ارزش تفرجی چاه نیمه حدود 3920 ریال برای هر نوبت بازدید و ارزش تفریحی سالانه آن برابر1568000000ریال برآورد شد. متغیر تعداد دفعات بازدید سالانه نیز به طور معنی داری بر قبول ورودیه اثر منفی دارد. با توجه به اهمیتی که مردم برای بازدید از چاه نیمه قائل اند و برای رسیدن به جامعه ای سالم و تداوم و پیشرفت و توسعه اقتصادی، شایسته است که برنامه ریزان و مسئولان به بهبود کیفیت محیط زیست، کنترل و نظارت جهت نیل به توسعه ی پایدار مناظر طبیعی منطقه توجه بیشتری داشته و با گسترش امکانات مناسب برای خانواده ها و بهبود بهداشت در این گونه فضاها به منظور بالا بردن رفاه جامعه، کمک بیشتری کنند.
    کلیدواژگان: ارزش تفریحی، روش ارزیابی مشروط، چاه نیمه، سیستان و بلوچستان
|
  • L. Shafiee Page 1
    This paper aims to study factors affecting rapeseed expansion in Kerman province. For this purpose, samples of 83 and56 rapeseeds growers and non growers were selected and interviewed. Tobit econometric model was used to determine effective factors. The results of study revealed that the influential factors affecting farmers to decide to expand rapeseed cultivated area were age, level of education, previous experience, yield in previous year, crop diversity and attending extension training courses. Finally, some recommendations were made to persuade farmers to increase area under rapeseeds production.
  • F. Sohrabi, J. Hosein Zad, Gh.Dashti Page 17
    In this paper, demand is estimated for 8 main food group's for1974 -2006 periods by using reversed almost ideal demand system. Results indicated that meat groups had the highest own price elasticity equal to-1.04, and dairy groups had the lowest own price elasticity equal to 0.77 In addition, the results of the quantity changes of products in relation to their prices under various scenarios showed that if the quantity of food groups decreases (increases) in the market; their prices would increase (decrease) accordingly. However, the amount of price changes for various groups would not be identical and is related to scale and price elasticity of each group. In order to stabilize food market it is suggested that the annual amount of supply of each food group regulated based on yottsaiase ytsaitsale, production, and import, export control.
  • S. H. Kazemi, M. Palouj Page 39
    Evaluation of strategies of agricultural sector facilitates to identify bottlenecks and limitations in the process of national development and helps, on the other hand, to make changes if seems necessary. This article aims to evaluate strategies of agriculture sector during the past two decades using descriptive approach based on Delfi method. Assessment of the documents related to the past four Five Year Development Plans indicated that more than a hundred policies and strategies pertaining to the agricultural development have been passed by the Islamic Consultative Assembly. Out of these policies, those which had important role in the sector were selected based on principle of strategic management for evaluation. The result of evaluation revealed that in spite of implementing four development plans during the past 20 years, the major technical and environmental problems still exist mainly due to lack of using strategic management principles, low level of management at macro level and poor implementation of policies.
  • R. M. Rezaei, K. Mahjori, M. Kavosi Kalashemi, K. Ataee Saloot Page 67

    The purpose of this paper is to determine factors affecting demand of citrus producers for agricultural insurance in Babol region. Data were collected from a random sample of citrus producers around Babol Township in 2010.Logit function was used to analyze the situation. Results revealed that orchard size, orchard age, credit, education, and degree of awareness had positive and age, and number of orchard parcels had negative effect on insurance demand. Based on findings of study some recommendations are made to improve the situation notable among them were increase in orchard size and renovation of old orchard.

  • S. Amir Teimori, K. Shemshadi, S. Khalilian Page 83
    The paper aims to examine the place of Iran in the export of fennel among ten major exporting countries. For this purpose, RCA, RSCA, MI, X2, CTB indices were calculated. Needed information for calculating indices was gathered from FAO sources. Afghanistan, Bulgaria, China, Egypt, Germany, India, Iran, Singapore, Turkey and Syria were selected for comparison. Based on RCA and RSCA indices, Iran stands in the seventh and sixth position in the export of fennel respectively. On the whole, the results of the other indices showed that Iran had comparative advantage in the export of fennel. But due to existence of variation in these indices, it`s possible to improve present situation by persuading appropriate policies. Thus it is recommended to recognize and introduce target markets for fennel at international level and support production, processing, marketing and export of fennel
  • Sh. Pourkand, M. K. Motamed Page 99
    Despite of increase in broilers production in Iran in recent years, still there is a potential to expand production. It is believed that this sub-sector has not reached the predetermined target mainly due to low productivity. For this reason, this paper aims to determine productivity of broiler production in Gilan province. Data were collected from a sample of 36 broiler producers in 2010. Logarithmic production function was estimated. The results revealed that four factors namely, feeds, labor, health-care and hatch had significant effect on production. Among those, feeds and hatch with 0.64 and 0.24 coefficients were ranked on the top respectively. The analysis of partial productivity of production factors indicated that mean and marginal productivity for feeds were 0.38 and 0.24, for labor 0.003 and 0.00027, for hatch 0.0015 and 0.00043, and for health-care 0.003 and 0.00024 respectively. Computation of inputs used (allocation of production factors) showed that the mean amount for feeds, labor and hatch were 1.54, 0.00027 and 0.0003 respectively. Further, to disclose the performance of broiler farms, series of investigations were run and finally came up with 90% as the mean technical efficiency.
  • H. Rafiee, S. R. Khormizi, M. Ganjkhanlu Page 117
    In this study productivity and efficiency of dairy farms and the effect of each factor on production in Guilan province were investigated. A sample of Thirty two dairy farms were selected by using two stage clustering approach. The results of total factor efficiency (TFP) by using tornquist-til index showed that the average total factor productivity was equal to 0.922. The results showed that one percent increase in production capacity and one percent decrease in feed cost of farms would increase, TFP by 0.336 and 0.691 percent respectively. In addition, artificial insemination, improving energy productivity, increases in level of education would lead to improve TFP. Result of efficiency estimation showed that dairy farms were not fully efficient in using production inputs. Based on the results, allocating financial credit for increase in scale and more efficient extension services could increase total factor productivity.
  • R. Mahmoudgordi, O. Zamani, S. A. Mortazavi, H. Naderi Page 133
    This paper aims to assess the impacts of factors affecting private investment in agriculture with emphasis on the real exchange rate and its uncertainty by using time series data for1967-2006 period. First, by using Generalized Auto-Regressive Conditional Heteroskedactisity (GARCH) model, Exchange rate uncertainty was estimated and then by using Auto-Regressive Distributed Lag (ARDL) method the variables were estimated. The results showed that real exchange rate and its uncertainty, both in the long and short run, had negative impact on investment in agriculture. In addition, findings of the study suggest that increase in agricultural credit and prices would encourage private investment in the agricultural sector.
  • S. Karimifard, A. Abdshhi, R. Moghaddasi Page 153
    This article aims to examine issues in marketing and export of dates in Khozestan province as one of the most important date producing areas in the country. To this end, marketing margins, share of marketing agents, marketing costs and various efficiency indices for five varieties of dates (Kbkab, Gantar, Estameran, Bereim and Zahedi) were calculated. Also, marketing margin functions by using models of mark-up, relative margin and marketing cost were estimated. Needed data were collected from a sample of 240 farmers and marketing agents. Results showed that the highest technical efficiency was related to Astmran variety (67%) and lowest were related to Kabkab (13%). Price efficiency for various date varieties were too high. Function estimation results indicated that marketing margins in the mark-up and relative margin models had direct relationship with retail price and marketing margin in the marketing cost model had direct relationship with marketing cost. The results showed that covariance between export price and quantities were equal to 0.046 which indicated the existence of fluctuations in product demand which causes instability in export earnings. Based on the findings of the study, formation of marketing cooperatives and more efficient extension services has been recommended.
  • J. Najari, M. Sobohi Saboni, M. Salarpour Page 171
    This paper aims to measure recreational value and willingness to pay for Chahnimeh recreational site which is located in Zabol in Sistan and Baloochestan province. For this purpose, contingent valuation method was used. Also, logit model was estimated to find out factors affecting willingness to pay of people who visited Chaahnimeh. Data were collected from a sample of 142 visitors through filling up questionnaires and interview in spring of 2011. Results showed that 93% of visitors were willing to pay for visiting Chahnimeh. Also, coefficients of proposed amount, income, gender, and occupation, number of visits and interest to maintain Chahnimeh environment were significant at 5% level. The average willingness to pay for each visit was 3,920 Rials and annual recreational value was 1.568 billion Rials. Number of annual visits had negative effect on the amount of willingness to pay. Finally, some recommendations are made to improve present situation.