فهرست مطالب

اقتصاد پولی، مالی - پیاپی 1 (بهار و تابستان 1390)

نشریه اقتصاد پولی، مالی
پیاپی 1 (بهار و تابستان 1390)

  • 142 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1391/03/10
  • تعداد عناوین: 7
|
  • منصور زراء نژاد، یاسیر تیموری اصل صفحه 1
    بررسی تغییرات قیمت سهام در بورس اوراق بهادار همواره مساله حایز اهمیتی است. اهمیت این مساله ناشی از کاربرد آن برای پیش بینی قیمت سهام در بازار بورس است.
    هدف این مقاله بررسی و تحلیل نیروها و مکانیزم هایی است که باعث ایجاد تغییرات شگرف در قیمت سهام و ایجاد روند آشوبناک می شود. برای آزمون روند آشوبی در سری زمانی قیمت ها، قیمت های شرکت کابل باختر از تاریخ 5/3/1387 تا تاریخ 30/5/1387 به صورت روزانه به عنوان نمونه انتخاب گردید و با استفاده از آزمون BDS مورد آزمون قرار گرفت.
    نتایج این آزمون نشان داد که سری زمانی قیمت های مورد بررسی از روند آشوبناک پیروی می کند و دارای روند است. نتایج تحقیق نشان داد که می توان از روش سیستم های آشوبناک برای کشف و پیگیری روند تغییرات قیمت سهام در بازار بورس تهران و پیش بینی آن استفاده کرد.
    کلیدواژگان: تئوری آشوب، فرضیه بازار کارا، حلقه های بازخور مثبت و منفی، قیمت سهام، آزمون BDS
  • علی حقیقت، خسرو پیرایی، محمد دانش نیا * صفحه 17

    تورم، همواره به عنوان یک معضل اقتصادی شناخته و راهکارهایی برای کنترل آن بیان شده است. یکی از راه های کنترل تورم، تولید است. با وجود این که گفته می شود: افزایش تولید، کاهش تورم را به دنبال دارد، مطالعه حاضر به دنبال پاسخ به این سئوال است: در صورتی که تورم و تولید، از یک روند متلاطم پیروی کنند، چه تاثیری بر تورم و رشد تولید خواهند گذاشت؟
    بدین منظور از داده های فصلی تولید ناخالص داخلی و شاخص قیمت مصرف کننده طی دوره زمانی بهار 1354تا تابستان 1387 و مدل خود همبسته واریانس ناهمسانی شرطی تعمیم یافته نمایی (EGARCH) استفاده شده است.
    نتایج این مطالعه نشان می دهد نرخ رشد تولید و نرخ تورم از فرآیند خود همبسته واریانس ناهمسانی شرطی (ARCH) تبعیت می کنند. هم چنین تلاطم تورم و تولید منجر به افزایش نرخ تورم شده و تلاطم تولید موجب افزایش رشد تولید می شود و این فرضیه که تلاطم تورم اثر کاهشی بر نرخ رشد تولید دارد، پذیرفته نمی شود.

    کلیدواژگان: تورم، تولید، تلاطم تورم، تلاطم تولید، مدل خود همبسته واریانس ناهمسانی شرطی تعمین یافته نمایی (EGARCH)
  • صادق بافنده ایماندوست، حسام الدین قاسمی صفحه 36
    بررسی تابع تقاضای پول با هدف تحلیل مسائل کلان اقتصادی و سیاست گذاری موضوعی با اهمیت است. مشخص شدن همه متغیرهای مهم و تاثیرگذار در تابع تقاضای پول در کنار دیگر متغیرهای اقتصادی زمینه لازم را برای موفقیت آمیز بودن سیاست های اقتصادی فراهم می کند. صورت ظاهری تحقیقات تجربی انجام شده پیرامون تقاضای پول، حاکی از نوعی پراکندگی در تعیین عوامل موثر بر آن و در نتیجه تفاوت قابل توجه در نتیجه است. عدم اطلاع از متغیرهایی که توضیح دهنده تقاضای پول می باشند و در نتیجه عدم اطلاع از مدلی که به درستی تقاضای پول را توضیح می دهد، شرایط عدم اطلاع مدل را باعث می شوند.
    در این تحقیق، بررسی عوامل موثر بر تقاضای پول ایران در شرایط عدم اطمینان مدل انجام شده است. در این مقاله از روش میانگین گیری بیزی مدل به دلیل ویژگی های مناسب برای در نظر گرفتن فرض عدم اطمینان مدل استفاده شده است. با برآورد 14000 رگرسیون و میانگین گیری بیزی از ضرایب، متغیرهای موثر مشخص شدند. دوره زمانی مورد بررسی 32 ساله و بین سال های 1354 تا 1385 می باشد.
    نتایج به دست آمده نشان می دهد که عوامل موثر بر تقاضای پول عبارتند از: تولید ناخالص ملی، شاخص قیمت کالا و خدمات، نرخ ارز رسمی، کسری بودجه به تولید، متغیر وابسته با وقفه و شاخص قیمت کالا و خدمات با وقفه.
    کلیدواژگان: تقاضای پول، عدم اطمینان مدل، رویکرد بیزی، میانگین گیری بیزی، شکنندگی
  • محمدرضا عباس زاده، محبوبه کاظمی، عبدالله آزاد صفحه 57
    حسابداری بر پیش بینی ارزش سهام و سودهای غیرعادی از متغیرهای سود (نماینده صورت سود و زیان)، ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام (نماینده ترازنامه) و بازده دفتری حقوق صاحبان سهام (که بیانگر تعامل و ارتباط این دو صورت مالی است) استفاده شده است. سود حسابداری به دو جزء تعهدی و نقدی (به عنوان نماینده صورت گردش وجوه نقد با تاکید بر مفهوم جریان های نقدی عملیاتی) تقسیم شده است. هر چه توان پیش بینی کنندگی و قدرت توضیحی اطلاعات حسابداری بیشتر باشد؛ حسابداری به اهداف تعیین شده اش نزدیک تر شده و بیانگر ارزشمندی و ضرورت ارائه اطلاعات حسابداری است.
    نتایج آزمون فرضیه های پژوهش، با به کارگیری اطلاعات مالی 132 شرکت تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای سال های 1379 تا 1388 نشان می دهد که اجزای سود، با سودهای غیرعادی رابطه ای معنی دار ولی بر عکس هم دارند. بدین صورت که رابطه اقلام تعهدی مثبت و رابطه جریان های نقدی منفی است. همچنین اجزای سود با ارزش بازار سهام رابطه ای مثبت و معنی دار دارند. از میان دو جزء سود، جزء نقدی توانایی بیشتری در پیش بینی ارزش بازار سهام دارد.
    کلیدواژگان: اقلام تعهدی، جریان های نقدی، سودهای غیر عادی و ارزش بازار سهام
  • ابراهیم گرجی، علیرضا اقبالی، محمد جواد شریف زاده صفحه 78
    امروزه نظریه سیکل های تجاری حقیقی(RBC) موضوع گزارشات، مقالات وپایان نامه های بسیاری درسراسر دنیا شده است. به نظر می رسد از آنجائی که نکته محوری نظریه سیکل های تجاری حقیقی شوک های تکنولوژی است، این نظریه را می توان یک نظریه رونق اقتصادی دانست. به عبارت دیگر این نظریه قابلیت بیشتری در تشریح ایجاد رونق اقتصادی نسبت به رکود اقتصادی دارد و از این روی در تشریح سیکل های تجاری یک رفتار غیر متقارن دارد.
    در این مقاله نویسندگان با استفاده از یک روش تحلیلی قصد دارند که نشان دهند که عملا مقررات زادیی و به روز نشدن مقررات در مقابل رشد نوآوری ها و تکنولوژی در بازار های مالی علت اصلی ایجاد رکود اقتصادی اخیر است و لذا این مسئله در مغایرت با ایده های طرفداران نظریه سیکل های تجاری حقیقی است و از این جهت بحران اخیر مالی را از جمله چالش های جدی پیش روی آنها می دانند.
    ازسوی دیگر، قبول دستاوردهای این مقاله می تواند نشان دهدکه شوک های تکنولوژی عامل اصلی ایجاد سیکل های تجاری نبوده و لذا این مقاله می تواند مورد استناد تحقیقاتی گرددکه تاکید بیشتری به شوک های طرف تقاضا دارد.
    کلیدواژگان: سیکل های تجاری حقیقی، نئوکینزین ها، شوک های تکنولوژی، مقررات زدایی، بازارهای مالی
  • محمد لگزیان، جواد بقایی، محمدحسین همایونی راد صفحه 102
    تصمیمگیری بهینه در بازارهای اوراق بهادار و سهام نیازمند برخورداری از ابزارها و فنون مناسب برای تحلیل و انتخاب بهترین گزینه های سرمایه گذاری است. در این بین صورت های مالی شرکت ها از جمله مهم ترین اطلاعات مالی برای تحلیل بنیادی سهام شرکت ها است.
    پژوهش حاضر با مبنا قراردادن اطلاعات بنیادی در صورت های مالی شرکت ها، تلاش نموده است تا اثر بخشی 10 مورد از مهم ترین نسبت های مالی را در پیش بینی بازده آتی و سود آتی 252 شرکت از شرکت های بورس اوراق بهادار تهران که اطلاعات مالی آنها در یک دوره 6 ساله (1385-1380) در دسترس بوده است را آزمون نماید.
    یافته های پژوهش نشان داده است که نسبت های سود آوری و نسبت های فعالیت می توانند پیش بینی کننده مناسبی برای بازده آتی سهام در بورس اوراق بهادار تهران باشند. با این حال ارتباط معنی داری میان نسبت های مالی و سود آتی نشان داده نشده است که احتمالا ناشی از هموار سازی سود در شرکت های ایرانی است.
    کلیدواژگان: شاخص های بنیادی، بازده آتی سود آتی، سرمایه گذاری
  • سید حسین حسینی، سیدعلی موسوی بایگی صفحه 121
    مرتبط با آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است. مقنن با درک این اهمیت نهادهای نظارتی متنوعی را در قوای سه گانه ناظر بر این قراردادها نموده است. به عبارت دیگر بررسی نظام حقوقی کشور نشان می دهد اصل نظارت برای سالم سازی نظام حاکمیت، کما بیش در قانون اساسی و سایر لایه های قانونی کشور مدنظر بوده است اما طراحی و تقویت یک نظام جامع و کارآمد نظارتی که اجزای مختلف سیستم سیاسی و اداری را تحت پوشش قرار دهد، همچنان مورد نیاز است. زیرا اجرای صحیح وظایف این نهادهای نظارتی همواره با چالش های اساسی در ابعاد قانونی، اجرایی و قضایی مواجه بوده است. ناهماهنگی بین دستگاه های نظارتی، موازی کاری، ضعف ساختاری، ابهام در قوانین و مقررات، تراکم قوانین، نگاه مدیران، ضعف فرهنگ نظارت پذیری از جمله عوامل ظعف نظارت و بروز چالش در حوزه ی قراردادهای مالی می باشد. شناسایی این نهادها و چالش های یاد شده در آنها و نیز ارائه راه کارهای برون رفت از این چالش ها و محدودیت ها، موضوع مقاله حاضر را تشکیل می دهد.
    کلیدواژگان: نهادهای نظارتی، نظارت مالی تقنینی، نظارت مالی اجرایی، قراردادهای مالی دولتی
|
  • Mansour Zarra Nezhad, Yaser Taimori Asl Page 1
    Study of the changes in the stock price in Tehran stock exchange is of great importance. This is because of its application in forecasting the stock price in the stock exchange. The aim of this article is to investigate the forces and mechanisms that cause the dramatic changes in stock price and the formation of chaotic trend. To test whether the chaotic trend in the Tehran stock exchange exists, the daily stock price of Bakhtar Cable Company (as a sample) for the period of 05/25/2008-08/20/2008 has been tested using the Brock, Dechert and Scheinkman (BDS) test. The results showed that there exists chaotic behavior in the stock price time series, and the stock price moves in trend. The findings of the research confirmed that chaotic method can be applied to detect and forecast the stock price trend in Tehran stock exchange.
  • Ali Haghighat, Khosrow Piraee, Mohammad Daneshnia Page 17

    Inflation has always been an economic problem and different solutions have been proposed to control it. Although it is said that “higher output lowers inflation rate” but it is true when other factors are constant. This study searches the answer to the following question: “what is the effect of inflation rate and output in a case that inflation rate and output growth has a volatility trend?” To this aim we use seasonal data on Iran’s gross domestic product and consumer price index from spring 1975 to summer 2008 and an exponential generalised autoregressive conditional heteroskedasticity (EGARCH) model to show volatility the variables. The results of this study show that there is an autoregressive conditional heteroskedasticity (ARCH) process in the output growth and inflation rate. We also find that the inflation rate and output volatility increase Inflation rate and the output volatility higher output growth. The hypothesis that the inflation rate volatility lowers output growth can not be accepted.

  • Sadegh Bafandeh Imandoust, Hesameddin Ghasemie Page 36
    Examination of demand of money and recognition of important factors, is one of the important problems in macroeconomic. Identifying important factors that can affect demand money function, beside other economic factors, guaranty successfulness for economic policies. Semblance of many studies have been carried out to specify factors affecting demand of money, indicate some scattering on choosing important factors, so results are different. Lack of knowledge about descriptive variables and correct model of money demand, produce wrong model.To avoid a prejudgment on the effective factors of Iran’s money demand (based on a specific theory), Bayesian Model Averaging is utilized. As it is common, this approach is based on the estimation of a regression model for many times (here 14,000) and estimation of coefficients with Bayesian Model Averaging. Data period is between 1976 -2007.Results show that GNP, CPI (consumer price index), formal exchange rate, ratio of budget deficit on GNP, lagged dependent variable and CPI with lagged have significant effects on demand of money.
  • Mohammad Reza Abbaszadeh, Mahbubeh Kazemi, Abdollah Azad Page 57
    This Paper investigates the link between accrual and cash flow components of earnings and future abnormal earnings and Equity Values. The base of tests in This paper is Ohlson (1999) model and net income, equity book value and return on equity book value, is the variables that used in this paper. The statistical population of this research is the firms accepted in the Tehran stock exchange that examined for the time period between 2000 & 2009 by 132 firms as the sample.The results of empirical tests indicate that as predicted, accruals are incrementally informative regarding future abnormal earnings. Moreover, cash flows are significantly incrementally informative regarding future abnormal earnings. The results also reveal that the findings relating to accruals and cash flows in the abnormal earnings equations are “mirror images” of each other. The results also indicate that the accrual and cash flow components of earnings are incrementally valuation relevant.
  • Ebrahim Gorji, Ali Reza Eghbali, Javad Sharefzadeh Page 78
    Today, real business cycles theory, subject reports, articles, letters thesis has many worldwide. It seems since the main point in the theory of business cycles is a true technology shocks, this theory can be considered a theory of economic boom. In other words this theory in describing the capabilities to create greater prosperity to recession and the anatomy of the business cycles is an asymmetric behavior. In this article the authors use an analytical technique to show that they intend to remove the rules and regulations not to date against the growth and technology innovation in financial markets the main reason for the recent economic downturn has created and therefore in contradiction with this idea theorist theory of real business cycles and hence the current financial crisis, including the serious challenges facing them know. Other hand, gains of this article can show aspects of technology shocks main business cycle is created and so this paper can be used emphasis on research that shocks are demand side.
  • Mohammad Lagzian, Javad Baghaei, Mohammad Hossein Homayoni Rad Page 102
    Optimized decision making in the market of stocks and bonds needs utilizing suitable tools and skills in order to choose the best choices for investment. The most important financial information of corporations is their financial reports that help analyzing basics of stocks. Current research by basing basic information of corporation’s financial reports, has tried to examine traces of 10 instances of the most important financial ratios in the prediction of oncoming efficiency and profit of 252 companies out of those companies in the stock market of Tehran that their financial reports in a 6 year period (2001-2006) have been available. Research results show that profitability ratios and activity ratios can be proper predictive of oncoming efficiency in the stock market of Tehran. Nonetheless there is not a meaningful relationship between financial ratios and oncoming profits; that this may be due to smoothing of profits in Iranian companies.
  • Seyed Hossein Hosseini, Seyed Ali Moosavi Baygi Page 121
    Governmental contracts have an important place in the financial and economic system.Because the transfer of funds generally is done by contracts.In other hand because of governmental economic system in our country and concentration of capital in this section, the governmental contracts has greater importance.Therefore the special monitoring on various stages of contract from foundation to implement is necessary. Otherwise the negative consequences will follow that the corruption is the most important of those consequences.The studies shows that country's legal system has foresighted a monitoring system to assure healthy and sound implantation of projects, However, need for a comprehensive and effective surveillance system to incorporate various aspects of political and administrative issues is still evident, This is mainly because proper functioning of regulatory bodies has always been a challenge for legislators, executives, as well as judicial system.This article seeks to identify involved bodies, explore challenges and propose solutions, towards a more effective system of monitoring.