فهرست مطالب

نشریه محیط زیست طبیعی
سال شصت و چهارم شماره 3 (پاییز 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/10/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • نوشین ساطعی، محمد کابلی، سعید چراغی، محمود کرمی، میترا شریعتی نجف آبادی صفحه 209
    زیست شناسان اغلب با پایش آشیانه پرندگان و ثبت وضعیت تخمها و جوجه ها در طی دوران جوجه آوری اقدام به محاسبه موفقیت جوجه آوری برای گونه مورد مطالعه می کنند. در این مطالعات آگاهی از زمان دقیق نخستین تخمگذاری و خروج جوجه ها از تخم از اهمیت بالایی برخوردار است و به این منظور می بایست تک تک آشیانه ها بازدید شود. اگر تعداد آشیانه ها و یا فاصله آنها از یکدیگر زیاد باشد به طوری که عملا نتوان در هر روز همه آشیانه ها را بررسی نمود، محقق با کمبود اطلاعات مواجه می شود که برآورد احتمال موفقیت جوجه آوری را با مشکل مواجه خواهد نمود. از سوی دیگر برآورد بقاء آشیانه ها بر اساس نسبت تعداد آشیانه های موفق به تعداد کل آشیانه ها نیز برآوردی بیش از حد واقعی ارایه می کند. میفیلد1 نشان داد که تعداد آشیانه ها به عنوان تعداد واحد نمونه برداری در این دسته از مطالعات مناسب نیست بلکه تعداد روزهایی که یک آشیانه در مقابل خطرات ناشی از صیادی، انگلی، شرایط بد آب و هوایی و نظایر آنها قرار دارد برآورد بهتری ارایه می کند. این مطالعه طی یک دوره جوجه آوری، از بهمن 1386 تا اردیبهشت 1387 در دشت مهرانو در ذخیره گاه زیستکره توران انجام گرفت و هدف از آن تعیین موفقیت جوجه آوری زاغ بور در دوره های مختلف جوجه آوری بر اساس روش میفیلد بود. بر اساس نتایج به دست آمده احتمال بقاء تخم ها در طی دوره تفریخ 435‎/0، احتمال بقاء جوجه در طول دوره جوجه کشی 86‎/0 و احتمال بقاء جوجه ها تا زمان ترک آشیانه 963‎/0 به دست آمد. در نهایت احتمال موفقیت جوجه آوری 36‎/0 محاسبه شد. نتایج نشان می دهد که تخم های این پرنده با تهدیدات متعددی در دوران جوجه آوری مواجه است. بیشترین میزان تلفات در طی این دوران، طی دوره تفریخ تخم ها تعیین شد و طعمه خوارای بزمجه (Varanus griseus caspius)‎ مهم ترین طعمه خوار تخم ها و جوجه ها در آشیانه ها شناخته شد. به نظر می رسد که برای مدیریت و حفاظت از این پرنده در زمان جوجه آوری، کاهش تهدیدات بویژه در دوران تفریخ می تواند در افزایش موفقیت و بهبود وضعیت جمعیتی آن مفید باشد.
    کلیدواژگان: روش میفیلد، ذخیره گاه زیستکره توران، زاغ بور، احتمال بقا، موفقیت تولید مثلی
  • علی لطفی، سید مهدی حشمت الواعظین صفحه 219
    زمین های کشاورزی با شبکه ای از پرچین های و قطعات جنگلی مجزا (شبکه سبز سرزمین) بخش مهمی از سرزمین اروپا را می پوشاند. پرچین های درختی از دیرباز از جنبه های گوناگون مثل تامین چوب و هیزم، تامین علوفه و میوه مورد استفاده کشاورزان بوده است. اما در دهه های اخیر این شبکه سبز با وجود فواید بی شمار اقتصادی و محیط زیستی، در اثر مکانیزاسیون کشاورزی، تغییر به مراتع و افزایش سطح زیر کشت در معرض نابودی قرار گرفته است. از سوی دیگر به سبب اتخاذ رویکردها و روش های جدید در زمینه تامین سوخت، اصلاح اراضی کشاورزی و تولید میوه اهمیت درختان پرچینی برای کشاورزان جهت نگهداری و حمایت از آنها به-شدت کاهش یافته است و از دلایل اصلی نابودی آنها شمرده می شود. مطالعه حاضر به منظور بررسی روند تغییرات پرچین ها و قطعات جنگلی و رابطه آن با فعالیت های کشاورزی، نوع سیستم بهره برداری و کاربری زمین مجاور و بررسی جامعه شناختی این تغییرات از دید کشاورزان، در غرب فرانسه صورت پذیرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از تفسیر عکس های هوایی در دو مقیاس زمانی کوتاه و بلند مدت در سیستم اطلاعات جغرافیایی انجام گرفت. مطالعه در مقیاس زمانی بلند مدت (50 ساله) برای بررسی روند کلی تغییرات سرزمین نشان دهنده کاهش 64 درصدی در شبکه سبز و نابودی 45 درصدی در مورد قطعات جنگلی بود و این درحالی است که شاخص نسبت تعداد به مساحت قطعات جنگلی با 71 درصد رشد همراه بوده است. نتیجه این تغییرات کاهش ارزش اکولوژیک سرزمین همراه با کاهش شاخص تنوع و میزان ارتباطات درون سرزمینی (70 درصد) است. مطالعه در دوره 11 ساله نشان دهنده ارتباطات درون سرزمینی بین ساختارهای مختلف و نحوه مدیریت سرزمین همراه با کاهش میزان مدیریت درختان است. از طرف دیگر ارتباط مستقیم میان نوع کاربری زمین و سیستم بهره برداری با نحوه مدیریت ساختار مشخص شده است. این مساله ضمن بیان و تایید کاهش میزان نقش کشاورزان در مدیریت سرزمین بر اهمیت آن تاکید می کند. مطالعات بخش اجتماعی بیان کننده کاهش اهمیت درختان از دید کشاورزان از جنبه های اقتصادی و تامین سوخت است. لذا در پیش گرفتن سیاست های تشویقی در بطن سیاست های کشاورزی ملی (فرانسه) و اروپایی (CAP)‎ که مبتنی بر حمایت از کشاورزان برای حفظ پرچین ها همراه با معرفی کارکردهای بهینه برای تولید چوب صنعتی و سوخت باشد، برای حفظ این ساختار و در نهایت افزایش پایداری سرزمین ضروری است.
    کلیدواژگان: تغییرات سیمای سرزمین، سیستم بهره برداری کشاورزی، عکس هوایی، شبکه سبز سرزمین
  • سادات فیض نیا، گلاله غفاری، کیوان کریمی زاده، منیرالسادات طباطبایی زاده صفحه 231
    اطلاعات دقیق و صحیح از فرسایش در کشور ما بسیار کم است و بین اندازه گیری ها و برآوردهای انجام شده نیز اختلافات زیادی مشاهده می شود. جوان بودن تحقیقات این رشته و فقدان اندازه گیری های دراز مدت فرسایش، مانع از دستیابی به اعداد قابل اعتماد در این زمینه شده است. همچنین تخمین مقدار رسوب دهی حوزه های آبخیز برای مقابله با خطرات ناشی از تجمع رسوب در سازه های آبی و مخازن سدها از هدف های اساسی در مدیریت منابع آب است. مطالعات نشان می دهد که ایجاد مخازن سدها اثرات ژرفی بر محیط زیست بالا دست و پایین دست رودخانه ها و کیفیت آب دارد. در این تحقیق سعی شده است تا با بهینه سازی معادله سنجه رسوب در ایستگاه های باغ تنگه، نارون و گلینک، از ایستگاه های واقع بر روی حوزه های آبخیز سد لتیان و طالقان، مدلی بهینه برای برآورد بار رسوب معلق معرفی شود. به همین منظور بر اساس 6 مدل یک خطی، دو خطی، حد وسط دسته ها، ضریب اصلاحی فائو، ضریب اصلاحی پارامتری و ضریب اصلاحی غیر پارامتری و با استفاده از دبی روزانه جریان، بار معلق برآورد شد و به منظور انتخاب بهترین مدل از شاخص میانگین درصد خطای نسبی، ضریب کارایی و ضریب تعیین استفاده شد. نتایج حاصل از مطالعات نشان داد که منحنی سنجه حد وسط دسته ها در هر سه ایستگاه، دارای کم ترین میزان میانگین درصد خطای نسبی و بیشترین میزان ضریب کارایی و ضریب تعیین و بهترین قابلیت پیش بینی را دارا است، در نتیجه این مدل به عنوان مناسب ترین مدل برآورد رسوب معلق از میان مدل های مورد بررسی تعیین شد. همچنین مطالعات نشان داد که بیش از 70 درصد از رسوب معلق سالانه طی ماه های سیلابی (اسفند، فروردین و اردیبهشت) و در کمتر از 25 درصد زمانی از حوضه منتقل می شود، که اهمیت نمونه برداری بیشتر و زمان بندی شده را در طی این ماه ها نشان می دهد.
    کلیدواژگان: سنجه رسوب، فرسایش، طالقان
  • آزتیا فراشی، محمد کابلی، محمود کرمی صفحه 243
    گونه های مهاجم یک تهدید مهم برای تنوع زیستی محسوب می شوند و خسارات اقتصادی بسیاری به بار می آورند. مدل سازی روند پراکنش گونه های مهاجم برای یک منطقه یک ابزار مدیریت تنوع زیستی محسوب می شود. راکون (Procyon lotor)‎ بومی شمال و مرکز آمریکا است. اما امروز این گونه به عنوان مهاجم در بسیاری از کشور ها از جمله ژاپن، آلمان و روسیه شمرده می شود. راکون در ایران در سال 1370 برای نخستین بار در شهرستان اسالم در استان گیلان مشاهده شد. در این مطالعه سعی شد با استفاده از روش الگوریتم ژنتیک روند پراکنش این گونه در استان گیلان شبیه سازی شد. نتایج این مطالعه نشان داد که روند هجوم گونه مهاجم راکون، بسیاری از اکوسیستم های استان گیلان را تهدید می کند و 36% از کل استان گیلان که 25% مناطق حفاظت شده این استان را نیز شامل می شود در معرض هجوم این گونه قرار دارد. بسیاری از مناطق حفاظتی به طور کامل در معرض هجوم این گونه هستند، مناطقی که در بسیاری از موارد مانند پناهگاه حیات وحش لوندویل و پناهگاه حیات وحش امیرکلایه در حمایت از گونه های گیاهی و جانوری منحصر به فرد انتخاب شده اند. در نتیجه روند هجوم این گونه در استان گیلان می تواند خسارات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. مناطق مسطح با شیب کم و دارای پوشش گیاهی متراکم بیشتر در معرض هجوم این گونه قرار دارد. بخش وسیعی از مناطق مورد هجوم در شیب کمتر از10 درصد و ارتفاع کمتر از500 متر از سطح آب های آزاد قرار دارد.
    کلیدواژگان: هجوم، راکون، الگوریتم ژنتیک
  • طاهر قدیریان، سعید محمدی*، محمدرضا اشرف زاده، میترا شریعتی نجف آبادی، طیبه شاهی صفحه 255

    جنس Acomysشامل 14 گونه از جوندگان موش شکل کوچک است که در زیرخانواده Murinae جای دارند. این پژوهش به منظور بررسی تفاوت های ریختی و ریخت سنجی بین جمعیت های مختلف گونه موش خاردار از لحاظ صفات ظاهری و جمجمه ای در مناطق میناب، بوشهر و ذخیره گاه زیستکره گنو انجام شد. نمونه برداری از تابستان 1383 تا مرداد 1385 انجام شد و 52 نمونه موش خاردار از مناطق مذکور به دست آمد. نتایج تجزیه واریانس یکطرفه نشان داد از نظر تمامی صفات به جز صفات مربوط به طول دیاستما و طول شکاف کامی قدامی اختلاف معنی داری بین مناطق بوشهر، گنو و میناب وجود دارد. بر اساس نتایج به دست آمده از تحلیل مولفه های اصلی مشخص شد نمونه های به دست آمده از مناطق خائیز و جم (بوشهر) در یک گروه قرار دارد و با محور دوم به طور مستقیم همبستگی داشت که تعلق پذیری نمونه های به دست آمده در این مناطق به دلیل شباهت آن ها از نظر پهنای جعبه جمجمه است. نمونه های به دست آمده از منطقه میناب که به طور مستقیم با طول اکسی پیتونازال، طول کندیل و بازال، پهنای زیگوماتیک و قطر سوراخ خارجی شنوایی همبستگی داشت، در یک طبقه تفکیک شد. بخشی از نمونه های به دست آمده از منطقه گنو به نمونه های میناب شباهت داشت اما بخشی دیگر به دلیل همبستگی منفی با متغیرهای طول اکسی پیتونازال، طول کندیل و بازال، پهنای زیگوماتیک و طول فک پایین از سایرین جدا شد. بررسی تغییرات صفات جمجمه ای نشان دهنده نقش صفاتی از جمله طول اکسی پیتونازال و طول کندیل و بازال در تفکیک جمعیت ها از یکدیگر است. با نگاهی کلی مشخص می شود که این صفات مورفومتریک بررسی شده شاخص خوبی برای تفکیک نمونه های مورد مطالعه به شمار می رود.

    کلیدواژگان: میناب، بوشهر، ذخیره گاه زیستکره گنو، آرایه شناختی، صفات جمجمه ای، Acomys dimidiatus
  • سید حسین خزاعی، حمید عباسی تبار، روح الله تقی زاده مهرجردی صفحه 267
    به منظور حفظ کیفیت آب های زیرزمینی اطلاع از پراکنش مکانی و زمانی فاکتور های کیفی آنها حائز اهمیت است. در این راستا روش های زمین آماری یکی از تکنیک های پیشرفته برای پهنه بندی کیفیت آب های زیرزمینی است. در این پژوهش برای تعیین توزیع مکانی آلودگی نیترات در آب های زیرزمینی منطقه سیاخ دارنگون در غرب شیراز در استان فارس از 33 حلقه چاه فعال به صورت تصادفی نمونه برداری شد. نتایج نشان داد غلظت نیترات در آب های زیرزمینی منطقه مورد مطالعه در دامنه 85‎/3 تا 92‎/14 میلی گرم بر لیتر متغیر است. سپس برای بررسی تغییرات مکانی نیترات از سه روش کریجینگ، معکوس فاصله و کوکریجینگ استفاده شد. همچنین از کریجینگ شاخص برای تهیه نقشه احتمال آلودگی نیترات استفاده شد. نقشه های حاصل می توانند بعنوان ابزاری کارآمد برای تصمیم گیری مدیران استفاده شود.
    کلیدواژگان: استان فارس، آب زیرزمینی، زمین آمار، توزیع مکانی، آلودگی نیترات
  • علیرضا خداشناس، مرضیه خداشناس، علیرضا کوچکی، حسین صادقی نامقی، مهدی نصیری محلاتی صفحه 281
    گیاهان و بندپایان اجزای اصلی تنوع زیستی اکوسیستم ها هستند. برای ارزیابی ساختار تنوع زیستی گیاهان و بندپایان در سیستم های طبیعی مناطق خشک و نیمه خشک، مطالعه ای در سه منقطه از استان های خراسان رضوی و شمالی انجام شد. در هر منطقه 10 واحد از سیستم های طبیعی به عنوان تکرارهای آزمایش انتخاب گردیده و نمونه برداری ها در این واحدها انجام شد. نمونه برداری گیاهان با استفاده از قطعات نمونه و نمونه برداری از بندپایان بوسیله تور حشره گیری انجام شد. نتایج نشان داد که غنای گونه ای گیاهان در سیستم طبیعی شیروان از دو سیستم دیگر کمتر بوده و دو سیستم طبیعی مشهد و گناباد تفاوتی ندارند. اما غنای گونه ای حشرات و فراوانی آنها در سیستم طبیعی شیروان بیشتر از دو سیستم دیگر بود. غنای گونه ای و فراوانی عنکبوت ها نیز در سیستم طبیعی شیروان بیشتر از سیستم های طبیعی مشهد و گناباد بود. بر اساس نتایج این مطالعه تنوع زیستی گیاهان و بند پایان تحت تاثیر شرایط اقلیمی قرار دارد و با افزایش میانگین درجه حرارت سالیانه و کاهش میانگین بارندگی سالیانه کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: خراسان، افمرال ها، مناطق خشک، تنوع زیستی طبیعی
  • هادی ویسی، آرش یوسفی، فاطمه آرتا، فریبا همتیان صفحه 295

    ارتباطات برای انتقال اطلاعات محیط زیستی، فرایند انتقال اطلاعات بین منابع و گیرندگان اطلاعات محیط زیستی از طریق کانال ها و مجاری ارتباطی است که در این تحقیق هدف بررسی توصیف این فرایند و چالش های پیش روی آن در ایران است. جامعه آماری تحقیق کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست کشور بودند که داده های تحقیق از 184 نفر از آنها با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع آوری شد. نتایج تحقیق نشان داد که تولید کنندگان اصلی اطلاعات محیط زیستی؛ ادارات کل، سازمان حفاطت محیط زیست و منابع برون سازمانی مانند مراکز دانشگاهی و سازمان های بین المللی هستند و پیام های محیط زیستی بیشتر حاوی اطلاعاتی در مورد آلودگی های محیط زیستی واثرات ناشی از آن است و از طریق مجاری ارتباطی اینترنت، سایت های خبری و کارگاه ها منتقل می شود و غالبا توسط افراد متخصص و مافوق و یا کسانی استفاده می شود. که مشاغل آنها با محیط زیست ارتباط دارد. نتایج همچنین نشان دادکه مهمترین موانع پیش روی فرایند ارتباطات محیط زیستی؛ مدیریت نامناسب، پردازش ناکافی اطلاعات و دسترسی نداشتن به موقع و کافی به اطلاعات می باشدکه دلیل اصلی آن نبود یک دیدگاه سازمانی و فرایندی از سوی مسئولان و مدیران و توانایی ناکافی در پردازش و تلفیق داده ها و افزایش قابلیت کاربردی آنها توسط سایر دست اندکاران محیط زیستی (کارشناسان) است.

    کلیدواژگان: پیام، ارتباطات، محیط زیست، موانع و مشکلات، منبع اطلاعاتی
  • فاطمه حسینی زوارئی، محمدصادق فرهادی نیا، اصغر عبدلی، محمد بهشتی زواره، آرش صادقی صفحه 313
    گرگ خاکستری در مقایسه با سایر گوشتخواران بزرگ ایران، از گسترده ترین حوزه پراکنش برخورداری است با این وجود مطالعات محدودی در خصوص ابعاد مختلف بوم شناختی آن صورت گرفته است. زندگی گروهی و ساختار جمعیتی، یکی از ابعاد مهم بوم شناختی گرگ ها محسوب می شود که عمدتا در اروپا و آمریکای شمالی مورد بررسی قرار گرفته و کمتر در مناطق خشک آسیا مطالعه شده است. بر این اساس، گرگ ها موجوداتی اجتماعی هستند که اندازه دسته ها معمولا با اندازه طعمه و قابلیت دسترسی آنها ارتباط دارد. درعین حال، ساختار هر گله گرگ تحت تاثیر بهره برداری انسان از جمعیت آنها نیز قرار دارد. مطالعه حاضر از تیر 1386 تا فروردین 1388 در پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو، به عنوان یک زیستگاه خشک که تراکم بالایی از انواع گاوسانان وحشی و اهلی در آن زیست می نمایند، انجام گرفت. ترانسکت هایی که در بخش های مختلف منطقه قرار داشت، به صورت ماهانه پیمایش و درمجموع 65 بار گرگ به صورت مستقیم مشاهده شد. میانگین اندازه گروه ها 37‎/2 (19‎/0=SE)‎ بود و بزرگی دسته های گرگ در فصول مختلف عموما پیرامون 2 تعیین شد و تفاوت معنی داری بین اندازه گروه ها در فصول مختلف (339‎/0=P، 143‎/1=(61،3)F)‎ و حاشیه و مرکز منطقه (423‎/0P=، 58 df=، 807‎/0= t)‎ مشاهده نشد. گروه های گرگ در قمیشلو یکی از کوچک ترین اندازه های ثبت شده در دنیا است و به نظر می رسد دلیل آن کوچک بودن اندازه طعمه ها در این منطقه نسبت به سایر مناطق حوزه انتشار آن است. عوامل انسانی از قبیل شکار مستقیم و تصادفات جاده ای از علل مهم تلفات گرگ در قمیشلو است، لیکن ترکیب افراد مشاهده شده این فرضیه را برای مطالعات آتی مطرح می نماید که جمعیت گرگ ها در قمیشلو در حالت پایدار است و تحت فشار شدید برای بهره برداری قرار ندارد.
    کلیدواژگان: پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو، گرگ خاکستری، تغییرات اندازه جمعیت، Canis lupus
  • بهمن جباریان امیری صفحه 325
    در پی شکل گیری تفکرات حفاظت محیط زیست در اوایل دهه 1970 و فشار های اجتماعی بر دولت ها به منظور برنامه ریزی و اتخاذ اقداماتی جهت جلوگیری از تخریب بیشتر محیط زیست، در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، قانون لزوم انجام ارزیابی اثرات زیست محیطی برای پروژه های عمرانی به تصویب رسید. از آنجا که انجام ارزیابی اثرات محیط زیستی خود مستلزم در اختیار داشتن روش ها و ابزار مخصوص خود بود، تلاش های زیادی در این زمینه صورت پذیرفت تا روش های مورد نیاز برای انجام ارزیابی اثرات محیط زیستی ابداع و توسعه داده شود. با توجه به اینکه هر کدام از روش های ابداع شده دارای معایب و مزیت های خاص خود است، انتخاب روش یا روش های برتر از سوی گروه ارزیابی، در شمار یکی از چالش ها محسوب می شود. مطالعه حاضر با بهره گیری از مدل تصمیم گیری چند شاخصه به طور عام و روش تاکسونومی عددی بطور خاص به رده بندی و تعیین اولویت روش های ارزیابی اثرات محیط زیستی پرداخته است. نتایج این بررسی نشان می دهد از میان روش های ارزیابی اثرات محیط زیستی روش چک لیست وزنی و ماتریس را می توان در شمار اولویت دار ترین آنها محسوب کرد.
    کلیدواژگان: ارزیابی اثرات محیط زیست، تصمیم گیری چند شاخصه، تحلیل تاکسونومی
|
  • N. Satei, M. Kaboli, S. Cheraghi, M. Karami, M. Shariati Najafabadi Page 209
    Knowing the exact time of first-laying and hatching has great importance in breeding success studies. For this purpose, it is necessary to have regular nest visits. There might be conditions, such as long distance between nests and/o their low densities that lead to regular visits become impossible; this will cause a lack of information for the estimation of probability of breeding success. Mayfield provided a method which works for estimation of survival rate in different reproduction periods, as well as estimation of nest success despi f missing data. This study was conducted during February to May 2008, in Mehrano plain (in Touran B.R.).Mayfieldsld method was performed for breeding success of Iranian Ground-Jay "Podoces pleskei". Based on results, the probability of egg's survival during the incubation period, survival of chicks during hatching period and nestling probability was 0.435, 0.86, and 0.963 respectively. The overall success from the begthe incubation period incubation period to nestling time was calculated 0.36. Our result showed that the eggs are faced with several threats during the breeding period. The maximum mortality rate was detected during the incubation period. Predators such as Great Monitor (Varanus griseus) are playing a key role in this concern. Reducing such treats during the incubation period plays a fundamental act to increase the breeding success and in result improve population.
    Keywords: Podoces pleskei, Turan biosphere reserve, Mayfield method, Breeding success
  • A. Lotfi, S. M. Heshmatol Vaezin Page 219
    Agricultural landscapes with the green veins and forests patches are forming many parts of European landscapes. In spite of many ecological, economic and agricultural advantages of these elements, they have been changed due to agricultural intensification. We studied changes of these elements, their relations with agricultural activities, farming systems and land use of the adjacent parcel in the western of France. Furthermore, a sociological study has been conducted to understand the role of agricultures in management of landscape. Data analyses with using the aerial photographs in two scale times have been done in geographical information system. The results of long time scale approach indicate a 64 % decrease in green veins, 45% decrease in forest patches and a great increase (71 percent) in fragmentation forest patches. We observed the decline of ecological value of landscape, related to quality and quantity of landscape connections 70%). The direct relations between a land use type and farming exploitation system show that farmers have key role in shaping landscape and its structure. The socio-economic study indicates that the economic importance of hedgerows has been declined. To conserving these structures and suitability of landscape, it is recommended to integrate the landscape guidelines in agricultural policy in national scale (France) and in European scale (CAP).
    Keywords: Landscape network of green veins, Farming system, Aerial photographs, Landscape changes
  • S. Feiznia, G. Ghafari, K. Karimizadeh, M. Tabatabaezadeh Page 231
    There is a lack of accurate and correct information about erosion in Iran. Moreover, there is a big difference between measurements and estimations. Sediment is also an important environmental problem which pollutes water physically and chemically and therefore, sediment problem is usually studied as environmental problems. Estimation of sediment yield of drainage basins is important for prevention of sedimentation. In this research, by optimization of sediment rating curves in Bagh- Tangeh, Narvan and Afgeh Hydrometric stations in Latian Drainage Basin and Gelinak Hydrometric station in Taleghan Drainage Basin, an optimized method for estimations of suspended sediment yield is proposed. Six methods of linear, multi-linear, median of classes, FAO correction coefficient, parametric and non-parametric correction coefficients were used. By using daily flow discharges, suspended sediment yield was estimated. To select best model, mean percentage of relative error, efficiency coefficient and determination coefficient were employed. The results showed that sediment rating curve using the median of classes has the lowest mean percentage of relative error and the highest efficiency coefficient and determination coefficient. It has also the highest potential prediction. The result also shows that more than 70% of yearly sediment yield has been transported during flood-period months of March, April and May, which comprise less than 25% of the period, indicating the importance of condense sampling during these times.
    Keywords: Erosion, Taleghan, Sediment rating
  • A. Farashi, M. Kaboli, M. Karami Page 243
    Nowadays, invasive species are a major threat to biodiversity and create many economic losses. Modeling for predict the distribution trends of invasive species is considered as a biodiversity management tool. Raccoon is a native species in North and Central America, and nowadays it is an invasive species in many countries such as Japan, Germany and Russia. Raccoon was observed for the first time in Gilan province in Iran in 1991. We simulated distribution of the species in Gilan province using Genetic Algorithm rule-set Prediction method (GARP). The results showed that the Raccoon invasion trend threats many ecosystems and 36% of the area, including 25% of protected areas is at invasion risk. Many protected areas are fully exposed to invasion. In many cases, these areas are unique in support of plant and animal species, such as Amirkolaye and Lavandevil wildlife refuges. So the species invasion trend could bring irreparable damages. Areas characterized by a low slope and high density of vegetation are more exposed to invasion. A large part of these areas is with slops between 0°-10° and altitudes between 0-500 m.
    Keywords: Raccoon, Genetic algorithm, Invasion
  • T. Ghadirian, S. Mohammadi, M. R. Ashrafzadeh, M. Shariati Najafabadi, T. Shahi Page 255

    Genus Acomys comprising 14 species from mouse like rodents and substituted in Murinae subfamily. The aim of this research was surveying external, cranial and dental character differences among diverse populations of Acomys dimidiatus in Minab, Boushehr and Geno biosphere reserve. Sampling was performed during summer 2003 and 2005. Total of 52 species were collected from mentioned sites. The results of ANOVA revealed a significant differences of all characters between study areas except Length of Diastema and Length of anterior Palatine foramina. Analysis of PCA showed Khaeez and Jam samples (Boushehr region) was stand in separated group and had a positive relationship with second axis. These samples were similar by Cranial Width. Minab samples had an optimistic association with Occipitonasal Length, Condylobasal Length, Zygomatic Length and Length of Mandible. Some of Geno samples were similar to Minab samples but others were disparted because of negative relationship with Occipitonasal Length, Condylobasal Length, Zygomatic Length and LM characters. Comparisons of cranial characteristics revealed importance of Occipitonasal Length and Condylobasal Length to distinct populations. Our results suggested mentioned morphometric characters as a good index to separate individuals from different areas.

    Keywords: Boushehr, Geno biosphere reserve, Minab, Cranial characters, Taxonomy, Acomys dimidiatus
  • S. H. Khazaei, H. Abbasi Tabar, R. Taghizadeh, Mehrjardi Page 267
    Spatial and temporal distribution of qualitative factors of groundwaters is important to preserve their quality. So, one of the advanced techniques for distribution of groundwater’s qualitative is geostatistic methods. In this study, 33 active wells were randomly sampled to determine the spatial distribution of nitrate pollution in groundwater of the Siakh Darengoun Region (West of Shiraz in Fars Province). According to the results, nitrate concentration in the studied region is between 3.85 to 14.92 mg/l. Three methods such as Kriging, Inverse Distance Weighting and Cokriging were used for studying nitrate spatial changes. Furthermore, Kriging Indicator was used to produce the map of nitrate pollution probability. The maps can be used as an efficient tool for management decisions.
    Keywords: Fars province, Spatial distribution, Nitrate contamination, Groundwater, Geostatistic
  • A. Khodashenas, M. Khodashenas, A. Koocheki, H. Sadeghi Namaghi, M. Nassiri Mahallati Page 281
    Plants and arthropods are the main elements of biodiversity in ecosystems. In order to evaluate structural biodiversity of plants and arthropods in natural systems of arid land, a study was carried out in Shirvan, Mashhad and Gonabad, three regions of Razavi and Northern Khorasan provinces, Iran. In each region, 10 areas of natural systems selected and sampling was done in these selected areas. Plant sampling performed by quadrates and arthropod sampling was done by sweep net. Species richness of plants in natural systems of Mashhad and Gonabad was greater than Shirvan. In the same time, species richness and abundance of insects in the natural system of Shirvan were greater than two other systems. Furthermore, species richness and abundance of spiders in the natural system of Shirvan were greater than two other systems. Results showed that biodiversity of plants and arthropods were affected by increasing of mean annual temperature and decreasing of mean annual precipitation.
    Keywords: Plants diversity, Ephemerals, Biodiversity, Insect's diversity, Spider's diversity, Khorasan
  • H. Veisi, A. Yousfi, F. Arta, F.Hematyan Page 295

    Environmental communication is the information transfer between sources and recipients of through communication channels. The aim of this study is to investigate the process and its challenges in Iran. Target populations for this study consisted of state environmental experts in the department of environment (N=184), data was collected using the questionnaire tools. Results revealed that environmental messages are mainly about environmental pollutants and its effects, obtained from sources such as field reports, expert’s knowledge and news. They are often transferred through the Internet and workshops. These are applied by superiors and professionals who their jobs are associated with environment. The results also showed that the main obstacles facing the process of environmental communication are poor management, inadequate processing of information and lack of punctually adequate access to the data. Lack of organizational perspectives from officials and managers, insufficient capacity in processing, poor data integration capabilities and increasing their use by environmental experts were the main reasons for communication troubles.

    Keywords: Environment, Obstacle, Message, Information source, Communication
  • F. Hosseini Zavarei Farhadinia, A. Abdoli, M. Beheshti Zavareh, A. Sadeghi Page 313
    Despite its largest range of distribution in comparison to other large carnivores in Iran, the grey wolf has been the least-studied carnivore in the country with limited available data on its ecology. Its social life and population composition have been investigated across its global range in Europe and North America; however, it has been less explored in arid environments of Asia. Accordingly, the grey wolves normally live in groups which their size is correlated with prey size and availability. Meanwhile, their group structure is affected by human exploitation. Present research was conducted between July 2007 and April 2009 in Ghameshlou Wildlife Refuge and National Park as an arid reserve with high density of domestic and wild ungulates. Transects covering various habitat types were patrolled monthly which as a result, 65 times wolves were encountered. Mean group size was calculated 2.37 (SE=0.19), seasonally around two individuals with no significant seasonal difference (P= 0.339, df=3, ANOVA=1.143) and spatial difference (P 0.423, df=58, t=0.807). Wolf group size in Ghameshlou is one of the smallest ever documented in the world which is maybe related to its prey size. Shooting and road incidents are the main factors of human-caused mortalities in Ghameshlou. Composition of sighted groups generates a hypothesis that the wolf population has a stable situation and is not heavily affected by human exploitation.
    Keywords: p size, Wildlife refuge, Ghameshlou national park, Gray wolf, Canis lupus
  • B. Jabbarian Amiri Page 325
    Further to emerging the environmental protection thoughts in the 1970's, most of the governments in the developed countries have been faced with social pressures for taking actions in order to stop the degradation in the environment and the quality of life. In response to such a societal desire, those governments have approved the requirement of environmental impact statement for the projects. In order to meet the need in the methods and tools for conducting the environmental impact assessment, a majority of the efforts has been focusing on developing appropriate methods and tools for the environmental impact assessment. However, these methods and tools have its own advantages and disadvantages so that choosing the most relevant methods and tools are of the most challenging task of the environmental assessment expertise team. In order to determine the degree of prioritization of the available methods and tools, the present study has applied the numerical taxonomic analysis as one of the multi-attribute decision making methods. The results have revealed that the weighted checklist and matrix methods, out of twelve methods had the highest priority in order to apply for conducting the environmental impact assessment.
    Keywords: Environment, Impact, Assessment, Method, Taxonomy