فهرست مطالب

نشریه پژوهش های مدیریت انتظامی
سال دوم شماره 2 (تابستان 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/05/16
  • تعداد عناوین: 7
|
  • توحید عبدی، عباس بهاری صفحه 171
    پلیس با برقراری تعامل و مشارکت با مدارس (دانش آموزان، اولیاء و سرپرستان و مربیان و کارکنان) ضمن استفاده از دیدگاه های آنها، بر مشکلات امنیتی و انتظامی در جامعه وقوف یافته و می تواند بیش از پیش در برقراری نظم و حفظ امنیت موفق باشد. هدف اصلی تحقیق، شناخت تاثیر آموزش و تعامل پلیس با دانش آموزان در کاهش جرایم و هدف فرعی آن، تبیین مناسب ترین شیوه ی تعامل پلیس با مدرسه می باشد. متغیر مستقل، آموزش همگانی دانش آموزان، اولیاء و سرپرستان، مربیان و کارکنان مدارس و متغیر وابسته کاهش جرایم می باشد. جامعه آماری، کارکنان و مربیان اعم از مدیران و معلمان دبیرستان های پسرانه شمال شرق تهران در سال 1386 است که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 236 نفر است. داده های پژوهش، از طریق پرسشنامه محقق ساخته با طیف لیکرت انجام گردید(91/0=α). پس از تجزیه و تحلیل داده ها فرضیه اصلی تحقیق «تاثیر تعامل پلیس و مدارس با رویکرد آگاه سازی بر کاهش جرایم» و سه فرضیه فرعی تحقیق 1- بین تعامل پلیس با مربیان و کارکنان مدارس و کاهش جرایم رابطه معناداری وجود دارد. 2- بین تعامل پلیس با اولیا و سرپرستان دانش آموزان وکاهش جرایم رابطه معناداری وجود دارد.3- بین تعامل پلیس با دانش آموزان مدارس و کاهش جرایم رابطه معناداری وجود دارد، اثبات شده است. در نتیجه، میان تعامل پلیس با مدارس و کاهش جرایم رابطه معناداری وجود دارد. علاوه بر آن، نتایج تحقیق نشان دهنده ی این است که هر یک از این متغیرها با کاهش جرایم ارتباط معنادار و مستقیمی دارند. تعامل پلیس با مربیان و کارکنان مدارس با ضریب 11/2، تعامل پلیس با اولیاء و سرپرستان دانش آموزان با ضریب 01/ 2 و تعامل پلیس با دانش آموزان با ضریب 88/1 اولویت بندی گردیده و در این خصوص شاخصه ها و متغیرهای مستقل تحقیق به دست آمده است.
  • عزت الله نادری، غلامرضا پالوچ صفحه 187
    کارورزی مرحله ای است که در آن نظر و عمل را در هم می آمیزند. در کارورزی نخست به دانش پژوهان گفته می شود که چه باید بکنند؟ سپس تمرین عملی در کارورزی شروع می گردد تا هر یک از آنان بتوانند کار مورد نظر را با شیوه ای صحیح به انجام رسانند. کار عملی نقش کلیدی در آموزش ها دارد و مطالب نظری نقش تکمیلی دارند. در کارورزی دانشجویان فرصت خواهند یافت که آموخته های خود را عملا ارایه نمایند. هدف این تحقیق رسیدن به توصیفی مناسب از کارورزی دانش آموختگان کارشناسی انتظامی دانشگاه علوم انتظامی به منظور بهینه نمودن اجرای کارورزی است. سوال های مورد نظر این پژوهش عبارتند از: (1)کمیت و کیفیت مکان های اجرای کارورزی چگونه است؟ (2)کمیت و کیفیت زمانبندی اجرای کارورزی چگونه است؟ (3)کمیت و کیفیت نظارت بر اجرای کارورزی چگونه است؟ (4)کمیت و کیفیت آزمون ارزیابی علمی دانش آموختگان در پایان کارورزی چگونه است؟ تحقیق حاضر از نوع کاربردی و در انجام آن از روش تحقیق توصیفی بهره گرفته شد. جامعه آماری این تحقیق فارغ التحصیلان سال های 1382-1384 دانشکده پلیس انتظامی و نیز استادان و دست اندرکاران آموزش کارورزی (70=n) می باشند. گردآوری داده های این تحقیق از طریق پرسشنامه انجام شده است(0/75=α). داده ها از طریق آماره های توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که: اکثر آزمودنی ها با وضعیت فعلی مکان های کارورزی مخالفند، وضعیت زمانبندی اجرای آن تقریبا مساوی موافق و مخالفند، اکثرا با نظارت فعلی بر اجرای کارورزی مخالفند، و اکثرا با نحوه آزمون موافق اند.
  • مجید رضایی راد، ولی مطهرنیا، محمد گلگون صفحه 194
    ارزیابی کارایی درناجا، هرساله با صرف وقت و هزینه نسبتا زیاد با هدف بهبود عملکرد وکارایی کارکنان، ارائه ی بازخورد نتایج ارزیابی و اعلام نقاط قوت و ضعف عملکرد به آنها به منظور آگاهی از نقاط قوت خویش و رفع ضعف های احتمالی و نیز استفاده از نتایج ارزیابی در ترفیعات، انتصابات و ارتقاء و یا پرداخت اضافه حقوق و یاتشخیص نیازهای آموزشی و... انجام می شود. این امر در پایان هر سال با تکمیل فرم های ارزیابی کارایی یا اصطلاحا «ن.پ.2» توسط فرماندهان، مدیران و روسا انجام می شود. هدف این پژوهش، بررسی روش ارزیابی کارایی کارکنان ناجا می باشد که در قالب 4 قرارگرفته است. روش تحقیق، توصیفی - تحلیلی از نوع پیمایشی است که در سال 1384 در شهر همدان انجام شده است.ابزارگردآوری داده ها از طریق پرسشنامه ی خودساخته بوده است. جامعه آماری، کلیه کارکنان پایور فرماندهی انتظامی شهرستان همدان شامل کلانتری ها، پاسگاه ها، معاونت ها و مدیریت های ستادی استان(افسران ارشد، افسران جزء و درجه داران) می باشد که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 146 نفر تعیین گردیده است. برای آزمون فرضیات از آزمون تی و کای اسکوئر (χ2) استفاده شد. نتایج آزمون فرضیات نشان می دهد: 1- روش فعلی ارزیابی کارایی، باعث شناسایی نقاط قوت وضعف واستعدادهای ویژه کارکنان ناجا نمی شود؛ 2- بازخورد مناسب ازنتایج ارزیابی کارایی جهت بهبود عملکرد به کارکنان ناجا داده نمی شود؛ 3- نتایج ارزیابی کارایی، درسرنوشت خدمتی کارکنان ناجا (ترفیعات،انتصابات و...) دخالت داده نمی شود؛ 4- کارکنان ناجا از نحوه و نتایج ارزیابی کارایی سالانه خود رضایت ندارند.
  • محمدحسین الیاسی، گرشاسب عبدی صفحه 207
    این پژوهش در پی پاسخ به این سوال ها می باشد: نقش و کار کرد شبکه های ماهواره ای فارسی زبان را در عملیات روانی علیه جمهوری اسلامی موردکنکاش نظام مند قرار داد؟ نقش شبکه های ماهواره ای فارسی زبان را در حوادث و اغتشاشات بهار 1385 آذربایجان، شناسایی و مورد تحلیل چیست؟ با بهره گیری از مبانی و ادبیات موضوع و یافته های پژوهش، راهکار هایی را برای مقابله با عملیات روانی و آتی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان می توان معرفی نمود. برای تحقق این اهداف، نخست ادبیات تحقیق مرور شد، آن گاه با بهره گیری از دو روش «تحلیل محتوا» و «زمینه یابی از صاحب نظران»، روش ها و اصول عملیات روانی سه شبکه ماهواره ای فارسی زبان، یعنی صدای آمریکا، امید و جام جم، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل با استفاده از آمار های توصیفی و آزمون آماری غیرپارامتریک(دو جمله ای) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل آشکار ساخت که شبکه های مذکور از چندین روش عملیات روانی علیه جمهوری اسلامی استفاده نموده اند(و می نمایند) و آن شبکه ها در عملیات روانی خود از 5 اصل کلیدی بیش از سایر اصول استفاده می نمایند.
  • بختیار عباسلو صفحه 225
    یکی از اختیارات ضابطین دادگستری جهت حفظ و اعاده نظم عمومی، اقدامات لازم در خصوص جرایم مشهود می باشد. ضابطین دادگستری بر دو دسته تقسیم می شوند: ضابطین عام و ضابطین خاص. نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به عنوان ضابط عام دادگستری محسوب می شود. البته کلیه کارکنان نیروی انتظامی به عنوان ضابط دادگستری تلقی نمی گردند، بلکه آن دسته از کارکنان که در راستای انجام وظایف محوله از سوی مقامات قضایی اقدامات لازم را انجام می دهند یا آن دسته که در حال ماموریت در برخورد با جرایم مشهود اقدام می نمایند به عنوان ضابط دادگستری محسوب می گردند. با توجه به اینکه هدف پژوهش رفع ابهامات موجود در قوانین و مقررات مربوط به ضابطین دادگستری می باشد، این مطالعه با استفاده از روش اسنادی و با استفاده از قوانین، مقررات و نظرات حقوقدانان در خصوص موضوع را مورد بررسی قرارگرفته است. براساس یافته های به دست آمده جرایم مشهود، جرایمی هستند یا در مرئی و منظر ضابطین واقع می شوند یا بلافاصله پس از وقوع جرم ضابطین حضور می یابند یا اسباب و دلایل جرم در تصرف متهم یافت می شود یا جهت نجات مجنی علیه و به تقاضای او ضابطین مکلفند اقدامات لازم را به عمل آورند. ضابطین در برخورد با جرایم مذکور اختیار تعقیب و دستگیری متهم را در صورتی که برای تکمیل تحقیقات لازم باشد حداکثر تا 24 ساعت دارند. ضمنا در مواردی که شمول یکی از موارد تعیین شده به عنوان جرایم مشهود توسط قانونگذار، مورد تردید باشد با توجه به اصل منع بازداشت و دستگیری، ضابطین قادر به دستگیری و تعقیب نمی باشند. در آخر چند پیشنهاد برای رفع مشکلات نیز ارائه شده است.
  • اصغر افتخاری، محمدمراد ایزدی، نوذر امین صارمی صفحه 232
    سئوال اصلی در این تحقیق عبارتست از اینکه: چه عوامل انتظامی بر ترددهای غیرمجاز مرزی در منطقه قصرشیرین تاثیر می گذارند؟ نوع تحقیق کاربردی، روش آن همبستگی است و جامعه آماری آن فرماندهان پاسگاه ها، گروهان ها، هنگ های مرزی قصرشیرین و سومار، فرماندهی و هیات رئیسه و معاونان انتظامی استان کرمانشاه به صورت تمام شمار به تعداد 75 نفر می باشند. روش گردآوری اطلاعات مطالعه کتابخانه ای و میدانی، ابزار آن طراحی و توزیع پرسشنامه در بین نمونه آماری است. قلمرو زمانی تحقیق «سال 1385» و قلمرو مکانی آن منطقه مرزی قصرشیرین از «چم بیزل» تا «رودخانه مرزی تلخاب» به طول 261 کیلومتر است. نتیجه تحقیق تایید علمی فرضیات و به عبارتی وجود رابطه معنادار بین استقرار مناسب واحدهای مرزی، وجود تجهیزات و امکانات، تسهیلات گذرنامه ای، مبارزه با قاچاق کالا در دروازه های تردد مرزی و بازارچه های مرزی، منابع انسانی سازمانی از نظر کمی و کیفی، کنترل عملیاتی با ترددهای غیرمجاز مرزی در منطقه موردمطالعه(قصرشیرین)است؛ که منتهی به ارائه پیشنهادهای پژوهشی واجرایی گردیده است.
  • علیرضا محسنی تبریزی، حمید کریمی صفحه 248
    این پژوهش به بررسی عوامل اجتماعی موثر بر جرائم خشونت آمیز جوانان ذکور همدانی می پردازد. در این پ‍ژوهش عوامل و متغیرهایی نظیر عدم موفقیت تحصیلی، خشونت در خانواده، از هم گسیختگی خانوادگی، بزهکاری والدین، یادگیری جرائم از طریق رسانه ها، دوستان ناباب، داشتن و نحوه گذراندن اوقات فراغت جوانان و ولنگاری پدر مجرمین به عنوان عوامل اجتماعی تاثیرگذار بر خشونت جوانان همدانی تعیین شده اند. نوع پژوهش کاربردی و روش پ‍ژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری کلیه جوانان بزهکاری است که در سال 1385 در زندان های شهرستان همدان زندانی می باشند. از بین آنها به روش نمونه گیری تصادفی ساده 100 انتخاب گردیده که با 100 از جوانان غیربزهکار همدانی که با روش خوشه گیری تعیین شده اند، مقایسه می شوند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه محقق ساخته که روایی آن مورد تایید اساتید و صاحب نظران بوده و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ تعیین شد (95/0 = α). روش آماری از طریق آزمون T انجام شده و نتایج پژوهش نشان می دهد که عوامل عدم موفقیت تحصیلی، خشونت در خانواده، از هم گسیختگی خانواد گی، بزهکاری والدین، یادگیری جرایم از طریق رسانه ها، داشتن دوستان ناباب، داشتن و نحوه گذراندن اوقات فراغت و ولنگاری پدر مجرمین به عنوان عوامل اجتماعی بر خشونت جوانان همدانی تاثیر دارند. به منظور کاهش جرائم خشونت آمیز جوانان ذکور همدانی پیشنهاد می شود پلیس متناسب با هر کدام از عوامل تاثیرگذار برخشونت راهکارهای مناسب را جهت کاهش جرائم خشونت آمیز بکار ببرد.
|
  • Tohid Abdi, Abbass Bahari Page 171
    With police-school interacon, police can receive different view points of students,teachers, and parents, have a beer understanding of police and security problems, and be more successful in maintaining law and order. The present survey aims at recognizing the impact of police educaon and interacon with students on crime rate reducon,however the other minor goal was to find the most suitable techniques of policeschool interacon. In this study, police public educaon for students, parents, teachers,and school personnel were considered as the independent variables and crime rate reducon as dependant variable. Data were gathered through a quesonnaire (α=0.91) from school teachers and principals of northeastern of Tehran boys’ high school (n=236)in 1386(2007). The results indicated that there is significant relaonship between police-school (teachers & personnel) interacon and police-parents interacon, and police-student interacon with crime rate reducon. Therefore, there is a significant relaonship between police-school interacons with crime reducon. Police-school interacon with a coefficient of 2.11, police-parents interacon with 2.01, and policestudent interacon with 1.88 rank among the interacons, respecvely.
  • Ezatollah Naderi, Gholamreza Palooch Page 187
    Police internship is a phase of theory and pracce of police higher educaon in which a police cadet gets acquainted with what he/she must do and how to do it in the near future. Praccal experience plays a key role in educaon, and theorecal issues will help to complete the experiences derived from internship. This paper has tried to give a good descripve view of police internship carried out in Islamic Republic of Iran’s Police University (IRIPU) in order to improve the way these internships are carried out. This descripve study carried out in 1382-1384(2003-2005) among graduates of Law Enforcement Faculty of IRIPU, their advisors, and internship field administrators(n=70) is to find out the qualitave and quantave aspects of final evaluave tests, scheduling, place of internship, supervision, and praccal tests done in internships. The data were gathered through a quesonnaire (α=0.75) and were analyzed using descripve stascs. The results indicated that most of the respondents disagreed with the exisng places of internship, supervision; agreed with the tests; and medium agreed with the scheduling.
  • Majid Rezai-Rad, Vali-O-Allah Motaharnia, Mohammad Golgoon Page 194
    Performance appraisal in I.R.I. Police forces is carried out, using vast amount of me and money, to promote and develop performance and efficiency of its personnel,providing feedback of the evaluaon results, and announcement of strengths and the potenal weaknesses, and applying the results for promoon, appointment,salary, advance on wages, educaonal need assessment of Police Personnel. This act is done yearly by filling out performance appraisal forms by commanders, managers,and supervisors. This survey was done in the city of Hamadan in 1384(2005) in order to find out the situaon of performance appraisal methods used in I.R. of Iran’s Police forces. The data was gathered from selected 146 police personnel of Hamadan City Police Department (HCPD) through a quesonnaire using a simple classified sampling. Data was analyzed by using t-test and χ2. The finding showed that: 1) the present performance appraisal method does not show the special strengths and weakness of police personnel. 2) a suitable feedback is not given to the personnel of the results of the appraisal; 3)the results is does not have any effects on promoon,appointment,….; 4)personnel are not sasfied of the yearly results.
  • Mohammad-Hussein Elyasi, Garshasb Abdi Page 207
    This paper aims at finding out the role and funcon of Farsi-speaking satellite networks Psychological Operaons against Islamic Republic of Iran(IRI), idenfying and analyzing its role in the Azerbaijan province events and riots in 1385(2006), and introducing techniques of combang future psychological operaons of these networks. Aer a literature review on the topic, by using content analysis and field analysis from experts, the methods and techniques of psychological operaons used by the three Farsi-speaking satellite networks (VOA, Omid, and Jam-e-Jam) were analyzed. The data gathered were analyzed using a non-parametric test (binomial test). The results indicated that these networks have been ulizing mulple psychological operaons against IRI and they use 5 key techniques more than usual.
  • BakhAr Abasloo Page 225
    One of the legal authories of law enforcement officers in maintaining law and public order is acons taken towards flagrant offences. Law enforcement officers (LEOs) are of 2 kinds: general LEOs and special LEOs. IRI Police (IRIP) is considered as an LEO, but not all police officers are considered as LEOs. Only those officers are LEOs that take actions under the order of the judiciary authories or those who encounter a visible or flagrant offence while on their police missions. This study seeks to clarify legal ambiguies among laws and regulaons related to LEOs. It uses laws, regulaons,and law theorists’ view to clarify this case. The study reveals that flagrant offences are those offences that are visible to the eyes of LEOs, are seen promptly aer a crime incidence, crime evidence is in the hands of a criminal, or acts in order to save the life of a criminal vicm or respond upon his/her request. Considering the situaons stated, LEOs can prosecute or arrest an accused person, for further invesgaon, for at least 24hrs. In case the above requisites are not evident or in doubt as a flagrant offence, with reference to laws relang to the prohibion of arrest or provisional arrest, LEOs are not authorized to arrest or prosecute. A few recommendaons are provided for clarifying the case.
  • Asghar EEkhari, Mohammad-Morad Izadi, Nozar-Amin Saremi Page 232
    This applied study aims at finding law enforcement factors affecng illegal transit in Ghasre-Shirin Border of Iran. Data was gathered through a quesonnaire from commanders of border police departments and border regiments of Ghasre-Shirin and Somar areas(an area between Cham-Biizel and Talkhab border River 261 Km wide) and Commanders, administrave boards, and law enforcement depues of Kermanshah Province Police Department(KPPD) in 1385(2006)(N=75). There was a significant relaonship between suitable place of border posts, sufficient equipments and facilies, passport facilies, combang smuggling at border transit gates, border markets, border organizaonal human resources, operaonal border control and illegal transit in Ghasre-Shirin Border.
  • Alireza Mohseni-Tabrizi, Hamid Karami Page 248
    This survey was to find out social factors effecve on violent crimes among male youth in the city of Hamadan. The factors studied were failure in educaon, violence at home, family separaon, parents’ crimes, learning from mass media, unsuitable friends, ways spending free me, indifference of father of young criminals. The data were gathered through a quesonnaire(α=0.95) from 18-25-years-old criminals prison in Hamadan randomly selected (n=100) and non-criminal youths selected by cluster sampling(n=100). Data were analyzed by using t-test. The analysis showed that failure in educaon, violence at home, family separaon, parents’ crimes, learning from mass media, unsuitable friends, ways spending free me, indifference of father of young criminals had effect on Hamadan’s youth violence. Recommendaons to police were made to use techniques effecve on violent crimes in order to reduce violent crimes among male youth.