فهرست مطالب

نشریه پژوهش های مدیریت انتظامی
سال دوم شماره 3 (پاییز 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/08/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید حمیدخداداد حسینی، یوسف محمدی مقدم، احمد قرایی صفحه 283
    عوامل بسیاری در توانمندسازی کارکنان سازمان ها موثرند، لیکن به دلیل محدودیت های موجود، در این تحقیق صرفا به چهار عامل درون سازمانی (آموزش، سبک مدیریت، انگیزش و فرهنگ سازمانی) موثر بر توانمندسازی پرداخته شده است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان کنترل گذرنامه فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) بوده که به صورت تمام شماری نمونه گیری شده است. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و پیمایشی است. از پرسشنامه به عنوان ابزار گردآوری داده ها استفاده گردیده (38/0=α) و با استفاده از روش های آزمون تی تست و تحلیل واریانس دادها تحلیل شده اند. نتایج تحقیق حاکی از تاثیر عوامل درون سازمانی (آموزش، سبک مدیریت، فرهنگ سازمانی و انگیزش) بر توانمندسازی کارکنان بوده و در این عوامل بین وضعیت مطلوب و فعلی اختلاف معنا داری وجود دارد، به طوری که وضعیت فعلی در سطح پائین تری نسبت به وضعیت مطلوب قرار دارد.
  • شهامت حسینیان، عبدالله مجیدی، محمدعلی عامری صفحه 296
    منابع انسانی مهم ترین و ارزشمندترین عامل در ارائه خدمات در سازمان ها به شمار می رود. لذا توجه به فرایند برنامه ریزی نیروی انسانی در هر سازمانی ضروری می باشد و یکی از سیاست های سازمان ها در این برنامه ریزی و فرایند آن اجرای طرح تعدیل نیروی انسانی است. در همین راستا، در این تحقیق با توجه به حساسیت یگان های عملیاتی ناجا از قبیل کلانتری ها، طرح تعدیل و اصلاح ساختار در آنها اجرا شده است. مورد بررسی قرار گرفته است. به همین دلیل با بررسی نظریات مختلف مبنی بر اینکه تعدیل نیرو به بهبود عملکرد و کارآیی سازمان و کاهش هزینه نیروی انسانی منجر می شود و هدف اصلی تعدیل، استفاده بهینه و مطلوب از نیروهای موجود خواهد بود و از طرفی اجرای این طرح بر قابلیت های فردی اثر گذاشته و موجب بهبود مهارت ها و توانایی های کارکنان می گردد نسبت به انجام تحقیق در این زمینه با هدف بررسی تاثیر اجرای طرح تعدیل بر قابلیت های فردی و کارآیی کارکنان، افزایش توان سرپرستی مدیران اقدام گردید. این تحقیق از نظر نوع کاربردی و از نظر روش توصیفی در 6 ماهه اول سال 1386در کلانتری های فرماندهی انتظامی تهران بزرگ انجام شده است. داده ها از طریق پرسشنامه ای محقق ساخته حاوی 22 سوال بسته با پایایی و روایی مورد تایید، به صورت تمام شماری جمع آوری سپس تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های خی دو وt انجام گرفته و نتایج زیر به دست آمد: اجرای طرح تعدیل نیروی انسانی موجب افزایش قابلیت های فردی و کارایی کارکنان و نیز موجب افزایش توان سرپرستی و رهبری مدیران گردیده است.
  • حسین شریفی، محمد بارانی، وحیدالدین جهانیان صفحه 312
    حقوق شهروندی، که در سال های اخیر در ادبیات حقوقی سیاسی کشورمان رواج یافته و در محافل دانشگاهی و میان صاحبان فکر، قلم و اندیشه رونق پیدا کرده است. هدف این پژوهش بررسی آن دسته از متغیرهای حقوق شهروندی است که نوع برخورد با آنها می تواند اثر مثبت یا منفی درکشف جرائم ایفاء کند. برای رسیدن به این هدف، با بهره گیری از ابعاد و شاخص هایی مثل احترام پلیس به مردم و آگاهی مردم نسبت به حقوق شهروندی، دانش پلیس نسبت به مسائل حقوقی و علمی و نیز اجمال و ابهام قوانین شهروندی، چهار فرضیه را مطرح کرده است. این پژوهش به روش پیمایشی تحلیلی طراحی گردیده و ضمن بهره گیری از قوانین و نظریه های موجود با ابزار پرسشنامه براساس طیف لیکرت و به صورت تمام شمار اقدام به نظر سنجی از 61 نفر از صاحب نظران و کارشناسان کشف جرائم شاغل در پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا و اداره آگاهی تهران بزرگ شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها،حاکی از تایید هر چهار فرضیه تحقیق است. در مجموع، یافته های تحقیق نشان می دهد که سه فرضیه «احترام پلیس» و «آگاهی مردم نسبت به حقوق شهروندی» و همچنین «دانش پلیس» نسبت به مسائل حقوقی و علمی به پلیس در کشف جرائم کمک می کند و فرضیه «اجمال و ابهام» موجود در سه بند قانون احترام به حقوق شهروندی مانع اقدامات پلیس در کشف جرم شده است.
  • علیرضا جبه دار، عبدالله مجیدی، مهدی عزیزی صفحه 332
    عوامل متعددی در استانداردسازی رفتار کارکنان موثرند که یکی از این عوامل مهم، فرهنگ سازمانی می باشد. در این تحقیق وضعیت موجود فرهنگ سازمانی درناجا مورد مطالعه قرار گرفته و نقش عوامل فرهنگی در نهادینه شدن رفتار مطلوب دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی مورد بررسی قرار می گیرد. در این راستا شش فرضیه طرح شد که همه آنها مورد تایید قرار گرفتند. روش تحقیق در این پژوهش تحلیلی میدانی و ابزار گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه می باشد. جامعه آماری 054 نفرازدانشجویان در حال تحصیل دانشکده فرماندهی و ستاد و دانشجویان کارشناسی ارشد داخلی سایر دانشکده های دانشگاه علوم انتظامی، و فرماندهان صف (آموزش) لشگر دانشجویی دانشگاه بیشتر از 01 سال خدمت می باشد. تعداد 165 نفر بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند، از آزمونt و همبستگی برای تجزیه و تحلیل داده های آماری استفاده شده است.داده های تحقیق نشان داد، بین فرهنگ سازمانی و نهادینه شدن رفتارمطلوب دانشجویان رابطه وجود دارد.
  • جعفر هزارجریبی، علیرضا جزینی، محمدقالیشورانی صفحه 349
    موضوع مقاله رابطه ویژگی های جمعیتی (اجتماعی و اقتصادی)ورامین با امنیت عمومی می باشد. بررسی و اهداف آن: الف- بررسی تاثیر وجود اتباع خارجی در امنیت عمومی شهرستان ورامین؛ ب- بررسی تاثیر وجود اقوام و طوایف مختلف در امنیت عمومی شهرستان ورامین؛ ج- بررسی تاثیر مهاجر پذیربودن این شهرستان (مهاجرت مردم تهران به این شهرستان به علت وجود مسکن ا رزان قیمت) در امنیت عمومی شهرستان ورا مین. سه فرضیه بر اساس اهداف تحقیق طراحی و تدوین، و مورد بررسی قرار گرفت که عبارتند از:1) افزایش اقوام و طوایف مختلف (لر،کرد،ترک، تاجیک،عشایر) با کاهش امنیت عمومی شهرستان و رامین ارتباط دارد؛ 2) افزایش حضور اتباع خارجی به ویژه افاغنه با کاهش ضریب امنیت عمومی شهرستان ورامین مرتبط است؛3) ازدیاد جمعیت مهاجر از تهران و سایر نقاط (به علت مسکن ارزان قیمت)با کاهش امنیت عمومی شهرستان ورامین ارتباط دارد.جامعه آماری این پژوهش 420 نفر از یگان های انتظامی شهرستان ورامین که مسئولین اصلی امنیت عمومی این شهرستان می باشند و نمونه تحقیق با استفاده از فرمول کوکران تعداد 98 نفر می باشد. سوال های اصلی تحقیق بر اساس فرضیه های فوق تدوین شد و پرسشنامه با 21 سوال تنظیم و در اختیار نمونه های تحقیق قرار گرفت و به روش پیمایشی انجام شد. منغیرهای سه گانه تحقیق شامل، اقوام و طوایف مختلف، اتباع خارجی، مهاجرت در قالب فرضیه های تحقیق مطرح شده است. شیوه تجزیه و تحلیل داده ها به دو روش توصیفی و استنباطی بر روی آزمون ها صورت گرفته است در مورد آمار توصیفی، برای هر سوال از پرسشنامه فراوانی و درصد فراوانی، مد نظر قرار گرفته و در مورد آمار استنباطی از آزمون (توزیع دو جمله ای) بهره گرفته شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که متغیر های اقوام و طوایف مختلف، مهاجرت،اتباع خارجی بر کاهش امنیت عمومی شهرستان ورامین موثرند ولی اثر گذاری هر یک از آنها در امنیت عمومی متفاوت بوده به طوری که حضور اتباع خارجی بیشترین تاثیر را بر کاهش امنیت عمومی شهرستان داشته است.
  • جعفر کوشا، علی اکبر قهرمانی، ابوالقاسم فدایی صفحه 366
    هدف از این پژوهش، بررسی عوامل تاثیرگذار در نحوه برخورد کارکنان کلانتری ها در قبال جرائم مشهود می باشد که برخی از این عوامل عبارتند از: 1- سیاست و رویه خاص در مواجهه با جرایم؛ 2- ملاک ها و ضوابط تشخیص جرایم مشهود ازغیرمشهود؛ 3- آموزش کارکنان؛ 4- توسعه دامنه و گستره جرایم مشهود؛ 5- استنباط، دیدگاه و برداشت کارکنان کلانتری ها ازجرایم مشهود. جامعه آماری این تحقیق3500 نفراز کارکنان کلانتری های تهران بزرگ شاغل در دوایر قضایی و پیشگیری در خرداد ماه سال 1386میباشند که نمونه گیری تصادفی خوشه ایحجم نمونه 346 نفرتعیین گردید. ابزار جمع آوری داده، پرسشنامه محقق ساخته است که بر اساس طیف لیکرت برای هر سوال پنج پاسخ تعیین و از 1 تا 5 ارزش گذاری شده، و آلفای کرونباخ پرسشنامه ها 0/8114 محاسبه گردیده است. جهت تجزیه تحلیل داده ها در سطح توصیفی از میانگین، میانه، مد و همچنین معیارهای پراکندگی مثل انحراف معیار و در سطح استنباطی ازآزمونt یک نمونه ای و آزمون علامت استفاده گردیده است. جهت مشاهده شهودی از نمودار میله ای و دایره ای استفاده شده است.نتایج پژوهش حکایت از تایید پنج فرضیه فوق توسط آزمودنی ها دارد.
  • سیاوش نصرت پناه، محمدرضا ودیعت، رحیم زالی صفحه 384
    خودروها به عنوان یکی از سرمایه های اصلی ناجا، نقش به سزایی در انجام ماموریت ها و تحقق اهداف سازمانی دارند.شرایط خاص جغرافیایی کشور در مناطق کوهستانی و کویری، وجود جاده های صعب العبور، میزان و نوع استفاده از خودروها خصوصا در یگان های اجرایی و عملیاتی و از طرفی محدودیت اعتبارات تعمیراتی، ضرورت موضوع تعمیر و نگهداری و آماده به کار، نگاه داشتن خودروها را بیش از پیش نمایان می سازد. این تحقیق به دنبال بررسی برخی از عوامل موثر بر هزینه های تعمیراتی خودروها و علاوه بر آن تعیین میزان تاثیر هر یک از این عوامل بر هزینه های تعمیراتی می باشد. نوع پژوهش کاربردی و روش انجام تحقیق توصیفی و تحلیلی بوده است. جامعه آماری 25 نفر از فرماندهان آماد و پشتیبانی و مسئولان مراکز تعمیرات خودرویی فرماندهی انتظامی استان لرستان و شهرستان های تابعه بوده که با استفاده از پرسشنامه نظرات آنان اخذ و اطلاعات جمع آوری شده با بهره گیری از آزمون خی دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان می دهد که از میان عوامل مختلف ابزار آلات و تجهیزات فنی مناسب تعمیرگاهی بیشترین تاثیر را بر هزینه های تعمیراتی داشته و این تاثیر در جهت کاهش هزینه ها می باشد و در اولویت های بعدی نیروی انسانی، فضا و مکان، بودجه، دستورالعمل های تعمیراتی، بازرسی و نظارت، بیشترین تاثیر را بر کاهش هزینه های تعمیراتی داشته اند.
|
  • Seyed-Hamid Khodad-Hoseini, Yousef Mohammadi-Moghadam, Ahmad Garai Page 283
    Various factors have impact on organizaonal empowerment. But due to the research limitaons, the present paper has simply dealt with four inter-organizaonal factors: training, managerial style, movaon and organizaonal culture. The data, in this applied analycal survey, were gathered through a quesonnaire (α=0.83) from 210 passport control personnel of Imam Khomeini Internaonal Airport (IKIA). Data was analyzed by using t-test and ANOVA. The results showed that intra-organizaonal factors-training, managerial style, organizaonal culture and movaon- hadimpact on personnel empowerment; and there was a significant difference between desirable situaon and the exisng one, so that one can realize that the exisng situaon is in a lower level compared with the desirable one.
  • Shahamat Hoseinian, Abdullah Majidi, Mohammad-Ali Ameri Page 296
    Human resources is considered to be the most important and valuable factor in rendering services in organizaons. Therefore, paying special aenon to human resources planning in every organizaon is essenal. In this regard,one of the policies of organizaons in planning and its process has been the implementaon of downsizing in organizaons. In line with this and with regard to the sensivity of the operaonal department such as police staons,downsizing and restructuring plans which have been carried out in them are looked into in this research. Therefore, a survey was carried out to find out the points of views on organizaonal performance and efficiency and decrease of human resource expenses. The main goal of downsizing is opmal use of human resources. This plan, on the other hand, will effect individual potenals,develop skills, and increase personnel potenals. The goal of this survey was to find out the impact of downsizing on individual potenals, personnel performance, and to increase supervision skills of chiefs. This applied analycal survey was carried in Great Tehran Police Departments (GTPDs) in 2008. Data were gathered through a self-reported quesonnaire (α=0.829), with 22 closed quesons. The data was analyzed using SPSS through a Chi-Square and t-test.Important findings were: downsizing plan will increase the individual potenals,personnel performance, chiefs’ supervision and leadership skills.
  • Hussein Sharifi, Mohammad Barani, Vahid-Ul-Din Jahanian Page 312
    In the recent years, cizenship rights has boomed common in the country legal and polical literature and has been welcomed by scholars, intellectuals, authors and theorecian. This analycal survey aims at looking into those cizenship rights’ variables whose manner of treang can have either posive or negave impacts on crime detecon. Taking benefit from some indexes and criteria-police’s respect toward people, individuals’ awareness about their cizenship rights, police’s knowledge on legal and scienfic issues;and ambiguity and compactness of laws; the researcher has raised four hypotheses. By using the exisng laws and theories, quesonnaire based on Likert scale was used to gather data from 61 crime detecon experts working for IRIP Intelligence and Public Security Departments and Great Tehran Police Department (GTPD). The results of the data analysis and stascal tests confirm the four hypotheses raised in the research. In general, the research findings indicate that the 3 hypotheses- Police’s respect toward people, individuals’ awareness about their cizenship rights, and police’s knowledge about legal and scienfic issues-have impact on crime detecon; and the ambiguity exisng in the three above-menoned issues prevents police from taking measures in line with crime detecon.
  • Alireza Jobedar, Abdullah Majidi, Mehdi Azizi Page 332
    Organizaonal culture is one of the most important factors effecve in standardizaon of personnel behavior. This analycal survey study the status of the exisng organizaonal culture in IRI Police (IRIP). In addion, the role of cultural factors in standardizaon of police cadets’ best pracce has been looked into; in line with this six hypotheses were posed and all of them were confirmed.Data was gathered through a quesonnaires from 165 randomly selected cadets, based on Cochran test, studying at Police Command & Administraon Faculty, MA students studying at other facules of IRI Police University(IRIPU) and Field Training Officers(FTOs) involved in training cadets with over 20 years experience(N=540). T-test and correlaon have been ulized for analyzing the stascal data. The research findings indicate that there is a relaonship betweenorganizaonal culture and instuonalizaon of best pracce.
  • Jafar Hezarjaribi, Alireza Jazini, Seyed Mohammad Qalishourani Page 349
    The present survey looks into social and economic characteriscs of Varamin and its relaonship with its public security. The objecves were to find out the impact of: a- immigrants living in Varamin on its public security;b- various tribes and clans living in Varamin on its public security; and c- cheap accommodaon available in Varamin and Tehrani people’s emigraon to the town on its public security. Three hypotheses were tested based on the objecves of the research:1- There is direct relaonship between increasing the number of various tribes and clans-Lors, Kurds, Turks, Tajiks and other tribes- with public security rate reducon in Varamin.2- Growth in the number of immigrants, especially, Afghans, living in Varamin has direct impact on public security rate reducon.3- Growth in the number of people rushing into Varamin from Tehran and other cies, due to cheap accommodaon available there,contributes to the reducon of public rate in the town.By using Cochran test, 98 individuals working for Varamin Police Depatments(VPDs) and in charge of the town security were randomly selected(N=420)to fill out the 21-item quesonnaire. It is noteworthy that threefold research variables including various tribes and races, immigrants;and migraon have been posed in the framework of research hypotheses.Data were analyzed by descripve and Binominal test. The results indicate that variables of various tribes and clans, migraon and immigrants living in the town contribute to reducon of Varamin public security. However, their impact differs from item to item, so that the immigrants who live in the town have had the highest impact on reducon of public security in Varamin.
  • Jafar Kosha, Akbar Ghahramani, Abolghasem Fadaei Page 366
    The research aims at surveying the factors contribung in the way the police staons’ staff behavior treat flagrant crimes. Chief among these factors are: 1- certain policy and procedures in treang crimes; 2- criteria and rules to disnguish visible crimes from invisible crimes; 3- Personnel training; 4- Extension of flagrant crimes; and 5- Police staons’ vision toward flagrant crimes. Data were gathered through a 5-point-Likert Scale quesonnaire(α=0.8114) from 346 Great Tehran Police Departments(GTPDs) staff working in judiciary and crime prevenon departments, through cluster random sampling, carried out in June 2007(N=3500). Data were analyzed by descripve stascs and single sample T-test and Sign Test. The results confirm the five hypotheses.
  • Siyavash Nosratpanah, Mohammadreza Vadiat, Rahim Zali Page 384
    IRI Police vehicles, as one of its major assets, play a significant role in fulfilling IRI Police(IRIP) missions and materializaon of its organizaonal objecves. Certain geographical condions in mountainous and desert areas, hard-to-reach roads,level and type of ulizaon of vehicles especially limitaon in the maintenance budget and credit makes the necessity of maintaining and the ready to use status of police vehicles be more tangible. The present analycal survey aims at studying some factors contribung to vehicles’ maintenance costs; in addion it intends to clarify the impact level of every factor on maintenance costs. Data were gathered through a quesonnaire from 25 logiscs supervisors and those in charge of the vehicles’ maintenance centers of Lorestan Province Police Department(LPPD) and its cies police forces. Chi-square test was employed to analyze the data. The results indicate that among the various factors taken into consideraon, proper garage technical tools and equipment have had the most contribuon to maintenance costs; therefore they can reduce the related costs. The other impressive factors which are of the following priories such as manpower, space, budget, repair instrucons, inspecon and supervision all together have had the most effect on reducing maintenance costs.