فهرست مطالب

دو ماهنامه سلامت کار ایران
سال نهم شماره 1 (بهار 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/03/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سید سلمان علوی، فرشته جنتی فرد صفحه 1
    زمینه و هدف
    بافندگان فرش در محیطهای روستایی نقش مهمی در سیستم اقتصاد خانواده به عهده دارند و بدلایل متعدد شغلی با استرس های فراوان مواجه می باشند. به همین دلیل این افراد به منابع حمایتی بیرونی و درونی جهت خنثی سازی و مبارزه با این استرس ها نیازمند می باشند. در این ارتباط مهمترین منبع حمایت درونی عزت به نفس و مهمترین منبع بیرونی حمایت اجتماعی می باشد. در این پژوهش تصمیم گرفته شد تا ارتباط بین این دو مورد در گروهی از بافندگان فرش روستاهای توابع نایین مورد سنجش قرار گیرد.
    روش بررسی
    این مطالعه یک پژوهش توصیفی – تحلیلی از نوع همبستگی است. جمعیت مورد مطالعه شامل 200نفر از بافندگان فرش مناطق روستایی می باشد. در این مطالعه با استفاده از پرسشنامه های استاندارد عزت نفس کوپر اسمیت و حمایت اجتماعی اقدام به ارزیابی نمره گروه نمونه شد. نتایج با استفاده از آزمون های همبستگی و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    براساس نتایج بدست آمده از این مطالعه بین نمره عزت به نفس و حمایت اجتماعی همبستگی مستقیم به نسبت 48/0 وجود داشت که از نظر آماری کاملا معنی دار است. (p<0/001).
    نتیجه گیری
    نتیجه آنکه حمایت اجتماعی بر روی عزت به نفس افراد تاثیرگذار بوده و هر چه افراد از عزت نفس و اعتماد به نفس بالاتری برخوردار باشند، نقش خدماتی خود را در جامعه بهتر ایفا کرده و در زندگی خصوصی و اجتماعی خود موفقیتهای بیشتری را کسب خواهند کرد.
    کلیدواژگان: حمایت اجتماعی ادراک شده، عزت به نفس، بافندگان فرش، روستا
  • محسن مهدی نیا، رسول یاراحمدی، محمد جواد جعفری، علیرضا کوهپایی صفحه 9
    زمینه و هدف
    خسارت های مالی و صدمات جانی ناشی از حوادث حریق در ساختمان ها، ضرورت اجرای اقدامات حفاظتی موثر و مبتنی بر کارایی را مشخص می کند. حفاظت موثر و با کارایی بالا نیز زمانی ممکن است که طراحی و انتخاب نوع اقدامات حفاظتی بر اساس ارزیابی ریسک صورت گیرد. هدف از این مطالعه ارائه یک روش نرم افزرای است که امکان انتخاب اقدامات حفاظت حریق ساختمان ها را بر اساس ارزیابی کمی ریسک و ویژگی های منحصربفرد یک ساختمان فراهم نماید.
    روش
    بر اساس روش ارزیابی ریسک حریق برای مهندسین (FRAME1)، در نرم افزار MATLB برنامه ای نوشته شد. بخش اول برنامه، مطابق روش FRAME و با توجه به خصوصیات ساختمان، سطح ریسک بالقوه و سطح پذیرش ریسک را محاسبه می کند. در بخش دوم با توجه سطح ریسک بالقوه و سطح پذیرش ریسک و همچنین سطح ریسک مورد نظر کاربر، برنامه امتیاز مربوط به فاکتور های حفاظتی موجود در روش FRAME را برای آن ساختمان مشخص می کند.
    یافته ها
    نرم افزار تهیه شده این امکان را فراهم می کند که با در نظرگرفتن تمامی خصوصیات یک بخش از ساختمان سطح اقدامات حفاظتی برای آن با توجه به سطح ریسک کمی، مشخص شود. تمامی محاسبات در نرم افزار با دقت 001/0 انجام شده و از طرفی صحت عملکرد نرم افزار در ابتدا با توجه به محاسبات دستی انجام شده بررسی شده است. در زمان کاربرد برنامه هم اگردر محاسبات خطایی ایجاد شود در خروجی برنامه مشخص می شود.
    بحث و نتیجه گیری
    استفاده از ارزیابی کمی ریسک در طراحی و اجرای سیستم های حفاظت حریق در ساختمان، ابزار مناسبی برای بالا بردن کارایی می باشد. با کاربرد این نرم افراز، چون انتخاب تجهیزات حفاظتی بر اساس ارزیابی ریسک و تمامی ویژگی های یک ساختمان که در شروع و گسترش حریق دخالت دارند، صورت می گیرد، روش های حفاظتی انتخاب شده مناسب تر و کارآمد تر خواهند بود. بعلاوه ریسک حریق در ساختمان راحت تر و با دقت بیشتر مدیریت می شود. NECESSITY
    کلیدواژگان: حریق، ساختمان، ارزیابی ریسک، تجهیزات حفاظتی، بهینه سازی
  • حمیدرضا عریضی، زینب دارمی صفحه 17
    زمینه و هدف
    رابطه سلامت جسمی _ روانی و سردرد های میگرنی با استرس و بخصوص استرس شغلی امری شناخته شده است. عوامل زیادی می توانند استرس شغلی در محیط کار را ایجاد کنند. عاملی که امروزه بدان توجه زیادی شده است، نابرابری (عدم توازن) تلاش کارکنان در مقابل پاداشی است که دریافت می کنند. هدف مقاله حاضر این است که اعتبار مدل عدم توازن تلاش- پاداش بررسی شود و رابطه این مدل با سردردهای میگرنی و سلامت روان در دو گروه متوازن و نامتوازن نشان داده شود.
    روش بررسی
    شرکت کنندگان در پژوهش، 180نفر از کارکنان شرکت پخش فرآورده های نفتی اصفهان بودند و ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سلامت عمومی(GHQ) گلدبرگ و هیلیر، مقیاس درجه بندی سازگاری اجتماعی(SRRS) هولمز و راهه و پرسشنامه میگرن اهواز (AMQ) نجاریان و مقیاس عدم توازن تلاش- پاداش ون وگشل و همکاران بود.
    یافته ها
    نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی برای بررسی اعتبار سازه مدل عدم توازن تلاش- پاداش نشان داد که در هر دو نوع تحلیل، مدل دو عاملی مورد تائید قرار گرفت. همچنین نتایج نشان داد که گروه متوازن از هر دو جهت سلامت روانی ((p<0/01)) و میگرن (p<0/05) نسبت به گروه نامتوازن در وضعیت بهتری هستند.
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش نشان دهنده اهمیت تاثیر عدالت در ارائه پاداش متناسب با فعالیت های کارکنان بر سلامت آنهاست. توجه به این یافته ها در بهبود سلامت کارکنان صنعتی ایران اعم از روانی و جسمانی می تواند موثر باشد.
    کلیدواژگان: مدل عدم توازن تلاش، پاداش، سلامت عمومی، سازگاری، سردرد های میگرنی
  • ن حسن زاده رنگی، ت الهیاری، ی خسروی، ف زائری، م صارمی صفحه 29
    زمینه و هدف
    بررسی حوادث نشان می دهد که وقوع بیش از 90 درصد حوادث صنعتی به خطاهای انسانی مربوط است. خطاهای انسانی نیز از شکست های شناختی ناشی می شوند. خطاهای شناختی، خطا هایی با پایه شناختی هستند که در طی انجام وظیفه ای که فرد معمولا آن را بدون خطا انجام داده است رخ می دهند. این اشتباهات شامل مشکل در حافظه، توجه و عمل می باشد. بنابراین، هدف از این مطالعه، طراحی ابزاری جهت تخمین شکست های شناختی شغلی تعیین شد.
    روش بررسی
    این مطالعه، یک بررسی توصیفی تحلیلی است. در این مطالعه برای بررسی روایی، سازگاری درونی و تکرارپذیری پرسشنامه شکست های شناختی، به ترتیب از روش های روایی محتوایی، ضریب آلفای کرونباخ و بازآزمایی استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار Excel 2007 و نرم افزار SPSS 15 تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که پنج سوال از 35 سوال مربوط به پرسشنامه شکست های شناختی شغلی از نظر روایی محتوایی پایین بوده و باید رد شوند. و شاخص روایی محتوایی پرشسنامه نهایی مقدار 7/0 محاسبه شد که قابل قبول است. نتایج نشان داد که پرسشنامه نهایی پایا (96/0 = α) و تکرار پذیر می باشد (996/0 = ICC و 001/0 > P).
    نتیجه گیری
    برای سنجش شکست های شناختی شغلی می بایست از یک ابزار قابل اعتماد استفاده نمود. با توجه به نتایج بدست آمده در این مطالعه، پرسشنامه فراهم آمده برای استفاده در محیط های کاری پایایی مطلوب و روایی نسبتا مناسبی دارد.
    کلیدواژگان: شکست شناختی، حادثه، روایی محتوا، پرسش
  • محمد خندان، سعید روشن ضمیر، مریم مقصودی پور صفحه 30
    زمینه و هدف
    حفظ و ارتقای سلامت کارکنان در محیطهای صنعتی از وظایف اصلی مدیران و برنامه ریزان محسوب میگردد. از مهمترین علومی که میتواند در این راستا به مدیران و برنامه ریزان کمک کند، ارگونومی است. از دیدگاه ارگونومی مهمترین عامل در بروز صدمات و حوادث شغلی، عدم تناسب میان بار کاری و توانایی ها و محدودیتهای فرد است. در این مقاله نتایج حاصل از بررسی بارکاری و رضایت شغلی کارکنان عملیاتی در یک شرکت تولید قطعات سنگین فلزی در تهران و در زمستان 1388 ارائه گشته است.
    روش بررسی
    این مطالعه مقطعی-تحلیلی بصورت تمام شماری صورت پذیرفت. بارکاری با استفاده از پرسشنامه NASA-TLX که دارای شش بعد می باشد و رضایت شغلی با پرسشنامه 20 سوالی Minnesota ارزیابی گشتند.
    یافته ها
    پایایی پرسشنامه رضایت شغلی با آلفای کرونباخ 91/0 بدست آمد. بعلاوه، نتایج حاصل از آنالیز داده ها نشان داد رضایت شغلی با متوسط نمره 65 در سطح متوسط و بارکاری با متوسط نمره 11/85 در سطح بالا هستند، و دو بعد بار زمانی، و بارفیزیکی بیشترین مقدار را در بارکاری دارند. بعلاوه، هیچ ارتباط معنی دار آماری (p< 0/05) بین نمره کل رضایت شغلی و بارکاری بدست نیامد؛ اما بعد عملکرد با رضایت شغلی ارتباط مثبت و بعد ناامیدی با آن ارتباط منفی دارد.
    نتیجه گیری
    جهت بهبود شرایط بایست با استفاده از کنترلها و اقدامات مدیریتی و تکنولوژیکی، ابعاد بار کاری و بطور ویژه دو بعدی که بیشترین مقدار و دو بعدی که با رضایت شغلی ارتباط دارند را تعدیل نمود.
    کلیدواژگان: بارکاری، رضایت شغلی، ارگونومی، پرسشنامه 20 سوالی Minnesota، پرسشنامه NASA، TLX
  • بهنام هنرور، سارا علی قنبری، کرم توانی بلیانی صفحه 37
    زمینه و هدف
    حجم قابل توجه مراجعه، بستری و مرگ و میر بیماران آنفلوانزایی دربیمارستانها و تجارب حاصله از پاندمی (جهانگیری)آنفلوانزای اخیر H1N1 در سال 2009 میلادی و همچنین تهدید روز افزون ناشی از وقوع پاندمی آنفلوانزای پرندگان بر اهمیت ارتقاء ایمن سازی پرسنل بیمارستانها بر علیه آنفلوانزا تاکید دارد.
    روش بررسی
    در این مطالعه مقطعی وضعیت ایمن سازی بر علیه آنفلوانزا در 207 نفر از پرسنل بیمارستانهای دولتی شهر شیراز که بصورت تسهیل شده نمو نه گیری شده بودند، با استفاده از آماره های توصیفی و نرم افزار SPSS 11.5 مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    75 % از افراد به پرسشنامه های مربوطه پاسخ دادند. 159 نفر(77%) پرستار و 24 نفر(12%) پزشک، اکثریت افراد مورد مطالعه را تشکیل می دادند.افراد عمدتا مونث (85%) و میانگین سنی آنها 83/7 ± 13/36 سال بود. میانگین کل آگاهی افراد در خصوص بیماری آنفلوانزا 75/2 ± 54/16(از نمره 21) و نشانگر 80% آگاهی مطلوب بود. 135 نفر (65%) سابقه دریافت واکسن آنفلوانزا در یکسال قبل را نداشتندوبیشترین دلایل خود را سالم بودن خویش و اینکه بندرت دچار آنفلوانزا می شوند (30%)، شک به کارآیی و سودمندی واکسن آنفلوانزا(24%) وترس از ابتلاء به عوارض واکسن مزبور(19%) مطرح نمودند.
    نتیجه گیری
    رشد فزاینده مراجعه مبتلایان به آنفلوانزا به بیمارستانها، ماهیت و تنوع پاندمی های ناشی از آنفلوانزا و همچنین نقش اثبات شده پرسنل بیمارستانی در بروز طغیان آنفلوانزا و عفونتهای بیمارستانی مربوطه، بر لزوم بررسی و ارتقاء وضعیت ایمن سازی آنها بر علیه آنفلوانزا و تبعیت کامل از دستورالعملهای جهانی و کشوری در این زمینه تاکید دارد.
    کلیدواژگان: ایمن سازی، واکسیناسیون، پرسنل، بیمارستان، آنفلوانزا، شیراز
  • سید فخرالدین مصباح، علیرضا چوبینه، مرضیه سادات توضیحیان، پیمان جعفری، سید فخرالدین نقیب الحسینی، مصطفی شیدموسوی، کیوان پاکشیر، محمد مهدی موحدی، سعید شبان سروستانی صفحه 41
    زمینه و هدف
    درصد بالایی از ناراحتی های اسکلتی- ماهیچه ای به علت وضعیت بدنی نامناسب و طراحی ضعیف ایستگاه های کار می باشد. بنابراین پژوهش حاضر جهت بررسی میزان شیوع اختلالات اسکلتی- ماهیچه ای، ارزیابی ایستگاه های کاری و بررسی تاثیر اقدامات مداخله ای ارگونومیک در بین کارکنان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام گردید.
    روش بررسی
    در این مطالعه مداخله ای، 200 نفر از کارکنان واحد های مختلف دانشکده پزشکی شرکت نمودند. افراد به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. اطلاعات به وسیله پرسشنامه، روش های استاندارد RULA QEC، جمع آوری شد و همچنین لیست ارزیابی ارگونومیک پست های کار به منظور ارزیابی شرایط کاری استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بعد از انجام اقدام مداخله ای جهت گروه آزمایش، بین افزایش آگاهی از اصول ارگونومی و بهبود ایستگاه کاری ارتباط معنی داری(p≤0.05) وجود دارد. همچنین کاهشی معنی دار(p≤0.05) در میزان ناراحتی اسکلتی- ماهیچه ای توسط کارکنان گروه آزمایش بعد از مداخله، مشاهده گردید. سطح خطر بعد از اقدام اصلاحی کمتر شد و وضعیت بدن بهبود یافت. همچنین ارتباط معنی داری (p≤0.05) بین سطح خطر با گردن و شانه درد در گروه آزمایش مشاهده شد. بعد از انجام مداخله، امتیاز ایستگاه کار نیز افزایش معنادار(p≤0.05) یافت.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های این مطالعه می توان گفت که مداخله ارگونومیک می تواند باعث بهبود وضعیت بدن، ایستگاه های کار و همچنین کاهش میزان شیوع اختلالات اسکلتی – ماهیچه ای در بین کارکنان شود.
    کلیدواژگان: مداخله ارگونومیک، اختلالات اسکلتی، ماهیچه ای، کارکنان دانشکده پزشکی، QEC، RULA
  • زهرا زمانیان، حیدر محمدی، محمدتقی رضاییانی، منصوره دهقانی * صفحه 52
    زمینه و هدف

    در دنیای پیشرفته امروز که مرهون پیشرفت تکنولوژی است، جوامع با مشکلات جدید و حوادث متعددی روبرو می باشند، با وقوع هر حادثه بیمارستان و کادر درمانی وظیفه مراقبت از بیمار را بر عهده می گیرد. از طرفی حفظ و تامین امنیت بیمارستان، جان بیماران و همچنین تجهیزات مدرن و گران قیمت بیمارستان بر عهده انتظامات دانشگاه می باشد. این گروه در زمره ی افراد نوبت کار قرار می گیرند و بیش از سایر نوبت کاران در معرض عوامل مختل کننده ی سلامتی قرار دارند.

    روش بررسی

    این مطالعه یک موردی – شاهدی (case- control) است که روش نمونه گیری آن به صورت سرشماری می باشد. جمع آوری داده ها با پرسشنامه workers) SOS (Survey of Shift صورت گرفت. کل پرسنل حراست این سه بیمارستان 130 نفر است که مورد ارزیابی قرار گرفتند. به ازای تعداد پرسنل نوبت کار در هر بیمارستان افراد unexposed (کسانی که در نظام نوبت کاری مشغول به کار نیستند و از لحاظ سن و وضعیت سلامتی مشابه افراد نوبت کار هستند) از نگهبانان روز کار و کادر اداری وارد مطالعه شدند و جمع آوری اطلاعات از آنها نیز به صورت گرفت. جمع آوری داده ها در شیفت کاری نوبت کاران به همراه اندازه گیری قد، وزن وفشار خون نیز انجام پذیرفت.

    یافته ها

    نتایج کلی حاصل از مقایسه بین دو گروه نوبت کار وگروه unexposed حاکی از آن است که بین افزایش فشار خون، اختلالات خواب، اختلالات رضایتمندی زندگی فردی، اختلالات، رضایتمندی زندگی خانوادگی، اختلالات رضایتمندی زندگی اجتماعی، اختلالات روحی روانی، اختلالات قلبی عروقی، اختلالات گوراشی، اختلالات اسکلتی عضلانی در دو گروه ارتباط معنی داری وجود دارد که این اختلالات در پرسنل نوبت کار بیشتر است.

    نتیجه گیری

    بررسی این اختلالات نیاز به توجه به نیازهای نوبت کاران و حتی الامکان دخیل کردن آنان در شیفت بندی ومشکلات آنان و بهبود شرایط کاری آنان را توصیه می کند.

    کلیدواژگان: نوبت کاری، پرسش نامه SOS، بیمارستان، نگهبانان
|
  • Seiied Salman Alavi, Fereshte Jannatifard Page 1
    Background And Aims
    Carpet knitters play an important role in economic systems of families and they are dealing with stress at work for many reasons. Therefore, they need both external and internal supporting resources for coping with these stresses. Among supporting resources, self-esteem is the most internal and social support is the most external supporting resources. This study was designed to identify the relationship between perceived social support and self-esteem in Naeen village ’ s carpet knitters.
    Methods
    This study is a descriptive- analytical research with correlation design. Two hundred carpet knitters of Naeen’s villages were assessed using two questionnaires; “Cooper Smith” scale of self-esteem and multidimensional scale of perceived social support. Results were analyzed using Pearson Correlation Coefficient and Multiple Regression.
    Results
    According to Pearson correlation coefficient, a significant correlation was found between self esteem and social support, r = 0.48, (p< 0.001).
    Conclusion
    Consequently, social support can influence the individuals self-esteem and when people have higher self-esteem and self- confidence, they can play their roles properly and achieve more success in both private and social life
  • M. Mahdinia, R. Yarahmadi, M. J. Jafari, A. R. Koohpaei Page 9
    Background And Aims
    The property loss and physical injuries due to fire events in buildings demonstrate the necessity of implementation of efficient and performance based fire safety measures. Effective and high efficiency protection is possible when design and selection of protection measures are based on risk assessment. This study aims at presenting a software method to make possible selection and design of building fire safety measures based upon quantitative risk assessment and building characteristics.
    Methods
    based on “Fire Risk Assessment Method for Engineer (FRAME)” a program in MATLB software was written. The first section of this program, according to the FRAME method and based on the specification of a building, calculates the potential risk and acceptable risk level. In the second section, according to potential risk, acceptable risk level and the fire risk level that user want, program calculate concession of protective factor for that building.
    Results
    The prepared software make it possible to assign the fire safety measure based on quantitative risk level and all building specifications. All calculations were performed with 0.001 of precision and the accuracy of this software was assessed with handmade calculations. During the use of the software if an error occurs in calculations, it can be distinguished in the output.
    Conclusion
    Application of quantitative risk assessment is a suitable tool for increasing of efficiency in designing and execution of fire protection measure in building. With using this software the selected fire safety measure would be more efficient and suitable since the selection of fire safety measures performed on risk assessment and particular specification of a building. Moreover fire risk in the building can be managed easily and carefully.
  • H. R. Oreyzi, Z. Darami Page 17
    Background And Aims
    The relationship between physical-mental health and Migraine headaches and stress, especially job stress, is known. Many factors can construct job stress in work settings. The factor that has gained much attention recently is inequality (imbalance) of employees’ effort versus the reward they gain. The aim of the current attempt was to investigate the validity of effort-reward imbalance model and indicate the relation of this model with migraine headaches and psychological well-being among subjects in balance and imbalance groups.
    Methods
    Participants were 180 personnel of Oil distribution company located in Isfahan city, and instruments used were General health questionnaire (Goldberg & Hilier), Social Re-adjustment Rating Scale (Holmes & Rahe), Ahvaz Migraine Questionnaire (Najariyan) and Effort-reward imbalance scale (Van Vegchel & et al).
    Results
    The result of exploratory and confirmatory factor analysis for investigating the Construct validity of the effort-reward imbalance model showed that in both analyses, the two factor model was confirmed. Moreover, findings indicate that balance group was in better psychological (p<0/01) and physical (migraine) (p<0/05) status comparing to the imbalance group. These findings indicate the significance of justice to present appropriate reward relative to personnel performance on their health.
    Conclusion
    Implication of these findings can improve Iranian industrial personnel health from both physical and psychological aspects.
  • N. Hassanzadeh Rangi, T. Allahyari, Y. Khosravi, F. Zaeri, M. Saremi Page 29
    Background And Aims
    Accident investigation show that more than 90 percent of accidents cause by human errors. Human errors are also due to cognitive failures. Cognitive failures can be defined as cognitive-based errors on simple tasks that a person is normally able to complete without fault; such mistakes include problems with memory, attention or action. The present study was designed to develop a measurement tool for the estimation of cognitive failures in industrial workplaces.
    Methods
    In the present analytical-descriptive study, an Occupational Cognitive Failure Questionnaire (OCFQ) was developed. For the evaluation of validity, internal consistency and repeatability of the OCFQ the content validity, Cronbach α coefficient and test-retest methods were used, respectively.
    Results
    A draft of 35-items questionnaire was created and following the evaluation of validity, five items were rejected. The new measuring instrument with 30-items was developed. The CVI for the final OCFQ was found to be acceptable (CVI=0.7). Results showed that the final OCFQ was internally consistent (α=0.96) and repeatable (ICC =0.996 and P<0.001).
    Conclusion
    For measurement of cognitive failure in industrial workplaces, a valid and reliable instrument is required. Based on the obtained results, it can be concluded that the developed questionnaire (OCFQ) is a valid and reliable tool for the estimation of cognitive failures in industrial workplaces.
  • M. Khandan, S. Roshan Zamir, M. Maghsoudipour Page 30
    Background And Aims
    Promotion of workers’ health and safety is one of the main tasks of managers and planners. One of the important sciences that can assist managers to achieve this gool is ergonomics. This article presents results of workload and job satisfaction survey in a heavy metal components manufacturing company in Tehran, in 2010.
    Methods
    This cross sectional study conducted by survey of all operational workers. Workload is survived by NASA-TLX questionnaire that contained six dimensions and job satisfaction evaluated by short version of Minnesota questionnaire.
    Results
    Job satisfaction questionnaire ’s reliability which assessed by Cronbach’s Alpha was 0.91. In addition, data analysis results declare that the average job satisfaction scale was 65 and at medium level and workload with 85.11 as average scale was at the high level. Effort and physical loads were two dimensions which have high amount in the workload In addition, no statistical significant relation was observed between the total job satisfaction score and workload score. (p<0.05). While the performance dimension showed a positive relationshipwith job satisfaction, frustration demonstrated a negative relationship with job satisfaction.
    Conclusion
    In order to improve the work conditions the administrative and technological controls should be implemented and actions need to be taken to modify workload dimensions specially, two dimensions with the high amount and dimensions that have relationship with job satisfaction.
  • Behnam Honarvar, Sara Alighanbari, Karam Tavani Balyani Page 37
    Background And Aims
    Increasing rate of reference of Influenza patients to hospitals besides recent H1N1 pandemic experiences and also threats of incoming Avian flu denote to the importance and necessity of Hospital's staff annual vaccination against influenza.
    Methods
    In this cross sectional and questionnaire based study 276 of shiraz general hospital's personnel were selected by convenient method. The collected data were entered and processed in SPSS/WIN 11.5.
    Results
    Responding rate was 75%. Among participants, 159 (77%) were nurse and 24 (12%) were medical doctors.85 % were female and Mean age of responders was 36.13±7.83 years. Mean score of knowledge was 16/54±2/75; showed 80% of desired level.117 (57%) said that their exposure possibility to flu patients in hospitals is moderate to high degree.135 (65%) did not have history of influenza vaccination in last year and the most common causes of Influenza vaccination declination by whom were belief of not getting influenza from others, distrust about vaccine efficacy and concern about adverse reactions of influenza vaccine. In 62(30%) who received influenza vaccination in last year, the most common causes of Flu vaccination were protection of patients of getting influenza, reducing the chance of being off work due to protracting influenza and protection of families of getting influenza.
    Conclusion
    Increasing work load of hospitals by referred flu patients besides diversity and unpredicted nature of influenza pandemics and confirmed role of non- flu vaccinated hospitals’ staff in developing influenza outbreaks at hospitals, shows the importance of improving Influenza vaccination uptake rate among hospitals’ staff based on the global and national protocols.
  • Fakhroddin Mesbah, Alireza Choobineh, Tozihian Tozihian, Peyman Jafari, Fakhroddin Naghib, Alhosseini, Mostafa Shidmosavi, Keyvan Pakshir, Mohammad Mehdi Movahedi, Saeid Shaban Sarvestani Page 41
    Background And Aims
    High percentage of musculoskeletal disorders occurs due to awkward working posture and poor workstation design. So this study was conducted to determine the prevalence rate of musculoskeletal disorders, evaluate workstations and investigate the effectiveness of ergonomic interventional measures among medical school staff of Shiraz University of Medical Sciences (SUMS).
    Methods
    In this interventional study, 200 employees of different units of medical school of SUMS participated. They were randomly divided into experimental and control groups. Data were collected via anonymous questionnaire, RULA and QEC techniques as well as an ergonomic workstation checklist that was used to evaluate working conditions.
    Results
    The results showed that after conducting interventional program for the experimental group there was a significant relationship between employee's increased awareness of ergonomics and workstation improvement (p≤0.05). Additionally, the prevalence rate of reported musculoskeletal disorders in experimental group was significantly reduced following intervention (p≤0.05). After corrective measures, level of risk was decreased and working postures were improved. A significant relationship was observed between risk levels and neck and shoulder pain in the experimental group (p≤0.05). Following the intervention, workstations scores were increased significantly.
    Conclusion
    On the basis of the findings of this study, it could be noted that the ergonomic interventional program was effective to improve working posture and workstations as well as to reduce the prevalence of musculoskeletal disorders among the staff.
  • Z. Zamanian, H. Mohammadi, M.T. Rezaeeyani, M. Dehghany Page 52
    Background And Aims

    Security personnel of hospitals in Iran are one of shift worker groups that are affected more than of other shift workers.

    Methods

    This study was performed in 3 hospitals of Shiraz University of Medical Sciences and 130 workers of security personnel were evaluated. Data of shift workers were collected with Survey of Shift workers (SOS) questionnaire and at the same time, the stature, weight and blood pressure were also measured.. Further, 130 people of unexposed group were evaluated by this questionnaire.

    Results

    Comparison between two groups (shift workers and non-shift workers) has shown significant difference between the prevalence of high blood pressure, sleep disorders, satisfaction of individual life, satisfaction in family life, satisfaction in social life, psychological disorders, cardiovascular disorders, digestive disorders, musculoskeletal disorders in two groups and this significant difference in shift workers are more than of unexposed group.

    Conclusion

    Investigation of these disorders has identified the importance of paying attention to shift workers requirements and contribution of workers in work schedules, problem solving and improvement of work conditions.