فهرست مطالب

دانشور پزشکی - پیاپی 96 (دی 1390)

نشریه دانشور پزشکی
پیاپی 96 (دی 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/10/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • فرشته زمانی علویجه، پروین شهری، مریم کلهری، محمدحسین حقیقی زاده، غلام رضا شریفی راد، محبوبه خورسندی صفحات 1-10
    مقدمه و هدف
    زایمان به روش سزارین در بسیاری از نقاط دنیا از جمله ایران، بیش از استاندارد توصیه شده سازمان بهداشت جهانی است. این مطالعه تئوری محور، دلایل انتخاب روش زایمان سزارین در زنان باردار را بررسی کرده است.
    مواد و روش ها
    مطالعه ای تحلیلی و مقطعی روی 342 زن باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی، بیمارستان ها و مطب های خصوصی شهر اهواز در سال 1389 صورت گرفت. داده ها با پرسش-نامه ای براساس مدل اعتقاد بهداشتی و نظریه رفتار برنامه ریزی شده، جمع آوری و با آزمون های آماری تی مستقل، کای دو و رگرسیون لجستیک آنالیز شدند.
    نتایج
    میانگین سنی زنان مورد مطالعه (07/4 ±)95/23 سال بود. متغیرهای درآمد، قومیت، شغل و تحصیلات با انتخاب نوع زایمان، رابطه ای معنی دار داشت. براساس آزمون تی مستقل، میان تمام سازه-های مورد مطالعه، شامل مزایای درک شده، موانع درک شده، شدت درک شده، حساسیت درک شده، هنجارهای ذهنی و خودکارآمدی با انتخاب نوع زایمان رابطه معناداری وجود داشت)001/0 (P<. براساس آزمون چندمتغیره نیز، سه سازه شامل موانع درک شده، نرم های ذهنی و خودکارآمدی با انتخاب نوع زایمان، رابطه ای معنادار داشتند)001/0 (P<.
    نتیجه گیری
    با بالا بردن درک زنان از توانایی خود و مقابله با موانعی مانند درد زایمان، می توان آنان را به سمت زایمان طبیعی سوق داد. جلب نظر همسران و مادران به عنوان عوامل تاثیرگذار از نظر هنجارهای ذهنی [هم] می تواند مفید واقع شود. محقق، استفاده از سازه اخیر را برای سایر مطالعات تئوری محور درباره موضوع بالا توصیه می کند.
    کلیدواژگان: زایمان سزارین، مدل اعتقاد بهداشتی، نظریه رفتار برنامه ریزی شده
  • زهره گنج پرور، بتول موسوی، محمدرضا سروش*، حمید شکوهی، شهریار خاطری، علی منتظری صفحات 11-18
    مقدمه و هدف

    مشکلات و محدودیت های جسمی و روحی ناشی از انفجار مین و مهمات عمل نکرده در نوجوانان می تواند کاهش کیفیت زندگی آنان را سبب شود. این مطالعه در سال 1388 با هدف بررسی کیفیت زندگی نوجوانان قربانی مین و مهمات عمل نکرده انجام شد.

    مواد و روش ها

    روش این مطالعه به صورت مقطعی (توصیفی – تحلیلی) بود. کل نوجوانان قربانی مین و مهمات عمل نکرده کشور (69 نفر) که پس از جنگ عراق ضد ایران در استان های مرزی کشور شامل کردستان، ایلام، کرمانشاه، آذربایجان غربی و خوزستان به آسیب دیدگی دچار شده بودند، در این مطالعه شرکت کردند. در این مطالعه برای تعیین کیفیت زندگی قربانیان مین از نسخه فارسی پرسش نامه SF36 استفاده شد. پایایی نسخه فارسی این پرسش نامه 65/0 تا 9/0 بود. ابعاد مورد بررسی عملکرد جسمانی، محدودیت در نقش جسمانی، درد جسمانی، سلامت عمومی، سرزندگی و نشاط، عملکرد اجتماعی، محدودیت در نقش احساسی و سلامت روان بود.

    نتایج

    میانگین سنی افراد مورد مطالعه 68/16 با انحراف معیار 18/1 سال به دست آمد. 87 درصد (60 نفر) از قربانیان، پسر بودند. میانگین مدت جانبازی 85/7 با انحراف معیار 1/3 سال بود. بیشترین و کمترین نمره کیفیت زندگی در نوجوانان قربانی مین به ترتیب مربوط به حیطه های عملکرد فیزیکی 1/23 ± 5/50 و محدودیت در نقش احساسی 1/21 ± 69/8 بود. کیفیت زندگی قربانیان مین در مقایسه با جامعه نرمال هم سن خود در تمام حیطه ها به طور معنی داری پایین تر بود (01/0 p ≤).

    نتیجه گیری

    کیفیت زندگی دختران و پسرانی که پس از جنگ ایران- عراق در اثر انفجار مین و مهمات عمل نکرده به آسیب دیدگی دچار شده بودند، در تمام حیطه ها از جامعه 14 تا 19 سال ایرانی پایین تر بود.

    کلیدواژگان: نوجوانان، قربانی، مین و مهمات عمل نکرده، کیفیت زندگی
  • احسان فرح بخش، محمدحسین یادگاری، معصومه رجبی بذل، مجتبی تقی زاده ارمکی، فرزاد کتیرایی صفحات 19-28
    مقدمه و هدف
    امروزه قارچ های فرصت طلب به ویژه قارچ کاندیدا آلبیکنس ازجمله شایع ترین عوامل مخاطره انگیز در بیماران نقص سیستم ایمنی هستند. افزایش روز افزون سویه های کاندیدا آلبیکنس مقاوم به داروهای آزولی مشکل اصلی بیماران مبتلا به ایدز است. هدف از این مطالعه، بررسی ژن ERG11 در سویه های کاندیدا آلبیکنس مقاوم به فلوکونازول در بیماران آلوده به HIV مبتلا به کاندیدیازیس دهانی حلقی به روش واکنش زنجیره ای پلیمراز معکوس است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تجربی در سال 1388 در دانشگاه تربیت مدرس انجام شد. سویه های کاندیدا آلبیکنس جدا شده از بیماران ایدزی با استفاده از روش های استاندارد مانند تشکیل جرم تیوب، کلامیدوسپور و رنگ کلنی روی محیط کروم آگارکاندیدا شناسایی شدند. ابتدا میزان حساسیت سویه های کاندیدا آلبیکنس مطابق روش استاندارد انتشار دیسک بررسی شد؛ سپس افزایش بیان ژن مقاومت به فلوکونازول ERG11 با روش RT-PCR، در مقایسه با نمونه های شاهد ارزیابی و میزان بیان ژن با نرم افزار UVItec تعیین شد.
    نتایج
    آزمایش حساسیت دارویی 66 سویه کاندیدا آلبیکنس نشان داد که 6/62 درصد سویه ها حساس، 6/8 درصد وابسته به دوز و 7/28 درصد مقاوم به فلوکونازول هستند. ارزیابی محصول RT-PCR مشخص کرد که 9 درصد بیماران دارای افزایش بیان ژن مقاومت ERG11 هستند.
    نتیجه گیری
    کاندیدیازیس دهانی در مبتلایان به HIV در ایران، شیوعی قابل توجه دارد، نتایج حاصل از این مطالعه، درصد بالای مقاومت را در میان نمونه های کاندیدا آلبیکنس نشان می دهد. استفاده از روش مقرون به صرفه انتشار دیسک به همراه روش هایی مانند RT-PCR که امکان مطالعه روی مکانیسم مقاومت دارویی و ژن های دخیل در مقاومت را فراهم می آورد، پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: کاندیدا آلبیکنس، ایدز، ژن ERG11، روش RT، PCR
  • محبوبه نخعی مقدم، سحر نادریفر، محمدرضا ذوالفقاری، سعید عامل جامه دار، مهرداد هاشمی صفحات 29-36
    مقدمه و هدف
    بتالاکتامازهای طیف وسیع (ESBLs)، آنزیم هایی هستند که توانایی هیدرولیز اکسی- ایمینوسفالوسپورین ها را دارند. فشار انتخابی استفاده زیاد از آنتی بیوتیک های جدید، ظهور انواع جدید بتالاکتاماز را به همراه داشته است. هدف از انجام این تحقیق، شناسایی سویه های ادراری کلبسیلا پنومونیه مولد بتالاکتاماز طیف وسیع تیپ CTX-M و الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی آنها بود.
    مواد و روش ها
    باکتری های کلبسیلا پنومونیه در سال 1389 از نمونه های ادراری ارسالی به آزمایشگاه های دو بیمارستان مشهد جدا و شناسایی شدند. بعد از انجام آزمایش حساسیت آنتی بیوتیکی با روش انتشار در آگار، شناسایی فنوتیپی تولید بتالاکتاماز با آزمایش احتمالی دیسک دوتایی و آزمایش تاییدی CLSI (Clinical and Laboratory Standards Institute) انجام شد. برای شناسایی ژن blaCTX-M از پرایمر اختصاصی و روش واکنش زنجیره پلیمراز استفاده شد.
    نتایج
    از صد نمونه ادرار بررسی شده، نوزده باکتری کلبسیلا پنومونیه جدا شد که 4/47 درصد آنها مولد ESBL بودند و تمامی آنها از نظر ژن blaCTX-M مثبت بودند. درصد زیادی از جدایه های مولد ESBL در مقایسه با انواع غیر مولد ESBL، نسبت به کوتریموکسازول، جنتامیسین و نالیدیکسیک اسید مقاوم بودند که اختلاف برای جنتامیسین معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به شیوع به نسبت بالای باکتری های مولد ESBL در جامعه مورد بررسی، توجه به غربالگری عفونت های ناشی از این باکتری ها می تواند اهمیت بسزایی در درمان صحیح آنها داشته-باشد.
    کلیدواژگان: کلبسیلا پنومونیه، حساسیت آنتی بیوتیکی، بتالاکتامازهای طیف وسیع، تیپ CTX، M
  • ماندانا غلامی، لیلا صباغیان راد، حسین عابد نطنزی صفحات 37-46
    مقدمه و هدف
    استقامت قلبی-تنفسی و ضربان قلب استراحتی، راهنمای مناسب برای آگاهی از وضعیت آمادگی قلبی و ریوی افراد است. هدف از این تحقیق، بررسی اثر یک دوره تمرین های استقامتی با حجم و شدت متفاوت بر استقامت قلبی تنفسی و ضربان قلب استراحتی است.
    مواد و روش ها
    45 مرد دانشجوی سالم غیرورزشکار (میانگین سن 87/1 ± 25 سال، وزن 95/1 ± 71 کیلوگرم و قد 30/2 ± 175 سانتی متر) به صورت تصادفی به سه گروه یک، دو و سه تقسیم شدند. در شش هفته اول گروه یک (15 = n) یک جلسه در هفته و به مدت 15 دقیقه و با شدت 70 درصد ضربان قلب ذخیره بیشینه (MRHR)، گروه دو (15 = n) دو جلسه در هفته و به مدت 15 دقیقه و با شدت 60 درصد MRHR و در گروه سه (15 = n) سه جلسه در هفته و به مدت 15 دقیقه و با شدت 50 درصد MRHR؛ و در دو هفته آخر گروه یک با شدت 75 درصد MRHR، گروه دو با شدت 65 درصد MRHR و گروه سه با شدت 55 درصد MRHR روی نوارگردان به مدت هشت هفته می دویدند.
    نتایج
    نتایج نشان دادند که اختلافی معنی دار در میزان تغییر vo2max بین گروه سه و گروه یک وجود دارد. علاوه بر این، تمرین گروه سه کاهشی معنی دار را در ضربان قلب استراحتی نسبت به گروه یک موجب شد.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های تحقیق حاضر به نظر می رسد که تمرین هوازی با شدت پایین و زمان طولانی تر، اثری بیشتر نسبت به شدت بالا با زمان کمتر بر افزایش vo2max و کاهش ضربان قلب استراحتی می گذارد.
    کلیدواژگان: استقامت قلبی تنفسی، ضربان قلب استراحتی، تمرین هوازی
  • زاهده رحمانیان، بهرام میرزاییان، رمضان حسن زاده صفحات 47-56
    مقدمه و هدف
    از آنجا که آثار اجتماعی، فردی و روانی اضطراب اجتماعی به کارکرد تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان صدمه می زند، در این پژوهش درصدد برآمدیم تا اثربخشی درمان شناختی-رفتاری گروهی را بر اضطراب اجتماعی دختران دانش آموز بررسی کنیم.
    مواد و روش ها
    روش پژوهشی حاضر از نوع آزمایشی می باشد. پس از اجرای آزمون اضطراب اجتماعی، مصاحبه بالینی بر اساس DSM-IV-TR انجام شد و 18 دانش آموز (9 نفر برای هر گروه)، انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (مداخله شناختی-رفتاری گروهی) و گروه گواه (بدون درمان) گماشته شدند. بعد از اتمام دوره 12 جلسه ای (هر جلسه دو ساعت) درمان در گروه آزمایش، مجددا آزمون اضطراب اجتماعی به عنوان پس آزمون، در هر دو گروه اجرا شد.
    نتایج
    آزمون t نشان داد که با 99% اطمینان بین اضطراب اجتماعی در گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه تفاوت معناداری وجود داشت و با 95% اطمینان شرکت کنندگان توانستند پیامدهای درمان را تا یک ماه پیگیری حفظ نمایند.
    نتیجه گیری
    درمان شناختی – رفتاری گروهی بر اضطراب اجتماعی دختران دانش آموز کلاس پنجم دبستان موثر است.
    کلیدواژگان: درمان شناختی، رفتاری گروهی، اضطراب اجتماعی، دانش آموز
  • مهرداد روغنی، توراندخت بلوچ نژاد مجرد صفحات 57-64
    مقدمه و هدف
    با توجه به نقش تشدید استرس اکسیداتیو در بروز بیماری کلیوی در حالت دیابت و با در نظر گرفتن خاصیت ضد دیابتی و آنتی اکسیدانتی تیموکینون، هدف از انجام این مطالعه، ارزیابی اثر تجویز این ماده بر سطح بافتی برخی شاخص های استرس اکسیداتیو در بافت کلیه موش های صحرایی دیابتی بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی، موش های صحرایی به پنج گروه کنترل، کنترل تحت تیمار با دوز بالای تیموکینون (20 میلی گرم بر کیلوگرم)، دیابتی و دو گروه دیابتی تحت درمان با تیموکینون (10 و 20 میلی گرم بر کیلوگرم) تقسیم شدند. پس از گذشت چهار هفته، سطح بافتی مالون دی آلدئید و نیتریت و میزان فعالیت سوپراکسید دیس موتاز بافت کلیه، اندازه-گیری شد.
    یافته ها
    موش های دیابتی، افزایشی معنادار در سطح بافتی مالون دی آلدئید (01/0 p<) و نیتریت و نیترات (005/0 p<) و کاهشی معنی دار در فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز (05/0 p<) را نشان دادند و درمان با تیموکینون در دوز بالا فقط میزان مالون دی آلدئید و نیتریت را به صورت معنادار کاهش داد (05/0 p<) و فعالیت آنزیم سوپراکسید دیس موتاز در موش های دیابتی تیمار شده به طور غیر معنی دار در مقایسه با گروه دیابتی افزایش نشان داد.
    نتیجه گیری
    تجویز تیموکینون به صورت وابسته به دوز می تواند برخی شاخص های استرس اکسیداتیو در بافت کلیه را در موش های صحرایی دیابتی کاهش دهد.
    کلیدواژگان: تیموکینون، دیابت قندی، مالون دی آلدئید، سوپراکسید دیس موتاز، متابولیت نیتریک اکسید، کلیه
  • محمد نیاکان، فرید عباسی، رویا حامدی، الهام علی اصغر، فرهود نجفی، مصطفی فاطمی صفحات 65-72
    مقدمه و هدف
    تجهیزات در مراکز بهداشتی، درمانی به طور مکرر در معرض آلودگی قرار می-گیرند. در شرایطی از مواد ضد عفونی کننده سریع الاثر استفاده می شود. ضد عفونی کننده دکونکس 53 پلاس (Deconex P53 Plus) از جمله دترجنت هایی است که برای ضدعفونی کردن سطوح و تجهیزات به کار می رود. از طرفی به تازگی نانوذرات نقره که ذرات کوچک با سطح تماس بالامی باشند به عنوان نسل جدیدی از مواد ضدمیکروبی مطرح هستند. هدف از این مطالعه، مقایسه اثر ضد باکتریایی نانوذرات نقره کلوییدی با محلول دکونکس 53 پلاس بر دو-سویه از استافیلوکوکوس اورئوس (S aureus و سودوموناس آئروجینوزا (Ps aeroginosa) است.
    مواد و روش ها
    برای تعیین غلظت موثر ضد باکتریایی نانو ذرات نقره با غلطت 200 ppm و دکونکس- 53 پلاس 5 درصد (حاوی5000 ppm) ماده فعال، از روش سنجش میزان قدرت مهار-کنندگی و کشتن باکتری ها (MIC و MBC) استفاده شد.
    یافته ها
    میزان تاثیر ضد میکروبی مواد به کار رفته با روش های MIC و MBC محلول نانوذرات نقره برای باکتری استافیلوکوکوس اورئوس ATCC 29213) (برابر با رقت 10 ppm و حد MBC،MIC برای سودوموناس آئروجینوزا ATCC 27853)) به ترتیب برابر ppm 010 و 500 حاصل شد.
    نتیجه گیری
    اثر نانوذرات کلوییدی و محلول دکونکس 53 پلاس برای باکتری استافیلوکوکوس اورئوس به صورت کشتن باکتری است، لذا در این مطالعه میزان MIC آن به طور تقریبی برابر MBC شد، اما درباره سودوموناس آئروجینوزا مقادیر MBC محلول دکونکس و نانوسیلور به ترتیب 5 و 20 برابر حد MIC آن بود. همچنین تاثیرضد باکتریایی نانوسیلور علیه سودوموناس آئروجینوزا نسبت به استافیلوکوکوس اورئوس بود.
    کلیدواژگان: نانوذرات نقره، دکونکس 53 پلاس، اثرات ضد باکتریایی، MIC، MBC
  • فرهاد جعفری، فاطمه علیزاده، نفیسه ظفرقندی، زینب آبیار صفحات 73-80
    مقدمه و هدف
    در سرتاسر آثار تخصصی حکمای طب سنتی ایران و در سیره آنان اخلاقیات منعکس شده است و برای یک طبیب آشنایی با آن را ضروری می دانستند. آنها توصیه های زیادی در باب عدم توجه به مادیات داشتند. هدف این مطالعه آشنایی با دیدگاه حکمای طب سنتی نسبت به مادیات و چگونگی رابطه مالی آنها با بیماران است.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر یک پژوهش مروری بوده که با بررسی متون و مقالات طب سنتی ایران، چگونگی رابطه مالی یک پزشک واقعی با بیمار که حکمای طب سنتی ایران ترسیم-کرده اند، مورد مطالعه قرار داده است.
    یافته ها
    از زمان های بسیار قدیم این اعتقاد وجود داشت که پزشک نباید برای پول و منافع مادی کار کند و باید از خدا ترسان باشد. پزشک واقعی باید فقر با حلال را بر ثروت با حرام ترجیح-دهد. حکیم زکریای رازی همواره بر ارزش های اخلاقی تاکید کرده، افراد مستمند و بی بضاعت را معالجه و به آنان از بعد مالی کمک می کرد؛ در حالی که خود، زندگی ساده و فقیرانه ای داشت.
    نتیجه گیری
    طب سنتی ایرانی و اسلامی طبابت را نوعی بندگی و عبادت می داند و جایگاهی ویژه برای اخلاق پزشکی قائل است. توصیه می کند که یک طبیب با ثروتمندان و بینوایان رفتاری مساوی و یکسان داشته باشد و خدمت پزشکی را هیچ گاه وسیله درآمد و رقابت مادی قرار ندهد.
    کلیدواژگان: اخلاق پزشکی، طب سنتی ایران، توجه به مادیات، رابطه م
|
  • Fereshteh Zamani-Alavijeh, Parvin Shahry, Maryam Kalhory, Mohammad Hossein Haghighizadeh, Gholam Reza Sharifirad, Mahboobeh Khorsandi Pages 1-10
    Background And Objective
    The rate of cesarean section is higher than standard of WHO (15%) in Iran. This theory-based study was carried out to identify factors related to elective cesarean labor amongst pregnant women.
    Materials And Methods
    A cross-sectional study was done and 342 mothers referred to public maternal health care centers and private clinics were randomly selected in Ahvaz in 2010. Data gathering was done using a structured based Health belief model and theory-planned behavior questionnaire. Data were analyzed using SPSS through logistic regression, chi-square and independent t tests.
    Results
    Mean age of women was 23.95±4.07 years. There was a significant correlation among income, ethnicity, job and education with choosing delivery mode. The results of t test showed that tendency to the mode of delivery was significantly related to perceived benefits, perceived barriers, perceived severity, perceived susceptibility, subjective norms and self efficacy (p<0.001). Using multivariate regression, three constructs including perceived barriers, subjective norms and self efficacy were significantly related to elective cesarean section (p<0.001).
    Conclusion
    Promoting self-efficacy to overcome barriers such as pain can encourage pregnant women to select vaginal delivery. However, important factor is subjective norms that are influenced by husbands and mothers. In this regard, researchers suggest applying subjective norms in other theory-based studies.
  • Zohreh Ganjparvar, Batool Mousavi, Mohammadreza Soroush, Hamid Shokoohi, Shahriar Khateri, Ali Montazeri Pages 11-18
    Background And Objective

    Physical and general health limitations may affect quality of life among children survivors of land mine and explosive remnants of war (ERW). This study aimed to assess the quality of life among children survivors of land mines and ERW injuries in Iran in 2010.

    Materials And Methods

    A total of 69 adolescent survivors of land mine and ERW injuries at the time of study were enrolled. In this cross-sectional study, adolescents were called in from border provinces that included the most land mines and ERW contaminated areas in the country, i.e. Kurdistan, Kermanshah, Khuzestan, Ilam and West Azerbaijan. Component scores were determined from responses to questions about physical and mental health on SF36.The validity of the Iranian version of questionnaire was 0.65-0.9. The questionnaire consisted of 36 questions measuring eight domains of health-related quality of life including physical functioning, physical role, bodily pain, general health, vitality, social functioning, and emotional and mental health role.

    Results

    The mean age of participants was 16.68±1.18 years and the mean time since the injury was 7.85±3.1 years. Eighty-eight percent of the cases were boys. More than two third (69.6%) (n=48) of the victims were living in two provinces of Kurdistan and Kermanshah. About one-third (36.2%) (n=25) were studying at high school level. The children survivors had the highest score in physical functioning (50.5 ± 23.1) and the lowest in emotional role (8.69 ± 21.1). Overall, children survivors were suffering greatly in all different aspects of quality of life than the age-matched controls in all SF-36 eight domains (p≤0.01).

    Conclusion

    Children survivors of landmine and ERW injuries (at an age range of 14-19 years) due to Iraq-imposed war greatly suffered from a lower quality of life due to a combination of physical and mental factors affecting them.

  • Ehsan Farahbakhsh, Mohammad Hossein Yadegari, Masoumeh Rajabi Bazl, Mojtaba Taghizadeh Armaki, Farzad Katiraee Pages 19-28
    Background And Objective
    Nowadays opportunistic fungi especially C. albicans are the most common cause of life-threating infections in immunodeficiency patients. Increasing Azole-resistant strains of C. albicans are a main problem in human immunodeficiency virus-infected patients. The aim of this study was the evaluation of ERG11 gene in C. albicans Azole resistant strains that were isolated from AIDS patients with oropharyngeal candidiasis by RT-PCR method.
    Materials And Methods
    The present experimental study was conducted at Tarbiat Modares University during the years 2009-2011. C.albicans isolates from HIV-infected patients were identified by standard procedures including germ tube formation, clamydoconidia and color of colonies on CHROM agar. At first, susceptibility of C. albicans isolates was assessed by disk diffusion agar technique. Then, overexpression of fluconazole resistance gene ERG11 using RT-PCR was compared with control samples and gene expression levels were determined by UVItec software.
    Results
    The results of drug sensitivity for 66 C. albicans isolated from AIDS patients showed that 62.6% were susceptible, 8.6% were susceptible-dose dependent (SDD) and 28.7% were resistant. Product evaluation of RT-PCR showed that 9% of patients have increased expression of ERG11 gene resistance.
    Conclusion
    Oral candidiasis is a frequent complication among Iranian HIV individuals. The results of this study showed the high percentage of resistant strains among samples of C. albicans. However, the use of phenotypic methods like disk diffusion agar which has lower costs together with genotypic methods like RT-PCR which provide the possibility of studying the mechanism of drug resistance and genes involved is highly recommended.
  • Mahboobeh Nakhaee Moghadam, Sahar Naderifar, Mohammad Reza Zolfaghari, Saeid Amel Jamehdar, Mehrdad Hashemi Pages 29-36
    Background And Objective
    Extended spectrum beta-lactamases (ESBLs) are defined as enzymes capable of hydrolyzing oxyimino-cephalosporins. Selective pressure of overuse of new antibiotics may be associated with emergence of new types of beta-lactamases. The aim of this study was to identify urinary isolates of CTX-M ESBL-producing Klebsiella pneumoniae and to detect their pattern of antibiotic susceptibility
    Materials And Methods
    Bacteria were isolated and identified from the urine samples sent to laboratories of two hospitals in Mashhad in 2010. Isolates were then tested for antimicrobial susceptibility by disc diffusion and examined for beta-lactamase production by double disk approximation test and CLSI (Clinical and Laboratory Standards Institute) confirmatory test. The blaCTX-M genes were detected by polymerase chain reaction using specific primer.
    Results
    Out of 100 studied urinary specimens, 19 bacteria were K. pneumonia, of which 47.4% were ESBL producer and all were positive for blaCTX-M gene. A large percentage of ESBL-producing isolates compared to ESBL-non producers were resistant to co-trimoxazole, gentamicin, and nalidixic acid and the difference for gentamicin was significant.
    Conclusion
    Due to relatively high prevalence of ESBL-producing bacteria in the studied population, screening of infections caused by these bacteria would be important for appropriate treatment.
  • Mandana Gholami, Leila Sabbaghian Rad, Hosein Abed Natanzi Pages 37-46
    Background And Objective
    Cardiorespiratory endurance and resting heart rate is the proper guide for cardiorespiratory fitness of people. The aim of this research was to survey the effect of training intensity and volume changes on cardiorespiratory endurance and resting heart rate.
    Materials And Methods
    Forty-five non-athletic healthy B. Sc male students (with an average age of 25±1/87 years, weight 71±1/95 kg and height 175±2/30 cm) were randomly divided into three groups including: 1G, 2G and 3G groups. In first six weeks, 1G (n=15) run for 15 min with an intensity of 70% maximum reserve heart rate (MRHR), 1day/week; 2G (n=15) (at 15 min, 60% MRHR, 2 days/week); and 3G (n=15) (at 15 min, 50% MRHR, 3days/week) for 8 weeks. At the last two weeks, 1G run at 75% MRHR, 2G at 65% MRHR, and 3G at 55% MRHR.
    Results
    Findings showed that there was a significant difference in vo2max change in 1G and 3G groups. Also, 3G showed a more significant reduction in resting heart rate than 1G.
    Conclusion
    Based on these findings, it seems that aerobic training with low intensity and long period has more effects on cardiorespiratory fitness and resting heart rate than high intensity and short period training.
  • Zahedeh Rahmanian, Bahram Mirzaian, Ramazan Hassanzadeh Pages 47-56
    Background And Objective
    Since the social, individual and psychological effects of social anxiety could damage functioning of many children and teenagers, we decided to survey the effectiveness of cognitive-behavioral group therapy for social anxiety of female students.
    Materials And Methods
    Method of this study was an experimental type. After performing social anxiety inventory, clinical interview based on DSM-IV-TR was conducted and 18 students (n = 9 for each group) were randomly selected in two groups; experimental group (cognitive-behavioral group therapy) and control group (no treatment). After 12-session treatment (2 hours/session), social anxiety inventory was repeated as a post-test in both groups.
    Results
    The statistical t–test results showed that there were significant differences between the experimental and control groups regarding social anxiety with 99% confidence and with 95% confidence the clients could save the result of treatment until a month later.
    Conclusion
    Cognitive-behavioral group therapy must be effective on social anxiety in fifth-grade female students.
  • Mehrdad Roghani, Tourandokht Baluchnejadmojarad Pages 57-64
    Background And Objective
    Due to important role of enhanced oxidative stress in development of renal disorder in diabetes and with regard to antidiabetic and antioxidant effect of thymoquinone, this study was conducted to evaluate the effect of its administration on renal tissue level of some markers of oxidative stress in diabetic rats.
    Materials And Methods
    In this experimental study, Wistar rats were divided into 5 groups, i.e. control, high dose thymoquinone-treated control (20 mg/kg), diabetic, and thymoquinone-treated diabetic groups (10 and 20 mg/kg). After 4 weeks, tissue level of malondialdehyde and nitrite and activity of superoxide dismutase (SOD) in kidney tissue were measured.
    Results
    Diabetic rats showed a significant increase in tissue level of malondialdehyde (p<0.01) and nitrite (p<0.05) and a significant reduction in SOD activity (p<0.05) and thymoquinone treatment at a high dose significantly reduced only levels of MDA and nitrite (p<0.05) and SOD activity in treated-diabetic groups was non-significantly higher as compared to diabetics.
    Conclusion
    Chronic treatment with thymoquinone dose-dependently could attenuate some markers of oxidative stress in renal tissue from diabetic rats.
  • Mohammad Niakan, Farid Abassi, Roya Hamedi, Elham Aliasghar, Farhod Najafi, Mustafa Fatemi Pages 65-72
    Background And Objective
    The risk of infection by microorganisms in blood, saliva and exudates from infected patients in dental and medical centers has always been a threat to the patients and the medical staff alike. We do not always have enough time to autoclave the instruments, so this has brought about the need to develop different ways to quickly disinfect the instruments. Furthermore, deconex (a trademark) is a famous detergent for disinfecting surfaces and equipment. Nanosilver due to its smaller particle size has greater contact surface and has many uses as new antibacterial agent. The purpose of this study was to compare the effect of nanosilver colloid particles and deconex P53 plus solution on Pseudomonas aeroginosa (ATCC 27853) and Staphylococcus aureus (ATCC29213).
    Materials And Methods
    To measure the effective antibacterial concentration of nanosilver and deconex 53 plus, the MIC and MBC measurement methods were used.
    Results
    The MIC and MIB concentration of nanosilver for Staphylococcus aureus was 10 ppm and for pseudomonas aeroginosa was 100 and 500 ppm respectively.
    Conclusion
    The nanosilver particles and deconex 53 plus has bactericidal effect on Staphylococcus aureus, so its MIC is equal to the MBC, but in the case of pseudomonas aeroginosa, the value of MBC for nanosilver and deconex were 5 and 20 times greater than their MIC respectively.
  • Farhad Jafari, Fatemeh Alizadeh, Nafiseh Zafarghandi Pages 73-80
    Background And Objective
    Great Iranian physicians of traditional Iranian medicine (TIM) have paid special attention to ethics in their practices, teachings and especially their manuscripts. It was essential for a physician to know medical ethics. They have had also some recommendations for physicians not to pay much attention to monetary aspects. The aim of this study was to determine the viewpoints of great physicians of TIM in this respect.
    Materials And Methods
    This study was a review research, which reviewed traditional Iranian medicine's literature and textbooks to find what traditional Iranian medicine says about the financial relationship between physicians and patients.
    Results
    From very ancient times, Iranian physicians believed that physicians should not work for money and material gain, they must be fearful of God and should treat alike the rich and poor. Razi (one of the foremost Iranian physicians) always emphasized on moral values and medical ethics and he always treated needy and destitute people, although he was not rich.
    Conclusion
    Traditional Iranian and Islamic medicine believes that practice is a form of servitude to and worship of God and pays special attention to medical ethics. It recommends that rich and poor patients must have the same equal treatment and physicians must never compete and wrangle for incomes and fees.