فهرست مطالب

فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی
سال پنجم شماره 3 (پاییز 1390)

  • تاریخ انتشار: 1391/03/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علی بیرانوند، علی حاجی شمسایی، سمیرا مروجی صفحه 9
    هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت کتابخانه های آموزشگاهی شهر شیراز در مقطع ابتدایی ومطابقت آن با استانداردهای ایفلا می باشد. روش تحقیق پیمایشی بود. نمونه آماری تحقیق 175 مدرسه(76 مدرسه پسرانه، 75 مدرسه دخترانه و24مدرسه مختلط)در مقطع ابتدایی شهر شیراز بوده اند که به صورت تصادفی انتخاب شده اند. به منظور گردآوری اطلاعات در این پژوهش از پرسش نامه استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد فراوانی و میانگین استفاده شده است. نتایج حاصل نشان دادکه کتابخانه های مورد مطالعه در هیچ یک از معیارهای فضا، تجهیزات، نیروی انسانی و بودجه در حد استانداردهای ایفلا برای کتابخانه های آموزشگاهی نمی باشند.
    کلیدواژگان: کتابخانه های آموزشگاهی، استانداردهای ایفلا، شیراز
  • امیر محمدحسین داودی، عزت اشتری صفحه 31
    تئوری رهبری معنوی یک مدل علی برای تحول سازمانی می باشد که برای ایجاد انگیزش درونی و یادگیری سازمانی طراحی شده است. هدف این پژوهش، یافتن ارتباط بین رهبری معنوی و ابعاد آن (چشم انداز، امید / ایمان، نوعدوستی، معناداری، عضویت، تعهد سازمانی و بازخورد عملکرد) با یادگیری سازمانی در دبیرستان های ساوه است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ی دبیران دبیرستان های ساوه به تعداد (300= n) نفر بوده است. 178 نفر (119 نفر زن و 59 نفرمرد) از 18 دبیرستان به دو پرسشنامه ی استاندارد رهبری معنوی با ضریب آلفای کرونباخ 92/0 و یادگیری سازمانی با ضریب آلفای کرونباخ 93/0 پاسخ داده اند. داده های گردآوری شده به کمک روش های آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی همچون آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره (روش گام به گام) مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان داده است که رابطه مثبت و معناداری بین رهبری معنوی و ابعاد آن با یادگیری سازمانی در دبیرستان های ساوه وجود دارد. همچنین از بین ابعاد متغیر پیش بین تحقیق، بعد «تعهد سازمانی» بیشترین سهم را در پیش بینی تغییرات مربوط به یادگیری سازمانی دارد. ابعاد «چشم انداز سازمانی» و «نوعدوستی» به دلیل این که سهمی در پیش بینی یادگیری سازمانی نداشته، از مدل حذف شده اند.
    کلیدواژگان: رهبری معنوی، یادگیری سازمانی، دبیرستان ها
  • مرضیه رضایی کلانتری، رمضان حسن زاده، سیدمحسن موسوی صفحه 51
    پژوهش حاضر به بررسی تاثیر مولفه های آموزش و پرورش درهویت ملی دانش آموزان دوره متوسطه و تعیین ترتیب تاثیرگذاری چهارمولفه شیوه تدریس معلمان، شخصیت معلمان، محتوای کتب درسی و برنامه های پرورشی مدارس پرداخته است. تحقیق حاضر توصیفی ازنوع زمینه یابی است که اطلاعات موردنیاز ازطریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شده است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه استان مازندران درسال تحصیلی90/1389 بوده که ازاین تعداد384 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان و روش نمونه گیری خوشه ایمرحله ای طبقه ای انتخاب شده اند. نتایج تحقیق نشان می دهد که شیوه های تدریس، شخصیت معلمان، محتوی کتب درسی و برنامه های پرورشی مدرسه در هویت ملی دانش آموزان تاثیردارد و میزان تاثیر گذاری آموزش و پرورش درهویت ملی دختران بیشتر از پسران می باشد. همچنین میزان تاثیرگذاری آموزش و پرورش درهویت ملی دانش آموزان هر چهارپایه تحصیلی حدودایکسان است. جدول رتبه بندی تاثیر مولفه های چهارگانه در هویت ملی دانش آموزان که با استفاده از آزمون فریدمن تنظیم گردیده نشان می دهد تاثیرگذاری مولفه های چهارگانه درهویت ملی به ترتیب شخصیت معلمان، شیوه های تدریس معلمان، محتوای کتاب های درسی و برنامه های پرورشی مدارس می باشد که تفاوت بین رتبه هاهم معنی داراست.
    کلیدواژگان: آموزش وپرورش، هویت ملی، دانش آموزان
  • علی شاهسواری، خلیل غفاری صفحه 67
    هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل اثر گذار بر استخدام فارغ التحصیلان رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد الیگودرز بود. پژوهش به روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه فارغ التحصیلان رشته حسابداری این واحد به تعداد 220 نفر که در سطح استان لرستان مشغول به کار هستند، بوده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه 80 نفر برآورد گردید وبه روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته در قالب طیف لیکرت بوده است. داده های گردآوری شده با استفاده از آزمون t تجزیه و تحلیل شدند. جهت پایایی پرسشنامه ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده در این پژوهش97/0 می باشد. نتایج نشان داد که عواملی مانند داشتن روحیه کار گروهی، اعتماد به نفس، توانایی تحلیل رویدادهای مالی، توانایی تفسیر استانداردهای حسابداری ایران، حفظ اعتماد جامعه به کارهای انجام شده توسط حسابدار، ترجیح دادن منافع جامعه برمنافع شخصی، رعایت بی طرفی و استقلال، آشنایی با قانون کار و بیمه، یادگیری نرم افزارهای حسابداری، آشنایی با برنامه هایی مانند ورد و اکسل و داشتن تجربه کاری بر استخدام فارغ التحصیلان حسابداری تاثیر گذار است. اما آشنایی کامل با مطالب آموزشی داده شده حسابداری در مقطع کارشناسی برای ورود به محیط کار کفایت نمی کند.
    کلیدواژگان: عوامل اثرگذار، فارغ التحصیلان، استخدام، حسابداری، واحد الیگودرز
  • شهاب الدین عبدالهی، زهره سعادتمند صفحه 81
    تحقیق حاضر با هدف بررسی تناسب آموزش های فنی و حرفه ای با عناصر برنامه درسی کارآموزان شهرستان ارومیه انجام گرفت. سوال های اساسی در این تحقیق میزان تناسب آموزش های فنی و حرفه ای در بعدهای اهداف، محتوا، روش و ارزشیابی را بررسی نمودند. جامعه آماری تحقیق را کلیه کارآموزان پسر سازمان فنی و حرفه ای شهرستان ارومیه تشکیل دادند که مشتمل بر 2394 نفر بودند. جهت تعیین حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 250 نفر به شیوه تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه 40 سوالی محقق ساخته بود. جهت تجزیه و تحلیل آماری داده های تحقیق در سطح توصیفی از میانگین، انحراف استاندارد، فراوانی، درصد فراوانی و در سطح استنباطی از t تک متغیره، تحلیل واریانس یک راه و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که میزان t مشاهده شده در خصوص اهداف، محتوا وارزشیابی از مقدار بحرانی آن در سطح خطای 5 درصد کوچکتر می باشد بنابراین بین آموزش های فنی و حرفه ای و ابعاد اهداف، محتوا و ارزشیابی در سطح متوسط تناسب وجود دارد و t مشاهده شده در خصوص روش از مقدار بحرانی جدول در سطح خطای 5 درصد بزرگتر می باشد بنابراین بین آموزش های فنی و حرفه ای و بعد روش بیش از سطح متوسط تناسب وجود دارد و همچنین براساس یافته ها،F مشاهده شده در سطح 05/ ≥P معنی دار بود بنابراین بین تناسب آموزش های فنی و حرفه ای با عناصر برنامه درسی تفاوت وجود دارد. بیشترین تناسب مربوط به مولفه روش با میانگین 16/3 و کمترین تناسب مربوط به مولفه ارزشیابی با میانگین 05/3 بوده است.
    کلیدواژگان: آموزش های فنی و حرفه ای، عناصر برنامه درسی، کارآموز
  • محمد قمری صفحه 101
    هدف تحقیق حاضر تعیین رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی و مقایسه آن در بین اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه بود. برای انجام تحقیق تعداد 140 نفر از اعضای هیات علمی و 140 نفر از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی ابهر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. سپس پرسشنامه های شاخص توصیفی شغل(JDI)و تعهد سازمانی آلن و می یر بر روی آنها اجرا گردید. داده های جمع آوری با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون،آزمون Z و تحلیل رگرسیون گام به گام تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی اعضای هیات علمی رابطه مثبت وجود دارد(P<./.1). بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان رابطه مثبت وجود دارد(P<./.1). بین تمامی مولفه های رضایت شغلی (رضایت از ویژگی کار، مدیریت، همکار، ارتقا و پرداخت) و تعهد سازمانی اعضای هیات علمی و کارکنان رابطه مثبت وجود دارد. رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی در بین اعضای هیات علمی و کارکنان متفاوت نیست. میزان رضایت شغلی و تعهد سازمانی اعضای هیات علمی و کارکنان متفاوت نیست. همچنین نتیجه تحلیل رگرسیون نشان داد که حدود 56 درصد از تغییرات تعهد سازمانی را در اعضای هیات علمی مولفه های رضایت ازپرداخت، ویژگی کار و همکار تبیین می کند و در کارکنان حدود 14 درصد از تغییرات تعهد سازمانی را مولفه ویژگی کار تبیین می کند
    کلیدواژگان: رضایت شغلی، تعهد سازمانی، اعضای هیات علمی، کارکنان
  • محسن گل پرور، محمد علی نادی صفحه 121
    این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطه ای تعهد عاطفی و رضایت شغلی در رابطه تبعیض ادراک شده با تمایل به ترک خدمت به مرحله اجرا درآمد. جامعه آماری پژوهش معلمان زن و مرد شهر اصفهان بودندکه ازمیان آنها476 نفر (166 معلم زن و مرد و 310 معلم زن) به شیوه ی نمونه گیری تصادفی ساده نمونه گیری شدند. ابزار های سنجش شامل پرسشنامه رضایت شغلی، تعهد عاطفی، تبعیض ادراک شده و ترک خدمت (پارکر و کولیمر،2005) بودند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون واسطه ای و مدل سازی معادله ساختاری(SEM) مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها نشان داد که تبعیض ادراک شده معلمان با تعهد عاطفی و رضایت شغلی دارای رابطه منفی و معنادار ولی با ترک خدمت دارای رابطه مثبت و معناداراست (05/0P< یا 01/0P<). ترک خدمت در نهایت با رضایت شغلی دارای رابطه منفی معنادار بود. تحلیل رگرسیون واسطه ای نشان داد که رضایت شغلی و تعهد عاطفی می توانند نقش واسطه ای پاره ای را در رابطه بین تبعیض ادراک شده با تمایل به ترک خدمت ایفاء نمایند.
    کلیدواژگان: تبعیض ادراک شده، تمایل به ترک خدمت، تعهد عاطفی، رضایت شغلی، معلمان
  • حسن گیوریان، فیروز دیندار فرکوش صفحه 137
    این پژوهش با هدف بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و اثربخشی معلمان انجام شد. مولفه های اعتماد، روابط متقابل، مشارکت، دانش حرفه ای، اخلاقی و مسئولیت اجتماعی به عنوان سطوح متغیر مستقل و ابعاد انعطاف پذیری عوامل خارجی و داخلی و کنترل به عنوان سطوح متغیرهای وابسته مورد توجه قرارگرفته است. روش پژوهش توصیفی (همبستگی) بود. برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه سرمایه اجتماعی و پرسشنامه اثربخشی استفاده شد. داده های گردآوری شده با بهره گیری از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد بین سرمایه اجتماعی و اثر بخشی معلمان رابطه مستقیم وجود دارد. در پایان با توجه به یافته های پژوهش در مولفه های مورد نظر پیشنهاد هایی ارائه گردیده است.
    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، اثربخشی، معلمان، آموزش و پرورش