فهرست مطالب

پژوهش نامه قرآن و حدیث - پیاپی 5 (زمستان 1387)

پژوهش نامه قرآن و حدیث
پیاپی 5 (زمستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/10/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • صفحه 5
  • صفحه 6
  • بمانعلی دهقان منگابادی صفحه 7
    یکی از بزرگ ترین آفاتی که در تاریخ اسلام پدیدار گردیده و عقلانیت اسلامی را مورد تهدید جدی قرار داده و آثار زیانباری را بر متون تفسیری شیعه بر جای نهاده است، پدیده غلو و گزافه گویی است. در این میان بعضی از مفسران سده های دوم و سوم هجری نظیر محمد بن مسعود عیاشی (320ق)، علی بن ابراهیم قمی (زنده قبل از 329ق) بیش ترین تاثیرپذیری را از غالیان داشته اند. لکن مفسرانی نظیر شیخ طوسی (385-460ق) و امین الاسلام ابوعلی فضل بن حسن طبرسی (548ق) که در سده های پنجم و ششم می زیسته اند با شناخت صحیحی که از احادیث موضوعه غالیان داشته اند، از ذکر این روایات در تفاسیر خود امتناع ورزیده اند و به همین دلیل تفاسیر آنان از مقبولیت بیشتری در جهان اسلام برخوردار می باشد. در عین حال پس از آنان مفسران دیگری چون حویزی (زنده در 1065ق) و فیض کاشانی (1091ق) به طور قابل توجهی تحت تاثیر عیاشی (320ق) و قمی (زنده قبل از 329ق)، روایاتی را در تفاسیر خود آورده اند که حکایت از غلو درباره «اهل بیت» (ع) دارد. در این مقاله ضمن اشاره به چگونگی تاثیرپذیری برخی از مفسران اثرگرای شیعی از اندیشه های غالیان، به بررسی و مقایسه آراء آنان با دیدگاه های مفسران اعتدال گرا پرداخته می شود.
    کلیدواژگان: غلو، غالیان، تفسیر، تاویل، شیعه، مفسران اعتدال گرا
  • جعفر نکونام صفحه 29
    برای کشف معنای مراد آیات باید آنها را در همان بستر تاریخ نزولش مطالعه کرد. بر اثر بی توجهی به این مهم تفسیری که از بسیاری از آیات به دست داده می شود، با مراد واقعی آیات بسیار فاصله دارد. یکی از آیاتی که بیش تر در دوره های متاخر تفسیر نادرستی برای آن عرضه شده، آیه آفاق و انفس است. اغلب مراد از آفاق را عالم طبیعت یا عالم کبیر و مقصود از انفس را عالم انسان اعم از جسم و روح یا عالم صغیر یعنی خصوص روح می گیرند؛ حال که مراد واقعی این است که خداوند غلبه پیامبر اسلام(ص) و مسلمانان را بر مکه و نواحی اطراف مکه به مشرکان مکه نشان خواهد داد و از این رهگذر برای آنان روشن خواهد کرد که وعده های قرآن حق است و از سوی خداوند نازل شده است.
    کلیدواژگان: آفاق، انفس، طبیعت، عالم کبیر، عالم صغیر
  • غلامحسین اعرابی صفحه 47
    در منابع روایی و تفسیری شیعه و سنی گزارش هایی مبنی بر آفرینش حواء از دنده چپ آدم یا خلقت زن از دنده چپ مرد نقل شده است. در این روایات برخی از احکام فقهی مثل شهادت زن، ارث، شناخت انوثیت یا رجولیت خنثی، طلاق، حجاب و جز آنها نیز بر اساس نحوه خاص خلقت زن توجیه شده است. همچنین برخی از فقهاء در توجیه بعضی از احکام فقهی مربوط به زن به مضمون این روایات استناد کرده اند. گرچه خلقت حواء از آدم به نحوه آفرینش از سلول حیاتی از نظر عقلی و علمی امتناعی ندارد؛ اما اثبات آن و انتساب آن به شارع مقدس دلیلی ندارد. به نظر می رسد این گزارش ها منشا اسرائیلی دارد و با توجه به ناسازگار درونی و بیرونی آنها نمی توان به استناد آنها احکام ویژه ای را برای زن اثبات کرد. در این مقاله روایات و اقوال مختلف در این مورد بررسی شده است.
    کلیدواژگان: آدم، حواء، خلقت زن، ضلع، نفس واحده
  • مهدی ممتحن صفحه 59
    جمله معترضه در قرآن زاید نیست؛ بلکه در جای خاص خود قرار گرفته و بر اساس مقتضای حال کاربرد پیدا کرده است؛ طوری که هرگاه از سیاق کلام حذف شود، بخشی از کلام ساقط می شود؛ چرا که عبارت قرآنی با نظم و دقت خاصی سامان یافته، لذا نمی تواند ضعف تالیف داشته باشد. برای بررسی جمله معترضه چه در متون زبان عربی یا قرآن کریم، پرداختن به تفاوت های آن با دیگر اصطلاحات بلاغی نیز مانند تذییل و تکمیل و احتراس و جملات حالیه و استینافیه ضروری می نماید که در این مقاله به آنها پرداخته می شود.
    کلیدواژگان: قرآن کریم، اعتراض، تذییل و تکمیل، جمله استینافیه و حالیه
  • علی نظری، پروانه رضایی صفحه 73
    گزینش و چیدمان داستان زندگی پیامبران(ع) در قرآن کریم، کاملا هدفمند و سازگار با رسالت عظیم آن در تبیین پیام های سعادت بخش و پندآموز است. تنوع و تعدد، تکرار و عدم تکرار، پردازش کوتاه، تفصیل و اطناب در داستان های زندگی پیامبران، همه از ابعاد مختلف، شایان بررسی و تاملی عمیق است. در این میان وجود شباهت ها و تفاوت های فراوان میان داستان واقعی زندگی حضرت یوسف(ع) و حضرت موسی(ع)، اسلوب بیانی قرآن را چشم گیرتر نموده است. شباهت و همرنگی سیر زندگی، رخدادها، مبارزات، حضور در صحنه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی و ایفای نقش شخصیت های تقریبا یکسان، از دوران کودکی تا رسیدن به مقام نبوت در کنار تغییر و جابجایی جنسیتی برخی از شخصیت ها، از جمله این موارد است. به کارگیری واژه ها، عبارات و تعابیر مشترک از یک سو و متقابل و متفاوت از سوی دیگر، ساختار داستانی آیات را بیش تر مورد توجه قرار می دهد. این مقاله به بررسی تطبیقی پاره ای از وجوه تشابه و تقابل شخصیت ها و صحنه ها و رخدادهای داستان زندگی این دو پیامبر(ع) می پردازد.
    کلیدواژگان: قرآن، بررسی تطبیقی، یوسف(ع)، موسی(ع)
  • محمدرضا یوسفی صفحه 97
    مردم ایران که نظام طبقاتی ساسانی را تجربه کرده بودند، به خاطر عدالت اسلامی خیلی سریع به اسلام گرویدند و با فراگیری زبان عربی از قرآن و حدیث بسیار تاثیر پذیرفتند.
    تاثیر قرآن، حدیث و معارف اسلامی بر شعر فارسی از قرن سوم به صورت تاثیر واژگانی، اشارات قرآنی و تلمیحات به داستان های پیامبران شروع شد. از سده چهارم احادیث و ابعاد شخصیت های اسلامی نیز در شعر فارسی بازتاب یافت. تاثیرات جزئی لفظی و واژگانی، کم کم به صورت مضمون سازی های گسترده و تاثیرات عمیق و معنوی درآمد تا جایی که در قرن پنجم برخی شاعران، شعر را در خدمت وعظ، اندرز و تعلیم عرفان و اخلاق قرار دادند.
    کلیدواژگان: قرآن، حدیث، معارف اسلامی، شعر فارسی، نخستین شاعران
  • محسن بهرامی صفحه 117
    یکی ازدیدگاه های مطرح در خصوص منبع و منشا حجیت سنت پیامبر در تبیین محتوای وحی و نیز ولایت بر امور مسلمین، نظریه تفویض دین به پیامبر است. بر اساس آن پیامبر و همچنین امامان به لحاظ برخورداری از خلق عظیم و تربیت ویژه به مرتبه ای رسیده اند که مظهر علم و اراده خدا شده اند و بدین لحاظ هرچه گفته یا کرده اند، عین خواست و اراده خداست و از همان اعتبار و حجیت برخوردار است.
    در این نوشتار تلاش بر این است، نظریه یاد شده با تکیه بر آراء مفسران شیعه مورد تامل و نقد قرارگیرد.
    کلیدواژگان: خلق عظیم، تفویض دین، سنت، مظهر، حکمت فاعلی، حکمت غایی، عصمت، علم، تشریع، استقلال، ولایت، انسان کامل
|
  • The Influence Of The Exaggerators Thoughts On The Efficiency-Oriented Shiite Interpreters Page 7
    ط One of the biggest scourges which has arisen in the history of Islam, has seriously threatened the Islamic rationality, and has left injurious effects on the Shiite works of interpretation is exaggeration. Meanwhile, some 2nd and 3rd century (AH) interpreters such as Mohammad ibne-Ayyashi (320, AH), Ali ibne-Ibrahim Qomi (alive by 329, AH) have been influenced the most by the exaggerators. However, some 5th and 6th century interpreters such as Sheykh Toosi (385 – 460, AH) and Amin al-Islam abo-Ali Fazl ibne-Hasan Tabarsi (548, AH), because of being truly cognizant of the exaggerators’ hadiths, have avoided using them in their works of interpretation. Therefore, their interpretations are more acceptable in the world of Islam. Still other interpreters such as Hoveizi (alive before 1065, AH) and Feiz Kashani (1091, AH), mainly influenced by Ayyashi (320, AH) and Qomi (alive by 329, AH), have employed some narrations in their interpretations which include some elements of exaggeration about Ahleh Beyt (a. s.). In this article, discussing the way in which the efficiency-oriented Shiite interpreters were influenced by the proposals of the exaggerators, we examine and compare their ideas with those of the moderate interpreters.
    Keywords: exaggeration, exaggerators, interpretation, tavil, Shiite, moderate interpreters
  • Jafar Nekoonam Page 29
    To find out the true implication of the Quranic verses, we need to study them in the historical context in which they were revealed. Due to the negligence of this significant point, interpretations offered for many verses are far different from their true implications. The äfäq and anfos verse is one of Quranic verses which has been misinterpreted more than any other verse during the recent periods. Äfäq has been mainly taken as the world of nature or macrocosm and anfos as the world of man including his soul and body or microcosm, while the real implication is that here God wants to refer to the victory of the Prophet (p. b. u. h.) and Muslims in Mecca and its outskirts over the polytheists and in so doing He wants to indicate to them that the promises of the Quran are true and they have been revealed by God.
    Keywords: äfäq, anfos, nature, macrocosm, microcosm
  • Gholam Hussein Arababi Page 47
    It is reported in some Shiite and Sunnite narrations and interpretation sources that Eve was created from Adam’s left rib. In these narrations, some Islamic legal decisions such as martyrdom of women, inheritance, recognition of neutral femininity and masculinity, divorce, hijab, and the like have been explained in terms of this particular way of woman’s creation. Some jurisprudents have also invoked such narrations to explain some legal decisions related to women. Although creation of Eve from Adam doesn’t scientifically and rationally contradict the idea of man’s creation from life cells, there is no reason for attributing this issue to Divine Legislator (God). The above-mentioned reports seen to have originated from Israeli sources; and considering their inner and outer contradictions, we cannot develop legal decisions for women on the basis of such reports.
    Keywords: Adam, Eve, woman's creation, rib, single soul
  • Mahdi Momtahen Page 59
    Parenthetical sentences aren’t redundant in the Quran. They are used under special conditions and have a definite function. Whenever they are omitted from the context, part of the meaning is lost since each Quranic term has been used carefully and systematically for a specific purpose and this Holy book can never have any kind of authorship weakness. To examine the role of parenthetical sentence in the Quran and other Arabic texts, it is necessary to see how it differs from other eloquence techniques such as tazyiil (using phrases having the same meaning as the previous ones), ehteras (disambiguation of ideas), etc. and this what the present article aims at.
    Keywords: the Glorious Quran, parenthetical sentence, tazyiil
  • Ali Nazari, Parvaneh Rezaee Page 73
    Selection and arrangement of the life stories of prophets in the Quran are completely purpose-bound and in line with its grand objective to explain instructive, salvational messages. Variety, multiplicity, repetition and lack of repetition, short accounts, exposition, and periphrasis in prophets’ life stories are worth deep examination from different angles. Meanwhile, existence of similarity and differences between the true life stories of Joseph (a. s.) and Moses (a. s.) has made the Quran’s mode of expression more impressive. The similarity between their courses of life, the events of their lives, their struggles, their presence in different scenes of individual and social life playing the role of nearly the same characters, and their witnessing the gender change of some individuals from their childhood till the time they were delegated as prophets are some of such issues. Use of both similar and different and contradictory words, phrases, and implications in these two stories has made their narrative structure more interesting. This article comparatively examines some of the similar and different aspects of characters, scenes, and events in the life stories of these two prophets.
    Keywords: the Quran, comparative study, Joseph (a. s.), Moses (a. s.)
  • Mohammad Reza Yusefi Page 97
    Iranians who had experienced the Sassanid class system embraced Islam very quickly because of their interest in Islamic justice; and after learning Arabic language, they were strongly influenced by the Quran and hadith. Lexical items from the Quran, hadith, and Islamic teachings, Quranic hints, and allusions to prophets’ life stories began to impact Persian poetry from 3rd century onward. From 4th century onward, the hadiths and features of the Islamic characters were reflected in Persian poetry too. The minor lexical impact gradually changed into extensive concept formation and deep, spiritual influence. This trend reached a point where in the 5th century some Persian poets were using their poetry to preach, instruct, and offer gnostic and ethical teachings.
    Keywords: the Quran, hadith, Islamic teachings, Persian poetry, the first poets
  • Mohsen Bahrami Page 117
    Delegation of religion to the Prophet is one of the frequently-discussed concepts with regard to the source and root of the validity of the Prophet’s sunnah in explaining the content of revelation and having authority over Muslims’ affairs. On the basis of this phenomenon and having kholghe azim (sublime character) and special training, the Prophet as well as Imams reached a stage where they were the manifestation of Divine Knowledge and Will. Hence, whatever they say and do is exactly what God desires and wills. In this article, we attempt to examine the above-mentioned concept and viewpoint using the ideas of the Shiite interpreters.
    Keywords: kholghe azim, delegation of religion, sunnah, manifestation, ultimate wisdom, infallibility, knowledge, divine legislation, independence, velayat, perfect human being